تولید محتوا چیست - صفر تا صد تولید محتوای باکیفیت

با ظهور و گسترش دنیای دیجیتال، یک‌باره تمام وب پر از پست‌های وبلاگ، ویدیو، تصاویر و... شد. هر یک از این موارد در نوع خود یک محتوا هستند. اکنون یکی از مهم‌ترین روش‌های جذب مشتری و بازاریابی تولید محتوا است. اگر شما نیز قصد دارید برای کسب و کارتان از نوین‌ترین روش بازاریابی آنلاین استفاده کنید با ما همراه شوید تا شما را با اصول تولید محتوا و کسب درآمد از این راه آشنا کنیم.

تولید محتوا چیست؟

محتوا یعنی همان فیلم، تصویر، پست وبلاگ، اینفوگرافیک و... که در اینترنت روی سایت‌های مختلف در دسترس همه قرار دارد. مدیران وب‌سایت‌ها برای تولید محتوا ابتدا باید ایده‌پردازی کنند. به این منظور باید شخصیت مشتریانمان را به خوبی بشناسیم و بدانیم به چه مطالبی بیشتر علاقه دارند. سپس حول همان موضوعات اقدام به تولید محتوا کنیم. همان طور که گفته شد، این محتوا می‌تواند به فرمت‌های مختلف چون پست وبلاگ، فیلم، تصویر و... تولید شود. تولید محتوا برای پلتفرم‌های مختلف به قدری اهمیت دارد و به همین دلیل تولید محتوا به عنوان یک شغل محسوب شود. بنابراین حتی اگر مدیر سایت نباشید، بد نیست این مطلب را مطالعه کنید و اگر در خود علاقه‌ای نسبت به تولید محتوا مشاهده کردید به عنوان شغل به این کار روی بیاورید.

تولید محتوا چیست

ضرورت تولید محتوا برای سایت

تولید محتوا یکی از زیر مجموعه‌های بازاریابی درونگرا است. در واقع شما با تولید محتوا اطلاعاتی مفید و رایگان در اختیار مخاطبانتان قرار می‌دهید. هر چه این محتوا جذاب‌تر و مفیدتر باشد، مخاطبان بیشتری را جذب می‌کند و حتی مخاطبان قدیمی را دوباره به وب‌سایتتان می‌کشاند.

به این وسیله می‌توانید برای شرکت خود برگشت سرمایه یا ROI تولید کنید. در همین راستا توجه شما را به آمار و ارقام زیر جلب می‌کنیم:

-    بازاریابی محتوایی نسبت به روش‌های سنتی بازاریابی تا 3 برابر بیشتر کاربر جذب می‌کند؛ در حالی که 62 درصد کمتر هزینه دارد.
-    شرکت‌های کوچک و متوسطی که از بازاریابی محتوایی استفاده می‌کنند نسبت به شرکت‌هایی که بازاریابی محتوایی را ندید می‌گیرند تا 162 درصد بیشتر مشتری می‌گیرند.
-    61 درصد از خریدهای آنلاین حاصل تأثیر مستقیم محتواست؛ مشتری یک پست وبلاگ را می‌خواند و به خرید متقاعد می‌شود.
-    شرکت‌هایی که هر ماه بیش از 16 پست منتشر می‌کنند تا سه و نیم برابر بیشتر از شرکت‌هایی که تنها 4 پست در ماه منتشر کرده‌اند ترافیک می‌گیرند.

با توجه به تمام این‌ها می‌توان گفت محتوا برابر با رشد تجاری است. از همین رو بهتر است بدانیم تولید محتوا چیست و با روش‌های تولید محتوا آشنا شویم تا از این طریق به رشد کسب و کارمان کمک کنیم.

ارتباط تولید محتوا و سئو

بهینه سازی برای موتورهای جستجو یا سئو فرایندی است که طی آن رتبه وب‌سایت برای جستجوهای مرتبط کاهش می‌یابد و شما در صفحه اول نتایج دیده می‌شوید. از سوی دیگر، بازاریابی محتوایی زیرمجموعه بازاریابی ربایشی (Inbound Marketing) است که طی آن بازدیدکننده‌های سایت در سفر مشتری به سمت خرید هدایت می‌شوند و این کار به وسیله تولید محتوای جذاب، مفید و متقاعدکننده انجام می‌گیرد. با اینکه در نظر اول، این دو شاید هیچ ربطی به هم نداشته باشند اما می‌توانیم یک استراتژی برای سئو طراحی کنیم؛ به عبارت دیگر یک استراتژی بازاریابی محتوایی که با تولید محتوا برای کلیدواژه‌های بیشتر و در نتیجه جذب کاربر بیشتر برای سایت به بهبود رتبه سایت نیز کمک کند. گوگل نیز با به‌روزرسانی و تغییر الگوریتم‌های خود بعضی از معیارها را نسبت به برخی دیگر ارجحیت داده و مدیران سایت‌ها را به سوی تولید محتوایی با آن ویژگی‌های مشخص سوق داده است. به چنین محتوایی که مطابق با قوانین تعیین‌شده از سوی گوگل باشد محتوای سئو شده می‌گویند.

تولید محتوا سئو شده

روش‌های تولید محتوای باکیفیت و مبتنی بر سئو

طراحی استراتژی در این حوزه بسیار مهم‌تر از تعیین نوع محتواست. برای تولید محتوای باکیفیت نیاز به یک نقشه و استراتژی داشته باشید؛ در غیر این صورت از اهدافتان دور می‌شوید. یک استراتژی محتوا باید شخصیت برند و لحن بیان مطالب را در نظر بگیرد و در عین حال هرگز از هدف‌تان برای این کار غافل نشود. به این منظور مراحل زیر را دنبال کنید:

1- اهدافتان را از تولید محتوا مشخص کنید

در اینجا نیز مانند سایر کمپین‌های بازاریابی سنتی، استراتژی محتوایتان باید هدف داشته باشد. این اهداف می‌توانند شامل جذب بازدیدکننده برای سایت یا جذب مشتری برای محصولات باشد. بعد از اینکه هدف مشخص شد، باید مشخص کنید که بعد از تولید هر تعداد محتوا باید به چه درآمدی برسید.

2- پرسونای مشتری را طراحی کنید

ابتدا باید ببینید با چه کسی صحبت می‌کنید، چطور می‌خواهید با آن‌ها صحبت کنید و چطور آن‌ها را پیدا می‌کنید.
یک محتوای خوب و موفق باید طوری باشد که هر خواننده حس کند شما مستقیماً با ایشان صحبت می‌کنید. موتورهای جستجو نیز تمام هم و غم خود را بر رضایت کاربر از وب‌سایت‌ها گذاشته‌اند. هر الگوریتمی که به‌روزرسانی می‌شود با هدف حذف عوامل نارضایتی کاربر و بالا آوردن سایت‌های کاربرپسند پیش می‌روند. بنابراین با تولید محتوای کاربرپسند حتی با به‌روزرسانی الگوریتم‌های گوگل نگرانی بابت پنالتی و جریمه‌های گوگل نخواهید داشت. چراکه شما در راستای اهداف گوگل قدم برداشته‌اید.
برای اینکه بتوانید این حس رضایت را در کاربر ایجاد کنید باید با آن‌ها و مشتریانتان صمیمی و خودمانی باشید. باید آن‌ها را خوب بشناسید همان طور که دوستان قدیمی‌تان را می‌شناسید. مشکلات و ترس‌هایشان را بشناسید و همین طور با رویاها، آرزوها و فانتزی‌هایشان آشنا بوده و راه حل رسیدن به آن‌ها را بدانید. پرسونای مشتری یعنی فردی که قصد دارید با محتوای خود او را جذب کنید. این شخصیت تقریباً تخیلی باید خصوصیات مخاطب هدف شما را نمایش دهد یعنی افرادی که به احتمال زیاد از محصولات شما خوششان می‌آید و از شما خرید خواهند کرد. ساخت پرسونای مشتری نیاز به اندکی تحقیق همراه با کمی حدس و گمان دارد.

3- بر اساس سفر مشتری پیش بروید

فرض کنید با «مشکلی» مانند سردرد مواجه شده‌اید. اولین کاری که می‌کنید این است که به دنبال «علت» می‌گردید. علت سردرد می‌تواند کم آبی بدن، کم خوابی یا بیماری باشد. بعد از اینکه مشکل را تشخیص دادید، به سمت «راه حل‌های ممکن» خواهید رفت و با مواردی چون نوشیدن آب، نوشیدن قهوه، استفاده از آسپرین و... مواجه خواهید شد. اکنون وقت آن است که انتخاب کنید. قهوه بنوشید یا اسپرسو؟ آب یخ بنوشید یا آب ولرم؟ آسپرین بهتر است یا ژلوفن؟ در نهایت محصول مورد نظرتان را خریداری کرده و مشکلتان را حل می‌کنید تا بتوانید با خیال آسوده و با آرامش به دنبال کار و زندگی‌تان بروید.

آنچه گفته شد مصداق کامل سفر مشتری بود. این مسیر شامل مراحل زیر است:

-    آگاهی از مشکل یا نیاز؛ در این مرحله کاربر به دنبال اطلاعات بیشتر و تحقیق برای شفاف شدن مسئله است.
-    به دنبال راه حل گشتن در وب
-    تصمیم‌گیری؛ یک فهرست بلند بالا از تمام راه حل‌های ممکن پیش‌بینی کنید و با حذف گزینه‌های مشکل‌دار، با کوتاه کردن فهرست و محدود کردن انتخاب‌ها به مشتری در خرید کمک کنید.

برای هر مرحله از سفر مشتری باید محتوای مخصوص تولید کنید و اجازه ندهید بازدیدکنندگان در هیچ مرحله‌ای از سایتتان ریزش داشته باشند.
در ضمن برای هر مرحله باید فرمت مناسبی از محتوا را انتخاب کنید. برای مثال یک بازدیدکننده جدید در مرحله آگاهی نیازی به تصویر محصول ندارد بلکه برای این دسته باید پستی بنویسید تا آن‌ها را متوجه نیازهایشان کنید. در واقع آن‌ها در این مرحله نیاز به یک مشاور دارند. وظیفه شما این است که آن‌ها را متقاعد کنید تا باور کنند که کالای شما راه حل نیازشان است.

تولید محتوای باکیفیت

4- محتوای قدیمی را بررسی کنید

بررسی محتوا می‌تواند شامل بازنویسی کامل متن یا تغییرات جزئی شود. برای بررسی محتوا از روش زیر استفاده کنید:

  1. تمام محتوایی که تاکنون تولید کرده‌اید در یک جدول مثل اکسل جمع کنید.
  2. در مقابل موضوع هر محتوا، کلیدواژه‌ها، پرسونای مشتری، مرحله سفر مشتری و فرمت محتوا را بنویسید.
  3. برای معیارهای مهم مثل تعداد بازدیدهای صفحه، تعداد اشتراک‌گذاری‌ها و... نیز در مقابل هر محتوا یک ستون اضافه کنید.
  4. هر پست را در یک ستون دیگر یا با استفاده از رنگ‌های مختلف دسته‌بندی کنید به دسته‌های خوب، نیازمند بهبود، نیاز به بازنویسی یا نیاز به ترکیب شدن با پست دیگر.

اتفاقاً تبدیل محتوای قدیمی بی‌کیفیت به محتوای جدید باکیفیت و مفید یکی از تکنیک‌های سئو است که می‌تواند اثر قابل توجهی بر سئو سایت و بهبود رتبه داشته باشد.

5- تبلیغ و ترویج محتوا

تولید یک محتوای خوب، مفید و باکیفیت وقتی هیچ کس آن را نبیند چه فایده‌ای دارد؟ در دنیای امروز فقط کافی است اشتراک‌گذاری محتوای خوب را شروع کنید تا مردم زنجیره را ادامه دهند و محتوایتان در سراسر وب بچرخد.
اما باید تبلیغ محتوایتان را هم بر اساس پرسونای مشتریانتان انجام دهید. باید بررسی کنید و ببینید مشتریان بالقوه شما بیشتر وقت خود را در کدام شبکه اجتماعی و در کدام بخش محیط آنلاین سپری می‌کنند؟ ایمیل‌هایی با چه موضوعاتی بیشتر توجهشان را جلب می‌کند و احتمال باز شدنشان بیشتر است؟ ابزارهای زیر برای تبلیغ محتوا می‌توانند مناسب باشند:

-    شبکه‌های اجتماعی
-    ایمیل مارکتینگ
-    تبلیغات پولی
-    پست مهمان
-    و ...

یکی دیگر از اهداف تبلیغ محتوا علاوه بر جذب مخاطب، گرفتن بک لینک برای سایت است. همان طور که می‌دانید بک لینک‌ها نقش مهمی در بهینه سازی سایت و در نتیجه بهبود رتبه در فهرست نتایج جستجو ایفا می‌کنند. در واقع شما بعد از تولید محتوا مبتنی بر سئو باید بهینه سازی خارجی سایتتان را شروع کنید.

انواع فرمت محتوا برای سایت

همان طور که پیش‌تر نیز گفته شد، فرمتی که برای تولید محتوا در نظر می‌گیرید به چند چیز بستگی دارد:

-    مرحله‌ای از سفر مشتری که خریدار بالقوه در آن قرار دارد
-    پرسونای مشتری

قبل از انتخاب فرمت مناسب برای تولید محتوا باید بدانید انواع فرمت برای تولید محتوا چیست؟

-    پست وبلاگ
-    ویدیو
-    اسلاید
-    گرافیک
-    کتاب الکترونیکی
-    گزارش نتایج تحقیق
-    پادکست
-    و هر آنچه که به نظر شما می‌تواند برای مخاطبانتان مفید باشد.

توجه داشته باشید که در یک وب‌سایت باید از انواع مختلفی از فرمت محتوا استفاده شود، نه اینکه فقط از یک فرمت استفاده کنید و سایر فرمت‌ها را به دست فراموشی بسپارید. هر فرمت اگر در جای مناسب خود به کار برده شوند می‌توانند بیشترین بازدهی را داشته باشند. برای مثال:

  • در مرحله آگاهی: پست وبلاگ، اینفوگرافیک، جدول حاوی نکات، کتاب الکترونیکی، بازی، پرسش و پاسخ
  • مرحله راه حل‌ها: پادکست، وبینار، جداول مقایسه، کاربرگ
  • مرحله تصمیم‌گیری: دموی گزینه‌ها، امتحان رایگان محصول، راهنمای محصول، مشاوره، کد تخفیف

انواع فرمت محتوا

نکات مهم در تولید محتوا

برای آماده‌سازی محتوا چند مرحله مهم وجود دارد که عبارت‌اند از:

1- پیدا کردن کلیدواژه

با تهیه پرسونای مشتری متوجه خواهید شد که مشتری بالقوه شما بیشتر به چه موضوعاتی علاقه‌مند است و چه سؤالاتی ممکن است داشته باشد. همین‌جا بهترین نقطه شروع است. فقط کافی است این حدسیات خود را در مقیاسی بزرگ‌تر پیاده کنید تا از نتیجه‌بخش بودن آن‌ها اطمینان حاصل کنید. به این منظور از تحقیق کلیدواژه استفاده می‌کنیم. در تحقیق کلیدواژه حجمی که هر کلیدواژه مشخص در یک بازه زمانی مشخص جستجو می‌شود را به دست می‌آوریم تا ببینیم آیا ارزش صرف وقت و سرمایه برای تولید محتوا دارد یا خیر. برای تحقیق کلیدواژه خودتان را جای مشتری بگذارید و سؤالاتی که برای سرچ کردن به ذهنتان می‌رسد را روی یک کاغذ بنویسید. سپس در مورد حجم جستجوی عبارت‌های نوشته‌شده تحقیق کنید. به این منظور می‌توانید از وب‌سایت‌هایی چون google trends، KWfinder، LSI keywords یا ... استفاده کنید.
کلیدواژه‌هایی که انتخاب می‌کنید در عین اینکه باید پر سرچ باشند، باید از نظر رقابتی در حدی باشند که بتوانید در آن‌ها رتبه خوبی کسب کنید. معمولاً توصیه می‌شود از کلیدواژه‌های طولانی استفاده کنید که رقابت در آن‌ها کمتر است.

2- ایده پردازی

بعد از اینکه کلیدواژه‌های مناسب را مشخص کردید باید با روش طوفان فکری یا brainstorm برای هر کلیدواژه چند ایده برای موضوع محتوایتان بر روی کاغذ بنویسید و موضوعات اصلی و فرعی که قرار است برای آن‌ها مطلب بنویسید به صورت نمودار مشخص کنید.
به این ترتیب در انتهای این مرحله چند نمودار خواهید داشت که هر کدام موضوعات مرتبط با هم با نمایش می‌دهد. اکنون وقت این است که تقویم محتوایی خود را مشخص کنید و شروع به تولید محتوا کنید.

3- فرمت محتوا

محتوایی که قصد دارید تولید کنید می‌تواند با هر فرمتی باشد، پس فرمت آن را مشخص کنید. مهم نیست چه فرمتی را انتخاب می‌کنید، هر فرمتی که باشد می‌توانید مراحل زیر را در مورد آن به کار ببرید:

-    برای پرسونای مخاطب خود بنویسید. با بیان خودشان با آن‌ها صحبت کنید؛ حتی از شوخی‌ها و تکیه‌کلام‌های خودشان استفاده کنید.
-    برای اینکه مخاطب را به خواندن محتوا ترغیب کنید از توصیفات متا، عنوان و مقدمه برای متقاعد کردن کاربر به مطالعه ادامه متن استفاده کنید.
-    یک چیز جدید و منحصر به فرد خلق کنید نه اینکه اطلاعات موجود در نت را برگردانید. حتی بهتر این است که برای اثرگذاری بهتر بر روی مخاطبان یک سبک جدید یا منبع جدید معرفی کنید.
-    در هر محتوا فقط به یک ایده بپردازید. خواننده را با ترکیب چند موضوع تقریباً مشابه در یک محتوا گیج نکنید.
-    ساده و روان بنویسید. استفاده از کلمات و قلمبه و سلمبه یا تکرار بیش از حد کلیدواژه نمی‌تواند باعث بهتر شدن متن شود.

جمع بندی

محتوا بخش کلیدی موفقیت شما در دیجیتال مارکتینگ است و هر جایی نگاه کنید بدون داشتن انواع فرمت‌های محتوا حتما کارتان به مشکل برمی‌خورد. گاهی یک مطلب، یک عکس یا ویدیو می‌تواند فروش شما را چندین برابر کند. برای تولید محتوای حرفه‌ای باید نکات زیادی را بدانید که در این مطلب به آنها اشاره کردیم.
 

مقالات مرتبط:

همچنین بخوانید
لینک Sitewide چیست؟ در این مقاله از وب24 شما را با لینک Sitewide (سایت واید) و تاثیر آن در سئو آشنا خواهیم کرد.
صفحات یتیم یا orphan pages صفحاتی از سایت هستند که هیچ لینکی از صفحات دیگر سایت به آن‌ها داده نشده است. در این مقاله از وب24 شما را با نحوه پیدا کردن Orphan Pages آشنا خواهیم کرد.
در این مقاله از سایت وب24 شما را با مفهوم featured snippet یا پاسخ ویژه گوگل و نقش آن در سئو آشنا خواهیم کرد. با ما همراه باشید.
در این مقاله از سایت وب24 شما را با بهینه سازی URL و تاثیر آن در سئو آشنا خواهیم کرد.
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha


دیدگاه کاربران
asghar
ارسال شده در : دوشنبه 26 اسفند 1398

در ابتدای کار محتوا اصولا باید پژوهش دقیقی در خصوص محتوا انجام شود. در این صورت تمامی کلمات کلیدی بازار هدف کسب و کار شما پیدا می‌شود تا در مواقع مختلف انجام پروژه استفاده شود. این پژوهش از موارد سرچ شده در گوگل و رقبای شما باید جمع آوری گردد. بهترین نویسنده ها که سابقه تولید محتوا در حوزه کاری مرتبط به شما دارند را برای پروژه خود انتخاب کنید تا بهترین متون را در اختیار شما قرار دهند. این محتوا قطعا بر اساس نیاز شما بوده و به هیچ عنوان کپی و حتی بازنویسی از دیگر سایت‌ها نباید باشد و در انتها محتوایی کاملا یونیک، خلاق و ساخته ذهن نویسنده تحویل داده شود. در این صورت است که صفر تا صد محتوا را طی کرده‌ایم.