اینفوگرافیک چیست؟ آشنایی با کاربرد اینفوگرافیک

امروزه با گسترده شدن استفاده از شبکه‌های اجتماعی، اینفوگرافیک‌ها هم کاربرد زیادی پیدا کرده‌اند. ازآنجاکه اینفوگرافیک‌ها همخوانی زیادی با شبکه‌های اجتماعی و سلیقه کاربران آن‌ها دارند، همراه با این شبکه‌ها رشد و توسعه زیادی پیدا کرده‌اند. درواقع این روزها به هر رسانه‌ای که نگاه کنید، ردپایی از اینفوگرافیک‌ها در آن می‌بینید؛ از تلویزیون و شبکه‌های اجتماعی گرفته تا کتاب و روزنامه. در این مقاله از وب 24 به بررسی اینفوگرافیک و انواع آن پرداخته‌ایم. اگر شما هم می‌خواهید بدانید اینفوگرافیک چیست و چگونه می‌توان اینفوگرافیک‌های جذابی ساخت، این مقاله به شما کمک خواهد کرد.

اینفوگرافیک چیست؟

برای درک اینکه اینفوگرافیک چیست، باید بدانید اینفوگرافیک روشی است که متن و جلوه‌های تصویری را با هم ترکیب کرده و اطلاعات مهم یک متن را به شکلی برجسته ارائه می‌دهد. درواقع اینفوگرافیک یک ارائه تصویری است از مفاهیم یا الگوهایی که در یک دسته اطلاعات وجود دارد. در این روش مهم‌ترین اطلاعاتی که درباره یک موضوع مشخص وجود دارد، به‌صورت دسته‌بندی‌شده و دقیق در قالب گرافیکی به نمایش درمی‌آید.

هرچند اینفوگرافیک‌ها با گسترده شدن استفاده از اینترنت در سال‌های اخیر رواج یافته‌اند، اما می‌توان رد پای آن‌ها را در هزاران سال قبل پیدا کرد. وقتی انسان‌های اولیه روی دیوارهای غارها نقش و نگار می‌کشیدند. در سال 1858 فردی به نام فلورانس نایت گیل که او را بنیان‌گذار پرستاری مدرن می‌دانند، از ترکیب متن و تصاویر استفاده کرد تا دولت بریتانیا را برای توجه بیشتر به‌سلامت سربازان ارتش متقاعد کند. او از طرح‌هایی استفاده می‌کرد که نشان می‌داد مهم‌ترین دشمن ارتش بریتانیا، وبا، تیفوس و اسهال خونی است. امروزه اما استفاده از اینفوگرافیک‌ها در حوزه سلامت به یکی از مهم‌ترین روش‌ها برای آموزش موضوعات بهداشت و سلامت تبدیل شده است. به‌طور خلاصه باید گفت هدف از ساخت اینفوگرافیک، ارائه اطلاعات پیچیده به شکلی ساده و جذاب است.

یک نمونه اینفوگرافیک


بیشتر بخوانید: چگونه شعار مناسب برای بنرهای تبلیغاتی انتخاب کنیم؟


کاربرد اینفوگرافیک چیست؟

مهم‌ترین عاملی که باعث گستردگی کاربرد اینفوگرافیک شده، امکان تطبیق آن با همه پلتفرم‌ها است. درحالی‌که می‌توانید از اینفوگرافیک در مطالب سایتتان استفاده کنید، امکان استفاده از آن‌ها در صفحه اینستاگرام یا هر شبکه اجتماعی دیگری را هم دارید. علاوه بر این اینفوگرافیک کاربردهای زیادی دارد. اگر می‌خواهید بدانید کاربرد آن چیست، در ادامه آن‌ها را بررسی می‌کنیم:

آموزش به اعضای تیم کاری

فهم اطلاعات پیچیده و زیاد برای همه آسان نیست، اما با استفاده از اینفوگرافیک می‌توانید اطلاعات مهم و ضروری را برجسته کرده و برای آموزش اعضای تیم خود از آن استفاده کنید. با استفاده از رنگ‌ها، آیکن‌ها و تصاویر مناسب، می‌توانید عددها و پارامترهای کلیدی را برای افراد پررنگ‌تر کرده و اهمیت آن را گوشزد کنید.

ساده‌سازی مفاهیم و شفافیت در انتقال پیام

توضیح دادن مفاهیم نو معمولاً کار سختی است، زیرا مخاطب ممکن است هیچ دیدی درمورد آن‌ها نداشته باشد. برای مثال قبل از شیوع ویروس کووید 19 سخن گفتن و درک کردن ابعاد یک همه‌گیری چندان ساده نبود. ویژگی مهم اینفوگرافیک‌ها در این است که به‌راحتی می‌توانند مفاهیم پیچیده و جدید را ساده‌سازی کرده و از آن‌ها ابهام‌زدایی کنند. ازاین‌رو سازمان بهداشت جهانی به‌طور مرتب از اینفوگرافیک برای ارائه اطلاعات بروز درمورد ویروس کرونا استفاده می‌کند.

ارائه دروس در کلاس

از ارائه مفاهیم پیچیده مثل تغییرات اقلیمی گرفته تا آموزش کلمات انگلیسی جدید می‌توانید از اینفوگرافیک کمک بگیرید و کلاس درس خود را جذاب کنید. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد دانش‌آموزان به‌مراتب، یادگیری از طریق اینفوگرافیک را نسبت به یادگیری از طریق متن ترجیح می‌دهند. چه در کلاس‌های مجازی و چه در کلاس‌های حضوری می‌توانید از اینفوگرافیک‌ها برای آموزش دروس استفاده کنید. اینفوگرافیک می‌تواند برای دانش‌آموزان مزایای زیر را ایجاد کند:

  • تفکر انتقادی را در دانش آموزان ترویج می‌کند
  • دانش‌آموزان را به دیدن جنبه‌های مختلف یک موضوع تشویق می‌کند
  • مهارت جمع‌آوری اطلاعات و برجسته‌سازی آن‌ها را تقویت می‌کند
  • باعث تقویت حافظه دانش‌آموزان می‌شود

علاوه بر این اینفوگرافیک می‌تواند مزایای زیر را برای معلمان ایجاد کند:

  • در وقت کلاس صرفه‌جویی می‌شود
  • تعامل دانش‌آموزان را برمی‌انگیزد
  • منظور و مفاهیم را به شکل دقیق‌تری منتقل می‌کند

افزایش آگاهی عمومی درباره یک معضل

جالب است بدانید برای 65 درصد مردم جهان، یادگیری به‌صورت تصویری اتفاق می‌افتد؛ به همین دلیل استفاده از ابزارهای تصویری مثل اینفوگرافیک برای آگاه‌سازی مردم درباره معضلات اجتماعی بسیار مؤثر است. چه وقتی می‌خواهید به کارمندان خود درباره امنیت اینترنت هشدار دهید و چه وقتی می‌خواهید به جامعه درباره کاهش تنوع گونه‌های زیستی آگاهی دهید، استفاده از اینفوگرافیک توصیه می‌شود. علاوه بر این استفاده از اینفوگرافیک در سایتتان می‌تواند به گرفتن بک‌لینک برای آن منجر شود.

توضیح مراحل انجام کارها

اگر برای توضیح دادن روند انجام کارها فقط به متن تکیه کنید، خواندن آن بسیار خسته‌کننده می‌شود، اما با کمک اینفوگرافیک می‌توانید از آیکن‌ها، تصاویر و جلوه‌های گرافیکی بهره ببرید. بدین ترتیب، مطالب موردنظر برای مخاطبانتان جذاب‌تر شده و بهتر در ذهن آن‌ها می‌ماند.

مقایسه ایده‌ها یا محصولات مختلف

با استفاده از اینفوگرافیک می‌توانید تفاوت‌ها و شباهت‌های محصولات یا چیزهای مختلف را نشان داده و به آن‌ها در تصمیم‌گیری برای انتخاب کمک کنید. بررسی‌ها نشان می‌دهد فعالیت‌های مقایسه‌ای نسبت به سایر روش‌های آموزشی تأثیر بهتری روی یادگیری دارد. درواقع چه در حوزه بازاریابی برای ارائه محصولات و چه در حوزه آموزش می‌توانید از مزایای مقایسه توسط اینفوگرافیک استفاده کنید.

انواع اینفوگرافیک

پس از آشنایی با کاربرد اینفوگرافیک احتمالاً می‌خواهید بدانید انواع اینفوگرافیک چیست؟ در این قسمت به بررسی انواع مختلف اینفوگرافیک می‌پردازیم.

اینفوگرافیک ایستا

اینفوگرافیک ایستا برای برجسته کردن آمار و اطلاعات به کار می‌رود. این نوع اینفوگرافیک از گراف، نمودار و تکنیک‌های ارائه تصویری استفاده می‌کند تا درک بهتری از موضوعات برای مخاطب ایجاد کند. از اینفوگرافیک ایستا می‌توان برای ارائه حقایق جالب، اعداد و ارقام مهم و فشرده کردن اطلاعات طولانی استفاده کرد.

اینفوگرافیک فرایند

اینفوگرافیک فرایند، درواقع برای تشریح مراحل مختلف انجام یک کار استفاده می‌شود. مثلاً مراحل مختلف ثبت‌نام در یک سامانه را می‌توانید با این نوع اینفوگرافیک توضیح دهید. این کار به مخاطبان کمک می‌کند مراحل مختلف کار را درک کرده و نتیجه را بدانند.

اینفوگرافیک اطلاعاتی

اینفوگرافیک اطلاعاتی به جای برجسته کردن آمار و ارقام از برجسته کردن کلمات و عبارت‌ها استفاده می‌کند. این روش عمومی‌تر بوده و می‌تواند برای ارائه هر موضوعی به کار رود. در اینفوگرافیک اطلاعاتی اساساً متن‌ها بیشتر از جلوه‌های تصویری به چشم می‌آیند. درواقع این روش متن را با جلوه‌های تصویری ترکیب کرده و به شکلی جذاب برای مخاطب ارائه می‌کند.

اینفوگرافیک جدول زمانی

اینفوگرافیک جدول زمانی برای ارائه اتفاقات و رویدادها یا اطلاعات با رعایت ترتیب زمانی وقوع آن‌ها به کار می‌رود. برای مثال می‌توانید تاریخچه شکل‌گیری یک جنبش یا روند تغییرات یک محصول را در طول زمان با استفاده از این نوع اینفوگرافیک نمایش دهید.

اینفوگرافیک لیستی

لیست‌ها جزو محبوب‌ترین محتواها در اینترنت به شمار می‌روند. در صورت استفاده از اینفوگرافیک لیستی کاربران زیادی جذب آن می‌شوند، زیرا توجه زیادی از آن‌ها جلب کرده و به آن‌ها کمک می‌کند زودتر اطلاعات را به یاد آورند. از این نوع اینفوگرافیک می‌توانید برای ارائه اطلاعات لیستی مثل چک لیست‌ها و... استفاده کنید.

اینفوگرافیک مقایسه‌ای

اینفوگرافیک مقایسه‌ای برای نشان دادن جنبه‌های مختلف یک موضوع و مقایسه میان موارد مختلف به کار می‌رود. درواقع این نوع اینفوگرافیک به مخاطبان شما کمک می‌کند شباهت‌ها یا تفاوت‌های دو یا چند گزینه را ببینند.

مراحل طراحی اینفوگرافیک

پس از آشنایی با انواع اینفوگرافیک حالا وقت آن رسیده که ببینیم مراحل ساخت اینفوگرافیک چیست. در این قسمت می‌خواهیم روش ساخت یک اینفوگرافیک را مرحله‌به‌مرحله بررسی کنیم.

  1. مخاطب هدف خود را شناسایی کنید: مثل هر تولید محتوا دیگری برای ساخت اینفوگرافیک هم در ابتدا باید مخاطب هدف خود را مشخص کنید. برای این کار بهتر است کمی فراتر از سؤالات اولیه مثل سن، جنسیت و تحصیلات رفته و نیازها و علایق آن‌ها را به‌طور دقیق شناسایی کنید. همچنین بهتر است میانگین سطح اطلاعات آن‌ها درمورد موضوعات موردنظرتان را هم مشخص کنید تا بدانید چه اطلاعاتی را در اینفوگرافیک قرار دهید و چه اطلاعاتی را قرار ندهید.
  2. اهداف خود را تعیین کنید: ساخت اینفوگرافیک بدون داشتن هدف اساساً کاری بیهوده است. تا وقتی که هدف خود را از طراحی اینفوگرافیک تعیین نکنید، نمی‌توانید نوع اینفوگرافیک موردنیازتان را تشخیص دهید. در این صورت احتمال بیراهه رفتن و هدر دادن بودجه زیاد است. درواقع شما باید بدانید هدف از ساخت اینفوگرافیک، افزایش شهرت برندتان است یا تبلیغ یک محصول یا هر چیز دیگری.
  3. اطلاعات موردنیاز خود را جمع‌آوری کنید: بعدازآنکه مخاطب و هدف خود را مشخص کردید، وقت آن می‌رسد که به سراغ جمع‌آوری اطلاعات بروید. منابع کتابخانه‌ای، سایت‌های معتبر علمی و دولتی و همچنین گفتگو با افراد صاحب‌نظر در حوزه موردنظر می‌تواند به شما کمک کند.
  4. نوع اینفوگرافیک موردنیاز خود را انتخاب کنید: در مرحله بعد باید انتخاب کنید که کدام نوع اینفوگرافیک برای هدف شما مناسب است. برای مثال اگر می‌خواهید مزایای یک محصول خود را نشان دهید، می‌توانید از اینفوگرافیک مقایسه‌ای استفاده کرده و آن را با محصولات رقیب مقایسه کنید.
  5. سلسله‌مراتب اطلاعات را مشخص کنید: مرحله بعدی تعیین سلسله‌مراتب اطلاعات یا اولویت آن‌ها است. درواقع در این مرحله باید عنوان اصلی، توضیحات ابتدایی، متن اصلی محتوا و کال تو اکشن call to action را مشخص کنید.
  6. قالب اینفوگرافیک خود را انتخاب کنید: حالا دیگر همه پیش‌نیازها را تهیه کرده‌اید و وقت آن رسیده که به طراحی اینفوگرافیک بپردازید. خوشبختانه نیازی نیست کار را از ابتدا شروع کنید. امروزه ابزارهای آنلاین متنوعی وجود دارند که انواع قالب‌های آماده اینفوگرافیک را در اختیار شما قرار می‌دهند. کافی است یکی از آن‌ها را انتخاب کرده و مطالب خود را در آن جایگذاری کنید.

معنی اینفوگرافیک

عوامل مهم در طراحی اینفوگرافیک

یک اینفوگرافیک خوب می‌تواند به‌راحتی توجه مخاطب را جلب کرده و ایده اصلی خود را انتقال دهد. برای آنکه اینفوگرافیک بتواند به این هدف برسد باید واضح و منسجم بوده و به‌راحتی قابل خواندن باشد. علاوه بر این باید بتواند به‌صورت تصویری با مخاطب ارتباط برقرار کند. اگر می‌خواهید بدانید نکات مهم در طراحی یک اینفوگرافیک چیست، در ادامه این نکات را مرور کرده‌ایم:پ

استفاده از تصاویر و آیکن‌ها برای انتقال بهتر مطلب

پهرچند متن و کلمات در اینفوگرافیک اهمیت زیادی دارند اما نباید استفاده درست از تصاویر و آیکن‌ها را کم اهمیت بدانید. این المان‌های تصویری توجه بیشتری از مخاطبان جلب کرده و به فهم بهتر مطلب کمک می‌کنند. البته قرار نیست این المان‌ها را صرفاً در اینفوگرافیک استفاده کنید بلکه باید از آن‌ها در خدمت هدف اینفوگرافیک کمک بگیرید، به صورتی که مکمل متن‌ها باشند و به فهم بهتر موضوع کمک کنند.

رعایت سلسله‌مراتب

بعد از انتخاب المان‌های تصویری مناسب باید به سلسله‌مراتب این المان‌ها توجه کنید. رعایت سلسله‌مراتب درواقع راهی برای سازماندهی تصاویر و متن‌ها در اینفوگرافیک است. این سلسله‌مراتب شامل عناوین، زیر عناوین، متن توضیحات، المان‌های تصویری و call to action می‌شود.
رعایت درست سلسله‌مراتب به مخاطب کمک می‌کند اینفوگرافیک را به‌راحتی در یک نگاه بخواند. درواقع سلسله‌مراتب نشان می‌دهد کدام قسمت اطلاعات از همه مهم‌تر است و ارتباط قسمت‌های مختلف اینفوگرافیک با هم چگونه است. در عوض اگر سلسه‌مراتب را رعایت نکنید، مخاطب خود را به‌شدت سردرگم می‌کنید.

اهمیت انتخاب رنگ در اینفوگرافیک

با استفاده از رنگ می‌توانید به اینفوگرافیک خود زندگی بدهید. درواقع این رنگ است که حس اینفوگرافیک را ایجاد کرده و نحوه تأثیرگذاری آن روی مخاطب را مشخص می‌کند. بررسی‌ها نشان داده مخاطبان به‌طور ناخودآگاه از رنگ‌ها برای تشخیص و متمایزکردن موضوعات مختلف استفاده می‌کنند. در استفاده از رنگ در اینفوگرافیک می‌توانید قانون زیر را مدنظر قرار دهید:

  • 60 درصد اینفوگرافیک را با رنگ اصلی پوشش دهید
  • 30 درصد آن را با رنگ دوم پوشش دهید
  • 10 درصد باقی‌مانده را با استفاده از یک رنگ تأکیدی پوشش دهید

گروه‌بندی اطلاعات و المان‌های مرتبط اینفوگرافیک

یکی از راه‌های جلب‌توجه بیشتر مخاطبان، قرار دادن اطلاعات مرتبط در یک گروه و استفاده از المان‌هایی مثل شکل‌ها و خطوط برای متمایز کردن آن‌ها از دیگر بخش‌ها است. بدین ترتیب اطلاعات را به شکلی دسته‌بندی‌شده در اختیار مخاطبان قرار می‌دهید. این کار باعث ارتباط بیشتر مخاطب با اینفوگرافیک می‌شود.

استفاده از چارت و نمودار برای مرتبط کردن داده‌ها

یکی دیگر از مراحل مهم ساخت یک اینفوگرافیک جذاب، استفاده از نمودار، چارت و گراف برای نشان دادن ارتباط بین داده‌ها است. این کار نه‌تنها باعث جلب‌توجه بیشتر مخاطبان می‌شود، بلکه به ماندگاری اطلاعات در ذهن آن‌ها کمک می‌کند.

ابزارهای ساخت اینفوگرافیک

ابزارهای آنلاین امروزه کمک زیادی به شما در طراحی اینفوگرافیک می‌کنند. اگر بر مباحث طراحی گرافیکی و نرم‌افزارهای آن تسلط دارید، با ابزارهای پیشرفته مثل فوتوشاپ می‌توانید اینفوگرافیک‌های حرفه‌ای و جذابی بسازید. اما اگر مهارت طراحی ندارید، نگران نباشید، ابزارهای آنلاین به کمک شما خواهند آمد. این ابزارها قالب‌های آماده و امکانات متنوعی برای ساخت اینفوگرافیک در اختیارتان می‌گذارند. دو نمونه از مهم‌ترین این ابزارها را در ادامه معرفی می‌کنیم:

Piktochart: Piktochart یک ابزار آنلاین تخصصی برای ساخت اینفوگرافی است. این ابزار قالب‌های آماده بسیار جذاب و کاربردی را که برای انواع مختلف اینفوگرافیک مناسب هستند در اختیار شما قرار می‌دهد. کارکردن با آن راحت بوده و اینفوگرافیک‌های حرفه‌ای برای شما می‌سازد.

Canva: Canva یک ابزار آنلاین است که برای طراحی انواع محتواهای تصویری کاربرد دارد. این ابزار قسمتی هم برای طراحی اینفوگرافیک دارد که شامل قالب‌های جذاب و متنوعی است. این قالب‌ها انواع اینفوگرافیک را پوشش داده و در کنار آن‌ها، امکانات دیگری مثل عکس و آیکن و... هم در اختیار شما قرار می‌دهد.

چند نمونه اینفوگرافیک

در پایان مقاله می‌توانید چند نمونه از اینفوگرافیک‌های جذاب را مشاهده کنید

محتوا اینفوگرافیک چیست

             

کاربرد اینفوگرافیک

جمع‌بندی

در این مقاله تلاش کردیم پاسخی کامل و دقیق به سؤال اینفوگرافیک چیست، بدهیم. محتوای اینفوگرافیک به شما کمک می‌کند اطلاعات پیچیده و طولانی را به ساده‌ترین شکل و با جذابیت‌های تصویری به مخاطبان ارائه کنید. استفاده از اینفوگرافیک آن‌قدر گسترده شده که دیگر نمی‌توان کاربرد آن را به موضوعات خاصی محدود کرد. امروزه کاربرد اینفوگرافیک شامل آموزش مطالب درسی تا فرهنگ‌سازی عمومی و هشدارهای بهداشتی و... را شامل می‌شود. اینفوگرافیک‌ها به شما کمک می‌کنند مخاطبان زیادی برای سایت یا صفحات شبکه‌های اجتماعی خود جذب کرده و برند خود را گسترش دهید.

همچنین بخوانید
در این مقاله از وب 24 ، با مدل کانو، نحوه عملکرد و ویژگی‌های مدل KANO و مزایای استفاده از آن در کسب و کارمان، آشنا می‌شویم.
در این مقاله از سایت وب24 به معرفی بهترین ابزارهای آنالیز و تحلیل شبکه‌های اجتماعی پرداخته‌ایم. پیشنهاد می‌کنیم که حتما این مقاله را مطالعه کنید.
تغییر فونت پیش‌فرض فارسی در اینستاگرام می‌تواند پست و استوری شما را متفاوت و جذاب‌تر نمایش دهد. در این مقاله از وب24 به آموزش تغییر فونت فارسی اینستاگرام می‌پردازیم.
اینستاگرام مارکتینگ چیست؟ در این مطلب از وب 24 با بازاریابی اینستاگرام آشنا شوید و از استراتژی و ابزارها، تکنیک‌ها و روش‌های اینستاگرام مارکتینگ آگاه شوید.
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha