لود تنبل یا لیزی لودینگ چیست؟

لیزی لود چیست؟ معمولاً این سؤال توسط مدیران وب‌سایت‌ها و افرادی که به‌تازگی با دنیای سئو آشنا شده‌اند، پرسیده می‌شود؛ اگر این سوال ذهن شما را هم به خود درگیر کرده است و به دنبال کسب اطلاعات بیشتر هستید، پیشنهاد می‌کنیم تا پایان این بخش از جت سئو با ما همراه شوید تا علاوه‌براینکه بدانید لیزی لود چیست؛ با توجه به توضیحاتی که ارائه می‌کنیم، به درک عمیقی از مزایای آن برای وب‌سایت‌های وردپرس هم برسید.

لود تنبل

لیزی لود یا لود تنبل چیست؟

در پاسخ به اینکه لیزی لود چیست باید بگوییم: «از جمله تکنیک‌های کاربردی است که به‌منظور افزایش سرعت بارگذاری صفحات وب‌سایت مورداستفاده قرار می‌گیرد. هدف از فعال‌سازی قابلیت لود تنبل، بهبود تجربه کاربری و بهینه‌سازی وب‌سایت است.»

درواقع و به بیان ساده‌تر، لیزی لودینگ روند بارگذاری برخی از اِلمان‌های صفحه را به تعویق می‌اندازد تا از کاهش سرعت صفحه در لحظات اولیه (حین بارگذاری) جلوگیری شود.

برای مثال اگر وارد یک وب‌سایت شوید که این قابلیت در آن فعال باشد، محتوا و محصولاتی لود خواهند شد که باید در صفحه‌نمایش دستگاه شما نشان داده شوند و باقی عناصر موجود در پایین صفحه، تا زمانی‌که شما برای بازدید از آن‌ها اسکرول کنید، لود نخواهند شد.

مزایا لیزی لود چیست؟

اکنون که بهتر متوجه شدید لیزی لود چیست و چرا در وب‌سایت‌های مختلف مورداستفاده قرار می‌گیرد، نوبت آن است تا مروری بر مزایای مختلف آن داشته باشیم.

  • بهینه‌سازی وب‌سایت: یکی از مهم‌ترین کاربردهای لیزی لود، بهبود سئوی وب‌سایت است. با بهره‌گیری از این قابلیت، سرعت لودینگ صفحات افزایش می‌یابد و کاربر سریع‌تر از گذشته می‌تواند به پاسخ موردنیاز خود دست یابد. در همین راستا، نرخ پرش کمتر می‌شود و روند بارگذاری صفحه سرعت می‌گیرد
  • افزایش سرعت بارگذاری اولیه: با لودشدن تمام عناصر موجود در یک صفحه به‌صورت هم‌زمان، سرعت بارگذاری اولیه کمتر می‌شود؛ اما اگر با قابلیت Lazy load، لودینگ برخی از بخش‌ها را که در اولویت نیستند، به تعویق بیندازیم؛ مدت‌زمان بارگذاری اولیه کمتر می‌شود. به‌این‌ترتیب در لحظه اول، محتواهایی که در معرض دید کاربر قرار دارند، لود می‌شوند و در ادامه با اسکرول صفحه، بارگذاری سایر عناصر موردنیاز انجام می‌شود
  • صرفه‌جویی در مصرف پهنای باند: زمانی که قابلیت لیزی لود در وب‌سایت شما فعال است، از لودشدن اطلاعات و اِلمان‌هایی که کاربر از آنها بازدید نمی‌کند، جلوگیری می‌شود و به‌این‌ترتیب میزان پهنای باند مصرفی کاهش پیدا می‌کند
  • کاهش نرخ پرش کاربران: همه ما وقتی در بستر وب به دنبال پاسخ یک سؤال می‌گردیم، تمایل داریم در سریع‌ترین زمان ممکن به آنچه نیاز داریم، دست پیدا کنیم. به همین دلیل اگر وب‌سایتی در فرایند لودینگ دچار مشکل شود و مدت‌زمان انتظار افزایش یابد، کاربر بدون معطلی وب‌سایت را ترک می‌کند و این مسئله سبب افزایش نرخ پرش می‌شود. پس باید از روش‌های مختلفی مانند قابلیت لیزی لود استفاده کنیم و سرعت بارگذاری محتوای موردنیاز کاربر را در صفحات وب‌سایت خود افزایش دهیم تا به‌دنبال آن، نرخ پرش کاربر (Bounce Rate) کاهش یابد

لیزی لودینگ در سایت چگونه کار می کند؟

تا این قسمت مفصل درمورد اینکه Lazy load چیست و چه مزایایی برای وب‌سایت شما دارد، صحبت کردیم. اکنون می‌خواهیم بررسی کنیم که نحوه عملکرد آن چگونه است و چه قسمت‌هایی از وب‌سایت را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. برای درک بهتر این مسئله، ابتدا باید بگوییم که وقتی وارد یک صفحه از وب‌سایت می‌شوید، دستگاه شما به طور هم‌زمان شروع به بارگذاری تمام تصاویر، محتوا و کدهای html، css، js خواهد کرد. در نتیجه ممکن است مدت‌زمان بیشتری برای بارگذاری و لود صفحات صرف شود؛ اما زمانی که قابلیت لیزی لود را فعال کنید، وقتی کاربر وارد وب‌سایت شود، ابتدا عناصری بارگذاری خواهند شد که لازم است به کاربر نشان داده شود. سپس به‌مرور با اسکرول‌کردن صفحه، سایر اِلمان‌های موجود در پایین صفحه نیز شروع به لود شدن خواهند کرد.

همچنین ناگفته نماند که دررابطه‌با لیزی لود، یک نکته مهم وجود دارد که مربوط به نوع آن است. درواقع این قابلیت به دو صورت کار می‌کند! در حالت اول، وقتی وارد وب‌سایت می‌شوید، محتوای صفحه بر اساس رفتار شما بارگذاری خواهد شد. برای مثال اگر به سمت پایین اسکرول کنید، تصویر موجود در آن قسمت لود می‌شود؛ اما در حالت دوم، وقتی کاربر وارد وب‌سایت می‌شود، عناصر مختلف به‌صورت زمان‌بندی شده و مقطعی به‌تدریج بارگذاری می‌شوند.

Lazy load چیست

تأثیر لیزی لودینگ در سئو سایت چیست؟

با توجه به توضیحاتی که تا این قسمت ارائه کردیم، اکنون به خوبی می‌دانید که مزایای لیزی لود چیست و اینکه با بهره‌گیری از این قابلیت می‌توان بارگذاری برخی از عناصر صفحات وب‌سایت را به تأخیر انداخت تا سرعت لودینگ اولیه بیشتر شود و کاربر هر چه سریع‌تر پاسخ خود را دریافت کند.

پس می‌توان گفت بارگذاری تنبل سبب افزایش سرعت لود صفحه، بهبود تجربه کاربری و کاهش بانس ریت (نرخ پرش) می‌شود. از سوی دیگر تمام این موارد جزو فاکتورهای گوگل برای ارزیابی امتیاز سئوی وب‌سایت‌ها هستند و هرچه وب‌سایت شما از این نظر وضعیت بهتری داشته باشد، شانس بیشتری برای ارتقای رتبه و کسب رنک برتر خواهد داشت.

نحوه فعال‌ سازی لیزی لود در وردپرس

برای فعال‌سازی لیزی لود در وردپرس می‌توانید از افزونه‌های مختلفی استفاده کنید که در ادامه به معرفی سه مدل از بهترین‌ها خواهیم پرداخت.

افزونه WP-Rocket

یکی از پرکاربردترین افزونه‌های موجود در سطح وب برای فعال‌سازی قابلیت لیزی لود در وب‌سایت است و شما می‌توانید برای پس از نصب آن با مراجعه به بخش Settings، روی گزینه Media کلیک کنید و به قسمت LazyLoad بروید تا درصورت فعال‌نبودن این قابلیت، آن را فعال‌سازی کنید.

افزونه Optimole

به‌عنوان دومین افزونه پرکاربرد برای قابلیت لیزی لود، بیش از ۵ هزار بازدید در ماه دارد و شما می‌توانید با تهیه نسخه پریمیوم آن، نسبت به فعال‌سازی قابلیت لیزی لود اقدام کنید. برای این کار، پس از نصب افزونه، باید فرایند ثبت‌نام (Create & connect your account) را طی کنید تا به یک کلید API برسید. سپس به بخش Settings بروید و درصورت فعال‌نبودن گزینه «Scale images and & Lazy load» نسبت به فعال‌سازی آن اقدام کنید.

حالا باید به بخش Advanced» Lazyload بروید تا نحوه اعمال فرایند لود تنبل در صفحات وب‌سایت خود را شخصی‌سازی کنید. برای مثال می‌توانید جهت اعمال‌نشدن لیزی لود بر محتوای بالای صفحه، گزینه «Exclude first number of images from lazyload» را انتخاب کنید. همچنین برای اینکه تمام محتوای سایت از قابلیت لیزی لود برخوردار شود، باید مقدار گزینه مذکور را روی 0 تنظیم کنید. علاوه‌بر این موارد، تنظیمات دیگری هم در صفحه مربوطه وجود دارد که شما می‌توانید بر اساس نیاز و صلاحدید خود، هر یک از آنها را برای افزایش سرعت بارگذاری صفحات و بهبود تجربه کاربری مورداستفاده قرار دهید.

افزونه a3 Lazy Load

در نهایت باید بگوییم که افزونه a3 Lazy Load هم به‌عنوان پلاگین‌های پرطرفدار برای قابلیت لیزی لود، در صدر جدول قرار دارد و تاکنون بیش از 200 هزار نصب فعال داشته است. شما می‌توانید با استفاده از آن، مانند دو افزونه قبل، به راحتی قابلیت بارگذاری تنبل را برای صفحات وب‌سایت خود فعال کنید تا حجم تصاویر موجود در صفحات کاهش یابد و با تاخیر در لود برخی اِلمان‌ها سرعت وب‌سایت حین بارگذاری اولیه، بیشتر شود.

لیزی لودینگ

جمع‌بندی

در این مطلب بررسی کردیم که لیزی لود چیست و نحوه فعال‌سازی آن به چه صورت است. همچنین به بررسی عملکرد آن پرداختیم و توضیحاتی راجع‌به اینکه می‌توان با استفاده از این قابلیت، مدت‌زمان بارگذاری صفحات و نرخ پرش کاربر را کاهش داد؛ خدمت شما عزیزان ارائه دادیم. پس حالا به‌خوبی می‌دانید که لیزی لود به کاربر اجازه می‌دهد تا در سریع‌ترین زمان ممکن به محتوای موردنیاز خود دسترسی داشته باشد، حتی اگر هنوز بارگذاری صفحه کاملاً به اتمام نرسد.

به‌عبارت‌دیگر Lazy Load، فیلم و تصاویر و... را زمانی بارگذاری خواهد کرد که کاربر صفحه را اسکرول کند و قصد بررسی محتوای موردنیاز خود را داشته باشد. این اقدام منجر به افزایش سرعت بارگذاری و بهبود عملکرد وب‌سایت‌ می‌شود‌. امیدواریم با مطالعه این مقاله اطلاعات مفیدی در مورد ماهیت و کاربرد لیزی لود به دست آورده باشید و به پاسخ سؤالات خود برسید. لطفاً شما عزیزان هم تجربه و نظرات خود را دراین‌خصوص با ما و سایر کاربران جت سئو به اشتراک بگذارید. از اینکه تا پایان همراه ما بودید، متشکریم.

همچنین بخوانید
فیلتر rejex چیست و در چه مواردی می توان از آن استفاده کرد؟ لیست دستورات rejex برای سرچ کنسول را در این مطلب از وب 24 بخوانید.
قابلیت ها و ضروری ترین کدهای فایل httaccess را در این مطلب از سایت وب24 بخوانید.
در این مطلب از سایت وب 24 با پسوند دامنه و انواع آن آشنا شوید.
چه افزونه ای برای کش وردپرس نصب کنیم؟ لیست بهترین پلاگین های کش برای وردپرس را در این مطلب از سایت وب 24 معرفی شده است.
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha