آموزش طراحی استراتژی سئو به صورت اصولی

داشتن استراتژی برای هر فعالیتی مهم است. به ویژه وقتی با فعالیت حساس و درازمدتی مثل سئو سروکار داشته باشید. استراتژی سئو موضوعی است که تقریبا در همه دوره‌ها و مطالب آموزشی سئو به آن تاکید می‌شود. هیچ کس نیست که در ضرورت آن شک داشته باشد، اما سوال اینجا است که منظور از تدوین استراتژی برای سئو چیست و چگونه می‌توان برای سایت استراتژی سئو تدوین کرد؟ پاسخ این سوالات را می‌توانید در مقاله پیش رو از سایت وب 24 بخوانید.

طراحی استراتژی سئو

منظور از استراتژی سئو چیست؟

منظور از استراتژی سئو برنامه‌ای است که در آن مراحل و بخش‌های مختلف سئوی سایت را طوری سازماندهی می‌کنید که شانس رتبه‌گرفتن در نتایج جستجو را بالا ببرید. به زبان ساده می‌توان گفت استراتژی سئو یعنی داشتن اهداف مشخص و تعیین مسیر بهینه برای رسیدن به اهداف. مسلما هدف همه وب‌مسترها از سئو افزایش ترافیک سایت و در نهایت افزایش فروش است، اما این یک هدف بسیار کلی است که باید برای رسیدن به آن، اهداف مشخص و قابل اندازه‌گیری تعیین کنید.

برای مثال شما باید کلمات کلیدی هدف سایتتان، جایگاهی که برای هرکدام درنظر گرفته‌اید و میزان ورودی تخمینی از هر کدام را تعیین کنید. این کار به شما کمک می‌کند در طول زمان مسیر مشخصی داشته و گمراه نشوید. علاوه بر این امکان سنجش عملکرد سئوی سایت بر اساس استراتژی تعیین شده برایتان فراهم می‌شود.


معرفی خدمات وب24: طراحی سایت با کدنویسی اختصاصی


چرا باید استراتژی سئو داشته باشیم؟

اساسا داشتن استراتژی در هر کاری و هر پروژه‌ای اهمیت زیادی دارد. زیرا به کار شما نظم داده و مسیر مشخصی برای رسیدن به اهداف ترسیم می‌کند. سئو جزو فعالیت‌هایی است که فرایندی درازمدت داشته و رسیدن به اهداف آن، چالش‌های خاص خود را دارد. از این‌رو بدون داشتن استراتژی رسیدن به موفقیت در سئو کمی دور از ذهن است.

درواقع با تدوین یک استراتژی حساب‌شده در سئو، به جای آنکه بر اساس ذهنیات خود عمل کنید، با توجه به نیازهای مخاطبان و آنچه جستجو می‌کنند، پیش خواهید رفت.  این کار از یک سو باعث می‌شود سایت شما زودتر به اهداف مدنظرتان دست پیدا کند و از سوی دیگر به شما کمک می‌کند عملکرد سایت را همواره زیرنظر داشته باشید. در واقع شما در هر مرحله از کار می‌توانید نتایج بدست آمده را با اهداف تعیین شده در استراتژی سئو مقایسه کنید و عملکرد خود را مورد ارزیابی قرار دهید.

انواع استراتژی سئو

همان‌طور که فعالیت‌های سئو به قسمت‌های مختلف تقسیم‌بندی می‌شود، استراتژی سئوی شما هم باید شامل این قسمت‌ها باشد. در این قسمت به بررسی انواع استراتژی سئو می‌پردازیم:

استراتژی سئو تکنیکال

داشتن استراتژی سئو در حوزه کلمات کلیدی به تنهایی باعث نمی‌شود رتبه‌های بالای نتایج جستجو را بدست آورید. بلکه باید سایت را از نظر فنی هم برای موتورهای جستجو بهینه‌سازی کنید.

ایرادات فنی سایت موانعی هستند که به طور نامحسوس جلوی رشد سایت شما را می‌گیرند. بدین ترتیب ممکن است تلاش زیادی برای لینک سازی خارجی سایت انجام دهید اما باز هم نتوانید رتبه‌های بالایی به دست آورید. از جمله نتایجی که در اثر مشکلات فنی برای سایت شما ایجاد می‌شود، خزش‌نشدن و ایندکس‌نشدن صفحات و تاثیر منفی روی تجربه کاربری سایت است که جلوی رشد سایت شما را در نتایج جستجو می‌گیرند.

درواقع سئوی تکنیکال را باید زیربنای روند بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو در نظر گرفته و آن را در اولویت قرار دهید تا دیگر فعالیت‌های سئوی سایت نتایج پربارتری به همراه داشته باشند.

استرانژی در سئو تکنیکال

استراتژی سئو محتوا

متخصصین سئو معتقدند محتوا جزو سه فاکتور اصلی رتبه‌بندی در نتایج جستجو است. یک استراتژی مناسب در حوزه محتوا تاثیر شگرفی بر سئوی سایت شما خواهد گذاشت. در این حوزه باید توجه داشته باشید که محتوای شما تنها برای موتورهای جستجو تولید نشود بلکه هدف اصلی آن رفع نیاز کاربران باشد. در صورتی که محتوای شما بتواند تجربه خوبی برای کاربران بسازد، خواه ناخواه موردتوجه موتور جستجو هم قرار گرفته و منجر به افزایش رتبه شما می‌شود. علاوه بر این جلب رضایت مخاطبان باعث جلب لینک‌های خارجی متعددی برای صفحات شما می‌شود که این هم به نوبه خود ارتقا رتبه سایت را به دنبال دارد.


بیشتر بخوانید: استراتژی محتوا چیست ؛ انواع+ نکات مهم + ترفندها


استراتژی سئو داخلی

هرچقدر هم که محتوای مفید و کاربردی ایجاد کرده باشید، اگر برای موتورهای جستجو بهینه نباشند، نمی‌توانند رتبه خوبی برایتان به همراه آورند. در حوزه سئو داخلی شما باید محتوای تولیدی را برای کلمات کلیدی مختلف بهینه‌سازی کنید، کاری که با کمک عنوان صفحه، تگ‌های هدینگ، تگ آلت، اسکیما و... انجام می‌شود. در این راستا باید یک استراتژی جامع برای رسیدگی به همه این موارد داشته باشید، علاوه بر این استراتژی شما باید شامل برنامه لینک سازی داخلی قوی، درنظرگرفتن منظور کاربران از جستجو و ایجاد فیچر اسنیپت‌ها باشد.

استراتژی سئو خارجی

سئو خارجی شامل همه فعالیت‌هایی است که شما باید خارج از سایتتان انجام دهید. فعالیت‌هایی مثل لینک‌سازی، انتشار مطلب در سایت‌های دیگر و معرفی سایتتان در سایت‌های دیگر و... چنین فعالیت‌هایی نقش مهمی در افزایش اعتبار سایت شما دارند و باعث جلب توجه گوگل می‌شوند. اما برای گوگل مهم است که لینک‌سازی سایت شما به صورت طبیعی انجام شود، در صورتی که گوگل بفهمد شما خودتان از طریق خرید رپورتاژ یا لینک یا هر فعالیت مصنوعی دیگری اقدام به لینک‌سازی کرده‌اید، شما را جریمه می‌کند. به همین دلیل داشتن استراتژی سئو خارجی اهمیت دوچندانی برای سایت‌ها دارد.

راهنمای تدوین استراتژی سئو

برای تدوین استراتژی سئو باید نگاهی درازمدت به فرایند سئو داشته باشید و اهداف نهایی خود را از ابتدا تعیین کنید. سپس به طراحی مسیر موردنیاز برای رسیدن به اهداف بپردازید. در این قسمت به معرفی روشی قدم به قدم برای تدوین استراتژی سئو پرداخته‌ایم:

اهداف خود را مشخص کنید

تعیین هدف قبل از شروع هر پروژه سئو، امری حیاتی است. این کار به شما کمک می‌کند عملکرد خود را هم ارزیابی کنید. درواقع باید اهدافی قابل اندازه‌گیری برای خود تعیین کنید. این اهداف می‌توانند شامل افزایش ترافیک ورودی سایت، افزایش فروش یا افزایش ورودی بخش خاصی از مشتریان باشد.

رقبا را آنالیز کنید

آنالیز رقبا شاید مهم‌ترین بخش تدوین استراتژی سئو باشد. با کمک آنالیز رقبا می‌توانید میزان رقابت در حوزه کاری خود را بسنجید و نسبت به حجم فعالیت‌های موردنیاز یک براورد کلی به دست آورید. شما می‌توانید رتبه رقبا در کلمه‌های کلیدی مختلف، نقد و نظرات مخاطبان آن‌ها، استراتژی بلاگ رقبا و بک لینک‌های آن‌ها را بررسی کرده و برای تدوین استراتژی خود از آن‌ها الهام بگیرید.

آنالیز رقبا

تحقیق کلمات کلیدی را کامل و جامع انجام دهید

تحقیق کلمات کلیدی اساس و پایه هر پروژه سئو است. نیازی به تاکید نیست که شما باید با هر صفحه از سایت خود یک یا چند کلمه کلیدی را که جستجوی زیادی دارند، هدف بگیرید. البته در برخی سایت‌های بزرگ دیده می‌شود که از این موضوع غافل شده و بدون هدف اقدام به تولید محتوا می‌کنند. این سایت‌ها یا هیچ کلمه کلیدی را هدف نمی‌گیرند یا یک کلمه کلیدی را در چند صفحه هدف قرار می‌دهند که باعث بروز مشکلاتی مثل کنیبالیزیشن می‌شود. در صورتی که برای سایت از ابتدا استراتژی سئو درنظر گرفته شود، از چنین مشکلاتی در امان خواهد ماند.


معرفی خدمات وب24: طراحی سایت با وردپرس و کدنویسی اختصاصی


خوشه‌های موضوعی تشکیل دهید

یکی از بهترین روش‌ها برای تدوین استراتژی محتوای سئو استفاده از خوشه‌های موضوعی است. در این روش یک مقاله بلند و جامع درمورد یک موضوع گسترده نیاز دارید که باید در آن یک کلمه کلیدی کلی را هدف بگیرید. به این مقاله محتوای ستونی یا پیلار گفته می‌شود. در محتوای ستونی باید موضوع کلی را به طور کامل همراه با موضوعات فرعی حول آن پوشش دهید.

علاوه بر این باید برای هر کدام از موضوعات فرعی یک مقاله کامل اختصاص دهید. این مقالات باید حجم کمتری نسبت به محتوای ستونی داشته و در آن‌ها کلمات کلیدی طولانی یا لانگ تیل را هدف بگیرید. به این مقالات فرعی، مقالات خوشه‌ای یا کلاستر گفته می‌شود. لازم است از محتوای ستونی به هرکدام از مقالات خوشه‌ای لینک بدهید و از همه مقالات خوشه‌ای هم به مقاله ستونی متناظر آن‌ها لینک بدهید. بدین‌ترتیب همه کلمات کلیدی گسترده و لانگ تیل حول یک موضوع را هدف گرفته و لینک‌سازی قوی نیز بین آن‌ها ایجاد کرده‌اید.

محتوای خود را با منظور کاربران مطابقت دهید

تشخیص منظور کاربران از جستجوی یک عبارت نقش مهمی در تدوین استراتژی صحیح برای سئو دارد. زیرا گوگل تلاش دارد مرتبط‌‌ترین محتوا را برای هر جستجو نمایش دهد. برای این منظور هوش مصنوعی گوگل عبارت‌های مختلف را بر اساس مراحل مختلف قیف فروش دسته‌بندی کرده و برای هرکدام محتواهای مرتبط را نمایش می‌دهد.

درواقع شما باید مشخص کنید هر کلمه کلیدی هدف شما در کدام مرحله از قیف فروش جستجو می‌شود. سپس محتوایی برای آن تولید کنید که مطابق با همان مرحله باشد. برای مثال کاربرانی که در مراحل ابتدایی قیف فروش قرار دارند، نیاز به آگاهی درباره موضوع داشته و کلمات کلیدی گسترده را جستجو می‌کنند.

اما کاربرانی که در مراحل نزدیک به خرید هستند، درباره مدل‌های مختلف محصول یا برندهای مختلف جستجو می‌کنند. در نتیجه برای کلمات گسترده باید اطلاعات کلی به مخاطب ارائه داده و برای کلمات کلیدی لانگ تیل یا طولانی باید اطلاعات دقیق هر محصول و قیمت آن را ارائه دهید.

جمع‌بندی
تدوین استراتژی راهی است که می‌تواند موفقیت هر پروژه سئو را تضمین کند. زیرا در هنگام تدوین استراتژی شما اقدام به تعیین اهداف مشخص و مسیر دست‌یابی به آن‌ها می‌کنید. این کار علاوه بر اینکه مسیر حرکت را مشخص می‌کند، باعث می‌شود عملکرد سایتتان را همواره مدنظر داشته باشید. برای داشتن یک استراتژی مناسب باید در آن، همه حوزه‌های سئو داخلی، سئو تکنیکال، سئو محتوا و سئو خارجی را پوشش دهید.

faq

درواقع با تدوین یک استراتژی حساب‌شده در سئو، به جای آنکه بر اساس ذهنیات خود عمل کنید، با توجه به نیازهای مخاطبان و آنچه جستجو می‌کنند، پیش خواهید رفت.

استراتژی سئو برنامه‌ای است که در آن مراحل و بخش‌های مختلف سئوی سایت را طوری سازماندهی می‌کنید که شانس رتبه‌گرفتن در نتایج جستجو را بالا ببرید.

همچنین بخوانید
موارد استفاده از تگ head چیست؟ تگ ها و زیر تگ هایی که بین تگ head قرار می گیرند و نحوه ی استفاده از آن را در این مطلب از سایت وب 24 مطالعه کنید.
در این مقاله از سایت وب24 شما را با تعریف بریف محتوا و نحوه نوشتن بریف محتوا آشنا خواهیم کرد.
در این مقاله از سایت وب24 شما را با مفهوم چرخه عمر محتوا و اهمیت آن در استراتژی محتوا آشنا خواهیم کرد.
آیا لحن در تولید محتوای یک مقاله تاثیر دارد؟ اهمیت و تاثیر انواع لحن محتوا را در این مطلب از وب 24 بخوانید.
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha