پرفورمنس مارکتینگ چیست؟ اهمیت بازاریابی عملگرا

شناسایی استراتژی‌های بازاریابی موثر برای رشد کسب‌و‌کار شما ضروری است، زیرا کمک می‌کنند تا با مخاطبان هدف خود ارتباط برقرار کنید، برندتان به رسمیت شناخته شده و تمایل به آن افزایش یابد و درنهایت بتوانید بر رفتار مصرف‌کننده تاثیر بگذارید. استراتژی‌ بازاریابی مانند نقشه راهی است که صاحبان مشاغل را برای دستیابی به اهداف و رشد کسب‌و‌کارشان راهنمایی می‌کند. جدا از بازاریابی محتوایی، سئو و انواع تبلیغات، بازاریابی عملگرا یا پرفورمنس مارکتینگ نیز فرصت‌های شما را افزایش داده و بر نحوه تبلیغ و فروش محصولات یا خدمات تاثیر می‌گذارد. در این مقاله از سایت وب 24 با پرفورمنس مارکتینگ آشنا می‌شوید.

کاربرد پرفورمنس مارکتینگ

پرفورمنس مارکتینگ چیست؟ 

به زبان ساده، بازاریابی عملگرا یا بازاریابی عملکردی ترکیبی از هر دو بازاریابی برند و تبلیغات پولی است اما در این روش تنها زمانی هزینه پرداخت می‌شود که اهداف تجاری شرکت‌ها برآورده شده و اقدامات خاصی مانند کلیک، فروش یا جذب سرنخ انجام شود. بازاریابی عملکردی نوعی از بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ است و همانطور که از نام آن پیداست، این نوع بازاریابی مبتنی بر عملکرد است. به عبارت دیگر، شما ابتدا اهداف خود از اجرای کمپین بازاریابی را تعیین می‌کنید، سپس زمانی دستمزد دیجیتال مارکتر‌ها را پرداخت می‌کنید که به اهداف خود رسیده‌باشید.

اما چه چیزی بازاریابی عملکردی را متفاوت می‌کند؟ این استراتژی بازاریابی به تبلیغ‌کننده قدرت می‌دهد، زیرا آن‌ها فقط پس از دستیابی به هدف مورد‌نظر هزینه را پرداخت می‌کنند. به همین دلیل می توانند مطمئن باشند که بودجه بازاریابیشان فقط برای کمپین‌های موفق هزینه می‌شود.

مهم‌تر از همه این است که نرخ موفقیت کمپین‌های بازاریابی عملگرا معمولاً بالاتر از سایرین است، زیرا همه آن‌ها کمپین‌هایی بسیار هدفمند هستند، بازاریابها تصمیم‌هایی مبتنی بر داده‌ها می‌گیرند و کمپین‌هایشان را بر اساس نتایج بهینه می‌کنند. این به عنوان یک معامله‌ برد-برد، هم برای صاحبان برند‌ها و هم برای شرکت‌های بازاریابی دیجیتال عمل می‌کند. بازاریابی عملکرد که به دلیل نیاز به کاهش هزینه و افزایش بازگشت سرمایه به وجود آمده‌است، شرکت‌ها را قادر می‌سازد تا همه چیز از افزایش آگاهی برند گرفته تا نرخ تبدیل را اندازه‌گیری کنند.

کانال های پرفورمنس مارکتینگ

مزایای پرفورمنس مارکتینگ چیست؟ 

همانطور که گفته شد پرفورمنس مارکتینگ مزایای زیادی دارد که در ادامه تعدادی از آن‌ها را بررسی می‌کنیم:

تجزیه و تحلیل آسان و ردیابی داده‌ها

از آنجایی که پرفورمنس مارکتینگ بر رسیدن به اهداف خاص کسب‌وکار مانند کلیک‌ها، بازدیدها، سرنخ‌ها و فروش متمرکز است، می‌توانید این معیارها را مستقیما هدف‌گذاری کرده، سپس اندازه‌گیری کنید. بازاریابی عملکرد 100% قابل اندازه‌گیری است. این یکی از مزیت‌های اصلی این نوع بازاریابی است. فناوری مدرن ردیابی عملکرد کمپین شما را آسان‌تر می‌کند. این امکان وجود دارد که تمام معیارهای کمپین خود را زیر نظر داشته باشید و بر اساس داده‌های جمع‌آوری شده تنظیمات لازم را انجام دهید.

متخصصین بازاریابی دیجیتال می‌دانند کدام داده‌ها را باید پیگیری و تجزیه‌و‌تحلیل کنند. به‌ همین دلیل هر بار که کاربری در سایت عضو می‌شود، روی تبلیغ کلیک می‌کند یا با هر اقدام دیگری از طرف شما تعامل برقرار می‌کند، به راحتی می‌تواند آن را بررسی کند.

بازاریابی مبتنی بر  ROI

بازاریابی عملکرد کاملاً بر ROI یا بازگشت سرمایه متمرکز است. بنابراین، این استراتژی بازاریابی، اجرای کمپین‌های مبتنی بر ROI بالا را برای مشاغل و بازاریاب‌ها آسان‌تر می‌کند.

از آنجایی که پرفورمنس مارکتینگ بر بازگشت سرمایه یا ROI تمرکز دارد، ریسک کمتری نسبت به سایر استراتژی‌های بازاریابی مثل تبلیغات سنتی دارد. علاوه بر این، می‌توانید نتایج را در زمان واقعی بررسی کنید، بودجه‌تان را به دلخواه تنظیم کرده یا تخصیص مجدد دهید و حتی کمپین‌ها را متوقف کنید تا از پرداخت بیش‌از‌حد برای کمپین‌هایی که عملکرد ضعیفی دارند، جلوگیری کنید.

پرفورمنس مارکتینگ نتایج مثبت را برای اهداف شما تضمین می‌کند.

متنوع‌سازی جریان‌های درآمدی

پرفورمنس مارکتینگ یک رویکرد بازاریابی همه‌کاره است. وقتی یک کانال کار نمی‌کند، می‌توانید به سرعت به کانال دیگری بروید که ممکن است نتایج بهتری به همراه داشته‌باشد. این بدان معناست که شما مجبور نیستید بودجه تبلیغات خود را صرف تاکتیک‌های بی‌اثر کنید، زیرا راه‌های مطمئن‌تری برای درآمدزایی دارید. این مزیت می‌تواند زمانی مفید باشد که برخی کانال‌های بازاریابی شما حجم فروش مورد نیاز را فراهم نمی‌کنند.

جذب مخاطبان جدید و غیرقابل دسترسی 

یک برنامه بازاریابی عملکرد موثر می‌تواند به شما کمک کند تا مخاطبان بیشتر و متنوع‌تری به دست آورید، کاری که با تبلیغات سنتی امکان‌پذیر نیست. این نکته مخصوصاً اگر از سیستم همکاری در فروش یا افیلیت مارکتینگ استفاده می‌کنید، بیشتر خود را نشان می‌دهد. علاوه بر این، از آنجایی که بازاریابی عملکرد می‌تواند در قالب‌های مختلفی انجام شود با جای‌گیری در کانال‌ها و رسانه‌ها، نام تجاری شما را در بازارهای جدیدی مطرح می‌کند.

نکات مهم پرفورمنس مارکتینگ

پرداخت فقط به ازای نتیجه

به جای پرداخت مبلغی ثابت در شروع کار، آژانس‌های پرفورمنس مارکتینگ و بازاریاب‌ها تنها زمانی از شما هزینه می‌گیرند که اقدام یا هدف مورد‌نظرتان محقق شود. این روش به کسب‌وکارها امکان می‌دهد به راحتی هزینه‌های خود را پیگیری کرده و هدررفتن پول خود جلوگیری کنند. اگر به دنبال هر هدفی مثل ایجاد لیست مشترکین، هدایت ترافیک به وب‌سایت، افزایش دانلود اپلیکیشن یا افزایش فروش باشید، با استفاده از پرفورمنس مارکتینگ فقط زمانی هزینه را پرداخت می‌کنید که این هدف‌ها برآورده شوند.

گسترش برند

بازاریابی عملکرد به شما امکان می‌دهد برند خود را از طریق سایت‌ها یا کانال‌های دیگران و با بودجه موردنظرتان بسازید و رشد دهید. نتیجه این اقدام افزایش ترافیک هدفمند، افزایش مخاطب و سهم بیشتر از بازار است.

کاربرد بازاریابی عملگرا چیست؟ 

در حالی که بازاریابی عملگرا در دیجیتال مارکتینگ استفاده می‌شود، خوب است توجه داشته باشید که گاهی اوقات چرایی کاربرد آن می‌تواند کمی متفاوت باشد. در ادامه این مقاله زمینه‌های رایج کاربرد پرفورمنس مارکتینگ در بازاریابی دیجیتال را بررسی می‌کنیم:

بازاریابی از طریق رسانه‌های اجتماعی

در این نوع پرفورمنس مارکتینگ از پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک و اینستاگرام، برای نمایش محتوا، افزایش آگاهی از برند و بالابردن ترافیک ورودی استفاده می‌شود. کلیک‌ها، فروش‌های ایجاد‌شده توسط پلتفرم، ایجاد سرنخ، لایک‌ها، نظرات و اشتراک‌گذاری‌ها بهترین راه برای سنجش میزان تعامل در پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی هستند.

محتوای تبلیغاتی

انتشار محتوای تبلیغاتی شکلی از بازاریابی عملگرا است که بیشتر توسط سایت‌های تولید محتوا استفاده می‌شود. این نوع بازاریابی زمانی اتفاق می‌افتد که سایت‌های پر بازدید، اینفلوئنسرها و سفیران برند در ازای دریافت نوعی دستمزد مانند محصول رایگان، نام برند را تبلیغ می‌کنند.

این محتواها از موفقیت زیادی برخوردارند زیرا دنبال‌کنندگان اینفلوئنسرها و سفیران به آنچه می‌گویند، اعتماد دارند. حتی با اینکه این محتوا تبلیغاتی است، اگر به خوبی اجرا ‌شوند، طبیعی بنظر می‌رسند. محتوای تبلیغاتی هم برای اینفلوئنسرها و هم برای صاحبان برند یک برد مالی محسوب می‌شود.

تبلیغات همسان

تبلیغات همسان با ظاهر، شخصیت و عملکرد قالب رسانه‌ای که در آن نمایش داده می‌شوند، مطابقت دارند. مدل‌های رایج پرداخت برای تبلیغات همسان، پرداخت به ازای کلیک یا پرداخت به ازای نمایش است.

بازاریابی موتورهای جستجو  (SEM)

بازاریابی موتورهای جستجو بسته به رویکرد تبلیغ‌کننده، می‌تواند ارگانیک یا پولی باشد. در مدل پولی، یک تبلیغ‌کننده برای کلیک روی تبلیغات در موتورهای جستجو مانند گوگل و بینگ هزینه می‌کند.

در مدل ارگانیک با تکیه بر الگوریتم موتور جستجو تلاش می‌شود تا رتبه سایت در نتایج جستجو برای کلمه‌های کلیدی هدف ارتقا یابد. این روش رویکردی درازمدت محسوب می‌شود و اثرات آن هم بلندمدت است و ترافیک بالایی برای سایت فراهم می‌کند. در این دو مدل می‌توانید عملکرد خود را به صورت ماهانه، فصلی یا سالانه اندازه‌گیری کنید.

بازاریابی عملکردی Performance marketing

افیلیت مارکتینگ یا سیستم همکاری در فروش

همانطور که در بالا توضیح داده شد، بازاریابی عملکرد و افیلیت مارکتینگ به هم مرتبط هستند. در افیلیت مارکتینگ به سایت‌های دیگر اجازه می‌دهید محصولات شما را معرفی کرده و کاربر را برای خرید به سایت شما هدایت کنند. در عوض به ازای هر ورودی که از سایت‌های دیگران داشته باشید،  به آن‌ها هزینه پرداخت می‌کنید.

اصول و نکات مهم در پرفورمنس مارکتینگ (Performance marketing)

برای آنکه کمپین‌های پرفورمنس مارکتینگ شما موفق باشند، نیاز به رعایت برخی نکات دارید. برخی از مهم‌ترین نکات را در ادامه مرور می‌کنیم:

آزمایش و بهینه‌سازی کنید

بازاریاب‌های باتجربه اهمیت آزمایش و بهینه‌سازی مداوم را برای اصلاح استراتژی‌های بازاریابی می‌دانند. هنگام اجرای بازاریابی عملگرا، باید مدام عمل‌کرد کمپین را زیرنظر داشته و  آن را بهینه کنید. آزمایش کردن به شما امکان می‌دهد کمبودهای کمپین را سریع‌تر پیدا کرده و آن‌ها را برطرف کنید. آزمایش A/B یکی از کاربردترین روش‌ها است که عملکرد دو نوع آگهی را برای شما مشخص می‌کند.

یک آژانس معتبر انتخاب کنید

سیستم پرداخت به ازای نتیجه برای کسب‌وکارها به شدت جذاب است، به ویژه آن‌هایی که بودجه محدودی دارند. اما در این میان برخی آژانس‌ها اقدام به ارائه نتایج جعلی از کمپین و فریب مشتریان می‌کنند. برای جلوگیری از این سواستفاده‌ها همیشه با آژانس‌های معتبر کار کنید.

تجربه کاربری وب‌سایت خود را ارزیابی کنید

وقتی تجربه کاربری (UX) وب‌سایت شما در وضعیت مناسبی نباشد، کاربران ورودی به سایت خیلی زود آن را ترک می‌کنند. کاربران ممکن است روی تبلیغ شما کلیک کنند، اما در صورت مواجهه با یک سایت کند و یا طراحی نه‌چندان جذاب، به راحتی آن را می‌بندند. بنابراین صفحات و محتواها را بررسی کنید تا مطمئن شوید تجربه کاربری سایتتان در وضعیت مناسبی است.

بازاریابی عملگرا

روی یک صفحه فرود عالی تمرکز کنید

در حین اجرای کمپین پرفورمنس مارکتینگ، بسیار مهم است که به صفحه فرود خود توجه ویژه‌ای داشته باشید. زیرا بازدیدکنندگان پس از کلیک روی یک تبلیغ، لینک و…. در‌نهایت به آنجا می‌روند. اگر صفحه فرود شما بیش‌از‌حد درهم و برهم باشد یا پیشنهاد کسب‌و‌کار شما برای مشتریان واضح نباشد، نرخ تبدیل کاهش خواهد یافت. بنابراین مزایای کسب‌و‌کار خود را به طور واضح برای مخاطبان بیان کنید. همچنین امتیازات ارزشمندی را به آن‌ها ارائه دهید و آنچه را که از بازدیدکنندگان می‌خواهید، به وضوح بیان کنید. چیدمان صفحه فرود خود را ساده در نظر بگیرید و همواره ایرادات وب‌سایت را برطرف کنید.

جمع‌بندی

در این مقاله تلاش کردیم پرفورمنس مارکتینگ که یکی از استراتژی‌های بازاریابی دیجیتال است را به شما معرفی کنیم. پرفورمنس مارکتینگ یا بازاریابی عملگرا نوعی بازاریابی مبتنی بر عملکرد و نتیجه است. در این روش زمانی هزینه اجرای کمپین پرداخت می‌شود که اهداف آن محقق شده باشد.

faq

به زبان ساده، بازاریابی عملگرا یا بازاریابی عملکردی ترکیبی از هر دو بازاریابی برند و تبلیغات پولی است اما در این روش تنها زمانی هزینه پرداخت می‌شود که اهداف تجاری شرکت‌ها برآورده شده و اقدامات خاصی مانند کلیک، فروش یا جذب سرنخ انجام شود.

بازاریابی از طریق رسانه‌های اجتماعی، محتوای تبلیغاتی، تبلیغات همسان و بازاریابی موتورهای جستجو  (SEM) برخی از کاربرد بازاریابی عملگرا است.

همچنین بخوانید
در این مقاله از سایت وب24 شما را با مفهوم بنچ مارک و نحوه بنچ مارکینگ و مزایای الگو برداری از دیگران آشنا خواهیم کرد.
در این مقاله از سایت وب24 شما را با مفاهیم ATL، BTL و TTL در بازاریابی و تبلیغات آشنا خواهیم کرد.
بازاریابی برونگرا چیست و چه مزایایی دارد؟ مفهوم بازاریابی برونگرا را در این مطلب از سایت وب24 بخوانید.
CRM چیست و چه کاربردی دارد؟ مفهوم و کاربرد سیستم مدیریت ارتباط مشتری سی آر ام را در وب 24 بخوانید.
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha