افیلیت مارکتینگ چیست؟ آشنایی با سیستم همکاری در فروش

افیلیت مارکتینگ یک روش محبوب برای افزایش فروش و ایجاد سود بیشتر به ویژه در بستر آنلاین است. این روش بازاریابی هم برای برندها و شرکت‌ها و هم برای صاحبان رسانه یا وبسایت مفید است.  

افیلیت مارکتینگ یا همان همکاری در فروش فرآیند کسب درآمد (کمیسیون) از طریق معرفی محصول یک شرکت و در نتیجه کمک به فروش آن محصول است. بسیاری از بلاگرها و صاحبان رسانه‌های‌ آنلاین، افیلیت مارکتینگ را به عنوان روشی مناسب برای کسب درآمد شبانه‌روزی بدون نیاز به حضور فیزیکی و صرف وقت می‌دانند. از طرف دیگر شرکت‌ها و برندهایی که نیازمند فروش بیشتر محصول خود هستند، سیستم افیلیت مارکتینگ را شیوه‌ای کم ریسک، مؤثر و کم دردسر برای افزایش فروش می دانند.

بازاریابی مشارکتی

افیلیت مارکتینگ چیست؟

افیلیت مارکتینگ (Affiliate Marketing)، بازاریابی مشارکتی یا همکاری در فروش در واقع معرفی محصول افراد و شرکت های دیگر با هدف فروش بیشتر یا افزایش ترافیک است. در ازای این کار کمیسیون یا مبلغی برای هر بار فروش (یا افزایش لید و ترافیک) به منتشر کننده پرداخت می‌‌شود. این کمیسیون معمولاً درصد اندکی از مبلغ فروش است اما گاهی اوقات ممکن یک مبلغ ثابت نیز به ازای هر فروش پرداخت شود.

در فرآیند همکاری در فروش سه مفهوم مهم وجود دارد که برای درک بیشتر این نوع بازاریابی با آن‌ها آشنا می‌شویم:

فروشنده (Merchant)

فروشنده که با عناوین فروشگاه یا برند نیز شناخته می‌‌شود، شخص یا شرکتی است که محصول را تولید کرده است. فروشنده می‌تواند یک شرکت بزرگ و یا یک شخص باشد.

افیلیت مارکتر یا بازاریاب افیلیت (َAffiliate Marketer)

افیلیت مارکتر، منتشرکننده یا ناشر تبلیغات نیز می‌تواند یک شخص یا کل یک شرکت باشد. ناشر یک یا چند محصول فروشنده را معرفی کرده و سعی می‌کند تا مشتریان بالقوه از ارزش محصول آگاه شوند و در نهایت آن ها را قانع کند تا محصول را بخرند.

مشتری یا مصرف کننده (Consumer)

مشتری کسی است که محصول فروشنده را خریداری می‌کند و به او سود می رساند.

تعریف افیلیت مارکتینگ

شبکه افیلیت (Affiliate Network)

شبکه فروش یک شرکت واسطه بین فروشنده و ناشر است. این شرکت قراردادها را تنظیم، پرداخت ها را کنترل و مدیریت می‌کند. شبکه افیلیت همچنین دارای یک دیتابیس از فروشنده ها و محصولاتی است که ناشر می تواند انتخاب کند که کدام یک را معرفی کند.

مزایا و معایب افیلیت مارکتینگ

مزایای افیلیت مارکتینگ

شکی وجود ندارد که افیلیت مارکتینگ ارزش این همه توجه را دارد، تنها کافی است نگاهی به رشد این روش بازاریابی داشته باشیم. وب‌سایت معتبر Statista تخمین می زند که ارزش صنعت بازاریابی مشارکتی در سال 2022 به 8.2 میلیارد دلار خواهد رسید در حالی که ارزش آن در سال 2017 حدود 5.4 میلیارد دلار بوده است.
با این که ارزش این صنعت نشانه خوبی از موفقیت این روش بازاریابی است، اما می توانیم موارد زیر را هم از مزایای افیلیت مارکتینگ بدانیم:

  • اجرای آسان

شرکت های فروشنده محصول برای فروش بیشتر محصول خود نیازمند یک تیم بازاریابی دیجیتال هستند تا با روش های مختلف فروش محصول یا خدمات خود را افزایش دهند. اکثر این روش‌ها نیازمند صرف هزینه، زمان و نیروی انسانی زیادی هستند. اما در روش بازاریابی افیلیت شما نگران انجام وظایف سنگینی مثل توسعه و اجرای کمپین‌های بازاریابی، پشتیبانی مشتریان، ارسال محصول و ... نیستید.

  • ریسک و هزینه پایین

اگر شما در سیستم افیلیت یک فروشنده باشید تنها در صورتی هزینه خواهید کرد که محصول شما فروخته شود یا افزایش کلیک، بازدید یا لید داشته باشید. بنابراین می‌توانید مطمئن باشید که به هدف بازاریابی خود می‌رسید و اگر هم نرسید، هیچ هزینه‌ای پرداخت نکرده‌اید.

اگر یک افیلیت مارکتر باشید باز هم ریسک این نوع بازاریابی برای شما پایین است. شروع یک کسب و کار نیازمند هزینه‌های مختلف مثل خرید محصول، پرداخت حقوق کارمندان، اجاره و خرید تجهیزات مختلف است. این هزینه‌ها باعث پرهزینه در نتیجه پرریسک شدن راه اندازی کسب و کار می‌‌شوند. با این نوع بازاریابی شما تنها نیاز به یک وبسایت یا صفحه‌ای در شبکه‌های مجازی دارید. حتی اگر این کار جواب ندهد باز هم شما تنها وقت خود را صرف کرده‌اید و پول زیادی خرج نکرده‌اید.

  • قابلیت توسعه آسان

یک فروشنده معمولی تنها محصولات یک شرکت را می‌فروشد ولی یک بازاریاب افیلیت می‌تواند همزمان محصول شرکت‌های زیادی را معرفی کند و از تمام آن‌ها کمیسیون دریافت کند.

بهتر است یک نکته را همیشه در نظر داشته باشیم که افیلیت مارکتینگ بر مبنای اعتماد بنا شده است. شما می‌توانید محصولات بی‌شماری را بفروشید. اما بهتر است محصولی را بفروشید که خودتان از آن استفاده می‌کنید یا از عملکرد آن اطمینان دارید.

معایب افیلیت مارکتینگ

با وجود مزایایی که به آن ها اشاره شد، افیلیت مارکتینگ معایبی هم نسبت به سایر روش‌های دیجیتال مارکتنیگ دارد که در اینجا آن ها را مرور می کنیم:

  • نیاز به صبر زیادی دارد

افیلیت مارکتینگ راه یک شبه پولدار شدن نیست! برای کسب درآمد از این روش، افزایش مخاطبان، کسب اعتماد و تأثیرگذاری بر آن ها، نیاز به زمان و حوصله زیادی خواهید داشت.

معایب افیلیت مارکتینگ

  • عدم پرداخت ثابت

در این روش دیگر خبری از پرداخت های منظم ماهانه نیست. برنامه‌های افیلیت بر اساس کمیسیون هستند. چون کمیسیون‌ها مرتبط با اقدام خاصی از سمت مشتری است، بنابراین کمیسیون‌های دریافتی هر ماه ممکن است متغیر باشد.

  • نداشتن کنترل بر برنامه افیلیت

ناشران تبلیغ باید بر اساس قوانین شرکت های ارائه دهنده برنامه افیلیت یا همان شبکه افیلیت عمل کنند. این قوانین شامل نحوه تبلیغ محصول هم می‌‌شود. همه باید قوانین یکسانی را رعایت کنند، بنابراین رقبا باید خلاقیت زیادی داشته باشند تا خود را از دیگران متمایز کنند.

اهمیت افیلیت مارکتینگ

افیلیت مارکتینگ می‌تواند مزایای زیادی برای فروشنده‌های محصول و افیلیت مارکترها داشته باشد. شرکت‌ها از یک روش تبلیغاتی با هزینه و ریسک پایین بهره می‌برند تا به اهداف بازاریابی خود برسند و بازاریاب‌ها با کسب یک درآمد اضافی و به نسبت ساده از آن سود می‌برند. برای پی بردن به اهمیت افیلیت مارکتینگ بهتر است نگاهی به آمار زیر داشته باشیم:

  • 81% برندها و 84% ناشران از بازاریابی افیلیت استفاده می‌‌کنند. این آمار در حال افزایش است، زیرا هزینه‌هایی که برای این نوع بازاریابی صرف می‌‌شود هر سال در حال افزایش است.
  • در ایالت متحده آمریکا، هزینه صرف شده برای بازاریابی افیلیت هر سال 10.1% افزایش پیدا کرده است. به طوری که در سال 2020 به حدود 6.8 میلیارد دلار رسید.
  • وبسایت آمازون 1 الی 10 درصد از درآمد محصولات را به افیلیت مارکترها اختصاص می‌دهد.
  • در سال های گذشته، محتوای تولید شده توسط ناشران افیلیت 175% رشد کرده است.
  • 35 درصد از ناشران بیش از 20000 دلار در سال در آمد داشته اند و حدود 12 درصد از آن ها بیش از 75000 دلار در سال از این طریق درآمد داشته‌اند.

جایگاه افیلیت مارکتینگ (Affiliate Marketing) در بازاریابی

با این که بازاریابی مشارکتی سابقه بیشتری از خود اینترنت دارد و پیشتر نیز در رسانه‌ها انجام می‌شد، اما در حال حاضر زیرمجموعه روش‌های بازاریابی آنلاین است. از سایر روش‌های بازاریابی آنلاین می‌توان به بازاریابی موتورهای جستجو (سئو)، بازاریابی محتوایی، ایمیل مارکتینگ، بازاریابی شبکه‌های اجتماعی و ... اشاره کرد.

نمی‌توان مشخص کرد که افیلیت مارکتینگ چه سهمی از بازاریابی آنلاین را به خود اختصاص می‌دهد، اما می‌توان با استفاده از آمار و ارقام منتشر شده در سایت‌های معتبر، جایگاه افیلیت مارکتینگ در بازاریابی را بهتر درک کرد.

  • همانطور که در بالا اشاره شده بیش از 80 درصد برندها و همچنین ناشران و بلاگرها از این نوع بازاریابی استفاده می‌‌کنند (وبسایت Mediakix)
  • 16% از سفارش‌های آنلاین ثبت شده در سال 2018 مربوط به افیلیت مارکتینگ بوده است (وبسایت Mediakix)
  • 79% از دیجیتال مارکترها از همکاری در فروش برای حفظ مشتریان کنونی استفاده می‌‌کنند (وبسایت GetCake)
  • 83% از دیجیتال مارکترها از این نوع بازاریابی برای افزایش آگاهی از برند استفاده می‌‌کنند (وبسایت GetCake)
  • 40% از فروشندگان در ایالات متحده گزارش داده‌اند که افیلیت مارکتینگ یکی از کانال‌های برتر در جذب مشتری است (وبسایت Backlinko)

انواع افیلیت مارکتینگ

انواع افیلیت مارکتینگ

افیلیت مارکتینگ بر اساس روش اجرایی یا نوع ارتباط با مخاطب، به سه دسته اساسی تقسیم می‌شود. فهم انواع همکاری در فروش به ما نشان می‌دهد که افراد چگونه از طریق این نوع بازاریابی کسب درآمد می‌کنند و کدام روش برای اهداف ما مناسب‌تر است.

  • افیلیت مارکتینگ غیرمتصل یا غیر وابسته

در این روش ناشر تبلیغ نیاز به هیچ وبسایت یا رسانه ای در زمینه محصولی که تبلیغ شده، ندارد. در این روش هیچ ارتباطی میان مشتری و شما وجود ندارد، بلکه شما از کمپین‌های تبلیغات کلیکی در سایت‌های دیگر استفاده می‌کنید، به این امید که بازدیدکنندگان آن سایت روی لینک افیلیت کلیک کنند، آن را بخرند تا شما کمیسیون را دریافت کنید.

در افیلیت مارکتینگ غیر وابسته شما نیاز به انجام کار خاصی ندارید و کافی است محصول مورد نظر خود را در سایت‌های تبلیغات کلیکی مثل یکتانت، تپسل، مدیااد و ... تبلیغ کنید تا شاید منجر به خرید محصول شود. بازاریابی مشارکتی نیاز به ایجاد یک ارتباط مبتنی بر اعتماد با مشتری دارد، اما کسانی هستند که تمایل و وقت کافی برای ایجاد این ارتباط ندارند بنابراین شیوه افیلیت غیر وابسته گزینه مناسبی برای این افراد است.

  • افیلیت مارکتینگ وابسته یا مرتبط

وقتی شما محصول یا خدمات خاصی را معرفی می‌کنید که از آن استفاده نمی‌کنید، اما با حوزه کاری شما مرتبط است، در واقع از افیلیت مارکتینگ وابسته اسفاده کرده‌اید. این کار می تواند از طریق وبسایت، یوتیوب، ایستاگرام یا سایر کانال‌ها انجام شود.

در این روش شما در حوزه کاری خود دارای تأثیر و اعتبار هستید و بنابراین یک منبع قابل اعتماد هستید که می‌توانید محصولی را به مخاطبان پیشنهاد دهید حتی اگر خودتان از آن استفاده نکرده باشید. در این روش شما از محصول استفاده نکرده‌اید و از کیفیت آن اطلاع ندارید پس ممکن است یک محصول یا خدمات بد را به مخاطبان خودتان پیشنهاد دهید. این کار می‌تواند باعث شود که مخاطبان اعتمادشان را از دست بدهند.

شما باید در مورد محصولی که پیشنهاد می‌دهید محتاط باشید. اگر فکر می‌کنید که اعتبار لازم را نزد مخاطبان ندارید، انجام افیلیت مارکتینگ به این روش سخت خواهد بود.

  • افیلیت مارکتینگ Involved

در این روش شما تنها محصولات و خدماتی را به مخاطب معرفی و توصیه می‌کنید که خودتان هم از آن استفاده می‌کنید و یا واقعاً از کیفیت آن مطمئن هستید، کافی است تجربه واقعی خودتان هنگام استفاده از محصول را با مشتری در میان بگذارید. این روش، بهترین روش همکاری در فروش است، زیرا بر اساس اعتماد و اعتبار بنا شده است که برای رشد کسب کار و ارتباط مخاطبان با شما بسیار مهم است.

در شیوه Involved شما از اعتبار خود برای معرفی محصول یا خدماتی استفاده می‌کنید که مخاطب واقعاً به آن نیاز دارد نه اینکه با پرداخت پول، کاری کنید که روی لینک شما کلیک شود. زمان زیادی می‌برد تا شما اعتماد مخاطب را به دست آورید ولی برای کسب یک درآمد قابل اعتماد به این کار نیاز دارید.

انواع همکاری در فروش بر اساس نوع پرداخت

  • پرداخت به ازای هر عمل (CPA): تنها زمانی پرداخت انجام می‌‌شود که اقدامی خاص انجام شده باشد.
  • پرداخت به ازای فروش (CPS): تنها زمانی پرداخت انجام می‌‌شود که محصول یا خدمات به فروش رسیده باشد.
  • پرداخت به ازای ایجاد لید (CPL): تنها رمانی پرداخت انجام می‌‌شود که شما یک لید یا مشتری بالقوه را جذب کنید.
  • پرداخت به ازای نمایش آگهی (CPM): در این روش پرداخت به ازای نمایش آگهی به هر 1000 نفر انجام می‌‌شود.
  • پرداخت به ازای کلیک (CPC): در این روش پرداخت به ازای هر کلیک انجام می‌‌شود و بالاتر رفتن ترافیک به معنای افزایش درآمد هست.

نحوه کار سیستم افیلیت مارکتینگ

همانطور که قبلاً گفتیم سیستم افیلیت مارکتینگ از 4 جزء اساسی زیر تشکیل شده است:

  • فروشنده Merchant
  • افیلیت مارکتر یا بازاریاب افیلیت Affiliate Marketer
  • مشتری یا مصرف کننده Consumer
  • شبکه افیلیت Affiliate Network

سیستم افیلیت مارکتینگ

سیستم همکاری در فروش به این صورت کار می‌کند که فروشنده یا شبکه فروش یک لینک منحصربه‌فرد را در اختیار ناشر (افیلیت مارکتر) قرار می‌دهد تا مشخص شود چه کسی یک محصول را فروخته است. وقتی کسی روی این لینک کلیک می‌کند فایل کوچکی به نام کوکی (Cookie) روی سیستم آن‌ها ذخیره می‌‌شود.
این فایل کوکی دو کار مهم انجام می دهد:

  •  باعث می‌‌شود که فروشنده دقیقاً بداند که چه کسی فروش را انجام داده است.
  • یک تاریخ انقضا را نگه می دارد، بنابراین حتی اگر مشتری با تأخیر خرید خود را انجام دهد هم کمیسیون شما پرداخت خواهد شد.

تصور کنید که یک خواننده مقاله شما در مورد بهترین ژاکت زمستانی را بخواند و بر روی لینک افیلیت موجود در مقاله کلیک می‌کند. این لینک خواننده را به یک محصول در آمازون (یا دیجی کالا) هدایت می‌کند.

حالا تصور کنید که کاری برای او پیش آمده است و بعد از انجام آن کار دوباره به صفحه محصول در آمازون می رود. چون در حال خرید از آمازون است یک لباس اسکی نیز از آمازون می خرد. از آنجایی که خواننده روی لینک افیلیت شما کلیک کرده است و آمازون کوکی‌ها را برای مدت 24 ساعت نگهداری می‌کند، به شما پورسانت فروش هر دو کالا را می‌دهد با این که شما لباس دوم را تبلیغ نکرده‌اید.

در این مثال آمازون به عنوان فروشنده، خواننده به عنوان مشتری و شما به عنوان افیلیت مارکتر یا ناشر تبلیغ شناخته می‌‌شود. چون آمازون مستقیماً برنامه افیلیت خود را دارد پس در این مثال شبکه افیلیت وجود ندارد.

بهترین سیستم‌های افیلیت مارکتینگ در ایران

افیلیت مارکتینگ چندین سال است که در ایران هم راه پیدا کرده است و شرکت های بسیاری از مزایای سیستم همکاری در فروش استفاده می‌‌کنند. شما به عنوان یک افیلیت مارکتر باید تنها به یک چیز دقت کنید: عملکرد و بازدهی. برای به دست آوردن بهترین بازدهی از برنامه های افیلیت بهتر است چند سیستم را امتحان کنید تا ببینید کدامیک بازدهی بیشتری دارد.

ما یک لیست از بهترین سیستم های افیلیت مارکتینگ با بیشترین بازدهی را برای شما آماده کرده‌ایم که می‌توانید برخی از آن‌ها را امتحان کنید.

  • دیجی کالا: این شرکت بزرگترین فروشگاه اینترنتی و مارکت پلیس در ایران است که محصولاتی بی‌شمار و  با تنوع زیاد دارد.
  • شرکت‌های میزبانی وب و دامنه: شرکت های میزبانی وب یا همان هاستینگ جز اولین شرکت هایی هستند که از سیستم افیلیت مارکتینگ در ایران استفاده کردند. از جمله این شرکت‌ها می‌توان به ایران سرور، میزبان فا، سون هاست و ... از جمله این شرکت ها هستند.
  • شرکت‌های بیمه: برخی سایت‌های بیمه مثل ازکی نیز از این نوع بازاریابی سود می‌برند و به ازای هر بیمه‌ای که فروشنده به دیگران می‌فروشد، پورسانتی به فروشنده پرداخت می‌کند.
  • افیلیت مارکتینگ در حوزه خدمات گردشگری: برخی سایت ها مثل توربین به ازای فروش بلیت، تورهای گردشگری و غیره به شما پورسانت پرداخت می‌‌کنند.

نکات مهم افیلیت مارکتینگ

تاکنون با افیلیت مارکتینگ و مفهوم آن آشنا شدیم اما برای ورود به این حوزه نکاتی وجود دارد که رعایت کردن آن ها می‌تواند به موفقیت شما در این نوع بازاریابی کمک زیادی کند. در ادمه برخی از نکات مهم افیلیت مارکتینگ را با هم مرور می‌کنیم:

  • با بررسی محصولات شروع کنید

با بررسی محصولات و خدمات در حوزه تخصص خود شروع کنید. این به شما کمک می‌کند تا اعتماد مخاطبان خود را به عنوان یک متخصص در حوزه کاری خودتان جلب کنید. به مخاطب خود بگویید که با خرید این محصول چه مزایایی دریافت می‌کند.

همکاری در فروش

  • خود را به روز نگه دارید

رقابت شدیدی در حوزه بازاریابی اشتراکی وجود دارد. برای این که بتوانید بهترین باشید باید با موضوعات بروز حوزه تخصصی خود و همچنین دنیای بازاریابی آشنایی داشته باشد. اگر فضای شبکه های اجتماعی فعالیت می‌کنید با نحوه کار تمام شبکه‌های اجتماعی باید آشنا شوید، به طور مثال این روزها TikTok و کلاب هاوس روز به روز محبوب‌تر می‌‌شوند.

  • اعتماد مخاطبان خودتان را به دست آورید

تا اینجای مقاله ما چند بار از اهمیت اعتماد مخاطبان صحبت کرده‌ایم. با فروش محصولات بی‌کیفیت یا محصولاتی که آن ها نمی‌خواهند یا نیازی به آن ندارند، به اعتماد مخاطبان خیانت نکنید. روی محصولی تمرکز کنید که واقعاً از کیفیت و مزایای آن برای مخاطب مطمئن باشید.

هیچ‌وقت مستقیماً از آن ها نخواهید که محصولی را بخرند، بلکه با توجه به تخصص خود و تجربه‌ای که از استفاده محصول دارید، یک محصول را پیشنهاد دهید. سعی کنید به آن‌ها کمک کنید، بدین ترتیب بارها و بارها به شما مراجعه خواهند کرد.

  • محصولات متنوعی را تبلیغ کنید

نیازی نیست که تنها یک محصول را بفروشید یا تنها محصولات یک فروشنده را تبلیغ کنید. هیچ اشکالی ندارد که با چند شرکت دارای محصول مشابه در حوزه کاری خود همکاری کنید. به این صورت هم نیاز مخاطب را بهتر پاسخ می‌دهید و هم در صورت قطع همکاری با یک شرکت درآمد شما قطع نخواهد شد.

  • آزمایش کنید و ارزیابی کنید

همه چیز را آزمایش کنید و آن ها را بهینه کنید. با شیوه های تحلیل داده آشنا شوید و مدام نتایج را بهینه کنید. نیازی نیست به طور دقیق بدانید همه چیز چطور کار می‌‌کنند، روش‌های جدید را تا مدتی اجرا کنید، داده‌ها را جمع‌آوری کنید، خطاها را برطرف کنید و روش‌ها را به مرور بهینه کنید.

  • همه روش‌های بازاریابی را درک کنید

اگر می خواهید موفق تر باشید، بر بازاریابی محتوایی مسلط شوید. بازاریابی شبکه های اجتماعی، بازاریابی موتورهای جستجو (SEO و SEM)، اینفلوئنسر مارکتینگ و ... همگی می توانند به دیده شدن بیشتر محصولات شما و افزایش شانس فروش آن ها کمک کنند.

faq

افیلیت مارکتینگ (Affiliate Marketing)، بازاریابی مشارکتی یا همکاری در فروش در واقع معرفی محصول افراد و شرکت های دیگر با هدف فروش بیشتر یا افزایش ترافیک است.

افیلیت مارکتینگ بر اساس روش اجرایی یا نوع ارتباط با مخاطب، به سه دسته اساسی تقسیم می‌شود.

همچنین بخوانید
در این مقاله از سایت وب24 شما را با مفهوم بنچ مارک و نحوه بنچ مارکینگ و مزایای الگو برداری از دیگران آشنا خواهیم کرد.
در این مقاله از سایت وب24 شما را با مفاهیم ATL، BTL و TTL در بازاریابی و تبلیغات آشنا خواهیم کرد.
بازاریابی برونگرا چیست و چه مزایایی دارد؟ مفهوم بازاریابی برونگرا را در این مطلب از سایت وب24 بخوانید.
CRM چیست و چه کاربردی دارد؟ مفهوم و کاربرد سیستم مدیریت ارتباط مشتری سی آر ام را در وب 24 بخوانید.
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha


دیدگاه کاربران
احمد محمدی
ارسال شده در : ﺳﻪشنبه 19 دی 1402

چطوری میشه درآمد داشته باشید؟

عبدالله حبیب زاده
ارسال شده در : یکشنبه 17 دی 1402

بسیار عالی است و مردم می توانند کار خود را به راحتی انجام بدهند و با این کار مردم زیادی کسب درآمد می کنند