استراتژی محتوا چیست؟ آموزش استراتژی محتوا از پایه

استراتژی محتوا برنامه‌ای مدون است که در آن از محتوا (صوتی، بصری یا نوشتاری) برای دستیابی به اهداف تجاری کسب‌وکار استفاده می‌شود. یک استراتژی محتوای موفق، مخاطبان هدف را جذب و حتی پس از خرید نیز آن‌ها را درگیر می‌کند. به عنوان مثال اگر هدف کسب‌وکار شما افزایش آگاهی از برند است، برای رسیدن به این هدف، ممکن است یک استراتژی محتوا که بر سئو تمرکز دارد، برای افزایش بازدید وب‌سایت، کسب نتایج بهتر در موتورهای جستجو (SERP) و افزایش ترافیک به سمت محصولات یا خدمات خود، تدوین کنید. طبق آمار سایت Hubspot حدود 70 درصد از بازاریابان به طور فعال در بازاریابی محتوا سرمایه‌گذاری می‌کنند، بنابراین ایجاد یک استراتژی محتوایی خوب، برای رقابت، بسیار مهم و حیاتی است. با این مقاله همراه باشید تا به طور کامل با استراتژی محتوا و مراحل پیاده‌سازی آن آشنا شوید.

منظور از استراتژی محتوا چیست

اگر به دنبال این هستید که وب‌سایت شما هم از نظر کاربران و هم از نظر گوگل، به عنوان یک سایت ارزشمند شناخته شود و کاربران بیشتری را جذب سایت خود کنید، نیازمند یک استراتژی خوب و جامع محتوا هستید. این استراتژی، یک راهنما و نقشه راه برای تولید و توزیع انواع محتوا در یک کسب‌وکار با هدف جذب کاربر است. هدف این استراتژی، پاسخ به این سوال است که چه محتوایی را چگونه باید تولید کنیم و چرا؟

این استراتژی یکی از مهم‌ترین اجزای استراتژی بازاریابی دیجیتال است؛ زیرا تعیین می‌کند که قصد دارید با مخاطبان خود، کجا، چه زمانی و چگونه، ارتباط برقرار کنید. این موضوع بسیار گسترده‌تر از فهرستی از قالب‌ها و موضوعات است و شامل پرسونای خریدار، نقشه سفر مشتری، تقویم محتوا و ... می‌شود.

اما برای تولید محتوای عالی، نیاز به زمان و هزینه است؛ بنابراین چه پست‌های وبلاگ را برون‌سپاری کنید یا ویدیوها را خودتان تولید کنید، داشتن یک برنامه سازمان‌یافته برای رسیدن به نتایجی که می‌خواهید، بسیار مهم است.

منظور از استراتژی محتوا چیست

تفاوت استراتژی محتوا با بازاریابی محتوایی

استراتژی محتوا یک سطح بالاتر از بازاریابی محتوا است و شامل فرایندها و فعالیت‌های مربوط به ایجاد یک کمپین بازاریابی محتوا می‌شود. در واقع بازاریابی محتوا، خود کمپینی است که استراتژی محتوا آن را برنامه‌ریزی کرده است. می‌توان گفت که این استراتژی به بازاریابی محتوا کمک و آن را هدایت می‌کند و بازاریابی محتوا نیز استراتژی محتوا را بهبود و توسعه می‌دهد.

برای کسب نتایج بهتر، هم به هر دو نیاز داریم. به طور خلاصه استراتژی محتوا یک فعالیت تجاری سطح بالاتر از بازاریابی محتوا است؛ و نقشه راهی است که بازاریابی محتوا را هدایت می‌کند. استراتژی محتوا فعالیت «برنامه‌ریزی» است که شامل تمام مراحل و تصمیماتی است که برای ارتباط با مشتریان از طریق محتوا نیاز دارید. از سوی دیگر، بازاریابی محتوا فعالیت «انجام دادن» است که شامل سازمان‌دهی، زمان‌بندی، ایجاد، انتشار و ترویج محتوا می‌شود.


بیشتر بخوانید: بازاریابی محتوا چیست؟


چرا باید استراتژی محتوا بنویسیم؟ یا تدوین استراتژی محتوا چه مزیت‌هایی دارد؟

داشتن استراتژی محتوا مهم است؛ زیرا به شما کمک می‌کند تا بهتر و به صورت بهینه، محتوای سایت خود را برنامه‌ریزی کنید. بدون استراتژی، بسیاری از افراد از یک فعالیت به فعالیت دیگر تغییر مسیر می‌دهند. یک هفته پست وبلاگ می‌نویسند؛ هفته بعد چند ویدیوی یوتیوب تولید می‌کنند و ... اما با ارائه یک استراتژی کامل، می‌توانید یک برنامه دقیق برای اجرا، تدوین کنید.

در واقع این استراتژی مانند یک نقشه، کمک می‌کند تا راه مناسب کسب‌وکار خود را برای تولید محتوای هدفمند و بهینه پیدا کنید و بر اساس آن در زمان‌های مشخص، محتوای خود را توزیع کنید. همچنین به شما کمک می‌کند تا در زمان‌های لازم، تغییرات کافی را جهت بهبود و به‌روزرسانی محتوا اعمال کنید.

بسیاری از سایت‌ها از نظر محتوایی هیچ‌گونه استراتژی و برنامه‌ریزی ندارند و شما با این کار می‌توانید از آن‌ها سبقت بگیرید. به کمک استراتژی محتوا می‌توانید با تولید و توزیع محتوای هدفمند و بهینه، هزینه‌های خود را کاهش داده، سئوی سایت خود را بهبود ببخشید و جایگاه بهتری نسبت به رقبایتان کسب کنید.

استراتژی محتوا چه مواردی را شامل می‌شود؟

مانند تمام برنامه‌ریزی‌های استراتژیک، استراتژی محتوا نیز شامل بخش‌های متعددی است که به کمک هم باعث رسیدن کسب‌وکار به اهداف تعیین‌شده‌اش می‌شوند.

مواردی که در استراتژی محتوا در نظر گرفته می‌شوند شامل بخش‌های زیر هستند:

  • اهداف کسب‌وکار؛
  • توصیف برند (هویت برند، ارزش‌ها، ماموریت، چشم‌انداز و ...)؛
  • شناخت مشتریان و مخاطب هدف کسب‌وکار (تدوین پرسونای مخاطب
  • تحلیل رقبا و بررسی وضعیت محتوای آن‌ها؛
  • تحقیق کلمات کلیدی
  • نقشه سفر مشتری؛
  • تعیین ساختار محتوا؛
  • کانال‌‌‌ها و نحوه توزیع محتوا (وب‌سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی مناسب)؛
  • تقویم محتوا؛
  • شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPI)؛

استراتژی محتوا چه مواردی را شامل می‌شود؟

مراحل تدوین استراتژی محتوا

حال که با استراتژی محتوا و اهمیت آن آشنا شدید، در این بخش به مراحل تدوین یک برنامه استراتژی محتوا اشاره می‌کنیم.

تعیین اهداف

هدف هر کسب‌وکار، بسته به وضعیت فعلی و نیازهای آن برای تدوین استراتژی محتوا متفاوت است. اگر هدف کسب‌وکار به درستی مشخص و تعیین شودف گام محکمی برای شروع گام‌های بعدی برداشته شده است. به عنوان مثال، ممکن است یک کسب‌وکار به دنبال جذب ترافیک بیشتر باشد، در حالی که وب‌سایت دیگری به دنبال افزایش تعامل کاربران با وب‌سایت است. افزایش آگاهی از برند، افزایش نرخ تبدیل، افزایش ثبت‌نام کاربران در سایت و افزایش درآمد از دیگر مواردی هستند که می‌توانند هدف کسب‌وکارها باشند.

تحلیل وضعیت فعلی سایت

در گام بعدی، لازم است تا بررسی شود در حال حاضر، وب‌سایت دارای چه وضعیتی است و چقدر با هدف تعیین شده فاصله دارد. به عنوان مثال اگر تاکنون وبلاگ نوشته شده است، وضعیت رتبه آن‌ها چگونه است و چه میزان بازدید داشته‌اند، نرخ کلیک و نرخ پرش آن‌ها چقدر بوده، کاربر چقدر در این صفحه مانده و مواردی از این دست. پیشنهاد می‌شود برای تحلیل این بخش، از گوگل آنالیتیکس و سرچ کنسول گوگل استفاده شود.

در واقع این مرحله به شما کمک می‌کند که ببینید در کدام کلمات کلیدی، پتانسیل کسب رتبه دارید و می‌توانید روی چه کلماتی سرمایه‌گذاری کنید.

تحقیق کلمات کلیدی

تحقیق کلمات کلیدی، یکی از گام‌های اصلی در استراتژی محتوا و بهینه‌سازی سایت محسوب می‌شود که نیازمند توجه و صرف زمان فراوانی است. کیورد ریسرچ به شما کمک می‌کند تا بفهمید کاربران شما در حوزه فعالیت شما به دنبال چه مطالب و جواب چه سوالاتی هستند. به این ترتیب با تولید محتوای مرتبط با این کلمات کلیدی، می‌توانید سایت خود را در معرض دید کاربران قرار داده و آن‌ها را به سایت خود هدایت کنید.

برای این کار، ابزارهای متعددی وجود دارند که می‌توانید از آن‌ها کمک بگیرید. kwfinder و Keyword Planner نمونه‌هایی از این ابزارها هستند. دقت کنید که تنها یافتن این کلمات کافی نیست، بلکه غربال‌گری و دسته‌بندی آن‌ها است که اهمیت دارد.


بیشتر بخوانید: KWfinder چیست؟


تحقیق کلمات کلیدی


بیشتر بخوانید: راهنمای استفاده از keyword planner


تحلیل رقبا

کلمات کلیدی منتخب مرحله قبل را در گوگل جستجو و سایت‌هایی که رتبه‌های بالاتر را کسب کرده‌اند، بررسی کنید. این بخش اهمیت زیادی دارد؛ زیرا به شما کمک می‌کند تا ببینید وب‌سایت‌های رتبه‌های اول چگونه به آن دست پیدا کرده‌اند. بررسی کنید که در چه موضوعاتی وبلاگ تهیه کرده‌اند، نقاط قوت و ضعف شان در کجاست، کدام محتواها عملکرد بهتری داشتند و ...

تدوین پرسونای مشتری

پرسوناها، شخصیت‌های ساختگی هستند که طبق ویژگی‌های شخصیتی، الگوهای رفتاری، اهداف، نیازها و دغدغه‌های مشتریان هدف کسب‌وکار، ساخته می‌شوند و به مشتریان ایدئال کسب‌وکار نزدیک هستند. پرسوناها باعث می‌شوند درک بهتری از مشتریان خود داشته باشید، بفهمید از کدام رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند، موانعی که باعث می‌شوند از شما خرید نکنند را بشناسید و کارهایی را بیابید و انجام دهید که می‌توانید آن‌ها را تبدیل به مشتری کنید.

پس از آن، بر اساس این پرسوناها می‌توانید نقشه سفر مشتری ترسیم کنید. نقشه سفر مشتری به شما یک دید دقیقی خواهد داد در مورد فرایندی که مخاطب هدف، از آشنایی با سایت یا برند شما تا تبدیل شدن به مشتری طی می‌کند. می‌توانید به کمک این ابزار، تمامی محرک‌ها و موانعی را که بر سر راه او وجود دارد، بشناسید و اقدامات لازم را برای آن‌ها انجام دهید.

تدوین تقویم محتوا

تقویم محتوا یک جدول کاربردی است که به شما می‌گوید در چه روزی، در کدام رسانه (وب‌سایت یا شبکه اجتماعی)، چه محتوایی باید تولید شود. این تقویم شما را از سردرگمی نجات داده و اگر از افرادی جهت تولید محتوا کمک می‌گیرید، باعث هماهنگی بین آن‌ها می‌شود. می‌توانید به کمک ابزارهایی مانند نرم‌افزار اکسل یا گوگل شیت، به راحتی این تقویم را تهیه کنید.


بیشتر بخوانید: تقویم محتوا چیست؟


تعیین شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPI)

هیچ برنامه استراتژیکی، بدون ارزیابی فعالیت‌های انجام شده، ارزش ندارد. طبق هدفی که در مرحله اول تعیین کردید، نیاز است تا شاخص‌هایی را مشخص کنید تا عملکرد خود را طبق آن بسنجید. به عنوان مثال اگر هدف شما افزایش تعامل کاربران با وب‌سایت بود، می‌توانید از شاخص‌هایی مانند تعداد کامنت‌ها یا تعداد اشتراک‌گذاری‌ها، به عنوان شاخص کلیدی عملکرد استفاده کنید. دیگر شاخص‌ها می‌توانند تعداد بازدید، رتبه در کلمه کلیدی، زمان ماندن کاربر در صفحه، نرخ کلیک و ... باشند. این شاخص‌ها را به صورت دوره‌ای اندازه‌گیری و تحلیل کنید.

تعیین شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPI)

استراتژی محتوا چطور روی سئو تاثیر می‌گذارد؟

گوگل و متخصصان سئو، بارها اعلام کرده‌اند که فاکتور اصلی گوگل برای رتبه‌بندی و ارزش‌گذاری سایت‌ها، تجربه کاربری است؛ بنابراین برای گوگل بسیار اهمیت دارد که وب‌سایت‌ها چه محتوایی را در اختیار کاربران قرار می‌دهند. اگر محتوا کم ارزش باشد و به سوال کاربر پاسخ ندهد یا نیاز او را رفع نکند، به سرعت از آن خارج می‌شود و گوگل متوجه می‌شود که این سایت، کیفیت بالایی ندارد؛ بنابراین آن را به کاربران دیگر نمایش نمی‌دهد. برعکس وقتی کاربر به مدت طولانی در یک سایت بماند و محتوای آن را مطالعه کند، به این معنی است که تجربه خوبی در آن سایت داشته و این عامل از نظر گوگل بسیار ارزشمند است.

بنابراین بسیار اهمیت دارد که چه محتوایی به کاربران خود نشان می‌دهید. اگر محتوای شما حجم مناسبی داشته، با لحن و ادبیات مناسب و کاربرپسند نوشته شده باشد، به طور مستقیم به سوالات کاربر پاسخ دهد، نگارش ساده‌ای داشته باشد و اصول سئو در آن رعایت شده باشد، از نظر کاربر و در نتیجه موتورهای جستجو ارزش بسیار زیادی دارد.

این موارد دقیقا مواردی هستند که در استراتژی محتوا به آن‌ها اشاره می‌شود. در واقع از آن جایی که در استراتژی محتوا شما به صورت مستقیم کاربر را هدف قرار می‌دهید، پرسونای او را درک می‌کنید، سوالات و موارد جستجو شده او را پیدا می‌کنید و به آن‌ها پاسخ می‌دهید، پس دارید یک گام بزرگ و مهم در راستای بهینه‌سازی سایت خود برمی‌دارید.

جمع‌بندی

در این مطلب به طور کامل به موضوع استراتژی محتوا اشاره شد. استراتژی محتوا باعث می‌شود، فعالیت‌های محتوایی سایت شما به صورت هدفمند و اصولی انجام شود تا سایت شما هم از نظر کاربر و هم از نظر گوگل به عنوان یک سایت ارزشمند تلقی شود. همچنین مراحل تدوین استراتژی محتوا به طور کامل تشریح شد. امیدواریم بتوانید با تدوین و اجرای این مراحل، وب‌سایت خود را بهبود ببخشید.

faq

استراتژی، یک راهنما و نقشه راه برای تولید و توزیع انواع محتوا در یک کسب‌وکار با هدف جذب کاربر است.

بازاریابی محتوا، خود کمپینی است که استراتژی محتوا آن را برنامه‌ریزی کرده است که این استراتژی به بازاریابی محتوا کمک و آن را هدایت می‌کند.

همچنین بخوانید
موارد استفاده از تگ head چیست؟ تگ ها و زیر تگ هایی که بین تگ head قرار می گیرند و نحوه ی استفاده از آن را در این مطلب از سایت وب 24 مطالعه کنید.
در این مقاله از سایت وب24 شما را با تعریف بریف محتوا و نحوه نوشتن بریف محتوا آشنا خواهیم کرد.
در این مقاله از سایت وب24 شما را با مفهوم چرخه عمر محتوا و اهمیت آن در استراتژی محتوا آشنا خواهیم کرد.
آیا لحن در تولید محتوای یک مقاله تاثیر دارد؟ اهمیت و تاثیر انواع لحن محتوا را در این مطلب از وب 24 بخوانید.
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha