آشنایی با جایگاه صفر گوگل (Position zero) ، فراتر از رتبه یک

جایگاه صفر گوگل به اولین نتیجه جستجوی گوگل که در بالای لیست نتایج ظاهر می‌شود، اشاره دارد. جایگاه صفر همچنین به عنوان یک پاسخ ویژه (Feathered Snippet) شناخته می‌شود، هدف جایگاه صفر این است که مستقیماً به سؤالات کاربران، بدون نیاز به کلیک روی لینک‌های نتایج جستجو پاسخ دهد؛ جایگاه صفر نام‌های مختلفی دارد، مانند P0، رتبه صفر و پاسخ ویژه.

گوگل در مورد جایگاه صفر این گونه توضیح می‌دهد:

هدف از نتایج صفر گوگل برای جلب توجه کاربران در صفحه نتایج است.

جایگاه صفر گوگل یا P0 می‌تواند به حالت‌های مختلف مانند یک پاراگراف 40 تا 60 کاراکتری، یک لیست، جدول یا ویدئوی یوتیوب نمایش داده شود که نمایش پاراگراف و لیست رایج‌تر است. این مطلب را تا انتها دنبال کنید تا به اهمیت جایگاه صفر گوگل پی برده و با روش رسیدن به این جایگاه آشنا شوید.

جایگاه صفر گوگل یا Position zero چیست؟

جایگاه صفر گوگل، اطلاعاتی است که در بالاترین جایگاه در صفحه نتایج جستجو نمایش داده می‌شود. در واقع، جایگاه صفر، قطعه‌ای از محتوا است که پاسخگوی کلمه‌ کلیدی و سوال مورد نظر کاربر است. در طول چند سال گذشته، موتور جستجوی گوگل به تکامل خود، ادامه داده است تا به کاربران، پاسخ‌های سریع و ارزشمندی برای پرسش‌های جستجوی آن‌ها ارائه دهد.

در تلاش برای پاسخگویی مستقیم به سوالات جستجو، گوگل ابتدا نمودار دانش (Knowledge Graph) را راه‌اندازی کرد که در ابتدا بر اساس اطلاعات پایگاه‌های داده مانند Freebase و Wikidata نمایش داده می‌شد. به عنوان مثال با جستجوی سؤال «مدیر عامل اپل کیست»، این باکس پاسخ فوری را بر اساس اطلاعات نمودار دانش گوگل نمایش می‌داد.

جایگاه صفر گوگل

با به‌روزرسانی‌های بعدی، گوگل اکنون از تریلیون‌ها صفحه برای نمایش پاسخ در زمان واقعی استفاده می‌کند. گوگل با ارزیابی ارتباط با عبارت جستجو، Featured Snippets را راه‌اندازی کرد که اطلاعات را مستقیماً از وب‌سایت‌ها می‌گیرد. قبلا نتایج صفر گوگل، برای جستجوهای انگلیسی نمایش داده می‌شد که به تازگی برای نتایج فارسی هم نمایش داده می‌شود.


معرفی خدمات وب24: طراحی سایت وردپرسی


اهمیت و مزایای قرار گرفتن در موقعیت صفر گوگل

اهمیت کسب رتبه بالاتر در نتایج گوگل، بر کسی پوشیده نیست. حال فرض کنید از نتیجه اول گوگل هم بالاتر باشید! بدون شک این جایگاه، کلیک، بازدید، ترافیک و در نهایت درآمد بیشتری برای شما به ارمغان خواهد آورد. جایگاه صفر گوگل به شما این امکان را می‌دهد که بالاتر از تمامی نتایج قرار بگیرید و ترافیک ارگانیک زیادی را به سایت خود هدایت کنید. در ادامه به دلایل بیشتری که اهمیت قرارگیری در جایگاه صفر تاکید می‌کنند، اشاره می‌کنیم:

  • موقعیت صفر به شما کمک می‌کند قلمرو بیشتری را در نتایج جستجو تصاحب کنید: با کسب جایگاه صفر در صفحه نتایج، می‌توانید رقبای خود را به جایگاه‌های پایین‌تر در صفحه سوق دهید و بخش بیشتری از صفحه‌ها را برای سایت خود تصاحب کنید.
  • موقعیت صفر نرخ کلیک شما (CTR) را افزایش می‌دهد: بر کسی پوشیده نیست که رتبه اول نتایج، کلیک بیشتری دریافت می‌کند. جایگاه صفر به شما این امتیاز را می‌دهد که از رتبه اول نیز بالاتر قرار بگیرید. برخی صاحبان سایت گمان می‌کنند که به دلیل ارائه پاسخ مستقیم در جایگاه صفر، ممکن است میزان کلیک‌ها کاهش یابد در حالی که تحقیقات خلاف این را نشان داده است و دارندگان P0 افزایش نرخ کلیک را گزارش کرده‌اند. این کلیک‌ها اولین گام برای کسب سرنخ، تبدیل و درآمد بیشتر بوده و برای کسب‌وکارها در هر صنعتی بسیار ارزشمند هستند.
  • نتایج جایگاه صفر برای جستجوی صوتی نمایش داده می‌شوند: از آنجایی که موتورهای جستجو از اطلاعات جایگاه صفر برای نتایج جستجوی صوتی هم استفاده می‌کنند، با بهینه سازی سایت و محتوای سایت خود برای این جایگاه، می‌توانید در جستجوهای صوتی نیز نمایش داده شوید.

چگونه به جایگاه صفر گوگل برسیم؟

اکنون این سوال مطرح می‌شود که چگونه به جایگاه صفر گوگل برسیم و از مزایای آن بهره‌مند شویم؟ مانند همه بخش‌های سئو، در این قسمت نیز کیفیت حرف اول را می‌زند. برای کسب جایگاه صفر، باید محتوای باکیفیتی ارائه دهید که به سادگی و مستقیما، پاسخ سوالات کاربران باشد. علاوه بر محتوا، رعایت موارد زیر هم توصیه می‌شود:

  • پاسخ سوال کاربر را در پاراگراف‌هایی بین 54 تا 58 کلمه‌ای بدهید.
  • از تگ‌های هدینگ برای جداسازی قسمت‌های مخلتف محتوا استفاده کنید.
  • از لیست‌های شمارشی و غیر شمارشی، جدول، نمودار، تصاویر و ویدئو در محتوا استفاده کنید.
  • روی کلمات کلیدی بلند تمرکز کنید.

چه نوع محتوایی در موقعیت صفر گوگل نمایش داده می‌شود؟

انواع مختلفی از محتوا در جایگاه صفر گوگل نمایش داده می‌شوند. در واقع با توجه به عبارت جستجو شده، هرکدام که مرتبط‌‌ترین و مناسب‌ترین پاسخ را به کاربر ارائه دهد، به او نشان داده می‌شود. انواع محتواهای قابل نمایش در جایگاه صفر، شامل موارد زیر هستند. لازم به ذکر است که پاراگراف‌های متنی بیشترین نمایش را در بین این نوع از محتواها دارند.

  • پاراگراف‌های متنی: فرم رایج جایگاه صفر که به صورت یک پاراگراف 40 تا 60 کلمه‌ای نمایش داده می‌شود و سوال یا کلمه کلیدی جستجو شده را توضیح می‌دهد.
  • لیست‌های شماره‌گذاری شده و بولتی: اگر پرسش کاربر به صورتی باشد که مراحل انجام یک کار یا مواردی شبیه به آن را شامل شود، در جایگاه صفر، یک پاسخ ویژه به صورت لیست شمارشی یا بولتی نمایش داده می‌شود.

معرفی خدمات وب24: طراحی سایت با کدنویسی اختصاصی


چه نوع محتوایی در موقعیت صفر گوگل نمایش داده می‌شود

  • جدول‌ها: نتایج عباراتی مانند تبدیل واحدها به صورت جدول نمایش داده می‌شوند.
  • نمودارها: مانند حالت قبل، اگر عبارت جستجو شده شامل تغییرات یک متغیر مانند قیمت سهام یک شرکت در بازه زمانی مشخصی باشد، به صورت نمودار نمایش داده می‌شود.

چگونه به جایگاه صفر گوگل برسیم؟

  • ویدئوهامخصوصا ویدئوهای یوتیوب که در این جایگاه به صورت مستقیم قابل مشاهده است.
  • تصاویر

همچنین برای برخی جستجوها، شانس بیشتری برای نمایش جایگاه صفر وجود دارد. سایت‌ها و صفحاتی که شامل موارد زیر هستند، می‌توانند با رعایت نکات بیان شده، امیدوار به کسب جایگاه صفر در جستجوهای مرتبط باشند:

  • جستجوهای پرسشی: در پاسخ به جستجوهای شامل کلمات پرسشی (چرا، کجا، چه زمانی و...) معمولا یک جایگاه صفر نمایش داده می‌شود.
  • جستجوهای How to: این نوع از جستجوها که به دنبال آموزش مرحله به مرحله انجام کاری هستند، احتمالا در نتایج، یک قطعه ویژه را دریافت می‌کنند.
  • تعریف‌ها: کاربرانی که برای فهمیدن معنی یک کلمه جستجو می‌کنند نیز، می‌توانند معنی آن را که معمولا در گوگل ترنسلیت نمایش داده می‌شود، ببینند.
  • جستجوهای مقایسه‌ای: جستجوهایی که با هدف مقایسه دو مورد مانند دو برند انجام می‌شوند نیز، پتانسیل دریافت قطعه ویژه را دارند.
  • جستجوهای مربوط به قیمت: این جستجوها معمولا به دنبال دستیابی به یک پاسخ مستقیم و کوتاه هستند؛ مثلا قیمت بیت کوین یا هزینه شهریه دانشگاه آکسفورد که گوگل معمولا این پاسخ‌ها را در قالب یک قطعه ویژه به کاربران نمایش می‌دهد.
  • جستجوهای فهرست محور: این جستجوها با هدف نمایش یک لیست انجام می‌شوند، به عنوان مثال بهترین گل زنان جام جهانی که به صورت یک لیست و در قالب یک قطعه ویژه نمایش داده می‌شوند.

معرفی خدمات وب24: خدمات تولید محتوا و بهینه سازی محتوا


جایگاه صفر گوگل در نتایج وب فارسی

جایگاه صفر در نتایج غیرفارسی، بسیار رایج است و از سال 2011 تاکنون در نتایج جستجو، نمایش داده می‌شود. طبق آمار، حدود 12 درصد از کل جستجوها، شامل جایگاه صفر و قطعه ویژه هستند. این ویژگی در زبان فارسی نیز فعال شده و می‌توان جایگاه صفر را در جستجوهای به زبان فارسی نیز، مشاهده کرد؛ بنابراین می‌توانید محتوای سایت خود را برای کسب این جایگاه، بهینه‌سازی کنید تا با رسیدن به آن، کاربران بیشتری را به سایت خود هدایت کنید.

جایگاه صفر گوگل در نتایج وب فارسی

جمع‌بندی

در این مقاله به تعریف و اهمیت جایگاه صفر گوگل پرداختیم. کسب این جایگاه، میزان کلیک و ترافیک سایت را به میزان چشمگیری افزایش می‌دهد. شما می‌توانید با بهینه‌سازی محتوای صفحه خود، به طوری در قالب پاراگراف‌های نسبتا کوتاه و ارائه پاسخ یا اطلاعات مورد نیاز کاربر به صورت ساده، امیدوار به کسب این رتبه باشید. جایگاه صفر برای زبان فارسی نیز فعال است. امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد.

faq

جایگاه صفر، قطعه‌ای از محتوا است که پاسخگوی کلمه‌ کلیدی و سوال مورد نظر کاربر است که در بالاترین جایگاه در صفحه نتایج جستجو نمایش داده می‌شود.

جایگاه صفر گوگل به شما این امکان را می‌دهد که بالاتر از تمامی نتایج قرار بگیرید و ترافیک ارگانیک زیادی را به سایت خود هدایت کنید.

همچنین بخوانید
موارد استفاده از تگ head چیست؟ تگ ها و زیر تگ هایی که بین تگ head قرار می گیرند و نحوه ی استفاده از آن را در این مطلب از سایت وب 24 مطالعه کنید.
در این مقاله از سایت وب24 شما را با تعریف بریف محتوا و نحوه نوشتن بریف محتوا آشنا خواهیم کرد.
در این مقاله از سایت وب24 شما را با مفهوم چرخه عمر محتوا و اهمیت آن در استراتژی محتوا آشنا خواهیم کرد.
آیا لحن در تولید محتوای یک مقاله تاثیر دارد؟ اهمیت و تاثیر انواع لحن محتوا را در این مطلب از وب 24 بخوانید.
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha