آشنایی با کلمات کلیدی طولانی و علت استفاده از long tail keywords

رتبه‌ گرفتن در نتایج جستجوی گوگل بیش از هر چیزی به تیزهوشی برای در پیش گرفتن استراتژی‌های درست نیاز دارد. از مرحله تحقیق کلمات کلیدی گرفته تا تحلیل رقبا و تولید محتوا باید بتوانید بهترین استراتژی را که مناسب شماست، تشخیص دهید و از آن استفاده کنید. به خصوص در زمان تحقیق کلمات وقتی استراتژی سئوی سایت را طراحی می‌کنید، انتخاب کلمات کلیدی هدف بسیار اهمیت دارد.

در حالی که رتبه ‌گرفتن در برخی کلمات بسیار سخت است، شما می‌توانید عبارت‌هایی مثل «کلمات کلیدی long tail» را انتخاب کنید و سریع‌تر به رتبه‌های بالا دست پیدا کنید. در این مقاله از وب 24 به معرفی کلمات کلیدی طولانی پرداخته‌ایم. با ما همراه باشید.

کلمات کلیدی طولانی چیست؟ + علت انتخاب نام long tail

کلمات کلیدی طولانی عبارت‌هایی هستند که ماهانه دفعات کمی جستجو می‌شوند اما نرخ تبدیل بالا برای صفحات خود ایجاد می‌کنند. این عبارت‌ها خاص‌تر از موضوع کلی خود هستند و به همین دلیل معمولاً خیلی کم جستجو می‌شوند، اما افرادی که این عبارت‌ها را جستجو می‌کنند، بیشتر به دنبال اطلاعات هستند. در نتیجه احتمال کلیک آنها روی نتایج جستجو بیشتر است. برای مثال عبارت مدیتیشن یک موضوع کلی است که ماهانه جستجوی زیادی را به خود اختصاص می‌دهد، اما عبارت «آیا مدیتیشن انسان را باهوش‌تر می‌کند؟» جزو کلمات کلیدی طولانی است که خیلی کمتر جستجو می‌شود.

اگر نموداری برای نسبت میزان جستجوی کلمات به طول آنها رسم کنیم، مشاهده می‌شود که هر چه طول کلمات بیشتر شود، حجم جستجوی ماهانه آنها کمتر می‌شود. شکل نمودار آن به صورت زیر در می‌آید:

پیدا کردن کلمات کلیدی طولانی


بیشتر بخوانید: راهنمای تحقیق کلمات کلیدی در سئو 

در این نمودار جایگاه کلمات کلیدی طولانی در انتهای سمت راست نمودار و نزدیک به محور افقی است. در واقع می‌توان گفت کلمات کلیدی طولانی در دم نمودار قرار می‌گیرند. از این رو در زبان انگلیسی به آنها کلمات کلیدی long tail یا دم دراز گفته می‌شود.

جالب است بدانید طبق داده‌های سایت ahref تعداد کلماتی که در ایالات متحده آمریکا ماهانه بیش از 100 هزار بار جستجو می‌شوند، 31 هزار عدد است، در حالی که 3.8 میلیارد عبارت در هر ماه کمتر از 10 بار جستجو می‌شوند. به عبارت دیگر 95 درصد عبارت‌هایی که ماهانه در گوگل جستجو می‌شوند، کمتر از 10 بار مورد جستجو قرار می‌گیرند.

البته قرار نیست هر عبارتی که کمتر از 10 بار در ماه جستجو می‌شوند، جزو کلمات کلیدی طولانی قرار گیرد. اساسا هیچ حد و آستانه‌ای برای این موضوع وجود ندارد. قرار گرفتن یک عبارت در دسته کلمات کلیدی طولانی بستگی به حجم جستجوی موضوع کلی آن دارد. برخی هم به اشتباه کلمات کلیدی طولانی را بر اساس طول عبارت موردنظر تعریف می‌کنند؛ لازم است بدانید عبارت‌های پنج کلمه‌ای زیادی وجود دارد که ماهانه بیش از 100 هزار بار جستجو می‌شوند و برعکس کلمات تکی هم هستند که ماهانه کمتر از 10 بار جستجو می‌شوند. در واقع کلمات کلیدی طولانی نه بر اساس طول آنها، بلکه بر اساس حجم جستجو مشخص می‌شوند.


معرفی خدمات وب24: طراحی سایت وردپرس با کدنویسی اختصاصی


تاثیر کلمات کلیدی طولانی در سئو

هرچند کلمات کلیدی طولانی حجم جستجوی کمی دارند، اما در عوض احتمال کلیک کاربران روی نتایج جستجو خیلی بیشتر است. علاوه بر این مزیت‌های دیگری هم این کلمات دارند که استفاده از آنها را در استراتژی محتوایی سئو ضروری کرده است. در این بخش مزیت این کلمات در سئو سایت را بررسی می‌کنیم:

کلمات کلیدی طولانی رقابت کمتری دارند

کلمات کلیدی طولانی همان‌طور که کمتر جستجو می‌شوند، کمتر هم بر سر آنها رقابت وجود دارد؛ این فرصتی است برای سایت‌هایی که تازه فعالیت‌های سئوی خود را شروع کرده‌اند. تصور کنید می‌خواهید در حوزه رمزارزها پست بلاگ بنویسید. اگر بخواهید پست خود را برای رتبه گرفتن در کلمه کلیدی «بیت کوین» بهینه‌سازی کنید، شانس چندانی برای رتبه گرفتن نخواهید داشت، حداقل به این زودی‌ها این شانس را نخواهید داشت. چرا که سایت‌های زیادی بر سر رتبه گرفتن در این کلمه کلیدی در حال رقابت هستند، سایت‌هایی که مدت‌ها است در حال کار روی سئوی خود هستند و سرمایه‌گذاری زیادی روی کلمه بیت کوین انجام داده‌اند.

اما اگر به سراغ کلمات کلیدی طولانی حول موضوع بیت کوین و رمزارزها بروید، شانس رتبه گرفتن‌تان زیاد می‌شود. برای مثال عبارت‌هایی مثل «چگونه در باینانس بیت کوین بخریم» رقابت کمتری دارند و سایت‌های تازه کار راحت‌تر می‌توانند روی آنها رتبه‌های بالا را بست آورند.


بیشتر بخوانید: کلمه کلیدی بذر چیست؟


تولید محتوای کلمات کلیدی طولانی ساده‌تر است

همین الان به صفحه جستجوی گوگل بروید و دو عبارت «بیت کوین چیست» و «چگونه در باینانس بیت کوین بخریم» را جستجو کنید. خواهید دید صفحاتی که برای عبارت «بیت کوین چیست» رتبه گرفته‌اند، محتوای خیلی بیشتری نسبت به عبارت‌های دیگر دارند. اساسا موضوعات کلی نیاز به محتواهای طولانی‌تر و جامع‌تری دارند چراکه موضوعات زیادی حول آنها وجود دارد که کاربران می‌خواهند بدانند. در صورتی که به این موضوعات فرعی بی‌توجهی کنید، احتمالا رتبه خوبی هم به دست نیاورید.

اما در مورد کلمات کلیدی طولانی شما با یک موضوع مشخص مواجه هستید که پاسخ دقیق و روشنی دارد، تولید محتوا برای چنین موضوعاتی حد و حدود مشخصی دارد و نیاز به پوشش موضوعات فرعی ندارد. علاوه بر این کلمات کلیدی طولانی مختلفی وجود دارند که محتوای آنها بسیار شبیه به هم است. مثلاً می‌توان گفت 80 درصد محتوای مقاله «چگونه در باینانس بیت کوین بخریم» با محتوای مقاله «چگونه در کوکوین بیت کوین بخریم» یکسان خواهد بود. بنابراین می‌توانید در مدت زمان کمی تعداد زیادی محتوا تولید کنید که می‌توانند کلمات کلیدی طولانی مختلفی را هدف بگیرند.

کلمات کلیدی طولانی زیادی وجود دارد

میزان جستجوی ماهانه کلمات کلیدی طولانی خیلی زیاد نیست، بنابراین شاید هر کلمه کلیدی طولانی نتواند ترافیک قابل توجهی برای سایت شما ایجاد کنند؛ اما در عوض برای هر حوزه کاری، تعداد زیادی از این عبارت‌ها وجود دارد که می‌توانید روی آنها سرمایه‌گذاری کنید. با زیاد شدن این کلمات هدف و رتبه گرفتن در آنها، در مجموع می‌توانید کاربران زیادی را به سایت خود جذب کنید.

نحوه پیدا کردن کلمات کلیدی طولانی + ابزارها

از آنجا که کلمات کلیدی طولانی در هر حوزه کاری وجود دارد، پیدا کردن آنها و حتی حدس ‌زدن آنها کار چندان سختی نیست؛ اما می‌توانید از برخی ابزارها استفاده کنید تا کلمات انتخابی شما به آنچه کاربران جستجو می‌کنند، یکسان باشد. در این قسمت ابزارهای مفید برای پیدا کردن کلمات کلیدی طولانی را بررسی می‌کنیم:


معرفی خدمات وب24: طراحی سایت گردشگری با کدنویسی اختصاصی


عبارت‌های پیشنهادی گوگل

هنگامی که یک کلمه را در باکس جستجوی گوگل وارد می‌کنید، خود گوگل عبارت‌هایی برای تکمیل آن به شما پیشنهاد می‌دهد، وقتی کلمه‌ای را کامل تایپ کرده‌اید، عبارت‌هایی که به شما پیشنهاد می‌دهد، می‌توانند به عنوان کلمات کلیدی طولانی حول آن موضوع به کار روند. از آنجا که این عبارت‌ها بر اساس جستجوهای کاربران در گوگل پیشنهاد می‌شود، خیالتان بابت میزان جستجوی آنها راحت خواهد بود.

رصد رقبا

همیشه بررسی و تحلیل رقبا از بهترین راه‌ها برای تدوین استراتژی سئو است، به خصوص در زمان تحقیق کلمات کلیدی. با استفاده از ابزارهایی مثل جت سئو یا ahref می‌توانید به بررسی سایت‌های رقیب و کلماتی که در آنها رتبه گرفته‌اند، بپردازید. حتما در میان آنها کلمات کلیدی طولانی زیادی پیدا خواهید کرد.


بیشتر بخوانید: بررسی رتبه کلمات کلیدی سایت در گوگل


کیورد پلنر گوگل

ابزار کیورد پلنر گوگل همان‌طور که برای تحقیق کلمات کلیدی کاربرد زیادی دارد، می‌تواند برای پیدا کردن کلمات کلیدی طولانی هم استفاده شود. با وارد کردن هر موضوع لیستی از کلمات و عبارت‌های مرتبط با آن را همراه با حجم جستجوی هر کدام به شما نمایش می‌دهد. در نتیجه می‌توانید کلمات کلیدی طولانی موردنیاز را از بین آنها پیدا کنید.

KeywordTool.io

این ابزار هم می‌تواند در پیدا کردن کلمات کلیدی طولانی کمک زیادی به شما بکند. این ابزار از پیشنهادهای تکمیل خودکار در گوگل، یوتیوب، آمازون، بینگ، ای بی، پلی استور گوگل و همچنین شبکه‌های اجتماعی اینستاگرام و توییتر برای پیشنهاد کلمات کلیدی طولانی مرتبط استفاده می‌کند.

KWFinder

این ابزار هم به صورت یک افزونه روی مرورگر گوگل کروم نصب شده و هنگام جستجوی هر عبارت در گوگل لیستی از کلمه کلیدی طولانی مرتبط با آن را در کنار نتایج جستجو به شما نشان می‌دهد.


معرفی خدمات وب24: طراحی سایت حرفه ای با کدنویسی اختصاصی


روش استفاده از کلمات کلیدی طولانی (long tail keywords)

بهترین راه استفاده از کلمات کلیدی long tail، دسته‌بندی آنها در موضوعات مشابه است. باید دسته‌ها به شکلی باشند که همه برای یک منظور جستجو به کار روند. سپس برای هر دسته یک محتوا تولید کنید و عبارت‌ها را در آن به کار ببرید. بدین‌ترتیب محتوای تولیدشده می‌تواند در هر کدام از این عبارت‌ها رتبه بگیرد. اما اگر عبارتی، کلمات کلیدی طولانی مشابهی نداشت، در صورتی که حجم جستجوی خوبی داشت و رقابت بر سر آن هم خیلی زیاد نبود، می‌توانید برای آن به تولید محتوا پرداخته و آن را هدف قرار دهید. هرچند چنین محتوایی تنها در یک کلمه کلیدی طولانی می‌تواند ورودی بگیرد، اما باز هم ارزش سرمایه‌گذاری را دارد.

جمع‌بندی

کلمات کلیدی طولانی در دیجیتال مارکتینگ اهمیت زیادی دارند. این کلمات با اینکه حجم جستجوی کمی را در گوگل به خود اختصاص می‌دهند، می‌توانند مشتری‌های احتمالی بیشتری برایتان فراهم کنند. زیرا افرادی که کلمات کلیدی لانگ تیل را جستجو می‌کنند، معمولاً تصمیم خود را برای خرید محصول گرفته‌اند و به دنبال اطلاعات تکمیلی و دقیق‌تر هستند. در واقع این افراد بیشتر به دنبال یافتن مدل محصول مناسب خود هستند. در نتیجه وارد شدن چنین کاربرانی به سایت شما با احتمال بالای خرید آنها همراه است. برای پیدا کردن کلمات کلیدی دنباله‌دار می‌توانید از پیشنهادات خود گوگل، ابزار کیورد پلنر گوگل و دیگر ابزارهای گفته‌شده در این مقاله کمک بگیرید و مشتریان بالقوه زیادی جذب کنید.

همچنین بخوانید
موارد استفاده از تگ head چیست؟ تگ ها و زیر تگ هایی که بین تگ head قرار می گیرند و نحوه ی استفاده از آن را در این مطلب از سایت وب 24 مطالعه کنید.
در این مقاله از سایت وب24 شما را با تعریف بریف محتوا و نحوه نوشتن بریف محتوا آشنا خواهیم کرد.
در این مقاله از سایت وب24 شما را با مفهوم چرخه عمر محتوا و اهمیت آن در استراتژی محتوا آشنا خواهیم کرد.
آیا لحن در تولید محتوای یک مقاله تاثیر دارد؟ اهمیت و تاثیر انواع لحن محتوا را در این مطلب از وب 24 بخوانید.
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha