بهینه سازی نرخ تبدیل چیست و ابزارهای آن کدام است؟

بهینه سازی نرخ تبدیل یکی از مواردی است که در تمام مراحل رشد کسب و کار، با شما همراه است. شاید شما صاحب سایتی باشید که ترافیک روزانه خوبی دارد، اما هیچ‌گاه فروش درخوری از این بازدیدها عایدش نمی‌شود. ممکن است بارها به این فکر کرده باشید که چرا بازدیدها به خرید منجر نمی‌شوند؟ شاید سایت شما جزو رتبه‌های برتر گوگل باشد و برای سئو سایت هزینه زیادی کرده باشید، اما باز هم نتیجه مطلوب عاید شما نشده و موفق به افزایش فروش نشده باشید. در چنین حالتی شما باید بازدیدکنندگان را به خریداران محصول خود تبدیل کنید تا نرخ تبدیل وب سایت شما افزایش پیدا کند.

بهینه سازی نرخ تبدیل چیست؟

به گفته HubSpot بهینه سازی نرخ تبدیل، فرآیندی است که از طریق آن، تجربه کاربری خوبی برای کاربر ایجاد می‌شود و این تجربه به حدی رضایت‌بخش است که کاربر را به مشتری ثابت شما تبدیل می‌کند. بنابراین نرخ تبدیل (Conversion Rate Optimization) موضوع بسیار مهمی برای کسب‌وکارها و سایت‌هایی است که فروش اینترنتی محصولات و خدمات دارند. نرخ تبدیل معادل نرخ بازگشت سرمایه نیز است، بدین معنی که شما برای جذب کاربر مبلغی هزینه می‌کنید و زمانی که کاربر از سایت شما خرید کند، این مبلغ به حساب شما بازگردانده می‌شود. بنابراین بالا رفتن نرخ تبدیل، ارتباط مستقیم با نرخ بازگشت سرمایه شما دارد. برای اندازه‌گیری نرخ تبدیل، راه‌های مختلفی وجود دارد، در واقع شما با معیارهای مختلفی این نرخ را اندازه می‌گیرید. تعیین این معیار بستگی به چیزی دارد که قصد دارید از طریق وبسایت به آن دست یابید.

بیشتر بخوانید : راهکارهای افزایش بازدید گوگل 

بهینه سازی نرخ تبدیل چیست

بهینه سازی نرخ تبدیل به چه معنی است؟

نرخ تبدیل در ساده‌ترین تعریف این است که کاربر هنگام ورود به سایت شما همان کاری را انجام دهد که شما از او می خواهید؛ مثلا شما کمپینی برای نصب اپلیکیشن موبایل خود طراحی کرده‌اید و بنرهایی بدین منظور در وب‌سایت‌های تبلیغی درج کرده‌اید. در این صورت شما انتظار دارید کاربر با دیدن بنر وارد وبسایت شما شود و روی دکمه نصب اپلیکیشن کلیک کند. هر کاربری که این کار را انجام دهد، در واقع نرخ تبدیل سایت شما را بالا برده است. برای بعضی سایت‌ها عضویت در خبرنامه سایت اهمیت دوچندانی دارد؛ بنابراین هر کاربری که در خبرنامه ایمیلی آن‌ها عضو شود، نرخ تبدیل آن‌ها را بالا برده است. شاید این دو مثال بسیار ساده به نظر برسد، اما حقیقت آن است که اغلب اوقات کاربر اقدام مطلوب شما را انجام نمی‌دهد و در خبرنامه شما عضو نمی‌شود. به همین دلیل شما باید به دنبال پاسخی برای این سوال بگردید: «چرا کاربر اقدامی را که از او خواسته‌ایم انجام نمی دهد؟». پاسخی که شما به این سوال می‌دهید، درواقع  راهکاری برای بهینه سازی نرخ تبدیل است. مثلا ممکن است شما در بررسی‌های خود متوجه شوید که لینک‌های شکسته در سایت شما زیاد است یا منوی سایت نمی تواند کاربر را به مطلبی که دنبال آن است، برساند. 
نرخ تبدیل در هر وب سایت منحصربه‌فرد است و حتی اگر شما با کسب و کار دیگری رقابت دارید، ممکن است نرخ تبدیل شما با نرخ تبدیل آن کسب و کار متفاوت باشد؛ بنابراین نرخ تبدیل‌ها با یکدیگر قابل مقایسه نیستند. معمولا مدیر بازاریابی هر شرکت در هر دوره از رشد، نرخ تبدیل خاصی را تعیین می‌کند. 

بهینه سازی نرخ تبدیل، «سئو» نیست!

سئو به معنی بهینه‌سازی موتورهای جستجو است و بر مواردی تاکید می‌کند که موجب افزایش رتبه سایت در گوگل می‌شوند؛ مانند رفع لینک‌های شکسته، اصلاح نقشه سایت، طراحی منو کاربری و…. نرخ تبدیل زمانی بی‌ارتباط به این موارد نیست؛ اما بهینه‌سازی سئو سایت دلیل بر این نمی‌شود که نرخ تبدیل سایت شما بهینه شود.
بهینه سازی نرخ تبدیل سایت، به این معنی است که شما سعی می‌کنید از ترافیک فعلی وبسایت خود، نهایت استفاده را ببرید و میزان موفقیت خود را از تحلیل بازخوردهای مخاطبان می‌سنجید.

چگونه نرخ تبدیل را اندازه بگیریم؟

اندازه‌گیری نرخ تبدیل تنها با یک ابزار یا با سنجش یک مورد انجام نمی‌شود؛ برعکس، شما از منابع متعددی اطلاعات موردنیازتان را جمع‌آوری می‌کنید و سعی می‌کنید راه بهتری برای بهینه‌سازی نرخ تبدیل پیدا کنید.
•    اول از همه، برای این کار شما ابتدا مشکلات موجود را شناسایی کنید و راه حل خلاص شدن از آن را نیز بلافاصله پیدا کنید.
•    دوم، شما باید برنامه‌ای طراحی کنید که عوامل مخرب نرخ تبدیل را که موجب خروج کاربران از سایت شما می‌شود، از بین ببرد.
•    سوم، شما باید آمارها را مجددا بررسی کنید تا ببینید نرخ CRO سایتتان افزایش پیدا کرده است یا نه.

بیشتر بخوانید : قرار گرفتن در صفحه اول گوگل 

اندازه گیری نرخ تبدیل

برای بهینه سازی نرخ تبدیل از کجا شروع کنیم؟

1.        مجموع نرخ تبدیل‌ سایتتان را محاسبه کنید.
اگر نرخ تبدیل سایت خود را نمی دانید، قادر به بهینه‌سازی آن نخواهید بود. مجموع نرخ تبدیل سایت شما، تعداد افرادی است که کاری را که از آن‌ها می خواستید، انجام داده‌اند. مثلا شما قصد داشته‌اید که کاربران در خبرنامه سایت شما عضو شوند، بنابراین مجموع نرخ تبدیل، تعداد کل افرادی است که در این خبرنامه ثبت‌نام کرده‌اند. 
2.        نرخ تبدیل سایت خود را محاسبه کنید.
برای این کار کافیست تعداد کل مشتریان هدف خود را به کل بینندگان سایت تقسیم کنید. مثلا اگر هدف شما عضویت کاربران در خبرنامه سایتتان باشد و از  ۱۰۰۰ نفر بازدیدکننده سایت، ۱نفر در خبرنامه ثبت نام کرده باشند، نرخ تبدیل شما ۰/۰۰۱است. 
عددی که نرخ تبدیل سایت شما را نشان می‌دهد، به شما کمک می کند راه‌های مختلفی را برای بهبود آن امتحان کنید. در اینجا فهرستی از بهترین روش‌ها برای بهینه سازی نرخ تبدیل را جمع‌آوری کرده‌ایم:
3.        تحلیل ترافیک سایت
برای این کار باید گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) را بر روی سایت خود نصب کرده باشید تا متوجه شوید ریزش مخاطب شما در چه بخشی بیشتر می‌شود و  ترافیک سایت شما کجا افزایش می‌یابد. مثلا ممکن است در دومین مرحله فروش محصول، کاربران از خرید انصراف دهند. توجه کنید که مقداری از ریزش مخاطب طبیعی است؛ اما شما باید به دنبال نرخ پرش‌های بالاتر از حد نرمال باشید.
4.        تحلیل UI‪/UX
بهینه سازی نرخ تبدیل تا حد زیادی به رابط کاربری و تجربه کاربری ارتباط دارد. گاهی بهتر است به جای آنکه از جایگاه مدیر سایت یا مدیر بازاریابی به تحلیل رفتار کاربران بپردازید، مانند آن‌ها رفتار کنید. وارد سایت خود بشوید و حواستان را جمع کنید تا بتوانید ایرادهای موجود را شناسایی کنید. آیا می‌توانید چیزی را که به دنبال آن هستید به راحتی پیدا کنید؟ آیا منوی کاربری به درستی طراحی شده است؟ آیا گزینه فرخوان CTA (Call to action) سایت شما در معرض دید کاربر قرار دارد؟ آیا کاربر می تواند به راحتی به اطلاعات تماس با پشتیبانی دسترسی پیدا کند؟
5.        پرسش از مخاطبان
یک راه موثر، پرسیدن از بازدیدکنندگان سایتتان است. پرسشنامه کاملی تهیه کنید و از طریق ایمیل برای بازدیدکنندگان سایت ارسال کنید. حتی می‌توانید این کار را از طریق دوستان و نزدیکتان نیز انجام دهید.
6.        تهیه نقشه گرمایشی(Heat map)
هیت مپ نوعی تصویرسازی از اطلاعات است که میزان فعالیت کاربران را در هر بخش از سایت، به شما نشان می‌دهد. این نقشه می‌تواند به شما کمک کند تا ببینید بازدیدکنندگان در کدام قسمت از سایت شما راحت حرکت می‌کنند و در کجا از حرکت باز می‌ایستند.
7.        تولید محتوا
محتوا مهم‌ترین عامل در بالابردن مشارکت است و می‌تواند نرخ تبدیل سایتتان را افزایش دهد. یکی از ساده‌ترین روش‌ها برای بهینه سازی نرخ تبدیل، تولید محتوایی است که سرگرم‌کننده و مفید در کنار دکمه فراخوان (CTA) است.
8.        ظاهر سایت
چشم‌نواز بودن سایت و نحوه ارائه محتوا، می‌تواند موجب جلب بیشتر مخاطبان شود. استفاده از رنگ تاثیر بسیار زیادی دارد. می‌توانید در آزمون‌های آنلاین تعیین رنگ مناسب برای وبسایت شرکت کنید و رنگی متناسب با کسب و کارتان انتخاب کنید. مثلا برای شرکت‌های خدماتی منزل رنگ آبی مناسب است و بهتر است رستوران‌ها از رنگ‌های تند مانند قرمز استفاده کنند.
9.        پیدا کردن مخاطب هدف : هر چند دوست داشته باشید مشتریان خود را افزایش دهید، نمی‌توانید همه را به استفاده از محصول خود، ترغیب کنید. بنابراین تمرکز خود را بر روی مشتریان بالقوه و مشتریان بالفعل خود بگذارید.
10.         اجرای کمپین‌های تبلیغات هدفمند
یکی از مزیت‌های شناخت مخاطب حقیقی آن است که می‌توانید برنامه مدونی برای تبلیغات، تهیه کنید. بدین ترتیب به راحتی قادر به بهینه سازی نرخ تبدیل سایت خود خواهید بود. 
11.        استفاده از پاپ‌آپ(pop up)
با وجود آنکه بسیاری از کاربران از تبلیغات پاپ‌آپ گریزان‌اند، این نوع تبلیغات تاثیر خوبی برای بالا بردن میزان بازدید از سایت شما و به تبع افزایش نرخ تبدیل دارد. می‌توانید با استفاده از ابزارهای مختلف طراحی پاپ آپ، در فواصل زمانی مختلف محتوای تبلیغی مد نظر خود را به کاربر نشان دهید و او را به صفحه موردنظر هدایت کنید.
12.    استفاده از دکمه فراخوان(CTA)
دکمه فراخوان گزینه ایست که هدف نهایی شما از تبلیغ را به کاربران اعلام می‌کند. جذاب بودن پیشنهاد، نوع بیان متفاوت و سودی که عاید کاربر می‌شود، در کلیک کردن روی این دکمه تاثیر دارد.

ابزارهای بهینه سازی نرخ تبدیل

۵ ابزار مفید برای بهینه سازی نرخ تبدیل (CRO)

1.        سایت HelloBar
این سایت یکی از جامع‌ترین سایت‌ها در زمینه سئو و تولید محتواست. علاوه بر مقالات مفید، با اشتراک در سرویس‌های خدماتی هلوبار، می‌توانید دکمه‌های فراخوان پیشرفته، پاپ‌آپ‌های جذاب برای ثبت ایمیل بازدیدکنندگان سایت، گسترش صفحات اجتماعی و…را به وب سایت خود اضافه کنید تا به بهینه سازی نرخ تبدیل سایت خود کمک کنید.

2.        ابزار SumoMe
با استفاده از خدمات SumoMeمی‌توانید پاپ‌آپ‌های حرفه‌ای‌تری تهیه کنید، گزینه فراخوان (CTA) مناسب‌تری طراحی کنید و فرم «ارتباط با ما» را در سایت خود درج کنید. این ابزار برای ایجاد تغییرات موثر در بهینه‌سازی نرخ تبدیل بسیار کاربردی است و در نهایت به افزایش لیست مشترکان ایمیل شما منتهی می‌شود.
3.        ابزار Kissmetrics 
این ابزار به شما کمک می کند مخاطبان وبسایت تان را به خوبی بشناسید و آنان را در دسته‌های مختلف قرار دهید. ویژگی منحصر به فرد این ابزار، نشان دادن مسیری است که مشتریان به سایت شما دسترسی پیدا کرده‌اند. با Kissmetrics می‌توانید نرخ بازگشت سرمایه را به راحتی حساب کنید و به راحتی بهینه سازی نرخ تبدیل سایتتان را انجام دهید.
4.        ابزار SimilarWeb
این ابزار به شما کمک می‌کند که ترافیک سایت خود را تحلیل کنید و متوجه شوید که کدام کلمات کلیدی، ترافیک اصلی سایت شما را ایجاد می‌کنند و چه سایت‌هایی شبیه سایت شما هستند. بدین ترتیب قادر خواهید بود سایتتان را بهینه‌سازی کنید و رقبای خود را بشناسید.
5.        ابزار Heatmap‪.me 
همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم، نقشه حرارتی به شما نشان می‌دهد کدام قسمت از سایت شما بیشتر مورد توجه کاربران قرار می‌گیرد. فایده این کار آن است که می‌توانید عناصر دینامیک را در سایت خود بررسی کنید. 

همچنین بخوانید
لینک Sitewide چیست؟ در این مقاله از وب24 شما را با لینک Sitewide (سایت واید) و تاثیر آن در سئو آشنا خواهیم کرد.
صفحات یتیم یا orphan pages صفحاتی از سایت هستند که هیچ لینکی از صفحات دیگر سایت به آن‌ها داده نشده است. در این مقاله از وب24 شما را با نحوه پیدا کردن Orphan Pages آشنا خواهیم کرد.
در این مقاله از سایت وب24 شما را با مفهوم featured snippet یا پاسخ ویژه گوگل و نقش آن در سئو آشنا خواهیم کرد. با ما همراه باشید.
در این مقاله از سایت وب24 شما را با بهینه سازی URL و تاثیر آن در سئو آشنا خواهیم کرد.
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha