کلمه کلیدی بذر (Seed Keyword) در سئو چیست؟

شاید شما هم هر بار که یک پروژه سئوی جدید را شروع می‌کنید، با این معضل مواجه شده باشید که کار خود را از کجا شروع کنید. به خصوص وقتی حوزه کاری پروژه موردنظر برایتان تازه باشد، این مشکل جدی‌تر می‌شود؛ چرا که هنوز نه با اصطلاحات و مسائل حوزه جدید آشنایی چندانی دارید و نه شناخت لازم را از نیازهای مشتریان یا مخاطبان این حوزه دارید. در چنین مواردی پیدا کردن یک نقطه شروع برای سئوی سایت می‌تواند به شدت راهگشای شما باشد.

کلمه کلیدی اصلی یا Seed Keyword همان چیزی است که می‌تواند نقطه شروع فعالیت سئوی هر پروژه باشد. در این مقاله از وب24 به معرفی کلمه کلیدی بذر یا اصلی پرداخته‌ایم. اگر شما هم می‌خواهید بدانید Seed Keyword چیست، این مقاله به شما کمک می‌کند.

Seed Keyword (کلمه کلیدی اصلی یا بذر) چیست؟

هنگام شروع فعالیت‌های سئوی یک سایت اولین کاری که باید انجام دهید، تحقیق کلمات کلیدی است. مرحله‌ای سخت و پیچیده که اهمیت زیادی برای کل سئوی سایت دارد، به طوری ‌که موفقیت یا عدم موفقیت سئوی سایت تا حد زیادی به استراتژی تحقیق کلمات کلیدی وابسته است. برای آنکه بدانید Seed Keyword چیست، ابتدا باید به این سؤال پاسخ دهید که تحقیق کلمات کلیدی را از کجا شروع کنید؟ احتمالاً شما هم یک کلمه یا چند کلمه اصلی را در حوزه کاری موردنظر انتخاب کرده و بر اساس آن پیش می‌روید؛ به این کلمه یا کلمات، کلمه کلیدی بذر گفته می‌شود.


بیشتر بخوانید: تحقیق کلمات کلیدی


Seed Keyword چیست

کلمه کلیدی بذر قرار است در فرایند تحقیق کلمات کلیدی گسترش یافته و کلمات کلیدی هدف شما بر اساس آن انتخاب شوند. معمولاً برای این کلمه باید بهترین حدس ممکن را انتخاب کنید. تصور کنید وقتی شما یک پروژه سئو را شروع می‌کنید، در ابتدای کار تسلط چندانی روی حوزه کاری آن نداشته و شاید با اصطلاحات مرسوم آن هم خیلی آشنا نباشید. در این‌گونه موارد باید برای انتخاب کلمه اولیه کمی وقت بگذارید. می‌توانید از پاسخ سؤال‌های زیر ایده بگیرید.

  • سایت موردنظر درباره چه موضوعی فعالیت می‌کند؟
  • چه محصولی می‌فروشد؟
  • برای چه کلمه کلیدی احتمال رتبه گرفتن دارد؟
  • روی چه کلماتی می‌توانم تبلیغات کلیکی انجام دهم؟
  • اگر شخصی بخواهد راجع به حوزه کاری سایت تحقیق کند، از کجا شروع می‌کند؟

اگر کلمه کلیدی بذر خود را درست انتخاب کنید، به یک کلمه یا عبارت خاص دست پیدا خواهید کرد. مثلاً اگر سایت شما در زمینه فروش موتورسیکلت و لوازم آن فعالیت دارد، احتمالاً در اولین حدس به سراغ کلمه موتورسیکلت می‌روید؛ ولی واقعیت این است که این کلمه خیلی کلی است و رقابت زیادی بر سر آن وجود دارد. رتبه گرفتن برای سایت‌های نوپا در چنین کلمه‌ای بسیار سخت است. اما اگر به‌جای موتورسیکلت مثلاً عبارت راهنمای تعمیر موتورسیکلت یا لوازم موتورسیکلت را انتخاب کنید، شانس رتبه گرفتن بیشتری در این عبارت‌ها خواهید داشت؛ ضمن اینکه استراتژی تحقیق کلمات کلیدی شما بر همین اساس پیش خواهد رفت.

اهمیت و کاربرد Seed Keyword در سئو

اگر می‌خواهید بدانید کاربرد Seed Keyword چیست؟ لازم است توجه داشته باشید، کلیه فعالیت‌های سئوی سایت شما از Seed Keyword شروع می‌شود. مزیت‌های استفاده از این کلمات شامل موارد زیر است:

  • استفاده از کلمات کلیدی بذر باعث می‌شود کلیه فعالیت‌ها و تلاش‌های شما روی یک موضوع مشخص تمرکز داشته باشد. در نتیجه این کار ارتباط موضوعی و معنایی محتوای سایت شما حفظ شده و صفحات مختلف سایت رتبه‌های بهتری از گوگل می‌گیرند.
  • کلمات کلیدی LONGTAIL از مهم‌ترین مواردی هستند که در رتبه گرفتن سایت و جذب مشتریان بالقوه به شما کمک می‌کنند. هنگامی که کلمات کلیدی بذر سایت را پیدا کرده باشید، پس از آن ساخت کلمات لانگ تیل کار ساده‌ای است. بدین ترتیب، استراتژی سئوی سایت‌تان در یک مسیر مشخص پیش می‌رود.
  • تشخیص درست دسته‌بندی محصولات یکی از چالش‌های متخصصین سئو در ابتدای کار یک سایت است. تحقیق برای کلمات کلیدی بذر به شما کمک می‌کند دسته‌بندی‌های محصولات یا مقالات سایت خود را بهتر تشخیص داده و از آنها در تدوین استراتژی محتوایی خود استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: استراتژی محتوا چیست


روش پیدا کردن Seed Keyword یا کلمه کلیدی اصلی

پس از معرفی کلمات کلیدی بذر مهم‌ترین سؤال این است که روش پیدا کردن Seed Keyword چیست؟ در پیدا کردن این کلمات باید توجه داشته باشید که کلمات بذر پایه تشکیل کلمات لانگ تیل سایت شما هستند. کلمات کلیدی بذر معمولاً حجم جستجوی زیادی دارند اما رقابت بر سر آنها شدید است.

البته نباید نگران این رقابت سنگین باشید، زیرا قرار نیست شما در ابتدای کار کلمات کلیدی بذر را هدف بگیرید، بلکه می‌خواهید از آنها استفاده کرده و کلمات لانگ تیل را بسازید. سپس تولید محتوا برای کلمات لانگ را در دستور کار قرار می‌دهید تا در آنها رتبه بگیرید. در ادامه به بررسی مهم‌ترین روش‌های پیدا کردن کلمات کلیدی بذر برای سایت‌های در حال فعالیت و سایت‌های تازه تأسیس می‌پردازیم:

پیدا کردن Seed Keyword برای سایت‌های در حال فعالیت

در صورتی که سایت شما در حال کار است، بهترین کار برای انتخاب کلمات کلیدی اصلی، عبارت‌هایی است که از آنها ترافیک ورودی دارید اما روی آنها کار نکرده‌اید. وقتی از این عبارت‌ها توانسته‌اید بدون فعالیت خاصی، ورودی بگیرید، قطعاً با کار بیشتر می‌توانید ورودی‌های بیشتری هم جذب کنید.

برای پیدا کردن چنین عبارت‌هایی می‌توانید از سرچ کنسول گوگل کمک بگیرید. در گزارش Performance سرچ کنسول کلیه عبارت‌هایی که از طریق جستجوی ارگانیک گوگل ورودی می‌گیرید، به شما نشان داده می‌شود. عبارت‌ها را بر اساس میزان impressions مرتب کنید؛ آنهایی که بیشترین impressions را داشته‌اند بهترین پیشنهادها برای انتخاب کلمات کلیدی بذر هستند.

راه دیگر پیدا کردن کلمات کلیدی بذر، الگو گرفتن از رقبا است. در هر زمینه‌ای که فعالیت می‌کنید، تعدادی از سایت‌ها هستند که روی کلمات کلیدی موردنظر شما رتبه‌های خوبی دارند. این سایت‌ها در واقع مسیری را که شما قرار است طی کنید، زودتر طی کرده و به موفقیت رسیده‌اند؛ بنابراین بهترین الگو برای شما همین رقبا هستند.

کافی است چند مورد از کلمات کلیدی را که قصد دارید در آنها رتبه بگیرید، جستجو کنید و سایت‌هایی که برای این کلمات رتبه‌های برتر را گرفته‌اند، انتخاب کنید. این سایت‌ها رقبای شما به شمار می‌روند.


بیشتر بخوانید: آموزش سرچ کنسول


یکی از ابزارهایی که می‌توانید برای بررسی رقبا و کلمات کلیدی آنها استفاده کنید، جت سئو است. ابزار دیده‌بان رقبای جت سئو به شما کمک می‌کند کلمات کلیدی را که رقبایتان در آنها رتبه گرفته‌اند، پیدا کنید. کافی است لیست سایت‌های رقیب خود را وارد کنید، جت سئو کلماتی که این سایت‌ها رتبه گرفته‌اند را به شما نشان می‌دهد.

پیدا کردن کلمات کلیدی بذر برای سایت‌های جدید

هنگامی که قصد شروع فعالیت‌های سئوی یک سایت جدید را دارید، در واقع وارد یک دنیای جدید می‌شوید. دنیای یک کسب‌وکار که احتمالاً در ابتدای کار خیلی هم با فضای بازار آن آشنایی ندارید. از این‌رو برای پیدا کردن کلمات کلیدی بذر باید از منابعی غیر از سایت خودتان استفاده کنید.

در این مورد هم اولین منبعی یا منابعی که می‌توانید مدنظر قرار دهید، رقبای سایت شما هستند. کافی است یک یا چند عبارت که به صورت حدسی برای شروع کار انتخاب کرده‌اید، جستجو کنید. در بین نتایج جستجو از سایت‌هایی مثل ویکی‌پدیا یا دیجی‌کالا که برای اکثر کلمات رتبه دارند، صرف‌نظر کنید. سایت‌های دیگری که در چند کلمه موردنظر شما رتبه دارند و در همان فضای کاری شما فعالیت دارند، به عنوان رقیب شما به شمار می‌آیند. کافی است این سایت‌ها را به ابزار جت سئو بدهید و کلماتی که در آنها رتبه دارند را پیدا کنید. از این کلمات می‌توانید برای کلمات کلیدی بذر ایده بگیرید.

جستجوهای مرتبط گوگل

 هنگامی که عبارتی را در گوگل جستجو می‌کنید، گوگل علاوه بر نتایج جستجو، تعدادی از موارد جستجوی مشابه را هم به شما نشان می‌دهد. این جستجوها را در پایین صفحه نتایج می‌بینید. جستجوهای مشابه بر اساس عبارت‌هایی است که بیشترین جستجو را توسط کاربران گوگل داشته‌اند؛ از آنها می‌توانید برای پیدا کردن کلمه کلیدی بذر کمک بگیرید.

ریچ اسنیپت‌های گوگل

در زمان جستجوی برخی عبارت‌ها، گوگل اقدام به ارائه اطلاعات اضافی در همان صفحه نتایج جستجو می‌کند. از جمله این اطلاعات، برخی سؤالات است که تحت عنوان People also ask نمایش داده می‌شوند. این موارد، سؤالاتی مشابه به موضوع جستجوی شما هستند که کاربران زیادی جستجو می‌کنند. مثل جستجوهای مرتبط از این سؤالات هم می‌توانید برای تشخیص کلمات کلیدی بذر مناسب استفاده کنید.


بیشتر بخوانید: ریچ اسنیپت


کیورد پلنر گوگل

کیورد پلنر گوگل ابزاری است که برای تحقیق کلمات کلیدی کمک‌های زیادی به شما می‌کند. این ابزار گوگل در اصل جهت تحقیق کلمات مناسب برای تبلیغات گوگل ادز طراحی شده، اما می‌توان از آن برای کلمات کلیدی بذر هم ایده بگیرید. با وارد کردن هر کلمه در این ابزار، لیست بلندبالایی از کلمات و عبارت‌های مشابه آن که کاربران جستجو می‌کنند را نمایش می‌دهد؛ علاوه بر این حجم جستجوی هر کدام را هم نشان می‌دهد. البته باید توجه داشته باشید که عبارت‌های پیشنهادی کیورد پلنر برای تبلیغات گوگل ادز است. به همین دلیل برای استفاده در جستجوی ارگانیک باید جانب احتیاط را رعایت کرده و در حد ایده گرفتن از آن کمک بگیرید. 

ایده گرفتن از مخاطبان

معمولاً بسیاری از اصطلاحاتی که در یک حوزه کاری استفاده می‌شوند، توسط مخاطبان یا کاربران آن حوزه ایجاد شده و به کار می‌روند. حتی شاید اصطلاحاتی که کاربران استفاده می‌کنند با اصطلاحات تخصصی حوزه مربوطه متفاوت باشد. از این رو اصطلاحات و ادبیاتی که مخاطبان و کاربران حوزه کاری شما استفاده می‌کنند، از مهم‌ترین منابع برای ایده گرفتن کلمات کلیدی بذر است. به علاوه قرار است همین کاربران با سایت شما ارتباط برقرار کنند، پس لازم است از ادبیات خود آنها استفاده کنید.

برای آنکه بتوانید ادبیات و اصطلاحات کاربران را پیدا کنید باید به سراغ شبکه‌های اجتماعی، فروم‌ها و کامنت‌های سایت‌های مختلف بروید. فروم‌ها و سایت‌ها و پیج‌های حوزه کاری شما جایی هستند که مخاطبان زیادی نظرات خود را بیان کرده و سؤالاتشان را مطرح می‌کنند. این نظرات همان جایی است که می‌توانید کلمات کلیدی بذر را پیدا کنید.


خدمات وب24: طراحی سایت با وردپرس و کدنویسی


چگونه از Seed Keyword استفاده کنیم؟

حالا که با روش‌های پیدا کردن کلمات کلیدی بذر آشنا شدید، وقت آن رسیده به این سؤال پاسخ دهیم که روش استفاده از Seed Keyword چیست؟ در حالی که رقابت بر سر این کلمات زیاد است اما حجم جستجوی زیادی دارند، در نتیجه در صورت رتبه داشتن در این کلمات می‌توانید ترافیک زیادی جذب کنید. از این رو باید در استفاده از آنها اصول لازم را رعایت کنید تا به هدف موردنظر دست یابید.

کلمات کلیدی بذر را باید در صفحه اصلی سایت خود به کار ببرید. صفحه اصلی مهم‌ترین صفحه سایت شما است، زیرا جایی است که از صفحات دیگر سایت خودتان و سایت‌های دیگر به آن لینک می‌دهید؛ در نتیجه فرصت خوبی برای رتبه گرفتن در کلمات بذر دارند. بهتر است در صفحات فرعی سایت روی کلمات کلیدی لانگ تیل کار کنید و برای کلمات بذر روی صفحه اصلی سرمایه‌گذاری کنید. سپس از همه صفحات فرعی خود به صفحه اصلی لینک داخلی بدهید.

برای هدف گرفتن این کلمات باید آنها را در تگ عنوان و توضیحات متا به کار ببرید. تگ عنوان در حد 60 کاراکتر فضا به شما می‌دهد و برای توضیحات متا در حد 160 کاراکتر فضا در اختیار دارید. در نتیجه امکان به کار بردن تعداد زیادی کلمات در آنها وجود ندارد.

از این رو باید مراقب باشید کلمات کلیدی بذر زیادی را در صفحه اصلی سایت هدف نگیرید، این کار به سئوی داخلی سایت ضربه می‌زند. بیشترین تعداد کلمات بذری که می‌توانید در صفحه اصلی سایت خود هدف بگیرید، سه کلمه است.

جمع‌بندی

در این مقاله سعی کردیم پاسخی کامل به سؤال Seed Keyword چیست، ارائه کنیم. در حالی که تحقیق کلمات کلیدی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین بخش‌های سئوی هر سایت است، انتخاب کلمه کلیدی بذر مناسب می‌تواند مسیر تحقیق کلمات کلیدی را در مسیر درستی هدایت کند. در نتیجه کل فعالیت‌های سئو در مسیری درست قرار می‌گیرد. کلمه کلیدی بذر یا کلمه کلیدی اصلی چیزی نیست جز یک کلمه یا عبارت که روند تحقیق کلمات کلیدی از آن شروع شده و بسط پیدا می‌کند.

این کلمات را می‌توانید با بررسی فضای بازار موردنظر و مشتریان آن حوزه حدس بزنید. همچنین استفاده از نتایج جستجوی گوگل، جستجوهای مشابه گوگل و کیورد پلنر می‌تواند به شما در پیدا کردن کلمه کلیدی بذر کمک کند. علاوه بر این مهم‌ترین کاری که می‌توانید برای یافتن کلمه کلیدی اصلی انجام دهید، آنالیز رقبا است. در واقع با بررسی کلماتی که رقبای شما روی آنها رتبه گرفته‌اند، می‌توانید برای کلمه کلیدی بذر ایده بگیرید. ابزارهایی مثل جت سئو در زمینه تحلیل رقبا و پیداکردن کلمات کلیدی آنها به شما کمک می‌کنند.

همچنین بخوانید
موارد استفاده از تگ head چیست؟ تگ ها و زیر تگ هایی که بین تگ head قرار می گیرند و نحوه ی استفاده از آن را در این مطلب از سایت وب 24 مطالعه کنید.
در این مقاله از سایت وب24 شما را با تعریف بریف محتوا و نحوه نوشتن بریف محتوا آشنا خواهیم کرد.
در این مقاله از سایت وب24 شما را با مفهوم چرخه عمر محتوا و اهمیت آن در استراتژی محتوا آشنا خواهیم کرد.
آیا لحن در تولید محتوای یک مقاله تاثیر دارد؟ اهمیت و تاثیر انواع لحن محتوا را در این مطلب از وب 24 بخوانید.
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha