الگوریتم MUM چیست؟ تاثیر الگوریتم مام بر سئو

با همه پیشرفت‌هایی که گوگل در ارائه دقیق‌ترین پاسخ به جستجوهای کاربران و ایجاد بهترین تجربه کاربری داشته، شاید فکر کنید دیگر کار چندانی برای گوگل باقی نمانده و مسیری برای رشد وجود ندارد؛ اما این تصور اصلاً صحیح نیست. گوگل نه‌تنها هیچ‌وقت از پیشرفت متوقف نمی‌شود، بلکه هوش مصنوعی آن هر روز افق‌های تازه‌ای را باز می‌کند.

الگوریتم MUM جدیدترین پیشرفت خیره‌کننده هوش مصنوعی گوگل بوده که قرار است تحولی در ارائه نتایج جستجو به کاربران به وجود آورد. الگوریتمی که برای پاسخ به سؤالات پیچیده و چندوجهی کاربران ارائه شده است. در این مقاله از وب24 به بررسی الگوریتم مام پرداخته‌ایم. اگر شما هم می‌خواهید جدیدترین شگفتی گوگل را بشناسید، این مقاله به شما کمک خواهد کرد.

الگوریتم MUM (مام) چیست؟

الگوریتم MUM یک مدل زبانی است که شبیه به سیستم تبدیل BERT ساخته شده است. این سیستم در سال 2019 عرضه شد و پیشرفت خیره‌کننده‌ای در الگوریتم گوگل ایجاد کرد. به گفته گوگل، MUM، هزار برابر پیشرفته‌تر از BERT است.

الگوریتم MUM

قدرت بالای الگوریتم MUM از توانایی آن در چندکاره بودن ناشی می‌شود. این الگوریتم قرار نیست کارهای مختلف را پشت سر هم انجام دهد، بلکه آنها را همزمان اجرا می‌کند. یعنی می‌تواند همزمان متن را بخواند، معنای آن را درک کند، اطلاعات عمیق و دقیقی راجع به موضوع سازمان‌دهی کند و از فایل‌های صوتی و ویدئویی برای غنی ‌کردن اطلاعات کمک بگیرد. الگوریتم MUM گوگل می‌تواند از 75 زبان اطلاعات موردنیاز خود را دریافت کرده و آنها را به صورت چند لایه ترجمه کند. همه این اقدامات تنها در پاسخ به یک جستجو و در کسری از ثانیه انجام می‌شود. گوگل این الگوریتم عظیم و پیشرفت خیره‌کننده را برای پاسخ ‌دادن به پرسش‌های پیچیده کاربران ارائه کرده است.

برای درک دقیق الگوریتم مام به مثال زیر توجه کنید. فرض کنید اهل کوهنوردی هستید، سال گذشته برای کوهنوردی به کوه دماوند رفته‌اید و امسال قصد دارید کوه دنا را تجربه کنید. حالا می‌خواهید بدانید آمادگی برای صعود به کوه دنا چه تفاوت‌هایی با کوه دماوند دارد؟ دمای آنها چه تفاوت‌هایی دارد؟ پوشش گیاهی آن چگونه است؟ مسیر قله چه سختی‌هایی دارد؟ و... برای بدست ‌آوردن این اطلاعات در حالت عادی باید هر کدام از این موارد را جداگانه در گوگل جستجو کنید. ابتدا ارتفاع کوه دنا، اختلاف دمای آن، مسیر صعود به قله، ابزارهای موردنیازتان و دیگر موضوعات لازم را باید یک به یک جستجو کنید تا بتوانید در مجموع اطلاعات موردنیاز خود را بدست آورید.


خدمات وب24: طراحی سایت فروشگاهی با کدنویسی اختصاصی


حال اگر به سراغ یک کوهنورد که قبلاً تجربه صعود به هر دو قله را داشته بروید، کافی است یک سؤال از او بپرسید: «صعود به دنا چقدر با دماوند متفاوت است؟» با این سؤال کوهنورد موردنظر همه اطلاعات موردنیاز را در مورد تفاوت‌های موجود، وسایلی که باید همراه داشته باشید، سختی‌های پیش رو، کارهایی که برای آمادگی باید انجام دهید و بسیاری از نکات دیگر را به شما خواهد گفت.

موضوعاتی مثل این کم نیستند. هر کدام از ما احتمالاً در طول روز چندین بار با چنین مواردی روبرو می‌شویم، مواقعی که برای پاسخ یک سؤال باید چندین جستجو انجام دهیم. خود گوگل تشخیص داده که کاربران برای پیدا کردن جواب سؤالات پیچیده به طور متوسط هشت جستجو انجام می‌دهند. واقعیت آن است که موتورهای جستجو هنوز آنقدر پیشرفته نشده‌اند که مثل یک متخصص به سؤالات پاسخ دهند؛ اما گوگل تصمیم گرفته با ارائه الگوریتم MUM به این مرحله نزدیک‌تر شود. MUM مخفف عبارت Multitask Unified Model بوده که به معنای مدل یکپارچه چندکاره به کار می‌رود. در واقع نام آن اشاره به توانایی این الگوریتم در پاسخ یکپارچه به سؤالات پیچیده کاربران دارد. با نهایی شدن آن دیگر نیازی نیست برای سؤالات پیچیده چندین جستجو انجام دهید، کافی است سؤال خود را از گوگل بپرسید و پاسخ کامل را دریافت کنید.

مزایای الگوریتم MUM

الگوریتم مام اساساً توسط گوگل ارائه شده تا تجربه بهتری در گرفتن پاسخ پرسش‌ها برای کاربران ایجاد کند؛ این مهم‌ترین مزیتی است که الگوریتم MUM ایجاد می‌کند. علاوه بر این مزیت‌های شگفت‌انگیز دیگری هم با ارائه MUM برای کاربران گوگل فراهم می‌شود که در ادامه آنها را بررسی می‌کنیم:

برداشتن موانع زبانی

اختلاف زبانی همواره مانع مهمی در بدست‌ آوردن اطلاعات به شمار می‌رود. فرض کنید می‌خواهید اطلاعاتی در مورد کوه فیجی در ژاپن بدست آورید. قطعاً کامل‌ترین و دقیق‌ترین اطلاعات راجع به این کوه به زبان ژاپنی نوشته شده اما انسان‌های زیادی از آنها محروم هستند. الگوریتم MUM به گونه‌ای طراحی شده که می‌تواند موانع زبانی را از میان برداشته و اطلاعات موردنیاز را از زبان‌های مختلف برای شما بدست آورد. البته خودش هم زحمت ترجمه اطلاعات به زبان شما را می‌کشد.

درک اطلاعات در انواع مختلف محتوا

الگوریتم MUM یک الگوریتم چندوجهی است؛ یعنی می‌تواند اطلاعات موردنیاز را از انواع فرمت‌ها مثل تصویر، ویدئو و صوت دریافت کند. تصور کنید می‌توانید عکس کفش‌های خود را به گوگل بدهید و بپرسید آیا این کفش برای کوهنوردی مناسب است؟ با استفاده از الگوریتم MUM، گوگل می‌تواند تصویر کفش شما را تحلیل کرده و با استناد به داده‌های موجود در مورد کفش مناسب کوهنوردی، پاسخ مناسب را به سؤال شما بدهد.

همچنین گوگل دیگر ابزارهای مناسب برای کوهنوردی را هم به شما پیشنهاد می‌دهد. علاوه بر این به کمک الگوریتم مام، گوگل می‌تواند برای پاسخ به سؤالات شما از همه منابع موجود کمک بگیرد. یعنی برای پاسخ به سؤال شما، علاوه بر نمایش متن‌ها می‌تواند از ویدئوها، تصاویر و فایل‌های صوتی هم اطلاعات جمع‌آوری کند.


خدمات وب24: طراحی سایت با وردپرس


تاثیر الگوریتم MUM در سئو سایت

با ارائه الگوریتم مام توانایی گوگل در درک مطالب و محتواها بیشتر از قبل به انسان‌ها نزدیک خواهد شد. با این حال در قدم اول باید سعی کنید اطلاعات بیشتری راجع به محتواهای خود به گوگل بدهید. برای این کار از داده‌های ساختاریافته بیشتری در صفحات خود استفاده کنید. این به گوگل کمک می‌کند محتوای صفحات شما را بهتر درک کند و آن‌ها را واجد شرایط قرار گرفتن در ریچ اسنیپت‌ها تشخیص دهد.

علاوه بر این لازم است بیش از پیش به بهینه‌سازی محتوای صفحات دقت کنید. از این پس لازم است متن‌های شما خواناتر باشند و راحت‌تر درک شوند. همچنین برای رتبه گرفتن به جای استفاده بیش از حد کلمات کلیدی سعی کنید مطالبی بنویسید که کاربران دوست داشته باشند؛ مطالبی که جدید و بروز بوده و در ساختاری مناسب و استاندارد منتشر شده باشند.

روش کار الگوریتم MUM

الگوریتم MUM گوگل پتانسیل این را دارد که انجام کارهای پیچیده توسط گوگل را چند قدم به جلو ببرد. این الگوریتم برای پاسخ به سؤالات کاربران در 75 زبان زنده دنیا جستجو می‌کند و می‌تواند همزمان منابع زیادی را برای این کار بررسی کند. از این رو است که نسبت به الگوریتم‌های قبلی درک بسیار بالاتری از متن‌ها پیدا می‌کند. همچنین این الگوریتم توان کسب اطلاعات از فرمت‌های مختلف متن و تصویر را دارد. همچنین، گفته می‌شود در آینده نزدیک امکان کسب اطلاعات از ویدئوها و فایل‌های صوتی را هم خواهد داشت.

جمع‌بندی

الگوریتم MUM جدیدترین الگوریتم گوگل است که به عنوان یک مدل زبانی چندوجهی ارائه شده است. این الگوریتم توانایی خواندن متن‌ها، درک آنها و جستجوی همزمان پاسخ برای آنها در زبان‌های مختلف و از منابع متنی و تصویری مختلف را داراست. به نظر می‌رسد با ارائه کامل این الگوریتم ارائه نتایج جستجو در گوگل دچار تحولی جدی شود و توانایی گوگل در پاسخ به سؤالات کاربران بسیار شبیه به انسان‌ها شود.

faq

الگوریتم مام به گوگل کمک می‌کند محتوای صفحات شما را بهتر درک کند و صفحات واجد شرایط قرار گرفتن در ریچ اسنیپت‌ها تشخیص دهد.

این الگوریتم برای پاسخ به سؤالات کاربران در 75 زبان زنده دنیا جستجو می‌کند و می‌تواند همزمان منابع زیادی را برای این کار بررسی کند. از این رو است که نسبت به الگوریتم‌های قبلی درک بسیار بالاتری از متن‌ها پیدا می‌کند.

همچنین بخوانید
موارد استفاده از تگ head چیست؟ تگ ها و زیر تگ هایی که بین تگ head قرار می گیرند و نحوه ی استفاده از آن را در این مطلب از سایت وب 24 مطالعه کنید.
در این مقاله از سایت وب24 شما را با تعریف بریف محتوا و نحوه نوشتن بریف محتوا آشنا خواهیم کرد.
در این مقاله از سایت وب24 شما را با مفهوم چرخه عمر محتوا و اهمیت آن در استراتژی محتوا آشنا خواهیم کرد.
آیا لحن در تولید محتوای یک مقاله تاثیر دارد؟ اهمیت و تاثیر انواع لحن محتوا را در این مطلب از وب 24 بخوانید.
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha