گوگل تگ منیجر (GTM) چیست ؛ اهمیت آن در کسب‌وکارهای آنلاین

وب‌مسترها یا افراد دیگری که مدیریت یک وب‌سایت را در دست داشته باشند، می‌دانند در زمان‌های زیادی و به صورت مکرر مجبور می‌شوند کدهایی در سایت خود نصب کنند. برای مدیریت یک سایت معمولا شما نیاز به استفاده از ابزارهای آنلاین متنوعی دارید که درحوزه‌های مختلف از دیجیتال مارکتینگ گرفته تا امنیت سایت به شما کمک می‌کنند. اما برای کار کردن با این ابزارها معمولا باید تکه کدی از آن را در سایت خود نصب کنید. کاری که معمولا برای خیلی از افرادی سخت به نظر می‌رسد. به خصوص وقتی با تعداد زیادی از این نوع کدها و ابزارها سروکار داشته باشید. اما ابزار تگ منیجر گوگل در این زمینه به کمک شما آمده است.

اگر در حوزه دیجیتال مارکتینگ فعالیت داشته باشید، حتما تعداد زیادی از ابزارها را می‌شناسید که برای استفاده از آن‌ها نیاز به نصب کد در سایت دارند، همچنین موارد زیادی وجود دارد که بخواهید رفتار کاربران سایتتان را زیرنظر داشته باشید. همه این موارد جایی است که یکی از ابزارهای گوگل یعنی تگ منیجر به یاری شما می‌آید. ابزاری که در واقع باید آن را یک جعبه ابزار بنامیم. در این مقاله از وب24 به سراغ این ابزار کاربردی گوگل رفته و آن را بررسی کرده‌ایم. اگر شما هم می‌خواهید با کاربرد گوگل تگ منیجر آشنا شوید، این مقاله را از دست ندهید.

گوگل تگ منیجر (Google Tag Manager) چیست؟

تگ منیجر یک نرم افزار رایگان است که توسط گوگل ارائه شده و به شما این امکان را می‌دهد تا کدها یا برچسب‌های مختلف را در سایتتان نصب کنید. به عنوان نمونه‌ای از کدهای قابل نصب روی سایت می‌توان به کدهای رهگیری گوگل آنالیتیکس، کدهای رویداد گوگل آنالیتیکس، اسکریپت‌های گوگل ادز یا تگ‌های ریمارکتینگ اشاره کرد. انواع مختلفی از کدهای قابل نصب روی سایت وجود دارد که می‌توانید با به کار بردن گوگل تگ منیجر به راحتی از آن‌ها استفاده کنید، حتی کدهای اختصاصی را که برنامه نویس شما نوشته است هم می‌توانید با استفاده از تگ منیجر در سایت نصب کنید.

تگ منیجر

در صورتی که تعداد زیادی از این کدها یا برچسب ها برای نصب روی سایت داشته باشید، نصب آن‌ها کمی برایتان سخت خواهد شد، به خصوص اگر نیاز به بروزرسانی آن‌ها داشته باشید. اما با کمک تگ منیجر این کار برایتان بسیار راحت خواهد شد. چراکه همه کدهای نصب شده در یک جا در دسترس خواهد بود و امکان مدیریت آن‌ها را خواهید داشت. می‌توان تگ منیجر را مثل یک جعبه ابزار در نظر گرفت که بقیه ابزارهای موردنیازتان مثل گوگل آنالیتیکس و گوگل ادز و... از طریق آن مدیریت می‌شوند.

علاوه بر این می‌توانید تگ‌های نصب‌شده را تست کنید که در زمان بارگذاری درست صفحه یا کلیک روی یک دکمه در سایت، فعال شده و سیگنال موردنظر را ایجاد کنند. همچنین در صورت نیاز به تغییر کدها یا تگ‌ها نیازی به تغییر در منبع اصلی کد و اعمال آن در قالب سایت ندارید، بلکه به راحتی می‌توانید آن‌ها را در تگ منیجر اصلاح کنید.

مزایا و معایب گوگل تگ منیجر

استفاده از تگ منیجر در سایت، کار شما را از جنبه‌های مختلفی راحت می‌کند، به طوری که دیگر نیازی به برنامه نویس سایت برای وارد کردن کدها ندارید. در این قسمت مهم‌ترین مزایا و معایب گوگل تگ منیجر را بررسی می‌کنیم:

استفاده راحت از کدهای رهگیری

تصور کنید بدون استفاده از تگ منیجر می‌خواهید برخی رفتارهای کاربران را در سایت تحت نظر داشته باشید. برای این کار یک پلتفرم برای این کار پیدا کرده و در آن ثبت نام می‌کنید. پلتفرم موردنظر از شما می‌خواهد یک کد رهگیری را در سایت خودتان جایگذاری کنید تا بتواند کار خود را انجام دهد. برای این کار شما باید از برنامه نویس سایت بخواهید این کار را انجام دهد. از انجا که معمولا برنامه نویس‌ها هم سرشان شلوغ است، احتمالا این کار ساده یک هفته طول می‌کشد، حال تصور کنید تعداد زیادی از این پلتفرم‌ها را بخواهید در سایتتان به کار ببرید، احتمالا روند آن چند هفته به طول خواهد انجامید.

اما با استفاده از تگ منیجر شما واقعا نیازی به برنامه نویس نخواهید داشت و تنها یک بار تگ منیجر را روی سایت نصب می‌کنید. بعد از آن کدهای رهگیری که به تگ معروف هستند را خودتان در تگ منیجر وارد می‌کنید. برای وارد کردن تگ‌ها نه محدودیتی خواهید داشت و نه نیازی به اعمال تغییر در کدهای اصلی سایت.


خدمات وب24: طراحی سایت با کد نویسی اختصاصی


مدیریت همه تگ‌ها در یک مکان

در گذشته اگر یکی از تگ‌های نصب شده در سایت نیاز به اصلاح یا بروزرسانی داشت، برای مدیریت آن‌ها باید برنامه نویس شما هرکدام را در بین کدهای اصلی سایت پیدا می‌کرد تا بتواند با آن‌ها کار کند. اما امروزه به لطف تگ منیجر، همه تگ‌ها در یک داشبورد در دسترس شما قرار دارد و به راحتی می‌توانید آن‌ها را تغییر داده یا حذف کنید.

در اختیار گذاشتن ابزارهای تست

عیب‌یابی و رفع خطاهای تگ‌ها هم با کمک تگ منیجر بسیار ساده شده است. این نرم افزارمی‌تواند به شما نشان دهد کدام تگ در سایت فعال شده و کدام تگ فعال نشده است. همچنین اطلاعات لازم در مورد عمل ‌کردن هرکدام از تگ‌ها در صفحات سایت را هم در اختیارتان می‌گذارد.

امکانات رایگان

کلیه امکاناتی که تگ منیجر در اختیار شما قرار می‌دهد، رایگان بوده و هیچ هزینه‌ای بابت آن پرداخت نمی‌کنید.

رهگیری ساده اتفاقات درون سایت

گوگل تگ منیجر از قابلیتی تحت عنوان رهگیری خودکار پشتیبانی می‌کند. این قابلیت به شما کمک می‌کند خیلی راحت اتفاقاتی را که درون سایتتان می‌افتد، زیرنظر داشته باشید. در واقع با فعال کردن برخی تریگرها، تگ منیجر به طور خودکار وقوع برخی رویدادهای معین را زیرنظر می‌گیرد، برای مثال در صورت کلیک یک کاربر روی یک لینک، این رویداد توسط تگ منیجر ثبت می‌شود.

برای فعال کردن این ویژگی تنها کافی است برخی تنظیمات را در تگ منیجر اعمال کنید. مهمترین رویدادهایی که در سایت می‌توانید زیرنظر بگیرید، شامل موارد زیر است:

  • کلیک
  • کلیک روی لینک‌ها
  • پر کردن فرم‌ها
  • زمان حضور کاربر در صفحه

اما علاوه بر این می‌توانید برخی رویدادهای خاص موردنظر خودتان را هم تحت نظر بگیرید، مواردی مثل میزان اسکرول ‌کردن صفحه توسط کاربران یا کامنت‌های جدید از این جمله‌اند. این قابلیت از آنجایی مهم است که به شما کمک می‌کند تحلیل و آنالیز کاملی از رفتار کاربران سایتتان بدست آورید. در واقع با کمک تگ منیجر می‌توانید تعامل کاربران با صفحات سایتتان را بسنجید، اینکه روی کدام لینک‌ها بیشتر کلیک می‌کنند؟، آیا فرم اشتراک را پر می‌کنند؟، چه چیزهایی را دانلود می‌کنند؟ یا اینکه چقدر در صفحات سایت می‌مانند؟ و... فهمیدن این موارد باعث می‌شود درک درست‌تری از علایق و نیازهای کاربران سایت بدست آورید و استراتژی‌های محتوایی خود را اصلاح کنید.


خدمات وب24: سئو سایت


امکان بازگشت به تنظیمات تگ‌های قبلی

هر بار که شما تغییری در یکی از کدهای رهگیری درون تگ منیجر اعمال کنید، نسخه جدیدی از آن ساخته می‌شود. در نتیجه هر زمان لازم باشد، به راحتی می‌توانید به نسخه قبلی کد برگردید. این قابلیت زمانی به کار می‌آید که به صورت اتفاقی تغییرات اشتباهی در یکی از کدها اعمال کنید.

امکان کار اشتراکی

علاوه بر این تگ منیجر قابلیت کار کردن مشترک اعضای یک تیم روی یک پروفایل تگ منیجر را فراهم کرده است. با وجود این قابلیت هرکدام از اعضای تیم می‌توانند تغییرات موردنظر خود را اعمال کرده و آن را ذخیره کنند، تغییرات هرکدام از اعضا برای دیگران هم اعمال خواهد شد.

امنیت بالای گوگل تگ منیجر

گوگل تگ منیجر همواره کدهای اضافه‌شده را از نظر امنیتی بررسی می‌کند و در صورتی که یک کد مربوط به دامنه یا آی‌پی ناامن باشد، فعالیت آن را متوقف می‌کند. همچنین شما می‌توانید دسترسی دیگران به اکانت تگ منیجر خود را مدیریت کنید و هر زمان که بخواهید دسترسی آن‌ها را قطع کنید. علاوه بر این می‌توانید سطح دسترسی هر کدام از افراد هم را به طور دقیق مشخص کنید. این قابلیت در مواردی که شما یک آژانس دیجیتال مارکتینگ دارید و باید به اعضای تیم‌های مختلف اجازه دسترسی به تگ منیجر سایت‌ها را بدهید، به کار می‌آید. در واقع شما تعیین می‌کنید هرکدام از اعضا فقط اجازه خواندن داده‌ها را داشته باشند یا بتوانند اصلاحات انجام دهند یا تغییرات دیگران را تایید کرده و آنها را منتشر کنند.

دسترسی ساده به آموزش‌های لازم

گوگل در طول زمان محصولات زیادی را از رده خارج کرد، مواردی مثل گوگل ریدر از این جمله‌اند. اما در مورد تگ منیجر به نظر نمی‌رسد پایانی برای آن قابل تصور باشد. چراکه کاربران آن و موارد استفاده آن روزبه‌روز بیشتر می‌شود. در نتیجه آموزش‌ها و اطلاعات لازم برای کار با آن هم همواره در حال افزایش است. خود این موضوع مزیت بزرگی در کار با این نرم افزار به حساب می‌آید.

نیاز به دانش فنی

البته این را هم نباید فراموش کرد که کار کردن با تگ منیجر به سادگی دیگر ابزارهای گوگل نیست. یعنی برای کار با آن نیاز به کمی آموزش و دانش فنی دارید. این مورد را می‌توان مهم ترین نقطه ضعف تگ منیجر گوگل نسبت به دیگر ابزارهای آن دانست.

کاربرد گوگل تگ منیجر در دیجیتال مارکتینگ

برخلاف چیزی که در ظاهر به نظر می‌رسد، بیشترین کمک تگ منیجر به دیجیتال مارکترها است؛ این برنامه باعث صرفه جویی زیادی در وقت و انرژی دیجیتال مارکترها می‌شود. چراکه معمولا همه چیزهایی که قرار است در سایت ردیابی شوند، مواردی مربوط به حوزه دیجیتال مارکتینگ هستند. تحلیل رفتار کاربران بر اساس داده‌های دقیق و قابل استناد یکی از مهم‌ترین کارهایی هستند که در دیجیتال مارکتینگ انجام می‌شود. اگر شما دید درستی نسبت به سلایق و نیازهای مشتریان خود نداشته باشید، نمی‌توانید استراتژی درستی برای جذب و تبدیل مشتری داشته باشید.

دیجیتال مارکتینگ با استفاده از ابزارهایی مثل گوگل آنالیتیکس، hotjar و... این امکان را فراهم کرده که میزان جذب و تعامل کلی کاربران یک سایت تحت نظر قرار گیرد.

اما این پلتفرم‌ها نمی‌توانند تک تک رفتارهای یک کاربر را زیرنظر بگیرند. برای مثال اگر شما می‌خواهید بدانید چند درصد کاربرانی که به سایت وارد می‌شوند، از طریق جستجوی گوگل آمده‌اند، گوگل آنالیتیکس کمک زیادی به شما می‌کند. اما وقتی می‌خواهید بدانید چند درصد کاربران واردشده به سایت روی یک دکمه خاص کلیک می‌کنند، گوگل آنالیتیکس به تنهایی جوابگو نیست. اینجاست که پای تگ منیجر گوگل به میان می‌آید.

تگ منیجر این امکان را فراهم می‌کند که حتی تعداد کلیک‌های کاربران روی یک دکمه خاص یا یک لینک مشخص هم زیرنظر گرفته شود. این کار باعث می‌شود اطلاعات بسیار دقیق‌تری از رفتار کاربران در سایت بدست آید. در دنیای دیجیتال مارکتینگ داشتن چنین اطلاعات دقیق و جزئی قدم بزرگی برای تدوین استراتژی‌های صحیح بازاریابی است.  

در واقع باید گفت گوگل تگ منیجر ابزاری است که به کمک دنیای دیجیتال مارکتینگ آمده تا اطلاعات دقیق و روشنی از رفتار کاربران ارائه کند. بدین ترتیب می‌توانید سلایق و نیازهای کاربران را بهتر تشخیص داده و استراتژی‌های دیجیتال مارکتینگ سایت خود را طوری تدوین کنید که نرخ تبدیل سایت شما افزایش یابد. تگ منیجر کاری کرده که برای رسیدن به این اطلاعات نه نیازی به دانش برنامه نویسی داشته باشید و نه نیازی به کمک برنامه نویس سایتتان. بلکه خودتان به عنوان دیجیتال مارکتر می‌توانید ابزارهای دستیابی به این اطلاعات را مدیریت کنید.

تفاوت Google Tag Manager با Google Analytics

بسیاری از کاربران تصور می‌کنند تگ منیجر با گوگل آنالیتیکس یکی است، در حالی که این تصور اصلا درست نیست. گوگل آنالیتیکس پلتفرمی است که برای جمع‌آوری داده‌های درون سایت و تحلیل و بررسی رفتار آنها به کار می‌رود. اما گوگل تگ منیجر برنامه‌ای است که برای جایگذاری کدهای رهگیری درون سایت استفاده می‌شود. در واقع شما برای استفاده از گوگل آنالیتیکس نیاز به نصب کد رهگیری آن درون سایت خود دارید. یک راه برای انجام این کار استفاده از تگ منیجر گوگل است. البته بدون تگ منیجر هم می‌توانید این کار را انجام دهید. اما استفاده از تگ منیجر کار شما را با گوگل آنالیتیکس هم خیلی راحت می‌کند. درواقع این دو برنامه گوگل در کنار هم کارکرد خوبی به شما ارائه می‌کنند اما می‌توانید هر کدام را به صورت مستقل هم استفاده کنید.

بخش‌های اصلی گوگل تگ منیجر

همانطور که گفتیم استفاده از گوگل تگ منیجر به شما کمک می‌کند رویدادهای خاصی را که در سایتتان اتفاق می‌افتد، رهگیری کرده و برای بررسی و تحلیل رفتار کاربران از آن‌ها استفاده کنید. این کار به کمک بخش‌های مختلف تگ منیجر اتفاق می‌افتد. برای کار با تگ منیجر ابتدا شما نیاز به نصب یک تگ در آن دارید که متعلق به یک رویداد خاص در سایت است، علاوه بر این باید یک تریگر یا محرک هم برای آن مشخص کنید که زمان فعال شدن تگ را مشخص کند. همچنین در برخی موارد به تعریف متغیر هم نیاز خواهید داشت. در این قسمت مشخصات گوگل تگ منیجر را معرفی می‌کنیم:

گوگل تگ منیجر

تگ‌ها (Tags) در گوگل تگ منیجر

تگ‌ها چیزی نیستند جز تکه کدهایی کوچک یا پیکسل‌های ردیابی که از دیگر ابزارهای نصب‌شده روی سایت می‌آیند. این کدها می‌توانند از هر ابزاری گرفته شوند، کدهای رهگیری گوگل آنالیتیکس، کدهای ریمارکتینگ گوگل ادز، پیکسل فیسبوک و مواردی از این قبلی جزو تگ‌ها به حساب می‌آیند.

برای کار با تگ‌ها باید آن‌ها را در تگ منیجر نصب کنید، البته تعدادی قالب ساخته شده در گوگل تگ منیجر برای کار با ابزارهایی مثل Crazyegg و Hotjar و LinkedIn وجود دارد که کار کردن با آن‌ها را راحت‌تر کرده است. اما شما می‌توانید از کدهای HTML اختصاصی خودتان هم به عنوان تگ استفاده کنید، همچنین می‌توانید قالب تگ اختصاصی خودتان را در گوگل تگ منیجر نصب کنید. البته برای کار با تگ‌ها باید تریگر هم نصب کنید که در قسمت بعدی آن‌ها را معرفی می‌کنیم.

محرک‌ها (Triggers) در گوگل تگ منیجر

محرک‌ها یا تریگرها به تگ منیجر اطلاع می‌دهند که چه زمانی یک اسکریپت را روشن کرده یا اصطلاحا آن را آتش کند. وقتی تریگر را نصب می‌کنید، به روش‌های مختلفی می‌توانید تگ منیجر را برای فعال‌سازی یک تگ مطلع کنید. برای مثال می‌توانید تگ‌ها را طوری نصب کنید که با باز شدن هر صفحه از سایت شما فعال شوند یا اینکه تنها با کلیک کاربر روی یک دکمه خاص فعال شوند. البته باید توجه داشته باشید که تگ‌های مختلف نیاز به تریگرهای مختص به خود دارند، نوع تریگر مورد استفاده بستگی به اطلاعاتی دارد که تگ می‌خواهد جمع‌آوری کند.

خود گوگل تگ منیجر انواعی از تریگرهای پیش ساخته را دارد، این تریگرها می‌توانند برای رصد کلیک، بازدید صفحه و کلیک روی لینک‌ها به کار برده شوند. علاوه بر این خودتان هم می‌توانید تریگر اختصاصی برای هر رویدادی بسازید و در تگ منیجر استفاده کنید.

متغیرها (Variable) در گوگل تگ منیجر

متغیرها از دیگر بخش‌های گوگل تگ منیجر هستند که در برخی موارد استفاده می‌شوند. متغیرها داخل تگ‌ها و تریگرها به کار می‌روند و اطلاعات بیشتری را در مورد کارکرد صحیح آن‌ها در اختیارتان قرار می‌دهند. ساده‌ترین مثال استفاده از متغیرها مربوط به زمانی است که از تگ گوگل آنالیتیکس استفاده می‌کنید. برای این کار باید با استفاده از شناسه رهگیری اکانت گوگل آنالیتیکس، یک متغیر بسازید.

جمع‌بندی

در این مقاله سعی کردیم معرفی کاملی از کاربرد ابزار گوگل تگ منیجر داشته باشیم. ابزاری که بیش از همه به فعالین دیجیتال مارکتینگ کمک می‌کند تا بتوانند به راحتی رفتارهای کاربران سایت را زیرنظر داشته و آن‌ها را تحلیل کنند. تگ منیجر درست مثل یک جعبه ابزار به شما کمک می‌کند همه کدهایی که برای ابزارهای مختلف آنلاین روی سایت خود نصب کرده‌اید، در یک داشبورد مدیریت کنید. در واقع استفاده از تگ منیجر در کنار ابزارهایی مثل گوگل آنالیتیکس به شما کمک می‌کند بدون نیاز به دانش برنامه‌نویسی، رفتار دقیق کاربران مثل کلیک روی یک دکمه خاص و زمان حضور در صفحات سایت را بررسی کنید. 

faq

بیشترین کمک تگ منیجر به دیجیتال مارکترها است؛ این برنامه باعث صرفه جویی زیادی در وقت و انرژی دیجیتال مارکترها می‌شود. چراکه معمولا همه چیزهایی که قرار است در سایت ردیابی شوند، مواردی مربوط به حوزه دیجیتال مارکتینگ هستند.

تگ منیجر یک نرم افزار رایگان است که توسط گوگل ارائه شده و به شما این امکان را می‌دهد تا کدها یا برچسب‌های مختلف را در سایتتان نصب کنید.

همچنین بخوانید
در این مقاله از سایت وب24 شما را با مفهوم بنچ مارک و نحوه بنچ مارکینگ و مزایای الگو برداری از دیگران آشنا خواهیم کرد.
در این مقاله از سایت وب24 شما را با مفاهیم ATL، BTL و TTL در بازاریابی و تبلیغات آشنا خواهیم کرد.
بازاریابی برونگرا چیست و چه مزایایی دارد؟ مفهوم بازاریابی برونگرا را در این مطلب از سایت وب24 بخوانید.
CRM چیست و چه کاربردی دارد؟ مفهوم و کاربرد سیستم مدیریت ارتباط مشتری سی آر ام را در وب 24 بخوانید.
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha