گوگل در هر ساعت آنقدر مخاطب دارد که تبلیغات در آن به خودی خود وسوسهکننده است، به خصوص اگر قرار باشد تبلیغات در بالای نتایج جستجو نمایش داده شود. تصور کنید به جای سرمایه گذاری طولانی مدت در سئوی سایت، بتوانید یک شبه سایت خود را برای عبارتهای مرتبط در بالای نتایج جستجو نمایش دهید. این همان کاری است که گوگل ادوردز برای شما انجام میدهد. در این مقاله از وب 24 به بررسی Google Adwords پرداختهایم. اگر شما هم میخواهید بدانید گوگل ادوردز چیست و چگونه کار میکند، این مقاله را از دست ندهید.
گوگل ادوردز یک ابزار آنلاین تبلیغاتی است که به شما این امکان را میدهد که در نتایج جستجوی گوگل تبلیغ کنید. در سیستم گوگل ادوردز، با هدفگذاری صحیح بر روی کلمات کلیدی میتوانید افرادی را به سمت سایت خود هدایت کنید که به دنبال خرید محصولات شما هستند. سیستم قیمتگذاری پیشرفته تبلیغات ادوردز به شما این امکان را میدهد تا با هدفگذاری و قیمتگذاری صحیح و اصولی بالاترین بازدهی تبلیغاتی را برای سایت خود ایجاد کنید. دقیقا به همین خاطر است که سیستم تبلیغاتی گوگل در دنیا از محبوبیت زیادی برخوردار است و شرکتهای مختلف از این سیستم برای تبلیغات خود استفاده می کنند. استفاده مناسب از تبلیغات در گوگل که به اصطلاح به آن سیستم PPC یا Pay Per Click نیز میگویند در کنار سئو می تواند بازدهی بالایی برای وبسایت شما ایجاد کند. به خصوص اگر وب سایت شما جذابیت کافی برای مخاطب داشته باشد و بتواند آنها را جذب کند و از طرف دیگر کلمات کلیدی مناسبی را در هدفگذاری خود مشخص کرده باشید.
گوگل ادوردز (Google Adwords) چیست؟
قبل از پاسخ به این سوال، آیا تا به حال به این فکر کردهاید که درآمد گوگل با همه خدماتی که به کاربران ارائه میدهد، چگونه تامین میشود؟ هر چند در این رابطه بحثهای زیادی وجود دارد، اما سرویسی که واضحترین منبع درآمد گوگل به شمار میآید، گوگل ادوردز است. این سرویس پلتفرمی برای تبلیغ در نتایج جستجوی گوگل محسوب میشود. با کمک گوگل ادوردز شما میتوانید لینک سایت خود را در نتایج جستجوی هر عبارتی که بخواهید، نمایش دهید.
احتمالا شما هم تا به حال با این تبلیغات برخورد داشتهاید. اگر دقت کرده باشید هنگام نمایش نتایج جستجو برای برخی عبارتها، یک یا چند نتیجه ابتدایی با علامت AD متمایز شدهاند. این نتایج در واقع با استفاده از گوگل ادوردز نمایش داده شده و به لحاظ سئویی جایگاهی ندارند. گوگل این نتایج را با علامت AD مشخص میکند تا کاربران نسبت به تبلیغاتی بودن آنها آگاهی داشته باشند.
پلتفرم تبلیغاتی گوگل ادوردز با روش پرداخت به ازای کلیک کار میکند. یعنی هزینه تبلیغات در ازای هر کلیک کاربر روی لینک تبلیغاتی شما کسر میشود. این هزینه بر اساس میزان رقابتی که بین تبلیغکنندگان در یک عبارت وجود دارد، تعیین میشود.
مزایدههای گوگل ادوردز
قیمت تبلیغات در گوگل ادوردز نرخ از پیشتعیینشدهای ندارد. بلکه قیمت آن براساس حراجی مشخص میشود. البته این حراجیها به صورت فرضی برگزار میشود. روش کار حراجیهای گوگل ادوردز بدین صورت است که تبلیغدهنده باید کلمات کلیدی که میخواهد تبلیغات خودش را روی آنها نشان دهد، مشخص کرده و قیمت پیشنهادی خود را اعلام کند. سپس گوگل ادوردز جایگاه تبلیغات را به کاربری که بهترین پیشنهاد را داده باشد، اختصاص میدهد.
نمره کیفیت در گوگل ادوردز چیست؟
نمره کیفیت یا Quality Score شاخصی است که گوگل برای امتیازدهی به هر کاربر به کار میبرد. این امتیاز بر اساس میزان مرتبط بودن هر تبلیغ با کلمات کلیدی موردنظر آن، کیفیت صفحه فرود و سابقه عملکرد کاربر مشخص میشود. گوگل برای تشخیص این موارد به شاخصهایی مثل میزان کلیک کاربران روی هر تبلیغ و میزان ماندگاری کاربران در صفحه فرود هر تبلیغ استناد کرده و مقداری را به عنوان نمره کیفیت آن در نظر میگیرد.
رتبه تبلیغ در گوگل ادوردز چیست؟
رتبه تبلیغ یا ADRANK جایگاه نمایش تبلیغات شما را مشخص میکند. همانطور که گفتیم گوگل برای تعیین جایگاه تبلیغات درواقع یک مزایده فرضی برگزار کرده و براساس قیمتهای پیشنهادی جایگاه هر تبلیغ را مشخص میکند. اما قیمت تنها چیزی نیست که گوگل به آن اهمیت میدهد، بلکه عملکرد قبلی هر تبلیغ هم در تصمیم گوگل تاثیر دارد. درواقع گوگل شاخصی به عنوان رتبه تبلیغ درنظر گرفته که از حاصل ضرب نمره کیفیت در قیمت پیشنهادی کاربر تعیین میشود. هر تبلیغ دهندهای که بتواند رتبه تبلیغ بالاتری به دست آورد، جایگاه بالاتری برای آگهی خود کسب خواهد کرد.
کلیکها در گوگل ادوردز چقدر هزینه میبرند؟
اینکه مقدار هزینه شما در تبلیغات گوگل ادورز چیست، بستگی به عوامل مختلفی دارد. از یک سو رقابتی که بر سر کلمات کلیدی موردنظر شما وجود دارد، در تعیین قیمت نقش دارند و از سوی دیگر عملکرد تبلیغات شما در جلب نظر کاربران و ماندگاری آنها در سایتتان بر هزینه شما تاثیرگذار هستند.
اگر میخواهید لینک صفحه فرود شما هنگام جستجوی عبارتهای پرجستجو نمایش داده شود، قطعا رقابت در این عبارتها سنگین بوده و باید قیمت بالایی پیشنهاد دهید. میزان این هزینه بستگی به مقدار پیشنهادی رقبای شما دارد. اما از آنجا که رتبه تبلیغات براساس حاصلضرب قیمت پیشنهادی در نمره کیفیت محاسبه میشود، شما میتوانید با کسب نمره کیفیت بالاتر هزینههای خود را کاهش دهید. یعنی اگر تبلیغات خود را در عبارتهای جستجوی مرتبط با سایت خودتان نمایش دهید و همچنین بتوانید نیازهای کاربران ورودی به سایتتان را به خوبی برطرف کنید، نمره کیفیت سایت شما بالا رفته و امکان کم شدن هزینه تبلیغات آن فراهم میشود.
چرا باید از ادوردز گوگل استفاده کنیم؟ اهمیت تبلیغات در گوگل
نیاز به هیچ توضیح اضافهای نیست که امروزه گوگل بزرگترین موتور جستجوی دنیا به شمار میآید. گفته میشود روزانه هشت میلیارد جستجو در این موتور جستجو از سراسر دنیا انجام میشود. تصور تبلیغات در این موتور جستجو با این حجم کاربر به اندازه کافی وسوسهانگیز است. علاوه بر اینها، گوگل ادوردز یک پلتفرم تبلیغاتی با سابقه طولانی به شمار میآید. پلتفرمی که کسبوکارهای بیشماری برای تبلیغات از آن استفاده میکنند.
از آنجا که روزانه تعداد زیادی جستجو در گوگل انجام میشود، گوگل ادوردز این امکان را برای تبلیغکننده فراهم میکند تا آگهی خود را به تعداد زیادی از مخاطبین هدف خود برساند. هزینه تبلیغات در گوگل ادوردز هم، به صورت پرداخت به ازای کلیک محاسبه میشود که از مقرونبهصرفهترین روشهای تبلیغاتی است. در واقع شما تنها به ازای هر کاربری که وارد سایتتان میشود، هزینه پرداخت میکنید.
یکی از مهمترین مزیتهای گوگل ادوردز رساندن تبلیغات شما به مشتری بالقوه کسبوکارتان است. برای تبلیغ در این پلتفرم شما باید کلمات کلیدی مرتبط با حوزه کاری خود را که مشتریان احتمالی جستجو میکنند، پیدا کرده و تبلیغات خود را در نتایج جستجوی این عبارتها نمایش دهید. در این صورت کسانی که به دنبال محصولات یا خدمات شما هستند، تبلیغات شما را میبینند و احتمالا روی آنها کلیک میکنند. گفته میشود با هر یک دلار سرمایه گذاری در تبلیغات گوگل ادوردز شما میتوانید تا هشت دلار درآمد کسب کنید.
مزیتهای گوگل ادوردز باعث شده بسیاری از کسبوکارها به استفاده از آن متمایل شوند. از اینرو احتمال زیادی وجود دارد که رقبای شما در حال استفاده از آن باشند. اگر شما هم وارد این پلتفرم تبلیغاتی نشوید، احتمالا عرصه رقابت را تا حد زیادی واگذار کردهاید. حتی اگر به لحاظ سئویی وضعیت خوبی داشته و رتبه های بالای گوگل را کسب کردهاید، باز هم نباید از گوگل ادوردز غافل شوید. زیرا رقبا میتوانند با استفاده از این روش تبلیغات، جایگاهی بالاتر از شما کسب کنند.
گوگل ادوردز چگونه کار میکند؟
احتمالا شما هم مشتاق هستید بدانید روش کار Ads چیست؟ در پاسخ باید گفت گوگل در این پلتفرم تبلیغاتی خود از حراج یا مزایده استفاده میکند. معمولا برای هر عبارت پرجستجو، تعداد زیادی درخواست برای تبلیغات در گوگل وجود دارد. هر تبلیغکننده درخواست خود را همراه با مبلغ پیشنهادی ارسال میکند. سپس گوگل این مبلغ را در مقدار نمره کیفیت کاربر ضرب کرده و مقداری را برای رتبه تبلیغ آن بدست میآورد. هر کاربری که رتبه تبلیغ بالاتری به دست آورد، میتواند جایگاه بالاتری در نتایج جستجو کسب کند. بسته به میزان تقاضا ممکن است دو یا سه جایگاه از نتایج جستجو برای یک عبارت به تبلیغات Google Adwords اختصاص داده شود. همچنین جایگاه آخر صفحه اول هم در مواردی به تبلیغات اختصاص داده میشود.
نکات تبلیغات در گوگل (Google Adwords)
تا اینجا نحوه کار با گوگل ادوردز را تا حد زیادی معرفی کردیم. اما برای کار کردن با آن بهتر است برخی نکات را حتما رعایت کنید. در این قسمت به معرفی نکات مهم در استفاده از گوگل ادوردز پرداختهایم:
- تحقیق کلمات کلیدی را به طور کامل انجام دهید
تحقیق کلمات کلیدی از مهمترین مراحل کار سئو به شمار میآید اما لازم است بدانید این مرحله در تبلیغات گوگل ادوردز هم از اهمیت بالایی برخوردار است. حتی ابزار کیوردپلنر گوگل به عنوان یک ابزار زیرمجموعه ادوردز ارائه شده است. این ابزار به شما کمک میکند عبارتهای مرتبط با حوزه کاری خود را همراه با حجم جستجوی ماهانه هرکدام پیدا کرده و آنهایی که برای هدف شما مناسبتر هستند، انتخاب کنید. در انتخاب این کلمات دقت داشته باشید تا جای ممکن از کلمات کلیدی گسترده استفاده نکنید، بلکه عبارتهای طولانیتر و با جزییات بیشتر را انتخاب کنید.
- انواع کلمات کلیدی گوگل ادورز را درک کنید و بر اساس آن استفاده کنید
پنج نوع کلمه کلیدی مختلف در گوگل ادوردز وجود دارد: نوع Broad، نوع Broad match modifier، Phrase، نوع Exact و Negative. چه نوع از کلمه کلیدی را باید استفاده کنید و در چه زمانی؟ هر چه خاصتر باشد، احتمال شانس کمتری برای جستجوهای نامناسب وجود دارد. هنگامی که کلمات کلیدی خود را برای چندین هفته آزمایش کردید، درک خواهید کرد که چه کلمات کلیدی نرخ تبدیل بیشتری را هدایت خواهد کرد.
انواع کلمات کلیدی گوگل ادوردز (Keywords Match Types)
انواع کلمات کلیدی گوگل ادوردز (Keywords Match Types) پارامترهایی هستند که روی کلمات کلیدی تبلیغ گوگل شما تنظیم شده و گستره نمایش تبلیغ را برای کاربران مدیریت میکنند؛ به عبارت دیگر با انتخاب یک کلمه کلیدی برای کمپین تبلیغات گوگل خود و دادن پیشنهاد قیمت برای آن، باید یکی از این انواع کلمات کلیدی را انتخاب کنید تا تعیین کند تبلیغات شما برای چه طیفی از جستجوکنندگان گوگل و نیز برای چه جستجوهایی به نمایش درآید. بنابراین استفاده درست از این کلمات کلیدی برای موفقیت کمپین تبلیغات گوگل شما اهمیت دارد.
هر کدام از این کلمات کلیدی را به اختصار توضیح میدهیم:
کلمه کلیدی Broad:
نوعی هستند که به شما امکان دسترسی به بیشترین تعداد مخاطب را میدهد و در صورت جستجوی کلمه کلیدی شما به هر شکل در یک جمله، تبلیغ شما به کاربر نشان داده میشود.
کلمه کلیدی Broad match modifier:
به شما این امکان را میدهد که همزمان با کنترل بهتر در نمایش تبلیغ خود، این تبلیغ به تعداد زیادی از جستجوکنندگان نمایش داده شود.
کلمه کلیدی Phrase:
با در اختیار قرار دادن امکان کنترل و مدیریت بیشتر توسط تبلیغدهنده، تبلیغ هنگامی به کاربر نشان داده میشود که کلمات کلیدیتان دقیقاً به ترتیبی که انتخاب کردهاید، در عبارت مورد جستجوی کاربر وجود دارند.
کلمه کلیدی exact match:
توصیه میکنیم که کلمات کلیدی را به عنوان exact match اضافه کنید؛ در این نوع کلمات کلیدی، جستجوکنندگان تنها زمانی تبلیغ شما را در نتایج جستجو مشاهده میکنند که تنها کلمه کلیدی مورد نظر شما را جستجو کنند. بنابراین شانس بیشتری وجود دارد که شایستهترین واژگان شما نمایش داده شود. استفاده از این نوع کلمه کلیدی مشتریان واقعی را به سمت وبسایت شما جذب خواهد کرد اما میزان ترافیک ورودی به وبسایت و همچنین هزینههایتان را به طور قابل توجهی کاهش مییابد.
- از عبارتهای نامرتبط دوری کنید
تبلیغات در عبارتهایی که با حوزه کاری شما نامرتبط هستند، هزینه شما را به شدت بالا میبرد. در قدم اول کاربرانی که تبلیغات نامرتبط شما را میبینند، با آن ارتباط برقرار نمیکنند. در صورت کلیک آنها روی تبلیغات و ورود به سایت شما به سرعت آن را ترک کرده و هزینههای تبلیغات شما را هدر میدهند. علاوه بر این چنین روندی باعث کاهش نمره کیفیت شما شده که درنهایت منجر به افزایش هزینه تبلیغات شما میشود. درواقع کلمات کلیدی نامرتبط نه تنها فایدهای برای شما ندارند بلکه ضرر مالی هم ایجاد میکنند.
- عبارتهای مختلف را زیرنظر داشته باشید
گوگل ادوردز این قابلیت را دارد که برای هر کمپین چند تبلیغ تعریف کنید. بدین ترتیب میتوانید کلمات مختلف را به صورت جداگانه تعریف کرده و عملکرد هرکدام را زیر نظر داشته باشید. بهتر است به مرور زمان کلماتی را که نتیجه چندان خوبی برایتان نداشته اند، حذف کنید تا بهرهوری تبلیغاتتان افزایش یابد.
- صفحه فرودتان را بهینه کنید
توجه داشته باشید پس از کلیک کاربران روی آگهی شما، آنها وارد سایت شده و تصمیم به خرید در این مرحله اتفاق میافتد. چیزی که در این مرحله بیشترین اهمیت را دارد، داشتن صفحه فرود جذاب و مناسب برای تبدیل کاربر به مشتری است. غفلت از این نکته نتیجهای جز هدردادن بودجه تبلیغات نخواهد داشت.
- گروههای تبلیغاتی خاص ایجاد کنید
گروههای تبلیغاتی ایجاد کنید که مفهوم دارند. به طور ایدهال میخواهید که برای هر محصول موجود در سایت خود تبلیغ کنید. متن تبلیغاتی شما باید با کلمات کلیدی مطابقت داشته باشد و عنوان و توصیفات باید این انعکاس را بدهد. ما از گوگل ترندز استفاده کردیم تا مشخص کنیم چگونه این ابزار مفید میتواند به شما برای جمع آوری لیست کلمه کلیدی مورد نظر کمک کند.
- ردیابی کنید
باید بدانید که در کجا زمان و تلاش خود را صرف کنید و همچنین درک کنید چه کلمات کلیدی و متن تبلیغی، ترافیک را به وبسایت شما هدایت میکند. یک تبدیل برای کسبوکار شما میتواند فروش، دانلود اپلیکیشن یا ثبت نام در سرویس ارائه شده توسط شما باشد. هنگامی که یک مشتری یکی از این اقدامات را انجام میدهد که شما به عنوان ارزش تعریف کردهاید به این اقدامات مشتری تبدیل یا conversions گفته میشود. میتوانید زمانیکه شخصی یک تبدیل را کامل میکند، درست از اولین کلیک تا آخرین کلیک را با استفاده از Google Conversion tracking ردیابی کنید. این ابزار قدرتمند در ادوردز نشان میدهد که پس از کلیکهای مشتری بر روی تبلیغ شما، چه اتفاقاتی میافتد. درک این امر به شما این امکان را میدهد تا گروههای تبلیغاتی خاص و هدفمندتر ایجاد کنید.
- نمره کیفیت خود را بالا ببرید
نمره کیفیت از یک سو بر نمایش تبلیغات شما تاثیر دارد و از سوی دیگر بر هزینه تبلیغات. در واقع یک نمره کیفیت پایین باعث بالارفتن هزینه تبلیغات و کاهش احتمال نمایش آن میشود. با تبلیغ در کلمات کلیدی مرتبط، بهینهسازی صفحه فرود و به طور کلی بالابردن نرخ کلیک تبلیغاتتان میتوانید نمره کیفیت خود را بالا ببرید.
استفاده از افزونههای گوگل ادز برای تبلیغات در گوگل
گوگل گزارش میدهد که با استفاده از افزونههای تبلیغاتی ممکن است میزان کلیکهای شما تا 30 درصد افزایش یابد. افزونههای تبلیغاتی نوعی از فرمت تبلیغ هستند که اطلاعات اضافی را در مورد کسبوکار شما نشان میدهند.
انواع مختلفی از افزونهها وجود دارند که شامل:
- افزونههای اپلیکیشن (App extensions)
- افزونههای تماس (Call extensions)
- افزونههای مکان (Location extensions)
- افزونههای مرور (review extensions)
- افزونههای لینک سایت (Sitelink extensions)
- حاشیهنویسهای اجتماعی (Social annotations) هستند.
افزونههای گوگل ادز ابزارهای جنبی این سرویس هستند که به شما کمک میکنند اطلاعات اضافی را در کنار تبلیغات خود نمایش دهید. این کار باعث میشود تبلیغات شما نسبت به دیگر نتایج جستجو بیشتر به چشم آید و نرخ کلیک آن بالا رود. در حالت طبیعی حجم کاراکترهای متنی که میتوانید در تبلیغات خود استفاده کنید، محدود است و تنها امکان ارائه توضیحات کلی درمورد مقصد لینک وجود دارد. اما افزونههای گوگل ادز به شما کمک میکنند اطلاعاتی مثل آدرس، شماره تماس، موقعیت جغرافیایی و... را در کنار تبلیغات خود نمایش داده و حتی یک CALL TO ACTION ایجاد کنید. از جمله مهمترین افزونههای گوگل ادز میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- sitelink: به شما امکان میدهد چند صفحه مجزا از سایتتان را در زیر آگهی تبلیغاتی نمایش دهید.
- Callout:تعدادی کاراکتر متنی اضافی برای توضیحات تبلیغ در اختیارتان میگذارد.
- Call: امکان برقراری تماس مستقیم با تبلیغکننده را برای کاربر فراهم میکند.
- Structured Snippet: این افزونه به شما امکان میدهد برخی ویژگیهای کسبوکار یا محصولات خود را به صورت برجستهتری نمایش دهید. مثلا اگر کسبوکار شما هتل است، میتوانید از این افزونه برای نمایش ویژگیهایی مثل پارکینگ، خشکشویی و رستوران هتل استفاده کنید.
- PRICE: احتمالا در برخی تبلیغات گوگل ادز متوجه نمایش قیمت محصول در کنار لینک آن در نتایج جستجو شدهاید. این کار به کمک افزونه PRICE انجام شده و باعث بالارفتن نرخ کلیک میشود. از آنجا که کاربران به دریافت سریع اطلاعات و شفاف بودن سایت واکنش مثبت نشان میدهند، نمایش قیمت در صفحه نتایج جستجو باعث ترغیب آنها به کلیک روی تبلیغ میشود.
سیستم تبلیغات در گوگل فرصتی مناسب برای کسبوکارهای نوپاست؛ به این دلیل که این کسبوکارها برای ایندکس شدن وبسایت خود توسط خزندههای موتور جستجو باید به مدت طولانی صبر کنند و با استفاده از گوگل ادوردز میتوانند در کوتاهترین زمان ممکن ترافیک وبسایت خود را افزایش دهند. همچنین کسبوکارهای مشهور و قدرتمند میتوانند از سیستم تبلیغات در گوگل برای جذب مشتریان بالقوه استفاده کنند و در رقابت با شرکتهای هم صنف خود، از طریق سرمایهگذاریهای کلانتر و درج تبلیغات در گوگل از دیگر رقبای خود سبقت بگیرند.
جمعبندی
در این مقاله به سوال تبلیغات در Adwords چیست، پرداختیم. پلتفرم تبلیغاتی گوگل ادوردز به عنوان یک منبع درآمد برای موتور جستجوی گوگل فعالیت میکند و مورداستقبال کسبوکارهای زیادی قرار گرفته است. این پلتفرم لینک تبلیغاتی کاربر را در نتایج جستجو برای عبارتهای موردنظر او نمایش داده و هزینه آن را بر اساس تعداد کلیک هر تبلیغ محاسبه میکند. در حالی که سئو مدت زمان زیادی برای رساندن شما به صفحه اول نتایج جستجوی گوگل نیاز دارد، اما گوگل ادوردز به سرعت شما را به این جایگاه میرساند. با کمک این روش تبلیغاتی میتوانید مشتریان بالقوه زیادی را جذب سایت خود کرده و فروشتان را به شدت افزایش دهید.
در این اینفوگرافیک به معرفی پارامترهایی که در امتیاز تبلیغات در گوگل تاثیر گذار هستند پرداخته ایم. امیدواریم که محتوای این مطلب برای شما مفید واقع شود و مشتاق دریافت شما در مورد مطالب وب24 هستیم.