اهمیت استفاده از هاتجر (Hotjar) چیست؟

زمانی که بازاریابی محصولات یا خدمات فقط به صورت سنتی رایج بود؛ تقریبا درک رفتار مخاطب کاری غیر ممکن به نظر می‌رسید؛ چرا که در صورت نداشتن برخورد دوباره با مشتری هرگز نمی‌توانستیم از علت رفتار آن‌ها آگاه شویم.

به مرور زمان با جا افتادن بازاریابی دیجیتال ابزارهای مختلفی در راستای تحلیل رفتار مخاطب در فضای آنلاین خلق شدند. یکی از این ابزارها هاتجر (Hotjar) نام دارد. هاتجر برخلاف تمامی ابزارهای تحلیل سایت به شما کمک می‌کند تا با جزئیات رفتار کاربر در سایت سایت آشنا شوید. برای شناخت بیشتر این ابزار با ما همراه باشید.

هاتجر (Hotjar) چیست؟

هاتجر (Hotjar) ابزار تحلیل سایتی است که در سال 2015 به بازار عرضه شد و به سرعت جزو محبوب‌ترین ابزارها بین دیجیتال مارکترها مطرح شد. کارایی و  قیمت مناسب هاتجر را به ابزاری محبوب در دنیا بدل کرده است.

هاتجر (Hotjar) به عنوان یک ابزار برای بهینه‌سازی نرخ تبدیل (CRO)؛ به شما نشان می‌دهد کاربر از لحظه ورود به سایت روی چه نقاطی تمرکز می‌کند و قبل از لحظه‌ی خروج در چه نقطه‌ای از سایت مشغول بوده است. هاتجر به فهم شما از رفتار مخاطب کمک می‌کند و درمی‌یابید که چرا مخاطبان شما با وجود اینکه مدت زمان زیادی هم در سایت شما حضور داشته‌اند، اما خریدی انجام نداده‌اند.

هاتجر Hotjar چیست

هاتجر (Hotjar) چه کاربردی دارد؟

هاتجر با ارائه گزارشات دقیق به شما کمک می‌کند رفتار مخاطب خود را بهتر ارزیابی کنید. این گزارشات شامل موارد است:

نقشه حرارتی (heatmap)

در نقشه حرارتی سایت هاتجر نقاط محبوب تر از نظر کاربران در طیف رنگی قرمز نشان داده می‌شود و نقاطی که در آن از طیف رنگ‌های سرد استفاده شده است به عنوان نقاطی معرفی می‌شوند که کاربرهای کمتر میل به بازدید از آن‌ها را دارند.

به عبارتی هاتجر (Hotjar) با ارائه گزارش گرافیکی از میزان فعالیت مخاطب در وبسایت شما، نقاط را طبق طیف رنگی نقشه‌های حرارتی به محبوب و غیر محبوب تقسیم می‌کند. گزارش‌ تحلیل رفتار کاربر در سایت در قالب نقشه حرارتی در سه نوع ارائه می‌شود؛

نقشه اسکرول  (Scroll map)

در مدل گزارشی اسکرول ‌مپ نقاطی که به رنگ قرمز نزدیک‌تر باشند همان نقاطی‌ست که مخاطبین شما هنگام اسکرول کردن به آن توجه کرده‌اند. رنگ‌های سرد در نمودار حرارتی به این معنی است که تنها 25% یا کم‌تر از مخاطبین شما روی آن نقاط از سایت تمرکز کرده‌اند.


 خدمات وب24: طراحی سایت فروشگاهی اینترنتی


نقشه حرارتی کلیک‌ها  (click heatmap)

در این گزارش از مدل‌های حرارتی نقاطی از سایت رنگ گرم‌تری خواهند داشت که کاربر بیشتر روی آن کلیک کرده باشد. برای آن‌دسته از تحلیل گران سایتی که نیاز دارند درصد کمی از هر نقطه به دست بیاورند هاتجر (Hotjar) میزان درصد کلیک‌ را علاوه بر گزارش تصویری تهیه می‌کند.

نقشه حرکتی (move heatmap)

الگو محاسبه این نوع گزارش صرفا حرکت نشانگر موس بدون میزان کلیک است. الگوی گزارشی در این نوع از هیت‌مپ‌ همانند مدل حرارتی قبلی‌است با تفاوت اینکه کاربر روی نقاط متمایل به رنگ‌های گرم در گزارش move heatmap سایت بیش از دیگر نقاط ، نشانگر موس خود را نگه داشته است بدون آن‌که اقدامی کرده باشد.

ضبط ویدئو رفتار مخاطب (recordings)

اگر تمایل دارید بدانید کاربر از زمان ورود به سایت چطور صفحات سایت شما را بررسی می‌کند، کجا کلیک می‌کند و در کدام قسمت‌ها مکث دارد، (recordings) همان گزارش دلخواه شماست. در این سرویس از هاتجر (Hotjar) تمامی فعالیت‌های کاربر اعم از کلیک، مکث، اسکرول و یا حرکت نشان‌گر موس رکورد می‌شود.

تحلیل فرم‌ها (forms)

ارائه گزارش اختصاصی از فرم‌ها و ارتباط کاربر با آن‌ها، از دیگر ویژگی‌های سایت هاتجر است. با دریافت این گزارش درک خواهید کرد که چرا کاربران تمایلی به پر کردن و یا اتمام فرم مورد نظر شما نداشته‌اند. فرم‌ها در هاتجر دارای تحلیل اختصاصی هستند که این ویژگی به شما کمک می‌کند تا فرم‌های جذاب‌تری برای دریافت بازخورد مطلوب نظرتان طراحی کنید.

برای مثال ممکن است طولانی بودن مراحل پر کردن یک فرم برای کاربر ملال‌آور باشد یا دوست نداشته باشد مابین فیلدهای مهم، فیلدهای اختیاری را پر کند و ... با استفاده از این ابزار تحلیل نقاط نامناسب فرم‌های خود را خواهید شناخت.


 پیشنهاد ما به شما مطالعه مقاله معرفی سایت MOZ می‌باشد


نظرسنجی‌های فوری هاتجر (Hotjar)

در این نوع از نظر نظرسنجی هاتجر (Hotjar)، با قراردادن گزینه‌های بصری جذاب مانند اموجی، تعداد ستاره و اسمایلی به شما در درک احساس مخاطب به هر نوع محتوایی از سایت شما چگونه است. کاربر بدون تایپ کردن کلمات، نظر خود را از طریق ایموجی‌، ستاره و یا اسمایلی برای شما بازگو می‌کند. البته گزینه کامنت برای او فعال است. به صورت کلی پرسش‌نامه‌هایی که توسط هاتجر ایجاد می‌شوند در سه نوع قابل ارائه هستند؛

  • پاپ‌آپ (popover)

این نوع از نظرسنجی در گوشه تصویر شما باز می‌شود و با آماده کردن گزینه‌های از پیش آماده به کاربر کمک می‌کند تا با تیک زدن چک مارک‌ هر گزینه نظر خود را ثبت کند. جملات و تعداد گزینه‌هایی که برای رای‌گیری در اختیار کاربر قرار می‌دهیم کاملا انتخابی خواهد بود. البته در این نوع نظرسنجی می‌توانیم سوالاتی با جواب کوتاه هم برای کاربران طرح کنیم.

  • صفحه نظرسنجی روی محتوای وب‌سایت (full screen)

زمانی که کاربر وارد سایت شما می‌شود و یا زمانی که اسکرول کردن محتوا را به پایان می‌رساند، شاید دوست داشته باشید از مخاطب خود سوالاتی بپرسید و یا پیامی را به آن‌ها انتقال بدهید. با استفاده از فرم‌ساز (full screen) می‌توانید به خوبی توجه کاربر خود را جلب نمایید و اهمیت یک پیام را به آن‌ها نشان دهید. طراحی هوشمندانه این فرم توجه مخاطب را به در اکثر اوقات به خود جلب می‌کند.

  • صفحه مجزا

هاتجر (Hotjar) با ساخت یک صفحه فرود مجزا فضای جدایی را از دامین اصلی سایت ایجاد می‌کند. این نظر سنجی توسط شما ایجاد خواهد شد و حتی می‌توانید در نظرسنجی‌هایی که روی صفحه خودتان فعال می‌کنید لینک آن را قرار دهید.

اتصال هاتجر به سایت

اتصال هاتجر (Hotjar) به سایت

برای اتصال هاتجر به ‌سایت‌ لازم است قبل از هر چیز بدانید که آیا این ابزار با پلتفرم سایت شما هم‌خوانی دارد یا خیر. برای مثال تامبلر (tumbler) یکی از این پلتفرم‌ها است. بعد از چک کردن کارا بودن هاتجر (Hotjar) بر پلتفرم‌ وب‌سایت؛

  1. در مرحله اول پس از پر کردن فیلد‌های ثبت‌نامی مانند نام شرکت، ایمیل و ... به مرحله دوم یعنی ثبت سایت هدایت می‌شوید.
  2. در قدم بعدی؛ پس از ثبت دامنه وب‌سایتتان در سایت هاتجر با ورود به بخش tracking code کدی را دریافت خواهید کرد. 
  3. در آخر؛ با در دست داشتن این کد می‌توانید هاتجر (Hotjar)  را بر روی سایت خود فعال کنید. فعال‌سازی هاتجر در سایت شما می‌تواند در دو حالت دستی و یا از طریق گوگل تگ منیجر (GTM) انجام شود.

اتصال دستی هاتجر (Hotjar)

برای فعال کردن هاتجر به صورت دستی بر روی سایت باید با ورود به cpanel هاست سایت خود را به صورت دستی در فایل‌های header.php و footer.php کد دریافتی از سایت هاتجر را قرار دهیم. اگر تمایلی به وارد کردن این کد نداید و برای شما سخت است افزونه‌های (plugin) کاربردی برای قرار دادن کدها در هدر و فوتر سایت شما وجود دارند. اگر از سیستم مدیریت محتوای وردپرس استفاده می‌کنید افزونه Insert headers and footers را دانلود کنید و سپردن کد دریافتی به این افزونه وارد کردن کد فعال‌سازی هاتجر در سایت‌تان را آسان کنید.


بیشتر بخوانید: آموزش نصب افزونه در وردپرس


اتصال هاتجر از طریق گوگل تگ منیجر (GTM)

پس از دریافت کد از بخش tracking code سایت هاتجر (Hotjar) به داشبورد گوگل تگ منیجر مراجعه کنید. پس از آن تگ جدید را اضافه کنید و با کلیک بر آیکون «تگ» کد پیگیری هاتجر را در سایت خود وارد کنید.

دریافت اطلاعات از هاتجر (Hotjar)

هاتجر با ارائه محصولات خود در سه پکیج basic ، plus ، business برای دریافت اطلاعات از سایت محدودیت‌هایی را قائل می‌شود.

  • در پکیج  بیسیک (basic)؛ 2000 بازدید روزانه از سایت که شامل گزراش‌هایی در تعداد 3 عدد نقشه حرارتی در سایت و بررسی روند فروش شما می‌شود. علاوه بر آن این پکیج شامل ویدئو ضبط‌ شده 300 کاربر خواهد بود که در صورت هر بار ریست این قابلیت شارژ می‌شود.
  • پکیج پلاس (plus) ؛ برای آن دسته از تحلیل‌گرانی مناسب است که تمایل دارند 10 هزار مورد گزارش بازدید در روز را رصد کنند. این پکیج قابلیت ذخیره اطلاعات و گزارشات را تا 6 ماه آتی به شما خواهد داد.
  • پکیج بیزنس (business) شامل قابلیت رصد رفتار حداکثر کاربران تا تعداد 2 میلیون کاربر را به شما می‌دهد و ذخیره سازی این اطلاعات را تا یک سال برای شما مقدور می‌سازد.

بیشتر بخوانید: معنی لید (lead) چیست و چه نقشی در بازاریابی اینترنتی دارد؟


جمع‌بندی

در این بلاگ با پرداختن به کارایی ابزار هاتجر (Hotjar) متوجه شدیم که به راحتی می‌توان رفتار مشتریان را رصد کرد و فهمید مشکل تبدیل نشدن هر کدام از آن‌ها به لید (سرنخ فروش) در چیست. با شناخت دقیق رفتار کاربر‌ها در بازه‌های زمانی منظم، دیجیتال مارکتر‌ها زمان مناسب برای تعویض یا تمدید استراتژی را خواهند شناخت و عملکرد بهتری در راستای فروش بهتر خواهند داشت. در صورتی که تجربه کار با این ابزار تحلیلی را دارید از تجربه‌هایتان برای ما بنویسید.

همچنین بخوانید
در این مقاله از سایت وب24 شما را با مفهوم بنچ مارک و نحوه بنچ مارکینگ و مزایای الگو برداری از دیگران آشنا خواهیم کرد.
در این مقاله از سایت وب24 شما را با مفاهیم ATL، BTL و TTL در بازاریابی و تبلیغات آشنا خواهیم کرد.
بازاریابی برونگرا چیست و چه مزایایی دارد؟ مفهوم بازاریابی برونگرا را در این مطلب از سایت وب24 بخوانید.
CRM چیست و چه کاربردی دارد؟ مفهوم و کاربرد سیستم مدیریت ارتباط مشتری سی آر ام را در وب 24 بخوانید.
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha