گراف دانش (Knowledge graph) گوگل چیست؟

اگر گوگل امروزه توانایی دارد مرتبط‌ترین نتایج را برای هر جستجویی نمایش دهد، این توانایی یک شبه به دست نیامده است. احتمالاً شما هم به یاد می‌آورید روزهایی که گوگل مثل امروز قوی نبود و گاهی نتایجی غیرقابل انتظار ارائه می‌داد. رفته‌رفته اما این موتور جستجو راهکارهایی برای نزدیک شدن به ذهن انسان‌ها در پیش گرفت تا زبان انسان را بهتر درک کند.

گراف دانش گوگل یکی از این راه‌حل‌ها بود که گوگل را بیش از همیشه به ذهن انسان نزدیک کرد. در این مقاله به معرفی Knowledge Graph گوگل پرداخته‌ایم. اگر شما هم می‌خواهید با این ویژگی گوگل و نحوه کار آن آشنا شوید، این مقاله را از دست ندهید.

گراف دانش (Knowledge Graph) گوگل چیست؟

گراف دانش مجموعه‌ای از موضوعاتی هستند که به طریقی با هم دیگر مرتبط می‌شوند. هنگام جستجوی برخی عبارت‌ها در گوگل، علاوه بر نتایج جستجو، برخی اطلاعات اضافی‌تر هم در سمت راست صفحه به شما نشان داده می‌شود، این اطلاعات موضوعات مرتبط با عبارت جستجو هستند که از گراف دانش گوگل استخراج می‌شوند.

گراف دانش

موضوعات ذخیره‌شده در گراف دانش شامل موارد قابل ‌لمس مثل افراد، مکان‌ها و سازمان‌ها یا موارد غیرقابل لمس مثل رنگ‌ها، مفاهیم و احساسات هستند. گوگل معمولاً سعی می‌کند اطلاعات این چنینی را که حول یک موضوع با هم در ارتباط هستند، ذخیره کند. این کار به گوگل کمک می‌کند معانی پشت عبارت‌های جستجو شده را بهتر درک کند و نتایج مرتبط‌تری نمایش دهد. همچنین این اطلاعات مرتبط در نتایج جستجو به کاربران هم نشان داده می‌شود.

مزایای گراف دانش گوگل یا Knowledge Graph

به طور کلی گراف دانش گوگل هم برای کاربران و هم برای وب‌مسترها مفید است. از یک سو به کاربران کمک می‌کند نتایج مرتبط‌تری با موضوع جستجوی خود پیدا کنند و از سوی دیگر به وب‌مسترها کمک می‌کند ترافیک بیشتری دریافت کنند. در ادامه مهم‌ترین مزایای گراف دانش را بررسی می‌کنیم:

گوگل منظور کاربران را بهتر درک می‌کند

لینک‌ها راه خوبی برای تشخیص کیفیت یک صفحه هستند، اما نمی‌توانند ارتباط موضوعی آن را به خوبی نشان دهند. تا زمانی که عبارت جستجو شبیه به زبان محتوای صفحه باشد، گوگل می‌تواند با استفاده از سیگنال‌های کیفی مثل لینک‌ها، نتایج مرتبط را از ایندکس خود استخراج کند. اما موضوع همیشه به همین سادگی نیست، چراکه کاربران مختلف موضوع جستجوی خود را با ادبیات مختلفی بیان می‌کنند. اینجاست که گراف دانش وارد می‌شود و به گوگل کمک می‌کند از تطبیق دقیق عبارت جستجو عبور کند و مرتبط‌ترین نتایج را پیدا کند.

گوگل نتایج جستجوی صوتی را بهتر تطبیق می‌دهد

امروزه دستیار صوتی گوگل جایگاه ویژه‌ای دارد؛ نزدیک به 70 درصد درخواست‌ها از گوگل به زبان طبیعی و نه نوشتاری بیان می‌شود. در چنین شرایطی منطقی است که گوگل بیشترین اهمیت را برای جستجوهای صوتی قائل باشد. گراف دانش به گوگل کمک می‌کند موضوعات و ویژگی‌های حول عبارت جستجو را به زبان طبیعی تشخیص دهد. برای درک مسئله تصور کنید زبان نوشتاری با زبان گفتار چقدر تفاوت دارد و در جستجوی صوتی، گوگل باید بتواند این تفاوت‌ها را تشخیص دهد.

برند شما بیشتر مطرح می‌شود

همان‌طور که گفتیم در برخی موارد گوگل نتایج گراف دانش خود را در کنار نتایج جستجو نمایش می‌دهد. برای مثال وقتی نام یک برند را جستجو کنید کلیه اطلاعات مرتبط با آن برند را به شما نشان می‌دهد؛ مواردی از قبیل آدرس و راه‌های تماس به همراه پروفایل شبکه‌های اجتماعی مختلف در این قسمت نمایش داده می‌شوند. درواقع این بدین معنا است که اگر بتوانید برند خود را وارد گراف دانش گوگل کنید، برند شما به شدت مطرح شده و اطلاعات کاملی در مورد آن نمایش داده می‌شود. در این شرایط اعتبار برند شما هم افزایش یافته و معمولاً کاربران بیشتری به آن اعتماد می‌کنند.

کاربرد گراف دانش گوگل

اساساً گوگل اقدام به ایجاد گراف دانش کرد تا بتواند موضوعات مرتبط با هم را تشخیص دهد. در تشکیل گراف دانش گوگل سعی می‌کند کلیه کلمات، عبارت و مفاهیمی که به یک موضوع خاص مرتبط هستند را شناسایی کرده و آنها را دسته‌بندی کند. از آنجا که کاربران از لحن، ادبیات و زبان‌های متفاوتی برای توضیح یک موضوع استفاده می‌کنند، گراف دانش به گوگل کمک می‌کند ارتباط کلمات مختلف را با یک موضوع مشخص تشخیص داده و بتواند نتایج مرتبط با آن را به کاربران نشان دهد.

انواع گراف دانش گوگل

در سال‌های اخیر اطلاعاتی که به عنوان گراف دانش در نتایج جستجو نمایش داده می‌شود، به موضوع جستجو نزدیک‌تر شده‌اند. در اوایل ارائه این ویژگی، اطلاعاتی ثابت مثل عکس، پروفایل شبکه‌های اجتماعی و اطلاعات کلی راجع به موضوع جستجو ارائه می‌شد؛ اما رفته‌رفته امکانات آن توسعه پیدا کرد. در حال حاضر اگر به زبان انگلیسی نام یک فیلم را جستجو کنید، اطلاعات خرید بلیط و سینماهای نزدیک به شما را هم نشان می‌دهد. همچنین اگر در مورد یک فروشگاه محلی جستجو کنید، اطلاعات دقیقی درمورد ساعت شلوغی آن به شما ارائه خواهد کرد. در حال حاضر انواع مختلفی از گراف دانش توسط گوگل نمایش داده می‌شود که رایج‌ترین آنها شامل موارد زیر است:

  • اطلاعات تغذیه‌ای
  • فیلم
  • مکان‌ها
  • لیست‌ها
  • برندها
  • اشخاص

نحوه ایجاد گراف دانش گوگل

احتمالاً تا اینجای کار شما هم مشتاق شده‌اید که برند خود را وارد گراف دانش گوگل کنید و از مزایای آن بهره‌مند شوید. برای این کار می‌توانید اقدامات زیر را در پیش گیرید:

فعالیت‌های روابط عمومی و لینک‌سازی خود را توسعه دهید

این قسمت شاید سخت‌ترین بخش ورود به گراف دانش گوگل باشد. اگر صحبت در مورد برند شما در فضای اینترنت زیاد باشد، راه یافتن آن به گراف دانش گوگل اصلاً کار سختی نیست. منشن شدن برند در سایت‌های مختلف به گوگل نشان می‌دهد برند شما در واقع یک موضوع قابل‌توجه در فضای وب به شمار می‌رود. البته واضح است که رسیدن به چنین موقعیتی برای کسب‌وکارهای کوچک و نوپا بسیار سخت است.

از اسکیما در سایت خود به خوبی استفاده کنید

استفاده از اسکیما یا داده‌های ساختاریافته در سایت به گوگل کمک می‌کند سایت شما را بهتر شناخته، موضوع را تشخیص دهد و اطلاعات مرتبط با آن را درک کند. در این میان استفاده از اسکیما organization کمک زیادی برای قرار گرفتن شما در گراف دانش گوگل می‌کند. هنگام ساخت این اسکیما حتماً مواردی مثل نام، لوگو، آدرس سایت و... را وارد کنید. همچنین آدرس صفحات خود در شبکه‌های اجتماعی مختلف و صفحات ویکی‌پدیا و... را هم وارد کنید. در پایان درست بودن کد اسکیما را در ابزار چک اسکیمای گوگل بررسی کرده و سپس آن را در سایت خود جای گذاری کنید.

برند خود را در گوگل مپ ثبت کنید

در صورتی که کسب‌وکار شما یک مکان فیزیکی دارد، حتماً آن را در گوگل مپ ثبت کنید؛ این کار باعث می‌شود هم در نتایج جستجوی گوگل و هم در نتایج جستجوی گوگل مپ دیده شوید. البته این کار حضور شما در گراف دانش را تضمین نمی‌کند اما باعث شناخته‌تر شدن شما نزد گوگل می‌شود. ثبت کردن برند در Google My Business برای این منظور بیشتر به کار می‌آید اما از آنجا که این سرویس در کشور ما غیرفعال است، بهتر است حداقل ثبت برند در گوگل‌مپ را از دست ندهید. همچنین کلیه اطلاعات لازم از جمله راه‌های ارتباطی و تصاویر مربوط به کسب‌وکار خود را هم در آن قرار دهید. برای دریافت اطلاعات بیشتر می‌توانید به مقاله‌ی چگونه مکان کسب و کار خود را در گوگل ثبت کنیم؟ مراجعه کنید.

برند خود را در wikidata.org ثبت کنید

wikidata.org سایتی است که داده‌های ساختاریافته را برای ویکی‌پدیا تهیه می‌کند. به نظر می‌رسد گوگل بخشی از اطلاعات گراف دانش خود را از ویکی دیتا می‌گیرد. به همین دلیل داشتن یک پروفایل در این سایت حتی از داشتن صفحه در ویکی‌پدیا هم مهم‌تر است. با این حال ساختن پروفایل در ویکی دیتا به مراتب راحت‌تر و سرراست‌تر از ویکی‌پدیا است. البته رعایت همه قوانین آن کمی سخت است و امکان دارد اطلاعات شما را پاک کند. برای استفاده از آن می‌توانید از راهنمای خود سایت استفاده کنید. همچنین داشتن یک صفحه ویکی‌پدیا شانس شما را برای داشتن پروفایل ویکی دیتا بسیار زیاد می‌کند.

صفحه ویکی پدیا بسازید

صفحه ویکی پدیا هم کمک زیادی برای قرار گرفتن شما در گراف دانش گوگل می‌کند، اما برای ساختن آن باید مراقب باشید همه قوانین را رعایت کنید. به طور خلاصه باید تنها اطلاعات ارزشمند در مورد برند خود را با استناد به منابع معتبر منتشر کنید. به همین دلیل منشن شدن شما در منابع معتبر در اینجا اهمیت زیادی پیدا می‌کند. علاوه بر این اگر شخص دیگری که وابسته به شما نباشد، اقدام به ساخت صفحه ویکی‌پدیا برای شما بکند، تأثیر زیادی بر برند شما می‌گذارد.

ثابت قدم باشید

همیشه در هر قسمت از فعالیت‌های سئو ثابت‌قدم بودن اهمیت زیادی دارد. در این مورد به خصوص ثبات قدم بودن برایتان اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند، چراکه گوگل از طریق فعالیت‌های شما می‌تواند اعتبار و قدرت برند را تشخیص دهد و آن را وارد گراف دانش خود کند.

مشخصات گراف دانش تایید شده

گراف دانش با اینکه منبع وسیعی از اطلاعات به شمار می‌رود اما احتمال بروز اشتباه هم در آن وجود دارد. اگر برای برند شما گراف دانش در نتایج جستجو نمایش داده شود و اطلاعات آن نیاز به تغییر داشته باشد، می‌توانید آن را اصلاح کنید. برای این کار باید ابتدا هویت خود را اثبات کنید تا گراف دانش شما تأیید شود. معمولاً در پایین پنل گراف دانش که در نتایج جستجو نمایش داده می‌شود، عبارت Claim this knowledge panel دیده می‌شود. با کلیک روی این لینک، گوگل از شما می‌خواهد با یکی از اکانت‌های مرتبط با برند خود در گوگل، یوتیوب، توییتر یا فیسبوک وارد شوید تا هویت شما تأیید شود. سپس اجازه اصلاح اطلاعات را به شما می‌دهد.

جمع‌بندی

ساخت گراف دانش روشی است که گوگل برای یافتن موضوعات مرتبط با هم استفاده می‌کند. این کار به گوگل کمک می‌کند هنگام جستجوی عبارت‌های مختلف، مرتبط‌ترین نتایج را پیدا کرده و نمایش دهد. با استفاده از روش‌های گفته‌شده در این مقاله می‌توانید برند خود را وارد گراف دانش گوگل کنید.

faq

هنگام جستجوی برخی عبارت‌ها در گوگل، علاوه بر نتایج جستجو، برخی اطلاعات اضافی‌تر هم در سمت راست صفحه به شما نشان داده می‌شود، این اطلاعات موضوعات مرتبط با عبارت جستجو هستند که از گراف دانش گوگل استخراج می‌شوند.

گراف دانش به گوگل کمک می‌کند ارتباط کلمات مختلف را با یک موضوع مشخص تشخیص داده و بتواند نتایج مرتبط با آن را به کاربران نشان دهد.

همچنین بخوانید
فیلتر rejex چیست و در چه مواردی می توان از آن استفاده کرد؟ لیست دستورات rejex برای سرچ کنسول را در این مطلب از وب 24 بخوانید.
قابلیت ها و ضروری ترین کدهای فایل httaccess را در این مطلب از سایت وب24 بخوانید.
در این مطلب از سایت وب 24 با پسوند دامنه و انواع آن آشنا شوید.
چه افزونه ای برای کش وردپرس نصب کنیم؟ لیست بهترین پلاگین های کش برای وردپرس را در این مطلب از سایت وب 24 معرفی شده است.
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha