راهنمای قدم به قدم سئو محصولات سایت

هدف اصلی سایت‌های فروشگاهی چیست؟ بدون شک، فروش محصول است؛ بنابراین برای این وب‌سایت‌ها بسیار مهم است که محصولات آن‌ها در بین نتایج اول موتورهای جستجو نمایش داده شود. سئو کردن صفحه محصولات بخش مهمی از استراتژی سئو برای سایت‌های فروشگاهی است. سئو صفحه محصول با سئو مقالات و صفحه دسته‌بندی تفاوت زیادی دارد که در این مقاله به آن اشاره می‌کنیم. پس اگر شما هم صاحب یک سایت فروشگاهی هستید یا در حوزه سئو فعالیت می‌کنید و می‌خواهید در حوزه سئو محصول اطلاعات کسب کنید، حتما این مقاله را تا انتها مطالعه کنید.

سئو محصولات چیست؟

سئو محصولات چیست؟

سئو محصول به بهینه‌سازی صفحات محصول اشاره دارد. صفحات محصول شما آن دسته از صفحات جداگانه برای هر محصول هستند که کاربر می‌تواند قبل از کلیک روی "افزودن به سبد خرید" به اطلاعات ارزشمندی مانند اندازه محصول، جنس، توضیحات و سایر اطلاعات مرتبط دست یابد.

سئو صفحه محصول، عمل بهینه‌سازی عناصر صفحات محصول در ارائه محتوای مرتبط و کافی برای موتورهای جستجو است. به دست آوردن رتبه خوب این صفحات در گوگل می‌تواند بسیار سودمند باشد؛ زیرا به جای طی کردن یک فرآیند طولانی قیف فروش، ترافیک ارگانیک را مستقیماً به صفحه خرید هدایت می‌کنند. صفحات محصول باید تجربه کاربری خوبی را برای افزایش نرخ تبدیل ارائه دهند. به محض اینکه کاربر در یک وب‌سایت احساس ناراحتی کند، خرید را رها کرده و محصول را در جای دیگری جستجو می‌کند.

عنصر مهم دیگری که باید برای صفحات محصول در نظر گرفت این است که باید در موتورهای جستجو قابل مشاهده باشند تا کاربران بتوانند محصولات را پیدا و خریداری کنند. کاربران بیش از هر زمان دیگری به موتورهای جستجو متکی هستند، به این معنی که به جای مراجعه مستقیم به یک وب‌سایت قبل از جستجوی یک محصول، بیشتر احتمال دارد آنچه را که به دنبال آن هستند، مستقیما در گوگل تایپ کنند.


معرفی خدمات وب24: طراحی سایت با کدنویسی اختصاصی


مراحل انجام سئو محصولات سایت

اکنون که به اهمیت سئو محصولات پی بردید به این نکته توجه داشته باشید که سئو محصول کار ساده‌ای نیست؛ زیرا بسیاری از رقبای شما نیز از این روش‌ها استفاده می‌کنند و باید زمان و تلاش زیادی در این زمینه صرف کنید تا بتوانید به نتیجه مطلوب برسید. در ادامه به مراحل انجام سئو صفحه محصول می‌پردازیم.

تحقیق کلمات کلیدی (Keyword Research)

برای شروع سئو محصولات، مانند بسیاری از بخش‌های استراتژی سئو، از تحقیق کلمات کلیدی شروع کنید. قبل از شروع نوشتن توضیحات محصول خود، انجام تحقیق کلمات کلیدی ضروری است. اگر می‌خواهید صفحات شما در موتورهای جستجو رتبه خوبی داشته باشند، باید چند کلمه کلیدی را به عنوان هدف انتخاب کنید. بدون تحقیق کلمات کلیدی، شانس بسیار کمی برای رتبه‌بندی صفحات محصول خود خواهید داشت. توجه داشته باشید که باید جستجوی کلمات کلیدی را به صورت صفحه به صفحه انجام دهید.

در این مرحله شما باید کلمات و عبارات کلیدی نزدیک به کلمه کلیدی اصلی خود را پیدا کنید و صفحه را روی آن‌ها سئو کنید. بسیار مهم است که در این مرحله بتوانید بفهمید مخاطبان برای یافتن محصول شما چه عباراتی را جستجو می‌کنند. این کار را به کمک ابزارهای متعددی مانند Ahref، Moz، Semrush و ... می‌توانید انجام دهید که پیشنهاد می‌کنیم از چند ابزار مختلف استفاده کنید تا اطلاعات کامل‌تری در اختیار داشته باشید.

سئو محصولات

رعایت موارد پایه‌ای سئو

همانند صفحات دیگر سایت، در صفحه محصول نیز باید موارد اصلی و پایه‌ای سئو را رعایت کنید که عبارت‌اند از:

عنوان صفحه

عنوان صفحه را با تمرکز بر نام محصول انتخاب کنید. سعی کنید عنوانی انتخاب کنید که طولانی نباشد و کاربر را ترغیب به ورود به صفحه کند.

توضیحات محصول

بسیاری از سایت‌های فروشگاهی این اشتباه را می‌کنند که توضیحات محصول را از سایت سازنده محصول کپی می‌کنند که گوگل متوجه تکراری بودن محتوا می‌شود و به آن رتبه نمی‌دهد. سعی کنید توضیحات را به بیان خود بنویسید. همچنین تا حد امکان ویژگی‌ها و امکانات محصول را به سادگی توضیح دهید تا کاربران با هر سطح اطلاعاتی بتوانند این توضیحات را درک کنند.


معرفی خدمات وب24: طراحی سایت با وردپرس و کدنویسی اختصاصی


توضیحات متا

توضیحات متا (Meta Description) همان توضیحاتی هستند که در زیر عنوان صفحه در نتایج جستجو نمایش داده می‌شوند. در این قسمت از کلمات کلیدی و متن کوتاهی برای ترغیب کاربر به کلیک روی سایت خود، استفاده کنید.

بهینه‌سازی URL

حتما URL سایت خود را از به‌هم‌ریختگی خارج کنید و تا حد امکان آن را کوتاه کنید. همچنین از نام محصول در URL استفاده کنید.

استفاده از تصویر و ویدئو

از محصولات خود عکس و ویدئو تهیه کنید. این کار هم برای کاربران شما ارزشمند است و هم باعث می‌شود در نتایج بخش تصاویر و ویدیوهای موتورهای جستجو، سایت شما نمایش داده شود.

گواهی SSL

تمامی سراچه‌هایی که اطلاعاتی از کاربران خود دریافت می‌کنند و مخصوصا سایت‌های فروشگاهی برای افزایش امنیت سایت خود باید گواهی SSL دریافت کنند. این گواهی را می‌توانید به صورت https یا آیکون قفل در کنار سایت‌هایی که این گواهی را دارند، مشاهده کنید. این گواهی امنیت تبادل داده بین سرورها را تامین می‌کند، برای گوگل بسیار حائز اهمیت است طوری که برای رتبه‌بندی به این گواهی توجه می‌کند و در نهایت باعث تقویت اعتماد مشتری می‌شود.

گواهی ssl

استفاده از اسکیما

اسکیما به درک بهتر موتورهای جستجو از محتوای صفحه شما کمک می‌کند و به صفحه شما در نتایج جستجو یک ظاهر متفاوت نسبت به بقیه نتایج می‌دهد که باعث بیشتر دیده شدن و افزایش کلیک سایت می‌شود. همچنین با استفاده از اسکیمای محصول می‌توانید در همان صفحه نتایج به کاربران اطلاعاتی مانند قیمت، میزان موجودی محصول، امتیاز محصول و ... را نمایش دهید.

استفاده از اسکیما

بهبود سرعت سایت

به کمک ابزارهایی مانند GTMetrix سرعت سایت خود را تحلیل کنید و تا حد امکان بهبود ببخشید. سرعت یکی از عوامل بسیار مهم در سئوی سایت است که هم برای موتورهای جستجو و هم کاربران اهمیت بسیار زیادی دارد. اگر سایت شما سرعت لود پایینی دارد، ممکن است به خاطر تصاویر یا ویدئوها باشد و باید سعی کنید تا حد امکان حجم آن‌ها را کاهش دهید.

بهبود تجربه کاربری

یکی از مهم‌ترین عواملی که باعث جذب و ماندگاری کاربر در سایت شما می‌شود، تجربه کاربری (UX) سایت شماست که باید به آن توجه کنید. منظور از تجربه کاربری، نمایش بهینه سایت و عدم به هم ریختگی آن در صفحات نمایش مختلف مخصوصا موبایل، نمایش درست تصاویر، نگارش متن با کیفیت، سرعت لود مناسب و موارد مانند این است.


معرفی خدمات وب24: طراحی سایت فروشگاهی با کدنویسی اختصاصی و وردپرس


نمایش نظرات کاربران

بسیاری از کاربران، قبل از خرید به نظرات بقیه کاربران توجه می‌کنند و این نظرات روی فرایند خرید آن‌ها بسیار موثر است. سایت‌هایی که نظرات کاربران را نمایش نمی‌دهند، باعث ایجاد حس عدم اعتماد در کاربران جدید می‌شوند. حتما کاربران خود را به نوشتن نظراتشان تشویق کنید و به هیچ عنوان نظرات منفی را حذف کنید؛ در عوض به آن‌ها رسیدگی کنید و به درستی پاسخ دهید. علاوه بر کاربران، موتورهای جستجو نیز به این نظرات به عنوان تعامل کاربر نگاه می‌کنند که تاثیر مثبت روی سئوی سایت شما دارد.

لینک سازی خارجی

در کنار تمامی فعالیت‌هایی که روی سایت خود انجام می‌دهید، حتما لینک بیلدینگ را نیز جدی بگیرید. مخصوصا در حوزه‌هایی که رقابت نسبتا زیادی دارند، توجه به لینک سازی خارجی در صورت اجرای درست و هدفمند می‌تواند برگ برنده شما باشد. در غیر این صورت سئوی داخلی به تنهایی نتیجه چندانی برای شما به ارمغان نمی‌آورد.

جمع‌بندی

صفحات محصول نیز مانند بقیه صفحات سایت نیاز به سئو دارند؛ مخصوصا اینکه برای سایت‌های فروشگاهی، صفحات محصول بسیار مهم هستند. سئو محصول و صفحات محصول با بقیه صفحات متفاوت است که در این مقاله به صورت کامل به این بخش پرداختیم. امیدواریم با رعایت نکات مطرح شده در این مقاله بتوانید رتبه صفحات محصول خود را بهبود ببخشید.

همچنین بخوانید
در این مقاله از سایت وب24 شما را با تعریف بریف محتوا و نحوه نوشتن بریف محتوا آشنا خواهیم کرد.
در این مقاله از سایت وب24 شما را با مفهوم چرخه عمر محتوا و اهمیت آن در استراتژی محتوا آشنا خواهیم کرد.
آیا لحن در تولید محتوای یک مقاله تاثیر دارد؟ اهمیت و تاثیر انواع لحن محتوا را در این مطلب از وب 24 بخوانید.
در این مقاله از سایت وب24 شما را با نحوه بررسی و تعیین میزان حجم جستجوی کلمات کلیدی آشنا خواهیم کرد.
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha