تاثیر استفاده از SSL در سئو

با اعلام گوگل بر تاثیر HTTPS بر نتایج رتبه بندی در گوگل، بسیاری سایت ها یا به سمت HTTPS حرکت کردند یا کلیه فرم های سایت خود را حذف کردند. که در وبمستر خطای امن نبودن سایت را دریافت نکنند.اما پروتکل HTTPS بسیار مهمتر از آن است که بتوان از آن چشم پوشی کرد. پروتکل  Hyper Text Transfer Protocol security پروتکل کدبندی اطلاعات ارسالی به سرور برای جلوگیری از سرقت اطلاعات افراد در سایت است. سطوح امنیت این پروتکل لایه بندی شده است و به همین دلیل هنگام تهیه SSL قیمت های متفاوتی را خواهیم دید.
ترس از پرتکل HTTPS که باعث میشود کاربران بجای تهیه آن تمام امکانات سایت برای انتقال اطلاعات کاربران به سرور را حذف کنند از کجا ناشی میشود؟
گاهی هنگامیکه برخی سایت های ایرانی را با مرورگر فایرفاکس fire fox یا کروم Chrome باز میکنیم با پیام خطایی مبنی برعدم ثبت پرتکل امنیتی سایت مواجه میشویم. این مشکل باعث وحشت برخی سایت ها برای تهیه پروتکل امن HTTPS شده است.
چرا باید پروتکل امن انتقال اطلاعات داشت؟ پروتکل امن اطلاعات با کدبندی اطلاعات ارسالی در صورت هک شدن سایت مانع قابل استفاده بودن اطلاعات کاربران توسط هکر ها میشود. لایه بندی های مختلفی برای کدبندی اطلاعات وجود دارد. برخی سیستم های کدبندی از 5 لایه برای کد بندی اطلاعات استفاده می کنند و برخی تنها از یک کلید دیجیتال برای کدبندی استفاده می کنند.
استفاده از هر کدام از انواع SSL، بسته به اهمیت اطلاعاتی دارد که کاربران در سایت شما وارد می کنند. یک سایت که فاقد سیستم ثبت نام برای کاربران است. احتمالا تنها اطلاعاتی که از کاربر به سرور انتقال میدهد واژه های جستجو شده کاربران در سایت است. که اهمیت امنیتی برای کاربر یا سایت ندارد و در اختیار هکرها بودن این اطلاعات، نگرانی برای کاربر یا سایت ایجاد نمی کند بنابراین ارزانترین پروتکل امنیتی برای این سایت کفایت می کند در این شرایط سایت تنها با هدف تاثیر مثبت بر سئو سایت متحمل هزینه های خرید SSL میگردد.
اما اگر اطلاعات فردی، بانکی، و مانند آن را از کاربر اخذ میکنید پیچیده ترین و امن ترین سیستم موجود را خریداری کنید.

پروتکل امن https و مزایایی که دارد به همراه روش کار و راهنمای کامل مطالب در مورد SSL و پروتکل https را در مجموعه مقالات وب24 مطالعه نمایید.

پروتکل امن HTTPS

گوگل در سال 2014 در کنفرانس I/O سالانه خود اعلام کرد که تمام ارتباطات باید به طور پیشفرض امن باشند و جستجو نیاز دارد که به سمت استانداردسازی HTTPS حرکت کند، از این رو وبسایت‌ها امنیت بیشتری پیدا کنند. همچنین گوگل اعلام کرد با تغییر وبسایت به پروتکل HTTPS، منجر به ارتقای کوچک در رتبه‌بندی می‌شود؛ از این جهت که تمامی فاکتورهای گوگل دارای ارزش و اعتبار هستند که در کنار هم باعث رشد و بهبود رتبه سایت می‌شوند. بنابراین این معیار جدید گوگل هم از این قاعده مستثنی نیست و می‌تواند باعث بهبود رتبه سایت شود. اما درک تفاوت بین HTTP و HTTPS بسیار مهم است، چرا گوگل HTTPS را برای رتبه‌بندی سئو ترجیح می‌دهد؟ استفاده از HTTPS چه مزایایی برای سئو دارد؟ در ادامه به همه این سؤالات پاسخ داده می‌شود.

بیانیه گوگل
 

هر روزه ما اطلاعات شخصی خود را برای خرید از اینترنت یا ورود به سیستم با سایت‌های مختلفی به اشتراک می‌گذاریم. بنابراین برای حفاظت از انتقال داده‌ها به ایجاد یک اتصال امن نیاز داریم که همین پروتکل HTTPS و SSL می‌باشد. 
HTTP (پروتکل انتقال ابرمتن: Hypertext Transfer Protocol) و HTTPS (پروتکل امن انتقال ابر متن: Secure HyperText Transfer Protocol) هر دو ساختار پایه‌ای هستند که به ما اجازه می‌دهند اطلاعات در اینترنت معمولا از طریق صفحه وب ساده نشان داده شده و دریافت شوند. اما HTTPS یک لایه امنیتی اضافه را با استفاده از موردی به نام Secure Sockets Layer یا SSL برای انتقال ایمن دیتا فراهم می‌کند. به عبارت دیگر اطلاعات بین کاربر و سرور رمگذاری می‌شوند. این رمزگذاری کار را برای هکرها در دخالت در اتصالات مشکل می‌کند. 
هر سایت یک گواهینامه SSL منحصر به فرد برای مقاصد شناسایی صادر می‌کند. SSL به ویژه در مواردی مانند معاملات آنلاین، تأیید اعتبار و احراز هویت اهمیت دارد. تبادل اطلاعات امن مانند رمزهای عبور یا شماره‌های کارت اعتباری از طریق HTTPS نیاز به SSL دارد که باعث می‌شود از دسترسی هکرها و دیگران به آن برخلاف HTTP جلوگیری کند. 

HTTPS به عنوان سیگنال رتبه‌بندی استفاده می‌شود

گوگل امنیت را یکی از الویت‌‌های مهم می‌داند؛ چرا که شرکت پول، زمان و سایر منابع را صرف می‌کند تا مطمئن شود که خدمات آنها با استفاده از امنیت شگفت انگیز مانند رمزگذاری قوی HTTPS به صورت پیش فرض بهترین است. این امر برای کاربران اینترنت چه معنایی دارد؟ کسانی که از برنامه‌های گوگل مانند جی میل، جستجو (Search) و Google Drive استفاده می‌کنند هنگام استفاده از گوگل به طور اتوماتیک یک اتصال ایمن خواهند داشت. فراتر از برنامه‌های خود، گوگل تلاش می‌کند تا اینترنت به عنوان یک مکان امن‌تر تبدیل شود. بنابراین اطمینان زیادی وجود دارد که وبسایت‌هایی که از طریق گوگل قابل دسترسی هستند امن هستند. به عنوان مثال آنها منابع را به هم متصل کرده‌اند تا به وبمستران در جلوگیری و رفع نقص‌های امنیتی که ممکن است در وب سایت آنها رخ دهد، کمک کند.
به تدریج و به طور فزاینده، مدیران سایت‌ها در حال تبدیل به استفاده از HTTPS در وب سایت خود هستند که برای جامعه اینترنت دلگرم کننده است. به دلایل ذکر شده در بالا، گوگل تست را اجرا کرده و در نظر گرفته است که آیا وب سایت ها از اتصالات امن و رمزگذاری شده به عنوان یک سیگنال (یا عامل) در الگوریتم های خود برای رتبه بندی جستجو استفاده می کنند یا خیر. نتایج، مثبت نشان داده شده است، بنابراین آنها شروع به پیاده‌سازی HTTPS به عنوان سیگنال رتبه بندی کردند. در حال حاضر، این تنها یک سیگنال کوچکی است که در واقع فقط کمتر از 1٪ از جستارهای جهانی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این فاکتور وزن آن کمتر از محتوای با کیفیت است. بنابراین لازم به ذکر است که استفاده از SSL به تنهایی، به بالا رفتن رتبه سایت کمک چندانی نخواهد کرد؛ به این دلیل که این ویژگی در کنار دهها ویژگی اصلی دیگر گوگل اهمیت می‌یابد. HTTPS تنها این امر را حفظ خواهد کرد تا تعداد قابل ملاحظه ای از وب مسترها این امکان را داشته باشند که بتوانند کاربران و وب سایت ها را به طور یکسان در محیط وب ایمن حفظ کنند. در واقع تأثیر اصلی استفاده از SSL در سئو سایت، شناسایی هویت و تأیید سایت شما می‌باشد.

مزایای استفاده از SSL در سئو

  • بهبود رتبه بندی سایت به عنوان یکی از معیارهای جدید گوگل: همانطور که اشاره شد گوگل ارتقای کم رتبه‌بندی وبسایت‌ها را با استفاده از HTTPS تأیید می‌کند. به این دلیل که تمام فاکتورهای گوگل مانند محتوای منحصر به فرد، سرعت بارگذاری سایت و بسیاری از سیگنال‌های دیگر رتبه‌بندی، همه در کنار هم موجب رشد و ارتقای رتبه سایت می‌شوند. در کنار همه‌ی اینها، ویژگی SSL نیز می‌تواند تاثیر به سزایی در بهبود رتبه سایت داشته باشد. همچنین با توجه به نحوه الگوریتم جستجوی گوگل و اظهارات آنها در مورد فشار بر روی امنیت بیشتر وب، ممکن است افزایش تأثیر HTTPS بر روی جستجو در طول زمان شاهد آن باشیم و نیز به مرور زمان این درصد افزایش ‌یابد؛ چون یکی از اهداف گوگل، تشویق وب‌مسترها در ارائه خدمات امن می‌باشد.
  • افزایش امنیت و حریم خصوصی سایت: HTTPS امنیتی را فراهم می‌کند که بسیاری از کاربران اینترنت خواهان آن هستند؛ از این رو امنیت سایت هنگام استفاده از SSL بالا می‌رود. به دنبال توصیه‌های گوگل برای تغییر به HTTP، برای هر شخص به خصوص افرادی که با تجارت الکترونیک سر و کار دارند تصمیم هوشمندانه‌ای است. انجام این کار به امینت وبسایت شما (مشتریان تان) منجر خواهد شد. بدان معنا که گواهینامه SSL جهت تأمین امنیت ارتباط در شبکه با رمزگذاری بسته‌های اطلاعاتی در هنگام تبادل، باعث ایجاد ارتباط در بستری امن و به دور از مداخله دیگران بصورت رمز شده و غیر قابل خوانش برای دیگران می‌شود. بنابراین مانند هر سیستم امنیتی خوب، HTTPS هم به اپراتورهای وبسایت و هم به کاربران آنها کمک می‌کند تا به راحتی احساس امنیت کنند. امنیت به شما کمک می‌کند از خسارت مالی و سرقت دیتا همچنین آسیب به اعتبار و شهرت سایت خود در امان باشید.
  • بالا بردن ارزش اعتماد سازی سایت بین کاربران: سایتی که بر روی آن SSL نصب شده است، به معنای تأیید هویت آن است. به عبارت دیگر هنگامی که سایت دارای گواهینامه معتبر است کاربران می‌توانند از جعلی نبودن سایت و صحت هویت آن اطمینان حاصل کنند. 
  • داده ارجاعی (Referral Data): گوگل آنالیتیکز حتی مفیدتر با HTTPS نسبت به HTTP است، زیرا داده امنیتی وبسایت که به شما ارجاع می‌شود ذخیره می‌شود، بدان معنا که منابع ارجاع فقط به عنوان ترافیک مستقیم ظاهر نمی‌شوند. 
  • تشخیص هویت سایت توسط سایر موتورهای جستجو

مزایای استفاده از SSL

انتقال سایت HTTPS و تاثیراتی که بر روی سئو سایت می گذارد

حدود یک هفته پیش سایت خودمان را به HTTPS انتقال دادیم.من همیشه این را میخواستم و حالا گوگل چندی پیش اعلام کرد که این کار را یک سیگنال مثبت در سئو در نظر گرفته است.ما بالاخره این کار را انجام دادیم. کارهایی که کردیم شامل :

  • تنظیم ریدایرکت 301 برای انتقال از HTTP به HTTPS
  • بروزرسانی تگ Canonical همه صفحات برای انتقال به HTTPS
  • شروع تغییرات بر روی لینک های خارجی ورودی به HTTPS
  • استفاده همه اسکریپت ها ، پلاگین ها و عکس های سایت از پروتکل HTTPS برای آدرس دهی پس هیچ پیغام امنیتی در مرورگر های نباید باشد (دقت کنید که بر روی همه مرورگرها امتحان کنید. گاهی اوقات مرورگر کروم پیغام ها را نمایش نمی دهد! همچنین باید سازگاری سایت تان را با مرورگر IE  ، هک سایت از طریق favicon و ... تست کنید).


کاهش ترافیک سایت در وبمستر تولز
به محض دیدن تصویر زیر تقریبا به من حمله قلبی دست داد.فقط چند روز بعد از انتقال ، وبمستر تولز گوگل به من این آمار را نشان داد :

 

اوه خدای من! برای 5 ثانیه فراموش کردم نفس بکشم.شروع کردم به چک کردن نمایش سایت در نتایج گوگل ( SERP ) در وبمستر تولز و کشف کردم که بیشتر صفحه های سایتم 1 تا 4 رتبه کاهش و بعضی صفحاتم بیشتر از 4 رتبه کاهش، چیزی نزدیک 20- رتبه کاهش داشته اند. در آخر هفته تعداد نمایش صفحات در نتایج گوگل ( Imressions ) 90 درصد و تعداد کلیک ) Clicks ) 60 درصدکاهش داشت.
احساس ناامیدی بهم دست داده بود! مخصوصا با توجه به شایعاتی که راجع به الگوریتم پنگوئن 3.0 بود.
با بازی کردن با فیلتر کردن تاریخ کشف کردم که این وضعیت حاد دقیقا 36 ساعت بعد از جابجایی ها به HTTPS اتفاق افتاده است.
با توجه به اینکه ما هرچیزی که در رابطه با سئو انجام میدهیم در گزارشات ثبت می شود ( و شما هم باید انجام دهید ) من سریعا به نوشته های جدید نگاه کردم. و هیچ چیزی پیدا نکردم. من به انتقال HTTPS  شک داشتم.بعد از نگاه کردن به گوگل آنالیتیکز سایت ( که ترافیک آن تغییر زیادی نکرده بود ، با نگاه کردن به آمار چند روز قبل ) بالاخره فهمیدم که چه اتفاقی افتاده است.
دلیل ساده و آشکار پشت این قضیه که به تجربیات من اضافه شد : گوگل وبمستر سایت های HTTP و HTTPS را دو سایت مجزا در نظر میگیرد.
سایت HTTP چند روز بعد از انتقال شروع به کاهش کرد ، در حالی که سایت HTTPS در حال افزایش بود. پس شما باید ترجیحا قبل از انتقال ورژن HTTPS سایت خود را در وبمستر تولز گوگل ثبت و تایید کنید. و در صورت تمایل چند روز بعد این کار را برای گوگل آنالیتیکز سایت خود نیز انجام دهید.
در راهنمایی رسمی انتقال سایت که توسط گوگل ایجاد شده ( که در آن علاوه بر مواردی خاص، صراحتا به انتقال سایت از HTTP به HTTPS اشاره شده است ) ، توصیه های لازم برای انتقال آدرس سایت در وبمستر تولز ، و حتی ریدایرکت 301 نیز بیان شده است.
خب بالاخره من ورژن HTTPS رو به وبمستر اضافه کردم . گرافی که برای سایت جدیدم به من نشان داده شد به این صورت بود :


 

بازگشت رتبه ها
ما از چهار ابزار برای بررسی و مانیتورینگ رتبه های خود که هم رایگان و هم پولی بودند استفاده کردیم. همانطور که در شکل بالا مشخص است رتبه ها و آمار در حال افزایش بود.اما ما هنوز باید صبر می کردیم تاHTTPS  تاثیر خودش را بگذارد. حدودا بعد از یک هفته از انتقال ، حدود 15 درصد از عباراتی که زیر نظر داشتیم و رتبه آن ها کاهش یافته بود به رتبه های 1 تا 2 قبلی خود برگشتند.

نتیجه گیری

در کنار تمام مزایای SSL که برای سئو گفته شد، HTTPS یک سیستم امن تر برای اداره کردن یک وبسایت فراهم می‌کند. امنیت برای وبسایت و کاربران آن، مهمترین مزیت تغییر دادن از HTTP به  HTTPS است. HTTPS نه تنها به دلایل امنیتی مناسب است بلکه برای داده های ارجاع شده نیز همراه با سایر روش های SEO نیز مناسب است. هنگام بررسی موضوع به طور کلی، با توجه به آینده HTTPS و گوگل، بسیار توصیه می‌شود اگر وبسایت خود را به HTTPS تغییر نداده‌اید این کار را انجام دهید. افرادی که با تفاوت بصری یک وبسایت HTTP و HTTPS آشنا نیستند، باید توجه به نوار آدرس کنند، نه تنها در URL نشان داده می‌شود بلکه به دفعات علامت قفل و متن سبز رنگ  نشان دهنده امنیت وبسایت است. 
اگر وبسایتی دارید که در حال حاضر بر روی HTTPS عمل می‌کند، می‌توانید مراحل تست سطح امنیتی و پیکربندی خود را با ابزار Qualys Lab Google انجام دهید. اگر احساس نگرانی در مورد TLS و عملکرد وبسایت خود می‌کنید، ابزاری برای بررسی سرعت TLS به نام  Is TLS fast وجود دارد.
همانطور که مشاهده کردید پیاده سازی SSL بر روی وب سایت‌تان تاثیرات بسیار مثبتی خواهد داشت. در وب 24 مشتاق دریافت نظرات شما هستیم.

همچنین بخوانید
الگوریتم MUM (مام) چیست؟ الگوریتمی است که ظاهر صفحات جستجو و تعامل کاربران را تغییر می دهد. مزایا، روش کار و تاثیر الگوریتم MUM بر سئو در مقاله وب 24
در این مقاله از وب 24 با Seed Keyword یا کلمه کلیدی اصلی آشنا شده و از کاربرد کلمه کلیدی بذر در سئو، اهمیت و نحوه استفاده از Seed Keyword آگاه شوید.
گراف دانش (Knowledge Graph) گوگل، پایگاه دانشی است که گوگل با استفاده از آن سعی در پاسخگویی به جستجوی شما دارد. اطلاعات تکمیلی گراف دانش در مقاله وب 24
کلمات کلیدی طولانی (long tail keywords) چیست؟ کلماتی هستند که به یک نیاز کاربر اشاره می کنند. روش استفاده و تاثیر کلمات کلیدی طولانی بر سئو در وب 24
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha


دیدگاه کاربران
حمید
ارسال شده در : دوشنبه 25 تیر 1397

سلام خسته نباشید سایت من وردپرس و دامنه com هستش و میخوام اس اس ال dv رو نصب کنم . سوال من اینه که ssl تجاری رو از شرکت های مثل برتینا که 2 ساله هستش خریداری کنم یا از ssl رایگان کلودفلیر استفاده کنم؟ از نظر سئو ssl رایگان باتجاری تفاوتی نداره؟

مدیر سایت
ارسال شده در : شنبه 30 تیر 1397

اس اس الی که کلود فلر میده با آی پی اشتراکی هست و فرق میکنه با اس اس ال اختصاصی که خودتون هزینه پرداخت میکنید براش و اینکه اس اس ال ev مربوط به شرکت ها و مراکزی هست که ثبت رسمی شده باشند و مدارکش رو داشته باشن که برای سایت های ایرانی کمی دردسر داره خریدنش

یکی
ارسال شده در : دوشنبه 10 مهر 1396

شما که لالایی بلدی چرا خودت خوابت نمیبره؟ ssl خودت کو؟؟!!!

مدیر سایت
ارسال شده در : ﺳﻪشنبه 11 مهر 1396

سلام دوست عزیز،

استفاده از SSL در ایران به دلیل محدودیت هایی که سرعت اینترنت دارد، بعضا مشکلاتی را بوجود می آورد. از طرف دیگر دامنه های IR به دلیل تحریم های بین المللی برای دریافت گواهینامه مشکلاتی دارند، اما بزودی شاهد استفاده وب24 از این پروتکل خواهید بود.