تقویم محتوا چیست ؛ چگونه تقویم تولید محتوا تهیه کنیم؟

تقویم محتوا چیست؟

اجرای یک استراتژی بازاریابی به معنی مدیریت همزمان چندین کار است. یکی از مهم‌ترین بخش‌های یک استراتژی موفق، زمان‌بندی است. تقویم محتوا که در انگلیسی به آن Content Calendar یا Editorial Calendar گفته می‌شود، تقویمی است که بازاریابان هنگام برنامه‌ریزی برای انتشار محتوا از آن استفاده کنند.

فرقی نمی‌کند که تیم شما برای یک وبلاگ محتوا منتشر می‌کند یا برای رسانه‌های اجتماعی؛ تقویم محتوا در هر صورت به شما کمک می‌کند تا فرایند تولید محتوا تیم خود را پیگیری کنید و بر تاریخ انتشار آنها نظارت کنید. بسته به مقیاس و پیچیدگی کمپین‌های بازاریابی تیم شما، تقویم محتوای می‌تواند هر چیزی باشد: از یک دفتر خاطرات کاغذی ساده گرفته تا یک فایل اکسل حرفه‌ای. با یک تقویم محتوای خوب طراحی شده، شما و تیمتان قادر خواهید بود تمام جنبه‌های محتوای آینده خود را برنامه‌ریزی کنید.


بیشتر بخوانید: تولید محتوا چیست - صفر تا صد تولید محتوای باکیفیت


برنامه محتوا

تقویم محتوا شامل چه مواردی است؟

اطلاعات مربوط به هر محتوا که در تقویم ثبت می‌شود، شامل مواردی است که فقدان هر کدام از آنها شما را از هدف تان دور می‌کند. این موارد عبارتند از:

  • عنوان محتوا
  • موضوع محتوا
  • تاریخ انتشار
  • افراد تهیه کننده محتوا
  • نوع محتوا
  • دسته‌بندی محتوا
  • مخاطب محتوا
  • کانال انتشار محتوا

در صورت نیاز می‌توانید موارد دیگری را هم به این لیست اضافه کنید. هر چیزی را که فکر می‌کنید به عملکرد بهتر تیم کمک می‌کند، در نظر بگیرید و هیچ چیز را از قلم نیندازید.

هدف از تدوین برنامه محتوا چیست؟

این که برای مراحل تولید محتوا از قبل برنامه‌ریزی داشته باشید، چند مزیت دارد. یکی از این مزیت‌ها این است که می‌توانید موضوع محتوا را با در نظر گرفتن رخدادهای مهم عمومی انتخاب کنید. از سوی دیگر اگر یک چشم انداز طولانی مدت از برنامه محتوا داشته باشید، شکاف‌های آن را به وضوح تشخیص خواهید داد و ایرادات آن را برطرف خواهید کرد. به‌این ترتیب می‌توانید یک جریان منسجم و منظم از محتوا را ایجاد کنید.

تسلط شما به‌این جریان محتوا، از چشم مخاطب پنهان نمی‌ماند و او را وادار به برقراری تعامل با شما می‌کند. مناسبت‌های عمومی معمولاً موجی از محتوا را در شبکه‌های اجتماعی به دنبال دارند. از طرفی مخاطب نیز به دنبال محتوای مرتبط به‌این موضوعات می‌گردد. برنامه‌ریزی برای تولید محتوا در مناسبت‌های عمومی، باعث می‌شود تا سوار بر این موج، بتوانید بیشترین تعامل را از مخاطبان دریافت کنید.

چه کسانی باید از تقویم تولید محتوا استفاده کنند؟

تقویم محتوا در صورتی برای کسب و کار شما ضرورت دارد که بازاریابی محتوا یا کانتنت مارکتینگ Content Marketing را به عنوان بخشی از استراتژی بازاریابی خود انتخاب کرده باشید. در بازاریابی محتوایی، کسب و کارها تلاش می‌کنند تا با تهیه و انتشار محتوای مفید و موثر، به سوالات مخاطبان پاسخ دهند، آنها را سرگرم کنند، دغدغه‌های آنها را برطرف کنند و به آنها حس ارزشمندی بدهند.

در این نوع از بازاریابی، محتوا برای انتشار در فضای وب و شبکه‌های اجتماعی تهیه می‌شود. از آنجا که هر رسانه‌ای اصول و قواعد خود را دارد، نمی‌توانید از یک نوع محتوا برای همه رسانه‌ها استفاده کنید. اینجا است که تهیه و انتشار انواع محتوا و همکاری با اعضای تیم محتوا، به سادگی امکانپذیر نیست و نیاز به ابزاری به نام تقویم محتوا احساس می‌شود.

Content calendar چیست


بیشتر بخوانید: محتوا ستونی چیست؟


مزایای تقویم محتوایی چیست؟

تهیه تقویم محتوا در کانتنت مارکتینگ، مزایای بسیاری دارد که در ادامه به برخی از این مزایا اشاره می‌کنیم:

شما را در مسیر درست نگه می‌دارد

وقتی لیست موضوعات و تاریخ انتشار آنها را در تقویم محتوا ثبت می‌کنید، هر روز از برنامه فردا و روزها و هفته‌های بعد اطلاع دارید. می‌دانید دقیقاً کدام محتوا را باید برای چه روزی آماده کنید. برنامه خود را از پیش می‌دانید و حتی اگر ایده خاصی برای تهیه محتوا نداشته باشید، بر اساس تقویم پیش می‌روید.

از مزایای طوفان فکری بهره مند می‌شوید

وقتی در یک جلسه با حضور افراد تیم محتوا در حال تهیه تقویم محتوا هستید، این فرصت را دارید تا از نیروی خلاقیت افراد بهره مند شوید. با نظارت و تجزیه و تحلیل تعامل و بازخورد مخاطبان خود، بینش ارزشمندی در مورد ترجیحات آنها به دست خواهید آورد که می‌توانید بعداً در محتوای خود اعمال کنید و آن را بر اساس آن تنظیم کنید.

عملکرد واحدها را یکپارچه می‌کند

وقتی یک شمای کلی از برنامه بازاریابی محتوایی داشته باشید، می‌توانید با به اشتراک گذاشتن آن با واحدهای دیگر از جمله واحد فروش یا بازاریابی، همگی در یک مسیر گام بردارید. ممکن است محتوایی که قرار است تولید شود، با برنامه واحد فروش مطابقت نداشته باشد. در این صورت فرصت کافی در اختیار دارید تا اصلاحات لازم را اعمال کنید.

امکان نظارت بر عملکرد افراد فراهم می‌شود

در تقویم محتوا، شرح وظایف هر یک از اعصای تیم محتوا کاملاً مشخص است. هر یک از افرادی که در تهیه محتوا با شما همکاری می‌کنند، می‌دانند که دقیقاً چه کاری را در چه زمانی باید انجام بدهند و کدام محتوا را برای کدام روز آماده کنند. در چنین شرایطی هیچ کاری زمین نمی‌ماند و همه چیز طبق روال پیش می‌رود.

مراحل ساخت و آموزش تقویم محتوا

تدوین تقویم محتوا کار ساده‌ای به نظر می‌رسد. با این حال برای تهیه آن باید جوانب مختلف بازاریابی محتوایی را بررسی کنید و با در نظر گرفتن داده‌هایی که از بررسی‌ها به دست می‌آیند، اقدام به تهیه تقویم محتوا کنید. در ادامه مراحل تهیه تقویم محتوا را به تفصیل شرح می‌دهیم:

ارزیابی محتوای قبلی

اگر فرایند بازاریابی محتوایی را قبل از این که اقدام به تهیه تقویم محتوا کنید شروع کرده‌اید، لازم است از عملکرد محتوای قبلی اطلاع داشته باشید. بررسی کردن نقاط ضعف و قوت محتوایی که قبلاً تهیه کرده‌اید، برای بهینه سازی وضع موجود به شما کمک می‌کند. برای سنجش عملکرد محتوا می‌توانید از ابزارهایی مانند گوگل آنالیتیکس استفاده کنید که میزان استقبال و تعامل مخاطب را به شما گزارش می‌دهد.

تعیین اهداف بازاریابی محتوایی

اگر قبل از تعیین اهداف بازاریابی محتوایی اقدام به تهیه تقویم کنید، راه به جایی نمی‌برید. باید بدانید هدف شما چیست و دقیقاً به چه چیزی می‌خواهید برسید. به طور کلی هدف شما از تولید محتوا و بازاریابی محتوایی، شناخته شدن برند، افزایش فالوئر، تبدیل مخاطب به مشتری و افزایش سودآوری است؛ اما این موارد خیلی کلی هستند. لازم است اهداف خود را دقیق و واضح مشخص کنید تا بتوانید متناسب با اهداف خود، محتوای مناسب ایجاد کنید.

انتخاب موضوع برای تولید محتوا

فهرستی از موضوعاتی که باید پوشش دهید، تهیه کنید. اگر قبلاً محتوا تولید کرده‌اید، به موضوعاتی که پوشش نداده‌اید نگاه کنید. مخاطبان شما چه کسانی هستند و چه پیامی را می‌خواهید به آنها منتقل کنید؟ وقتی محتوای شما دغدغه مخاطبانتان را برطرف می‌کند، با محتوای شما درگیر می‌شوند، آن را به اشتراک می‌گذارند و به مشتریان و طرفداران شما تبدیل می‌شوند.

تقویم تولید محتوا


بیشتر بخوانید: استراتژی محتوا چیست ؛ انواع+ نکات مهم + ترفندها


تعیین بسترهای انتشار محتوا

محتوای خود را در چه کانال هایی می‌خواهید منتشر کنید؟ هر کانال برای نوعی از محتوا مناسب است. وبلاگ بستری است که می‌توانید مطالب آموزشی در آن منتشر کنید و به هویت برند خود بپردازید. وب سایت برای ایجاد صفحات فرود Landing Page مناسب است. در لینکدین هم می‌توانید ضمن انتشار محتوای آموزشی، فعالیت‌های رقبا را رصد کنید. کاربران هر شبکه اجتماعی نیازها و دغدغه‌های خود را دارند و به دنبال نوع متفاوتی از محتوا می‌گردند.

تعیین فرم محتوا

یکی دیگر از مواردی که باید در تهیه تقویم محتوا در نظر داشته باشید، فرم محتوا است. بهتر است به یک فرم از محتوا اکتفا نکنید و در کنار محتوای متنی، از محتوای تصویری و ویدئویی و همچنین پادکست و اینفوگرافیک هم غافل نشوید. در تعیین فرم محتوا باید کانال انتشار محتوا را هم در نظرداشته باشید. مثلاً اینستاگرام برای انتشار محتوای تصویری و ویدئویی مناسب است، در حالی که توییتر یک رسانه متن محور است.

اعضای تیم محتوا

یکی از مهم‌ترین مراحل تهیه تقویم محتوا، این است که مشخص کنید چه کسانی قرار است برای تولید و انتشار محتوا با شما همکاری کنند و نقش هر کس در این فرایند چیست. با توجه به فرم محتوایی که قرار است تهیه کنید، به تخصص‌های زیادی احتیاج دارید؛ از نویسندگی و ویراستاری گرفته تا طراحی و گویندگی. اگر برای اجرای هر کدام از این موارد فرد متخصصی در تیم شما حضور ندارد، لازم است اقدام به استخدام نیرو کنید.


بیشتر بخوانید: کارشناس تولید محتوا کیست؟


ابزار ساخت تقویم محتوا

بسته به این که حجم کار شما چقدر است و چند نفر قرار است در فرایند تولید محتوا حضور داشته باشند، می‌توانید از ابزارهای متنوعی برای این کار استفاده کنید. تقویم محتوای شما می‌تواند به سادگی یک فایل اکسل یا یک صفحه در ترلو باشد. همچنین می‌توانید از ابزارهای حرفه‌ای‌تری استفاده کنید که به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار دارند، از جمله Loomly و Evernote.

وارد کردن اطلاعات

در این مرحله می‌توانید اطلاعات مربوط به محتوا را در تقویم جایگذاری کنید. اطلاعات مربوط به هر پست یا مقاله مواردی مانند عنوان، نویسنده، فرم محتوا، زمان انتشار، کلمات کلیدی و کانال انتشار را شامل می‌شود. همه افرادی که در بازاریابی محتوایی با شما همکاری می‌کنند، باید به این تقویم دسترسی داشته باشند تا از زمان دقیق انتشار هر محتوا اطلاع داشته باشند و از قبل برای آن برنامه‌ریزی کنند.

معرفی ابزار برای تنظیم تقویم محتوا

همانطور که گفتیم، یکی از مراحل تهیه تقویم محتوا، انتشار ابزار مناسب است. می‌توانید از یک سررسید استفاده کنید و محتوایی را که در هر تاریخی قرار منتشر شود، در صفحه مربوط به آن یادداشت کنید. اما اگر افراد زیادی در تیم محتوا حضور داشته باشند، این روش پاسخگو نیست. بهتر از ابزارهای حرفه‌ای استفاده کنید که امکان دسترسی همه افراد را داشته باشد. در ادامه برخی از معروف‌ترین و کاربردی‌ترین ابزارهای تهیه تقویم محتوا را معرفی می‌کنیم:

لوملی Loomly

لوملی یک ابزار قدرتمند برای تهیه تقویم تولید محتوا است که امکانات بیشتری را هم به شما ارائه می‌دهد. در لوملی می‌توانید ضمن زمان‌بندی انتشار محتوا، تقویم را با همه افراد تیمتان به اشتراگ بگذارید و طرحی از آنچه در ذهن دارید، در تقویم ثبت کنید. با استفاده از این ابزار می‌توانید بر فرایند تهیه هر محتوا تا زمان انتشار آن نظارت کنید. همچنین می‌توانید بودجه موردنظر برای تهیه هر محتوا را در این برنامه مدیریت کنید.

ترلو Trello

ترلو ابزاری است که در عین سادگی، امکانات بسیار خوبی در اختیار افراد تیم قرار می‌دهد. در ترلو می‌توانید وظایف را در قالب کارت Card، تابلو Board و لیست List تنظیم کنید. همچنین می‌توانید هر وظیفه را به افراد مشخصی از تیم اختصاص بدهید و میزان دسترسی آنها به تقویم محتوا را هم مدیریت کنید. ترلو امکانات خوبی برای دسته بندی وطایف دارد که از جمله آنها می‌توان به تگ و کدهای رنگی اشاره کرد.

جمع‌بندی

تقویم محتوا یکی از اساسی‌ترین اجزای یک استراتژی موفق است که به شما کمک می‌کند تا برنامه محتوایی خودتان را به بهترین شکل جلو ببرید. در این تقویم علاوه‌بر مشخص شدن موضوعات محتوایی و رسانه‌های انتشار، شرح وظایف اعضای تیم، هدف محتوا، دعوت به اقدام، زمان انتشار و... هم مشخص می‌شود.

همچنین بخوانید
موارد استفاده از تگ head چیست؟ تگ ها و زیر تگ هایی که بین تگ head قرار می گیرند و نحوه ی استفاده از آن را در این مطلب از سایت وب 24 مطالعه کنید.
در این مقاله از سایت وب24 شما را با تعریف بریف محتوا و نحوه نوشتن بریف محتوا آشنا خواهیم کرد.
در این مقاله از سایت وب24 شما را با مفهوم چرخه عمر محتوا و اهمیت آن در استراتژی محتوا آشنا خواهیم کرد.
آیا لحن در تولید محتوای یک مقاله تاثیر دارد؟ اهمیت و تاثیر انواع لحن محتوا را در این مطلب از وب 24 بخوانید.
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha


دیدگاه کاربران
نغمه صالحی
ارسال شده در : ﺳﻪشنبه 29 شهریور 1401

ممنون مقاله ی کامل و جامع و البته خوش خوانیه