محتوای ستونی چیست؟ آشنایی با پیلار کانتنت (pillar content)

تدوین استراتژی مناسب برای محتواهای سایت از دغدغه‌های اصلی وب‌مسترها است؛ استراتژی که بتواند همه موضوعات محتوایی را پوشش دهد، منجر به کسب رتبه‌های بالا برای سایت شود و ساختار مناسبی هم برای صفحات سایت ایجاد کند. لحاظ‌ کردن همه این نکات معمولا کار ساده‌ای نیست اما با کمک محتوای ستونی یا پیلار کانتنت این کار اصلا سخت نیست. محتوای ستونی در کنار صفحات خوشه‌ای می‌توانند تاثیر مثبت زیادی روی سئوی سایت شما بگذارند. در این مقاله به بررسی صفحات پیلار و کلاستر پرداخته‌ایم. اگر شما هم می‌خواهید بدانید Pillar content چیست، با ما همراه باشید.

محتوای ستونی یا پیلار کانتنت چیست؟

محتوای ستونی یا پیلار کانتنت، محتواهایی طولانی هستند که به موضوعات کلی می‌پردازند و همه چیز را درباره آن‌ها پوشش می‌دهند. درست مثل یک درخت که از یک ساقه اصلی و شاخه‌های فرعی تشکیل شده است، محتوای ستونی هم باید در کنار مطالب دیگری که به عنوان محتوای خوشه‌ای شناخته می‌شوند، قرار گیرد. محتوای ستونی، یک موضوع کلی و جامع را به طور کامل پوشش می‌دهد. این نوع محتوا شامل همه موضوعات فرعی زیرمجموعه موضوع کلی می‌شود اما موضوعات فرعی را به شکلی گذرا بررسی می‌کند. در کنار هر محتوای ستونی، چند مطلب به صورت مجزا موضوعات فرعی را کامل و عمیق پوشش می‌دهند.

محتوای ستونی باید به کلیه محتواهای خوشه‌ای که حول آن شکل گرفته‌اند، لینک بدهد. همچنین همه محتواهای خوشه‌ای باید به محتوای ستونی لینک بدهند. بدین ترتیب، ساختاری ایجاد می‌شود که به خوشه موضوعی معروف است. به عنوان مثال فرض کنید شما یک آژانس دیجیتال مارکتینگ دارید که می‌خواهید برای سایت آن براساس صفحات ستونی و خوشه‌ای تولید محتوا کنید. اگر دیجیتال مارکتینگ را به عنوان یک موضوع کلی برای محتوای ستونی در نظر بگیرید، باید در مطلب آن به موضوعاتی مثل بازاریابی شبکه‌های اجتماعی، بازاریابی محتوا، بازاریابی درونگرا، سئو، تولید محتوا، بازاریابی ویدئویی و ... اشاره کنید.

محتوای ستونی یا خوشه ای

اما قطعا نمی‌توانید همه این موضوعات را به صورت کامل و عمیق بررسی کنید، بلکه تنها فرصت معرفی آن‌ها و اشاره به عنوان روش‌های زیرمجموعه دیجیتال مارکتینگ را دارید. درکنار محتوای ستونی دیجیتال مارکتینگ شما باید صفحاتی را به صورت مجزا به هرکدام از موضوعات فرعی گفته‌شده اختصاص داده و آن‌ها را کامل و جامع بررسی کنید. این صفحات به عنوان صفحات خوشه‌ای به شمار می‌آیند. شما باید از محتوای ستونی به هرکدام از محتواهای خوشه‌ای و برعکس لینک بدهید.


بیشتر بخوانید: استراتژی محتوا چیست؟


مزایای محتوای ستونی

استفاده از محتوای ستونی یکی از روش‌های رایج در تدوین استراتژی محتوایی سایت است. این روش به خاطر مزیت‌هایی که ایجاد می‌کند، رایج شده است. مهم‌ترین مزیت محتوای ستونی، تاثیر مثبت آن در سئوی سایت است. در این قسمت به تعدادی از مهم‌ترین مزایای محتوای ستونی اشاره می‌کنیم:

استفاده از محتوای ستونی همراه با محتواهای خوشه‌ای به گوگل کمک می‌کند موضوع سایت شما و زمینه کاری آن را بهتر تشخیص دهد. درنتیجه مطالب سایت شما زودتر ایندکس شده و برای نتایج جستجوی مرتبط به نمایش درمی‌آیند. داشتن محتواهای مرتبط همچنین باعث ارتقا رتبه سایت شما در نتایج جستجو می‌شود.

علاوه بر این محتوای ستونی به کاربران سایت شما هم کمک می‌کند، مطالب موردنیاز خود را به راحتی پیدا کنند. محتوای ستونی شما اطلاعات کلی را درباره یک موضوع گسترده در اختیار کاربران قرار می‌دهد. در عین حال کاربرانی که نیاز به محتوای عمیق و تخصصی‌ درباره موضوعات جزئی‌تر دارند، می‌توانند به محتواهای خوشه‌ای حول آن مراجعه کنند. لینک سازی داخلی بین محتوای ستونی و خوشه‌ای هم به هدایت کاربران کمک زیادی می‌کند. بدین ترتیب، رضایت کاربران ورودی از سایت شما افزایش یافته و باعث ارتقا بیشتر رتبه آن در نتایج جستجو می‌شود.

در نتیجه موارد گفته‌شده، محتوای ستونی می‌تواند نشان‌دهنده اعتبار، تخصصی و قابل اعتماد بودن یک سایت باشد. از آنجا که محتوای ستونی همراه با محتواهای خوشه‌ای موضوعات مختلف را به طور کامل، جامع و دقیق پوشش می‌دهند، گوگل به اعتبار و تخصصی‌بودن سایت پی می‌برد. شاخص‌های اعتبار، تخصصی بودن و قابل‌اعتماد بودن از مهم‌ترین مواردی است که گوگل در رتبه‌بندی سایت‌های پزشکی، سلامتی، مالی و... مورد توجه قرار می‌دهد.

Pillar content

مزیت دیگری که محتوای ستونی برای سایت شما ایجاد می‌کند، سازمان‌دهی صفحات به شکلی استاندارد است. این موضوع در سئوی سایت اهمیت دارد، زیرا تاثیر زیادی بر رضایت کاربران از سایت و تجربه کاربری آن‌ها دارد و از ایجاد محتوای تکراری جلوگیری می کند. تجربه کاربری سایت شما این روزها بیشترین اهمیت را برای گوگل دارد. با سازمان‌دهی مناسب مطالب سایت بر اساس ساختار محتوای پیلار و کلاستر می‌توانید تجربه کاربری سایت را ارتقا داده و در نتیجه رتبه بالاتری بدست آورید.

محتواهای ستونی به دلیل آنکه گسترده و جامع هستند، معمولا لینک‌های زیادی از دیگر سایت‌ها دریافت می‌کنند. به همین دلیل اعتبار آن‌ها نزد گوگل بیشتر شده و درواقع پیج رنک آن‌ها افزایش می‌یابد. از طرفی پیج رنک این صفحات با کمک لینک‌های داخلی به صفحات خوشه‌ای حول آن منتقل شده و باعث ارتقا رتبه آن‌ها هم می‌شود. از طرف دیگر صفحات خوشه‌ای هم به محتوای ستونی خود لینک داخلی داده‌اند و ارتقا رتبه آن‌ها به محتوای ستونی هم منتقل می‌شود. این چرخه به همین شکل ادامه یافته و رتبه سایت شما را همواره ارتقا می‌دهد.


خدمات وب24: طراحی سایت فروشگاهی با وردپرس


کاربرد محتوای ستونی

همان‌طور که قبلا اشاره کردیم محتوای ستونی معمولا درباره موضوعات کلی و گسترده ایجاد می‌شود. این مطالب نگاهی کلی و گذرا به یک موضوع کلی انداخته، موضوعات فرعی حول موضوع اصلی را معرفی کرده و از بررسی عمیق و دقیق موضوعات فرعی خودداری می‌کنند. چنین محتوایی برای پرداختن به موضوعات کلی بسیار مناسب است، زیرا کاربرانی که درباره موضوعات کلی جستجو می‌کنند، معمولا در مراحل اولیه سفر مشتری قرار داشته و بیشتر به دنبال اطلاعات کلی برای آشنایی اولیه با موضوع هستند. این کاربران نیازی به اطلاعات دقیق و جزئی ندارند. به همین دلیل یک محتوای ستونی اطلاعات موردنیاز چنین کاربرانی را تامین می‌کند. البته با خواندن محتوای ستونی و کسب اطلاعات لازم، کاربر نیاز به اطلاعات دقیق‌تر راجع به موضوعات جزئی پیدا می‌کند که با کمک لینک‌سازی داخلی می‌توان او را به صفحات تخصصی‌تر سایت هدایت کرد.

در واقع می‌توان گفت محتوای ستونی بیش از هر چیز برای هدف گرفتن کلمات کلیدی کلی و گسترده کاربرد دارد. چنین محتوایی می‌تواند شانس رتبه گرفتن در عبارت‌های کلی را داشته باشد، زیرا دارای محتوایی طولانی و نه‌چندان عمیق درباره یک کلمه کلیدی کلی است. همچنین می‌توان در کنار آن، صفحاتی برای پرداختن به موضوعات جزئیتر مرتبط ایجاد کرد.

نحوه تولید و اجرای محتوای ستونی

ایجاد محتوای ستونی اصلا کار سختی نیست. تنها باید تحقیق کلمات کلیدی سایت خود را به طور کامل انجام داده و یک استراتژی مناسب برای دسته‌بندی کلمات کلیدی هدف تدوین کنید. در این قسمت نحوه ایجاد پیلار کانتنت را مرور می‌کنیم:

موضوعات هدف را مشخص کنید

در قدم اول شما باید تعیین کنید که در چه موضوعاتی می‌خواهید فعالیت کرده و رتبه بگیرید. بدیهی است که در این مرحله باید موضوعات کلی را مدنظر قرار داده و از موضوعات جزئی و خاص دوری کنید. از یک سو این موضوعات نباید خیلی کلی باشند که با یک محتوای ستونی نتوانید کل آن را پوشش دهید. از سوی دیگر هم نباید موضوعاتی تخصصی و دقیق باشند. علاوه بر این موضوع شما باید حجم جستجوی کافی را داشته و روند استقبال مخاطبان از آن رو به رشد باشد.

تحقیق کلمات کلیدی خود را کامل انجام دهید

پس از آنکه موضوعات کلی با حجم جستجوی مناسب را برای محتوای ستونی انتخاب کردید، باید یک تحقیق کلمات کلیدی حول آن انجام دهید. در این مرحله باید کلیه موضوعات فرعی، کلمات لانگ تیل و هر کلمه کلیدی مرتبط با موضوع اصلی را استخراج کرده و مشخص کنید هر کدام به چه مرحله‌ای از سفر مشتری می‌پردازند.

کلمات کلیدی را دسته‌بندی کنید

وقتی تحقیق کلمات کلیدی خود را به طور کامل انجام داده و کلمات هدف خود را استخراج کردید، وقت دسته‌بندی آنها می‌رسد. در این مرحله باید کلماتی را که در یک خوشه موضوعی و ذیل یک محتوای ستونی قرار می‌گیرند، جدا کنید. با انجام این کار بخش مهمی از استراتژی محتوای پیلار و کلاستر شما تدوین شده است.


خدمات وب24: طراحی سایت وردپرس


ساختار محتوای ستونی

محتوای ستونی را بنویسید

پس از دسته‌بندی کلمات کلیدی، نوبت به تولید محتوا می‌رسد. پیشنهاد می‌شود ابتدا برای صفحات خوشه‌ای محتوا تولید کنید و سپس به سراغ محتوای ستونی بروید. با این روش خوشه موضوعی شما منسجم‌تر می‌شود. ضمن اینکه جمع آوری اطلاعات برای صفحات ستونی بسیار ساده‌تر شده و از ارائه اطلاعات اضافی در آن‌ها جلوگیری می‌شود.

برای نوشتن محتوای ستونی سعی کنید همه موضوعات فرعی حول آن را پوشش دهید. البته نباید این موضوعات فرعی را به طور عمیق بررسی کنید. تنها در حدی که سوالات کلی کاربران پاسخ داده شود، باید موضوعات فرعی را معرفی کنید. همچنین توجه داشته باشید کلیه نکات سئوی داخلی از جمله استفاده از کلمات کلیدی در متن، عنوان و تگ‌های هدینگ را در تولید محتوای ستونی رعایت کنید.

لینک سازی داخلی را فراموش نکنید

استراتژی محتوای ستونی و خوشه‌ای وقتی اثرگذار است که یک لینک‌سازی قوی بین ستون و خوشه‌های آن ایجاد شده باشد. لینک‌های داخلی از یک سو کاربران را به صفحات مرتبط سایت شما هدایت می‌کنند، و از سوی دیگر ارتباط موضوعی صفحات را به ربات‌های گوگل نشان می‌دهند. بنابراین اهمیت زیادی برای سئوی سایت شما دارند. در تولید پیلار کانتنت باید توجه داشته باشید که از صفحات پیلار به همه صفحات خوشه‌ای حول آن لینک بدهید و همچنین از صفحات خوشه به صفحه محتوای ستونی متناظرشان لینک داخلی بدهید.


 بیشتر بخوانید: لینک سازی داخلی چیست؟


برای محتوای ستونی لینک سازی خارجی کنید

همان‌طور که گفتیم محتواهای ستونی شانس بالایی برای دریافت لینک خارجی دارند، به علاوه از آنجا که ساختار لینک سازی داخلی آن‍‌ها قوی است، می‌توانید رتبه و اعتبار آن‌ها را به صفحات دیگر سایتتان منتقل کنید. بنابراین می‌توانید تمرکز لینک‌سازی خارجی سایت را روی صفحات محتوای ستونی بگذارید.


بیشتر بخوانید:لینک سازی خارجی

جمع بندی

محتوای ستونی یا pillar content نوعی از محتواها هستند که به موضوعات کلی و گسترده می‌پردازند. این صفحات حجم زیادی از محتوا را شامل می‌شوند که همه موضوعات فرعی حول یک موضوع کلی را پوشش داده اما موضوعات فرعی را به طور عمیق بررسی نمی‌کنند. معمولا حول یک محتوای ستونی، صفحاتی به عنوان محتوای خوشه ای شکل می‌گیرند که موضوعات فرعی آن را به طور کامل و تخصصی پوشش می‌دهند. صفحات پیلار معمولا شانس بیشتری برای رتبه گرفتن در عبارت‌های کلی دارند.

همچنین بخوانید
موارد استفاده از تگ head چیست؟ تگ ها و زیر تگ هایی که بین تگ head قرار می گیرند و نحوه ی استفاده از آن را در این مطلب از سایت وب 24 مطالعه کنید.
در این مقاله از سایت وب24 شما را با تعریف بریف محتوا و نحوه نوشتن بریف محتوا آشنا خواهیم کرد.
در این مقاله از سایت وب24 شما را با مفهوم چرخه عمر محتوا و اهمیت آن در استراتژی محتوا آشنا خواهیم کرد.
آیا لحن در تولید محتوای یک مقاله تاثیر دارد؟ اهمیت و تاثیر انواع لحن محتوا را در این مطلب از وب 24 بخوانید.
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha