راهنمای اجرای تبلیغات موفق در یوتیوب

یوتیوب یکی از پرطرفدارترین شبکه‌های اجتماعی است که افراد بسیاری در آن تولید محتوا می‌کنند و از روش‌های مختلف درآمد دارند. تبلیغات در یوتیوب یکی از روش‌هایی است که برندهای مختلف در کمپین‌های دیجیتال مارکتینگ خود از آن استفاده می‌کنند. تبلیغ در یوتیوب برای کاربران ایرانی محدودیت‌هایی دارد، اما غیرممکن نیست.

این مقاله برای پاسخ به پرسش‌های مهم در زمینه کمپین‌های تبلیغاتی در یوتیوب نوشته شده است و به سوالات مهمی مانند «برای تبلیغات در یوتیوب چه باید کرد؟»، «بهترین روش تبلیغ در یوتیوب چیست؟» و «بهترین زمان برای تبلیغ در یوتیوب چه زمانی است؟» پاسخ می‌دهد.

کمپین تبلیغاتی در یوتیوب

کمپین تبلیغاتی یوتیوب چیست؟

کمپین‌های یوتیوب ویدیوهایی تبلیغاتی هستند که در میان ویدیوهای این پلتفرم پخش می‌شوند و برند شما را به مخاطبان نشان می‌دهند. این کمپین‌ها انواع مختلفی دارند، اما به طور کلی برای معرفی محصولات یا خدمات و برند شما به کاربران راه‌اندازی می‌شوند. هدف نهایی کمپین این است که کاربر اقدامی که شما می‌خواهید را انجام دهد؛ این اقدام می‌تواند بازدید از وب‌سایت یا نصب اپلیکیشن، یا هر آن چیزی باشد که در برنامه برندینگ شما وجود دارد.

چرا باید در یوتیوب تبلیغ کنیم؟

برای تبلیغات در یوتیوب دلایل زیادی وجود دارد، اما مهم‌ترین موارد را می‌توانید در ادامه ببینید:

  • یوتیوب دومین موتور جستجوی بزرگ جهان است که در هر ماه بیش از یک میلیارد کاربر دارد.
  • محتواهای ویدیویی یکی از پرطرفدارترین انواع محتوا هستند و تبلیغات ویدیویی هم بازدید خوبی می‌گیرند، به خصوص اگر به شیوه‌ای خلاقانه تولید شده باشند.
  • ویدیو تأثیر بیشتری در متقاعد کردن مشتریان برای خرید دارد.
  • در حال حاضر شبکه‌های اجتماعی مانند یوتیوب و اینستاگرام به مهم‌ترین سرگرمی مردم تبدیل شده‌اند و افراد مختلف زمان زیادی برای آن‌ها صرف می‌کنند.
  • اعضای جامعه هدف اکثر کسب‌وکارها از یوتیوب استفاده می‌کنند.
  • برای اهداف مختلف تبلیغاتی مناسب است.
  • گزارش دقیقی از بازدهی و وضعیت تبلیغات در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

بهترین روش تبلیغ در یوتیوب چیست؟

تبلیغات در یوتیوب روش‌های مختلفی دارد که در قسمت‌های بعدی درباره هرکدام از آن‌ها توضیح خواهیم داد. هرکدام از این روش‌ها کاربردهای منحصر به فردی دارند و برای کمپین‌‌های خاصی مناسب هستند. به همین دلیل نمی‌توان از میان آن‌ها بهترین روش را انتخاب کرد. نکته مهم این است که متوجه شوید کدام روش با کمپین و اهداف تبلیغاتی مورد نظر شما هماهنگ است تا از آن استفاده کنید و با مخاطبانتان در تعامل باشید.


بیشتر بخوانید: بازاریابی ویدئویی چیست؟ سیر تا پیاز ویدئو مارکتینگ


انواع تبلیغات در یوتیوب

اولین گام برای انتخاب بهترین روش تبلیغ در یوتیوب شناختن روش‌های مختلفی است که برای این کار وجود دارد. در ادامه انواع تبلیغات در یوتیوب را نام می‌بریم. در قسمت‌های بعدی درباره روش‌هایی که می‌توان برای هر نوع تبلیغ استفاده کرد، صحبت خواهیم کرد.

اقدامات قبل از تبلیغات یوتیوبی

تبلیغات Skippable in-stream

در این دسته از تبلیغات کاربران می‌توانند از همان ابتدا یا بعد از چند ثانیه روی دکمه Skip کلیک کنند و ادامه تبلیغ را نبینند. اکثر کاربران هم این کار را انجام می‌دهند، مگر اینکه تبلیغ خلاقانه باشد و آن‌ها به تماشای ادامه ترغیب کند.

تبلیغات Non-skippable in-stream

این دسته از تبلیغات هم مانند نوع قبلی در ابتدا یا میانه ویدیوهای یوتیوب پخش می‌شوند. تبلیغات Non-skippable in-stream ویدیوهای کوتاهی هستند که امکان Skip کردن ندارند و کاربر برای تماشای ویدیوی مورد نظر باید تا انتهای تبلیغ را تماشا کند.

تبلیغات In-feed video

این دسته از تبلیغات در قسمت Feed یوتیوب و در کنار محتواهای اصلی بستر یوتیوب نمایش داده می‌شوند. بنابراین کاربران در حین چک کردن یوتیوب یا جستجوی ویدیو، این دسته از تبلیغات را هم می‌بینند. تبلیغات In-feed video ویدیوهایی هستند که کاربر می‌تواند تصمیم بگیرد آن‌ها را تماشا کند یا از آن‌ها بگذرد.

تبلیغات Bumper

این دسته از تبلیغات بسیار کوتاه و کم‌تر از ۶ ثانیه هستند. کاربران معمولا آن‌ها را تماشا می‌کنند و نیازی به Skip ندارند. با استفاده از این نوع تبلیغات، کاربران بدون اینکه خسته شوند با محصولات جدید  برندها آ‌شنا می‌شوند یا از برند آگاهی پیدا می‌کنند.

تبلیغات Outstream

این روش یکی از جدیدترین شیوه‌های تبلیغاتی یوتیوب است که از سال ۲۰۲۰ استفاده شد و جزو روش‌هایی است که فقط برای کاربران موبایل و تبلت کاربرد دارد. این تبلیغات در سایت‌هایی که با یوتیوب همکاری دارند پخش می‌شوند و مشتریان احتمالی بیشتری را تحت تأثیر قرار می‌دهند.

تبلیغات Masthead

آخرین روش تبلیغات در یوتیوب، تبلیغی است که بیشتر از سایر روش‌ها در معرض دید مخاطب قرار می‌گیرد. این تبلیغات مثل سرفصل خبرها در روزنامه هستند و زمانی که مخاطب با هر دستگاهی وارد یوتیوب می‌شود، اولین چیزی که می‌بیند نام برند و تبلیغ Masthead آن است.


بیشتر بخوانید: سایت های اشتراک گذاری ویدیو ایرانی


نکاتی که باید در پیاده‌سازی ویدیو برای تبلیغات در یوتیوب بدانید

برای راه‌اندازی کمپین تبلیغاتی موفق باید قبل از راه‌اندازی آن قوانین را بدانید و نکاتی را رعایت کنید؛ مثلا برای کمپین‌های مرتبط با یوتیوب باید با سیاست‌ها و قوانین این پلتفرم و محدودیت‌هایی که برای تبلیغاتش در نظر دارد، آشنا شوید.

برای تبلیغات موفق باید با اصول ایجاد کمپین تبلیغاتی آشنا باشید و محتوایی متناسب با این اصول تولید کنید. در مقالات قبلی وب ۲۴ درباره کمپین‌های تبلیغاتی صحبت کردیم و در این بخش به نکات اختصاصی که برای تبلیغ در یوتیوب باید بدانید، اشاره می‌کنیم.

مدت زمان ویدیو تبلیغاتی برای یوتیوب

هر روش تبلیغاتی در یوتیوب مدت زمان مشخصی دارد. در ادامه محدودیت زمانی برای تبلیغات مختلف را می‌خوانید:

  • Skippable in stream: این دسته از تبلیغات بدون محدودیت زمانی هستند اما بعد از ۳۰ ثانیه دکمه Skip ظاهر می‌شود.
  • Non-skippable in stream: بدون محدودیت زمانی هستند، اما بهتر است بیشتر از ۵ الی ۶ دقیقه نباشند.
  • In feed video: این دسته از تبلیغات هم محدودیت زمانی ندارند اما بهتر است خیلی طولانی نباشند.
  • Bumper: تبلیغات بامپر ویدیوهای کوتاه ۶ ثانیه‌ای و کم‌تر هستند.
  • Outstream: این دسته از تبلیغات هم محدودیت زمانی ندارند و شرایطشان شبیه بهSkippable in stream است.
  • Masthead: این دسته از تبلیغات هم در صفحه اول یوتیوب پخش می‌شوند، بهتر است محتوای آن‌ها بیشتر از ۵ دقیقه نباشد، مگر اینکه تبلیغاتی که در نظر گرفته‌اید آنقدر قدرتمند باشد که کاربر را برای بیشتر از این مدت هم حفظ کند.

تبلیغات Non-skippable in-stream


بیشتر بخوانید: بازاریابی شبکه‌های اجتماعی


سیاست‌های یوتیوب برای ویدیوهای تبلیغاتی

یوتیوب برای تبلیغات قوانین و سیاست‌هایی را در نظر گرفته و آگاهی از آن‌ها جزو مهم‌ترین نکاتی است که باید پیش از شروع کمپین تبلیغاتی در این پلتفرم بدانید.

فرمت ویدیویی غیر قابل قبول

ویدیوی تبلیغاتی باید در فرمت‌هایی ارائه شود که توسط گوگل ادز و یوتیوب خوانده شود. فرمت‌هایی که این پلتفرم‌ها از آن‌ها پشتیبانی می‌کنند را در ادامه نام می‌بریم:

  • .MOV
  • .MPEG-1
  • .MPEG-2
  • .MPEG4
  • .MP4
  • .MPG
  • .AVI
  • .WMV
  • .MPEGPS
  • .FLV
  • 3GPP
  • WebM
  • DNxHR
  • ProRes
  • CineForm
  • HEVC (h265)

در دسترس نبودن ویدیو

ویدیوی تبلیغاتی باید به صورت عمومی در دسترس باشد. ویدیوهایی که از پلتفرم یوتیوب حذف شده‌اند یا به صورت خصوصی منتشر شده‌اند برای کاربران عمومی نمایش داده نمی‌شوند. همچنین در صورتی که سرور پشتیبان ویدیو، یوتیوب نباشد و دچار مشکل شود، تبلیغ مورد نظر نمایش داده نخواهد شد و با محدودیت روبه‌رو می‌شود.

نامرتبط بودن موضوع ویدیو با کسب‌و‌کار

محتوای تبلیغ باید با محصول یا برندی که معرفی می‌شود مرتبط باشد. مثلا یک فروشگاه نمی‌تواند درباره محصولی که در انبارش موجود نیست، تبلیغ کند. در یوتیوب باید تبلیغاتی ارائه شود که اعتماد کاربر را جلب کند و اگر کاربر به دنبال تبلیغ قصد خرید داشته باشد، خدمات و محصولات مورد نیازش به او ارائه شود.

مفهوم نامرتبط

برخی از دسته‌بندی‌ها برای تبلیغات در یوتیوب ممنوع است. برندهایی که قصد دارند با فریب عوام و وعده‌های دروغین محصولات یا خدماتشان را معرفی کنند، در یوتیوب محدود می‌شوند. کسب‌وکارهایی که با فروش دوره قصد دارند مردم را یک شبه به ثروت زیادی برسانند، جزو آشناترین مثال‌ها درباره تبلیغات اغراق‌آمیز هستند.

کیفیت ویدیو

یوتیوب برای تبلیغات سیاست‌های مرتبط با کیفیت ویدیو را هم در نظر گرفته است. ویدیوهای تبلیغاتی که متن ناخوانا، صدای ضعیف یا تصاویر مات و نامشخص دارند، به عنوان تبلیغات در یوتیوب منتشر نمی‌شوند.

محتوای جنسی

به طور کلی محتواهایی که به صورت مستقیم با اعضای بدن ارتباط دارد، در یوتیوب محدودیت دارد. تبلیغاتی که قصد دارند با نشان دادن صحنه‌های تحریک‌آمیز برند خود را معرفی کنند یا صراحتا درباره این مسائل صحبت کنند، محدود می‌شوند.

قوانین کپی‌رایت

در محتوای تبلیغاتی نباید از ویدیوها، فایل‌ها یا موسیقی‌های دارای کپی رایت استفاده شده باشد، مگر اینکه کاربر حق نشر آن را خریداری کرده باشد. از آنجایی که کاربران نمی‌توانند امتیاز کپی رایت کارهای خارجی را خریداری کنند، بهتر است به دنبال محتواهای بدون کپی رایت بگردند.

محتوای دلهره‌آور

به طور کلی استفاده از محتواهایی که اذهان عمومی را آشفته می‌کند، در تبلیغات یوتیوب ممنوع است. برخی از مثال‌هایی که یوتیوب برای این محتواها ارائه داده را در ادامه مطرح می‌کنیم:

  • نشان دادن اقدامات خطرناک مثل خودکشی و...
  • نشان دادن اقدامات آسیب‌زننده‌ای که کاربر را به تقلید ترغیب می‌کند، مثل چالش‌های خطرناک
  • تشییع جنازه‌هایی که در آن صدای شیون شدید به گوش می‌رسد
  • محتواهای ترسناک
  • ویدیوهایی که حاوی صحنه‌های بسیار تلخ و دردناک هستند، مثل آسیب‌های جسمی مردمی که بخاطر جنگ و بمباران زخمی شده‌اند

پیشنهاد مطالعه: کسب درآمد از یتیوب


ارائه آگهی شخص ثالث

اگر در تبلیغات شخص ثالثی حضور داشته باشد، مثلا ویدیو روی سرور دیگری به جز یوتیوب آپلود شده باشد یا تبلیغ‌کننده واسطه باشد و خودش محصولی عرضه نکند، با محدودیت‌های یوتیوب مواجه خواهد شد. تنها درصد کمی از تبلیغ‌کنندگان مجوز ارائه آگهی اشخاص ثالث را دارند. به طور کلی بهتر است تبلیغات یوتیوب توسط صاحب محصول یا برند انجام شود یا حساب کاربری به اسم خود شخص ایجاد شده باشد.

تبلیغات Skippable in-stream در یوتیوب

همانطور که پیش از این اشاره کردیم، این تبلیغات در ابتدا یا میانه ویدیوهای یوتیوب پخش می‌شوند و بعد از چند ثانیه می‌توان آن‌ها را Skip کرد. این دسته از تبلیغات محدودیت زمانی ندارند، اما آمار نشان می‌دهد کاربران در بهترین حالت سه دقیقه برای تماشای آن‌ها زمان صرف می‌کنند.

این دسته از تبلیغات روی همه دستگاه‌ها نمایش داده می‌شوند و امکان قرار دادن لینک‌های تعاملی را هم دارند. یوتیوب همچنین روش‌های مختلفی برای پرداخت هزینه تبلیغات Skippable in-stream در نظر گرفته که در ادامه آن‌ها را نام می‌بریم:

  • پرداخت در ازای هر بازدید یا تعامل: در این روش زمانی که کاربری چند ثانیه ابتدایی تبلیغ را تماشا می‌کند، هزینه پرداخت می‌شود، حتی اگر کاربر بعد از آن روی Skip کلیک کند.
  • پرداخت در ازای هر اقدام: در این روش میانگین هزینه‌ای که برای هر تبدیل نیاز است، پرداخت می‌شود. به عنوان مثال کلیک روی لینک موجود در تبلیغ یک اقدام است و به ازای هر کاربری که این کار را انجام می‌دهد، باید هزینه پرداخت کرد.
  • پرداخت در ازای هر هزار بار نمایش تبلیغ: در این روش یوتیوب ملزم می‌شود تبلیغ شما را به هزار نفر نشان دهد، اما به اینکه تماشاگران روی لینک کلیک می‌کنند یا دکمه Skip را می‌زنند، اهمیتی نمی‌دهد.

چه زمانی باید از تبلیغات Skippable in-stream در یوتیوب استفاده کنیم؟

این تبلیغات برای اهدافی که در ادامه نام می‌بریم کاربرد دارند:

  • فروش
  • جذب سرنخ یا لید (Lead)
  • جذب ترافیک برای وب سایت
  • برندسازی و معرفی محصول
  • افزایش آگاهی برند در میان مخاطبان

تبلیغات Skippable in-stream چگونه در یوتیوب نمایش داده می‌شود؟

این دسته از تبلیغات در انواع نمایشگرهای دسکتاپ، تبلت و موبایل و تلویزیون قابل مشاهده هستند. آن‌ها دقیقا در قسمتی که ویدیو پخش می‌شود، نمایش داده می‌شوند. یکی از مزیت‌های تبلیغات skippable in-stream این است که می‌توانند همه مخاطبان را هدف قرار بدهند، بدون اینکه نوع دستگاه آن‌ها اهمیتی داشته باشد.

تبلیغات Skippable in-stream

تبلیغات Non-skippable in-stream در یوتیوب

این تبلیغات ویدیوهایی هستند که کاربر باید تا انتها تماشا کند، بنابراین باید کوتاه باشند. یوتیوب استاندارد این دسته از تبلیغات را بین ۶ تا ۱۵ ثانیه در نظر گرفته است. هزینه تبلیغات Non-skippable in-stream در ازای تعداد نمایش پرداخت می‌شود. تعداد بازدیدهای ویدیویی که تبلیغ روی آن پخش می‌شود، ارتباطی به تعداد بازدیدهای تبلیغ ندارد و هرکدام به صورت مجزا محاسبه می‌شوند.

چه زمانی باید از تبلیغات Non-skippable in-stream در یوتیوب استفاده کنیم؟

با این تبلیغات چند ثانیه از زمان کاربر به صورت کامل در اختیار تبلیغ‌کننده قرار می‌گیرد و این بهترین فرصت است که اهداف زیر اجرا شوند:

  • معرفی محصولات و خدمات
  • جذب ترافیک سایت
  • آگاهی از محصول
  • برندسازی

تبلیغات Non-skippable in-stream چگونه در یوتیوب نمایش داده می‌شود؟

این دسته از تبلیغات هم مانند skippable in-stream روی همه دستگاه‌ها نمایش داده می‌شوند. تنها تفاوت این است که کوتاه‌تر هستند و بعد از چند ثانیه دکمه Skip در گوشه صفحه نمایان نمی‌شود. در نتیجه کاربر تا انتهای تبلیغ با شما همراه خواهد بود.

تبلیغات In-feed video در یوتیوب

این دسته از تبلیغات در قسمت Feed یوتیوب نمایش داده می‌شوند و زمانی که کاربر در لیست ویدیوها می‌گردد یا در قسمت پیشنهادات پخش ویدیوی بعدی و در میان نتایج جستجوی ویدیوها نمایش داده می‌شود. مزیت تبلیغات In feed این است که کاربران فعال که با یوتیوب تعامل دارند، آن‌ها را مشاهده می‌کنند.

چه زمانی باید از تبلیغات In-feed video در یوتیوب استفاده کنیم؟

این ویدیو برای کاربردهایی که در ادامه نام می‌بریم مناسب است.

  • معرفی محصول یا برند
  • آگاهی از برند
  • تعامل با مخاطب و دعوت به اقدام
  • جذب ترافیک وب سایت

تبلیغات In-feed video چگونه در یوتیوب نمایش داده می‌شود؟

این ویدیوهای تبلیغاتی مانند محتواهای یوتیوب در لیست پیشنهادی به کاربر قرار می‌گیرند. زمانی که کاربر موضوع مورد نظرش را سرچ می‌کند، اولین ویدیو تبلیغ In feed است و ویدیوهای بعدی محتواهای مرتبط با نتایج سرچ اوست.

اگر این تبلیغ در قسمت «پیشنهاد ویدیوی بعدی» نمایش داده شود، دو حالت خواهد داشت. ویدیوی تبلیغاتی به عنوان اولین ویدیوی لیست پیشنهادی در سمت راست صفحه نمایش داده می‌شود. حالت دوم هم در موبایل یا تبلت است که ویدیوی تبلیغاتی در زیر ویدیوی اصلی نمایش داده می‌شود و بعد از آن محتواهای مربوط که توسط یوتیوب پیشنهاد می‌شود، قرار دارند.


بیشتر بخوانید: تبلیغات در توییتر ؛ چگونه در توییتر تبلیغ کنیم؟


تبلیغات Bumper در یوتیوب

با تبلیغات کوتاه بامپر افراد زیادی نام برند و محصول را می‌بینند. ویدیوهای بامپر باید کم‌تر از ۶ ثانیه باشد. زمان کم هم ضعف و هم قوت این محصولات است؛ ضعف به این دلیل که برندها فرصت کافی برای ارائه اطلاعات به مخاطب ندارند و قوت به این خاطر که کاربران تا انتها این ویدیوها را تماشا می‌کنند. تبلیغات بامپر Skip نمی‌شوند و کاربر هم بخاطر صرف زمان طولانی برای تماشای تبلیغ خسته نخواهد شد.

چه زمانی باید از تبلیغات Bumper در یوتیوب استفاده کنیم؟

تبلیغات بامپر بسیار کوتاه هستند و فرصت چندانی برای پرزنت محصول یا توضیحات اضافی وجود ندارد. این تبلیغات معمولا برای درگیر کردن چند ثانیه‌ای ذهن مخاطب و تعامل با برند و ارائه پیشنهادات جذاب به کار می‌روند. تبلیغات بامپر برای آگاهی از برند کاربرد دارند و معمولا به همراه سایر روش‌های تبلیغات در یوتیوب به کار می‌روند.

تبلیغات Bumper چگونه در یوتیوب نمایش داده می‌شود؟

تبلیغات بامپر هم مانند تبلیغات قابل اسکیپ و غیرقابل اسکیپ در ابتدا یا میانه ویدیوها نمایش داده می‌شوند. پرداخت هزینه آن‌ها بر اساس تعداد دفعاتی که به کاربران نمایش داده می‌شوند، انجام خواهد شد. نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که گاهی چند تبلیغ بامپر به صورت پشت سر هم در وسط یا ابتدای یک ویدیو پخش می‌شود؛ در این مواقع یوتیوب به جای پخش کردن یک ویدیوی غیرقابل اسکیپ، چند ویدیوی بامپر پخش می‌کند.

تبلیغات Outstream در یوتیوب

اولین مزیت تبلیغات خارج از جریان این است که به پلتفرم یوتیوب محدود نیستند و در سایر سایت‌ها هم نمایش داده می‌شوند. این دسته از تبلیغات در یک یا چند صفحه از سایت‌هایی که با یوتیوب همکاری دارند، منتشر می‌شوند. هزینه این دسته از تبلیغات در ازای هر هزار باری که به مخاطبان نمایش داده می‌شود، پرداخت خواهد شد.


معرفی خدمات وب24: سئو و بهینه سازی سایت


چه زمانی باید از تبلیغات Outstream در یوتیوب استفاده کنیم؟

این دسته از تبلیغات برای برندهایی کاربرد دارد که مخاطبانشان بیشتر از تلفن همراه و تبلت استفاده می‌کنند. با استفاده از این تبلیغات احتمال معرفی کسب‌وکار و آگاهی از برند در فضای اینترنت افزایش پیدا می‌کند و برندسازی و کمپین مورد نظر به یوتیوب محدود نمی‌شود.

تبلیغات Outstream چگونه در یوتیوب نمایش داده می‌شود؟

همانطور که پیش از این اشاره کردیم، این تبلیغات فقط برای کاربران موبایل و تبلت نمایش داده می‌شوند. زمانی که کاربران قصد دارند در سایت مورد نظرشان ویدیویی به میزبانی یوتیوب را تماشا کنند، تبلیغات Outstream نمایش داده می‌شود. این تبلیغات به صورت بی‌صدا پخش می‌شوند و کاربر می‌تواند با لمس بلندگو صدای آن‌ها را فعال کند. همچنین بعد از گذشت چند ثانیه دکمه Skip ظاهر می‌شود و کاربر می‌تواند ادامه تبلیغ را رد کند.

تبلیغات Masthead در یوتیوب

این روش تبلیغاتی مزیت‌های همه روش‌های قبلی را دارد. اگر محتوای جذابی برای Masthead تولید شود، مخاطبان با آن درگیر می‌شوند. زمانی که کاربر در ابتدا وارد یوتیوب شده، یعنی هنوز به دنبال چیزی نگشته و منتظر پخش ویدیوی اصلی نیست؛ بنابراین احتمالا با تمرکز بیشتری تبلیغ مورد نظر را تماشا می‌کند.

چه زمانی باید از تبلیغات Masthead در یوتیوب استفاده کنیم؟

این روش تبلیغاتی برای کمپین‌هایی که با اهداف زیر توسعه داده شده‌اند، انتخاب مناسبی است:

  • به دست آوردن نرخ بازدید بالا
  • آگاه کردن تعداد زیادی از مخاطبان درباره برند یا محصول
  • فروش بالا بدون نیاز به حراج
  • نمایش برند، محصولات یا خدمات به صورت گسترده در صفحه اول یوتیوب

تبلیغات Masthead چگونه در یوتیوب نمایش داده می‌شود؟

همانطور که از نام تبلیغات Masthead مشخص است، در سرفصل ویدیوهای یوتیوب نمایش داده می‌شود و در تمام دستگاه‌ها اولین محتوایی هستند که مخاطبان می‌بینند. اندازه آن‌ها در صفحه به اندازه ویدیوهای اصلی یوتیوب بزرگ است و با احتمال ۹۹ درصد توجه کاربری که وارد یوتیوب می‌شود را جلب می‌کند.

چطور در یوتیوب تبلیغ کنیم تا بهترین نتیجه را دریافت کنیم؟

در ادامه مسیر گام به گام موفقیت در تبلیغات یوتیوب را بیان می‌کنیم:

  • برنامه‌ریزی برای کمپین تبلیغاتی
  • انتخاب بهترین نوع تبلیغ در یوتیوب
  • استفاده از انواع تبلیغات برای کمپین‌های مختلف
  • استفاده از گزینه‌های تارگت در تبلیغات گوگل و یوتیوب
  • تولید محتوای تبلیغات بر اساس اصول بازاریابی ویدیویی که برای مخاطب جذاب، اعتمادساز و قانع‌کننده باشد
  • اضافه کردن فاکتورهای تعاملی به ویدیوی تبلیغات
  • بازخورد گرفتن و تحلیل آمار کمپین تبلیغاتی و تقویت نقاط قوت و از بین بردن نقاط ضعف

تبلیغات In-feed video

نکات مهمی که قبل از تبلیغات در یوتیوب باید بدانید

نکات کلیدی که احتمال موفقیت تبلیغات در یوتیوب را افزایش می‌دهند، عبارتند از:

  • فعالیت سایت، اپلیکیشن یا کانال یوتیوبی که در تبلیغات معرفی می‌شود
  • تعامل با مخاطبان در سایت یا شبکه‌های اجتماعی و به ویژه یوتیوب
  • تلاش برای بهینه‌سازی تبلیغات در یوتیوب و افزایش تأثیر آن روی مخاطب
  • استفاده از ابزار ارائه شده توسط گوگل برای تحلیل آمار و ارقام و بازخوردها نسبت به تبلیغات
  • تعیین معیار برای سنجش میزان موفقیت تبلیغات در یوتیوب

اقدامات قبل از تبلیغات در یوتیوب

یک کمپین تبلیغاتی موفق پیش از انتشار ویدیوی تبلیغاتی در پلتفرم مورد نظر شروع می‌شود. چیدن کمپین فرایندی است که از مدتی قبل از انتشار ویدیو آغاز می‌شود و تا بعد از پایان انتشار ویدیو هم ادامه دارد. یک کمپین حرفه‌ای از ابتدا هدفمند پیش می‌رود و در نهایت هم کاربران در قیف فروش هدایت می‌کند تا به مشتریان راضی و دائمی تبدیل شوند.


معرفی خدمات وب24: طراحی وب سایت با کدنویسی اختصاصی


هدف خود را از تبلیغ در یوتیوب مشخص کنید

اولین اصل موفقیت در تبلیغات این است که بدانید قرار است چه چیزی را تبلیغ کنید و به چه هدفی برسید. به عنوان مثال محتوای تبلیغ و روشی که برای آگاهی برند و معرفی آن به مخاطبان استفاده می‌شود با محتوا و روش مناسب برای فروش محصول و تبدیل مخاطبان به خریدار متفاوت است. پس در گام اول باید مشخص کنید قرار است به چه هدفی برسید و بعد از آن محتوای مناسب را تولید کنید و به روش درست آن را ارائه دهید.

بودجه کمپین تبلیغاتی یوتیوب خود را موثر استفاده کنید

روش‌های مختلف تبلیغ در یوتیوب هزینه‌های متفاوتی دارد. شما می‌توانید بودجه خود را بین انواع تبلیغات تقسیم کنید تا بهترین بازخورد را به دست آورید. برخی از انواع تبلیغات در این پلتفرم هم چند روش مختلف برای پرداخت دارند. باید بررسی کنید که کدام یک از روش‌های پرداخت برای شما مقرون به صرفه است و بازدهی بیشتری خواهد داشت.

پرسونا و مخاطب هدف خود را برای تبلیغات در یوتیوب شناسایی کنید

بدون شناخت مخاطب متوجه نخواهید شد چه محتوایی اعتماد او را جلب می‌کند و می‌تواند شما را به هدفتان برساند. با شناخت مخاطبان همچنین متوجه خواهید شد مخاطبان شما بیشتر در کدام کانال‌ها حضور دارند و کجا باید تبلیغات خود را ارائه دهید. پرسونای مخاطب در تمام بخش‌های برندسازی و تولید محتوا اهمیت بسیاری دارد.

تبلیغات خود را با گروه های تبلیغاتی سازماندهی کنید

با کمک گرفتن از گروه‌های تبلیغاتی نیازی نیست همه راه‌ها را خودتان امتحان کنید. می‌توانید بهترین مسیرها را انتخاب کنید، مشاوره بگیرید و با صرف بودجه مناسب، بهترین بازخورد را به دست آورید. تجربه در تبلیغات نقش مهمی ایفا می‌کند.

تبلیغات مرتبط با کسب‌و‌کار خود در یوتیوب داشته باشید

تبلیغات نامرتبط حتی اگر جذاب باشند هم نتیجه جز از دست رفتن اعتماد مخاطب به دنبال ندارند. زمانی که مخاطب با تبلیغات به سمت چیزی جذب می‌شود که در سایت یا کانال شما وجود ندارد، اعتمادش را نه تنها نسبت به برند شما، بلکه نسبت به تمام تبلیغات یوتیوب از دست خواهد داد. پیش از این هم گفتیم نامربوط بودن تبلیغ به موضوع کسب‌وکار جزو محدودیت‌های یوتیوب است.

تبلیغات یوتیوبی رقبای اصلی خود را زیر نظر داشته باشید

در کمپین‌های تبلیغاتی تحلیل رقبا اهمیت بسیاری دارد، به خصوص اگر در حال حاضر قدرتمندتر از شما هستند. تبلیغات یوتیوب رقبا را به دقت زیر نظر داشته باشید، محتوای آن‌ها، پیج‌هایی که برای تبلیغ انتخاب می‌کنند و برنامه‌هایی که برای مخاطبان هدایت شده دارند را به دقت بررسی کنید.

اصول کپشن نویسی فراموش نشود

برای تبلیغاتی که در کانال یوتیوب خودتان منتشر می‌کنید، اصول کپشن نویسی را رعایت کنید. این کپشن نه باید آنقدر کوتاه باشد که ارزش افزوده‌ای برای مخاطب نداشته باشد و نه آنقدر طولانی باشد که مخاطب زمانی برای آن صرف نکند. اگر تبلیغ شما در پیج‌های دیگر منتشر شود، نیازی به کپشن‌‌نویسی ندارید و باید همه محتوا را در ویدیو جای دهید.

A/B تست در اجرای تبلیغات یوتیوبی فراموش نشود

چیدن همه تخم‌مرغ‌ها در یک سبد هیچوقت نتیجه خوبی ندارد. نیازی نیست همه بودجه کمپین مورد نظر را برای اولین پلن خود صرف کنید. پلن B هم داشته باشید و بخشی از بودجه را به آن اختصاص دهید. در نهایت نتیجه برنامه‌های مختلف را بسنجید تا بهترین روش تبلیغات برای کسب‌وکارتان را پیدا کنید.

تبلیغات Bumper

قبل از اجرای تبلیغات یوتیوبی آماده باشید

همیشه فرض را روی موفقیت حداکثری تبلیغات بگذارید و برای آن آماده باشید. به عنوان مثال اگر هدف تبلیغات جذب ترافیک برای سایت است، باید آماده جذب ترافیک حداکثری باشید و پهنای باند مورد نیاز برای حضور کاربران در سایت را فراهم کنید. به یاد داشته باشید که شرایط صفحات مجازی و سایت در کمپین تبلیغاتی با روزهای عادی متفاوت است و تعداد بازدیدکنندگان بیشتر می‌شود. پس هم باید رابط کاربری و محتوای حرفه‌ای‌تری داشته باشید و هم زیرساخت‌های مورد نیاز برای حضور کاربران را تأمین کنید.

اقدامات زمان اجرای تبلیغات در یوتیوب

زمان اجرای کمپین تبلیغاتی بازدیدها به اوج می‌رسد و مهم‌ترین بخش کمپین اجرا می‌شود. بنابراین باید همیشه حاضر باشید تا چالش‌های احتمالی را حل کنید، مخاطبان را هدایت کنید و خدمات پشتیبانی ارائه دهید.

به ورودی‌های سایت توجه داشته باشید و آمار و ارقام ارائه شده در ابزار گوگل مثل گوگل آنالیتیکس را تحلیل کنید. از تیم پشتیبانی مطمئن شوید؛ اگر چالشی در زیرساخت سایت ایجاد شد، سریع آن را حل کنید. از تیم پشتیبانی بخواهید به سوالات کاربران در چت آنلاین یا تماس‌ها به دقت پاسخ دهند. به طور کلی باید سعی کنید مسیر خرید یا استفاده از خدمات تا حد امکان برای مخاطبان هموار باشد.


معرفی خدمات وب24: طراحی سایت اختصاصی با وردپرس و کدنویسی اختصاصی


اقدامات بعد از اجرای تبلیغات در یوتیوب

بعد از پایان کمپین، بازدیدهای سایت به حالت معمول برمی‌گردد و شما تعدادی مشتری جدید خواهید داشت. پس باید از آن‌ها پشتیبانی کنید تا به مشتری راضی و دائمی تبدیل شوند. علاوه بر پشتیبانی از مشتریان، باید آمار و اطلاعات کمپین را تحلیل کنید تا در کمپین‌های بعدی تجربه بیشتری داشته باشید.

بررسی بودجه پس از کمپین تبلیغاتی یوتیوب

هنگام اجرای کمپین بررسی کنید هر بخش از بودجه در کدام قسمت هزینه شده و میزان بازگشت آن چگونه بوده. باید بدانید که برای هر مشتری چقدر هزینه صرف کرده‌اید و با کدام روش هزینه‌ها کم‌تر و بازدهی بیشتر می‌شود. با این بررسی‌ها می‌توانید برنامه‌ریزی دقیق‌تر و هدفمندی برای بودجه کمپین‌های بعدی داشته باشید.

بررسی آمارها کمپین تبلیغاتی یوتیوبی در بازه‌های متفاوت

رفتار کاربران را در برابر روش‌های مختلف تبلیغات و محتواهایی که ارائه داده‌اید، تحلیل کنید. با این کار اطلاعات دقیق‌تری از پرسونای مخاطب به دست می‌آورید و می‌توانید بسنجید چه تبلیغی در یوتیوب شما را به موفقیت می‌رساند.

یادگیری‌های خود را از اجرای کمپین‌های یوتیوبی یادداشت کنید

در تمام طول کمپین کاغذ و قلم داشته باشید و هر نکته‌ای که می‌بینید را یادداشت کنید. بعد از پایان کمپین اطلاعات نوشته شده را منسجم کنید و نکاتی که یاد گرفته‌اید را دوباره بنویسید. با این کار بعد از مدتی یک دانشنامه کاربردی در زمینه تبلیغات و کمپین‌های مختلف خواهید داشت.

بهترین کمپین‌های تبلیغاتی یوتیوب

برخی از موفق‌ترین برندهایی که در تبلیغات یوتیوب عملکرد موفقیت‌آمیزی داشته‌اند را در ادامه نام می‌بریم:

نایک معمولا از روش اینفلوئنسر مارکتینگ استفاده می‌کند. مثلا در یکی از کمپین‌های این برند، هری شاو اینفلوئنسر یوتیوبی است که در زمینه فوتبال کار می‌کند. او در یکی از ویدیوهای خود در حیاط خلوت با رونالدو فوتبال بازی کرد. در این ویدیو کفش‌‌های فوتبال CR7 Mercurial برند نایک معرفی شد.

برندهای بزرگ دیگری مثل هیوندا یا آمازون هم تبلیغات یوتیوب انجام می‌دهند. این برندها ویدیوهای تبلیغاتی بین ۱ تا ۳ دقیقه تولید می‌کنند و با روش‌های تبلیغاتی مختلف در یوتیوب آن‌ها را منتشر می‌کنند. وجه تمایز اصلی این برندها در محتوای ویدیویی است که برای تبلیغات تولید می‌کنند.

کلام آخر

در این مقاله اطلاعات جامعی درباره برگزاری کمپین‌های تبلیغاتی در یوتیوب ارائه دادیم. راه‌اندازی کمپین تبلیغاتی جزو تخصصی‌ترین قسمت‌های دیجیتال مارکتینگ است و بدون حضور یک مشاور متخصص در این زمینه موفقیت‌آمیز نخواهد بود.

faq

یوتیوب دومین موتور جستجوی بزرگ جهان است که در هر ماه بیش از یک میلیارد کاربر دارد و همچنین ویدیو تأثیر بیشتری در متقاعد کردن مشتریان برای خرید دارد.

کمپین‌های یوتیوب ویدیوهایی تبلیغاتی هستند که در میان ویدیوهای این پلتفرم پخش می‌شوند و برند شما را به مخاطبان نشان می‌دهند.

همچنین بخوانید
در این مقاله از سایت وب24 شما را با مفهوم بنچ مارک و نحوه بنچ مارکینگ و مزایای الگو برداری از دیگران آشنا خواهیم کرد.
در این مقاله از سایت وب24 شما را با مفاهیم ATL، BTL و TTL در بازاریابی و تبلیغات آشنا خواهیم کرد.
بازاریابی برونگرا چیست و چه مزایایی دارد؟ مفهوم بازاریابی برونگرا را در این مطلب از سایت وب24 بخوانید.
CRM چیست و چه کاربردی دارد؟ مفهوم و کاربرد سیستم مدیریت ارتباط مشتری سی آر ام را در وب 24 بخوانید.
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha