معرفی ابزارهای سئو

کدام وب‌مستر یا متخصص سئو را می‌شناسید که وقت داشته باشد کلمه‌های کلیدی هر سایت را به صورت دستی در گوگل پیدا کند؟ آیا بدون کمک ابزارهای مختلف می‌توان لینک‌های ورودی به سایت را پیدا کرد؟ در سایت‌های بزرگ چگونه می‌توان گزارش‌های دوره‌ای از بهبود وضعیت سئو و جایگاه کلمات کلیدی ایجاد کرد؟

واقعیت این است که هیچ کدام از این اقدامات بدون استفاده از ابزار سئو قابل اجرا نیست. ابزارهای کاربردی سئو نه‌تنها امکان اجرای فعالیت‌های وقت‌گیر سئو را فراهم کرده‌اند بلکه می‌توانند بهترین نتایج ممکن را به بار بیاورند. در این مقاله از سایت وب 24 به معرفی مجموعه‌ای از بهترین ابزارهای سئو پرداخته‌ایم که در انجام کارهایتان به یاری شما می‌آیند. تا پایان با ما همراه باشید.

چرا باید از ابزارهای سئو استفاده کنیم؟

نیازی به گفتن نیست که برخی فعالیت‌های سئو تا چه اندازه می‌توانند وقت‌گیر و خسته‌کننده باشند، تصور کنید تک تک کلمات کلیدی سایت خود را بدون هیچ ابزاری پیدا کنید، نه‌تنها این کار وقت زیادی از شما می‌گیرد بلکه معمولا کیفیت لازم را هم در بر نخواهد داشت. اما ابزارهای سئو به سادگی شما را از کارهای خسته‌کننده‌ای مثل تحقیق کلمات کلیدی و تحلیل یک به یک داده‌ها راحت می‌کنند.

ابزارهای کاربردی سئو به شما کمک می‌کنند تا بفهمید کدام بخش از فعالیت‌های سئو شما خوب کار می‌کند و کدام قسمت‌ها نیاز به اصلاحاتی دارند. همچنین می‌توانید خودتان را با رقبایتان مقایسه کنید و فرصت‌هایی را که برای ارتقا رتبه در اختیارتان قرار دارد، پیدا کنید. همچنین می‌توانید عملکرد سایت‌تان در جستجوهایی که از مناطق مختلف دنیا با دستگاه‌های مختلف انجام می‌شود را بسنجید. این موضوع وقتی مهم‌تر می‌شود که شما به عنوان یک وب‌مستر کار سئوی چندین سایت را همزمان انجام می‌دهید، یک ابزار سئو در چنین شرایطی کمک زیادی در استفاده از وقت و انرژی و گرفتن نتایج درست به شما می‌کند.


خدمات وب24: سئو 


معرفی بهترین ابزارهای سئو (رایگان و پولی)

امروزه ابزارهای متنوع و کاربردی زیادی برای سئو ارائه شده که هرکدام مزیت‌هایی برای شما ایجاد می‌کنند. از کار تحقیق کلمات کلیدی گرفته تا بررسی میزان بازدید و نمایش سایت‌تان در نتایج جستجو را می‌توانید با کمک این ابزارها به سادگی انجام دهید. برخی از این ابزارها پولی و برخی رایگان هستند و در قسمت‌های مختلف فعالیت‌های سئو به کمک شما می‌آیند. در ادامه مهم‌ترین ابزارهای کاربردی سئو را به شما معرفی می‌کنیم:

ابزار سئو

Ahrefs

Ahrefs یکی از بهترین انواع ابزار سئو است که بخش‌های مختلف سایت شما را بررسی کرده و پروفایلی از کلمات کلیدی، لینک‌ها و رتبه سایت شما می‌سازد و کمک می‌کند بهترین تصمیمات را برای ارتقای سئوی سایت‌تان بگیرید. برخی از مهم‌ترین قسمت‌های آن را بررسی می‌کنیم:

  • Site Explorer: به شما کمک می‌کند علملکرد تک‌تک صفحات سایت خود را ارزیابی کنید.
  • Content Explorer: بهترین محتواهای سایت شما که عملکرد خوبی در نتایج جستجو داشته‌اند نمایش می‌دهد.
  • Keywords Explorer: به شما کمک می‌کند حجم جستجوی ماهانه و نرخ کلیک کلمات کلیدی مختلف را بدست آورید و استراتژی کلمات کلیدی سایت خود را تدوین کنید. این قسمت همچنین کلماتی را تحت عنوان موضوعات والد به شما معرفی می‌کند که در حوزه کاری شما قرار دارند و حجم جستجوی بیشتری نسبت به کلمه کلیدی موردنظر خودتان دارند اما پتانسیل رتبه ‌گرفتن در آنها یکسان است. بدین‌ترتیب فرصت‌های سئوی سایتتان را هم گوشزد می‌کند.
  • Site Audit: این قسمت از ابزار Ahrefs مثل یک خزنده سایت شما را بررسی می‌کند و کلیه خطاهای صفحات سایت شما را برایتان لیست می‌کند.

Woorank

آنالیز عمیقی که Woorank روی سایت شما انجام می‌دهد، به شما کمک می‌کند فرصت‌های بی‌نظیری برای ارتقا عملکرد و رتبه سایت خود پیدا کنید. این گزارش مواردی مثل ابتکارات سئویی، سیگنال‌های شبکه‌های اجتماعی و کاربردی بودن فعالیت‌ها را در نظر می‌گیرد.

Screaming Frog SEO Spider

Screaming Frog هم یک ابزار سئو است که به صورت نرم‌افزاری روی سیستم نصب شده و به خزش سایت‌های موردنظر شما می‌پردازد و در نهایت کلیه ایرادات سئوی آنها را اعلام می‌کند. با استفاده از این ابزار سئو، کارهایی را که انجام آن چند روزی زمان می‌برد، می‌توانید در چند ساعت انجام دهید. این ابزار اطلاعات کاملی درمورد صفحات 404، ریدایرکت‌ها، صفحاتی با محتوای ضعیف، صفحاتی که هدینگ‌ها در آن به کار نرفته‌اند و... به شما ارائه می‌کند.

SEMrush

SEMrush هم یکی از ابزارهای کاربردی سئو است که گزارش‌هایی با جزییات فراوان در اختیارتان می‌گذارد. این ابزار دامنه شما را بررسی کرده و گزارشی از کل سایت یا هر صفحه‌ای که بخواهید ایجاد می‌کند. SEMrush قسمتی به نام SEO Toolkit دارد که نمایش صفحات سایت شما در نتایج جستجو را زیرنظر می‌گیرد. این قسمت کلمات کلیدی که در آنها رتبه گرفته‌اید، صفحه‌ای که برای هر کلمه کلیدی رتبه گرفته و حجم جستجوی هرکدام را به شما اعلام می‌کند. علاوه بر این SEMrush امکانات زیر را هم در اختیار شما می‌گذارد:

  • مقایسه هر صفحه از سایت با صفحات سایت‌های رقیب
  • بررسی لینک‌هایی که از سایت‌های دیگر گرفته‌اید
  • تحقیق کلمات کلیدی
  • پیدا کردن فرصت‌های احتمالی در بخش سئو داخلی
  • شناسایی کلمات کلیدی که رقبایتان روی آنها تبلیغات انجام داده‌اند
  • بررسی میزان اشتراک‌گذاری مطالب سایت در شبکه‌های اجتماعی
  • ارائه توصیه‌هایی برای بهبود محتواهای سایت و کسب رتبه‌های بالاتر

Moz’s Pro Tools

Moz’s Pro را یک ابزار همه‌کاره برای ارتقای رتبه سایت‌تان در نتایج جستجو بدانید. مجموعه ابزارهای Moz’s Pro اطلاعاتی را برایتان فراهم می‌کنند که به شما در کشف فرصت‌های جدید برای ارتقای سئوی سایت، زیرنظر گرفتن رشد سایت و تهیه گزارش از روند سئوی آن کمک می‌کنند. Moz’s Pro خزنده‌ای دارد که مانند گوگل سایت شما و لینک‌های آن را به طور کامل خزش می‌کند.
این ابزار گزارش کاملی از محتواهای تکراری، ریدایرکت‌ها و دیگر فاکتورهایی که بر عملکرد سئوی سایت شما تاثیر می‌گذارند، ارائه می‌کند. یکی از مهم‌ترین مزیت‌هایی که آن را در زمره بهترین ابزار سئو قرار می‌دهد، بروز بودن آن و انطباق با الگوریتم‌های گوگل است. در واقع با استفاده از ابزارهای Moz’s Pro خیالتان از همسو بودن فعالیت‌هایتان با بروزرسانی‌های گوگل راحت خواهد بود.

Google Light House

در یکی دو سال گذشته گوگل صراحتا تاکید زیادی بر تجربه کاربری سایت‌ها داشته و اعلام کرده تجربه کاربری نقشی عمده در رتبه‌ گرفتن سایت‌ها در نتایج جستجو خواهد داشت. گوگل برای این منظور core web vitals را معرفی کرد که پارامترهایی را برای سنجش تجربه کاربری صفحات وب درنظر گرفته است. درواقع گوگل برای رتبه‌ دادن به یک صفحه به رضایت کاربران از آن توجه می‌کند و این رضایت را با استفاده از پارامترهایی مثل سرعت بارگیری صفحات، زمان لازم برای پاسخگویی صفحه به کاربران و مواردی اینچنینی اندازه‌گیری می‌کند. اما گوگل به این بسنده نکرده و برای کمک به وب مسترها ابزاری را هم برای سنجش تجربه کاربری سایت معرفی کرد.

Google Light House در واقع به شما این امکان را می‌دهد تا تجربه کاربری سایت خود را از دید گوگل ببینید. این ابزار همچنین توصیه‌هایی عملی برای رفع ایرادات و بهبود تجربه کاربری سایت به شما ارائه می‌کند. پارامترهایی که Google Light House اندازه‌گیری می‌کند شامل lcp یا زمان لازم برای بارگیری بزرگترین عنصر محتوایی صفحه، FID یا زمان لازم برای پاسخگویی سایت به اولین تعامل کاربر و همچنین CLS که معیاری برای پایداری صفحه است، می‌شود.


طراحی سایت فروشگاهی از خدمات وب24


keywordtool

هر زمان بخواهید عبارتی را در گوگل جستجو کنید، خود گوگل هنگام تایپ عبارت، پیشنهادهایی را برای کامل ‌کردن آن به شما می‌دهد. این پیشنهادها بر اساس بیشترین جستجوهایی است که کاربران انجام می‌دهند. در واقع پیشنهادهایی که گوگل هنگام جستجو پیشنهاد می‌دهد، جزو عبارت‌هایی هستند که با موضوع شما بسیار مرتبط بوده و بیشترین حجم جستجو را دارند. با استفاده از این ویژگی گوگل می‌توانید بهترین انتخاب‌ها را برای کلمات کلیدی سایت خود بدست آوردید. اما اینکه بخواهید برای هر کلمه کلیدی لیستی از عبارت‌های هم‌خانواه پرجستجوی آن را پیدا کنید کار واقعا خسته کننده‌ای است، این کار را ابزار keywordtool برایتان انجام می‌دهد.

ابزار keywordtool با استفاده از پیشنهادهای گوگل لیستی از صدها کلمه کلیدی هم خانواده و پرجستجوی مرتبط را که به عبارت‌های LONGTAIL معروف هستند، برای شما تهیه می‌کند. این ابزار به صورت رایگان در اختیار شما قرار می‌گیرد اما می‌توانید با تهیه نسخه پولی آن از امکانات بیشتری برخوردار شوید.

مزیت این ابزار در استفاده از پیشنهادهای خود گوگل است، در مقایسه با ابزار کیوردپلنر گوگل باید گفت، ازآنجا که کیوردپلنر درواقع ابزاری برای جستجوی کلمات کلیدی در تبلیغات گوگل ادز است، ممکن است عبارت‌هایی که پیشنهاد می‌دهد چندان برای فعالیت‌های سئو و بازاریابی محتوا مناسب نباشند، زیرا بیشتر بر موضوعات کلی جستجو تاکید دارد. اما پیشنهادهای گوگل با استناد به چیزی که کاربران بیشتر جستجو می‌کنند، اقدام به ارائه کلمات LONGTAIL یا هم‌خانواده می‌کند، چیزی که دقیقا در سئو به آن نیاز دارید.

Google Keyword Planner

Google Keyword Planner اولین ابزاری است که هر وب‌مستری برای تحقیق کلمات کلیدی به سراغ آن می‌رود. از آنجا که این ابزار از داده‌های خود گوگل برای پیدا کردن کلمات کلیدی مرتبط استفاده می‌کند، همواره پیشنهادهای آن قابل اطمینان است. گوگل کیورد پلنر در واقع ابزاری است که ذیل سرویس گوگل ادز ارائه شد تا برای انتخاب کلمات کلیدی مرتبط با یک کسب و کار مورداستفاده قرار گیرد و افرادی که قصد تبلیغات در گوگل ادوردز دارند، بتوانند بهترین کلمات کلیدی مرتبط با خود را پیدا کنند.

هنگامی که عبارتی را در Google Keyword Planner وارد کنید، لیستی از همه کلمات مرتبط با آن را برای شما نمایش می‌دهد که در مقابل هر کدام می‌توانید مقدار جستجوی ماهانه آن را مشاهده کنید. همچنین در تنظیمات آن می‌توانید انتخاب کنید پیشنهادهای ارائه‌شده با توجه به جستجوهای کاربران یک منطقه جغرافیایی خاص یا در یک زبان خاص باشد.

دو ابزار مهم و حیاتی سئو

پس از معرفی چند ابزار سئو حالا وقت آن رسیده که به دو سرویس مهم گوگل بپردازیم:

سرچ کنسول گوگل (Google Webmaster Tools)

سرچ کنسول در اصل مهم‌ترین ابزار سئو است که هر وب‌مستری برای انجام فعالیت‌های سئوی سایت به آن نیاز دارد. سرچ کنسول گوگل ایندکس‌ شدن صفحات، خطاهای احتمالی در خزش سایت، فایل SITEMAP، لینک‌های ورودی و تجربه کاربری سایت شما را بررسی کرده و هر کدام را گزارش می‌دهد. همچنین میزان نمایش صفحات سایت برای هر کلمه کلیدی، میزان کلیک هر صفحه و نرخ تبدیل آنها را هم به شما نشان می‌دهد. با استفاده از سرچ کنسول خیالتان تا حد زیادی از سئوی سایت راحت خواهد بود.


بیشتر بخوانید: آموزش گوگل سرچ کنسول


گوگل آنالیتیکس (Google Analytics)

گوگل آنالیتیکس درواقع ابزاری است برای جمع‌آوری و تحلیل داده از سایت، به خصوص وقتی می‌خواهید ترافیک ورودی سایت خود را زیرنظر داشته باشید. اما این ابزار می‌تواند به سئوی سایت هم کمک کند، مخصوصا اگر آن را به سرچ کنسول متصل کنید. بدین‌ترتیب کلیه اطلاعات ورودی‌ها و سئوی سایت شما به صورت یکجا در اختیارتان قرار گرفته و می‌توانید آنها را مدیریت کنید. گوگل آنالیتیکس به شما کمک می‌کند بتوانید ترافیک اسپم سایت خود را تشخیص داده و آن را از گزارش‌های سئوی خود حذف کنید.

همچنین می‌توانید مقدار ترافیک ارگانیک خود را با دیگر انواع ترافیک مقایسه کنید. علاوه بر این با استفاده از گزارش‌های آنالیتیکس می‌توانید میزان تعامل کاربران با صفحات سایت خود را بسنجید و همچنین صفحاتی که بیشترین بازدید را داشته‌اند، پیدا کنید. این به شما کمک می‌کند استراتژی‌های به کار رفته در این صفحات را به دیگر صفحات هم گسترش داده و ترافیک ورودی سایت و نرخ تبدیل آن را افزایش دهید.

معرفی جت سئو ابزار سئو ایرانی

هرچند همه ابزارهایی که تاکنون معرفی کردیم، جزو ابزارهای کاربردی سئو به حساب آمده و مزیت‌های زیادی برای شما ایجاد می‌کنند اما معمولا استفاده از آنها برای کاربران ایرانی مشکلات زیادی دارد، ضمن اینکه کیفیت لازم را به دنبال نخواهند داشت. اما استفاده از یک ابزار سئو ایرانی می‌تواند پاسخگوی نیازهای شما باشد. جت سئو به عنوان یک ابزار کاربردی سئو به شما در زمینه تحقیق کلمات کلیدی و پیدا کردن عبارت‌های Longtail کمک کرده و به خوبی می‌تواند رقبایتان را تحلیل و بررسی کند.

بخش ساختار محتوای جت سئو یکی از کاربردی‌ترین قسمت‌های این ابزار است که به شما در چینش ساختار محتوا و پیدا کردن بهترین عناوین و تگ‌های h کمک می‌کند. علاوه بر این جت سئو گزارش‌های متنوعی در مورد خطاهای سایت و مشکلات احتمالی آن به شما ارائه می‌کند که با استفاده از آن می‌توانید به خوبی بر وضعیت سئوی سایت مسلط باشید. علاوه بر این جت سئو به رصد جایگاه سایتتان در هر عبارتی که بخواهید، کمک می‌کند.

داشبورد جت سئو شامل پنج بخش اصلی تحقیق کلمات کلیدی، رتبه کلمات کلیدی، خطاهای فنی، خطاهای محتوایی و لینک‌ها است.

تحقیق کلمات کلیدی

ابزار تحقیق کلمات کلیدی از مهمترین و پرکاربردترین بخش‌های جت سئو است. این بخش چهار ابزار در اختیار شما می‌گذارد که در کنار یکدیگر یک تحقیق کامل برای کلمات کلیدی سایت شما انجام می‌دهند. در ابزار واژه گستر می‌توانید کلمه موردنظر خود را وارد کرده و عبارت‌های مرتبط با آن را دریافت کنید. همچنین در بخش تحلیل دامنه این امکان در اختیار شما قرار دارد که دامنه سایت‌های رقیب خود را وارد کرده و کلمات کلیدی هدف آن‌ها را پیدا کنید.

 بخش ساختار محتوای جت سئو یکی از کاربردی‌ترین قسمت‌های این ابزار است که به شما در چینش ساختار محتوا و پیداکردن بهترین عناوین و تگ‌های h کمک می‌کند. با کمک این بخش می‌توانید یک کلمه کلیدی هدف خود را وارد کرده و پیشنهادهایی مفید برای عنوان، تگ‌های هدینگ، حجم محتوا و آلت تصاویر آن دریافت کنید. شکاف کلمات کلیدی، ابزار دیگری است که کلمات کلیدی دارای پتانسیل رتبه گرفتن را به شما معرفی می‌کند.

رتبه کلمات کلیدی

اما در قسمت رتبه کلمات کلیدی، جت سئو این امکان را در اختیار شما قرار داده تا رتبه کلیه کلمات کلیدی سایت خود را زیر نظر داشته باشید. این قسمت کلمات کلیدی هدف شما را دریافت کرده و به طور خودکار صفحه فرود آن را پیدا می‌کند. سپس رتبه صفحه در جستجوی گوگل را به شما نشان می‌دهد. علاوه بر این سیر تغییرات رتبه در طول زمان را هم می‌توانید مشاهده کنید.

در بخش دیده‌بان رقبا، شما می‌توانید لیست کاملی از سایت‌های رقیب خود را مشاهده کنید. در مقابل نام هر سایت اطلاعاتی شامل رتبه الکسا، میانگین رتبه در گوگل، تعداد بک‌لینک‌ها و امتیاز هرکدام از دید جت سئو نمایش داده می‌شود. علاوه بر این لیستی از کلمات کلیدی مشترک شما با هر سایت هم در اختیارتان قرار دارد.

خطاهای سایت

جت سئو در قسمت خطاهای فنی گزارش‌های متنوعی درمورد خطاهای سایت و مشکلات احتمالی آن به شما ارائه می‌کند که با استفاده از آن می‌توانید به خوبی بر وضعیت سئوی سایت مسلط باشید. این گزارش‌ها در مورد خطاهای 404، نداشتن اسکیما، ریدایرکت 301، مشکل کنونیکال، لینک‌های داخلی نوفالو، صفحات با خطای 500 و... به شما ارائه خواهند شد.

دسته دیگری از خطاها که با کمک جت سئو می‌توانید آن‌ها را زیر نظر داشته باشید، خطاهای محتوایی است. در این قسمت هم گزارش‌هایی درمورد انواع خطاها مثل صفحات کم محتوا، صفحات یتیم، صفحات فاقد آلت تصاویر، خطا در تگ‌های هدینگ، متای توضیحات، عنوان‌ها و.... به شما ارائه می‌شود.

گزارش لینک‌ها

آخرین قسمت ابزارهای جت سئو، لینک است که گزارش‌های کاملی در مورد لینک‌های داخلی سایت، لینک‌های خارجی و انکرتکست‌های آن‌ها در اختیارتان می‌گذارد.

جمع‌بندی

در این مقاله به معرفی چند ابزار سئو که بیشترین کاربرد را دارند، پرداختیم. این ابزارها کمک زیادی در انجام فعالیت‌های سئو و گرفتن بهترین نتایج به شما می‌کنند.

همچنین بخوانید
موارد استفاده از تگ head چیست؟ تگ ها و زیر تگ هایی که بین تگ head قرار می گیرند و نحوه ی استفاده از آن را در این مطلب از سایت وب 24 مطالعه کنید.
در این مقاله از سایت وب24 شما را با تعریف بریف محتوا و نحوه نوشتن بریف محتوا آشنا خواهیم کرد.
در این مقاله از سایت وب24 شما را با مفهوم چرخه عمر محتوا و اهمیت آن در استراتژی محتوا آشنا خواهیم کرد.
آیا لحن در تولید محتوای یک مقاله تاثیر دارد؟ اهمیت و تاثیر انواع لحن محتوا را در این مطلب از وب 24 بخوانید.
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha


دیدگاه کاربران
sara
ارسال شده در : شنبه 18 دی 1400

مرسی.جت سئو واقعا کاربردیه