صفحات یتیم یا Orphan Page چه صفحاتی هستند؟

صفحات یتیم یا Orphan page یکی از فاکتورهایی هستند که باعث از بین رفتن زحمات شما برای سئوی سایتتان می‌شوند. یکی از کارهایی که در بهینه‌سازی وب‌سایت باید انجام دهید این است که عوامل سمی را پیدا کنید و آن‌ها را با روش‌های درست از بین ببرید. صفحات یتیم یکی از ناشناخته‌ترین مشکلات سایت‌ها هستند و بدون اینکه علامت خاصی داشته باشند، به سئو سایت آسیب می‌رسانند.

در این مقاله یاد می‌گیرید صفحات یتیم چه هستند، چه ضررهایی برای سئوی سایت و رتبه شما در نتایج جستجو دارند و چطور می‌توان آن‌ها را پیدا کرد.

صفحات یتیم یا Orphan Page چیست؟

صفحات یتیم که با نام اختصاری OP نیز شناخته می‌شوند، صفحاتی هستند که به هیچکدام از صفحات سایت لینک نشده‌اند و از طریق هیچ صفحه‌ای نمی‌توان به آن‌ها دسترسی پیدا کرد. این صفحات هم به هیچ صفحه دیگری دسترسی نمی‌دهند. آن‌ها به تنهایی بخشی از سایت را به خود اختصاص داده‌اند و معمولا هم دیده نمی‌شوند.

ربات‌های خزنده گوگل با ساختار لینک‌سازی موجود در سایت شما پیش می‌روند و صفحات را بررسی می‌کنند؛ از آن‌جایی که هیچ صفحه‌ای به صفحه یتیم سایت لینک نداده، خزنده‌ها هم آن‌ها را پیدا نمی‌کنند، به همین دلیل تنها در موارد نادر می‌بینیم که چنین صفحاتی در نتایج گوگل دیده شوند و رتبه بگیرند. شما صفحات سایت را می‌سازید که در گوگل ایندکس شوند و رتبه به دست آورند، اما صفحات یتیم به این هدف نمی‌رسند و عملا پیج‌های اضافه‌ای هستند که در سایت ساخته شده‌اند.

صفحات یتیم یا Orphan Page

نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که صفحات یتیم یا Orphan page با صفحات بن بست (Dead-end Pages) متفاوت هستند. صفحات بن بست مواردی هستند که از سایر پیج‌های سایت لینک گرفته‌اند و می‌توان از نتایج جستجو یا از داخل سایت به آن‌ها دسترسی داشت، اما خودشان به هیچ صفحه‌ای لینک نمی‌دهند. در نتیجه زمانی که کاربر یا ربات خزنده به آن‌ها می‌رسد، به بن بست رسیده است و باید از سایت خارج شود. ویژگی مشترک بین صفحات بن بست و یتیم این است که نرخ پرش سایت را افزایش می‌دهند.


بیشتر بخوانید:  اهمیت لینک سازی داخلی در سئو


چرا صفحات یتیم برای سئو مضر هستند؟

اگر به صورت حرفه‌ای روی سئوی سایت خود کار می‌کنید، احتمال اینکه تعداد صفحات یتیم سایت زیاد باشند، بسیار پایین است. اما مشکل اینجاست که همین تعداد کم صفحات هم ممکن است بودجه خزش در سایت شما را هدر بدهند. تصور کنید ربات خزنده گوگل به هر دلیلی به این صفحه یتیم برسد و بخواهد سایت را بررسی کند. وقتی لینکی در آن وجود ندارد، از سایت خارج می‌شود و کسی نمی‌داند دوباره کی نوبت به بررسی آن سایت خواهد رسید تا خزنده گوگل بازگردد. در مورد کاربران هم این مسئله صدق می‌کند. اگر کاربری بتواند به صفحات یتیم دسترسی پیدا کند، از آنجایی که به صفحه دیگری دسترسی ندارد، از سایت خارج می‌شود و نرخ پرش افزایش پیدا می‌کند. رتبه نگرفتن و افزایش نرخ پرش دو دلیل مهم برای آسیب رسیدن به سئوی سایت هستند.

نکته دیگری که باید به آن توجه داشته باشید این است که علت‌های ایجاد صفحات یتیم یا Orphan page می‌توانند عامل مشکلات سئویی دیگری هم باشند؛ مثلا زمانی که CMS سایت شما URLهای ناشناخته تولید می‌کند، سایت از حالت بهینه خارج می‌شود.

دلایل به وجود آمدن Orphan Pages

علت‌های مختلفی برای به وجود آمدن صفحات یتیم وجود دارد، بسیاری از آن‌ها پیج‌های قدیمی سایت هستند که شاید از وجودشان اطلاع نداشته باشید. در ادامه به مهم‌ترین علت‌هایی که باعث به وجود آمدن Orphan page می‌شوند، اشاره کرده‌ایم.

  • بعضی از صفحات از ابتدا یتیم نبوده‌اند و قبلا چند صفحه در سایت وجود داشتند که به آن‌ها لینک می‌دادند. اما به مرور زمان صفحات دارای لینک حذف شدند و صفحه را یتیم کرده‌اند.
  • برخی از مشکلات موجود در ساختار سایت صفحات Orphan را ایجاد می‌کنند؛ خطاهای ترکیبی در نقشه سایت که URLهای اشتباه تولید می‌کند، URLهای اضافه‌ای که هنگام تشکیل تگ‌ها ایجاد می‌شوند و محتواهایی که بدون لینک سازی بارگذاری می‌شوند، چند نمونه از این مشکلات هستند.
  • گاهی اوقات محصول یا خدماتی از فروشگاه حذف می‌شود، اما صفحه آن روی سایت باقی می‌ماند و از آنجایی که دیگر آن محصول وجود ندارد، لینک‌سازی انجام نمی‌شود و محتواهایی که پیش از این با محصول در ارتباط بوده‌اند هم حذف می‌شوند. در نتیجه صفحه محصول به یک Orphan page تبدیل می‌شود.
  • گاهی اوقات هم CMS (سیستم مدیریت محتوا) URLهای ناشناخته‌ای ایجاد می‌کند که به عنوان صفحات یتیم در سایت در نظر گرفته می‌شوند.

این موارد چند مورد از علت‌های اصلی صفحات یتیم یا Orphan page بودند، اما این صفحات به هر دلیلی می‌توانند ایجاد شوند. حتی ممکن است در وبلاگ شما مقالاتی وجود داشته باشد که هیچ صفحه‌ای به آن لینک نمی‌دهد و در نتایج جستجو هم نمایش داده نشود؛ علت این موضوع هیچکدام از موارد بالا نیست و به خاطر بی‌دقتی، صفحه یتیم مانده است. نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که هر صفحه‌ای در سایت می‌تواند یتیم باشد.


معرفی خدمات وب24: طراحی سایت با کدنویسی اختصاصی


چگونه صفحات یتیم Orphan Page را پیدا کنیم؟

یکی از مهم‌ترین مشکلات پیش روی سئوکاران و ادمین‌های سایت پیدا کردن صفحات یتیم و بهبود آن‌هاست. گاهی این صفحات به حدی ایزوله می‌شوند که حتی مدیر سایت هم نمی‌تواند به راحتی آن‌ها را پیدا کند و باید به ابزارهای بهینه سازی و آنالیز متوسل شود.

دلایل به وجود آمدن Orphan Pages

اولین منبعی که برای پیدا کردن صفحات یتیم وجود دارد، Google Analytics است. شما می‌توانید با کلیک روی Site Content در بخش Behavior به لیست کاملی از URLهای موجود در سایت خود دسترسی داشته باشید. احتمالا صفحاتی که بازدید زیادی ندارند، یتیم هستند و با بررسی آن‌ها می‌توانید متوجه شوید کدام یک واقعا یتیمند و کدام یک به دلیل مشکلات سئویی دیگر بازدید پایین دارند. ابزار دیگری هم برای بررسی صفحات سایت و میزان بازدید آن‌ها وجود دارد که در ادامه آن‌ها را نام برده‌ایم:

  • سرچ کنسول گوگل
  • ابزار MOZ
  • ابزار Ahrefs

استفاده از این روش‌ها به‌ خاطر تحریم و عدم وجود لوکیشن ایران در آن‌ها، برای سایت‌های ایرانی کار سختی است. به همین دلیل به یک راه جایگزین برای پیدا کردن صفحات یتیم و آنالیز سایت نیاز داریم.

شناسایی صفحات یتیم با استفاده از ابزار جت سئو

جت سئو یک ابزار کاملا ایرانی است که در وهله اول شما را از قید و بند تحریم و نیاز به VPN و VPS رها می‌کند. ابزار ایرانی برای سایت‌های ما که مخاطبانشان معمولا در ایران زندگی می‌کنند، دقت بالاتری دارد و نتایج دقیق‌تری ارائه می‌دهد. جت سئو ابزاری است که توسط متخصصان ایرانی طراحی شده و برای کاربران بومی کاربرد بسیاری دارد.

جت سئو نه تنها صفحات یتیم سایت را پیدا می‌کند، بلکه امکان پیدا کردن ایرادهای سئویی مختلف را هم ارائه می‌دهد. برخی از امکانات جت سئو عبارتند از:

  • خطای لینک‌ها
  • خطاهای موجود در صفحات سایت
  • خطاهای مربوط به لینک‌های داخلی و لینک‌های خارجی

با ترکیب داده‌هایی که از جت سئو به دست می‌آورید، می‌توانید به راحتی صفحات یتیم یا Orphan page سایت خود را پیدا کنید. جالب‌تر آنکه کارشناسان جت سئو بعد از مشخص شدن ایرادهای سایت، راهنمایی‌های لازم برای حل مشکلات را به شما ارائه می‌دهند.

به عنوان مثال برای صفحات یتیم راهکارهای مختلفی از جمله آرشیو کردن آن‌ها (اگر در سایت به آن‌ها نیازی ندارید) یا لینک دادن به آن‌ها از صفحات دیگر سایت و خارج شدن از حالت Orphan وجود دارد. کارشناسان جت سئو خدمات بهینه‌سازی وب سایت و سئو را نیز ارائه می‌دهند و می‌توانند اقدامات مورد نیاز برای رسیدن به نتایج مطلوب در گوگل را برای شما انجام دهند.


انجام تمامی خدمات تولید محتوا توسط تیم مجرب وب24


جمع‌بندی

صفحات یتیم یا Orphan page یکی از مشکلات سئویی هستند که بدون جلب توجه یا ارور خاصی باعث افت رتبه سایت در گوگل می‌شوند. در نگاه اول به نظر می‌رسد این عوامل کوچک تأثیر منفی خاصی ایجاد نمی‌کنند، اما جمع شدن آن‌ها در کنار هم می‌تواند اثرات مخربی بر سایت داشته باشد.

با مطالعه این مقاله متوجه شدید صفحات یتیم چه صفحاتی هستند و چه اثراتی روی سایت دارند. ممکن است پیدا کردن این صفحات به زمان و دقت زیادی نیاز داشته باشد، اما فراموش نکنید که با پیدا کردن آن‌ها هم اثر مثبت روی سئوی سایت می‌گذارید و هم می‌توانید ایرادهای دیگری که باعث کاهش بازدید صفحات سایت می‌شوند را پیدا کنید.

همچنین بخوانید
موارد استفاده از تگ head چیست؟ تگ ها و زیر تگ هایی که بین تگ head قرار می گیرند و نحوه ی استفاده از آن را در این مطلب از سایت وب 24 مطالعه کنید.
در این مقاله از سایت وب24 شما را با تعریف بریف محتوا و نحوه نوشتن بریف محتوا آشنا خواهیم کرد.
در این مقاله از سایت وب24 شما را با مفهوم چرخه عمر محتوا و اهمیت آن در استراتژی محتوا آشنا خواهیم کرد.
آیا لحن در تولید محتوای یک مقاله تاثیر دارد؟ اهمیت و تاثیر انواع لحن محتوا را در این مطلب از وب 24 بخوانید.
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha