آنالیز سایت چیست و با چه ابزارهایی انجام می شود؟

یکی از دغدغه‌های مشترک صاحبان کسب و کارهای مختلف، ایجاد و مدیریت سایتی حرفه‌ای با محتوای باکیفیت است تا میزان فروش خود را بالاتر ببرند. تامین اطلاعات و تولید محتوای سایت‌ها از چالش‌ها و دغدغه‌های همیشگی صاحبان وب‌سایت‌هاست و امروزه همه می‌دانند بهینه‌سازی سایت و تولید محتوا می‌بایست با استفاده از تکنیک‌های سئو انجام گیرد. پیش از هرگونه اقدامی برای اجرای کمپین یا کار کردن بر روی سئو سایت، می‌بایست آنالیز سایت توسط متخصصان انجام شود تا گزارشی از وضعیت فعلی سایت تهیه شود. گزارشی که از وضعیت موجود سایت تهیه می‌شود، با وضعیت مطلوب مقابله می‌شود و کاستی‌ها مشخص گردیده و برنامه‌ای برای دستیابی به آنچه مد نظر است، تدوین می‌شود. 

شما می‌توانید آنالیز سایت را بر روی سایت خود و بر روی رقبای تجاری خود انجام دهید. این کار تحت عنوان رصد رقبا صورت می‌گیرد. طبیعتا مهم‌ترین منبع اطلاعاتی شما درباره رقبای خود، سایت آن‌هاست. بنابراین چه قصد داشته باشید سئو سایت خود را بهبود ببخشید و چه قصد داشته باشید محتوا و سایت خود را بهینه کنید، ناگزیر از تحلیل سایت رقبای خود نیز هستید.

چه زمانی آنالیز سایت را انجام دهیم؟ 

پیش از بهینه‌سازی سایت، می‌بایست به سراغ تجزیه و تحلیل سایت بروید. با آنالیز سایت می‌توانید نقاط قوت و ضعف همه صفحات سایت را دریابید. بدون تحلیل کامل سایت، کار کردن بر روی سئو فایده‌ای نخواهد داشت، چون شما باید بتوانید معیاری برای محاسبه پیشرفت سایت خود داشته باشید. معمولا مدیران سایت‌های پرمخاطب روزانه بخشی از فعالیت‌های خود را به تجزیه و تحلیل آمارهای سایت خود اختصاص می‌دهند. بهتر است تحلیل سایت را روزانه انجام دهید و در آغاز هر هفته گزارشی از آمارهای سایت را به همکاران خود ارائه دهید، این‌گونه هم میزان پیشرفت خود را راحت‌تر می‌سنجید، هم در صورت بروز خطا یا ریزش مخاطبان، می توانید زود دست به کار شوید و اقدامات لازم را انجام دهید. 

اگر پیش از کار کردن بر روی سئو سایت، آنالیز حرفه ای سایت را انجام ندهید، ممکن است متوجه علل فرار مخاطبان نشوید و تنها ترافیک سایت شما بالا برود و مخاطبان به مشتری تبدیل نشوند. همچنین این نقایص موجب می‌شود عواملی که باعث بهبود رتبه سایت و جذب کاربر به سایت شده‌اند، از بین بروند. بنابراین بی گدار به آب نزنید و با برنامه‌ریزی این کار را انجام دهید. در کنار آنالیز سایت خود، باید به سراغ تحلیل سایت رقبا نیز بروید. سعی کنید متوجه شوید درچه زمینه‌هایی عملکرد بهتری نسبت به شما دارند. در نظر داشته باشید که شاید مخاطبان شما با مخاطبان آن‌ها تفاوت داشته باشد. بنابراین شناسایی مخاطبان، بخش مهمی از فرایند تحلیل سایت رقبای شماست.

آنالیز سایت چیست؟

آنالیز حرفه‌ای سایت چیست؟

به احتمال زیاد با یک جستجوی ساده در گوگل می‌توانید ابزارهای آنالیز سایت را به راحتی پیدا کرده و با ثبت‌نام راه‌اندازی کنید؛ اما آنالیز حرفه ای سایت تنها کار کردن با این ابزارها نیست. کلید موفقیت و کارآمد بودن سئو سایت، تجربه است. جزئیات زیادی است که ابزارهای تحلیل‌گر نمی‌توانند به شما یادآوری کنند، مثل اهمیت لندینگ پیج (صفحه فرود) سایت و نقش آن در جلب مشتری. متخصصان آنالیز حرفه ای سایت می‌توانند با دیدن گزارش تعداد بازدیدکنندگان و میزان کلیک بر روی آگهی‌ها، رفتار مخاطبان سایت شما را پیش‌بینی کنند و بر اساس تجربیات خود، پیشنهادهایی برای بهبود تجربه کاربری مخاطبان به شما ارائه دهند. آنالیز سایت به شما نشان خواهد داد که کلمات کلیدی در رتبه سئو سایت شما تا چه میزان تاثیر دارد، تلقی بازدیدکنندگان از صفحات سایت شما چگونه است و چگونه می‌توانید تجربه کاربری بهتری برای مخاطبان خود ایجاد کنید. در هر مرحله، شما نیاز دارید بدانید چه کارهایی بر روی سایت صورت گرفته و چه نتایجی در برداشته است.
آنالیز سایت به شما اطلاعات خوبی می‌دهد، مانند:

  • تعداد بازدیدکنندگان سایت؛
  • میزان نمایش و کلیک‪‎ها‪‎‎ی آگهی آن‌ها‪‎ ؛
  • محبوب‌ترین صفحات سایت؛
  • نرخ جستجوی کلمات کلیدی؛
  • موارد محبوب کاربران و بازدیدکنندگان سایت؛
  • مدت زمان مشاهده سایت توسط کاربران و... .

علاوه‌ بر این، شما برای آنالیز حرفه ای سایت رقبا، نیاز دارید که از متخصصان کمک بگیرید تا به شما بگویند آمارهای حقیقی رقبایتان چقدر از آمارهای شما بهتر است و در چه زمینه‌هایی بهتر است از آن‌ها الگو بگیرید. همچنین متخصصان به شما کمک خواهند کرد تا تحلیل صحیحی از بازار و نحوه عملکرد رقبای خود داشته باشید.

چرا آنالیز حرفه ای سایت اهمیت دارد؟

استفاده از ابزارهای تست سرعت سایت: بررسی سرعت سایت عامل مهمی در جذب کردن کاربران است. سایت هایی که دیر لود می‌شوند کاربران خود را از دست داده و رتبه پایینی دارند. تحقیقات نشان داده است که کاربران بیش از ۵ ثانیه برای لود شدن صفحات منتظر نمی‌مانند. بنابراین اگر سایت شما از نظر سرعت لود شدن ضعیف است، سعی کنید این نقیصه را برطرف کنید.
تحلیل کلمات کلیدی با استفاده از ابزارهای آنالیز ۲۴ ساعته: تحقیق کلمات کلیدی را به طور مرتب انجام دهید و دنبال کلمات کلیدی متمایز از رقبا باشید. سعی کنید کلمات کلیدی را به صفحات داخلی لینک کنید. با این حال باید پیوسته مراقب الگوریتم‌های گوگل باشید و در جریان جدیدترین روش‌های ایندکس کردن مطالب توسط گوگل باشید. اگر در محتوای خود از کلمات کلیدی استفاده نکرده اید، بازنویسی مطالب و تولید محتوای مبتنی بر سئو و کلمات کلیدی را از سر بگیرید.

استفاده از ابزارهای آنالیز کیفیت لینک‌های داخلی: لینک های داخلی را بررسی کنید و مراقب لینک‌های شکسته باشید. لینک‌های شکسته موجب افت رتبه سئو سایت شما می‌شوند.

آنالیز لینک های خارجی: رتبه سایتی را که به آن لینک داده اید، بررسی کنید. اگر رتبه سایت کاهش یافته بود، آن را حذف کنید و به سایت‌های معتبرتر لینک دهید. لینک های خارجی در رتبه سئو شما تاثیر زیادی دارند. همچنین سایت‌های غیرمعتبری که به شما لینک داده اند، برای شما مضر هستند. به این سایت‌ها ایمیل بزنید و از آن‌ها بخواهید لینک شما را از سایت خود بردارید.
سعی کنید رقبای خود و نقاط مثبت کسب و کار آنها را بررسی کرده و در بهینه سازی سایت خود لحاظ کنید.

بررسی مشکلات ساختاری سایت: نقشه سایت موضوع بسیار مهمی است که هم در بهبود تجربه کاربران تاثیر دارد و هم در رتبه سئو سایت شما. اگر نقشه سایت شما درست تهیه نشده باشد و صفحات به صورت صحیح به همدیگر لینک نشده باشند، بات‌های جستجوگر گوگل نمی‌توانند به راحتی بین صفحات حرکت کنند و مطالب سایت شما را ایندکس کنند.

تاثیر تحقیق کلمات کلیدی در آنالیز سایت چیست؟

یکی از مهم‌ترین اقدامات در سئو سایت و بهینه‌سازی محتوای آن، تحقیق کلمات کلیدی است. در واقع کلمات کلیدی أساس اقدامات غیر فنی سئو سایت را تشکیل می‌دهند. به همین خاطر، یکی از مهم‌ترین بخش های آنالیز حرفه ای سایت، تحقیق کلمات کلیدی است. کلمات کلیدی واژه هایی هستند که شما را به کاربران و مشتریان بالقوه شما می‌رساند، بنابراین کلمات کلیدی به شما کمک می‌کنند متوجه شوید خدمات یا محصولاتی که ارائه می‌دهید، با کلمات درستی ثبت شده‌اند و آیا قابل بازیابی هستند؟ آیا مخاطبان زیادی دارد؟ ارزش دارد که برای این کلمات کلیدی هزینه و زمان صرف کنید؟

علاوه بر این، کلمات کلیدی مهم‌ترین عاملی است که می‌تواند باعث برتری رقبایتان نسبت به شما بشود. استفاده از سرویس‌های پرداخت هزینه مانند گوگل ادوردز از راه هایی است که به شما کمک می‌کند میزان موفقیت کلمات کلیدی خود را با اجرای کمپین، بسنجید. برای تحقیق کلمات کلیدی در آنالیز سایت نیاز است که از ابزارهای حرفه‌ای مخصوص استفاده کنید تا گزارش‌های جامع و کاملی دریافت کنید؛ اما فراموش نکنید که در این کار، تجربه حرف اول را می‌زند و قطعا به متخصصان برای تحلیل صحیح گزارش‌ کلمات کلیدی نیاز دارید.

روش های تحلیل و آنالیز سئو سایت 

1- گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) و وبمستر کد (Webmaster Code)

این روش مهمترین گام آنالیز سئوی وبسایت است؛ کد گوگل آنالیتیکس و کد وبمستر را برای ردیابی ترافیک، مخاطب و غیره اضافه یا ایجاد کنید. گوگل آنالیتیکس برای ردیابی ترافیک از کانال‌های مختلف ضروری است و دانستنن چگونگی اینکه مخاطب با صفحات وب سایت شما در ارتباط است؛ همچنین در ردیابی نرخ تبدیل برای سایت مفید است. گوگل وبمستر مهم برای آنالیز همه جزئیات تکنیکالی مانند خطاهای خزش (crawl)، لینک‌های شکسته، اسپم‌ وب، حذف URLهای غیر ضروروی، بررسی کردن ربات‌ها و غیره ضروری می‌باشد. 

2- Robots.txt

فایل Robots.txt را بروزرسانی یا ایجاد کنید و نقشه سایت خود را به آن ارسال کنید. فایل Robots.txt به موتورهای جستجو می‌گوید که چه صفحاتی در وبسایت شما ایندکس شده و یا چه صفحاتی را ایندکس نکنند و یا به آن دسترسی نیابند. با ارسال نقشه سایت می‌توانید تعداد صفحات را برای ایندکس به دلیل بهتر شناسایی شدن توسط ربات‌ها افزایش دهید.

3- نقشه سایت  HTML و XML

نقشه‌های سایت فرصتی را ایجاد می‌کند تا موتورهای جستجو درباره هر تغییر موجود در سایت اطلاع حاصل کنند. البته نمی‌توان انتظار داشت که موتورهای جستجو فوری برای ایندکس صفحات تغییر یافته بشتابند؛ قطعا تغییرات سریعتر در مقایسه با زمانی که نقشه سایت ندارید ایندکس می‌شوند.

در سئو داخلی، یکی از موارد بسیار مهم، بررسی و رفع مشکلات نقشه سایت است. نقشه سایت در بهبود رتبه سایت شما در نتایج جستجوی گوگل تاثیر مستقیم دارد. نقشه سایت فایل XML حاوی فهرست آدرس‌های یک سایت است. سایت مپ، نقشه سایت اطلاعاتی از قبیل آخرین به‌روزرسانی‌ها، تمام URLهای سایت و… را در اختیار مدیران سایت قرار می‌دهد. زمانی سر و کار گوگل با نقشه سایت می‌افتد که بات های گوگل برای ایندکس کردن اطلاعات وارد سایت شما می‌شوند. اصلاح نقشه سایت موجب می‌شود تا بات های گوگل راحت‌تر در میان صفحات سایت شما گردش کنند. نقشه سایت مهم‌ترین راه ارتباط با  موتورهای جستجو است. افزونه XML-Sitemaps به شما گزارشی از نقشه سایتتان را ارائه می دهد، نقاط ضعف و پیشنهادهایی برای اصلاح آن را در اختیار شما می‌گذارد. این افزونه به شما کمک می‌کند تا مشخص کنید کدام یک از دسته‌های شما در نقشه و در گوگل ایندکس شود، همچنین می‌توانید بخشی از محتوا را از چشم بات های جستجوگر، پنهان کنید. استفاده از این ابزار بدین صورت است که ابتدا URL را وارد سایت می‌کنید و سپس باقی مراحل را طبق دلخواه خود انجام می‌دهید.

4- کنونیکال کردن (Canonicalization) URL

بررسی کنید که آیا وبسایت در هنگام باز شدن آدرس صفحه آن به صورت www یا بدون www و یا هر دو است. اگر هر دو است آن وقت دومین ارجح وبسایت را انتخاب کنید و نیز آن را در گوگل وبمستر انتخاب کنید. ریدایرکت 301 برای پیاده‌سازی بین نسخه‌های http:// و http://www وبسایت ضروری است؛ اگر اینکار را نکنید تمام لینک‌های ورودی که به http://www.example.com اشاره می‌کنند با اعتبار به http://example.com منتقل نمی شود و بالعکس. لازم به ذکر است که با استفاده از کنونیکال (تنظیم نام دامنه منتخب) به گوگل اعلام می‌کنید که کدام مدل نامگذاری (http://www.example.com یا http://example.com) را ترجیح می‌دهید. بنابراین بهتر است یکی از URLها را به عنوان مقصد منتخب انتخاب کنید و برای این کار از ریدایرکت 301 استفاده کنید. با استفاده از این ریدایرکت اطمینان داده می‌شود که کاربران و موتورهای جستجو به صفحه درست ارجاع داده می‌شوند.

5- اصلاح لینک‌های شکسته

در صورت وجود لینک شکسته یک صفحه باز نمی‌شود. بسیار مهم است که آنها را برطرف کنید به دلایل زیر؛

  • باعث رنجش کاربر می‌شود؛
  • تصوری ایجاد می‌کند که شما به طور منظم وبسایت را بررسی یا نظارت نمی‌کنید؛
  • باعث لطمه زدن به اعتبار می‌شود؛
  • نرخ تبدیل وبسایت را در صورتی که سایت فروش باشد تحت تأثیر قرار می‌دهد؛
  • به سئو و رتبه‌بندی وبسایت‌تان لطمه وارد می‌کند.

6- تست سرعت

صفحه سایت باید در 5 تا 7 ثانیه جهت ایجاد تجربه خوب برای کاربر بارگذاری شود. این کار را می‌توانید با ابزار GTmetrix بررسی کنید.

7- نسخه موبایل دوستانه

کاربران موبایل روز به روز در حال افزایش هستند و سازگاری وبسایت با موبایل نه تنها برای کاربر خوب است بلکه یکی از فاکتورهای رتبه‌بندی است که گوگل در نظر می‌گیرد. پلاگین موبایل وردپرسی لمسی WP را برای ایجاد وبسایت سازگار با موبایل نصب کنید.

8- تحقیق کلمه کلیدی

کلمه کلیدی فعالیت اصلی در آنالیز سئو وبسایت است و یکی از فاکتورهای تعیین کننده در موتور جستجو است. کلمه کلیدی می‌تواند باعث موفقیت یا شکست یک فعالیت بازاریابی وبسایت شود. باید بازدیدکنندگان هدفمندی برای وبسایت وجود داشته باشد که این کار تنها از طریق انتخاب درست کلمه کلیدی است. بنابراین انتخاب کلمه کلیدی مناسب برای سئو یک گام بسیار مهم است.

9- متا تگ‌ها

این تگ‌ها شامل بهینه‌سازی موضوعات و بهینه‌سازی توضیحات (description) می‌باشد. بهینه‌سازی موضوعات کمک در رتبه‌بندی وبسایت می کند در حالیکه بهینه‌سازی توضیحات کمک در افزایش CTR (نرخ از طریق کلیک) وبسایت می‌شود.

10- آنالیز رقیب

این یک مرحله بسیار مهم بررسی سئو است به این ترتیب که به طور منظم مراقب رقبای خود باشید تا بدانید آنها چه کرده‌اند و از چه مواردی برای موفقیت خود استفاده می‌کنند. برای بررسی رقبای خود باید مواردی را در نظر بگیرید مانند مدت فعالیت سایت، بک‌لینک‌ها، رتبه کلمه کلیدی در گوگل و غیره. مثلا بسیار مهم است که بدانیم دلایل بالا آمدن سایت‌ها چیست و یا بالعکس یعنی با آنالیز کردن سایت‌ها دلایل عدم موفقیت آنها را متوجه شویم و از تکرار کردن اشتباهات آنان بپرهیزیم. بنابراین آنالیز سایت رقبا می‌تواند نتایجی را به دنبال داشته باشد از جمله ارتقا سئوسایت و رتبه سایت در گوگل، افزایش بازدیدکننده و ترافیک سایت، محبوبیت برند اینترنتی و در نتیجه فروش بیشتر آن و غیره.

11- افزایش پیشنهادات مرتبط

بسیار مهم است که ویژگی اضافه کنید که از طریق آن بتوانند کاربران تجربیات خوب خود را ارسال کنند. وبسایت رقیب را بررسی کنید و ویژگی‌های افزودنی که می‌توانید به وبسایت خود اضافه کنید را بررسی نمایید.

12- بهینه‌سازی پارامترهای بیرونی سایت/ لینک بیلدینگ

اعتبار دومین، اعتبار صفحه و لینک بیلدینگ را برای حفظ رتبه‌بندی کلمه کلیدی با وبسایت‌های اعتبار بالا و دارای رتبه بندی بالا شروع کنید. بنابراین لینک بیلدینگ یکی از مهمترین فاکتورهای سئو و بهینه سازی سایت از نظر موتورهای جستجو به ویژه گوگل و بینگ است.
برای بررسی سئو سایت خود برخی سایت‌های آنلاینی هستند که بر اساس معیارهای تعریف شده در آنها به آنالیز سئو سایت شما پرداخته و می‌توانید با استفاده از آنها مشکلات سئوی خود را برطرف کنید. اما در نظر داشته باشید که نشان دادن عدد بالا در این سایت‌ها لزوما سئوی قوی سایت شما را تأیید نمی‌کند به این دلیل که عملکرد و ارزیابی گوگل برای رتبه‌بندی سایت‌ها با این نوع سایت‌ها متفاوت است اما می‌توانند سایت‌های چک سئو کمک کننده برای رفع مشکلات وبسایت باشند.

مزایای آنالیز سایت

در کنار مواردی که بالاتر توضیح داده شد، مزایای آنالیز حرفه ای سایت را می‌توان در نمونه‌های زیر خلاصه کرد:

  • کسب موفقیت در میان رقبا : آنالیز سایت باعث می شود رقبای خود را آنالیز کرده و میزان موفقیت و عوامل موفقیت آن‌ها را دریابید و رفتار آینده آنها را پیش بینی کنید.       
  • جذب مشتریان بیشتر و راضی نگه داشتن مشتریان فعلی :‌ آنالیز سایت به شما کمک می‌کند مشتریان و نیازهای آن‌ها را بررسی کنید.
  • برقراری ارتباط بهینه با مشتریان :‌ آنالیز حرفه ای سایت به شما کمک می‌کند کانال‌های ارتباطی خود با مشتریان را بهینه کنید.
  • اصلاح نقاط ضعف سایت : با آنالیز حرفه‌ای سایت می‌توانید آمارهای بازدید خود را بهبود ببخشید و سایتی بدون نقص را پشتیبانی کنید.
  • جلوگیری از تهدیدات رقبا : زمانی که رقبای خود را بشناسید و وضعیت موجود ان‌ها را بررسی کنید، می‌توانید قدم‌های بعدی آن‌ها را نیز پیش‌بینی کنید و همیشه از رقبای خود جلوتر باشید.
  • ارتقای کیفیت سایت : زمانی که آنالیز سایت آنالیز را آغاز می‌کنید، موارد جزئی مهمی به چشم شما می‌آید، مانند قسمت ارتباط با مشتری یا اصلاح صفحه فرود. بدین ترتیب روی کیفیت سایت خود حساس می‌شوید و سایتی باکیفیت را ارائه می‌کنید.
  • بهبود امنیت سایت و حفظ حریم شخصی کاربران از طریق آنالیز حرفه ای سایت.
  • آگاهی از محبوب‌ترین صفحات سایت
  • شناختن مخاطبان هدف
  • تولید محتوای بهینه
  • انتخاب استراتژی مناسب لینک بیلدینگ و حذف لینک های شکسته با استفاده از آنالیز حرفه ای سایت
  • بهینه‌سازی سرعت سایت
  • راه‌اندازی شبکه‌های اجتماعی و استفاده بهینه از آن‌ها
  • بهبود تجربه کاربری
  • زیبا کردن ظاهر سایت از لحاظ گرافیکی

ابزارهای کاربردی آنالیز سایت

ابزارهای کاربردی برای آنالیز سایت کدامند؟

در کنار استفاده از گوگل آنالیتیکس، گوگل وب‌مستر تولز یا Keyword planner، می‌توانید از ابزارهای متنوع دیگری برای آنالیز حرفه ای سایت خود استفاده کنید. در اینجا دسته‌بندی ما به شما کمک خواهد کرد تا ابزار مورد نیاز خود را راحت‌تر انتخاب کنید.

معرفی ابزارهای سئو

  1. برای شناسایی رقبا

  • ابزار Alexa Top Sites: الکسا داده‌های ترافیکی وب‌سایت‌های تجاری را تحلیل می‌کند و اطلاعات بازدیدکنندگان سایت‌ها را به صورت گزارش در اختیار کاربران قرار می‌دهد. الکسا رتبه بندی سایت‌های رقبا را به شما نشان می دهد و می‌توانید در دوره‌های زمانی دلخواه، آنالیز سایت خود و رقبایتان را ببینید.
  • ابزار Similarweb: یکی از مهم‌ترین حوزه‌های سئو، تحلیل رقباست. اغلب ابزارهای سئو تحلیل‌ها و گزارشات کاملی از سایت، کارکرد محتوا، میزان بازدید، سرعت سایت و… ارائه می‌دهند؛ اما برای تحلیل رقبا امکان خاصی ندارند. ابزار SimilarWeb به شما کمک می‌کند تا ترافیک سایت‌های رقیب، کلیدواژه‌های اصلی، رتبه سایت و دیگر اطلاعات را تحلیل کنید. امکان مشاهده سایت‌های مشابه ویژگی منحصربه‌فرد این ابزار است. تحلیل رقبا به شما می‌آموزد که با چه کلیدواژه‌هایی و با چه کمپین‌هایی در برابر رقبایتان پیروزی کسب کنید.  روش کار با Similarweb بدین صورت است که بعد از تعیین رقیب، ترافیک سایت شما و سایت رقیب مقایسه می‌شود و سایر اطلاعات نیز به صورت مقایسه‌ای در قالب گزارش در اختیار شما قرار می‌گیرد. خدمات Similarweb تا حد زیادی شبیه به سایت الکسا است.
  1. برای پیدا کردن کلمات کلیدی

  • ابزار KWFinder: این سایت به شما کمک می‌کند برای آنالیز  حرفه ای سایت، کلمات کلیدی را پیش از ارتقا در سایت، جستجو کنید و ببینید رتبه آن در گوگل چند است و چه سایت‌هایی بهترین رتبه را در استفاده از این کلمات کلیدی دارند.
  • ابزار Keywordtool.io: این سایت کلمات کلیدی را که رقابت کمتری بر سرشان است، به شما پیشنهاد می‌دهد و نمودارهای تحلیلی جالبی از عملکرد سایت شما و رقبا در اختیارتان قرار می‌دهد.
    این سایت یکی از بهترین جایگزین‌ها برای Google Keyword Planner و دیگر ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی است. استفاده از این ابزار رایگان است و بدون ایجاد اکانت می‌توانید از تحلیل‌های آن بهره بجویید. کار ویژه این سایت، بهتر کردن کلمات کلیدی ای است که شما برای سایتتان انتخاب کرده‌اید. اگر در انتخاب کلمات کلیدی دچار مشکل هستید و نمی‌دانید چگونه بهترین نتیجه را از کلمات کلیدی بگیرید، این سایت گزینه مناسبی برای شماست.
  • ابزار Ubersuggest: این سایت به شما کمک می کند کلمات کلیدی مد نظر خود را سرچ کنید و بهترین عبارات ممکن برای آن کلمات کلیدی را به شما پیشنهاد می دهد. این سایت یکی از دقیق‌ترین و بهترین ابزارها برای تحقیق کلمات کلیدی است.
  • ابزار SEMrush: این ابزار، گزارش کاملی از سئو سایتتان را در اختیار شما قرار می‌دهد. یکی از بزرگ‌ترین امتیازات استفاده از ابزارهای تحلیل سئو، «شناسایی مشکلات سایت» و برنامه‌ریزی برای رفع آن‌هاست. ابزار SEMrush به شما کمک می‌کند تا به صورت هفتگی، ماهانه و… گزارش‌هایی درباره وضعیت سایت خود دریافت کنید. همچنین طرح‌های مختلف این ابزار به شما کمک می‌کند تا تحلیل سایت خود را به دست بیاورید. با استفاده از SEMrush، فعالیت های خود را در سوشال مدیا و شبکه های اجتماعی رصد می‌کنید و خودتان را با رقبایتان مقایسه می‌کنید. یکی از مهم‌ترین امکانات این ابزار، بررسی کلمات کلیدی بر اساس نوع دستگاهی است که کاربران استفاده می‌کنند. اغلب ابزارهای تحلیل سئو ازجمله SEMrush، پیشنهادهایی برای بهبود وضعیت سئو در اختیار شما قرار می‌دهند و در گزارش‌های مرتب ماهیانه یا هفتگی، میزان پیشرفتتان را به اطلاع شما می‌رسانند.
  • ابزار Keyword planner: همان طور که از اسم این ابزار پیداست، در انتخاب کلمات کلیدی مناسب و پرجستجو به شما کمک می‌کند. این ابزار یکی از سرویس‌های گوگل است که با ادوردز نیز لینک می‌شود. این ابزار گوگل با آی پی ایران قابل دستیابی نیست و شما باید یا از فیلترشکن استفاده کنید یا آی پی خود را تغییر دهید.  راه اندازی این ابزار مستلزم داشتن اکانت Gmail است. پس از وارد شدن به Keyword planner، می‌توانید کلمات کلیدی مناسب سایت خود را وارد کنید تا پیشنهادات بهتری از keyword planner دریافت کنید. ارائه ترکیبات کلمات کلیدی یکی از دیگر خدمات این ابزار است.
  • ابزار LSI Graph: کلمه LSI مخفف Latent Semantic Indexing است که در واقع ارزش صفحات سایت را بر اساس کلمات کلیدی و میزان کلمات کلیدی مرتبط در صفحه تعیین می‌کند. LSI روشی است که گوگل و دیگر موتورهای جستجوگر برای تحلیل محتوا و برقرار کردن ارتباط بین مفاهیم موجود در متن، استفاده می‌کنند. تلاش گوگل برای درک محتوایی صفحه، استفاده از ابزار LSI Graph را ضروری می‌کند. کلمات LSI درواقع تکمیل کننده کلمات کلیدی انتخابی شما هستند. ابزار LSI Graph در تعیین کلمات کلیدی انکرتکست‌ها، عنوان مقالات و تصاویر، تگ‌های هدینگ و توضیحات متا کاربرد زیادی دارد.
  1. برای پیدا کردن رتبه بندی‌ها

  • ابزار Adanced Web Ranking: این ابزار بر اساس محل جغرافیایی شما، آمار را ارائه می‌دهد و گزارش‌های روزانه، هفتگی و ماهانه از عملکرد سایت در حوزه‌هایی که مد نظر شماست، عرضه می‌کند.
  • ابزارAuthority Labs: این ابزار به شما کمک می‌کند تا سایت‌های رقبایتان را بر اساس رتبه‌ی آن‌ها در موتورهای جستجوگر گوگل مشخص کنید و امتیاز سایت خود را ببینید.
  • ابزار Positionly: این ابزار در واقع امکانات کاملی برای بررسی سئو سایت در اختیار شما قرار می‌دهد. روش کار با این ابزار ساده است و عملکرد شما و رقبایتان را با جزئیات ارزشمندی به شما ارائه می‌کند.
  1. برای بررسی بک لینک ها

  • ابزار Ahrefs: این سایت بهترین مرجع برای بررسی بک لینک ها و آنالیز آن‌هاست. با استفاده از این سایت می‌توانید بک‌لینک‌های قوی ایجاد کنید.
    در میان سئوکاران و متخصصان سئو، ابزار Ahrefs.com بهترین ابزار آنالیز بک‌لینک است که تحلیل محتوای Ahrefs به شما کمک می‌کند تا محتواهای مرتبط با موضوع و کلمات کلیدی مربوطه را بیابید. یکی از مهم‌ترین مباحث سئو، لینک سازی است. با استفاده از سایت Ahrefs می‌توانید لینک‌های سایت خود را بررسی کنید، لینک‌های خراب را شناسایی کنید. همچنین اگر لینک شما در سایت‌هایی قرار گرفته است که اعتبار چندانی ندارند و به رتبه سئو شما ضرر می‌زنند، می‌توانید با Ahrefs آن‌ها را شناسایی کنید. برای دسترسی به تمام امکانات این سایت نیاز است که اکانت آن را خریداری کنید تا به اطلاعات کامل‌تری در مورد سایت خود یا تحلیل سایت رقبایتان دست یابید. 
  • ابزار Moz SEO Toolbar: ماز یکی از کامل‌ترین مرجع‌های سئو است که با استفاده از سرویس‌های سئو آن می‌توانید آنالیز سایت را با اختیارات بی‌نظیری انجام دهید و گزارش‌های کاملی از آن بگیرید.
    یکی از قوی‌ترین ابزارهای مدیریت سئو، MOZ است. برای استفاده اولیه از این ابزار می‌توانید به صورت رایگان برای مدت سی روز از آن استفاده کنید؛ اما در صورت تمایل یا نیاز به دسترسی‌های بیشتر، باید اکانت premium تهیه کنید. برای استفاده از این ابزار، کافی است افزونه MOZ را بر روی گوگل کروم خود نصب کنید. مانند تمامی ابزارهای تحلیل سئو، MOZ از شما می‌خواهد کلمات کلیدی، رقبا و آدرس سایت خود را وارد کنید. این سایت به شما گزارشی از روند پیشرفتتان را ارائه می‌دهد. برای این کار کافی است حساب  Google Analytics خود را به MOZ وصل کنید تا اطلاعات دقیق‌تری از سایت شما داشته باشد. گزارش اولیه ماز، بعد از حدود ۳۰ دقیقه برای شما تهیه می‌شود. گزارش اطلاعات در ماز، معمولا هفتگی یا هر ده روز یک بار است و شما می‌توانید در صورت لزوم، گزارش را به صورت دستی از ماز تهیه کنید.  ماز ابزار جامعی است و کار کردن با آن را باید دقیق یاد بگیرید؛ بنابراین بهتر است ویدیوهای آموزشی کار با ماز را با دقت مشاهده کنید. بسیاری از سئوکاران حرفه‌ای، گزارش‌های ماز را کلید موفقیت در سئو می‌دانند.
  • ابزار OpenSiteExplorer: این ابزار جالب‌ترین و کاربردی‌ترین اطلاعات را درباره رقبا به شما نشان می‌دهد. می‌توانید لینک‌های رقبایتان را ببینید و خودتان را در نسبت با رقبایتان بسنجید.
  • ابزار CognitiveSEO Backlink Explorer: این ابزار به شما کمک می‌کند تا بک‌لینک‌های سایت خود را بررسی کنید و لینک‌هایی را که از سایت‌های غیر معتبر گرفته شده‌اند، به شما نشان می‌دهد.
  1. برای بهینه ‌بودن صفحات

  • ابزار Page Comparison Tool: این ابزار به شما کمک می کند صفحات سایت را از نظر محتوا، ارزیابی کنید و عنوان‌ها، متا تگ‌ها و محتوا را در ارتباط با کلمات کلیدی به کار رفته در متن می‌سنجد.
  • Web Page SEO analysis tool: این ابزار به شما کمک می‌کند تا عوامل موثر در سئو را بررسی کنید و گزارش‌های جامعی درباره آنالیز سایت به شما ارائه می‌دهد.

بیشتر بخوانید : سئو داخلی (On-Page SEO) چیست و شامل چه مواردی می شود ؟

بهترین ابزارهای آنالیز سئو سایت کدامند

ابزار آنالیز سایت جت سئو، ایرانی و قدرتمند

وب 24 و سئو 24 با مدیریت رضا شیرازی مفرد از جمله‌ مطرح‌ترین شرکت‌های فعال در زمینه طراحی سایت، دیجیتال مارکتینگ، تولید محتوا، سئو حرفه ای و آموزش سئو هستند و سال‌هاست با سابقه درخشان خود توانسته‌اند با برندهای بزرگ و کوچک داخلی و خارجی زیادی سر و کار داشته باشند. اگر برای تحلیل سایت خود دنبال یک نمونه قدرتمند ایرانی هستید که به کمک هوش مصنوعی و یادگیری ماشین بتواند گزارشی کامل از وضعیت بخش‌های مختلف سایت به شما ارائه کند، این بار می‌توانید روی جت سئو حساب ویژه‌ای باز کنید. ابزار آنالیز سایت جت سئو، بهترین و قوی‌ترین ابزار تحلیل سایت در ایران است که گزارش طبقه‌بندی شده خود از بررسی‌های صورت گرفته در اختیار شما می‌گذارد. نکته جذاب اینجاست که این ابزار به کمک کرالرهای مختلف با خزش در بخش‌های مختلف، گزارش نهایی را آماده کرده و در اختیار شما قرار می‌دهد.

ابزار جت سئو برای تحلیل سایت

متخصصان ایرانی تیم جت سئو که همه از افراد زبده در حوزه‌های هوش مصنوعی، سئو، یادگیری ماشین و... هستند، توانسته‌اند پس از ماه‌ها تلاش ابزاری را برای شما آماده کنند که بخشی از مزایای آن در زیر آمده است: 

  • می‌توانید سایت را بر اساس مواردی مانند رتبه جهانی، سرعت بارگذاری، بازدید روزانه، برترین کلمات کلیدی در جستجو، تعداد بک لینک و غیره تحلیل و بررسی کنید؛
  • از نتایج به دست آمده می‌توانید خروجی اکسل دریافت کنید؛
  • دارای قالب گرافیکی یکپارچه و کاربرپسند می‌باشد؛
  • امکان درج کلمات کلیدی را به طور نامحدود می‌دهد؛
  • بر اساس کلمات کلیدی وارد شده رتبه سایت را نمایش می‌دهد؛
  • می‌توانید سایت‌های رقیب خود را ثبت کنید و رتبه خود را با آنها مقایسه کنید؛
  • نمودار وضعیت سایت را بر اساس رتبه در گوگل می‌توانید مشاهده کنید.

این ابزار کاملا ایرانی و قدرتمند به‌صورت هوشمند از تکنولوژی‌های روز و متناسب با الگوریتم‌های گوگل سایت شما را تحلیل کرده و گزارش‌های آماری دقیقی را ارائه می‌کند. یکی از مهمترین مزیت‌های جت سئو این است که در گزارش‌های خود به مشکلاتی اشاره می‌کند که حتی ممکن است از نظر وبمستران و متخصصان سئو دور مانده باشد.

مقالات مرتبط : 

همچنین بخوانید
لینک Sitewide چیست؟ در این مقاله از وب24 شما را با لینک Sitewide (سایت واید) و تاثیر آن در سئو آشنا خواهیم کرد.
صفحات یتیم یا orphan pages صفحاتی از سایت هستند که هیچ لینکی از صفحات دیگر سایت به آن‌ها داده نشده است. در این مقاله از وب24 شما را با نحوه پیدا کردن Orphan Pages آشنا خواهیم کرد.
در این مقاله از سایت وب24 شما را با مفهوم featured snippet یا پاسخ ویژه گوگل و نقش آن در سئو آشنا خواهیم کرد. با ما همراه باشید.
در این مقاله از سایت وب24 شما را با بهینه سازی URL و تاثیر آن در سئو آشنا خواهیم کرد.
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha


دیدگاه کاربران
Agahi90.ir
ارسال شده در : ﺳﻪشنبه 23 بهمن 1397

بسیار جالب و آموزنده بود موفق باشید