آنالیز سایت چیست و با چه ابزارهایی انجام می شود؟

آنالیز سایت شاید زیربنایی‌ترین قسمت سئو باشد، جایی که شما باید به تحلیل و بررسی سایت خود بپردازید تا بفهمید چه کارهایی باید انجام دهید. این موضوع به خصوص برای تدوین استراتژی سئوی سایت اهمیت زیادی دارد، زیرا آنالیز سایت نه‌تنها برای سایت خودتان کاربرد دارد بلکه برای تحلیل رقبا هم به آن نیاز دارید.

تامین اطلاعات و تولید محتوای سایت‌ها از چالش‌ها و دغدغه‌های همیشگی صاحبان وب‌سایت‌هاست و امروزه همه می‌دانند بهینه‌سازی سایت و تولید محتوا می‌بایست با استفاده از تکنیک‌های سئو انجام گیرد. اگر تحلیل درستی از سایت‌های رقیب نداشته باشید، نمی‌توانید استراتژی درستی هم برای سایت خودتان در نظر بگیرید. در این مقاله از سایت وب 24 به نحوه آنالیز و بررسی سایت و ابزارهای آن پرداخته‌ایم. اگر شما هم به دنبال ابزارهایی برای بررسی سئو سایت خود هستید، این مقاله به شما کمک خواهد کرد.


  آنالیز سایت شما با ابزار رایگان جت سئو  


منظور از آنالیز سایت چیست؟

آنالیز سایت فرایندی است که در آن سایت را از نظر سئو تحلیل و بررسی کرده تا بفهمیم آیا سایت به خوبی برای موتورهای جستجو بهینه‌سازی شده یا نه. این فرایند شامل بررسی سئوی داخلی سایت، مباحث تکنیکال سایت و سئو خارجی آن است. در واقع برای آنالیز سایت باید کلیه جنبه‌های سئو مثل عنوان مطالب و تگ‌های متا، کلمات کلیدی هدف، سرعت سایت، فایل سایت مپ، لینک‌سازی داخلی و لینک‌سازی خارجی را بررسی کرده و ببینید در کدام قسمت‌ها به خوبی کار نکرده‌اید و کدام فعالیت‌ها را می‌توانید بهبود دهید.

هدف از آنالیز سایت چیست؟

آنالیز سایت این فرصت را در اختیار وب‌مسترها قرار می‌دهد تا فرصت‌هایی که برای ارتقای رتبه سایت برایشان فراهم است، شناسایی کنند. در واقع هدف از آنالیز وب سایت در یک کلام این است که نقاط ضعف و قوت آن مشخص شده تا بتوان برای بالابردن رتبه آن در نتایج جستجو تلاش کرد.

چه زمانی آنالیز سایت را انجام دهیم؟ 

آنالیز سئو سایت کاری است که در ابتدای هر پروژه سئویی باید انجام دهید، چه وقتی سایتی را تازه راه‌اندازی کرده و قصد شروع سئوی آن را دارید و چه وقتی سایت موردنظر مدتی فعالیت داشته و حالا می‌خواهید سئوی آن را شروع کنید. در حالت اول هرچند شاید سایت تازه‌کار نیازی به آنالیز نداشته باشد اما برای شروع کار باید حتما رقبایتان را آنالیز کنید تا بتوانید استراتژی درستی در پیش بگیرید.

علاوه بر اینها هر سایت باید از همان ابتدا به صورت دوره‌ای و مرتب آنالیز شده و از فعالیت‌های سئوی آن بازخورد گرفته شود. در این صورت می‌توان نقاط ضعف را برطرف و نقاط قوت را تقویت کرد. همچنین برای ارائه گزارش کار به کارفرما باید نسبت به آنالیز سئو سایت اقدام و گزارش پیشرفت کار را استخراج کنید.

آنالیز سایت چیست؟

آنالیز حرفه‌ای سایت چیست؟

به احتمال زیاد با یک جستجوی ساده در گوگل می‌توانید ابزارهای آنالیز سایت را به راحتی پیدا کرده و با ثبت‌نام راه‌اندازی کنید؛ اما آنالیز حرفه ای سایت تنها کار کردن با این ابزارها نیست. کلید موفقیت و کارآمد بودن سئو سایت، تجربه است. جزئیات زیادی است که ابزارهای تحلیل‌گر نمی‌توانند به شما یادآوری کنند، مثل اهمیت لندینگ پیج (صفحه فرود) سایت و نقش آن در جلب مشتری. متخصصان آنالیز حرفه ای سایت می‌توانند با دیدن گزارش تعداد بازدیدکنندگان و میزان کلیک بر روی آگهی‌ها، رفتار مخاطبان سایت شما را پیش‌بینی کنند و بر اساس تجربیات خود، پیشنهادهایی برای بهبود تجربه کاربری مخاطبان به شما ارائه دهند. آنالیز سایت به شما نشان خواهد داد که کلمات کلیدی در رتبه سئو سایت شما تا چه میزان تاثیر دارد، تلقی بازدیدکنندگان از صفحات سایت شما چگونه است و چگونه می‌توانید تجربه کاربری بهتری برای مخاطبان خود ایجاد کنید. در هر مرحله، شما نیاز دارید بدانید چه کارهایی بر روی سایت صورت گرفته و چه نتایجی در برداشته است.
آنالیز سایت به شما اطلاعات خوبی می‌دهد، مانند:

  • تعداد بازدیدکنندگان سایت؛
  • میزان نمایش و کلیک‪‎ها‪‎‎ی آگهی آن‌ها‪‎ ؛
  • محبوب‌ترین صفحات سایت؛
  • نرخ جستجوی کلمات کلیدی؛
  • موارد محبوب کاربران و بازدیدکنندگان سایت؛
  • مدت زمان مشاهده سایت توسط کاربران و... .

علاوه‌ بر این، شما برای آنالیز حرفه ای سایت رقبا، نیاز دارید که از متخصصان کمک بگیرید تا به شما بگویند آمارهای حقیقی رقبایتان چقدر از آمارهای شما بهتر است و در چه زمینه‌هایی بهتر است از آن‌ها الگو بگیرید. همچنین متخصصان به شما کمک خواهند کرد تا تحلیل صحیحی از بازار و نحوه عملکرد رقبای خود داشته باشید.

چرا آنالیز حرفه‌ای سایت اهمیت دارد؟

دیدگاهی که یک آنالیز حرفه‌ای سایت به شما می‌دهد، به صورت مستقیم شما را به سمتی هدایت می‌کند که تجربه کاربری سایت خود را ارتقا دهید. آنالیز سایت به شما نشان می‌دهد کجا می‌توانید محتوای سایت یا جنبه‌های فنی آن را بهبود دهید و رتبه خود را در نتایج جستجوی موردنظرتان بالا ببرید. در واقع باید گفت آنالیز حرفه‌ای سایت برای انجام موثر فعالیت‌های سئو، ارتقای رتبه و افزایش ترافیک ارگانیک سایت و همچنین بهبود نرخ تبدیل سایت در نتایج جستجو ضروری است.

انجام آنالیز سایت به معنای پیدا کردن نقاط مهمی است که می‌تواند استراتژی سئوی سایت شما را بهبود دهد. درواقع یک آنالیز کامل و حرفه‌ای سایت،  اطلاعاتی به شما می‌دهد که با استفاده از آن می‌توانید محتوای موجود در سایت خود را بهتر کنید تا خزنده‌های گوگل آنها را بپسندند و رتبه‌های بالاتری را در هنگام جستجوی کاربران برای عبارت‌های کلیدی مدنظر شما بدست آورند.

اگر پیش از کار کردن بر روی سئو سایت، آنالیز حرفه ای سایت را انجام ندهید، ممکن است متوجه علل فرار مخاطبان نشوید و تنها ترافیک سایت شما بالا برود و مخاطبان به مشتری تبدیل نشوند. همچنین این نقایص موجب می‌شود عواملی که باعث بهبود رتبه سایت و جذب کاربر به سایت شده‌اند، از بین بروند. بنابراین بی گدار به آب نزنید و با برنامه‌ریزی این کار را انجام دهید. در کنار آنالیز سایت خود، باید به سراغ تحلیل سایت رقبا نیز بروید. سعی کنید متوجه شوید درچه زمینه‌هایی عملکرد بهتری نسبت به شما دارند. در نظر داشته باشید که شاید مخاطبان شما با مخاطبان آن‌ها تفاوت داشته باشد. بنابراین شناسایی مخاطبان، بخش مهمی از فرایند تحلیل سایت رقبای شماست.

مزایای آنالیز حرفه‌ای سایت

حتما شما هم تاکنون متوجه شده‌اید، آنالیز سئوی سایت به شما این امکان را می‌دهد تا همیشه نسبت به وضعیت سئوی سایت‌تان تسلط داشته باشید، اگر سایت شما نیاز به بهبود برخی فعالیت‌ها و برطرف ‌کردن خطاها دارد، همه با آنالیز سئوی آن مشخص می‌شود. مزیت آنالیز حرفه‌ای سایت در همین است که به شما کمک می‌کند همواره یک مسیر رو به رشد را در سئوی سایت خود حفظ کرده و در صورت بروز هرگونه خطا، به سرعت آن را برطرف کنید.

در کنار مواردی که بالاتر توضیح داده شد، مزایای آنالیز حرفه ای سایت را می‌توان در نمونه‌های زیر خلاصه کرد:

  • کسب موفقیت در میان رقبا: آنالیز سایت باعث می شود رقبای خود را آنالیز کرده و میزان موفقیت و عوامل موفقیت آن‌ها را دریابید و رفتار آینده آنها را پیش بینی کنید.       
  • جذب مشتریان بیشتر و راضی نگه داشتن مشتریان فعلی:‌ آنالیز سایت به شما کمک می‌کند مشتریان و نیازهای آن‌ها را بررسی کنید.
  • برقراری ارتباط بهینه با مشتریان:‌ آنالیز حرفه ای سایت به شما کمک می‌کند کانال‌های ارتباطی خود با مشتریان را بهینه کنید.
  • اصلاح نقاط ضعف سایت: با آنالیز حرفه‌ای سایت می‌توانید آمارهای بازدید خود را بهبود ببخشید و سایتی بدون نقص را پشتیبانی کنید.
  • جلوگیری از تهدیدات رقبا: زمانی که رقبای خود را بشناسید و وضعیت موجود ان‌ها را بررسی کنید، می‌توانید قدم‌های بعدی آن‌ها را نیز پیش‌بینی کنید و همیشه از رقبای خود جلوتر باشید.
  • ارتقای کیفیت سایت: زمانی که آنالیز سایت آنالیز را آغاز می‌کنید، موارد جزئی مهمی به چشم شما می‌آید، مانند قسمت ارتباط با مشتری یا اصلاح صفحه فرود. بدین ترتیب روی کیفیت سایت خود حساس می‌شوید و سایتی باکیفیت را ارائه می‌کنید.
  • بهبود امنیت سایت و حفظ حریم شخصی کاربران از طریق آنالیز حرفه ای سایت.
  • آگاهی از محبوب‌ترین صفحات سایت
  • شناختن مخاطبان هدف
  • تولید محتوای بهینه
  • انتخاب استراتژی مناسب لینک بیلدینگ و حذف لینک های شکسته با استفاده از آنالیز حرفه ای سایت
  • بهینه‌سازی سرعت سایت
  • راه‌اندازی شبکه‌های اجتماعی و استفاده بهینه از آن‌ها
  • بهبود تجربه کاربری
  • زیبا کردن ظاهر سایت از لحاظ گرافیکی

تاثیر تحقیق کلمات کلیدی در آنالیز سایت چیست؟

یکی از مهم‌ترین اقدامات در سئو سایت و بهینه‌سازی محتوای آن، تحقیق کلمات کلیدی است. در واقع کلمات کلیدی أساس اقدامات غیر فنی سئو سایت را تشکیل می‌دهند. به همین خاطر، یکی از مهم‌ترین بخش های آنالیز حرفه ای سایت، تحقیق کلمات کلیدی است. کلمات کلیدی واژه هایی هستند که شما را به کاربران و مشتریان بالقوه شما می‌رساند، بنابراین کلمات کلیدی به شما کمک می‌کنند متوجه شوید خدمات یا محصولاتی که ارائه می‌دهید، با کلمات درستی ثبت شده‌اند و آیا قابل بازیابی هستند؟ آیا مخاطبان زیادی دارد؟ ارزش دارد که برای این کلمات کلیدی هزینه و زمان صرف کنید؟

علاوه بر این، کلمات کلیدی مهم‌ترین عاملی است که می‌تواند باعث برتری رقبایتان نسبت به شما بشود. استفاده از سرویس‌های پرداخت هزینه مانند گوگل ادوردز از راه هایی است که به شما کمک می‌کند میزان موفقیت کلمات کلیدی خود را با اجرای کمپین، بسنجید. برای تحقیق کلمات کلیدی در آنالیز سایت نیاز است که از ابزارهای حرفه‌ای مخصوص استفاده کنید تا گزارش‌های جامع و کاملی دریافت کنید؛ اما فراموش نکنید که در این کار، تجربه حرف اول را می‌زند و قطعا به متخصصان برای تحلیل صحیح گزارش‌ کلمات کلیدی نیاز دارید.

استفاده از گوگل آنالیتیکس برای تحلیل و آنالیز سئو سایت 

این روش مهمترین گام آنالیز سئوی وبسایت است؛ کد گوگل آنالیتیکس و کد وبمستر را برای ردیابی ترافیک، مخاطب و غیره اضافه یا ایجاد کنید. گوگل آنالیتیکس برای ردیابی ترافیک از کانال‌های مختلف ضروری است و دانستنن چگونگی اینکه مخاطب با صفحات وب سایت شما در ارتباط است؛ همچنین در ردیابی نرخ تبدیل برای سایت مفید است. گوگل سرچ کنسول هم برای آنالیز همه جزئیات تکنیکالی مانند خطاهای خزش (crawl)، لینک‌های شکسته، اسپم‌ وب، حذف URLهای غیر ضروروی، بررسی کردن ربات‌ها و غیره ضروری است. 

هنگام آنالیز سایت به چه مواردی بیشتر توجه کنیم؟

  • Robots.txt

فایل Robots.txt را بروزرسانی یا ایجاد کنید و نقشه سایت خود را به آن ارسال کنید. فایل Robots.txt به موتورهای جستجو می‌گوید که چه صفحاتی در وبسایت شما ایندکس شده و یا چه صفحاتی را ایندکس نکنند و یا به آن دسترسی نیابند. با ارسال نقشه سایت می‌توانید تعداد صفحات را برای ایندکس به دلیل بهتر شناسایی شدن توسط ربات‌ها افزایش دهید.

  • نقشه سایت HTML و XML

نقشه‌های سایت فرصتی را ایجاد می‌کند تا موتورهای جستجو درباره هر تغییر موجود در سایت اطلاع حاصل کنند. البته نمی‌توان انتظار داشت که موتورهای جستجو فوری برای ایندکس صفحات تغییر یافته بشتابند؛ قطعا تغییرات سریعتر در مقایسه با زمانی که نقشه سایت ندارید ایندکس می‌شوند.

در سئو داخلی، یکی از موارد بسیار مهم، بررسی و رفع مشکلات نقشه سایت است. نقشه سایت در بهبود رتبه سایت شما در نتایج جستجوی گوگل تاثیر مستقیم دارد. نقشه سایت فایل XML حاوی فهرست آدرس‌های یک سایت است. سایت مپ، نقشه سایت اطلاعاتی از قبیل آخرین به‌روزرسانی‌ها، تمام URLهای سایت و… را در اختیار مدیران سایت قرار می‌دهد. زمانی سر و کار گوگل با نقشه سایت می‌افتد که بات های گوگل برای ایندکس کردن اطلاعات وارد سایت شما می‌شوند. اصلاح نقشه سایت موجب می‌شود تا بات های گوگل راحت‌تر در میان صفحات سایت شما گردش کنند. نقشه سایت مهم‌ترین راه ارتباط با  موتورهای جستجو است. افزونه XML-Sitemaps به شما گزارشی از نقشه سایتتان را ارائه می دهد، نقاط ضعف و پیشنهادهایی برای اصلاح آن را در اختیار شما می‌گذارد. این افزونه به شما کمک می‌کند تا مشخص کنید کدام یک از دسته‌های شما در نقشه و در گوگل ایندکس شود، همچنین می‌توانید بخشی از محتوا را از چشم بات های جستجوگر، پنهان کنید. استفاده از این ابزار بدین صورت است که ابتدا URL را وارد سایت می‌کنید و سپس باقی مراحل را طبق دلخواه خود انجام می‌دهید.


خدمات وب24: طراحی سایت فروشگاهی


  • کنونیکال نسخه اصلی سایت

بررسی کنید که آیا وبسایت در هنگام باز شدن آدرس صفحه آن به صورت www یا بدون www و یا هر دو است. اگر هر دو است آن وقت دومین ارجح وبسایت را انتخاب کنید و نیز آن را در گوگل سرچ کنسول انتخاب کنید. ریدایرکت 301 برای پیاده‌سازی بین نسخه‌های http:// و http://www وبسایت ضروری است؛ اگر اینکار را نکنید تمام لینک‌های ورودی که به http://www.example.com اشاره می‌کنند با اعتبار به http://example.com منتقل نمی شود و بالعکس. لازم به ذکر است که با استفاده از کنونیکال (تنظیم نام دامنه منتخب) به گوگل اعلام می‌کنید که کدام مدل نامگذاری (http://www.example.com یا http://example.com) را ترجیح می‌دهید. بنابراین بهتر است یکی از URLها را به عنوان مقصد منتخب انتخاب کنید و برای این کار از ریدایرکت 301 استفاده کنید. با استفاده از این ریدایرکت اطمینان داده می‌شود که کاربران و موتورهای جستجو به صفحه درست ارجاع داده می‌شوند.

  • بررسی سرعت صفحات سایت

صفحه سایت باید در 5 تا 7 ثانیه جهت ایجاد تجربه خوب برای کاربر بارگذاری شود. این کار را می‌توانید با ابزار GTmetrix بررسی کنید.

  • بررسی موبایل فرندلی بودن صفحات

کاربران موبایل روز به روز در حال افزایش هستند و سازگاری وبسایت با موبایل نه تنها برای کاربر خوب است بلکه یکی از فاکتورهای رتبه‌بندی است که گوگل در نظر می‌گیرد. پلاگین موبایل وردپرسی لمسی WP را برای ایجاد وبسایت سازگار با موبایل نصب کنید.

  • تحقیق کلمه کلیدی

کلمه کلیدی فعالیت اصلی در آنالیز سئو وبسایت است و یکی از فاکتورهای تعیین کننده در موتور جستجو است. کلمه کلیدی می‌تواند باعث موفقیت یا شکست یک فعالیت بازاریابی وبسایت شود. باید بازدیدکنندگان هدفمندی برای وبسایت وجود داشته باشد که این کار تنها از طریق انتخاب درست کلمه کلیدی است. بنابراین انتخاب کلمه کلیدی مناسب برای سئو یک گام بسیار مهم است.

  • متا تگ‌ها

این تگ‌ها شامل بهینه‌سازی موضوعات و بهینه‌سازی توضیحات (description) می‌باشد. بهینه‌سازی موضوعات کمک در رتبه‌بندی وبسایت می کند در حالیکه بهینه‌سازی توضیحات کمک در افزایش CTR (نرخ از طریق کلیک) وبسایت می‌شود.

برای بررسی سئو سایت خود برخی سایت‌های آنلاینی هستند که بر اساس معیارهای تعریف شده در آنها به آنالیز سئو سایت شما پرداخته و می‌توانید با استفاده از آنها مشکلات سئوی خود را برطرف کنید. اما در نظر داشته باشید که نشان دادن عدد بالا در این سایت‌ها لزوما سئوی قوی سایت شما را تأیید نمی‌کند به این دلیل که عملکرد و ارزیابی گوگل برای رتبه‌بندی سایت‌ها با این نوع سایت‌ها متفاوت است اما می‌توانند سایت‌های چک سئو کمک کننده برای رفع مشکلات وبسایت باشند.

ابزارهای کاربردی آنالیز سایت

بهترین ابزارهای کاربردی آنالیز سایت

برای آنالیز سایت، می‌توانید چک لیستی از کلیه فعالیت‌های سئو تهیه کرده و یک به یک آنها را برای هر کدام از صفحات سایت‌تان بررسی کنید. اما این کار نه‌تنها به شدت وقت‌گیر است بلکه احتمال خطای آن هم زیاد است. به جای آنالیز سایت به صورت فردی می‌توانید به راحتی از ابزارهای پیشرفته‌ای که برای این کار وجود دارد، استفاده کنید. در این قسمت قصد داریم مهم‌ترین ابزارهای آنالیز سایت را معرفی کنیم:

معرفی ابزارهای سئو

سرچ کنسول گوگل

سرچ کنسول گوگل اولین و مهمترین ابزاری است که می‌توان برای آنالیز سایت معرفی کرد. سرچ کنسول ابزارهای متنوعی برای آنالیز جنبه‌های فنی سایت و همچنین عملکرد سایت در کلمات کلیدی مختلف ارائه می‌کند. البته باید توجه داشته باشید که سرچ کنسول را تنها برای سایت خودتان می‌توانید به کار ببرید و امکان آنالیز سایت رقبا با آن وجود ندارد. مهم‌ترین ویژگی‌های سرچ کنسول موارد زیر است:


بیشتر بخوانید: آموزش گوگل سرچ کنسول


  • گزارش  عملکرد: با استفاده از سرچ کنسول می‌توانید میزان ورودی سایت‌تان را در کلمات کلیدی مختلف ببینید. تعداد نمایش صفحات سایت شما در نتایج جستجو برای هر عبارت، تعداد کلیک روی هر کدام از آنها و نرخ تبدیل هر کدام را می‌توانید مشاهده کنید.
  • پوشش خطاها: علاوه بر این مواردی مثل خطاهای احتمالی در خزش سایت، تعداد صفحات سایت شما که ایندکس شده‌اند یا صفحاتی که خزش شده اما ایندکس نشده‌اند را هم می‌توانید در سرچ کنسول ببینید و در صورت نیاز ایرادات آنها را برطرف کنید.
  • تجربه کاربری: سرچ کنسول گوگل اطلاعات مفید و کاربردی در مورد تجربه کاربری سایت شما ارائه کرده و موبایل‌فرندلی بودن سایت را مشخص می‌کند. در صورتی که سایت شما در نمایش نسخه موبایل ایراداتی داشته باشد، می‌توانید این ایرادات را هم در سرچ کنسول پیدا کنید.
  • لینک‌ها: لینک‌های ورودی که از صفحات سایت خودتان یا سایت‌های دیگر به صفحات سایت داده شده از دیگر مواردی است که می‌توانید در این ابزار گوگل ببینید.

Ahrefs

Ahrefs این روزها یکی از پرطرفدارترین و پرکاربردترین ابزارهای آنالیز سایت است. ابزارهای متعددی که Ahrefs در اختیارتان می‌گذارد به شما کمک می‌کند کلمات کلیدی که بهترین عملکرد را برای سایت شما داشته‌اند، شناسایی کنید، شکاف‌های محتوایی سایت خود را پیدا کرده و همچنین بتوانید خطاهای مهم سایت مثل ریدایرکت 4xx، لینک‌های شکسته و... را تشخیص دهید و برای برطرف کردن آنها اقدام کنید. مهمترین ویژگی‌های Ahrefs شامل موارد زیر است:

  • جستجوی کلمات کلید ی: با استفاده از این ویژگی می‌توانید ایده‌هایی برای کلمات کلیدی موردنیازتان پیدا کنید و سایت‌هایی که روی این کلمات رتبه گرفته‌اند را مشاهده کنید.
  • جستجوی محتوا: این ویژگی به شما کمک می‌کند محتواهای حول یک موضوع خاص که بیشترین اشتراک‌گذاری را داشته‌اند، پیدا کنید.
  • خزش سایت: Ahrefs این امکان را به شما می‌دهد که از دید موتورهای جستجو در سایت خود خزش کنید و خطاها، هشدارها و اخطارهای موجود را پیدا کرده و یاد بگیرید چگونه آنها را در سریع‌ترین زمان برطرف کنید.
  • آنالیز شکاف محتوایی: یکی از بهترین ویژگی‌های ابزار Ahrefs این است که سایت شما را با سایت‌های رقبا مقایسه کرده و به شما می‌گوید آنها با چه کلمات و عبارت‌هایی در نتایج جستجو رتبه گرفته‌اند. بدین‌ترتیب Ahrefs به شما اعلام می‌کند چه کلمات کلیدی را می‌توانید برای بالا بردن بازدید سایت‌تان هدف بگیرید. بر اساس این گزارش Ahrefs به راحتی می‌توانید یک استراتژی محتوای مناسب و کاربردی تدوین کنید.

معرفی خدمات وب24: طراحی سایت با وردپرس


Moz Pro

Moz هم یکی از ابزارهای سئو است که استفاده از آن، زیاد توسط متخصصین توصیه می‌شود. این ابزار به شما کمک می‌کند کلمات کلیدی خود را زیرنظر داشته باشید، عملکرد آنها را اندازه بگیرید و جایگاه خود را در آنها ارتقا دهید. درحالی که Moz Pro یک ابزار پولی است، می‌توانید برخی ویژگی‌های محدود آن را در قالب نسخه رایگان هم استفاده کنید. اما مهم‌ترین ویژگی‌های ابزار Moz موارد زیر است:

  • جستجوی کلمات کلیدی: این ابزار به شما در پیدا کردن بهترین کلمات کلیدی سایت‌تان براساس سختی و حجم جستجوی آنها کمک می‌کند.
  • خزش س ایت: این ویژگی به شما کمک می‌کند خطاهای احتمالی در خزش سایت خود را ببینید و راه رفع آن را هم یاد بگیرید.
  • بهینه‌سازی on-page: ابزار Moz موضوعاتی را هم به شما پیشنهاد می‌دهد که می‌تواند برای سایت شما رتبه و ترافیک خوبی بدست آورد. این پیشنهادها براساس محتوای سایت‌های مشابه شما مطرح می‌شوند.
  • جستجوگر لینک‌: با کمک این ویژگی می‌توانید اعتبار سایت خود را با رقبایتان مقایسه کرده و ببینید رقبایتان از چه سایت‌هایی لینک گرفته‌اند.

بیشتر بخوانید: ابزار MOZ


SEMrush

SEMrush گزارش‌هایی با جزییات مفید از سایت شما در اختیارتان می‌گذارد که آن را به یک گزینه عالی برای آنالیز سایت تبدیل کرده است. هربار که وارد داشبورد مدیریت SEMrush شوید، تغییراتی که در رتبه کلمات کلیدی و میزان ترافیک سایت ایجاد شده را چه برای جستجوی ارگانیک و چه برای تبلیغات به شما نمایش می‌دهد. این گزارش‌ها را همچنین می‌توانید برای دوره‌های زمانی مختلف بگیرید و استفاده کنید. مهم‌ترین ویژگی‌های ابزار SEMrush را هم در ادامه مرور می‌کنیم:

  • مقایسه با رقبا: این ابزار امکان مقایسه عملکرد سایت شما با رقبایتان در زمینه کلمات کلیدی را فراهم می‌کند.
  • ابزار جادویی کلمات کلیدی: SEMrush هم پیشنهادات خوبی برای کلمات کلیدی هدف سایت شما ارائه می‌کند.
  • بررسی سایت: این ابزار به شما کمک می‌کند همیشه سایت‌تان را تحت‌نظر داشته باشید و خطاها را به سرعت برطرف کنید.
  • بررسی سئو داخلی: این ابزار فاکتورهای رتبه‌بندی گوگل را برای صفحات مختلف سایت بررسی کرده و پیشنهادهایی برای بهبود رتبه هرکدام ارائه می‌کند.

WooRank

WooRank هم از ابزارهایی متنوع برای آنالیز سایت استفاده کرده و اطلاعاتی دقیق، پیشنهادهایی کاربردی و گزارش‌های اختصاصی برای بهبود سایت در اختیارتان می‌گذارد. این ابزار یک افزونه گوگل کروم هم دارد که شهرت زیادی پیدا کرده است. مهم‌ترین ویژگی‌های ابزار  WooRank موارد زیر است:

  • بررسی سایت: به شما کمک می‌کند صفحاتی که بیشترین بازدید را در سایت‌تان دارند، بشناسید.
  • جستجوی کلمات کلیدی: این ویژگی کلمات کلیدی فعلی سایت را به شما نشان داده و همچنین کلمات کلیدی جدیدی به شما پیشنهاد می‌کند.
  • خزش سایت: با استفاده از این ویژگی خطاها و مشکلات امنیتی یا فنی سایت خود را پیدا و آن‌ها را برطرف کنید.

SEO Site Checkup

SEO Site Checkup با یک کلیک گزارش کاملی از عملکرد سایت شما در اختیارتان می‌گذارد. با استفاده از آن می‌توانید بک‌لینک‌های سایت‌تان را بررسی کنید و رقبای خود را هم آنالیز کنید. ویژگی‌های مهم این ابزار هم شامل موارد زیر است:

  • بررسی سئو: این ویژگی هر هفته تغییرات رخ داده در سئوی سایت را به شما اعلام می‌کند و امتیازتان را براساس تغییرات، بالا یا پایین می‌برد.
  • آنالیز سئوی نامحدود: با این ابزار می‌توانید فعالیت‌ها و گزارش‌های قبلی سئوی خود را به راحتی ببینید و مقایسه کنید.
  • گزارش سئو: این ابزار گزارش‌های دقیق و با جزئیاتی از از مشکلات سایت و راه رفع آنها به شما ارائه می‌دهد.

Screaming Frog’s SEO Spider

این ابزار به صورت نرم‌افزاری روی سیستم شما نصب شده و مانند یک خزنده گوگل کل فعالیت سایت را تحت نظر می‌گیرد. Screaming Frog’s مزیت‌های زیادی برای شما فراهم می‌کند که دو مورد آن را مرور می‌کنیم:

  • پیدا کردن لی نک‌های شکسته: در حین خزش در سایت شما، لینک‌های شکسته داخلی یا خارجی سایت را به شما نشان می‌دهد.
  • آنالیز عنوان صفحات و توضیحات متا: کلیه صفحات را بررسی کرده و عنوان و توضیحات متای آنها را آنالیز می‌کند. بدین‌ترتیب صفحات تکراری یا آن‌هایی که عنوان طولانی یا کوتاه دارند را مشخص می‌کند.

بهترین ابزارهای آنالیز سئو سایت کدامند

معرفی ابزار آنالیز سایت جت سئو، ایرانی و قدرتمند

با وجود کارایی بالای ابزارهایی که معرفی کردیم اما واقعیت آن است که این ابزارها احتمالا برای کاربران ایرانی چندان کارایی ندارند. اکثر این ابزارها پولی بوده و برای بهره‌مندی از امکانات کامل آنها باید اقدام به خرید اکانت پولی کنید، کاری که با وجود تحریم‌های فعلی بسیار سخت شده است. به علاوه ابزارهای خارجی در بهترین شرایط، وضعیت سایت شما را از دید سرورهای خارجی بررسی می‌کنند که با نقطه دید سرورهای ایرانی تفاوت دارد. در این شرایط استفاده از یک ابزار ایرانی قدرتمند می‌تواند همه این مشکلات را حل کند.

ابزار جت سئو می‌تواند آنالیز کاملی از وب‌سایت شما شامل رتبه در کلمه‌های کلیدی موردنظرتان، وضعیت رقبایتان، لینک‌های دریافتی و خطاهای فنی و محتوایی موجود در سایت را به شما ارائه دهد و در تحقیق کلمات کلیدی و چینش ساختار محتوای سایت به شما کمک کند. متخصصان ایرانی تیم جت سئو که همه از افراد زبده در حوزه‌های هوش مصنوعی، سئو، یادگیری ماشین و... هستند، توانسته‌اند پس از ماه‌ها تلاش ابزاری را برای شما آماده کنند که بخشی از مزایای آن در زیر آمده است: 

  • می‌توانید سایت را بر اساس مواردی مانند رتبه جهانی، سرعت بارگذاری، بازدید روزانه، برترین کلمات کلیدی در جستجو، تعداد بک لینک و غیره تحلیل و بررسی کنید؛
  • از نتایج به دست آمده می‌توانید خروجی اکسل دریافت کنید؛
  • دارای قالب گرافیکی یکپارچه و کاربرپسند می‌باشد؛
  • امکان درج کلمات کلیدی را به طور نامحدود می‌دهد؛
  • بر اساس کلمات کلیدی وارد شده رتبه سایت را نمایش می‌دهد؛
  • می‌توانید سایت‌های رقیب خود را ثبت کنید و رتبه خود را با آنها مقایسه کنید؛
  • نمودار وضعیت سایت را بر اساس رتبه در گوگل می‌توانید مشاهده کنید.

این ابزار کاملا ایرانی و قدرتمند به‌صورت هوشمند از تکنولوژی‌های روز و متناسب با الگوریتم‌های گوگل سایت شما را تحلیل کرده و گزارش‌های آماری دقیقی را ارائه می‌کند. یکی از مهمترین مزیت‌های جت سئو این است که در گزارش‌های خود به مشکلاتی اشاره می‌کند که حتی ممکن است از نظر وبمستران و متخصصان سئو دور مانده باشد.


  آنالیز سایت شما با ابزار رایگان جت سئو  


جمع‌بندی

آنالیز سایت بخش زیربنایی فعالیت‌های سئو است که هیچ‌وقت نباید از آن غافل شوید. امروزه ابزارهای متنوع خارجی و ایرانی وجود دارند که در این زمینه به شما کمک خواهند کرد.

faq

آنالیز سایت فرایندی است که در آن سایت را از نظر سئو تحلیل و بررسی کرده تا بفهمیم آیا سایت به خوبی برای موتورهای جستجو بهینه‌سازی شده یا نه. این فرایند شامل بررسی سئوی داخلی سایت، مباحث تکنیکال سایت و سئو خارجی آن است. ابزارهای آنالیز سایت در این راه به شما کمک می‌کنند.

سرچ کنسول گوگل - Ahrefs - Moz Pro - SEMrush -WooRank  - Screaming Frog’s SEO Spider - ابزار ایرانی جت سئو

همچنین بخوانید
در این مقاله از سایت وب24 شما را با تعریف بریف محتوا و نحوه نوشتن بریف محتوا آشنا خواهیم کرد.
در این مقاله از سایت وب24 شما را با مفهوم چرخه عمر محتوا و اهمیت آن در استراتژی محتوا آشنا خواهیم کرد.
آیا لحن در تولید محتوای یک مقاله تاثیر دارد؟ اهمیت و تاثیر انواع لحن محتوا را در این مطلب از وب 24 بخوانید.
در این مقاله از سایت وب24 شما را با نحوه بررسی و تعیین میزان حجم جستجوی کلمات کلیدی آشنا خواهیم کرد.
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha


دیدگاه کاربران
Agahi90.ir
ارسال شده در : ﺳﻪشنبه 23 بهمن 1397

بسیار جالب و آموزنده بود موفق باشید