بازاریابی موبایلی یا Mobile marketing چیست

بازاریابی موبایل یا موبایل مارکتینگ یکی از روش های بازاریابی است که در آن برای ارتباط و برقراری تماس با مخاطب و انتقال پیام از مواردی مانند تبلیغات پیامکی (sms), ارسال نوتیفیکیشن موبایل و تبلیغات بنری موبایلی که معمولا در اپلیکیشن ها مورد استفاده قرار می گیرند و همچنین تبلیغات ویدئویی موبایلی استفاده می شود .

بازاریابی موبایلی چیست؟

تبلیغات موبایلی یا بازاریابی موبایلی به انجام تبلیغات از طریق تلفن همراه، تبلت ها، و دیگر دستگاه های ارتباط بی سیم است. این نوع از تبلیغات ابتدا به صورت پیامک آغاز شد اما با پیشرفت فناوری گزینه های جدیدی مانند اپلیکیشن های موبایل، وب سایت ها، تلویزیون های موبایل و... به این زمینه وارد شد.

تبلیغات موبایلی | بازاریابی موبایلی

روش‌های بازاریابی موبایلی

برای بازاریابی موبایل میتوان از روش های زیر استفاده کرد که به صورت خلاصه شرح داده شده اند.

بازاریابی پیامکی: این روش از طریق ارسال پیامک صورت می‌گیرد که به دلیل اینکه فرستنده می‌تواند اطمینان حاصل کند که مخاطب خود پیام را دریافت کرده رایج‌ترین روش بازاریابی موبایلی می‌باشد.

بازاریابی MMS: این روش از طریق ارسال فایل فیلم یا عکس به مخاطب صورت می‌گیرد.

بازاریابی برنامه‌ای: در این روش بازاریاب با ایجاد یک برنامه حول محور محصول یا خدماتی که قصد ارائه آن را دارد با مخاطب خود ارتباط بر قرار می‌کند.

بازاریابی درون بازی: همان‌طور که در اکثر بازی‌های موبایل مشاهده کرده‌اید در قسمتی از یک بازی یک پیغام تبلیغاتی به نمایش در می‌آید که این پیغام می‌تواند جای خود را به محصول یا خدمت مورد نظر شما بدهد البته یک نکته قابل ذکر است و آن اینکه اگر خود بازی مورد نظر را طراحی نکرده‌اید و قصد دارید این کار را به یک بازی که از قبل طراحی شده است بسپارید بهتر است این بازی مخاطبین زیادی داشته باشد تا اینکه تعداد افرادی که پیغام شما را می‌بینند افزایش یابد. این پیغام می‌تواند شامل آدرس سایت شما یا هر چیز دیگری باشد.

بازاریابی موبایلی وب محور: این روش شامل طراحی صفحات وب برای موبایل بوده که از اندازه خاصی پیروی می‌کند و استاندارهای ویژه‌ای دارد.

کدهای QR: این کدها این امکان را به مخاطبین می‌دهند که به جای وارد کردن آدرس یک سایت با اسکن یک کد دوبعدی به یک صفحه از وب دسترسی پیدا کنند. طریقه استفاده از آنها هم به این صورت است که شما می‌توانید این کدها را در صفحات وب، برروی کالای خود، هدایا و بنرهای تبلیغاتی خود در سطح شهر استفاده کنید.

طبقه بندی انواع تبلیغات موبایلی

تبلیغات موبایلی را می توان به تبلیغات تعاملی، مبتنی بر محتوا، پاسخ و موقعیت دسته بندی میشوند. از سال 2000 به بعد تبلیغات دیگری مانند مبتنی بر زمان و مکان و رابطه ای ایجاد شده است

عوامل موفقیت در بازاریابی موبایلی

محتوا

  • محتوای سرگرم کننده و خنده دار
  • مرتبط با گروه هدف
  • کوتاه و رسا بودن
  • اطلاعاتی در مورد جوایز

شخصی سازی

شرکت های تبلیغ کننده باید تبلیغات را طبق سن، جنس، مکان و... شخصی سازی کنند.

  • زمان: اصولا افراد دوست دارند تا در زمان اوقات فراغت پیام های تبلیغاتی را بخوانند و پاسخ دهند.
  • مکان: فناوری موبایل یک فناوری بدون مرز است. اما کاربران موبایل انتظار دارند تحت تأثیر تبلیغات موبایلی که شخصی سازی شده است قرار بگیرند.
  • سن: اصولا افرادی که سن شان کمتر است( زیر 20 سال) تمایل بیشتری نسبت به پاسخ دهی به پیام های تبلیغاتی دارند.

تکنولوژی

  • در گذشته تهیه تبلیغاتی با 160 حرف به عنوان یک چالش برای تبلیغات موبایلی محسوب می شد. اما امروزه با GPRSو MMS بر این مشکل فائق آمده است.
  • کاهش هزینه ها: در زمینه تبلیغات موبایلی هزینه بسیار کمتری نسبت به سایر تبلیغات دارند بنابراین مشتریان را متقاعد کنیم تا شماره های خودشان را در اختیار ما بگذارند.

رفتار مصرف کننده:

در بازاریابی موبایلی باید تبلیغاتی را ایجاد کنیم که بیشترین تأثیر و نفوذ را بر مخاطبان بگذارد.که این موضوع باعث نشر دهان به دهان تبلیغات و گسترش پیام در بین مشتریان می گردد.
در این مورد از بازاریابی به دلیل اینکه بیشتر مخاطبین آن جوانان می باشند پس می توان انتظار این را داشت که بیشتر مخاطبین از این نوع از بازاریابی آگاهی نسبی را دارا هستند. از طرف دیگر در این روش بازاریابی قانون کمی حاکم می باشد و دست شما برای فعالیت بهتر در این فضا باز می باشد.

همچنین بخوانید
برند منشن چیست؟ روشی است که باعث شده یک سایت درباره برند شما صحبت کند. آگاهی از رپورتاژ برند منشن، مزایا و تاثیر Brand Mention بر سئو در مقاله وب 24
استراتژی تبلیغاتی از استراتژی های بازاریابی نشات می گیرد و و چگونگی دستیبابی به هدف تبلیغات که معمولا افزایش سطح آگاهی مشتریان و یا تغییر ترجیحات آنهاست را نشان می دهد.
تبلیغات کلیکی یا پرداخت در ازای کلیک که معادلpey per click (ppc) است مدلی از تبلیغات اینترتی است که هزینه آن بر اساس تعداد کلیک محاسبه می شود
مدل کسب و کار در ساده ترین تعریف روشی است که در آن شرکت ها به وسیله محصولات یا ارزش های قابل ارائه خود کسب درآمد می نمایند.
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha