تبلیغات کلیکی یا PPC چیست؟ آشنایی با استراتژی تبلیغات کلیکی

تبلیغات کلیکی چیست؟

تبلیغات کلیکی عبارتی است که به‌عنوان معادل فارسی تبلیغات PPC در نظر گرفته‌شده است. روشی تبلیغاتی که در آن آگهی یا بنر شما در نتایج جستجوی گوگل، شبکه‌های اجتماعی و سایت‌های مختلف نمایش داده می‌شود. هزینه این تبلیغات به ازای کلیک کاربران روی آگهی شما پرداخت می‌شود. هزینه این نوع تبلیغات بر اساس آنچه خودتان پیشنهاد کنید، قیمتی که سایت میزبان در نظر گرفته باشد و عوامل دیگری تعیین می‌شود.

مزایای تبلیغات کلیکی

از آنجاکه هزینه تبلیغات کلیکی به ازای کلیک کاربران محاسبه می‌شود، روشی بسیار مقرون‌به‌صرفه است. درواقع شما تنها برای مشتریان احتمالی هزینه تبلیغات را پرداخت می‌کنید. اما این تنها مزیت تبلیغات کلیکی نیست؛ مزیت‌های زیادی می‌توان برای این روش تبلیغات در نظر گرفت که در این قسمت آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

تبلیغات کلیکی در وبلاگ

تأثیر تبلیغات کلیکی در افزایش مشتری

تبلیغات کلیکی در هرجایی که شما انتخاب کنید، نمایش داده می‌شوند. می‌توانید این تبلیغات را در نتایج جستجوی گوگل انجام دهید یا اینکه در سایت‌های مختلف بنر تبلیغاتی خود را نمایش دهید. این روش تأثیر زیادی در افزایش مشتری سایت شما خواهد داشت. درواقع نمایش تبلیغات در نتایج جستجوی مرتبط با حوزه کاری شما، مشتریان احتمالی را به سمت سایت شما جذب می‌کند. همچنین در سایت‌های پرمخاطب هم مشتریان احتمالی زیادی می‌توانید برای سایتتان پیدا کنید.

سرعت بالای تبلیغات کلیکی در جذب مشتری

درحالی‌که روش‌هایی مثل سئو و بازاریابی شبکه‌های اجتماعی برای به نتیجه رسیدن زمان زیادی لازم دارند، تبلیغات کلیکی از لحظه اجرا می‌توانند مشتریان را به سمت سایت شما هدایت کنند.

امکان تست آسان تبلیغات کلیکی

یکی از مهم‌ترین مزیت‌های تبلیغات کلیکی امکان تست سریع آن است. درواقع شما می‌توانید به‌راحتی محل قرارگیری تبلیغات، متن و بنر آگهی یا کلمات کلیدی مدنظرتان را تغییر دهید. ازجمله می‌توانید از تست A/B استفاده کرده و تبلیغاتی که بهترین نتایج را در بر دارد، انتخاب کنید.

هدف گرفتن مشتریان احتمالی

در تبلیغات کلیکی شما انتخاب می‌کنید که تبلیغاتتان کجا نمایش داده شود. اگر در گوگل تبلیغات کلیکی انجام می‌دهید، کلمات کلیدی موردنظر را خودتان انتخاب می‌کنید. همچنین اگر قصد تبلیغات کلیکی در سایت‌ها را دارید، خودتان سایت میزبان را انتخاب می‌کنید؛ بنابراین می‌توانید جایی را انتخاب کنید که تبلیغات‌تان برای مشتریان هدف شما نمایش داده شود.

بی‌تأثیر بودن تغییرات الگوریتمی روی تبلیغات کلیکی

درحالی‌که سئو به‌شدت تحت‌تأثیر تغییرات الگوریتم‌های گوگل قرار دارد، تبلیغات کلیکی با این مسئله مواجه نیست. حتی در شبکه‌های اجتماعی هم شما همواره با تغییرات الگوریتم آن‌ها مواجه هستید؛ این باعث می‌شود استراتژی‌های شما ثبات لازم را نداشته باشند. اما در استفاده از تبلیغات کلیکی با تغییر الگوریتم مواجه نیستید و می‌توانید به‌صورت بلندمدت برای آن برنامه‌ریزی کنید.

بی‌تأثیر بودن اعتبار دامنه بر تبلیغات کلیکی

یکی دیگر از مزیت‌های تبلیغات کلیکی به‌خصوص نسبت به سئو این است که بدون نیاز به اعتبار دامنه، می‌توانید از این روش استفاده کرده و ترافیک زیادی برای سایتتان ایجاد کنید. این در حالی است که نتیجه گرفتن از طریق سئو وابستگی زیادی به کسب اعتبار برای سایتتان دارد.

استفاده از نتایج تبلیغات کلیکی برای سئو

شما می‌توانید هنگام استفاده از تبلیغات کلیکی بازخوردهای مناسب را درمورد علایق و نیازهای کاربران به دست آورید. این بازخوردها به شما کمک می‌کنند کلمات کلیدی مناسب را برای جذب مخاطب بیشتر از طریق سئو هم پیدا کنید. درواقع شما می‌توانید برای کلمات کلیدی که از تبلیغات کلیکی بازدید زیادی جذب کرده‌اند، به‌صورت بلندمدت در سئو هم سرمایه‌گذاری کنید.

تبلیغات کلیکی موبایل

معایب تبلیغات کلیکی

تبلیغات کلیکی در کنار مزیت‌های زیادی که ایجاد می‌کند، قطعاً معایبی هم دارد. اگر می‌خواهید بدانید معایب تبلیغات کلیکی چیست؟ در این قسمت برخی از آن‌ها را مرور کرده‌ایم:

وابستگی لحظه‌ای به بودجه

هرچند هزینه تبلیغات کلیکی به ازای کلیک کاربران روی آن‌ها پرداخت می‌شود، اما این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که حساب شما در سامانه تبلیغات شارژ شده باشد. درواقع اگر در میان اجرای کمپین اعتبار حساب شما تمام شود، نمایش تبلیغات شما متوقف خواهد شد.

زودگذر بودن تأثیر تبلیغات کلیکی

درحالی‌که تبلیغات کلیکی از لحظه اجرا می‌توانند مشتریان را به‌سوی سایت شما روانه کنند، از لحظه پایان تبلیغات هم تأثیر آن از بین می‌رود. این در حالی است که با دریافت خدمات سئو در صورت رسیدن به رتبه‌های اول گوگل، حتی اگر فعالیت خود را متوقف کنید تا مدتی جایگاه خود را حفظ خواهید کرد.

امکان سوءاستفاده رقبا

پرداخت هزینه تبلیغات کلیکی به ازای کلیک کاربران بزرگ‌ترین مزیت این روش است؛ اما درعین‌حال می‌تواند به‌عنوان یکی از معایب آن‌هم نقش بازی کند، زیرا رقبای شما می‌توانند برای ضربه به کمپین شما، کلیک‌های زیادی روی تبلیغات انجام داده و باعث اتلاف هزینه‌های شما شوند.

انواع مدل‌های تبلیغات کلیکی

همان‌طور که گفتیم تبلیغات کلیکی را می‌توانید هم در نتایج جستجوی گوگل انجام دهید، هم در بقیه سایت‌ها. در این قسمت می‌خواهیم روش‌های تبلیغات کلیکی را بررسی کنیم:

تبلیغات موتور جستجو

تبلیغات موتور جستجو یکی از شیوه‌های رایج تبلیغات کلیکی است که در آن تبلیغات شما در نتایج موتورهای جستجو نمایش داده می‌شود. هنگامی‌که کاربران عبارتی را در یک موتور جستجو مثل گوگل، وارد می‌کنند، گوگل سعی می‌کند مرتبط‌ترین نتایج را با عبارت موردنظر نمایش دهد. علاوه بر این لینک‌های تبلیغاتی هم برای برخی عبارت‌ها نمایش داده می‌شود.
موتورهای جستجو مثل گوگل و بینگ از این روش برای کسب درآمد استفاده می‌کنند و بر اساس کلمات کلیدی دلخواه کاربران، لینک آن‌ها را در بالای نتایج جستجو قرار می‌دهند. این تبلیغات با یک علامت از نتایج جستجوی ارگانیک متمایز می‌شوند.

تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی

شبکه‌های اجتماعی با میلیون‌ها کاربر یکی از بهترین مکان‌ها برای انجام تبلیغات کلیکی هستند. یکی از مهم‌ترین مزیت‌های تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی این است که می‌توانید مخاطب هدف خود را بر اساس ویژگی‌هایی مثل سن، جنسیت، علایق، موقعیت جغرافیایی و... انتخاب کنید. بدین ترتیب تبلیغات شما برای مشتریان احتمالی بیشتری نمایش داده می‌شود. این تبلیغات نه‌تنها مشتریان زیادی برای شما ایجاد می‌کنند، بلکه آگاهی از برندتان را هم افزایش می‌دهند.
برای بالابردن نرخ تبدیل تبلیغات خود باید بیشتر از هر چیز احساسات مخاطبان را هدف بگیرید. تحقیقات نشان داده تبلیغاتی که با احساسات مخاطب سروکار دارند، نسبت به تبلیغاتی که با منطق و دیدگاه مخاطبان مواجه هستند، تأثیرگذاری بیشتری دارند.

تبلیغات کلیکی نمایشی

اگر قصد دارید، برند خود را گسترش داده و شهرت آن را بالا ببرید، یکی از بهترین راه‌ها تبلیغات کلیکی نمایشی در سایت‌ها است. این تبلیغات به‌صورت بنر، عکس یا لینک در سایت‌های مختلف نمایش داده می‌شوند. معمولاً سایت‌های خبری، مجله‌های آنلاین و سایت‌های پرمخاطب بخش‌هایی را به این نوع تبلیغات اختصاص می‌دهند. در صورت انتخاب سایت‌های معروف برای انجام این تبلیغات، آگاهی از برند شما به‌شدت افزایش می‌یابد.

تبلیغات ریتارگتینگ

امروزه وقتی شما به سایتی سر می‌زنید، معمولاً کوکی‌های سایت روی مرورگر سیستم شما پیاده‌سازی می‌شود. از این کوکی‌ها می‌توان برای تبلیغ سایت استفاده کرد. روش تبلیغات ریتارگتینگ بدین‌صورت است که وقتی کاربری به سایت شما سر می‌زند، به‌عنوان یک مشتری هدف در نظر گرفته می‌شود. کوکی‌های سایت روی سیستم کاربر قرارگرفته و تبلیغات سایت شما به‌صورت مرتب برای او به نمایش درمی‌آید. این کار باعث می‌شود در صورت وجود یک خرید نیمه‌تمام، کاربر مربوطه برای بازگشت به سایت شما و تکمیل خرید تشویق شود.

تبلیغات کلیکی در سایت

هزینه تبلیغات کلیکی گوگل در مقایسه با سئو چگونه است؟

در مقایسه بین سیستم تبلیغات کلیکی گوگل و سئو باید به دو عنصر ماندگاری و هزینه توجه کرد. درحالی‌که سئو یک فرایند بلندمدت به شمار می‌رود و رسیدن به رتبه‌های برتر نتایج جستجوی گوگل، ممکن است تا یک سال زمان لازم داشته باشد، تبلیغات کلیکی گوگل اصلاً نیازی به زمان ندارد. هر زمان شما قصد اجرای کمپین خود را داشته باشید، می‌توانید در تبلیغات کلیکی گوگل نمایش داده شوید. اما در نظر داشته باشید، تبلیغات گوگل بلافاصله پس از پایان بودجه شما تمام می‌شود و اثری از آن نمی‌ماند؛ درحالی‌که سئو تأثیرات بلندمدت دارد. با رسیدن شما به نتایج جستجوی برتر گوگل، قرار نیست به‌زودی رتبه خود را از دست بدهید.

بااین‌حال سئو هزینه زیادتری نسبت به تبلیغات کلیکی لازم دارد. فرایند طولانی‌مدت سئو نیاز به فعالیت‌هایی مثل سئو تکنیکال، تولید محتوا و سئوی خارجی دارد که نسبت به تبلیغات کلیکی هزینه بیشتری لازم دارد. در مقابل استراتژی تبلیغات کلیکی را می‌توانید بر اساس بودجه خود تنظیم کنید. همچنین درصورتی‌که بودجه برای تبلیغات به‌اندازه کافی داشته باشید، می‌توانید در کلمات کلیدی بیشتر و پررقابت‌تری تبلیغات انجام دهید. هر زمان هم بودجه شما به پایان رسید، می‌توانید کمپین خود را به پایان برسانید.

نحوه کسب درآمد از تبلیغات کلیکی

تبلیغات کلیکی علاوه بر اینکه راه بسیار مناسبی برای تبلیغات هستند، می‌توانند راه خوبی برای کسب درآمد از سایت باشند. اگر سایت شما مخاطب زیادی دارد، می‌توانید از طریق آن درآمد زیادی کسب کنید. کافی است از طریق سامانه‌های تبلیغات کلیکی، سایت خود را به‌عنوان میزبان تبلیغات ثبت‌نام کنید. قیمت تبلیغات کلیکی سایت شما بر اساس پیشنهاد خودتان و میزان بازدید سایت مشخص می‌شود و می‌تواند درآمد خوبی برایتان ایجاد کند.

همچنین بخوانید
در این مقاله از وب 24 ، با مدل کانو، نحوه عملکرد و ویژگی‌های مدل KANO و مزایای استفاده از آن در کسب و کارمان، آشنا می‌شویم.
در این مقاله از سایت وب24 به معرفی بهترین ابزارهای آنالیز و تحلیل شبکه‌های اجتماعی پرداخته‌ایم. پیشنهاد می‌کنیم که حتما این مقاله را مطالعه کنید.
تغییر فونت پیش‌فرض فارسی در اینستاگرام می‌تواند پست و استوری شما را متفاوت و جذاب‌تر نمایش دهد. در این مقاله از وب24 به آموزش تغییر فونت فارسی اینستاگرام می‌پردازیم.
اینستاگرام مارکتینگ چیست؟ در این مطلب از وب 24 با بازاریابی اینستاگرام آشنا شوید و از استراتژی و ابزارها، تکنیک‌ها و روش‌های اینستاگرام مارکتینگ آگاه شوید.
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha