featured snippet یا پاسخ ویژه گوگل چیست؟

درحالی که رقابت همه سئوکارها بر سر کسب رتبه اول گوگل در هر کلمه کلیدی است، چرا شما به چیزی بالاتر فکر نمی‌کنید؟ رتبه‌ای بالاتر از رتبه اول و جایگاهی در بالای همه نتایج جستجو، جایی که به رتبه صفر معروف شده است. احتمالا شما هم در برخی نتایج جستجو متوجه نمایش اطلاعاتی خلاصه در بالای نتایج شده‌اید، اینجا همان رتبه صفر است که می‌تواند هم سایت شما را در معرض دید بیشتری قرار دهد و هم نرخ کلیک آن را افزایش دهد. در این مقاله از سایت وب 24 به بررسی این ویژگی نسبتا جدید گوگل یعنی featured snippet پرداخته‌ایم. اگر شما هم می‌خواهید بدانید پاسخ ویژه یا featured snippet چیست؟، تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

featured snippet چیست؟

اگر نمی‌دانید featured snippet چیست، باید سری به صفحه نتایج جستجوی گوگل بزنید. احتمالا شما هم در برخی موارد هنگام نمایش نتایج جستجو، دیده‌اید که برخی اطلاعات مهم در بالای نتایج نمایش داده می‌شود. این اطلاعات شامل توضیحی مختصر و مفید از چیزی است که به دنبال آن می‌گردید. این ویژگی که مدتی است به صفحه نتایج گوگل اضافه شده، برای راحتی کاربران ایجاد شد تا در صورت نیاز بتوانند پاسخ خود را در همان صفحه نتایج بگیرند.

برای تعریف واضح و روشن این ویژگی می‌توان گفت featured snippet یا پاسخ ویژه گوگل، در واقع تکه‌های کوچک متنی هستند که در بالای نتایج جستجو برای پاسخ سریع به موضوع جستجوی کاربر نمایش داده می‌شوند.

featured snippet از کجا برداشت می‌شود؟

پس از آشنایی با این ویژگی جذاب گوگل، احتمالا برای شما هم این سوال پیش آمده که روش استخراج پاسخ ویژه گوگل چیست، یعنی وقتی کاربر موضوعی را جستجو می‌کند، گوگل چگونه می‌تواند اطلاعات مورد نیاز را در صفحه نتایج به او نشان دهد؟ جالب است بدانید گوگل featured snippet را از خود صفحات وب می‌گیرد. در واقع محتوای یک صفحه که در گوگل ایندکس شده به عنوان featured snippet در بالای نتایج جستجو به نمایش درمی‌آید. بدین‌ ترتیب در صورتی که محتوای یک صفحه، برای نمایش در featured snippet انتخاب شود، صفحه موردنظر می‌تواند به جایگاهی بالاتر از رتبه یک دست پیدا کند.

featured snippet چیست

چگونه در پاسخ برجسته گوگل دیده شویم؟

احتمالا شما هم می‌خواهید بدانید روش قرار گرفتن در featured snippet چیست، از آنجا که در حال حاضر گوگل اطلاعات مربوط به پاسخ ویژه را به صورت انتخابی نمایش می‌دهد، دستورالعمل مشخصی برای این کار وجود ندارد. با این حال می‌توانید با انجام برخی اقدامات، زمینه قرار گرفتن صفحات سایت خود در پاسخ ویژه را فراهم کنید. در ادامه این اقدامات را بررسی می‌کنیم:

در قدم اول شما باید یک جستجوی دارای featured snippet پیدا کنید. گفتیم که گوگل برای همه کلمات کلیدی از پاسخ ویژه استفاده نمی‌کند. بنابراین شما باید به دنبال آنهایی باشید که گوگل برای نمایش featured snippet برگزیده است. البته لازم به گفتن نیست که شما باید کلماتی را پیدا کنید که مرتبط با زمینه فعالیت خودتان باشند تا بتوانید آنها را برای featured snippet بهینه کنید. در قدم بعدی باید تعیین کنید گوگل برای هر کلمه از چه نوع featured snippet استفاده کرده است.

برای پیدا کردن کلمات از دو روش می‌توانید استفاده کنید. یکی اینکه لیستی از کلماتی که حدس میزنید، featured snippet برای آنها استفاده می‌شود، تهیه کرده و هرکدام را یک به یک چک کنید. روش دیگر این است که از ابزارهایی مثل semrush یا ahrefs استفاده کنید. با اعمال برخی تنظیمات روی این ابزارها می‌توانید عبارات دارای featured snippet را به ‌راحتی پیدا کنید.

چگونه در featured snippet گوگل دیده شویم

برای مثال هنگام آنالیز رقبا با استفاده از ابزار Ahrefs می‌توانید در گزارش مربوط به کلمات کلیدی، آنهایی که فاقد featured snippet هستند را فیلتر کرده و به ‌راحتی عبارت‌هایی که دارای پاسخ ویژه هستند و رقبای شما روی آنها کار کرده‌اند را پیدا کنید. حالا با تعیین کلماتی که می‌خواهید برای featured snippet آنها کار کنید، کار بهینه‌سازی آغاز می‌شود. اما بهینه‌سازی صفحات برای هر کدام از انواع featured snippet متفاوت است.

در صورتی که می‌خواهید صفحه خود را برای featured snippet از نوع تعریف بهینه کنید، باید یک تکه متن با طول 40 تا 60 کلمه در متن خود بگذارید که گوگل بتواند دقیقا آن را برای featured snippet استفاده کند. این متن باید کلمه کلیدی موردنظر را تعریف کند. اما توجه داشته باشید که برای تعریف هر موضوع از تعریف عمومی و واقعی آن استفاده کرده و هرگز اعتقادات شخصی خود را مطرح نکنید. زیرا گوگل به این موارد توجه زیادی دارد.

در این مورد سایت hubspot فرمت خاصی ابداع کرده و در برخی قسمت‌های مناسب متن، کادرهایی را قرار می‌دهد که درست مشابه featured snippet است. با این کار همه چیز را در اختیار گوگل می‌گذارد تا برای featured snippet استفاده شود.

پاسخ ویژه گوگل چیست

اگر می‌خواهید صفحه خود را برای featured snippet از نوع جدول بهینه کنید، نیاز به گذاشتن جدول در محتوای خود دارید. تجربه نشان داده گوگل برای نمایش جدول در featured snippet اقدام به استخراج اطلاعات از جای جای صفحه و ایجاد جدول برای آن نمی‌کند. بلکه مستقیم به سراغ صفحاتی می‌رود که جدول دارند و جدول آنها را برای featured snippet استفاده می‌کند.

در مورد بهینه‌سازی صفحه برای featured snippet نوع لیست کار کمی پیچیده‌تر است. زیرا باید راهی پیدا کنید تا گوگل بتواند لیست را تشخیص دهد. بهترین روش برای این منظور، استفاده از تگ‌های h2 و h3 برای موارد یا مراحل لیست ‌شده است. حتی می‌توانید سرتیتر هر مرحله از لیست را به صورت «مرحله 1» یا « مرحله اول» به‌کار ببرید.

علاوه بر موارد گفته‌ شده برای هر کدام از انواع featured snippet، نکته دیگری که لازم است مدنظر داشته باشید، سرمایه‌گذاری روی کلمات کلیدی longtail است. زیرا بررسی‌ها نشان می‌دهد احتمال نمایش featured snippet برای این عبارت‌ها بیشتر است.

نرخ تبدیل رتبه صفر نتایج گوگل

سایت MOZ با اشاره به یک بررسی در مورد رتبه صفر گوگل، می‌گوید قرار گرفتن یک صفحه در featured snippet باعث افزایشی بین دو تا هشت درصد در نرخ کلیک (CTR) آن صفحه می‌شود. همین افزایش کلیک می‌تواند افزایش 677 درصدی در درآمد حاصل از جستجوی ارگانیک ایجاد کند. علاوه بر این بررسی‌های دیگری، افزایش 20 تا 30 درصدی در ترافیک سایت را پس از قرار گرفتن در featured snippet نشان می‌دهد.

انواع featured snippet در گوگل

بعد از آشنایی با featured snippet حالا وقت آن رسیده که ببینیم انواع featured snippet چیست. به‌طورکلی چهار نوع اصلی از featured snippet وجود دارد که معمولا در نتایج جستجو به کار می‌رود. در ادامه این چهار نوع را بررسی می‌کنیم:

تعریف

پاسخ ویژه تعریف، یک تکه متن است که برای توضیح مختصر و مفید موضوع مورد جستجو برای کاربران استفاده می‌شود. برای مثال وقتی Featured snippet را در گوگل جستجو کنید، تعریف آن در بالای نتایج جستجو به نمایش درمی‌آید. این نوع پاسخ ویژه بیشتر در زبان انگلیسی برای پاسخ به جستجوهایی که با عبارت what is شروع می‌شوند، به کار می‌رود. اگر دقت کرده باشید این پاسخ ویژه معمولا در جملاتی کوتاه و مختصر یک موضوع را تعریف کرده و توضیحات ابتدایی را ارائه می‌کند. سایت SEMRUSH طبق یک مطالعه اعلام کرد میانگین طول کادر توضیحات بین 40 تا 60 کلمه است.

انواع featured snippet در گوگل

جدول

در این نوع پاسخ ویژه، گوگل برخی اطلاعات داخل یک صفحه را استخراج کرده و به صورت جدول به کاربران نشان می‌دهد.

لیست

در مواردی که کاربران موضوعی را جستجو کنند که پاسخ آن ارائه لیستی از موارد باشد، ممکن است گوگل لیست موردنظر را از صفحات سایت‌ها استخراج کرده و به صورت لیست در قسمت پاسخ ویژه نشان دهد. برای مثال وقتی مراحل دم ‌کردن قهوه سرد را جستجو کنید یا مثلا لیستی از فیلم‌های ترسناک را بخواهید، این پاسخ ویژه نمایش داده می‌شود.

مزایای featured snippet

هنگامی که featured snippet به صفحه نتایج گوگل اضافه شد، برخی از سئوکارها را عصبانی کرد. چراکه این ویژگی باعث می‌شد بسیاری از کاربران بدون ورود به سایت، اطلاعات موردنیاز خود را در همان صفحه نتایج جستجو بدست آورند و دیگر روی سایت‌ها کلیک نکنند. این موضوع تا حدی درست است اما از سوی دیگر باید توجه داشت featured snippet باعث فیلتر شدن مشتریان بالقوه از دیگر کاربران است. درواقع با وجود featured snippet تنها کاربرانی روی سایت کلیک می‌کنند که نیاز به اطلاعات بیشتر و احتمالا خرید محصول دارند.

از سوی دیگر همانطور که قبلا اشاره کردیم، بررسی‌ها نشان می‌دهد قرار گرفتن یک سایت در بخش featured snippet می‌تواند نرخ کلیک آن را تا هشت درصد افزایش دهد.

فارغ از افزایش بازدید سایت باید به تاثیر featured snippet بر برندینگ سایت هم اشاره کرد. شاید نمایش featured snippet باعث شود برخی از کاربران روی نتایج جستجو کلیک نکنند اما سایتی که در featured snippet نمایش داده می‌شود، قطعا بیشتر در معرض دید قرار داشته و آگاهی از برند آن به شدت افزایش پیدا می‌کند.

آیا امکان عدم نمایش سایت در باکس پاسخ برجسته وجود دارد؟

توجه داشته باشید بهینه‌سازی صفحه برای featured snippet به این معنا نیست که از این به بعد حتما در قسمت featured snippet نمایش داده می‌شوند. اساسا نمایش featured snippet توسط گوگل انتخابی است یعنی قطعیتی برای آن وجود ندارد. گوگل معمولا از بین 10 نتیجه اول جستجو یکی را برای نمایش featured snippet انتخاب می‌کند. ضمن اینکه راه و روش دقیقی برای بهینه‌سازی صفحه برای featured snippet معرفی نشده است. با وجود همه این مسائل هیچ قطعیتی برای نمایش صفحه سایت شما در featured snippet وجود ندارد. تنها می‌توانید با رعایت موارد گفته ‌شده امیدوار باشید گوگل شما را برای نمایش در featured snippet انتخاب کند.

جمع‌بندی

در این مقاله تلاش کردیم پاسخ کامل و جامعی به سوال featured snippet یا پاسخ ویژه گوگل چیست، بدهیم. این ویژگی زودتر از چیزی که فکر کنید، به زبان فارسی هم راه پیدا می‌کند. بهتر است از همین امروز صفحات سایت خود را برای قرارگرفتن در رتبه صفر گوگل آماده کنید.

همچنین بخوانید
موارد استفاده از تگ head چیست؟ تگ ها و زیر تگ هایی که بین تگ head قرار می گیرند و نحوه ی استفاده از آن را در این مطلب از سایت وب 24 مطالعه کنید.
در این مقاله از سایت وب24 شما را با تعریف بریف محتوا و نحوه نوشتن بریف محتوا آشنا خواهیم کرد.
در این مقاله از سایت وب24 شما را با مفهوم چرخه عمر محتوا و اهمیت آن در استراتژی محتوا آشنا خواهیم کرد.
آیا لحن در تولید محتوای یک مقاله تاثیر دارد؟ اهمیت و تاثیر انواع لحن محتوا را در این مطلب از وب 24 بخوانید.
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha