راهنمای جامع بهینه سازی URL و تاثیر آن در سئو

URL بخش مهمی از هر صفحه سایت است که به ‌عنوان راه ورود کاربران به صفحات وب شناخته می‌شود. تصور اینکه درب ورودی یا دروازه هر صفحه چه نقش مهمی در جذب کاربران دارد، اصلا کار سختی نیست. هر کدام از ما برای کلیک روی عنوان صفحه، نگاهی هم به آدرس صفحه داریم. به‌ خصوص اگر در جایی عنوان صفحه ظاهر نشود، تنها چیزی که توجه‌مان را جلب می‌کند، همین URL است. ازاین‌رو بهینه‌سازی آدرس سایت می‌تواند نقش مهمی در ارتقای جایگاه سایت شما داشته باشد. در این مقاله از سایت وب24 به بهینه‌سازی URL پرداخته‌ایم. اگر شما هم قصد بهینه‌سازی آدرس سایت خود را دارید، تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

URL چیست؟

قبل از آنکه به سراغ بهینه‌سازی آدرس سایت برویم، بهتر است ابتدا با ساختار URL‌ها آشنا شویم. URL یک تکه متن قابل خواندن است که به جای آی‌پی سرور سایت‌ها نمایش داده می‌شود. یعنی هنگامی که به یک سایت اینترنتی سرمی‌زنید، کامپیوتر شما برای اتصال به سرور سایت، از آی‌پی سرور استفاده می‌کند اما برای آنکه کاربران راحت‌تر باشند، در مرورگر آدرس URL سایت نمایش داده می‌شود. URL‌ها همچنین ساختار یک سایت را مشخص می‌کنند. هر URL شامل پروتکل، نام دامنه و مسیری است که محل قرارگیری فایل یا صفحه موردنظر را مشخص می‌کند. ساختار یک URL به این شکل است:

protocol://domain-name.top-level-domain/path

در این ساختار پروتکل تعیین می‌کند که مرورگر کامپیوتر چگونه اطلاعات را از منبع آن بازیابی کند. استانداردهای وب شامل //:http و //:https می‌شود. البته در مواردی هم ممکن است با :mailto برای دسترسی به سرویس ایمیل و :ftp برای انتقال فایل هم مواجه شوید.

نام دامنه یا نام هاست هم یک نام قابل خواندن و نوشتن است که برای مشخص‌ کردن محل قرارگیری یک وب‌سایت استفاده می‌شود. قسمت top-level domain را می‌توانید به‌ عنوان یک دسته‌بندی برای سایت‌ها درنظر بگیرید. مشهورترین دسته‌بندی همان com. است که اکثر سایت‌ها از آن استفاده می‌کنند. اما غیر از آن دسته‌بندی‌های دیگری مثل edu. برای سایت‌های آموزشی یا gov. برای سایت‌ موسسات دولتی و بسیاری دسته‌بندی‌های دیگر هم وجود دارد. علاوه بر این‌ها URL می‌تواند شامل فولدر یا ساب فولدری که صفحه موردنظر در آن قرار دارد باشد، یا ممکن است شناسه رهگیری کلیک (UTM) و مواردی از این قبیل در درون URL قرار گیرد.

بهینه سازی آدرس سایت

تاثیر URL در سئو

بهینه‌سازی URL از سه راه بر سئوی سایت تاثیر می‌گذارد. در ادامه این سه مورد را بررسی می‌کنیم:

بهبود تجربه کاربری

وقتی برای بهینه‌سازی آدرس سایت اقدام می‌کنید، هم کار کاربران و هم کار موتورهای جستجو را برای تشخیص محتوای صفحه مقصد راحت می‌کنید. حتی اگر گوگل اقدام به حذف تگ عنوان کرده و فقط URL صفحه را نمایش دهد، باز هم هر کاربری می‌فهمد داخل صفحه‌ای که قصد کلیک روی آن را دارد، چه چیزی قرار است ببیند. این اتفاق ساده باعث می‌شود تجربه کاربری سایت شما به شدت ارتقا یابد. وقتی کاربران بتوانند محتوای صفحه را قبل از بازکردن آن تشخیص دهند، کاربرانی به سایت شما وارد می‌شوند که واقعا به محتوای موردنظر علاقه دارند. درنتیجه دیرتر سایت شما را ترک می‌کنند و بدین ‌ترتیب به گوگل سیگنال مثبتی در مورد تجربه کاربری سایت شما ارسال می‌شود.

فاکتور رتبه‌بندی

URL به‌ عنوان یک فاکتور رتبه‌بندی در زمان تعیین ارتباط یک صفحه با موضوعات جستجو شده توسط کاربران، استفاده می‌شود. درحالی‌که موتورهای جستجو، اعتبار سایت را برای کل دامنه درنظر می‌گیرند، کلمات کلیدی به‌کاررفته در آدرس URL می‌توانند نقش خود را به عنوان یک فاکتور رتبه‌بندی ایفا کنند.

البته با اینکه استفاده از کلمه کلیدی صفحه برای بهینه‌سازی URL باعث می‌شود شانس نمایش صفحه شما در نتایج جستجو بیشتر شود، URL‌ها به ‌طور عمومی به‌ عنوان یک فاکتور با اثرگذاری زیاد روی رتبه سایت شناخته نمی‌شوند. ازاین‌رو مراقب باشید URL‌های بیهوده صرفا برای به‌کاربردن برخی کلمات کلیدی در آنها ایجاد نکنید.

لینک‌سازی

بهینه‌سازی URL این مزیت را ایجاد می‌کند که در برخی موارد، خود URL صفحات به عنوان انکرتکست لینک‌ها به‌کار رود. مثلا وقتی شما لینک صفحه‌ای از سایت خود را در یک فروم یا در شبکه‌های اجتماعی کپی می‌کنید، URL آن به عنوان انکرتکست هم به کار می‌رود. در این شرایط داشتن یک URL بهینه باعث جذب مخاطب بیشتری می‌شود. همچنین موتورهای جستجو هم با دیدن چنین لینکی بهتر می‌توانند محتوای آن را تشخیص داده و ایندکس کنند.

URL فارسی بهتر است یا انگلیسی؟

احتمالا برای شما هم این سوال به وجود آمده که برای بهینه‌سازی آدرس سایت استفاده از URL فارسی بهتر است یا انگلیسی. در حالی که برخی از سئوکارها معتقدند URL انگلیسی تجربه کاربری بهتری ایجاد می‌کند، برخی دیگر معتقدند برای زبان فارسی باید از URL فارسی استفاده کرد.

البته لازم است بدانید تاثیر زبان URL در رتبه صفحه آنقدر نیست که بخواهید نگران آن باشید. استفاده از URL انگلیسی مزیت‌هایی از جمله کوتاه‌تر بودن، خوانا بودن، قابلیت کپی‌ کردن بهتر و اشتراک‌گذاری راحت‌تر دارد. این مزیت‌ها باعث بهتر شدن تجربه کاربری صفحه می‌شوند.

با این‌حال جان مولر، متخصص ارشد گوگل به تازگی اعلام کرده که استفاده از URL غیرانگلیسی برای سایت‌های با زبان‌های غیرانگلیسی نه تنها ایرادی ندارد، بلکه بهتر است. درواقع مولر توصیه می‌کند URL‌های هر سایت با توجه به زبان همان سایت تعیین شود.

ویژگی‌های URL مناسب

قبل از هر چیز برای بهینه‌سازی آدرس سایت باید از ویژگی‌های URL مناسب مطلع شوید. یک URL مناسب بیش از هر چیز باید بتواند به ‌طور مختصر و مفید محتوای صفحه را به کاربران و موتورهای جستجو معرفی کند. برای این منظور توصیه می‌شود کلمه کلیدی اصلی هر صفحه در URL آن استفاده شود. همچنین در URL نباید از فاصله و علائم دیگر استفاده کرد، برای جداسازی کلمات باید خط تیره به‌کار برد. هرچقدر پارامترهای کمتری در URL صفحه به‌کار ببرید، بهتر است. زیرا ممکن است باعث ایجاد محتوای تکراری شود.

نکات مهم در بهینه‌سازی آدرس صفحات سایت

در این قسمت برای درک بهتر از بهینه‌سازی URL به مرور عملی نکات آن می‌پردازیم:

آدرس URL باید برای همه قابل درک باشد: هم کاربران و هم موتورهای جستجو باید بتوانند عمق صفحات سایت شما را بخوانند. جالب است بدانید موتورهای جستجو به کلمات داخل URL صفحات توجه می‌کنند تا موضوع هر کدام را تشخیص دهند. به همین دلیل نباید از URL‌هایی که سایت به طور خودکار می‌سازد، استفاده کنید بلکه برای هر صفحه URL مناسب آن را درنظر بگیرید.

ساختار URL صفحات را سازماندهی کنید: هر URL می‌تواند اطلاعاتی در مورد اهمیت آن به موتورهای جستجو ارائه کند. در واقع موتورهای جستجو به صفحاتی که در فولدر اصلی سایت قرار دارند، اولویت بیشتری نسبت به دیگر صفحات می‌دهند. به همین دلیل باید از قبل ساختار URL صفحات خود را مشخص کرده و برای موتورهای جستجو مشخص کنید کدام صفحات برای شما اهمیت بیشتری دارند و باید رتبه‌های بالاتری بگیرند. برای مثال صفحه http://yourdomain.com/specific-keyword نسبت به صفحه http://yourdomain.com/category/specific-keyword نزد گوگل اعتبار بالاتری خواهد داشت.

از حروف کوچک استفاده کنید: اگر از زبان انگلیسی برای نوشتن URL استفاده می‌کنید، از حروف بزرگ استفاده نکنید زیرا کاربران و موتورهای جستجو را گیج کرده و ممکن است مشکل صفحات تکراری ایجاد کند.

از خط تیره در URL استفاده کنید: اگر در URL صفحه‌ای از یک عبارت چندکلمه‌ای استفاده کردید، باید کلمات را با استفاده از علامت خط تیره از هم جدا کنید. زیرا ربات‌های گوگل تنها این علامت را می‌شناسند. برای مثال از آدرس http://yourdomain.com/red-couch استفاده کرده و از آدرس http://yourdomain.com/red_couch اصلا استفاده نکنید.

کلمه کلیدی را در URL به کار ببرید: برای هر صفحه کلمه کلیدی اصلی آن را حتما در URL صفحه به‌کار ببرید تا موضوع آن برای موتورهای جستجو و کاربران قابل تشخیص باشد.

URL‌های نامطمئن را مسدود کنید: اگر موتورهای جستجو URL‌های بد را در سایت شما پیدا کنند، ممکن است به شدت جریمه شوید. URL‌های تکراری از این جمله‌اند. این مشکل به خصوص وقتی ایجاد می‌شود که هنگام جستجوی کاربران در سایت برای اعمال هر فیلتری، یک URL مجزا تعریف شود. در این حالت احتمال ایجاد URL‌های تکراری یا خیلی مشابه وجود دارد. برای جلوگیری از بروز مشکل در سئو URL بهتر است این صفحات را در فایل ROBOTS.TXT مسدود کنید.

جمع‌بندی

URL هر صفحه از سایت درواقع راه ورود به آن صفحه است که می‌تواند تاثیر زیادی در جذب کاربر داشته باشد. برای بهینه‌سازی URL بهتر است آن را تا حد امکان مختصر و مفید درنظر بگیرید، به ‌طوری‌که بتواند محتوای صفحه را در یک نگاه توضیح دهد. با رعایت نکات گفته ‌شده در این مقاله می‌توانید خیال خود را از بابت URL صفحات راحت کنید.

همچنین بخوانید
موارد استفاده از تگ head چیست؟ تگ ها و زیر تگ هایی که بین تگ head قرار می گیرند و نحوه ی استفاده از آن را در این مطلب از سایت وب 24 مطالعه کنید.
در این مقاله از سایت وب24 شما را با تعریف بریف محتوا و نحوه نوشتن بریف محتوا آشنا خواهیم کرد.
در این مقاله از سایت وب24 شما را با مفهوم چرخه عمر محتوا و اهمیت آن در استراتژی محتوا آشنا خواهیم کرد.
آیا لحن در تولید محتوای یک مقاله تاثیر دارد؟ اهمیت و تاثیر انواع لحن محتوا را در این مطلب از وب 24 بخوانید.
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha