زامبی پیج (Zombie Page) چیست و چگونه آن ها را پیدا کنیم؟

اگر زامبی‌ها در فیلم‌ها و سریال‌های تخیلی انسان‌ها را می‌کشند و از آنها تغذیه می‌کنند، در سایت شما هم صفحات زامبی می‌توانند برایتان مشکل ایجاد کنند! اما آنچه مهم است، نحوه برخورد شما با آنهاست. در این مقاله از وب24 به بررسی صفحات زامبی و نحوه برخورد با آنها پرداخته‌ایم. اگر شما هم می‌خواهید بدانید زامبی پیج (Zombie Page) چیست، این مقاله را از دست ندهید.

زامبی پیج (Zombie Page) چیست؟

برای ارائه پاسخ دقیق به سوال زامبی پیج (Zombie Page) چیست، بد نیست به صورت عملی وجود این صفحات را در سایت بررسی کنیم. به مثال زیر توجه کنید که در آن برای بررسی تعداد صفحات سایت از دستور :site در نوار جستجوی گوگل استفاده کرده‌ایم.

صفحات زامبی

همان‌طور که می‌بینید به‌طورکلی این سایت 88 صفحه دارد که توسط گوگل شناسایی شده است. اما جالب است بدانید تنها 20 پست بلاگ در این سایت منتشر شده و 10 صفحه هم برای آن ساخته شده، اما گوگل تاکنون 88 صفحه از آن را پیدا کرده است. این تعداد صفحات بیشتر درواقع همان صفحات زامبی هستند. اگر شما هم این آزمایش را روی سایت خودتان انجام دهید، با چنین اختلافی در تعداد واقعی صفحات و آنچه فکر می‌کنید، مواجه خواهید شد. در واقع صفحات زامبی مسئله‌ای است که هر سایتی با آن مواجه می‌شود.

احتمالا هیچ‌کدام از کاربرانی که وارد سایت شما می‌شوند، صفحات زامبی آن را اصلا نمی‌بینند، هیچ کاربری به دنبال آنها نمی‌گردد. اگر بخواهیم روراست باشیم این صفحات فقط در سایت حضور دارند، بدون هیچ فایده و کاربردی.


معرفی خدمات وب24: طراحی وب سایت تخصصی با کد نویسی اختصاصی


چگونه صفحات زامبی را پیدا کنیم؟

از آنجا که صفحات زامبی می‌توانند تاثیرات مخربی بر سایت شما داشته باشند و رتبه آن را در گوگل تحت تاثیر قرار دهند، باید با آنها مقابله کنید. اما قبل از آن باید بدانید راه پیدا کردن زامبی پیج (Zombie Page) چیست. برای این کار دو راه وجود دارد که از طریق سرچ کنسول می‌توانید به تشخیص صفحات زامبی بپردازید. در ادامه این روش‌ها را بررسی می‌کنیم:

روش اول: ابتدا وارد سرچ کنسول گوگل شده و به تب Performance بروید. پس از اینکه صفحه مربوط به این تب باز شد، روی آیکن + کلیک کرده و گزینه Page را انتخاب کنید. سپس باید از بین دو گزینه Filter و compare روی گزینه دوم یعنی compare کلیک کنید. حالا باید آدرس دو صفحه از سایت خود را برای مقایسه وارد کنید. یک صفحه از بین صفحاتی که فکر می‌کنید عملکرد خوبی دارند، انتخاب کنید. یک صفحه هم از بین آنهایی که فکر می‌کنید عملکرد خوبی نداشته‌اند، انتخاب کنید. بدین ترتیب می‌توانید به ‌راحتی تفاوت عملکرد آنها را مشاهده کنید. از این روش می‌توانید برای مقایسه عملکرد صفحات و پیدا کردن آن‌هایی که در مقایسه با دیگر صفحات، کارکرد مناسبی ندارند، استفاده کنید.

روش دوم: پس از آنکه وارد سرچ کنسول گوگل شدید، به تب Coverage بروید. در صفحه‌ای که باز می‌شود، روی قسمت Excluded کلیک کنید. با این کار اطلاعات مربوط به این بخش نمایش داده می‌شود. اگر صفحه را به پایین اسکرول کنید، عبارت Explored, currently not indexed را در صفحه مشاهده خواهید کرد که با کلیک روی آن آدرس برخی از صفحات نمایش داده می‌شود. این صفحات درواقع همان صفحات زامبی سایت شما هستند. این صفحات در آخرین خزش خزنده‌های گوگل دیده شده‌اند اما محتوای آنها ایندکس نشده است. علت ایندکس ‌نشدن آنها این است که یا محتوای ارزشمندی برای کاربران نداشته‌اند، یا اطلاعات درون آنها در بقیه سایت‌ها و صفحات وجود داشته است.

برای شناسایی زامبی پیج ها به موارد زیر توجه کنید:

  • میزان بازدید
  • میزان کلیک
  • میانگین رتبه صفحه فرود
  • نرخ پرش از صفحه

روش‌های اصولی مقابله با صفحات زامبی

اگر شما هم می‌پرسید بهترین راه مقابله با زامبی پیج (Zombie Page) چیست، لازم است بدانید هم می‌توانید آنها را بهبود دهید و هم می‌توانید آنها را حذف کرده و از شر آنها راحت شوید. در واقع برخی اوقات باید روی آنها کار کنید و برخی اوقات باید آن‌ها را حذف کنید. در ادامه این دو روش را دقیق‌تر بررسی می‌کنیم:

1- بهبود صفحات زامبی

قبلا هم اشاره کردیم که صفحات زامبی هیچ ارزشی را برای کاربران سایت ایجاد نمی‌کنند. در برخی مواقع این موضوع به‌ خاطر زمان زیاد بارگیری صفحه اتفاق می‌افتد، گاهی اوقات هم به‌ خاطر وجود تگ نوایندکس، داشتن محتوای نامناسب یا هردلیل دیگری رخ می‌دهد. برای بهبود این صفحات می‌توانید کارهای زیر را در دستور کار قرار دهید:

محتوای صفحات را بررسی کنید: بررسی محتوای صفحات به شما کمک می‌کند، آنهایی که ارزش خاصی برای مخاطبان ایجاد نمی‌کنند را بشناسید. بدین ‌ترتیب می‌توانید برای آنها فکری بکنید، برای مثال ممکن است محتوای آنها را غنی کنید، برخی را ویرایش کنید و جزییات برخی دیگر را بروزرسانی کنید.

طراحی صفحه را بروزرسانی کنید: با بررسی صفحات سایت احتمالا به صفحات قدیمی سایت برمی‌خورید که به ‌دلیل تغییر قالب سایت، ساختار آنها بهم ریخته شده است. باید این صفحات را شناسایی کرده و طراحی آن را به‌ صورتی واکنش‌گرا بروزرسانی کنید.


معرفی خدمات وب24: طراحی سایت وردپرس و کدنویسی اختصاصی


2- حذف صفحات زامبی (نوایندکس و بستن آن ها در فایل robots.txt، ریدایرکت 301، تگ کنونیکال و 404 کردن) 

در بین صفحات زامبی شما صفحاتی پیدا می‌کنید که امکان بهبود و ارتقای آنها وجود ندارد. برای مثال چنانچه چند صفحه از سایت شما به راهنمایی در مورد یک موضوع مشخص اختصاص دارد و فقط یکی از آنها ترافیک بالایی دارد، نیازی نیست صفحات دیگر را ارتقا دهید، بلکه بهتر است آنها را روی صفحه مشابهی که ترافیک بالاتری دارد، ریدایرکت کنید.

زامبی پیج (Zombie Page) چیست

علاوه بر این در صورتی که چند صفحه با یک کلمه کلیدی مشابه دارید، می‌توانید برای آنها از تگ کنونیکال استفاده کنید. همچنین اگر صفحه‌ای دارید که محتوای آن ارزشی نداشته و صفحات مشابهی هم وجود ندارد که از ریدایرکت استفاده کنید، بهتر است به صورت 404 اقدام به حذف زامبی پیج‌ها کنید یا با تگ نوایندکس و مسدود کردن آن ها در فایل robots.txt از خزش و ایندکس آنها توسط گوگل جلوگیری کنید. بدین ‌ترتیب بودجه خزش سایت‌تان هدر نمی‌رود.

هنگام 404 کردن صفحه باید به ‌شدت مراقب باشید تا یکی از صفحات کاربردی سایت خود را حذف نکنید. توجه داشته باشید برخی صفحات ممکن است به خودی خود ترافیک بالایی نداشته باشند اما برای ساختار سایت مهم باشند. برای مثال صفحات دسته‌بندی سایت برای سازماندهی محصولات و هدایت کاربران اهمیت زیادی دارند اما شاید ترافیک ارگانیک زیادی نداشته باشند. چنانچه این‌گونه صفحات را حذف کنید در دسترسی کاربران به محصولات مشکل ایجاد می‌شود.چنین صفحاتی را نوایندکس کنید.


معرفی خدمات وب24: طراحی سایت فروشگاهی با کدنویسی اختصاصی


رایج ترین صفحات زامبی

  • صفحات با محتوای کوتاه و کمتر از 300 کلمه
  • دسته بندی های محصول یا وبلاگ فاقد محتوا 
  • مطالب قدیمی بلاگ که در 6 ماه اخیر بازدید مناسبی نداشته اند
  • صفحات برچسب محصول یا مقاله فاقد محتوا
  • صفحات برچسب با نام های مشابه و نزدیک بهم
  • صفحات برچسب هم نام با سایر صفحات مهم و اصلی سایت مانند دسته بندی ها
  • صفحات محصول ناموجود بدون اعتبار و بازدید
  • صفحات اخبار قدیمی سایت 

تاثیر صفحات زامبی روی سئو

برای آنکه به ‌درستی درک کنید که ارتباط سئو با زامبی پیج (Zombie Page) چیست، بهتر است یک بار دیگر نام این صفحات و معنای آن را مرور کنیم. زامبی‌ها را از فیلم‌های تخیلی می‌شناسیم. موجوداتی که در واقع مرده‌اند اما به طریقی زنده شده و دیگر انسان‌ها را می‌کشند. این همان کاری است که صفحات زامبی با سایت شما انجام می‌دهند. صفحات زامبی مرده نیستند، آنها در سایت حضور دارند اما نه ‌تنها هیچ کارکردی ندارند بلکه باعث سقوط کل سایت شما می‌شوند.

کمترین آسیبی که صفحات زامبی به سئوی سایت وارد می‌کنند، هدر دادن بودجه خزش سایت است. این صفحات نه رتبه‌ای در گوگل دارند و نه ترافیکی برایتان ایجاد می‌کنند. اما وقتی خزنده‌های گوگل به سایت مراجعه می‌کنند، بخشی از بودجه خزش را به خود اختصاص می‌دهند. بدین ‌ترتیب ممکن است صفحات جدید و پرمحتوای سایت که ارزشی خیلی بیشتری دارند، خزش نشوند.

علاوه بر این گوگل سایت‌هایی را که صفحات بی‌ارزش زیادی دارند، دوست ندارد. درواقع گوگل یک صفحه پرمحتوا و باارزش را به تعداد زیادی صفحات کوچک و بی‌ارزش ترجیح می‌دهد. در نتیجه سایت‌هایی که صفحات زامبی زیادی دارند، رتبه‌های خوبی در گوگل بدست نمی‌آورند. جالب است بدانید در صورتی که نیمی از صفحات سایت شما، صفحاتی بی‌ارزش باشند، رتبه سایت شما در گوگل به شدت پایین می‌آید.


معرفی خدمات وب24: طراحی سایت شرکتی با کدنویسی اختصاصی


جلوگیری از ایجاد زامبی پیج‌ها در سایت

پس از ارائه راه‌های پیدا کردن صفحات زامبی و راه مقابله با آنها، حالا وقت آن رسیده که ببینیم راه جلوگیری از ایجاد زامبی پیج (Zombie Page) چیست. صفحات زامبی معمولا صفحاتی قدیمی از سایت هستند که شاید اصلا یادتان نباشد روزی چنین صفحه را ساخته‌اید. درگذر زمان و با زیاد شدن محتوای سایت احتمالا توجه‌تان آنقدر به مسائل ریز و درشت جلب می‌شود که از صفحات قدیمی سایت غافل می‌مانید. محتوای این صفحات ممکن است به مرور قدیمی و بی‌ارزش شده و در دسته صفحات زامبی قرار گیرند.

برای جلوگیری از این اتفاق لازم است در فواصل زمانی منظم، وضعیت صفحات سایت را بررسی کرده و در صورت نیاز آنها را بروزرسانی کنید. همچنین صفحات فرودی که برای کمپین‌های خاصی طراحی کرده‌اید، پس از پایان کمپین بدون استفاده می‌مانند. این صفحات را هم باید به مرور حذف کرده یا ریدایرکت کنید. علاوه بر این‌ها در صورتی که از همان ابتدای شروع به کار تولید محتوا، یک استراتژی و ساختار مشخص برای ایجاد صفحات و کلمات کلیدی مدنظرتان داشته باشید، احتمال خیلی کمی وجود دارد که در دام صفحات زامبی بیفتید. موارد زیر را فراموش نکنید:

  • محتواهای قدیمی سایت خود را بروزرسانی کنید
  • محتواهای کمتر از ۳۰۰ کلمه در سایت بارگذاری نکنید
  • به صورت اصولی برچسب ایجاد کنید (اگر با اصول سئو برچسب ها آشنا نیستید، به هیچ عنوان در سایت تان برچسب نسازید)
  • برای ایجاد دسته بندی ها، حداقل 3 الی 5 محصول یا مقاله مرتبط روی سایت داشته باشید
  • از محتوای کپی و بی کیفیت در صفحات سایت استفاده نکنید
  • سرعت لود صفحات سایت را بهبود ببخشید

معرفی خدمات وب24: طراحی سایت حرفه ای با کدنویسی اختصاصی


جمع‌بندی

در این مقاله تلاش کردیم پاسخ جامع و کاملی به سوال زامبی پیج (Zombie Page) چیست، بدهیم. این صفحات هیچ ارزشی برای سایت ایجاد نمی‌کنند و اساسا کارکردی هم ندارند، تنها به سایت شما آسیب می‌زنند. بهتر است با استفاده از روش‌های گفته‌ شده در این مقاله، با آنها مقابله کنید.

همچنین بخوانید
موارد استفاده از تگ head چیست؟ تگ ها و زیر تگ هایی که بین تگ head قرار می گیرند و نحوه ی استفاده از آن را در این مطلب از سایت وب 24 مطالعه کنید.
در این مقاله از سایت وب24 شما را با تعریف بریف محتوا و نحوه نوشتن بریف محتوا آشنا خواهیم کرد.
در این مقاله از سایت وب24 شما را با مفهوم چرخه عمر محتوا و اهمیت آن در استراتژی محتوا آشنا خواهیم کرد.
آیا لحن در تولید محتوای یک مقاله تاثیر دارد؟ اهمیت و تاثیر انواع لحن محتوا را در این مطلب از وب 24 بخوانید.
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha