تگ noindex چیست و چه کاربردی دارد؟

صفحاتی در سایت وجود دارند که اصلا نباید در ایندکس گوگل قرار گیرند. برخی از این صفحات اگر ایندکس شوند، به سایت آسیب می‌زنند و برخی هم به دلایل مختلف ترجیح می‌دهید در ایندکس گوگل قرار نگیرند. تگ نوایندکس راه حلی است که می‌توان برای جلوگیری از ایندکس صفحات به ‌کار برد و در این مقاله از وب 24 آن را بررسی کرده‌ایم. اگر شما هم می‌خواهید بدانید تگ نوایندکس چیست، این مقاله به شما کمک خواهد کرد.

تگ نوایندکس (noindex) چیست؟

برای پاسخ به این سوال که تگ نوایندکس چیست، باید گفت این تگ به موتورهای جستجو اعلام می‌کند صفحه‌ای که تگ در آن قرار دارد در نتایج جستجو نمایش ندهند. حتما شما هم صفحاتی در سایت خود دارید که به دلایل مختلف نباید در نتایج جستجوی گوگل قرار گیرند. چنین صفحاتی اساسا قرار نیست ارزشی برای مخاطب ایجاد کنند، بنابراین نمایش آنها در نتایج جستجو ممکن است به سایت ضربه بزند. به همین دلیل از تگ نوایندکس برای جلوگیری از نمایش آنها در نتایج جستجوی گوگل استفاده می‌کنیم.


بیشتر بخوانید: راهنمای جامع بودجه خزش (Crawl Budget) در سئو


تفاوت noindex و disallow در چیست؟

تگ نوایندکس تنها روش نادیده‌ گرفتن یک صفحه در گوگل نیست، disallow کردن هم می‌تواند همین هدف را برای شما تامین کند. اما اگر می‌پرسید تفاوت disallow با تگ نوایندکس چیست، disallow کردن به معنای آن است که به موتور جستجو اعلام کنید صفحه را اصلا خزش نکند. این کار در فایل ROBOTS.TXT انجام می‌شود.

تگ noindex چیست

disallow کردن وقتی مفید است که شما صفحات زیادی دارید که نه برای کاربران و نه برای موتورهای جستجو هیچ فایده‌ای ندارند. درواقع بهتر است وقت موتور جستجو را برای خزش در آن هدر ندهید. برای درک اینکه تفاوت disallow با تگ نوایندکس چیست، باید گفت تگ نوایندکس اجازه خزش ربات‌های گوگل در صفحه را می‌دهد، اما از ایندکس‌ شدن و نمایش آن در نتایج جستجو جلوگیری می‌کند. اما disallow به‌طور کلی از خزش صفحه جلوگیری می‌کند.

وقتی شما صفحه‌ای را disallow می‌کنید، از دیدگاه گوگل انگار آن را از سایت خود حذف کرده‌اید. در این صورت چنانچه لینک خارجی یا تگ کنونیکال در آن صفحه وجود داشته باشد، از مزیت آن محروم می‌شوید. اما وقتی از تگ نوایندکس استفاده می‌کنید، اجازه خزش در صفحه را به گوگل می‌دهید و می‌توانید از مزایای لینک‌ها استفاده کنید. به زبان دیگر می‌توان گفت صفحاتی که disallow شده‌اند، اعتبار و رتبه خود را به صفحات دیگر انتقال نمی‌دهند، اما صفحاتی که نوایندکس شده‌اند، می‌توانند اعتبار و رتبه خود را به صفحات دیگر منتقل کنند.

نحوه استفاده از متا تگ نوایندکس

رایج‌ترین روش استفاده از نوایندکس، قرار دادن تگ آن در قسمت HEAD کدهای HTML سایت یا HEADER پاسخ است. البته برای اینکه موتورهای جستجو این اطلاعات را بتوانند ببینند، باید صفحه شما از طریق فایل ROBOTS.TXT مسدود نشده باشد. زیرا اگر صفحه شما در فایل ROBOTS.TXT مسدود یا disallow شده باشد، گوگل هرگز تگ نوایندکس را در آن نخواهد دید.
اگر می‌خواهید بدانید نحوه استفاده از تگ نوایندکس چیست، کافی است به این روش عمل کنید. شما باید کد زیر را در قسمت HEAD کدهای HTML سایت خود قرار دهید.

<meta name=”robots” content=”noindex, follow”>

توجه داشته باشید کلمه follow در آخر تگ مشخص می‌کند که همه لینک‌های داخل صفحه باید فالو شوند. بدین‌ ترتیب صفحه شما در نتایج جستجو نمایش داده نمی‌شود اما لینک‌های آن خزش شده و اعتبار صفحه به مقصد لینک‌ها منتقل می‌شود.

علاوه بر روش گفته ‌شده، تگ نوایندکس را می‌توانید به صورت زیر در HEADERهای HTML سایت به‌کار ببرید.

X-Robots-Tag: noindex

کاربرد تگ noindex در سئو

اگر شما هم می‌پرسید رابطه سئو با تگ نوایندکس چیست، باید توجه داشته باشید اساسا کارکرد این تگ بیش از هرچیز بر سئوی سایت تاثیر دارد. دلیل استفاده از تگ نوایندکس برای یک صفحه، تاثیر مخربی است که صفحه مذکور می‌تواند بر سئوی سایت داشته باشد. صفحاتی که ممکن است دارای محتوای تکراری باشند یا صفحاتی که محتوای بی‌ارزش و ضعیفی دارند، در صورتی که ایندکس شوند، می‌توانند به جایگاه سایت در گوگل لطمه بزنند. این دلیل اصلی استفاده از تگ نوایندکس است.

در استفاده از تگ نوایندکس تاکید می‌کنیم بیش از هر چیز باید به تاثیرات آن بر سئوی سایت توجه داشته باشید. هرگونه اشتباه در استفاده از آن می‌تواند به‌ طور مستقیم تاثیر منفی روی سئو داشته باشد. به همین دلیل مراقب باشید برای صفحات باارزش سایت از تگ نوایندکس استفاده نکنید. همچنین برای صفحاتی که نمی‌خواهید ایندکس شوند، تگ نوایندکس را به صورت فالو اعمال کنید تا لینک‌های داخل صفحه توسط ربات‌های گوگل خزش شوند.

کدام یک از صفحات سایت را نوایندکس می‌کنیم؟

معمولا دلایل مختلفی برای جلوگیری از ایندکس یک صفحه وجود دارد. وجه مشترک آنها این است که ارزشی برای کاربر موتورهای جستجو ایجاد نمی‌کنند. در ادامه تعدادی از صفحاتی که نوایندکس می‌شوند را مرور می‌کنیم:

صفحه آرشیو نویسنده در سایت تک نویسنده‌ای

اگر سایت شما غیر از خودتان نویسنده دیگری ندارد، احتمالا صفحه آرشیو نویسنده آن با صفحه اصلی بلاگ یکسان است. این صفحه نه ‌تنها ارزشی برای موتورجستجو ندارد بلکه می‌تواند به عنوان محتوای تکراری هم درنظر گرفته شود. برای جلوگیری از ایجاد محتوای تکراری در این حالت می‌توانید به‌ طورکلی صفحه نویسنده نسازید. اما اگر به هر دلیلی ترجیح می‌دهید صفحه نویسنده در سایت وجود داشته باشد، می‌توانید با استفاده از تگ نوایندکس از رفتن آن به ایندکس گوگل جلوگیری کنید.


معرفی خدمات وب24: طراحی سایت با وردپرس


صفحات تشکر

برخی صفحات در سایت برای تشکر از مشتریانی که خرید کرده‌اند، یا کسانی که عضو سایت شده‌اند، ساخته می‌شود. این صفحات به غیر از تشکر از کاربر، هیچ هدف دیگری ندارند. به ‌همین دلیل چنین صفحاتی محتوایی هم ندارند و هیچ ارزشی برای کاربران گوگل ایجاد نمی‌کنند. در نتیجه لازم است اجازه ایندکس ‌شدن به آنها را ندهید. صفحاتی که موفقیت خرید را به مشتری اعلام می‌کنند هم در این دسته قرار می‌گیرند.

صفحه ورود به سایت

صفحات ورود به سایت نباید در ایندکس گوگل قرار گیرند، مگر آنکه سایت موردنظر یک جامعه وسیع را پوشش می‌دهد مثل فیسبوک یا جیمیل. اما صفحه ورود سایت‌های معمولی صرفا برای ورود امن مدیر سایت ایجاد شده و دلیلی برای حضور در ایندکس گوگل ندارند. بنابراین بهتر است صفحه ورود سایت را هم نوایندکس کنید.

اگر درباره آن شک دارید، بهتر است از خودتان بپرسید آیا افرادی غیر از کارمندان شرکت شما، نیازی به ورود به سایت دارند؟ اگر جواب بله است، صفحه ورود را نوایندکس نکنید. اما اگر پاسخ منفی است، حتما آن را نوایندکس کنید. توجه داشته باشید در صورتی که از وردپرس استفاده می‌کنید، خود وردپرس صفحه ورود سایت شما را نوایندکس می‌کند.

نتایج جستجوی داخلی سایت

نتایج جستجوی داخلی در سایت شما آخرین چیزی است که گوگل دوست دارد نمایش دهد. درواقع اگر بخواهید تجربه کاربر را هنگام جستجوی یک موضوع خراب کنید، کافی است او را به یک صفحه نتایج جستجوی دیگر ارجاع دهید. گوگل این را می‌داند و هرگز چنین کاری نمی‌کند. در نتیجه شما هم لازم است صفحه نتایج جستجوی داخلی در سایت خود را نوایندکس کنید.

برخی پست‌های خاص

در برخی مواقع ممکن است شما نخواهید برخی پست‌های بلاگ یا صفحات محصولات یا هر محتوای دیگری در گوگل ایندکس شوند. در این شرایط هم به راحتی می‌توایند از تگ نوایندکس استفاده کنید.

چگونه از تگ noindex در فایل robots.txt استفاده کنیم؟

هرچند استفاده از تگ نوایندکس در فایل robots.txt به‌ صورت رسمی توسط گوگل تایید نشده اما این کار قابل انجام است. امروزه بسیاری از سئوکارها استفاده از تگ نوایندکس در فایل robots.txt را ترجیح می‌دهند، زیرا در این حالت دیگر نیازی نیست برای هر صفحه به کدهای HTML آن وارد شوید و تگ را در آن قرار دهید. بلکه تغییرات را یک بار در همان فایل robots.txt اعمال می‌کنید. برای این کار کافی است عبارت زیر را در داخل فایل کپی کنید.

Noindex: /example-page-1/

جمع‌بندی

تگ نوایندکس راه حل ساده‌ای برای جلوگیری از ایندکس برخی صفحات در گوگل است. این کار با استفاده از قرار دادن تگ در کدهای HTML سایت یا با استفاده از فایل robots.txt انجام می‌شود. صفحاتی مثل نتایج جستجوی داخلی، صفحه نویسنده برای سایت‌های کوچک و صفحه تشکر و موفقیت خرید از جمله صفحاتی هستند که باید آنها را نوایندکس کنید. در این مقاله سعی کردیم پاسخ کاملی به سوال تگ نوایندکس چیست، بدهیم. لطفا سوالات و نظرات خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

faq

از تگ نوایندکس برای جلوگیری از نمایش صفحاتی که نمی خواهیم در نتایج جستجوی گوگل باشند، استفاده می‌کنیم.

تگ نوایندکس تنها روش نادیده‌ گرفتن یک صفحه در گوگل نیست، disallow کردن هم می‌تواند همین هدف را برای شما تامین کند.

همچنین بخوانید
موارد استفاده از تگ head چیست؟ تگ ها و زیر تگ هایی که بین تگ head قرار می گیرند و نحوه ی استفاده از آن را در این مطلب از سایت وب 24 مطالعه کنید.
در این مقاله از سایت وب24 شما را با تعریف بریف محتوا و نحوه نوشتن بریف محتوا آشنا خواهیم کرد.
در این مقاله از سایت وب24 شما را با مفهوم چرخه عمر محتوا و اهمیت آن در استراتژی محتوا آشنا خواهیم کرد.
آیا لحن در تولید محتوای یک مقاله تاثیر دارد؟ اهمیت و تاثیر انواع لحن محتوا را در این مطلب از وب 24 بخوانید.
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha


دیدگاه کاربران
حمیدرضا
ارسال شده در : دوشنبه 17 بهمن 1401

سلام واقعا مقاله عالی بود مخصوصا تفاوت نوایندکس و disallow رو متوجه شدم ممنونم