راهنمای جامع pagination در سئو

اگر شما هم سایت دارید احتمالا به جایی رسیده‌اید که همه مطالب یا محصولات یک دسته را نمی‌توانید در یک صفحه جا دهید و باید چند صفحه برای آنها ایجاد کنید. اگر هم تاکنون با این مسئله مواجه نشده‌اید، دیر یا زود آن را درک خواهید کرد. مسئله‌ای که شما را در یک دوراهی قرار می‌دهد؛ آیا مطالب و محصولات را در صفحات مختلف پخش کنید؟ یا همه آنها را در یک صفحه به حالت اسکرول جای دهید؟

در این مقاله از وب24، به راه حل اول یعنی صفحه‌بندی پرداخته‌ایم و سعی کرده‌ایم تاثیر صفحه‌بندی در سئو را بررسی کنیم. از آنجا که به عنوان یک سئوکار دیر یا زود با مسئله pagination در سئو روبه‌رو خواهید شد، پیشنهاد می‌کنیم تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

Pagination یا صفحه‌بندی چیست؟

صفحه‌بندی یک تکنیک طراحی وب است که به شما کمک می‌کند، محتواهای خیلی طولانی را در صفحات مختلف پخش کنید. این کار باعث می‌شود کاربران راحت‌تر بتوانند محتوای مورد نیاز خود را پیدا کنند و در صفحات سایت بگردند. روش صفحه‌بندی بیش از هر چیز برای صفحات دسته‌بندی محصولات در سایت‌های فروشگاهی به کار می‌رود، همچنین در سایت‌های خبری برای صفحاتی که لیستی از اخبار مربوط به یک موضوع را نمایش می‌دهند یا در سایت‌های فروم برای نمایش لیست فروم‌ها کاربرد دارد. گوگل هم برای نمایش نتایج جستجو از روش صفحه‌بندی استفاده می‌کند.

pagination در سئو

وقتی شما برای نمایش موضوعات یا محصولات یا هر چیز دیگری از روش صفحه‌بندی استفاده می‌کنید، در واقع نوعی سلسله مراتب برای محتواها درنظر گرفته‌اید که به کاربر کمک می‌کند، اهمیت مطالب را بهتر درک کند. در مثال گوگل، صفحه‌بندی باعث شده رقابت بر سر فعالیت‌های سئو بین سایت‌های مختلف شکل گیرد تا در صفحات یا رتبه‌های بالاتری قرار گیرند، چراکه گوگل صفحات مهمتر و کاربردی‌تر را به ترتیب در صفحات نتایج جستجو نمایش می‌دهد.

از این روش می‌توانید در سایت‌تان هم استفاده کنید و محصولات مهم‌تر یا جدیدتر را در صفحات ابتدایی به کاربران نشان دهید. به‌هرحال استفاده از این روش باعث می‌شود کاربر هنگام گشتن در بین محصولات، ذهنیت روشنی درمورد اهمیت آنها داشته باشد و این تجربه بهتری برای هر کاربری می‌سازد.

pagination و سئو

pagination در سئو چیزی است که شما به هرحال با آن مواجه خواهید شد. در واقع سئوکارهای حرفه‌ای به این فکر نمی‌کنند که از صفحه‌بندی استفاده بکنند یا نه، بلکه به این فکر می‌کنند که چه زمانی استفاده از آن را شروع کنند. به‌همین دلیل بهتر است از قبل آمادگی لازم برای استفاده درست از صفحه‌بندی در سئو را داشته باشید. هر سایتی به‌هرحال در مراحل رشد خود به جایی می‌رسد که باید محتواهای حول یک موضوع را در صفحات جزیی تقسیم کند تا تجربه کاربری بهتری بسازد. در این میان برای بهبود pagination در سئو باید کاری کنید که موتورهای جستجو بهتر بتوانند این صفحات را خزش کرده، ارتباط بین آنها را درک کنند و بتوانند این صفحات را برای موضوعات مرتبط در ایندکس قرار دهند.

pagination در سئو

البته شاید شما هم شنیده باشید که صفحه‌بندی در سئو مشکل‌آفرین است و می‌تواند به سئوی سایت ضربه بزند. اما واقعیت این است که pagination در سئو به‌خودی‌خود مشکلی ایجاد نمی‌کند، بلکه برخی اشتباهات در اجرای آن باعث بروز مشکلاتی اساسی می‌شود.

اشتباهات رایج در پیاده‌سازی صفحه‌بندی صفحات

صفحه‌بندی در سئو نیاز به رعایت نکات مهمی دارد، زیرا قرار است صفحاتی ایجاد کنید که محتوای تقریبا یکسانی دارند. این به راحتی می‌تواند مشکلاتی مثل محتوای تکراری، هم‌نوع‌خواری یا صفحات زامبی ایجاد کند. نیازی به توضیح نیست که چنین صفحاتی می‌توانند مشکلات جدی برای سئوی سایت بوجود آورند. در ادامه مهم‌ترین اشتباهات رایج pagination در سئو را بررسی می‌کنیم:

محتوای تکراری

از آنجا که با استفاده از صفحه‌بندی قرار است محتوای ایجاد شده درباره یک موضوع را در صفحات مختلف توزیع کنید، اگر در انجام این کار دقت نداشته باشید و از تگ کنونیکال به درستی استفاده نکنید، گوگل این صفحات را تکراری تشخیص می‌دهد. برای مثال در صورتی که علاوه بر صفحه اصلی، صفحه «شماره یک» هم بسازید یا مثلا صفحه «مشاهده همه موارد» هم داشته باشید و از تگ کنونیکال استفاده نکنید، دچار مشکل محتوای تکراری خواهید شد.

محتوای بی‌ارزش

 از مواردی که ممکن است شما را برای ایجاد صفحه‌بندی وسوسه کند، انتشار گالری تصاویر یا یک مقاله ادامه‌دار است. بدین‌ترتیب که برای هر کدام از عکس‌های گالری تصاویر یا برای هر قسمت از مقاله، یک صفحه در نظر بگیرید؛ اما این روش چندان مناسبی نیست. زیرا اگر بخواهید یک مقاله یا یک مجموعه عکس را در صفحات مختلف پخش کنید، این کار باعث می‌شود صفحات متعدد بدون محتوای باارزش در سایت شما ایجاد شود.

لینک دادن صفحات متوالی به صفحه اول به صورت کنونیکال

صفحه‌‌بندی باعث می‌شود رتبه صفحه بین صفحات متوالی یک گروه گسترده شده و کاربران به سمت مرتبط‌ترین نتایج جستجو در بین آنها هدایت شوند. اگر همه این صفحات را به صفحه اول گروه، لینک کنونیکال بدهید، موتور جستجو فکر می‌کند شما در کلمه کلیدی موردنظر تنها یک صفحه دارید. در نتیجه همه کاربران را به همان صفحه اول هدایت می‌کند و تجربه کاربری سایت شما پایین می‌آید.

قرار دادن صفحات صفحه‌بندی ‌شده در فایل xml نقشه سایت

توصیه می‌شود همیشه صفحاتی را در فایل xml نقشه سایت بگذارید که می‌خواهید در نتایج جستجو رتبه بگیرند. از آنجا که معمولا صفحات صفحه‌بندی شده در این دسته جای نمی‌گیرند، آنها را در فایل xml قرار ندهید.

تضعیف سیگنال‌ه ای رتبه‌بندی

یکی از تاثیرات صفحه‌بندی در سئو، کاهش تاثیر سیگنال‌های رتبه‌بندی مثل بک‌لینک‌ها یا اشتراک‌گذاری‌ها است. به این ترتیب که ارزش این سیگنال‌ها بین صفحات تقسیم می‌شود. اما برای جلوگیری از این مشکل pagination در سئو کار سختی پیش رو ندارید. کافی است  تا وقتی نیاز جدی به صفحه‌بندی پیدا نکرده‌اید از آن استفاده نکنید. این نیاز وقتی ایجاد می‌شود که صفحه‌بندی، تجربه کاربری سایت شما ارتقا دهد. در واقع اگر دیدید گذاشتن مطالب زیاد در یک صفحه می‌تواند کاربر را خسته کند، بهتر است از صفحه‌بندی استفاده کنید.

این موضوع به‌ خصوص در سایت‌های فروشگاهی و صفحات دسته‌بندی محصولات آن‌ها دیده می‌شود. هنگام استفاده از pagination در سئو هم سعی کنید تا جایی که سرعت صفحه کم نمی‌شود، محصولات یا مطالب بیشتری را در یک صفحه قرار دهید و بعد به سراغ صفحات بعدی بروید. بدین‌ترتیب تعداد صفحات کمتر شده و سیگنال‌های رتبه‌بندی کمتر تضعیف می‌شوند.

مصرف بودجه خزش

اگر برای چگونگی مصرف بودجه خزش سایت خود برنامه نداشته باشید، به‌ راحتی آن را هدر می‌دهید. یکی از مشکلات ناشی از صفحه‌بندی در سئو همین هدر رفتن بودجه خزش است. وقتی خزنده‌های گوگل در سایت شما شروع به خزش صفحات صفحه‌بندی‌ شده کنند، درواقع بودجه خزش سایت شما را هدر می‌دهند. زیرا این صفحات قرار نیست ارزش اضافه‌تری نسبت به همان صفحه اصلی ایجاد کنند. به همین خاطر می‌توانید از خزش آنها جلوگیری کنید. برای این کار می‌توانید از فایل robots.txt استفاده کنید و به گوگل اعلام کنید که نمی‌خواهید این صفحات مورد خزش قرار گیرند. بدین ‌ترتیب بودجه خزش شما برای خزیدن در صفحات مهم‌تر سایت مصرف می‌شود.

استفاده از حالت‌های جدید صفحه بندی

دو روش جدید برای کنترل صفحه بندی های انجام شده که این روزهای بسیار مورد استفاده قرار می گیرند:

روش Load more یا مشاهده بیشتر (بارگذاری بیشتر):

در این روش که بسیار رایج است، محتوای بیشتر با انتخاب دکمه‌ای با عنوان «مشاهده بیشتر» یا «بارگذاری بیشتر» نمایش داده می‌شود.

روش اسکرول بینهایت (Infinite-Scrolling):

با استفاده از این قابلیت، محتوای صفحه به صورت خودکار و با اسکرول به سمت پایین، لود می شود.

نظر John Mueller در رابطه با pagination

اخیرا جان مولر، مهندس ارشد گوگل سوالات زیادی در مورد تاثیر صفحه‌بندی در سئو دریافت کرده که در ویدئوهایی به آنها پاسخ گفت. جان مولر در مورد تاثیرات منفی صفحه‌بندی در سئو به تجربه‌های زیاد گوگل در نحوه رفتار با صفحه‌بندی اشاره کرد و گفت که براساس تجربه طولانی که در این زمینه ایجاد شده، امروزه صفحه‌بندی نمی‌تواند ضربه سنگینی به سئوی سایت وارد کند بلکه مثل هر کار معمولی دیگری در سایت، می‌تواند اثراتی داشته باشد.

جان مولر معتقد است تفاوت‌های اساسی بین استفاده از pagination در صفحاتی مثل دسته‌بندی محصولات با استفاده از آن برای چند تکه‌ کردن مقالات وجود دارد. مولر می‌گوید برای صفحات دسته‌بندی محصولات، لازم نیست حتما از خزش همه صفحات جلوگیری کنید، بلکه می‌توانید کاری کنید که آنها ایندکس شوند. در واقع هر سه گزینه نوایندکس، فالو یا استفاده از تگ کنونیکال برای شما قابل استفاده هستند. اینکه در چه مواردی از کدام یک استفاده کنید، بستگی به استراتژی‌های سئویی سایت و ساختار آن دارد. اینکه صفحات سایت چقدر به همدیگر لینک شده‌اند، صفحه‌بندی چه نقشی در پیدا کردن صفحات یا محصولات دارد و...

جمع‌بندی

تاثیر pagination در سئو یکی از دغدغه‌های سئوکارها و مدیران سایت‌ها است. ازآنجاکه با صفحه‌بندی، تعدادی صفحه با موضوع مشابه در سایت ایجاد می‌شود، برای استفاده از آن باید نکات دقیق و مهمی را رعایت کنید. در این مقاله ضمن معرفی این نکات، به بررسی رایج‌ترین اشتباهات صفحه بندی در سئو پرداختیم.

faq

صفحه‌بندی یک تکنیک طراحی وب است که به شما کمک می‌کند، محتواهای خیلی طولانی را در صفحات مختلف پخش کنید. این کار باعث می‌شود کاربران راحت‌تر بتوانند محتوای موردنیاز خود را پیدا کنند و در صفحات سایت بگردند. 

صفحه‌بندی در سئو نیاز به رعایت نکات مهمی دارد، زیرا قرار است صفحاتی ایجاد کنید که محتوای تقریبا یکسانی دارند. این به راحتی می‌تواند مشکلاتی مثل محتوای تکراری، هم‌نوع‌خواری یا صفحات زامبی ایجاد کند.

همچنین بخوانید
فیلتر rejex چیست و در چه مواردی می توان از آن استفاده کرد؟ لیست دستورات rejex برای سرچ کنسول را در این مطلب از وب 24 بخوانید.
قابلیت ها و ضروری ترین کدهای فایل httaccess را در این مطلب از سایت وب24 بخوانید.
در این مطلب از سایت وب 24 با پسوند دامنه و انواع آن آشنا شوید.
چه افزونه ای برای کش وردپرس نصب کنیم؟ لیست بهترین پلاگین های کش برای وردپرس را در این مطلب از سایت وب 24 معرفی شده است.
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha