کیورد گپ چیست و چگونه keyword Gap را پیدا کنیم؟

یکی از مهم‌ترین بخش‌های استراتژی سئو در هر حوزه‌ای، تحقیق کلمات کلیدی است. شرکت‌ها همیشه با هدف اینکه کیورد ریسرچ دقیق‌تر و جامع‌تری نسبت به رقبای خود داشته باشند روی این بخش سرمایه‌گذاری می‌کنند تا عباراتی را هدف قرار دهند که بیشترین مشتری را جذب می‌کنند. اما این به این دلیل نیست که کسب‌وکارهای کوچک در این زمینه نمی‌توانند رقابت کنند. یافتن کلمات کلیدی تنها بخشی از استراتژی سئو است و از آن مهم‌تر، استفاده از این کلمات کلیدی است. یکی از اقدامات مهم در این زمینه، تحقیق در مورد کیورد گپ یا شکاف کلمات کلیدی است.

کیورد گپ keyword Gap یا شکاف کلمه کلیدی چیست؟

زمانی که با ابزارهای مربوط به کیورد ریسرچ، مجموعه کلمات کلیدی مربوط به حوزه فعالیت خود را کشف می‌کنید، باید این کلمات کلیدی را اولویت‌بندی و دسته‌بندی کنید. کیورد گپ همان کلمات کلیدی‌ای هستند که رقابت در آن‌ها کمتر است. این کلمات می‌توانند بازدید کم یا زیاد داشته باشند. در واقع کیورد گپ، کلمات کلیدی‌ای هستند که بیان می‌کنند مخاطب شما دقیقا دنبال چه مطالبی می‌گردد و شما نیز به دلیل رقابت پایین در این کلمات می‌توانید در آن‌ها رتبه کسب کنید. دستیابی به کلمات کلیدی اصلی هر حوزه به دلیل رقابت بالا و سرمایه‌گذاری زیاد رقبا بسیار سخت هستند. به همین دلیل کیورد گپ‌ها برای کسب‌وکارهای کوچک بسیار مناسب است. در واقع، کیورد گپ به کلیدواژه‌هایی گفته می‌شود که رقابت بر سر آنها شدید نیست، اما رقبای شما از همین فرصت برای جذب ترافیک ورودی از گوگل استفاده می‌کنند. به زبان ساده‌تر کیورد گپ به کلمه‌های کلیدی گفته می‌شود که رقبای شما از آن استفاده می‌کنند و شما از آنها استفاده نمی‌کنید. در چنین شرایطی شما میدان را به رقبای تان واگذار کرده‌اید تا از این کلمات به خوبی برای افزایش رتبه در نتایج جستجوی گوگل استفاده کنند. یعنی شما در حوزه فعالیت خود حفره‌های محتوایی دارید که خودتان هم از آن خبر ندارید. برای آگاهی از این حفره های محتوایی می توانید به بخش "شکاف کلمات کلیدی" در جت سئو مراجعه کنید.

شکاف کلمات کلیدی

با ارزیابی رقبای حوزه کاری خود می‌توانید فهرست طویلی از کلمات کلیدی هدف آن‌ها را پیدا کنید که به شما کمک می‌کنند تا تحلیل جامع‌تری از این کلمات جهت تدوین استراتژی سئو خود به دست آورید و ببینید چه کلمات کلیدی‌ای برای رتبه‌بندی مناسب‌تر هستند.

تحقیق شکاف کلمات کلیدی یا کیورد گپ چقدر مهم است؟

اکنون که درک کردید Keyword Gap چیست، حتما متوجه شدید که می‌توان گفت به کمک کیورد گپ‌ها می‌توانید راحت‌تر رتبه بگیرید و بازدید وب‌سایت خود را افزایش دهید. اما این احتمال وجود دارد که همه کیورد گپ‌ها دارای بازدید بالا نباشند. چون کیورد گپ به معنای کیوردهای با بازدید بالا نیست، بلکه به فقط رقابت کمتری دارند. کیورد گپ به این دلیل اهمیت دارد که شما ممکن است کلمات کلیدی اشتباهی را هدف گرفته باشید درحالی‌که رقبای شما با انتخاب کلمات درست از شما پیشی می‌گیرند. در اینجا شما نیاز دارید بدانید که جایگاه شما در مقابل رقبا کجاست و کدام کلمات کلیدی را از قلم انداخته‌اند و چگونه می‌توانید به آن‌ها نزدیک‌تر شوید.

تحقیق شکاف کلمات کلیدی بخش مهمی از کیورد ریسرچ است که از بسیاری جهات آنالیز رقبا نیز محسوب می‌شود. شما در گوگل برای جلب توجه، ترافیک و بازدیدکنندگان رقابت می‌کنید. به طور خلاصه در پاسخ به سوال، اهمیت کیورد گپ چیست می‌توان موارد زیر را عنوان نمود:

  • به کمک کیورد گپ‌ها می‌توانید کلمات کلیدی‌ای که رقبای شما روی آن‌ها سئو می‌کنند را یافته و با رتبه‌بندی خود مقایسه کنید.
  • استراتژی محتوای خود را بهبود ببخشید.
  • رقبای جدیدی که ممکن است در آینده برای رتبه شما خطرناک باشند بشناسید.
  • کلمات کلیدی با ارزش بالا و رقابت کم را به سرعت کشف کنید.
  • کلمات کلیدی خود را دسته‌بندی کنید.

روش‌های پیدا کردن کیورد گپ چیست؟

شما می‌توانید با روش‌ها و ابزارهای مختلفی کیورد گپ‌ها را پیدا و استخراج کنید. البته هیچ‌کدام از این روش‌ها کاملا دقیق نیستند و در آن‌ها مقداری خطا وجود دارد به همین دلیل در نهایت این کار شماست که به عنوان یک کارشناس سئو چگونه بهترین موارد را از بین این‌ها پیدا کنید. هنگام پیدا کردن کیورد گپ‌ها ممکن به کیوردهای بسیار زیادی برخورد کنید. دقت کنید که همه آن‌ها مناسب سرمایه‌گذاری نیستند و باید کیوردهایی را انتخاب کنید که دو ویژگی زیر را داشته باشند:

  • کلمات کلیدی متمرکز بر محصولات و خدمات: کلمات کلیدی شما باید با محصولات و خدمات شما مرتبط باشند.
  • کلمات کلیدی بلند (Long-tail Keyword): کلمات کلیدی بلند عباراتی متشکل از سه یا چهار کلمه هستند که مختص محصول، خدمات، مکان و برند شما هستند. در این کیوردها رقابت بسیار کمتر از کیوردهای تک یا دو کلمه‌ای است.

 خدمات وب24: طراحی سایت‌ فروشگاهی با کدنویسی اختصاصی


معرفی ابزارهای یافتن کیورد گپ‌

در ادامه به معرفی برخی از ابزارهای یافتن کیورد گپ‌ها می‌پردازیم:

یافتن کیورد گپ از طریق سایت SEMRush

سایت SEMRush یکی از بهترین و معروف‌ترین ابزارهای سئو است. این ابزار یک بخش اختصاصی برای یافتن کیورد گپ به نام Keywork Gap Tool دارد که در این قسمت می‌توانید با وارد کردن وب‌سایت رقبایتان ببینید که روی چه کیوردهایی کار کرده‌اند یا کم کارکرده‌اند. همچنین میزان سرچ این کیورد گپ‌ها را در موبایل و دسکتاپ نمایش می‌دهد.

Keyword Gap (چیست)

یافتن کیورد گپ از طریق سایت Moz

در سایت Moz بخش جداگانه‌ای برای کیورد گپ وجود ندارد اما می‌توانید سختی هر کلمه کلیدی را مشاهده کنید و با توجه به آن‌ها میزان رقابت هر کلمه را درک کنید. کلماتی که رقابت کمتری دارند می‌توانند به عنوان کیورد گپ انتخاب شوند. 

برای اطلاعات بیشتر در مورد MOZ می‌توانید بلاگ moz چیست ؛ آموزش کار با ابزارهای سایت ماز (moz) را مطالعه کنید.

یافتن کیورد گپ از طریق سایت Ahrefs

در سایت Ahrefs می‌توانید از بخش Content Gap استفاده کنید که بخشی اختصاصی برای پیدا کردن کیورد گپ است.

استخراج کیورد گپ از گوگل

استفاده از گوگل یکی از ساده‌ترین روش‌های استخراج دستی کیورد گپ‌ها هستند. شما می‌توانید از پیشنهادها (Suggestions) و جستجوهای مرتبط (Related) برای یافتن کیورد گپ‌ها استفاده کنید. به عنوان مثال برای کلمه بازاریابی دیجیتال می‌توانید پیشنهادها و جستجوهای مرتبط را در تصاویر زیر ببینید:
 

یافتن کیورد گپ از طریق ابزار ایرانی جت سئو

یکی از خدمات اصلی، حرفه‌ای و دقیق جت سئو، ابزار کیورد ریسرچ است. این ابزار همچنین شامل قابلیت‌های بسیار کاربردی مانند رابط کاربری ساده، تحلیل کامل و دقیق سایت و ارائه پیشنهاد جهت افزایش و بهبود ترافیک آن، ارائه پیشنهاد برای بهبود رتبه در نتایج گوگل، مقایسه رتبه سایت با رقبا، ارائه آمار دقیق، پشتیبانی فارسی و بهبود سئو با بررسی رتبه کلمات کلیدی است.

کیورد گپ چیست

یکی از قابلیت‌های این ابزار ایرانی، یافتن کیورد گپ‌ها است. با بررسی رتبه کلمات کلیدی در جت سئو می‌توانید اطلاعات بسیار مفیدی در مورد میزان رقابت کلمات کلیدی استخراج شده، مشاهده کنید. می‌توانید از بین این کلمات، کلماتی که رقابت کمتری دارند را به عنوان کیورد گپ انتخاب کنید. به بخش "شکاف کلمات کلیدی" در جت سئو مراجعه کنید.

جمع‌بندی

کیوورد گپ (Keyword Gap) اصطلاحی است که ممکن است با کیورد ریسرچ یا تحقیق کلمات کلیدی اشتباه گرفته شود. وقتی اقدام به کیورد ریسرچ می‌کنیم، لیستی از کلمات را به دست می‌آوریم که قطعا همه آن‌ها برای ما مناسب نیستند و باید مجدد بررسی شوند و کلماتی انتخاب شوند که رقابت نسبت کمتری نسبت به بقیه دارند. کیورد گپ به کیوردهایی گفته می‌شود که دارای رقابت کمتری هستند و به کسب‌وکارهای کوچک این اجازه را می‌دهند که وارد رقابت با کسب‌وکارهای بزرگ‌تر در حوزه کاری خود شوند. در حقیقت شکاف کلمات کلیدی فرآیند شناسایی کلمات کلیدی است که رقبای یک سایت در آن رتبه خوبی دارند اما شما روی آن ها به خوبی کار نکرده اید یا کاملا آن ها را نادیده گرفتید. در این مقاله به این پرسش پرداختیم که کیورد گپ چیست و شکاف کلمات کلیدی چه کمکی به کسب‌وکارها می‌کند و چگونه می‌توان آن‌ها را استخراج کرد.

faq

کیورد گپ به کلمه‌های کلیدی گفته می‌شود که رقبای شما از آن استفاده می‌کنند و شما از آنها استفاده نمی‌کنید.

همچنین بخوانید
موارد استفاده از تگ head چیست؟ تگ ها و زیر تگ هایی که بین تگ head قرار می گیرند و نحوه ی استفاده از آن را در این مطلب از سایت وب 24 مطالعه کنید.
در این مقاله از سایت وب24 شما را با تعریف بریف محتوا و نحوه نوشتن بریف محتوا آشنا خواهیم کرد.
در این مقاله از سایت وب24 شما را با مفهوم چرخه عمر محتوا و اهمیت آن در استراتژی محتوا آشنا خواهیم کرد.
آیا لحن در تولید محتوای یک مقاله تاثیر دارد؟ اهمیت و تاثیر انواع لحن محتوا را در این مطلب از وب 24 بخوانید.
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha