لینک Sitewide چیست و چه تاثیری در سئو دارد؟

احتمالا تا به حال این تجربه را داشته‌اید که وقتی از طریق سرچ کنسول گوگل یا ابزارهای دیگر به سراغ بررسی لینک‌های ورودی سایت خود می‌روید، متوجه تعداد زیادی لینک در حد چند صد یا چند هزار لینک ورودی فقط از یک دامنه شوید. هرچند مواجهه با چنین اتفاقی در بار اول می‌تواند خوشحال‌کننده باشد، اما واقعیت این است که با وقوع این حالت بیشتر باید نگران شوید. چراکه ممکن است این تعداد زیاد لینک دلیل لازم و کافی برای پنالتی ‌شدن سایت شما توسط گوگل را فراهم کند. این لینک‌ها که به لینک Sitewide معروف شده‌اند، موضوع این مقاله از سایت وب 24 هستند. اگر شما هم نمی‌خواهید به خاطر چنین لینک‌هایی پنالتی شوید، این مقاله را از دست ندهید.

لینک Sitewide چیست؟

لینک Sitewide لینک‌هایی است که از همه صفحات یک سایت به یکی از صفحات سایت شما داده می‌شود. معمولا چنین لینک‌هایی در ستون کناری صفحات سایت یا قسمت فوتر یا پایین صفحه قرار می‌گیرند.

لینک Sitewide

آیا لینک‌های Sitewide همیشه برای سئو خطرناک هستند؟

لینک Sitewide مدت‌ها است که حساسیت گوگل را برانگیخته، در صورتی که چنین لینک‌هایی به سایت شما داده شده باشد و گوگل آنها را غیرطبیعی تشخیص دهد، می‌تواند سایت شما را پنالتی کند. اما این بدین معنا نیست که لینک Sitewide همیشه برای سئو خطرناک است. نکته اینجا است که گوگل لینک Sitewide شما را طبیعی تشخیص دهد یا غیرطبیعی.

به گفته مت کاتز یکی از مهندسین ارشد گوگل، انواعی از لینک سایت واید وجود دارد که گوگل آنها را طبیعی می‌داند. در صورتی که از چنین لینک‌هایی استفاده کنید، خطری سایت شما را تهدید نمی‌کند.

تأثیر لینک Sitewide بر سئو سایت

با همه اینها سوالی که مطرح می‌شود این است که گرفتن لینک Sitewide امتیاز خاصی برای سئوی سایت ما ایجاد می‌کند؟ هرچند یک لینک Sitewide باعث می‌شود بتوانید به اندازه تعداد کل صفحات سایت مبدا، لینک برای سایت‌تان بگیرید، اما واقعیت این است که گوگل به لینک‌هایی که در برخی قسمت‌های سایت قرار گرفته باشند، توجه کمتری نشان داده و وزن کمی برای آنها در نظر می‌گیرد. از جمله این قسمت‌ها، هدر، فوتر و ستون جانبی سایت است. در واقع می‌توان گفت شاید در مواردی لینک Sitewide ضرری به سئوی سایت شما وارد نکند، اما مزیت چندانی هم نمی‌تواند فراهم کند.

بهترین و طبیعی‌ترین راه دریافت لینک‌های سایت واید

ساده‌ترین راه در مواجهه با لینک‌های سایت واید این است که از برچسب نوفالو برای آنها استفاده کنید. با این کار گوگل هیچ حساسیتی روی آنها نشان نمی‌دهد. اما نوفالو کردن لینک تنها راه طبیعی نشان‌ دادن لینک‌های سایت واید نیست، بلکه شما می‌توانید با استفاده از توصیه‌های زیر، لینک Sitewide را بدون نوفالو کردن به کار ببرید:


بیشتر بخوانید: تفاوت لینک فالو و نوفالو


از نام برند برای انکرتکست استفاده کنید

هنگام استفاده از لینک Sitewide بدترین کار، استفاده از کلمات کلیدی به عنوان انکر تکست لینک است. این کار یک رفتار اسپم‌گونه به حساب می‌آید و تقریبا گوگل را مطمئن می‌کند که لینک مربوطه غیرطبیعی ساخته شده است. به جای استفاده از کلمه کلیدی به عنوان انکرتکست، بهتر است از نام برند مربوطه یا حتی نام خود سایت استفاده کنید.

از سایت‌های مرتبط لینک Sitewide بگیرید

سایتی که لینک Sitewide می‌دهد و سایتی که لینک Sitewide می‌گیرد، باید حوزه کاری بسیار نزدیکی به هم باشند. اگر دو سایتی که بهم لینک شده‌اند، زمینه کاری مرتبط با هم نداشته باشند، گوگل نسبت به آنها واکنش نشان می‌دهد. در واقع الگوریتم پنگوئن به دنبال لینک‌های غیرمرتبط و غیرطبیعی می‌گردد و هنگامی که لینک Sitewide بین دو سایت غیرمرتبط ببینید، هر دو سایت را جریمه می‌کند.

لینک‌های سایت واید در چه مواقعی به ضرر سایت شما هستند؟

بروزرسانی‌های الگوریتم پنگوئن گوگل همواره به مقابله با اقدامات لینک‌سازی غیرطبیعی پرداخته‌اند. معمولا با انتشار هر بروزرسانی، تعدادی از سایت‌هایی که رتبه‌های خوبی هم در نتایج جستجو بدست آورده‌اند، پنالتی می‌شوند و جایگاه خود را از دست می‌دهند. یک از مهمترین دلایل چنین اتفاقی، لینک‌سازی غیرطبیعی است که لینک‌های سایت واید همیشه کاندید خوبی برای قرار گرفتن در جمع لینک‌های غیرطبیعی بوده و هستند.


بیشتر بخوانید: سئو کلاه سیاه چیست


توجه داشته باشید هر لینک غیرطبیعی که با تکنیک‌های سئو کلاه سیاه ایجاد شده باشد، توسط الگوریتم پنگوئن شناسایی شده و باعث پنالتی ‌شدن هر دو سایت مبدا و مقصد لینک می‌شود. در مورد لینک سایت واید هم لازم است توجه داشته باشید، اگر این لینک‌ها به صورتی غیرطبیعی، در مدت زمان کوتاهی توسط یک سایت نامرتبط با شما ساخته شده باشند، حتما برای سایت شما مضر است. در واقع چنین لینک‌هایی برای هر دو سایت خطرناک هستند.

چه زمانی لینک‌های Sitewide طبیعی هستند؟

اینکه کدام لینک‌های سایت واید طبیعی شناخته می‌شوند و کدام یک غیرطبیعی، سوالی است که در زمان استفاده از این لینک‌ها پیش می‌آید. در این قسمت مواردی که گوگل لینک Sitewide را به عنوان لینک طبیعی می‌شناسد، مرور می‌کنیم:

لینک‌های مربوط به کپی رایت و سیاست حفظ حریم خصوصی

این لینک‌ها معمولا در قسمت فوتر صفحه قرار گرفته و در تمامی صفحات نمایش داده می‌شوند. این نوع لینک Sitewide شاید رایج‌ترین نوع آن باشد که تقریبا در همه سایت‌ها وجود دارد. لازم است بدانید این لینک‌ها کاملا طبیعی هستند. بنابراین استفاده از لینک سایت واید برای کپی رایت و سیاست حفظ حریم خصوصی سایت هیچ جای نگرانی برای سئوی سایت ندارد.

لینک به طراح سایت

تصور کنید شما یک طراح سایت هستید که خودتان یک سایت برای نمایش خدمات‌تان دارید. احتمالا پس از طراحی سایت برای مشتریانتان از آنها می‌خواهید در فوتر سایتشان یک لینک به سایت شما به عنوان طراح سایت بدهند. این لینک Sitewide توسط گوگل کاملا طبیعی شناخته می‌شود و باعث پنالتی شدن سایت شما نمی‌شود.

لینک به برنامه‌نویس سایت

علاوه بر طراح گرافیک، هر سایت احتمالا یک برنامه‌نویس هم دارد که کار کدنویسی قالب سایت و دیگر امکانات نرم‌افزاری آن را انجام می‌دهد. معمولا این افراد هم از مشتریان خود می‌خواهند لینکی به سایت آنها به عنوان برنامه‌نویس سایت بدهند. این لینک‌ها هم مثل حالت قبلی طبیعی محسوب شده و ضرری برای سئوی سایت نخواهند داشت.


معرفی خدمات وب24: طراحی سایت حرفه ای


لینک به سایت‌های دیگر خودتان

اگر شما مالک چند کسب‌وکار هستید که برای هر کدام یک وب سایت جداگانه دارید، ممکن است بخواهید از سایت‌های مختلف خودتان به همدیگر لینک Sitewide بدهید. این کاری کاملا منطقی است و توسط گوگل به صورت طبیعی شناخته می‌شود. مثلا تصور کنید یک مجموعه آژانس خبری برای پوشش اخبار استان‌های مختلف کشور سایت‌های جداگانه‌ای تاسیس کرده و از هر کدام به بقیه لینک Sitewide داده است.

اما در این حالت باید خیلی مراقب باشید که زمینه کاری سایت‌هایی که می‌خواهید به همدیگر لینک بدهید، باید مرتبط باشند. برای مثال اگر یکی از سایت‌های شما در زمینه فروش خودرو فعالیت دارد و سایت دیگرتان در زمینه فروش کتاب فعالیت می‌کند، بهتر است این از این دو سایت به همدیگر لینک سایت واید ندهید. زیرا خطر پنالتی ‌شدن را در پی دارد.

جلوگیری از جریمه گوگل هنگام استفاده از لینک‌های Sitewide

با توجه به موارد گفته شده تا اینجای مقاله می‌توان گفت اگر می‌خواهید هنگام استفاده از لینک Sitewide توسط گوگل جریمه نشوید، موارد زیر را رعایت کنید:

  • لینک سایت واید برای سایت‌تان نخرید یا از هیچ روش پولی دیگری هم برای ایجاد چنین لینک‌هایی استفاده نکنید. توجه داشته باشید این کار یکی از بدترین استراتژی‌هایی است که می‌توانید برای لینک‌سازی در پیش گیرید.
  • هنگام استفاده از لینک سایت واید به هیچ وجه از کلمات کلیدی به عنوان انکرتکست لینک استفاده نکنید. بررسی‌ها نشان می‌دهد لینک‌های سایت واید معتبر از نام برند یا سایت مقصد به عنوان انکرتکست لینک استفاده کرده‌اند.
  • وقتی با لینک سایت وایت در سایت خودتان روبرو می‌شوید، بهتر است ابتدا از خودتان بپرسید «آیا این لینک طبیعی به نظر می‌رسد؟» اگر پاسختان به این سوال منفی است باید سعی کنید در تماس با مسئولین سایت موردنظر از آنها بخواهید لینک را حذف یا نوفالو کنند. همچنین می‌توانید برای disavow کردن چنین لینک‌هایی هم اقدام کنید تا گوگل شما را پنالتی نکند.

بیشتر بخوانید: آموزش disavow کردن لینک‌های اسپم


جمع‌بندی

لینک Sitewide در ظاهر امتیاز بزرگی برای یک سایت به نظر می‌رسد، اینکه بتوانید تعداد زیادی لینک به ازای صفحات مختلف یک وب سایت داشته باشید، برای هر مدیر سایت یا سئوکاری جذاب و موردنیاز است. اما چنین لینک‌هایی در واقع یک خطر بزرگ برای سایت به شمار می‌آیند و به راحتی می‌توانند سایت را پنالتی کنند. توجه داشته باشید در صورت بروز خطا در استفاده از این روش، هر دو سایت مبدا و مقصد مورد جریمه گوگل قرار می‌گیرند. اما با استفاده از روش‌های گفته شده در این مقاله می‌توانید از جریمه‌های گوگل راحت شده و از مزایای لینک‌های سایت واید بهره بگیرید.

همچنین بخوانید
موارد استفاده از تگ head چیست؟ تگ ها و زیر تگ هایی که بین تگ head قرار می گیرند و نحوه ی استفاده از آن را در این مطلب از سایت وب 24 مطالعه کنید.
در این مقاله از سایت وب24 شما را با تعریف بریف محتوا و نحوه نوشتن بریف محتوا آشنا خواهیم کرد.
در این مقاله از سایت وب24 شما را با مفهوم چرخه عمر محتوا و اهمیت آن در استراتژی محتوا آشنا خواهیم کرد.
آیا لحن در تولید محتوای یک مقاله تاثیر دارد؟ اهمیت و تاثیر انواع لحن محتوا را در این مطلب از وب 24 بخوانید.
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha