گوگل دیسکاور چیست و چگونه ترافیک سایت را بالا می برد؟

گوگل آن قدر همه‌چیز را درباره شما می‌داند که حتی می‌تواند قبل از جستجوی چیزی، آن را به شما نشان دهد. شاید در گذشته این اتفاق رویایی در فیلم‌های علمی تخیلی بود، اما امروز سرویس گوگل دیسکاور همین کار را انجام می‌دهد. سرویسی که در آینده جایگاه بالاتری هم در سرویس‌های گوگل پیدا خواهد کرد. در این مقاله از وب 24 به معرفی این سرویس و راه نمایش محتوای سایت در آن پرداخته‌ایم. تا پایان با ما همراه باشید.

گوگل دیسکاور (Google Discover) چیست؟

گوگل دیسکاور یک سرویس موبایلی گوگل است که به شما کمک می‌کند محتواهایی را پیدا کنید که شاید خودتان هم نمی‌دانستید به آنها نیاز دارید. این یک تجربه جستجوی متفاوت از قبل است، بدین معنا که نیازی به وارد کردن عبارت موردنظرتان در جستجوی گوگل و دیدن نتایج ندارید، اگر گوگل اطلاعات لازم را در مورد شما داشته باشد، خودش این کار را برایتان انجام می‌دهد.

گوگل دیسکاور

نحوه عملکرد گوگل دیسکاور

در سرویس دیسکاور، گوگل بر اساس سابقه جستجوهای شما و جستجوهایی که در گوشی موبایل شما انجام شده، محتواهایی را پیشنهاد می‌دهد. این قابلیت گوگل به فعالیت شما در وب و برنامه‌ها و همچنین اطلاعات موقعیت مکانی شما توجه می‌کند. یعنی شما با دنبال کردن برخی موضوعات موردعلاقه‌تان، در حال ساخت پروفایل اطلاعات خود در گوگل هستید و مشخص می‌کنید گوگل دیسکاور محتواهای مربوط به چه موضوعاتی را بیشتر به شما نشان دهد و چه موضوعاتی را نشان ندهد.


خدمات وب24: طراحی سایت وردپرس با کدنویسی اختصاصی


در واقع گوگل دیسکاور یک ابزار هوشمند است که خودش می‌فهمد شما به چه موضوعاتی علاقه دارید و به دنبال چه مسائلی می‌گردید، سپس از این اطلاعات برای دادن بهترین و موردنیازترین محتواها به کاربر استفاده می‌کند. البته این فرایند بدون آنکه شما به دنبال این اطلاعات بگردید، اتفاق می‌افتد.

از کجا می‌توان گزارش گوگل دیسکاور را مشاهده کرد؟

سرچ کنسول گوگل مثل همیشه ساده‌ترین راه را برای دسترسی به گزارش گوگل دیسکاور در اختیار شما گذاشته است. کافی است از منوی سمت چپ روی گزینه performance کلیک کنید و قسمت Discover را انتخاب کرده گزارش عملکرد سایت خود را در دیسکاور ببینید و به طور کامل تحلیل کنید.

گوگل دیسکاور

راه‌اندازی گوگل دیسکاور

سابقه راه‌اندازی گوگل دیسکاور را باید در سال 2012 پیدا کرد. وقتی که گوگل سرویس مشابهی به نام google now معرفی کرد. ایده این سرویس ارائه اطلاعات بدون دریافت ورودی از کاربر بود. در واقع قرار بود گوگل خودش جستجوهای کاربران را انجام دهد. google now می‌توانست خبرهای روز را به شما نمایش دهد و رویدادهای ورزشی پیش رو، رویدادهای ثبت ‌شده در تقویم و مواردی از این قبیل را به شما یادآوری کند. البته پس از مدتی گوگل آرام آرام قابلیت‌های آن را به دستیار گوگل یعنی snapshot منتقل کرد. در نهایت سال 2018 بود که گوگل سرویس دیسکاور را معرفی کرد و بسیاری از قابلیت‌های ارتقایافته سرویس‌های قبلی را در آن به نمایش گذاشت.


خدمات وب24: طراحی سایت فروشگاهی با کدنویسی اختصاصی


چه کار کنیم تا در گوگل دیسکاور دیده شویم؟

برای رساندن محتواهای خود به گوگل دیسکاور کار متفاوتی نسبت به آنچه در سئو انجام می‌دهید، لازم نیست. همان اصولی که برای سئوی سایت رعایت می‌کنید، برای قرار گرفتن در دیسکاور هم لازم است. درواقع باید گفت فعالیت خاصی برای حضور در محتواهای گوگل دیسکاور نیاز نیست. شما باید محتوایی ارزشمند تولید کنید، مخاطب هدف خود را بشناسید و محتوای موردنیاز او را تامین کنید. همچنین باید به تجربه کاربری سایت خود اهمیت بدهید. برای روشن ‌شدن موضوع، بد نیست برخی از نکاتی که باید مدنظر داشته باشید را مرور کنیم:

محتوای ارزشمند تولید کنید

محتوا همیشه باید نقطه کانونی فعالیت‌های سایت شما باشد. محتواهای جدیدی که تولید می‌کنید، باید طوری باشند که به سؤالات موردنظر کاربران درباره موضوع محتوا به طور کامل پاسخ دهند. چنین محتواهایی برای کاربران جذاب و کاربردی بوده و مورد توجه گوگل دیسکاور هم قرار می‌گیرد.


بیشتر بخوانید:  صفر تا صد تولید محتوای با کیفیت


محتواهای قبلی خود را ارتقا دهید

بهترین راه رسیدن به گوگل دیسکاور این است که محتوایی تولید کنید که از بقیه بهتر باشد. اگر در یک زمینه شغلی خاص فعالیت دارید، معمولا کار شما راحت‌تر است اما اگر موضوعات محتوای شما عمومی است، رقبای زیادی هم دارید. در نتیجه کار سخت‌تری پیش روی شما است و باید کیفیت محتواهای خود را بالا ببرید. در واقع باید مخاطبان خود را به‌ خوبی بشناسید، زمینه کاری خود را دقیق بررسی کنید و بهترین محتوای ممکن را ایجاد کنید. علاوه بر این باید به سراغ محتوهای قبلی خود بروید و آنها را هم ارتقا دهید.

مطمئن شوید سؤالاتی که کاربران درباره زمینه کار شما دارند را می‌دانید، و سعی کنید این سؤالات را به زبانی ساده و قابل فهم پاسخ دهید و اطلاعات لازم و کاربردی را به کاربر منتقل کنید. همچنین باید از تکنیک‌های داستان‌سرایی و تصاویر مناسب برای جذاب‌کردن محتوای خود استفاده کنید.

مثل همیشه از تحلیل رقبای خود غافل نمانید. در این زمینه می‌توانید رقبایی که توانسته‌اند به گوگل دیسکاور راه پیدا کنند را پیدا کرده و ببینید چه کار خاصی انجام داده‌اند. البته نیازی نیست شما هم همه کارهای رقبا را کپی کنید بلکه از آنها ایده بگیرید و بهترین استراتژی را تدوین کنید.

مطالب بروز بنویسید

گوگل دیسکاور می‌تواند هر لحظه محتواهای جدید را پیدا کند، این قابلیت برای اخبار بیشتر به‌کار می‌آید. بنابراین اگر محتواهایی داغ و ترند تولید کنید، شانس بیشتری برای دیده ‌شدن در دیسکاور خواهید داشت. البته محتوای بروز فقط به ترندها و اخبار محدود نمی‌شود بلکه حتی مطالب طولانی و قدیمی سایت شما هم می‌توانند شامل این موضوع شوند. از آنجا که گوگل دیسکاور به تغییر عادت‌ها و علایق کاربران حساس است، در صورت مشاهده هر تغییر در رفتار کاربر، پیشنهادات جدیدتری به او ارائه خواهد کرد.


بیشتر بخوانید: بازاریابی محتوا چیست؟


در این میان محتواهای قدیمی اما ارزشمند سایت‌ها شانس دیده‌ شدن پیدا می‌کنند. مثلا فرض کنید کاربری برای تعطیلات پیش رو به دنبال پیدا کردن مقصدی برای مسافرت خارجی است و اطلاعات مکان‌های گردشگری کشورهای مختلف را جستجو می‌کند. اگر شما مطلبی با موضوع ده مکان دیدنی کرواسی در سایت‌تان داشته باشید، می‌تواند در گوگل دیسکاور کاربر مربوطه نمایش داده شود.

اعتبار، تخصص و امانت‌داری را رعایت کنید

اعتبار، تخصص و امانتداری سه موضوعی هستند که گوگل صراحتا اعلام کرده برای آوردن یک سایت در دیسکاور به آنها توجه می‌کند. نه‌تنها در گوگل دیسکاور بلکه در رتبه‌بندی صفحات سایت هم این سه موضوع اهمیتی ویژه برای گوگل دارند. در واقع گوگل با توجه به اینکه سایت شما چقدر معتبر است، اینکه نویسندگان محتوای آن از تخصص لازم برخوردار هستند و اینکه امانت‌داری را در انتقال مطالب مهم رعایت می‌کنید یا نه، برای سایت شما جایگاه بالاتری در نظر می‌گیرد و احتمال نمایش آن در گوگل دیسکاور بیشتر می‌شود.


بیشتر بخوانید: الگوریتم E-A-T گوگل چیست؟


در واقع رعایت این سه موضوع می‌تواند به کاربران گوگل و کاربران سایت این اطمینان را بدهد که محتوایی قابل اطمینان دریافت کرده‌اند. این موضوع به‌خصوص در برخی زمینه‌های کاری که اطلاعات تخصصی نقش مهمی در کیفیت زندگی انسان‌ها ایفا می‌کنند، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

یکی از این حوزه‌ها پزشکی است، همچنین حوزه مسائل مالی نیز در این دسته قرار می‌گیرد. این حوزه‌ها به‌ طور مستقیم با زندگی مردم سروکار دارند و اطلاعات آنها می‌تواند بر زندگی و درآمد افراد تاثیر بگذارد. به همین دلیل گوگل سعی می‌کند نسبت به تخصص و اعتبار محتوای سایت‌هایی که در این حوزه‌ها فعالیت دارند، سختگیری بیشتری نشان دهد. اما از آنجا که اهمیت سه موضوع اعتبار، تخصص و امانت‌داری در الگوریتم‌های گوگل روزبه‌روز بیشتر می‌شود، نباید به راحتی از کنار آنها بگذرید.

از تصاویر استفاده کنید

یکی از مهم‌ترین کارهایی که برای قرار گرفتن در گوگل دیسکاور باید انجام دهید، توجه به جنبه‌های بصری محتوا است. اساسا دیسکاور یک فضای تصویری است،  کاربران در حالی که با انگشت‌شان صفحه گوشی را بالا و پایین می‌برند، مطالب را می‌بینند و در صورتی که یکی از آنها توجهشان را جلب کند، روی آن توقف می‌کنند. درواقع اولین چیزی که می‌تواند توجه کاربر را به خود جلب کند، تصویر اصلی مطلب شما است.

علاوه بر عکس در صورتی که برای یک موضوع محتوای ویدئویی هم دارید، حتما از آن در صفحه سایت خود استفاده کنید. دنیای امروز دنیای ویدئو است و هر روز جایگاه محتوای ویدئویی در دنیای دیجیتال مارکتینگ ارتقا می‌یابد. در صورتی که محتواهای خود را با ویدئو همراه کنید، احتمال حضور خود در گوگل دیسکاور را هم افزایش می‌دهید.

سایت خود را ارتقا دهید

با وجود اینکه تولید محتوای جذاب و کاربردی اساسی‌ترین قدم برای رتبه ‌گرفتن در گوگل و همچنین حضور در گوگل دیسکاور است اما این همه چیز نیست. کارهای دیگری هم هست که می‌تواند برای ماندگاری کاربران در سایت شما موثر باشد. در واقع اگر می‌خواهید به دیسکاور راه پیدا کنید باید برای سرویس‌دهی به کاربران ورودی هم آماده باشید. در صورتی که سایت شما نتواند در لحظات اولیه حضور یک کاربر، تجربه کاربری خوبی برای او ایجاد کند، احتمالا کاربر سایت شما را ترک خواهد کرد.


خدمات وب24: طراحی سایت اختصاصی


چگونه گوگل دیسکاور را روی گوشی فعال کنیم؟

صفحه اصلی گوگل همیشه محلی برای پرسیدن سؤالات و گرفتن پاسخ‌هایمان بوده است. اما حالا با وجود گوگل دیسکاور این صفحه به جایی برای گشتن در بین اخبار و مطالب مورد علاقه کاربران هم تبدیل شده است. با هربار ورود به صفحه اصلی گوگل در مرورگر گوشی موبایلتان می‌توانید به راحتی مطالبی که دیسکاور به شما پیشنهاد می‌دهد را ببینید.

جمع‌بندی

گوگل دیسکاور سرویس هوشمندی است که می‌توانید از آن برای رساندن محتوای خود به دست مخاطبان کمک بگیرید. راه رسیدن به این سرویس تفاوت چندانی با رتبه گرفتن در نتایج جستجوی گوگل ندارد. کافی است نکات سئو را به خوبی رعایت کنید تا در دیسکاور هم نمایش داده شوید.

همچنین بخوانید
در این مقاله از سایت وب24 شما را با تعریف بریف محتوا و نحوه نوشتن بریف محتوا آشنا خواهیم کرد.
در این مقاله از سایت وب24 شما را با مفهوم چرخه عمر محتوا و اهمیت آن در استراتژی محتوا آشنا خواهیم کرد.
آیا لحن در تولید محتوای یک مقاله تاثیر دارد؟ اهمیت و تاثیر انواع لحن محتوا را در این مطلب از وب 24 بخوانید.
در این مقاله از سایت وب24 شما را با نحوه بررسی و تعیین میزان حجم جستجوی کلمات کلیدی آشنا خواهیم کرد.
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha