یکی از مهمترین اقدامات مدیران سایتها و وبلاگها برای توسعه کسبوکارشان، بهروزرسانی مطالب و انتشار مطالب جدید است. انتشار محتوا و تولید محتوا باید در راستای حوزه فعالیت کسبوکار شما و بر اساس کلمات کلیدی مناسب کسبوکار شما باشد تا سایتتان در صدر نتایج جستجوی گوگل قرار گیرد. بنابراین کلمات کلیدی یکی از مهمترین خدمات سئو است که بدون استفاده از آن، قادر به افزایش ترافیک سایت و افزایش بازدید سایت خود نخواهید شد. برای این کار ناچار هستید از ابزارهای رایگان یافتن کلمات کلیدی استفاده کنید.
کلمات کلیدی را چگونه پیدا کنیم؟
کلمات کلیدی، کلید طلایی موفقیت شما برای موفقیت در عرصه بازاریابی اینترنتی هستند. کلمات کلیدی بخشی از خدمات سئو سایت است که طرفداران زیادی دارد و در بحث تولید محتوا، اهمیت دوچندانی پیدا میکند. اکثر مدیران کسبوکارها نمیتوانند به تنهایی کلمات کلیدی را پیدا کنند و به سراغ ابزارهای کمکی این حوزه میروند. پیش از اینکه مستقیم به سراغ ابزارهای رایگان برای یافتن کلمات کلیدی بروید، بهتر است بدانید برای یافتن کلمات کلیدی، باید یک پروژه با عنوان تحقیق کلمات کلیدی را آغاز کنید. زمانی که حوزه کاری خودتان را مشخص میکنید، کلمات کلیدی ای وجود دارند که کاربران را به این حوزه هدایت میکنند. این کلمات و هر کلمهای را که گمان میکنید کاربران را به سمت شما رهنمون میشود، یادداشت کنید. اینها کلمات کلیدی ای هستند که بدون بررسی آمار جستجویشان در طول روز، به ذهن شما رسیده است و برای کسبوکار شما مناسب هستند. یک راه دیگر، رصد رقبای تجاری است. در هر کسبوکاری، شرکتها یا افرادی وجود دارند که موفقترند و مشتریهای زیادی دارند. کمی حوصله به خرج دهید و ببینید از چه کلمات کلیدی در مطالب و عناوین محتواهای خود استفاده میکنند تا کاربران را به سایت خود هدایت کنند.
رقابت در استفاده از کلمات کلیدی، موضوعی جدی است و روزانه مبالغ هنگفتی برای این حوزه، هزینه میشود. سرویس گوگل ادوردز ناظر به همین رقابت در حوزه کلمات کلیدی است و سایتهایی را که از نظر سئو وضعیت مناسبی ندارند، با کلمات کلیدی پرجستجو در صدر نتایج جستجو، به کاربران نمایش میدهد. برای یافتن کلمات کلیدی میتوانید از سئوکاران کمک بگیرید یا از ابزارهای رایگان برای یافتن آنها استفاده کنید. ابزارهای سئو را میتوانید دانلود کنید یا به صورت آنلاین استفاده کنید. این ابزارها معمولا برای مدت ۱۵ یا ۳۰ روز رایگان هستند و پس از این مدت، نیاز دارید برای استفاده از خدماتشان، هزینه اشتراک پرداخت کنید. در این مقاله با بهترین ابزارهای رایگان یافتن کلمات کلیدی آشنا شوید.
12 ابزار تحقیق کلمات کلیدی
با استفاده از این ابزارها، میتوانید در کوتاهترین زمان ممکن، کلمات کلیدی مناسب کسبوکارتان را پیدا کنید و وضعیت رقابت بر سر آنها را نیز بررسی کنید؛ اما فراموش نکنید که برای استفاده از کلمات کلیدی در محتوای خود، به یک برنامه زمانی نیاز دارید. پیشنهاد ما به شما این است که از متخصصان سئو وب۲۴ مشاوره بگیرید تا بهترین نتیجه را از کلمات کلیدی بگیرید.
1. گوگل کیورد پلنر(Google Keyword planner)
این ابزار گوگل، کلمات کلیدی مناسب و پرجستجو را متناسب با حوزه کاری شما، پیشنهاد میدهد. مزیت استفاده از این ابزار آن است که با گوگل ادوردز نیز لینک میشود و شما میتوانید ببینید با چه میزان هزینهای، کلمات کلیدی خودتان را به صدر نتایج جستجو میرسانید. برای استفاده از این ابزار باید حساب کاربری Gmail داشته باشید. این ابزار کلمات کلیدی را ترکیب میکند و به شما عبارتهای کلیدی پرجستجو را نیز پیشنهاد میکند.
2. ابزار AHREFS
این ابزار یکی از قدرتمندترین ابزارهای سئو است که نه تنها به شما کمک میکند کلمات کلیدی متناسب با سایت خود را بیابید، بلکه به شما کمک میکند لینک های داخلی و خارجی سایتتان را نیز کنترل کنید. استفاده از AHREFS این مزیت را دارد که به شما نمودارهای مختلفی نیز ارائه میدهد تا درک بهتری از اعداد و آمارها داشته باشید.
3. ابزار SEMrush
این ابزار یکی از محبوبترین ها میان سئوکاران است که به شما کمک می کند وضعیت خودتان را در مقایسه با رقبایتان بسنجید. SEMrush به شما نشان میدهد از نظر استفاده از کلمات کلیدی، چه تاریخچهای داشتهاید و بهتر است روی چه کلیدواژههایی سرمایهگذاری کنید. SEMrush از بهترین ابزارهای رایگان یافتن کلمات کلیدی است که شما را زود به نتیجه میرساند. SEMrush راهحلهای سریع و عالی را پیش پای شما میگذارد.
4. سایت wordstream.com
سایت ورداستریم، موتور جستجوگر بسیاری قدرتمندی دارد که کلمات کلیدی را بر اساس ترافیک، میزان جستجو، میزان رقابت و… به شما نشان میدهد. این سایت با تجزیه و تحلیل کلمات کلیدی، گزارشهایی جزئی به شما ارائه میدهد. میتوانید وضعیت رقبای خود را نیز از این طریق، مورد بررسی قرار دهید.
5. ابزار keywordtool.io
در میان بهترین ابزارها برای یافتن کلمات کلیدی، ابزار keywordtool.io شباهت بسیار زیادی به Google Keyword Plannerدارد و امکانات مشابهی را در اختیار شما قرار میدهد. بدون ایجاد اکانت، میتوانید از این سایت استفاده کنید و نمودارهای تحلیلی دریافت کنید. این سایت به شما کمک میکند کلمات کلیدی مناسب کسبوکارتان را پیدا کنید و بر روی کلماتی سرمایهگذاری کنید که رقابت بر سرشان کمتر است. بسیاری از ایرانیان به دلیل فیلتربودن گوگل کیورد، به سراغ دیگر ابزارهای رایگان برای یافتن کلمات کلیدی میروند؛ اما بیتردید keywordtool.io بهترین جایگزین برای گوگل کیورد پلنر است.
6. سایت ubersuggest.io
این سایت برای یافتن کلمات کلیدی، دادههای خود را از طریق موتورهای جستجو مانند گوگل و… جمعآوری میکند. این سایت کلمات کلیدی مختلفی را به شما پیشنهاد میدهد و از طریق تحلیلهایی که به شما میدهد، میتوانید کمک بگیرید و ایدههایی برای گسترش کسبوکار خود پیدا کنید. برای استفاده از این ابزار نیاز ندارید عضو شوید، این سایت با سخاوت کامل، اطلاعات بینظیری را در اختیار شما قرار میدهد.
7. وبسایت keywordeye.com
این سایت نیز مانند سایر سایتهای جستجو کلمات کلیدی، بهترین واژهها را به شما پیشنهاد میدهد. همچنین گزارشهای خود را به صورت جدول منتشر میکند و میتوانید از فیلترهای مختلف استفاده کنید تا گزارش های دلخواه خود را دریافت کنید. برای استفاده طولانی مدت از این سایت، نیاز به خرید اشتراک دارید. وب سایت keywordeye.com از بهترین ابزارهای رایگان برای یافتن کلمات کلیدی است.
8. وبسایت keywordrevealer.com
برای استفاده از این سایت میتوانید کلمات کلیدی مد نظر خود را وارد کنید و میزان رقابت بر سر آنها را به صورت گزارش دریافت کنید. این سایت روزانه اجازه جستجو سه کلمه کلیدی را به شما میدهد و برای استفاده بیشتر، ناچارید حق اشتراک بپردازید. نمودارهای تحلیلی این سایت بسیار مفید است و موجب پیشرفت شما در کلمات کلیدی میشود.
9. ابزار AdWords search terms
این ابزار به شما کمک میکند کلمات و عبارتهایی را که برای کمپینهای دیجیتال خود استفاده میکنید، بررسی کرده و در صورتی که از نتیجه راضی نبودید، کلمات بهتری را جایگزین کنید. یکی از مهمترین مشکلات در اجرای کمپینها، عدم آگاهی از نحوه عملکرد و پاسخگویی کلمات کلیدی است. این ابزار کار شما را راه میاندازد.
10. سایت KWfinder
این سایت یکی از بهترین ابزارهای رایگان برای یافتن کلمات کلیدی است. کلمه کلیدی مد نظر خود را در این سایت وارد میکنید، سپس جدولی از سایتهایی که از این کلمه کلیدی استفاده میکنند، در اختیار شما قرار میگیرد. این سایت به شما میگوید که آیا سرمایهگذاری بر روی کلمه کلیدی مد نظرتان منطقی است یا نه. برای استفاده از این سایت، با محدودیت تعداد جستجو مواجهید و برای طولانیتر کردن زمان استفاده از آن، نیاز دارید حق اشتراک بپردازید.
11. سایت LongTailPro
این سایت به شما این امکان را میدهد تا کلمه کلیدی مد نظر خود را در کشور مدنظرتان جستجو کنید. برای استفاده از این سایت، باید هزینه پرداخت کنید. از ویژگیهای ممتاز این سایت، سرویس platinum آن است که به شما کمک میکند تا کلمات کلیدی مناسب را انتخاب کنید. این ابزار برای سایت های میکرو بسیار مناسب است.
12. سایت lsigraph.com
این سایت ارزش صفحات سایت شما را بر اساس کلمات کلیدی، میسنجد و میزان کلمات کلیدی مرتبط در صفحه را به شما گزارش میدهد. این سایت یکی از بهترین ابزارهای رایگان برای یافتن کلمات کلیدی را در اختیار شما قرار میدهد و کلمات کلیدی را بر اساس محتوای سایتتان، به شما پیشنهاد میدهد که به موفقیت شما کمک زیادی خواهد کرد.
معرفی جت سئو یک ابزار فوقالعاده برای یافتن کلمات کلیدی سایت
همه ابزارهایی که تاکنون معرفی کردیم، با همه مزیتهایشان، یک ایراد بزرگ دارند؛ این ابزارها مختص زبان فارسی طراحی نشدهاند، حتی ممکن است برخی از آنها در کار کردن با زبان فارسی مشکل داشته باشند. به این موارد مشکلاتی مثل تحریمها را هم اضافه کنید؛ درست همان مشکلی که کیورد پلنر گوگل برای کاربران ایرانی به وجود آورد و موقعیت جغرافیایی کشور ایران را از گزینههای خود حذف کرد.
درواقع شما برای کار با کیورد پلنر گوگل نمیتوانید میزان جستجوی عبارتها از کشور ایران را ببینید، بلکه باید مقدار جستجوها در سراسر دنیا را ملاک کار خود قرار دهید. هرچند به نظر نمیرسد کاربران زیادی در خارج از ایران به زبان فارسی جستجو کنند اما بههرحال این موضوع میتواند بر تحقیق کلمات کلیدی شما تأثیر منفی بگذارد.
در چنین شرایطی داشتن یک ابزار تحقیق کلمات کلیدی که مختص کاربران فارسیزبان طراحی شده باشد، مزیت بزرگی است. جت سئو این امکان را برای شما فراهم کرده است؛ ابزاری ایرانی که بر اساس زبان فارسی طراحی شده و امکانات زیادی در اختیار شما قرار خواهد داد. البته این امکانات به تحقیق کلمات کلیدی محدود نمیشوند، بلکه کلیه بخشهای سئو از آنالیز رقبا گرفته تا بررسی خطاهای فنی و محتوایی سایت را پوشش میدهند. در این قسمت با ویژگیهای جت سئو در زمینه تحقیق کلمات کلیدی آشنا میشوید.
هنگامیکه وارد داشبورد تجزیهوتحلیل جت سئو میشوید، در نوار سمت راست ابزارهای مختلف آن را مشاهده میکنید. تحقیق کلمات کلیدی اولین بخش از ابزارهای جت سئو است که خود شامل چند ابزار زیرمجموعه میشود. واژه گستر، تحلیل دامنه، ساختار محتوا و شکاف کلمه کلیدی چهار ابزاری هستند که جت سئو در زمینه تحقیق کلمات کلیدی در اختیار شما قرار میدهد.
بخش ساختار محتوا قسمتی است که شما میتوانید برای تدوین ساختار محتواهای سایت خود از آن استفاده کنید. بدین ترتیب که یک کلمه کلیدی هدف خود را در آن وارد کرده و جت سئو مجموعهای از پیشنهادات را برای قسمتهای مختلف محتوای شما ارائه میکند. این پیشنهادات شامل عنوان مطلب، تگهای هدینگ، متن آلت تصاویر، چگالی استفاده از کلمه کلیدی موردنظر و... میشود. جت سئو این پیشنهادات را با بررسی رتبههای برتر گوگل در کلمه کلیدی موردنظر ارائه میکند. بدین ترتیب شما پیشنهاداتی در اختیار خواهید داشت که با استفاده از آنها، میتوانید رتبههای برتر گوگل را هدف بگیرید.
شکاف کلمات کلیدی (کیورد گپ) هم ابزار دیگری است که کلمات کلیدی مهمی را به شما پیشنهاد خواهد کرد. با کلیک روی آن، لیستی از کلمات کلیدی را ارائه میکند که پتانسیل رتبه گرفتن برای سایت شما را دارند. این کلمات کلیدی توسط سایتهای رقیب شما استفاده شده و رتبههای خوبی برای آنها به دست آوردهاند اما شما از آنها غافل بودهاید. این کلمات فرصت بسیار مناسبی برای رتبه گرفتن سایت شما فراهم میکنند.
معرفی بخش واژه گستر
مهمترین ابزار تحقیق کلمات کلیدی جت سئو، ابزار واژه گستر است. روش کار این ابزار بدینصورت است که کلمه کلیدی موردنظر خود را در آن وارد میکنید. سپس جت سئو لیست بلندی از کلمات و عبارتهای مرتبط با آن را به شما پیشنهاد میکند. این لیست تا حدود 300 عبارت را شامل میشود. این عبارتها بر اساس جستجوهای کاربران فارسیزبان در گوگل استخراج شدهاند. به همین دلیل از ارزش و اعتبار بالایی هم برخوردار هستند. با کمک این پیشنهادات بهراحتی و با اطمینان خاطر میتوانید کلمات کلیدی مرتبط با حوزه کاری خود را پیدا کنید.
معرفی بخش تحلیل دامنه
تحلیل رقبا همیشه از مهمترین کارهایی است که در سئو باید انجام دهید. مهم نیست در کدام مرحله از سئوی سایت هستید، چه در سئو داخلی و چه در سئو خارجی باید سایتهای رقیب خود را زیر نظر داشته باشید و از فعالیتهای آنها الهام بگیرید. جت سئو این امکان را به شما میدهد که در همه این بخشها به تحلیل سایتهای رقیب خود بپردازید؛ بهخصوص در حوزه تحقیق کلمات کلیدی، ابزار ویژه تحلیل دامنه را در اختیار شما قرار داده است.
برای استفاده از این ابزار کافی است دامنه سایت موردنظر خود را در آن وارد کنید. سپس جت سئو اقدام به آنالیز کلی دامنه موردنظر کرده و یک گزارش کامل به شما ارائه میکند. در ابتدای گزارش سهم بازار سایت موردنظر را در مقایسه با دیگر رقبا نمایش میدهد. این قسمت به دو صورت نموداری و جدولی ارائه شده تا دید کاملی از وضعیت رقابت در حوزه کاری خود بدست آورید. در جدول این قسمت، درصدی از بازار که توسط هر سایت تسخیر شده، به شما ارائه میشود.
در ادامه گزارش اما لیستی طولانی از کلمات کلیدی که سایت موردنظر شما هدف قرار داده، نمایش داده میشود. این کلمات همانهایی هستند که سایت رقیب شما روی آنها کار کرده و رتبهای به دست آورده است. این لیست منبع بسیار مناسبی برای پیداکردن کلمات کلیدی هدف شما است، زیرا رقبای شما روی آنها کار کرده و رتبه گرفتهاند؛ بنابراین شما هم باید بتوانید در این کلمات رتبههای برتر را به دست آورید. این کلمات ازآنجهت اهمیت دارند که میتوانند مشتریان احتمالی بیشتری را به سایت شما جذب کنند.
در گزارش جت سئو مقابل هرکدام از این عبارتها اطلاعات دیگری هم ارائه میشود. این اطلاعات شامل سختی هر عبارت است که بهصورت درصدی بیان میشود. همچنین میزان جستجوی عبارت هم به صورتی درصدی ارائه میشود. علاوه بر این شما میتوانید امتیاز صفحه سایت موردنظر را هم برای هر کلمه کلیدی ببینید و با صفحات سایت خودتان مقایسه کنید.
امکان بسیار جالب دیگری که جت سئو در این قسمت ارائه میکند، نمایش کلمات کلیدی بهصورت گروهی است. در صورت انتخاب گزینه نمایش «گروهبندیشده»، کلمات کلیدی مرتبط و مشابه با یکدیگر بهصورت گروهی در زیرمجموعه یک عبارت کلی نمایش داده میشوند. این ویژگی به شما کمک میکند کلمات کلیدی اصلی و کلمات کلیدی فرعی هر صفحه را متمایز کرده و از آنها استفاده کنید. اساساً نیازی نیست برای عبارتهای مشابه که تنها در یک کلمه با هم تفاوت دارند، صفحات جداگانه ایجاد کنید، بلکه میتوانید کلمات فرعی را هم در هر صفحه هدف بگیرید و از آنها هم ورودی دریافت کنید.
در کنار هرکدام از عبارتهای لیست جت سئو یک علامت + قرار دارد که در صورت کلیک روی آن میتوانید آن را به لیست کلمات کلیدی سایت خود اضافه کنید. درصورتیکه قبلاً این کلمه را هدف گرفته باشید، جت سئو بهطور خودکار صفحه فرود متناظر آن را پیدا کرده و رتبه آن را نمایش میدهد. همچنین در ادامه تغییرات رتبه شما را هم نشان میدهد.
چرا باید از ابزار برای یافتن کلمات کلیدی استفاده کنیم؟
تصور کنید قرار است ۵ تن از رقبایتان را بررسی کنید و وضعیت استفاده از کلمات کلیدی توسط آنها را بسنجید. این کار از شما زمان زیادی میگیرد و ممکن است رقبای دیگری را که از قلم انداختهاید، بر روی کلمات کلیدی شما سرمایه گذاری کرده باشند و شما به نتیجه مطلوب خود نرسید. ابزارهای تحلیل و جستجوی کلمات کلیدی به شما کمک میکند تا بدون دردسر و نگرانی، وضعیت خود و رقبایتان را بسنجید و با خیال راحت، اقدامات لازم را انجام دهید.
در پایان، امیدواریم با استفاده از این ابزارها بتوانید سایت خود را به صدر نتایج جستجوی گوگل بیاورید؛ اما اگر واقع بینانه به این موضوع نگاه کنید، در ابتدای کار به مشاوره تخصصی نیاز دارید. بنابراین به شما پیشنهاد میکنیم از متخصصان سئو وب ۲۴ برای یک برنامه منظم مفید در رابطه با کلمات کلیدی، مشورت بگیرید.