کلمات کلیدی LSI چیست؟ کاربرد LSI در استراتژی کلمات کلیدی

اگر هوش مصنوعی گوگل امروزه آنقدر پیشرفته شده که به راحتی می‌تواند موضوع مقالات مختلف و حتی مطابقت آنها با هدف کاربران از جستجو را تشخیص دهد، به خاطر تکنیک‌های مختلفی است که برای تحلیل محتواهای فضای وب به کار می‌برد. گوگل تنها به تحلیل کلمات کلیدی اصلی یک متن بسنده نمی‌کند، بلکه سعی می‌کند با تحلیل دیگر کلمات مهم متن، به موضوع محتوا و مفهومی که درباره آن صحبت می‌شود، پی ببرد.

این همان کلماتی هستند که به عنوان کلمات کلیدی LSI شناخته می‌شوند و نقش مهمی در توانایی گوگل برای تحلیل متن‌ها دارند. در این مقاله از وب 24 به بررسی کلمات کلیدی LSI و تاثیر آنها در سئو پرداخته‌ایم. اگر شما هم می‌خواهید نحوه استفاده از آنها را فراگیرید، این مقاله می‌تواند به شما کمک کند.

کلمه کلیدی LSI چیست؟

LSI که مخفف عبارت Latent Semantic Indexing است، یک فناوری پردازش زبان طبیعی بوده که در دهه 80 میلادی ابداع شد. LSI در واقع به کلمات متفاوتی اشاره می‌کند که معنای خیلی نزدیکی بهم دیگر دارند، به شکلی که یک مفهوم را در  ذهن تداعی می‌کنند. اما وقتی حرف از کلمه کلیدی LSI در سئو می‌زنیم، منظور کلمات یا عبارت‌هایی است که گوگل آنها را به لحاظ معنایی نزدیک به یک موضوع می‌بیند. برای مثال کلمات خودرو، اتومبیل، وسیله نقلیه، ماشین، موتور، تایر، گیربکس و... همه کلمات متفاوتی هستند که معمولا حول یک موضوع به کار می‌روند.

به غیر از این، در موارد زیادی کلمات متنوعی برای توصیف یک مفهوم یا موضوع وجود دارد. انسان‌ها در محیط‌های مختلف با نیازهای متفاوتی که دارند، همچنین بسته به سطح دانش و عادت‌های زبانی‌شان ممکن است یک موضوع یا مفهوم را با عبارت‌های مختلفی توصیف کنند. تخمین زده می‌شود هر دو نفر برای توصیف یک موضوع مشخص و شناخته‌شده، در کمتر از 20 درصد موارد کلمات کلیدی یکسانی انتخاب می‌کنند.

در چنین شرایطی درک کلماتی که پیرامون یک موضوع وجود دارند، برای موتورهای جستجو اهمیت زیادی پیدا می‌کند. تصور کنید با دو صفحه از دو سایت مختلف روبه‌رو هستیم که هر دو اطلاعاتی در مورد خودرو دارند. یکی از آنها از کلمه کلیدی خودرو استفاده کرده و دیگری از کلمه کلیدی ماشین. اگر با یک موتور جستجوی نه‌چندان پیشرفته کار کنید، در جستجوی اطلاعات برای خودرو تنها صفحه‌ای را به شما نشان می‌دهد که از کلمه کلیدی خودرو استفاده کرده است. در حالی که صفحه دیگر هم محتوایی کاملا مرتبط با جستجوی شما دارد و حتی ممکن است اطلاعات کامل‌تر و بهتری هم به شما ارائه کند. از این‌رو موتورهای جستجو باید برای حل مشکل اینگونه کلمات فکری می‌کردند.


بیشتر بخوانید: تحقیق کلمات کلیدی چیست؟


البته توجه داشته باشید امروزه گوگل از LSI به عنوان فناوری که در دهه 80 میلادی ابداع شد، استفاده نمی‌کند. گوگل فناوری‌های پیشرفته‌تری برای تشخیص کلمات کلیدی LSI و درنظرگرفتن آنها بین نتایج جستجو دارد.

آیا کلمات کلیدی LSI همان کلمات مترادف هستند؟

توجه داشته باشید کلمات مترادف با کلمه کلیدی LSI تفاوت دارند. کلمات مترادف کلماتی هستند که دقیقا یک معنی را می‌دهند اما کلمات کلیدی LSI لزوما هم معنی نیستند، بلکه بیشتر حول یک موضوع یا مفهوم خاص به کار می‌روند. به طوری‌که شنیدن یا دیدن آنها مفهوم موردنظر را در ذهن انسان تداعی می‌کند. برای مثال خودرو و اتومبیل دو کلمه مترادف هستند اما کلمه کلیدی LSI خودرو، کلماتی مثل موتور، لاستیک، گیربکس، دنده، سرعت و... است.

اهمیت و تاثیر کلمات کلیدی LSI بر SEO

استفاده از کلمه کلیدی LSI در یک متن به خزنده‌های گوگل کمک می‌کند موضوع صفحه را سریع‌تر تشخیص دهند. در نتیجه صفحه موردنظر در موضوعات مرتبط با خودش ایندکس شده و احتمال رتبه ‌گرفتن آن بیشتر می‌شود. زیرا با قرار گرفتن در موضوعات مرتبط معمولاً رضایت بیشتری هم از سوی کاربران کسب می‌کند و رتبه آن بالاتر می‌رود. وقتی شما متنی را درباره یک موضوع مشخص می‌نویسید ناخودآگاه از کلمات کلیدی LSI آن هم در متن استفاده خواهید کرد و گوگل هم آنها را تشخیص می‌دهد. اما اگر بتوانید این کار را آگاهانه انجام دهید، قطعا نتیجه بهتری خواهید گرفت.

استفاده از کلمات مختلفی که در ارتباط با یک مفهوم یا موضوع به کار می‌رود، باعث می‌شود کار گوگل در تشخیص موضوع محتوا و تعیین کلمات LSI آن خیلی راحت‌تر شده و سریع‌تر بتواند صفحه شما را در میان نتایج جستجوی مرتبط قرار دهد.

برای مثال وقتی در یک صفحه محتوایی در مورد «سگ» می‌نویسید، واقعا نیازی به استفاده بیش از حد از کلمه سگ در آن ندارید، همین که کلمات مرتبط با سگ مثل نژادهای مختلف سگ، غذای سگ و... در متن شما استفاده شده باشد، خود گوگل می‌تواند موضوع را تشخیص داده و محتوا را ایندکس کند. درواقع به کار بردن کلمه کلیدی LSI گوگل را برای تشخیص موضوع مقاله شما به شدت کمک کرده و آن را یک قدم به جلو می‌برد.


بیشتر بخوانید: ایندکس گوگل چیست؟


روش‌ها و ابزارهای استخراج کلمات کلیدی LSI

وقتی شما در مورد موضوعی تولید محتوا می‌کنید، اگر تسلط کافی در حوزه مربوطه داشته باشید، خودتان می‌توانید کلمات LSI آن را تشخیص دهید. برای مثال وقتی مقاله‌ای در مورد بازی‌های کامپیوتری می‌نویسید، حتما از کلماتی مثل پلی استیشن، ایکس باکس و... در آن استفاده خواهید کرد. البته شاید همیشه امکان تشخیص راحت کلمات LSI وجود نداشته باشد. به همین دلیل بهتر است راه‌های تعیین این کلمات را برای هر مقاله بدانید:

کلمات کلیدی LSI

مقاله را کاملا بازبینی کنید

پس از نوشتن هر مقاله یک بار آن را کامل بررسی کرده و نکات مهم پیرامون موضوع که فراموش کرده‌اید را مشخص کنید. برای مثال اگر مقاله‌ای در مورد بیوگرافی دونالد ترامپ نوشته‌اید و از استیضاح او حرفی نزده‌اید، بهتر است قسمتی در این مورد به متن خود اضافه کنید. این کار باعث می‌شود بسیاری از کلمات مرتبط با این موضوع مثل نانسی پلوسی، رهبر اقلیت دموکرات، کنگره و... را خواسته یا ناخواسته به متن اضافه کنید.

به پیشنهادهای تکمیل خودکار گوگل توجه کنید

هنگامی که در حال نوشتن عبارتی در باکس جستجوی گوگل هستید، گوگل پیشنهاداتی برای تکمیل خودکار عبارت شما ارائه می‌کند. هرچند این پیشنهادها همه کلمات موردنیاز شما را شامل نمی‌شوند اما می‌توانند به شما در یافتن کلماتی که احتمالا فراموش کرده‌اید، کمک کنند. همچنین ممکن است از این پیشنهادها بتوانید برای پیدا کردن کلمات LSI ایده بگیرید.

به جستجوهای مرتبط دقت کنید

جستجوهای مرتبط همان‌هایی هستند که در پایین صفحه نتایج جستجو به شما نشان داده می‌شوند، هدف از نمایش این لینک‌ها ارائه پیشنهادهایی مرتبط با عبارت مورد تقاضای شما است. از این پیشنهادها هم می‌توانید برای ایده گرفتن درمورد کلمات LSI کمک بگیرید.

از ابزار کلمات کلیدی LSI کمک بگیرید

امروزه ابزارهایی برای پیدا کردن کلمات کلیدی LSI وجود دارد که کار کردن با آنها خیلی ساده است، خود این ابزارها هم کار پیچیده‌ای انجام نمی‌دهند. فقط کافی است کلمه موردنظر خود را وارد کنید تا عبارت‌های LSI مرتبط با آن را به شما نشان دهد. ابزار keyword tool یا حتی keyword planner می‌توانند در این زمینه به شما کمک کنند.


بیشتر بخوانید: آموزش گوگل کیورد پلنر


از رقبای خود ایده بگیرید

مثل همیشه بررسی و آنالیز رقبا می‌تواند به شما در پیدا کردن کلمات کلیدی LSI هم کمک کند. هر صفحه از رقبایتان که در آن رتبه گرفته‌اند را به دقت بررسی کنید و ببینید برای هر کلمه کلیدی اصلی، از چه کلمات کلیدی LSI بهره برده‌اند.

از سایت‌های دایره‌المعارف استفاده کنید

اگر برای کلمات کلیدی اصلی خود به سایت‌هایی مثل ویکی پدیا مراجعه کنید، می‌توانید کلمات کلیدی LSI مرتبط با آنها را پیدا کنید. مثلا ویکی پدیا لیستی از کلماتی که برای توصیف موضوع موردنظر به کار می‌رود را در هر مقاله نشان می‌دهد.

گراف دانش گوگل را مهندسی معکوس کنید

گوگل همواره ارتباطات بین آدم‌ها، مفاهیم و موضوعات مختلف را در جایی به نام گراف دانش ذخیره می‌کند. در هنگام نمایش نتایج جستجو معمولاً نتایج گراف دانش گوگل نشان داده می‌شود. می‌توانید از این گراف برای پیدا کردن کلمات کلیدی LSI استفاده کنید. کافی است کلمات کلیدی اصلی خود را جستجو کنید و در بین نتایج گراف دانش به دنبال عبارت‌ها و موضوعات مرتبط بگردید. از آنجا در این روش از نتایج خود گوگل استفاده کرده‌اید، کلمات انتخابی ارزش سرمایه‌گذاری به عنوان کلمات کلیدی LSI را دارند.

چگونگی استفاده از کلمات کلیدی LSI

استفاده از کلمات کلیدی LSI به این معنا نیست که متن خود را با سیلی از این کلمات و عبارت‌ها پر کنید و خواننده را آزار دهید. این کار نه‌تنها به شما در رتبه‌ گرفتن کمک نمی‌کند، بلکه باعث می‌شود گوگل رتبه شما را پایین بیاورد. تنها کاری که لازم است انجام دهید به کار بردن کلمات کلیدی LSI حداقل یک بار در متن است تا گوگل بتواند ارتباط موضوعی آنها با کلمه کلیدی اصلی متن را پیدا کند. به علاوه استفاده از آنها در قسمت‌های مختلفی مثل عنوان صفحه، توضیحات متا، تگ‌های هدینگ و خصوصیت آلت تصاویر آزاد است و شما را بهتر به منظورتان می‌رساند.


بیشتر بخوانید: آموزش استفاده صحیح از تگ‌ های هدینگ H1 تا H6 در متن


کلمات کلیدی LSI فاکتور رتبه‌بندی گوگل نیستند

کلمات کلیدی مرتبط به عنوان کلمات، عبارات و ورودی‌های مرتبط با یه موضوع شناخته می‌شوند. به عنوان مثال اگر عبارت «ورزش فوتبال» را جستجو کنید، کلماتی مثل دروازه‌بان، داور، جام‌جهانی و... به عنوان کلمات کلیدی مرتبط شناخته می‌شوند. با این حال به خاطر داشته باشید که گوگل از روشی به نام LSI برای ایندکس و رتبه‌بندی مطالب استفاده نمی‌کند. البته جان مولر نیز به این موضوع اشاره کرده که فاکتور رتبه‌بندی به نام LSI Keyword وجود ندارد. پس به جای تمرکز بر این موارد، مطلبی بنویسید که کامل بوده و نیاز مخاطب را پوشش دهد.

جمع‌بندی

کلمه کلیدی ال اس ای راهی است که گوگل با استفاده از آن می‌تواند موضوع صفحات مختلف سایت را بهتر و دقیق‌تر تشخیص دهد. این کلمات چیزی فراتر از کلمات هم معنی یا مترادف به شمار می‌روند؛ در واقع کلماتی هستند که پیرامون یک موضوع مشخص به کار می‌روند. برای استفاده از این کلمات لازم نیست آنها را به دفعات در متن به کار ببرید، تنها به کار بردن آنها در متن و اشاره به آنها باعث می‌شود گوگل تشخیص دهد مقاله شما در چه موضوعی نوشته شده است. LSI سایت امروزه می‌تواند تاثیر زیادی در رتبه‌ گرفتن صفحات سایت داشته باشد.

همچنین بخوانید
موارد استفاده از تگ head چیست؟ تگ ها و زیر تگ هایی که بین تگ head قرار می گیرند و نحوه ی استفاده از آن را در این مطلب از سایت وب 24 مطالعه کنید.
در این مقاله از سایت وب24 شما را با تعریف بریف محتوا و نحوه نوشتن بریف محتوا آشنا خواهیم کرد.
در این مقاله از سایت وب24 شما را با مفهوم چرخه عمر محتوا و اهمیت آن در استراتژی محتوا آشنا خواهیم کرد.
آیا لحن در تولید محتوای یک مقاله تاثیر دارد؟ اهمیت و تاثیر انواع لحن محتوا را در این مطلب از وب 24 بخوانید.
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha