راهنمای جامع الگوریتم Page Layout گوگل

درحالی که تبلیغات یکی از مهم‌ترین مدل‌های درآمدی برای سایت‌های اینترنتی است، اما همین تبلیغات می‌تواند بلای جان آنها شود. درصورتی که سایت شما سیلی از تبلیغات را در بالای صفحات ردیف کند، نه‌تنها کاربران را خسته کرده و آنها را فراری می‌دهد، بلکه باعث می‌شود گوگل هم سایت شما را جریمه کند. گوگل سال‌هاست با ارائه الگوریتم Page Layout با چنین صفحاتی مقابله می‌کند. در این مقاله از وب 24 به بررسی الگوریتم پیج لایوت و نحوه کار آن می‌پردازیم. اگر شما هم می‌خواهید از پنالتی ‌شدن سایت‌تان توسط این الگوریتم در امان باشید، تا پایان با ما همراه باشید.

الگوریتم Page Layout چیست و به چه منظور ایجاد شده است؟

از سال 2011 با ظهور الگوریتم پاندا توجه گوگل به محتوای صفحات و برخی از فاکتورهای مهم محتوایی بیشتر شد اما در سال 2012 گوگل الگوریتم Page Layout را معرفی کرد که توجه زیادی به محتوای صفحه نشان می‌داد. حتما در گذشته و حتی امروز با سایت‌هایی مواجه شده‌اید که در همان قسمت بالای صفحه، حجم زیادی از تبلیغات را در چشم کاربران فرو می‌کنند. در این سایت‌ها برای اینکه به محتوای اصلی صفحه دسترسی پیدا کنید، باید مدتی صفحه را به پایین بکشید تا بالاخره تبلیغات تمام شوند. سرزدن به چنین سایت‌هایی و کارکردن با آنها واقعا آزاردهنده است. اما الگوریتم Page Layout گوگل همین سایت‌ها را هدف قرار داد تا تجربه کاربری بهتری برای کاربران خودش بسازد.

به گفته گوگل این الگوریتم در ابتدا تنها چیزی در حدود یک درصد وب سایتها را تحت تاثیر قرار داد اما باعث شد سایت‌ها طراحی و چیدمان مطالب خود را طوری تغییر دهند که تجربه کاربری بهتری برای مخاطبان ایجاد کنند. نسخه‌های اولیه پیج لایوت کاری به تبلیغات پاپ‌آپ نداشت اما رفته‌رفته این نوع تبلیغات را هم شامل شد.


خدمات وب24: طراحی سایت فروشگاهی با گدنویسی اختصاصی


چند ماه پس از معرفی الگوریتم Page Layout که به عنوان Top Heavy و above the fold هم شناخته می‌شود، بروزرسانی جدیدی از آن منتشر شد که فرصتی در اختیار سایت‌های پنالتی‌شده قرار می‌داد. بدین‌ترتیب سایت‌هایی که با انتشار الگوریتم Page Layout جریمه شده اما اقدام به رفع مشکلات خود کرده بودند، دوباره توانستند به نتایج جستجوی گوگل بازگردند.

در سال 2014 هم گوگل نسخه جدیدی از این الگوریتم منتشر کرد. سپس در سال 2016 جان مولر مهندس ارشد گوگل اعلام کرد با ارائه یک بروزرسانی از الگوریتم Page Layout، سایت‌های پنالتی‌شده توسط این الگوریتم در صورت رفع ایرادات خود به طور خودکار از پنالتی درمی‌آیند و نیازی به انتظار برای ارائه به‌روزرسانی جدید الگوریتم ندارند.

تاثیر الگوریتم‌بندی گوگل بر سئو سایت

با ارائه چند بروزرسانی برای الگوریتم Page Layout، این الگوریتم تاکنون تغییرات زیادی به خود دیده و تا حد زیادی دگرگون شده است. اما با این حال تنها چیزی در حدود یک درصد کل سایت‌های اینترنتی در هر بروزرسانی آن تحت تاثیر قرار گرفته‌اند. در واقع به جای اینکه به‌روزرسانی‌های پیج لایوت روی جایگاه سایت‌ها در نتایج جستجو تاثیر بگذارد، روی وبمسترها و مدیران این سایت‌ها تاثیر گذاشت و نگاه آنها را برای تبلیغات در سایت تغییر داد. می‌توان گفت این تاثیرات برای آنها بد هم نبود، با ارائه الگوریتم Page Layout کسانی که تبلیغات زیادی در بالای صفحه سایت خود انجام می‌دادند، از این کار صرف‌نظر کردند تا توسط گوگل جریمه نشوند، اما در اصل تجربه کاربری سایت خود را ارتقا دادند.

به گفته مت کاتز، از مدیران سابق تیم ضداسپم گوگل الگوریتم Page Layout به سایت‌هایی که تبلیغات آنها حالتی طبیعی داشته و مخاطب را آزار نمی‌دهند، کاری ندارد. بلکه به سراغ سایت‌هایی می‌رود که در بالای صفحات، انبوهی از تبلیغات را نمایش داده و دیدن صفحه را برای هر کاربری آزاردهنده می‌کنند. درواقع سایت‌هایی که پیدا کردن محتوای اصلی صفحه در آن بین انبوه تبلیغات کار سختی باشد، توسط این الگوریتم جریمه می‌شوند.

با همه اینها مدیریت حجم و میزان تبلیغات روی سایت برای مدیران سایت‌ها واقعا کار ساده‌ای نیست. از یک سو درآمد بسیاری از سایت‌ها از راه تبلیغات تامین می‌شود و راه دیگری برای کسب درآمد ندارند. این سایت‌ها اگر بخواهند تبلیغات خود را زیاد کنند، توسط الگوریتم Page Layout جریمه می‌شوند و بخش زیادی از ترافیک خود را از دست می‌دهند، و اگر بخواهند حجم تبلیغات را کم کنند، باید فکری برای کاهش درآمد خود هم بکنند. بدین‌ترتیب پیدا کردن نقطه بهینه برای حجم تبلیغات سایت سخت می‌شود.

برای مثال یکی از سایت‌های فروم در اولین ارائه الگوریتم Page Layout، کاهش 40 درصدی را در ترافیک خود مشاهده کرد. برخی سایت‌هایی هم که توسط این الگوریتم جریمه شدند، تقریبا دو سال طول کشید تا بتوانند از جریمه گوگل خارج شوند. بدین‌ترتیب افتادن در دام جریمه پیج لایوت هم می‌تواند تبعات سنگینی ایجاد کند. شاید نتوان فرمولی صریح برای محاسبه حجم تبلیغات مجاز در بالای صفحات سایت تعیین کرد اما می‌توان رفتار مخاطبان و الگوریتم پیج لایوت را تحلیل کرد و با توجه به آن، حجم تبلیغات را به شکلی بهینه مدیریت کرد.

الگوریتم Page Layout

همه مطمئنیم که هیچ کاربری دوست ندارد در مراجعه به سایت شما با انبوهی از تبلیغات بی‌ربط مواجه شود. بلکه دوست دارد محتوای موردنیاز خود را پیدا کرده و از آن استفاده کند. در این میان نمایش حجمی از تبلیغات که سایت را از حالت طبیعی خود خارج نکند، قابل قبول است. امروزه برخی از سایت‌ها تبلیغات خود را در پایین صفحه نمایش می‌دهند. این روش به اندازه تبلیغات بالای صفحه آزاردهنده نخواهند بود و درآمدزایی سایت را هم تضمین می‌کند. بدین‌ترتیب هم نمایش‌دهنده تبلیغ و هم بازدیدکننده از آن بیشترین بهره را می‌برند.


خدمات وب24: طراحی سایت با گدنویسی اختصاصی


پیشگیری از جریمه سایت توسط الگوریتم Page Layout گوگل

هرچند الگوریتم Page Layout در نهایت چیزی در حدود یک درصد سایت‌های اینترنتی را تحت تاثیر قرار داده اما این دلیل نمی‌شود که از جریمه ‌شدن توسط آن برای همیشه در امان باشید. بهترین راه در مواجهه با الگوریتم طرح‌بندی گوگل، پیشگیری از جریمه‌ شدن است؛ درواقع رسیدگی به قسمت بالای صفحه سایت و بررسی آن از نظر حجم محتوا و تبلیغات به شما کمک زیادی می‌کند. اما قبل از این کار باید در نظر داشته باشید که قسمت بالای صفحه سایت برای دستگاه‌های مختلف متفاوت است. یعنی در نمایش اولیه سایت در گوشی‌های موبایل بخشی از صفحه سایت شما نشان داده می‌شود که در کامپیوترها یا تبلت‌ها این بخش ممکن است کوچکتر یا بزرگتر باشد.

به همین دلیل بهتر است این مقدار را توسط ابزارهای مخصوص بررسی کنید. افزونه‌های مرورگر گوگل کروم Screen Resolution Tester برای بررسی نمایش بالای صفحه سایت‌تان در دستگاه‌های مختلف وجود دارد که می‌توانید با استفاده از آنها ببینید تبلیغات سایت‌تان چه میزان از بالای صفحه سایت را اشغال کرده و آیا این میزان آزاردهنده است یا نه. اما اگر تبلیغات زیاد سایت‌تان باعث شده توسط این الگوریتم جریمه شوید، باید سریع نسبت به حذف تبلیغات اضافه اقدام کنید و منتظر خزنده‌های گوگل باشید تا سایت شما را ببینند و از پنالتی خارج شوید. خبر خوب این است که دیگر مثل گذشته برای خارج شدن از پنالتی پیج لایوت نیازی به ارائه بروزرسانی جدید نیست و با خزش دوباره سایتتان می‌توانید از پنالتی خارج شوید.


بیشتر بخوانید: معرفی الگوریتم های گوگل


جمع‌بندی

الگوریتم طرح‌بندی گوگل یا پیج لایوت یکی از الگوریتم‌های محتوایی گوگل است که بر نحوه نمایش تبلیغات روی سایت شما نظارت دارد. بیشتر حساسیت این الگوریتم بر نمایش تبلیغات انبوه در بالای صفحات سایت است به شکلی که محتوای اصلی سایت در بین آنها گم شوند. چنین صفحاتی از یک سو برای کاربران آزاردهنده می‌شود و از سوی دیگر توسط الگوریتم Page Layout گوگل پنالتی می‌شود. البته در صورت رفع ایرادات موجود، می‌توانید دوباره جایگاه خود را در نتایج جستجو به دست آورید.

همچنین بخوانید
موارد استفاده از تگ head چیست؟ تگ ها و زیر تگ هایی که بین تگ head قرار می گیرند و نحوه ی استفاده از آن را در این مطلب از سایت وب 24 مطالعه کنید.
در این مقاله از سایت وب24 شما را با تعریف بریف محتوا و نحوه نوشتن بریف محتوا آشنا خواهیم کرد.
در این مقاله از سایت وب24 شما را با مفهوم چرخه عمر محتوا و اهمیت آن در استراتژی محتوا آشنا خواهیم کرد.
آیا لحن در تولید محتوای یک مقاله تاثیر دارد؟ اهمیت و تاثیر انواع لحن محتوا را در این مطلب از وب 24 بخوانید.
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha