بررسی جامع الگوریتم Freshness گوگل (الگوریتم تازگی محتوا)

همیشه نه، اما در بیشتر موارد به‌روزبودن و تازگی از مهمترین فاکتورهایی است که برای پیدا کردن محتوا مدنظر قرار می‌دهیم. در دنیایی که هر لحظه حجم زیادی از اطلاعات جدید تولید شده و معمولا هم در دسترس کاربران اینترنت قرار می‌گیرند، نمی‌توان به سادگی از کنار بروزنبودن محتوا عبور کرد. درواقع تازگی و بروز بودن یکی از فاکتورهایی است که به خاطر آن یک محتوا را نسبت به دیگران ترجیح می‌دهیم، به خصوص در حوزه‌هایی مثل اخبار که سرعت انتقال اطلاعات حرف اول را می‌زند.

گوگل هم تقریبا یک دهه است که اهمیت زیادی برای محتواهای به‌روز و جدید اینترنت قائل شده تا حدی که الگوریتم Freshness را مختص به این موضوع ارائه کرد. در این مقاله از وب24 به بررسی الگوریتم Freshness گوگل پرداخته‌ایم. تا پایان با ما همراه باشید تا با الگوریتم تازگی محتوا گوگل و راه سئوی صفحه مطابق با آن آشنا شوید.

الگوریتم Freshness گوگل دقیقا چیست؟

الگوریتم Freshness گوگل که در سال 2011 ارائه شد، یک تغییر قابل توجه در الگوریتم‌های رتبه‌بندی گوگل بود. هنگامی که گوگل این بروزرسانی را در سال 2011 معرفی کرد، از تاثیر آن بر 35 درصد کل جستجوها خبر داد. تاثیر این الگوریتم به شکلی است که تمایل دارد محتواهای تازه‌تر و به‌روزتری را در نتایج جستجو برای کاربران نمایش دهد. در واقع الگوریتم تازگی محتوا گوگل به دنبال مطالب جدید و بروز در حوزه‌های مختلف به خصوص آنهایی که تازگی محتوا برایشان مهم‌تر است، می‌گردد و به آنها رتبه‌های بالاتری می‌دهد. اینجا بود که اهمیت این الگوریتم بر وب‌مسترها و مدیران سایت‌ها آشکار شد و همگی برای انطباق با آن به صف شدند.

الگوریتم Freshness گوگل

اجازه بدهید یک مثال بزنیم تا اهمیت این موضوع را بیشتر درک کنید. تصور کنید کاربری به دنبال قیمت روز دلار یا نتیجه یک مسابقه فوتبال است. بنابراین خیلی مهم‌ است که جدیدترین و به‌روزترین نتایج نمایش داده شود. اینجاست که هر سایتی نتیجه بهتر و جدیدتر داشته باشد و محتوای آن متناسب با نیاز کاربر می‌شود، می‌تواند رتبه بهتری بگیرد. به همین دلیل اهمیت الگوریتم Freshness بیش از پیش اهمیت پیدا می‌کند.

هدف گوگل از ایجاد الگوریتم Freshness

زمانی که الگوریتم Freshness گوگل منتشر شد، پیش‌بینی می‌شد محتوای تولیدشده توسط انسان‌ها تنها در سال 2017 بیشتر از همه محتواهایی خواهد بود که در طول پنج هزار سال قبل از آن منتشر شده است. البته این روندی است که از چند سال قبل‌تر آن شروع شده بود و همچنان با شدت بیشتری ادامه دارد. اما این روند گوگل را بر آن داشت تا برای مواجهه با این حجم تولید محتوا و ارائه نتایجی بروز، تازه و جدید به کاربران خود آماده شود.


خدمات وب24: طراحی وب سایت با کدنویسی اختصاصی


جالب است بدانید علاوه بر افزایش سریع حجم تولید محتوا در اینترنت، هر سال تعداد عبارت‌های خاص و جدیدی که کاربران در گوگل جستجو می‌کنند، بیشتر و بیشتر می‌شود. نتایج یک تحقیق در سال 2012 نشان می‌دهد 20 درصد عبارت‌هایی که کاربران هر روز جستجو می‌کنند، تاکنون جستجو نشده‌اند. درواقع گوگل باید هم حجم محتوای تولید شده در اینترنت را برای جستجوهای کاربران پشتیبانی می‌کرد و هم به عبارت‌های جدیدی که کاربران جستجو می‌کردند، پاسخ  می‌داد. به همین منظور الگوریتم فرشنس گوگل را ارائه کرد.

هدف اصلی الگوریتم Freshness گوگل تاکید بیشتر بر اهمیت ارائه اطلاعات بروز و تازه است، به خصوص در حوزه‌هایی مثل آخرین اخبار، رویدادها، موضوعات سیاسی، اخبار سلبریتی‌ها و ترندهای روز. هرجایی که کاربران می‌خواهند در جریان آخرین اتفاقات و اطلاعات قرار گیرند، الگوریتم تازگی محتوا گوگل آنجا حضور دارد.

برای مثال وقتی فردی عبارت کنسرت محسن یگانه را جستجو می‌کند، می‌خواهد از اخبار آخرین کنسرت‌های او یا کنسرت‌های آینده محسن یگانه مطلع شود. در این شرایط مطالبی که مثلا در یکی دو روز گذشته منتشر شده و تا چند ساعت قبل اشتراک‌گذاری زیادی در فضای وب و شبکه‌های اجتماعی داشته نسبت به مطلبی که یک سال پیش منتشر شده اما دیگر بروزرسانی نشده، ارجحیت داشته و رتبه بالاتری در نتیجه جستجوی این عبارت بدست می‌آورد.

نحوه سئو سایت مطابق با الگوریتم Freshness گوگل

برای آنکه سئو سایت خود را مطابق با الگوریتم Freshness گوگل انجام دهید، کار خیلی سختی پیش رو ندارید. در واقع باید علاوه بر اصول کلی سئو بر تازگی محتوای صفحات سایت خود توجه داشته باشید. در این قسمت نکات عملی برای انجام سئو مطابق این الگوریتم را مرور می‌کنیم:

بازبینی و به‌روزرسانی محتوای فعلی سایت

اولین کاری که باید انجام دهید، بررسی عملکرد محتواهای سایت‌تان در دوره‌های زمانی یک ساله یا کمتر است. در میان محتواها آنهایی را که در گذشته رتبه‌های بالا و ترافیک زیادی برای سایت‌تان فراهم کرده بودند، اما پس از مدتی از رونق افتاده‌اند، مشحص کنید. این صفحات باید در اولویت بازبینی و به‌روزرسانی محتوا قرار گیرند. در میان چنین صفحاتی حتما برخی از آنها هستند که به دلیل گذشت زمان، تازگی و به‌روزبودن خود را از دست داده‌اند.


خدمات وب24: طراحی وب سایت فروشگاهی با کدنویسی اختصاصی


مثلا محتوایی که در مورد برجام نوشته شده، قطعا پس از مدتی کهنه می‌شود. چراکه در چند سال گذشته همواره اتفاقات زیادی حول این موضوع در حال رخ ‌دادن بوده است و همیشه اخبار جدیدی در مورد آن منتشر می‌شود. در صورتی که محتوای سایت شما هم همراه با اتفاقات جدید، به‌روزرسانی نشود، دیگر پاسخ‌گوی نیاز مخاطبان نخواهد بود. در نتیجه رتبه و بازدید خود را از دست می‌دهد. اینگونه مطالب را به راحتی می‌توانید بازنویسی کنید و رتبه خوبشان را به آنها بازگردانید. برای این کار کافی است آمار و اطلاعات جدید، نقل‌قول‌های بروز و استناد به منابع روز را به محتوای خود اضافه کرده و سعی کنید آن را مطابق عبارت‌هایی که در حال حاضر کاربران بیشتر جستجو می‌کنند، بهینه کنید. همچنین مطالب قبلی حول موضوع را به عنوان پیشینه تاریخی مطرح کنید. بدین‌ترتیب نه‌تنها محتوای شما به‌روز می‌شود بلکه می‌تواند به عنوان یک محتوای کامل و جامع رتبه خوبی از گوگل بگیرد.

ترتیب انتشار محتوا

اگر معمولاً در سایت خود نوآوری‌های حوزه کاری‌تان، رویدادها و هرگونه اخباری را منتشر می‌کنید، بد نیست در مورد ترتیب زمانی انتشار محتواها بیشتر فکر کنید. امروزه کاربران اینترنت درمورد سرعت اطلاع‌رسانی سخت‌گیری زیادی دارند و هر روز بیشتر و بیشتر انتشار جدیدترین اخبار را طلب می‌کنند. در چنین شرایطی شما می‌توانید با کمی تغییر در ترتیب زمانی انتشار محتوا، مخاطب زیادی جذب کرده و توجه الگوریتم Freshness گوگل را هم به خود جلب کنید. به طور کلی به‌روزبودن در انتشار اخبار می‌تواند مزیت زیادی برای سایت شما ایجاد کند، به خصوص وقتی اخبار از طریق شبکه‌های اجتماعی به سرعت منتقل می‌شوند، باید خیلی مراقب سرعت ارائه اخبار در سایت‌تان باشید.

رویکرد همه‌جانبه در تولید محتوا

استفاده از صوت، ویدیو، تصویر، واقعیت مجازی و انواع دیگر محتوا در قسمت‌های مختلف سایت مثل اخبار، بلاگ، گالری تصاویر و... باعث می‌شود شانس بیشتری برای قرار گرفتن در معرض دید کاربران گوگل داشته باشید. درواقع این تنوع محتوایی به ارتقای رتبه شما کمک می‌کند، به علاوه می‌توانید در نتایج جستجوهای متنوع و زیادی نمایش داده شوید و  برندتان را بیشتر بشناسانید.


خدمات وب24: تولید محتوای سئو شده


استفاده از محتواهای همیشه سبز

محتوای همیشه سبز نوعی از مطالب هستند که همواره موردتوجه کابران قرار دارند و می‌توانند ماه‌ها و حتی سال‌ها برای شما ترافیک ایجاد کند. علاوه بر این محتواهای همیشه سبز لازم نیست مرتب به‌روز نگه داشته شوند، زیرا اطلاعات ثابتی درمورد آنها وجود دارد. اساسا اهمیت چنین محتواهایی معمولا در طول زمان کم نمی‌شود، بنابراین جای خوبی برای سرمایه‌گذاری محتوایی به شمار می‌روند.

مقایسه الگوریتم Freshness با الگوریتم پاندا

در حالی که الگوریتم فرشنس گوگل به دنبال محتواهای تازه و بروز در اینترنت می‌گردد، گوگل الگوریتم‌های دیگری هم برای پرداختن به محتوای سایت‌ها دارد. الگوریتم پاندا یکی از این الگوریتم‌های محتوایی است که بیشتر روی کیفیت محتوا تمرکز دارد. این الگوریتم هم در سال 2010 ارائه شد، زمانی که کیفیت محتواهای نتایج جستجوی گوگل به شدت افت کرده و گوگل را با بحران محتوا روبه‌رو کرده بود. هدف آن حذف محتواهای کوتاه، بی‌کیفیت و بی‌ارزش از نتایج جستجو بود.

الگوریتم‌های پاندا و Freshness گوگل در فاصله زمانی کوتاهی نسبت به یکدیگر ارائه شده و بر حوزه محتوا تمرکز داشتند. در حالی که الگوریتم Freshness گوگل به تازگی و به‌روزبودن محتواها توجه داشت، الگوریتم پاندا روی کیفیت محتوا و ارزشی که برای کاربران ایجاد می‌کرد، تمرکز داشت. می‌توان گفت الگوریتم فرشنس به سرعت محتوا امتیاز می‌دهد و پاندا به کیفیت آن. بدین ترتیب این دو را می‌توان مکمل یکدیگر در نظر گرفت.

البته الگوریتم تازگی محتوا گوگل قرار نیست صفحه‌ای را به خاطر بروز نبودن محتوا جریمه کند، فقط با بالا آوردن صفحاتی که محتوای به‌روز دارند، ناخودآگاه صفحات قدیمی را به پایین نتایج جستجو می‌برد. اما الگوریتم پاندا ممکن است برخی صفحات با محتواهای مشکل‌دار را جریمه کند.

جمع‌بندی

الگوریتم فرشنس یکی از الگوریتم‌های محتوایی گوگل است که بر تازگی و جدید بودن محتوای سایت‌ها تاکید دارد. این الگوریتم در پاسخ به نیاز کاربران گوگل برای پیدا کردن مطالب به‌روز به خصوص در موضوعات خبری و کسب آمار و اطلاعات جدید، ارائه شد.

اگر بتوانید در سایت خودتان مطالبی جدید، به‌روز و مطابق با آخرین منابع منتشر کنید، توسط الگوریتم Freshness گوگل امتیاز خوبی دریافت کرده و می‌توانید رتبه‌های بالایی در نتایج جستجو بدست آورید. با استفاده از راهکارهایی که در این مقاله ارائه شد، می‌توانید سیگنال‌های تازه و به‌روزبودن مطالب خود را به گوگل بفرستید و امتیاز آن را از الگوریتم Freshness بگیرید. البته یادتان باشد این الگوریتم در بعضی موضوعات اهمیت بیشتری دارد.

همچنین بخوانید
موارد استفاده از تگ head چیست؟ تگ ها و زیر تگ هایی که بین تگ head قرار می گیرند و نحوه ی استفاده از آن را در این مطلب از سایت وب 24 مطالعه کنید.
در این مقاله از سایت وب24 شما را با تعریف بریف محتوا و نحوه نوشتن بریف محتوا آشنا خواهیم کرد.
در این مقاله از سایت وب24 شما را با مفهوم چرخه عمر محتوا و اهمیت آن در استراتژی محتوا آشنا خواهیم کرد.
آیا لحن در تولید محتوای یک مقاله تاثیر دارد؟ اهمیت و تاثیر انواع لحن محتوا را در این مطلب از وب 24 بخوانید.
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha