توضیحات کامل قصد و نیت جستجو یا Search Intent

اگر به یاد داشته باشید در گذشته که الگوریتم‌های گوگل مثل امروز پیشرفته نبودند، برخی موارد جستجو در گوگل با نتایج چندان دلچسبی همراه نبود. ممکن بود شما به دنبال کسب اطلاعات درمورد یک موضوع باشید اما صفحه‌ای مربوط به خرید محصول را به شما نشان دهد.

امروزه اما گوگل آنقدر باهوش شده است که بتواند نیت کاربر از جستجو را به خوبی تشخیص دهد. این موضوع تنها به زبان انگلیسی محدود نمی‌شود و در زبان‌های دیگر از جمله فارسی هم شاهد تفکیک نتایج بر حسب هدف جستجو هستیم. هرچند این پیشرفت‌ها جستجو را برای کاربران گوگل راحت‌تر و خوشایندتر کرده است، اما باعث شده کار برای وب‌مسترها کمی سخت شود. چراکه رتبه ‌گرفتن در کلمات کلیدی مختلف نیاز به کشف هدف جستجوی هر عبارت دارد. در این مقاله از وب 24 به بررسی نیت جستجو یا search intent پرداخته‌ایم. تا پایان با ما همراه باشید.

قصد و نیت جستجو (Search Intent) چیست؟

نیت جستجو یا نیت کاربر چیزی نیست جز دلیلی که کاربر به خاطر آن یک عبارت را جستجو کرده است. هر کاربر برای جستجوی عبارت‌های مختلف، هدفی دارد. ممکن است به دنبال کسب اطلاعات درمورد یک موضوع مشخص باشد، یا قصد پیدا کردن یک سایت مشخص را داشته باشد یا اینکه می‌خواهد محصولی را به صورت آنلاین خرید کند. در هر کدام از این حالت‌ها چیزی که کاربر جستجو می‌کند با حالت دیگر متفاوت است.

این حالت‌ها هر کدام مربوط به یکی از مراحل سفر مشتری هستند. اطلاعات و صفحه‌ای که کاربر در هر یک از حالت‌های گفته‌شده نیاز دارد، متفاوت است. مثلا کسی که قصد خرید محصولی را دارد، معمولا اطلاعات لازم را در مورد آن کسب کرده و حالا به دنبال پیدا کردن فروشگاهی است که آن محصول را برای فروش داشته باشد. اما کسی که به دنبال کسب اطلاعات در مورد یک محصول است، هنوز به تصمیم قطعی برای خرید نرسیده و می‌خواهد مزایا و معایب محصول موردنظر خود را پیدا کرده و آنها را با هم مقایسه کند.

چه گوگل و چه موتورهای جستجوی دیگر باید بتوانند در ابتدا نیت کاربر را تشخیص دهند، سپس صفحاتی از وب را که با نیت جستجو مطابقت دارد، پیدا کرده و به کاربر نشان دهند. گوگل سال‌ها است در حال تلاش برای ارتقا الگوریتم‌های خود برای یافتن نیت جستجوی کاربران است و در سال‌های اخیر پیشرفت‌های خوبی در این زمینه نشان داده است. به همین دلیل بهتر است صفحات سایت خود را برای نیت جستجوی مربوط به خودشان بهینه‌سازی کنید.

اهمیت نیت جستجو (Search Intent) در سئو

گوگل همیشه بیشترین تلاش را برای ارائه نتایج جستجویی مرتبط با نیاز کاربران به خرج داده است. همین نکته باعث موفقیت گوگل نسبت به دیگر موتورهای جستجو شده است. کافی است یک بار عبارتی را در یک موتور جستجوی دیگر وارد کنید و میزان مرتبط‌ بودن نتایج را با گوگل مقایسه کنید.

موفقیت گوگل در رساندن مرتبط‌ترین موضوعات به دست کاربران باعث شده روزبه روز استقبال کاربران اینترنت از آن بیشتر شده و بالتبع درآمد آن از تبلیغات کلیکی بیشتر شود. همین دلیل کافی است تا گوگل نهایت سعی خود را برای درک نیت جستجو انجام دهد. تلاشی که تاکنون موفقت‌آمیز هم بوده است. علاوه بر این گوگل همیشه ماموریت خود را سازمان‌دهی کردن اطلاعات موجود در جهان و در دسترس قراردادن آنها برای مردم عنوان کرده است.

اما اگر می‌پرسید اهمیت نیت جستجو برای وب‌مسترها در چیست، باید بدانید امروزه رتبه گرفتن از گوگل بستگی به این دارد که محتوای صفحه شما با عبارت‌های جستجوشده توسط کاربران مرتبط باشد. در واقع این چیزی نیست جز انطباق محتوای صفحات با نیت جستجوی کاربران. درنتیجه مثلا اگر بخواهید در عبارت «بهترین ساعت مچی بند چرمی» رتبه بگیرید، نباید صفحه خرید یک مدل از ساعت‌ها را برای این عبارت بهینه کنید. زیرا به هیچ وجه قرار نیست گوگل این صفحه را در نتایج جستجوی عبارت موردنظر نمایش دهد.

گوگل به خوبی می‌داند کاربرانی که این عبارت را جستجو می‌کنند، به دنبال یک پست بلاگ هستند که شامل اطلاعات و جداول مقایسه‌ای در مورد مدل‌های مطرح ساعت هستند. درواقع مرتبط ‌بودن محتوای شما با نیت کاربران کلید اصلی رتبه‌ گرفتن در نتایج جستجوی گوگل است.

مدل‌های رایج Search Intent

به طور کلی چهار نوع نیت جستجو وجود دارد که در ادامه آنها را بررسی می‌کنیم:

نیت جستجو

جستجو به قصد کسب اطلاعات

نیت جستجو در این موارد، کسب اطلاعات است. کاربران به دنبال یافتن پاسخ یک سؤال یا بدست آوردن اطلاعاتی از یک محصول یا هر چیز دیگری هستند. سؤال کاربر می‌تواند مثلاً این باشد که «اولین رئیس جمهور آمریکا چه کسی بود؟» یا می‌تواند یک سؤال عمیق‌تر مثل این باشد که «بلاکچین چگونه کار می‌کند؟» البته همه جستجوهایی که به نیت کسب اطلاعات انجام می‌شوند، در قالب سؤال نیستند. موارد زیر نمونه‌هایی از جستجو با نیت کسب اطلاعات است:

  • جولیان آسانژ کیست؟
  • آدرس فرودگاه مهرآباد
  • دونالد ترامپ
  • Html 5

جستجو برای یافتن یک سایت

در این حالت هدف جستجو پیدا کردن یک سایت مشخص است. یعنی کاربر دقیقا می‌داند که به چه سایتی می‌خواهد وارد شود اما احتمالاً جستجوی آن در گوگل برایش ساده‌تر است تا وارد کردن کامل آدرس سایت. همچنین ممکن است برخی کاربران آدرس سایت را فراموش کرده باشند و بخواهند آن را در گوگل پیدا کنند. موارد زیر مثال‌هایی از جستجو برای پیدا کردن یک سایت هستند:

  • Facebook
  • ابزار جت سئو
  • سازمان سنجش

جستجو به نیت خرید

در این حالت کاربران به نیت خرید اقدام به جستجو در اینترنت می‌کنند. این کاربران اطلاعاتی را که برای انتخاب محصول نیاز داشته‌اند، کسب کرده و تصمیم خود را برای خرید گرفته‌اند. در واقع آنها به دنبال جایی برای خرید محصول موردنظرشان هستند. کاربران معمولا عبارت‌هایی مثل موارد زیر را به نیت خرید جستجو می‌کنند:

  • خرید مک بوک پرو
  • اشتراک وی‌پی‌ان
  • سامسونگ گلکسی اس 10 ارزان
  • قیمت اشتراک آنتی‌ویروس نود 32

جستجو به قصد تحقیقات تجاری

برخی موارد هم کاربران اطلاعات کلی درمورد یک موضوع را دارند اما نیاز به بررسی بیشتر و دقیق‌تر موضوع برای نهایی ‌کردن تصمیم خود دارند. این کاربران بیشتر نیاز به دیدن بررسی، نقد و نظرات کاربران در مورد گزینه‌های مختلف مدنظر خود و مقایسه آنها دارند. این کاربران عبارت‌هایی مثل موارد زیر را جستجو می‌کنند:

  • بهترین پودر پروتئین
  • بررسی پژو 207 دنده اتوماتیک
  • مقایسه گوشی سامسونگ گلکسی 10 با نوت 10
  • بهترین رستوران رشت

روش‌ها و ابزارهای تشخیص Search Intent

از آنجا که نیت جستجو یک پارامتر کیفی است و نمی‌توان برای آن مقدار در نظر گرفت، باید آن را به صورت کیفی پیدا کنید. یعنی باید کمی صبر و حوصله به خرج دهید و برای یافتن نیت جستجوی هر عبارت به نتایج جستجوی گوگل درباره آن مراجعه کنید. برای این کار باید کلمات کلیدی هدف خود را در گوگل جستجو کنید و ببینید چه نوع صفحاتی را در نتایج جستجو نشان می‌دهد. همچنین فیچراسنیپت‌ها و گراف دانشی که گوگل برای هر عبارت به کار می‌برد، می‌تواند به شما در پیدا کردن نیت جستجو کمک کند. بد نیست در این قسمت به بررسی نتایج جستجو برای انواع نیت جستجو بپردازیم:

نتایج جستجو به منظور کسب اطلاعات: همانطور که قبلا هم گفتیم نتایج جستجو در این حالت شامل صفحاتی است که اطلاعات مفید و کاربردی را به کاربران عرضه می‌کنند. معمولا برای این کلمات کلیدی، سایت‌هایی مثل ویکی پدیا، دایره المعارف‌ها و پست‌های بلاگی حاوی اطلاعات در صدر نتایج جستجو قرار می‌گیرند. سؤالات مشابه، فیچر اسنیپت و گراف دانش گوگل هم برای آنها نمایش داده می‌شود.

نتایج جستجو برای تحقیقات تجاری: در نتایج جستجو با هدف تحقیقات تجاری هم معمولاً فیچراسنیپت به صورت معرفی برندهای برتر نمایش داده می‌شود. از آنجا که در این حالت جستجو کاربرها بیشتر به دنبال مقایسه محصولات موجود در بازار هستند، اگر گوگل یک عبارت را در دسته تحقیقات تجاری تشخیص دهد، نتایج جستجوی آن شامل مقالاتی خواهد بود که به بررسی و تحلیل برندهای مختلف، محصولات موجود در بازار و مقایسه آنها پرداخته‌اند. در این حالت دیگر خبری از پست‌های بلاگی شامل اطلاعات کاربردی موردنیاز مشتری به یک محصول نیست. بلکه نتایج جستجو قرار است به کاربر کمک کند تصمیم نهایی را برای انتخاب یکی از برندها و مدل‌های محصول بگیرد.

نتایج جستجو به قصد خرید: عبارت‌هایی که به قصد خرید جستجو می‌شوند سرراست‌تر از دیگر انواع نیت جستجو هستند. نتایج جستجوی آنها هم روشن‌تر است. از آنجا که این حالت کاربر تصمیم خود را برای خرید محصول گرفته و برند و مدل آن را هم انتخاب کرده است، دیگر نیازی به اطلاعات و مقایسه و مواردی از این قبیل ندارد. بلکه به دنبال سایتی می‌گردد که پیشنهاد بهتری برای فروش محصول داشته باشد. معمولاً نتایج جستجوی این حالت شامل ارائه تصاویر محصول همراه با قیمت آنها است. همچنین صفحاتی که رتبه‌های بالا را گرفته‌اند، صفحه خرید محصول در سایت‌های مختلف هستند.

نتایج جستجو به قصد پیدا کردن سایت: در این نوع جستجو تکلیف کاربر بیشتر از همیشه روشن است، او دقیقاً به دنبال یک سایت مشخص می‌گردد. نتایجی هم که در این حالت نشان داده می‌شود، شامل صفحه اصلی سایت موردنظر یا صفحه ورود آن است. به علاوه ممکن است گراف دانش مرتبط با سایت هم نمایش داده شود.

با وجود همه اینها توجه داشته باشید که برخی موضوعات ممکن است در دو نوع نیت جستجو قرار گیرند. علاوه بر این معمولاً نتایج جستجوی عبارت‌های مختلف در طول زمان تغییر می‌کنند. ممکن است یک کلمه کلیدی در حال حاضر برای یک نیت جستجو رتبه گرفته باشد اما در ماه بعدی نیت جستجوی آن از نظر گوگل تغییر کند.

بهینه‌سازی محتوا با توجه به نیت کاربر (Search Intent)

پس از اینکه کلمات کلیدی هدف خود را مشخص کردید و نیت جستجو را هم برای هر کدام در نظر گرفتید، نوبت به تولید محتوا برای آن‌ها می‌رسد. در این مرحله لازم است به صورتی محتوای خود را تولید کنید که مطابق با نیت جستجو بوده و بتواند دقیقا نیاز مخاطب موردنظر خود را برطرف کند. برای این منظور می‌توانید این روش‌ها را انجام دهید:

هدف جستجو

اصلاح تگ‌های متای صفحات

حالا که هدف جستجو را برای هر کلمه کلیدی پیدا کردید، به سراغ صفحات سایت خود رفته و تگ‌های عنوان، هدینگ و توضیحات متای هر کدام را اصلاح کنید تا با نیت کاربر از جستجوی آن مطابقت داشته باشد. این مورد را برای تولید هر محتوای جدید هم درنظر بگیرید.

بررسی رقبا

قبل از اینکه به سراغ نوشتن محتوا بروید، یک بار به سراغ صفحاتی که در کلمه کلیدی موردنظر شما موفق عمل کرده‌اند، بروید. این کار کمک بزرگی در یافتن فرمت محتوا و نکات پنهان تولید محتوا می‌کند. پس رتبه‌های بالای جستجو برای کلمه کلیدی هدف خود را بررسی کنید و پاسخ سؤالات زیر را در آنها پیدا کنید. این پاسخ‌ها راه شما را برای نوشتن محتوا باز می‌کند:

  • سایت موردنظر از چه فرمتی برای تولید محتوا استفاده کرده است؟
  • سایت موردنظر از چه لحنی در محتوای خود استفاده کرده است؟
  • چه نکاتی را در محتوای خود پوشش داده است؟
  • چه نکاتی را پوشش نداده است؟

بررسی فیچراسنیپت‌ها

همانطور که از نتایج جستجوی گوگل برای پیدا کردن نیت جستجو کمک گرفته‌اید، می‌توانید از فیچراسنیپت آنها هم برای پیدا کردن بهترین فرمت تولید محتوا استفاده کنید. برای مثال اگر برای نتایج جستجوی یک کلمه کلیدی لیست نشان داده شد، می‌توانید از یک مطلب لیستی برای محتوای صفحه خود استفاده کنید. یا اگر پرسش و پاسخ برای یک کلمه کلیدی نمایش داده شد، مراقب باشید در محتوای خودتان پاسخ همه آن سؤال‌ها را به طور کامل و واضح داده باشید.

جمع‌بندی

رشد هوش مصنوعی و الگوریتم‌های گوگل در پیدا کردن نیت کاربر از جستجو باعث شده تجربه کاربری بسیار خوبی توسط این موتورجستجو ایجاد شود. امروزه می‌توانید مرتبط‌ترین نتایج را برای جستجوی هر عبارت در گوگل پیدا کنید. البته وب‌مسترها هم برای رتبه‌ گرفتن در هر کلمه کلیدی باید به هدف جستجوی آن توجه کرده و صفحه خود را بر اساس آن بهینه‌سازی کنند.

همچنین بخوانید
موارد استفاده از تگ head چیست؟ تگ ها و زیر تگ هایی که بین تگ head قرار می گیرند و نحوه ی استفاده از آن را در این مطلب از سایت وب 24 مطالعه کنید.
در این مقاله از سایت وب24 شما را با تعریف بریف محتوا و نحوه نوشتن بریف محتوا آشنا خواهیم کرد.
در این مقاله از سایت وب24 شما را با مفهوم چرخه عمر محتوا و اهمیت آن در استراتژی محتوا آشنا خواهیم کرد.
آیا لحن در تولید محتوای یک مقاله تاثیر دارد؟ اهمیت و تاثیر انواع لحن محتوا را در این مطلب از وب 24 بخوانید.
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha