سئو کلاه سیاه چیست و چگونه سایت شما را نابود می کند؟

سئو کلاه سیاه چیست؟

در اصطلاحات سئو یا بهینه سازی موتورهای جستجو، سئو کلاه سیاه به استفاده از استراتژی‌های تهاجمی سئو، تکنیک‌ها و تاکتیک‌هایی اشاره دارد که فقط روی موتورهای جستجو تمرکز دارند و نه مخاطب انسانی. با این حال معمولاً هم از دستورالعمل‌های موتورهای جستجو پیروی نمی‌کنند بلکه سعی دارند تا با تظاهر، موتورهای جستجو را فریب داده و کاری کنند که به نظر برسد کاملاً مطابق با قوانین آن‌ها عمل کرده‌اند. برخی از نمونه‌های تکنیک‌های سئو کلاه سیاه عبارت‌اند از چپاندن کلمات کلیدی، متن نامرئی (پنهان کاری)، صفحات درگاه، اضافه کردن کلمات کلیدی غیر مرتبط به محتوای صفحه، خریدن بک لینک و محتوای تکراری یا تعویض صفحه (تغییر صفحه وب به طور کامل پس از رتبه بندی توسط موتورهای جستجو).

سئو سیاه به چه روش هایی گفته می شود؟

سئو کلاه سیاه به تکنیک ها و روش هایی گفته می شود که از روش های غیر اصولی و با نقض کردن قوانین به افزایش رتبه سایت می پردازد. کلمه کلاه سیاه عموما در فضای کامپیوتری به افرادی که دست به اقدامات مخرب مانند هکرها و تولیدکنندگان ویروس میزنند اطلاق می گردد. اجرای سئو کلاه سیاه در کوتاه مدت باعث افزایش رتبه شما خواهد شد اما در بلند مدت تاثیر منفی بر روی سایت شما خواهد گذاشت و باعث جریمه شدن از سوی موتورهای جستجو خواهید شد که جبران آن نیاز به زمان و تلاش بسیاری خواهد داشت. به عنوان مثال ممکن است گوگل وب سایت شما را در سندباکس قرار دهد یا حتی سایت Deindexed شود.  در برابر سئو کلاه سیاه که به روش های خلاف از دیدگاه گوگل می پردازد، سئو کلاه سفید به روش هایی می پردازد که بر اساس استانداردها و راهنمای گوگل پیاده سازی شده است و انجام آن نه تنها به سئو سایت کمک می کند بلکه مشکلی از نظر گوگل ندارد و گوگل از این روش ها حمایت می کند.

چرا نباید از سئوی کلاه سیاه استفاده کنیم؟

تکنیک‌های کلاه سیاه برای سایت بسیار خطرناک هستند زیرا معمولاً دیر یا زود تشخیص داده می‌شوند. در نتیجه انجام این تکنیک‌ها، یک وب‌سایت می‌تواند حذف یا مجازات شود. این مجازات معمولاً شامل افت ناگهانی و شدید رتبه سایت یا صفحه است و در موارد نادری هم حذف کامل سایت از صفحه نتایج جستجو مشاهده شده است. این ممنوعیت بوسه مرگ است زیرا اگر تجارتی با چنین جریمه‌ای مواجه شود، دیگر هیچ‌کس نمی‌تواند آن را به طور آنلاین پیدا کند و در واقع ترافیک طبیعی آن به صفر خواهد رسید. تصور کنید این کاهش شدید ترافیک چه بلایی بر سر فروش سایت خواهد آورد!

چگونه از سئوی سیاه دوری کنیم؟

برای اینکه از سئوی کلاه سیاه دوری کنید باید موارد زیر را رعایت کنیم:

  • بک لینک نخرید و اجازه بدهید بک لینک‌ها به طور طبیعی روانه سایت شما شوند. هم‌چنین می‌توانید از رپورتاژ نویسی به جای آن استفاده کنید.
  • محتوای ناب و دسته اول تولید کنید.
  • مخاطب و نیازهایش را در کانون توجه خود قرار دهید.
  • سرعت وب‌سایتتان را بالا ببرید.
  • به UI/UX صفحات وب‌سایت خود بی‌نهایت اهمیت دهید.

بیشتر بخوانید : سئو خارجی چیست و شامل چه مواردی می شود ؟

تکنیک های سئو کلاه سیاه

در این مقاله به معرفی تکنیک های سئو کلاه سیاه می پردازیم. تکنیک های سئو کلاه سیاه به تکنیک های این مقاله محدود نمی شود. اما با رعایت نکات این مقاله می توان ماندگاری رتبه سایت را تضمین کرد. تکنیک های سئو کلاه سیاه تکنیک هایی از سئو  هستند که در آن رتبه گیری سریع سایت در موتور جستجو در اولویت بوده و برای جذب مخاطب واقعی تلاشی نمی شود. روش های سئو سیاه بسیار سریع و بسیار ناپایدار می باشند. سئو کلاه سیاه ارزان ترین شکل سئو است و انجام آن نیازی به تخصص خاصی ندارد. بسیاری از سئو کاران کلاه سیاه به هیچ عنوان مطلبی به سایت اضافه نمی کنند. آنها تنها با روش هایی که مورد پسند و تایید گوگل نیست، رتبه سایت را در موتورهای جستجو بالا می برند.

معرفی تکنیک های سئو کلاه سیاه

کلمات کلیدی نامرتبط

بپرهیزید: از افزودن واژگان جذاب بی ارتباط تنها برای افزایش میزان مخاطب صفحات خود

مثال: بهرام رادان از جاروبرقی شرکت ما استفاده می کند.

انجام دهید: تمرکز روی یک موضوع خاص تا کاربران بدانند به دنبال چه چیزی باید باشند.

مثال: جاروبرقی تولیدی شرکت ما قادر به حذف گردو غبار، آشعال، موی حیوانات است. ولی قادر به مکیدن مایعات نیست.

پشته سازی از کلمات کلیدی

بپرهیزید: تکرار کلمات کلیدی به حدی که خوانایی مطالب را کم کند. یا تعداد زیاد عکس با یک کلمه کلیدی در صفت ALT

مثال : استفاد از کلمات کلیدی: قاب عکس، عکس قاب، عکس، قاب، عکس عکس، قاب قاب

انجام دهید: جملاتی بنویسید که معنی داشته باشد. چگالی کلمات کلیدی را بصورت منطقی در این جلمات رعایت کنید. از کلمات مشابه بجای کلمات کلیدی در متن استفاده کنید.

مثال: سرویس فریم تصاویر ما در ابعاد مختلف قابل اجرا است تا مشتریان با اطمینان بتوانند در هر سایزی عکاسی کنند.

متن کم، متن مخفی، لینک مخفی

بپرهیزید: قراردادن متون غیر قانونی در زیر متن اصلی بصورتی که بدلیل همرنگی با پس زمینه قابل خواندن نباشند. از قرار دادن متن و عکس های لینک شده بصورتی که قابل تشخیص نباشند نیز بپرهیزید.

مثال: در این جمله عبارت غیر قانونی با رنگ پس زمینه یک رنگ شده است.

انجام دهید: محتوایی بنویسید که توسط مخاطب واقعی خوانده می شود. میزان کانتراست متن و پس زمینه را بالا ببرید و لینک های خود را با رنگی از بقیه نوشته متمایز کنید.

کلوکینگ

بپرهیزید: داشتن محتوای متفاوت برای مخاطب واقعی و موتورهای جستجو، در این حالت کاربر با جستجو در موتور جستجو برای کلید واژه خاصی وارد سایت شما می شود. که عملا مطلب مرتبط با واژه جستجو شده در سایت شما وجود ندارد.

مثال : کاربران برای عبارت فروش کریسمس جستجو می کنند و در نتایج جستجو عبارت فروش ویژه کریسمس را مشاهده کرده و روی آن کلیک می کنند و با یک شرکت طراحی سایت مواجه می شوند.

انجام دهید: هنگام تولید محتوا و کلمه کلیدی با صداقت عمل کنید.

مثال: کاربر برای واژه سرویس رو تختی را جستجو میکند و مستقیما به سایت لایکو هدایت می شود.

بیشتر بخوانید : سئو داخلی چیست و شامل چه مواردی می شود؟

صفحات انتقالی و یا صفحات مرتبط

بپرهیزید: ایجاد یک صفحه با کلمات کلیدی بسیار که با کمک کد های جاوا و متا تگ کاربر را به صفحاتی نا مربوط انتقال می دهند.

مثال: صفحه ای با عناوین : زلزله در تهران، چگونه گسل تهران فعال می شود. پس لرزه های تهران تا کی ادامه دارد،... ایجاد شده و در گوگل رتبه بدست می آورد و هنگامی که کاربر روی لینک سایت کلیک می کند. به صفحه فروش ساعت مچی منتقل می شود.

انجام دهید: صفحات فرود و صفحات توضیحاتی خود را جذاب بنویسید و محتوای آنها را با دقت انتخاب کنید.

مثال: در صفحه فرود برای یک کمپین تبلیغاتی جهت یک سایت فروش مبلمان، انواع مبلمان های راحتی را دسته بندی کنید. تا مشتری بتواند براحتی دسته بندی دلخواه خود را انتخاب کند. دسته بندی ها می توانند برحسب قیمت، داشتن و نداشتن چوب در نمای کار، و مانند آن باشند.

طعمه و سوئیچ یا تغییر صفحه

بپرهیزید: ایجاد یک صفحه و رنک گرفتن برای آن و بعد تغییر کامل محتوای آن صفحه

مثال: صفحه ای با فروش مبلمان راحتی در گوگل رنک اول است و بعد از کلیک کردن روی آن با صفحه فروش مبلمان استیل مواجه میشویم.

انجام دهید: صفحات را هر از چندگاهی بروز رسانی کنید. اما تغییرات بنیادی در صفحه ایجاد نکنید.

مثال: به انتهای صفحه، مثال های جدید و یا نمونه کارهای جدید، اضافه کنید. مثلا در صفحه فروش مبلمان راحتی مدل های بروز را به صفحه بیافزاید.

محتوای کپی شده و یا سایت های قرینه

بپرهیزید: از کپی کردن مطالب خود و دیگران در صفحات سایت بپرهیزید. کاربران امروزه همواره چنیدن لینک را در مرورگر بازکرده و بعد از یک مقایسه ابتدایی آنها، صفحه دلخواه خود را انتخاب می کنند. موتورهای جستجو نیز با هر بروز رسانی به محتوای کپی شده حساس تر میشوند.

مثال: مقالات وب سایتی در سایت خود نویسنده نیز کپی شده است تا میزان مخاطب افزایش یابد.

انجام دهید: نقل قول از سایت های دیگر را کوتاه تر کنید و محتوای سایت را اورجینال بنویسید.

مثال: در مقاله ای درباره کیفیت فوم نشیمن مبلمان میتوان عین یک مقاله را کپی کرد و یا اینکه یک مقاله منحصر به فرد در باره ویژگی های فنی فوم مبلمان نوشت.

وبلاگ های اسپم یا اسپبلاگ ها (Splogs)

بپرهیزید: ایجاد یک ربات برای تولید متن وبلاگ ها با کلمات کلیدی جهت افزایش رتبه بلاگ و افزایش تبلیغات وبلاگ و کسب درآمد از تبلیغات

مثال: نوشتن یک ربات که واژه های زلزله و گسل را در یک متن تصادفی با تگ های مختلفی بصورت تصادفی تولید می کند. برای قرار دادن در یک وبلاگ

انجام دهید: صرف زمان برای ایجاد محتوای با کیفیت برای صفحات وبلاگ

مثال: ترجمه مقالات مربوط به ILD(ضریب انعطاف پذیری فوم) فوم های مبلمان برای افزودن به مقاله توضیح کیفیت فوم های نشیمن یک سایت فروش مبلمان

بلاگ های اسپم یا کامنت های اسپم

بپرهیزید: افزودن لینک به وبلاگ ها برا افزایش تعداد لینک های دریافتی سایت. از قرار دادن امکان لینک گذاری در کامنت بپرهیزید.

مثال: برای یک سایت فروش مبلمان تعداد زیادی وبلاگ ایجاد شود و به سایت لینک دهند.

انجام دهید: خودتان در وبلاگ هایتان برای مطابتان کامنت بگذارید تا دیگران هم به این کار تشویق شوند.

مثال: آیا میتوانیم از این مدل یک عکس با پارچه آبی رنگ ببینیم؟

بک لینک گرفتن بصورت اسپم

بپرهیزید: از تبادل لینک با وبلاگ های نا مرتبط

مثال: استفاده از قابلیت مشاهده سایت هایی که به ما لینک داده اند برای بک لینک دادن به آنها.

انجام دهید: نویسندگان وبلاگ های با کیفیت را بیابید و از آنها برای نوشتن مطالب دعوت کنید.

مثال: گرفتن پست مهمان و یا برون سپاری محتوا گذاری وبلاگ های شرکت

بیشتر بخوانید : راهکارهای افزایش بازدید گوگل 

روشهای سئو کلاه سیاه

پینگ اسپم یا اسپینگ یا پینگ بک اسپم PIngback Spam

بپرهیزید: استفاده از سرویس پینگ بصورت چند بار در دقیقه برای ایجاد این توهم که مطالب سایت جدید هستند.

مثال: تولید ربات هایی برای بکارگیری سرویس پینگ جهت تظاهر به جدید بودن لینکها

انجام دهید: برای هنگامی که مطالب وبلاگ منتشر می شود. به کاربران اعلام کنید که مطلب جدیدی در سایت قرار داده شده است.

مثال: فعال کردن قابلیت پیام رسانی برای مطالب و کامنت های جدید در وبلاگ شرکت.

اسپم های ارجاعی

بپرهیزید: از استفاده از سایت هایی که مخاطب غیر واقعی برای سایت ایجاد می کنند و میزان مراجعه مخاطبان را بالاتر از حد واقعی نشان می دهند بپرهیزید.

مثال: ایجاد لینک هایی که بصورت خودکار کاربر را به سایتی که مد نظر ماست هدایت می کند. مانند پاپ آپ هایی که هنگام کلیک روی لینک ها باز می شوند.

انجام دهید: محتوای لینک را جذاب تر کنید تا کاربر بصورت واقعی مایل به کلیک کردن روی آن باشد.

مثال: بجای نوشتن متن تبلیغی: فروش کفش های دکتر واتسون از عبارت فروش کفش های طبی استاندارد و یا فروش مدل های بی نظیر کفش، یا مدل های جدید کفش های دکتر واتسون دهان شما را از تعجب باز خواهد گذاشت و جملاتی مانند اینها استفاده کنید.

مزرعه لینک

بپرهیزید: از تبدیل سایت به یک مزرعه لینک برای کسب درآمد بپرهیزید.

مثال: گرفتن تبلیغات بیش ازحد برای سایت و تبدیل سایت به یک منبع درآمد از طریق تبلیغ

انجام دهید: به سایت های مرتبط تعداد کمی لینک خارجی دهید.

مثال: یک سایت فروش مبلمان می تواند به یک سایت دکوراسیون داخلی لینک دهد و برعکس

چند نمونه از تکنیک های سئو کلاه سیاه

1. Automatically generated content : تولید محتوا به صورت اتوماتیک
2. link schemes : تبادل و یا خرید لینک برای سایت
3. Creating pages with little or no original content : ایجاد صفحات زیاد با محتوای کم و یا نامعتبر
4. Cloaking : در لغت به معنای درلفافه پیچیدن و پنهان کردن می باشد، و منظور ایجاد صفحات در دو نسخه متفاوت یکی برای کاربران و یکی برای ربات های موتورهای جستجو
5. Sneaky redirects : تغییر مسیر و ریدایرکت کاربران به صورت مخفیانه
6. Hidden text or links : استفاده از متون و یا لینک های مخفی
7. Doorway pages : ایجاد صفحات متعدد با کیفیت پایین و استفاده از این صفحات به عنوان یک دروازه ورود به یک صفحه خاص
8. Scraped content : ایجاد محتوا فقط با ناخنک زدن به مطالب و محتواهای سایر سایت ها
9. Affiliate programs : مشارکت در فروش محصولات و خدمات سایر سایت ها با کپی کامل مطالب همان سایت بدون اضافه کردن هیچ مطلب اضافی و مفید دیگر به آن ها
10. irrelevant keywords : پرکردن صفحات سایت با کلمات کلیدی
11. malicious behavior : ایجاد صفحات به منظور خرابکاری مثلا نصب تروجان یا انتشار ویروس و ..
12. Abusing rich snippets markup : سوء استفاده و یا استفاده بیش از اندازه ریچ اسنیپت ها (rich snippets : زبان نشانه گذاری، یک زبان جهت دادن اطلاعات بیشتر و قابل فهم از سایت برای ربات های موتور های جستجو )
13. Sending automated queries to Google : ارسال درخواست های اتوماتیک به گوگل جهت دستکاری و تغییر رتبه سایت در نتایج جستجو
14. Meta tag stuffing :جاسازی تگ های متا و دزدی آنها از سایر سایت های اینترنتی
15. Mirror websites :  وب سایت های آینه ای و ایجاد سایت های مشابه هم جهت بهبود رتبه بندی سایت
16. Page hijacking : صفحه ربایی و استفاده از محتوای سایر سایت ها

نتیجه گیری:

سئو کاران کلاه سیاه، سئو کاران کلاه خاکستری، سئوکاران کلاه سفید هر کدام راهکارهایی برای رسیدن به رتبه های بالای جستجو دارند. در سئو کلاه سیاه تمام راهکارها برحسب استفاده از نقاط ضعف و حفرات موجود در الگوریتم های موتورهای جستجو ایجاد شده است. با توجه به اینکه الگوریتم های موتورهای جستجو بسرعت بروز می شوند، سایت هایی که سئو کلاه سیاه شده اند ممکن است در آینده با مشکلاتی مواجه شوند. استفاده از روش های سئو سیاه در دراز مدت باعث می شود که وب سایت و برند شما نابود شود، بنابراین سئو سیاه توسط وب سایت های معتبر و برندهایی که آدرس سایتشان برایشان اهمیت دارد استفاده نمی شود. به توصیه وب24، یکی از مهمترین مسائلی که زمان انتخاب مسوول پروژه سئو باید در نظر داشته باشید همین موضوع است و باید دقت کرد که شخص یا شرکتی که فعالیت های سئو شما را می خواهد انجام دهد از چه روشی استفاده می کند و آیا می تواند به صورت طولانی مدت و با استفاده از روش های سئو سفید سایت شما را بهبود بخشد یا خیر. به این نکته دقت کنید که گوگل همواره با توسعه و بهبود الگوریتم های خود با سئو سیاه مبارزه می کند و روش های سئو سیاه ماندگاری لازم را در نتایج موتورهای جستجو ندارند.

مقالات مرتبط : 

همچنین بخوانید
لینک Sitewide چیست؟ در این مقاله از وب24 شما را با لینک Sitewide (سایت واید) و تاثیر آن در سئو آشنا خواهیم کرد.
صفحات یتیم یا orphan pages صفحاتی از سایت هستند که هیچ لینکی از صفحات دیگر سایت به آن‌ها داده نشده است. در این مقاله از وب24 شما را با نحوه پیدا کردن Orphan Pages آشنا خواهیم کرد.
در این مقاله از سایت وب24 شما را با مفهوم featured snippet یا پاسخ ویژه گوگل و نقش آن در سئو آشنا خواهیم کرد. با ما همراه باشید.
در این مقاله از سایت وب24 شما را با بهینه سازی URL و تاثیر آن در سئو آشنا خواهیم کرد.
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha