چگونه محصول خود را معرفی کنیم؟

چگونه محصول خود را به بازار معرفی کنیم؟

برای کسب‌وکارهای محصول‌محور، اطلاع از نحوه معرفی محصول به بازار و همچنین تکنیک‌ها و استراتژی‌های آن بسیار حیاتی است. حتی اگر بهترین محصول را در حوزه فعالیت خود تولید کرده باشید، اگر آن را درست به بازار معرفی نکنید، یک شکست بزرگ در انتظار شما است. معرفی محصول به بازار مراحلی دارد که برخی از آنها را پیش از معرفی باید انجام بدهید. برخی از مراحل هم زمان با معرفی و برخی دیگر هم بعد از معرفی محصول به بازار انجام می‌شوند. در ادامه مراحل معرفی محصول جدید به بازار را معرفی می‌کنیم.

چگونگی معرفی محصول

مراحل معرفی محصول جدید

مراحلی که می‌توان برای معرفی محصول به بازار در نظر گرفت، ممکن است بسیار زیاد باشد. اما برخی از این مراحل نسبت به بقیه ضرورت بیشتری دارند و باید حتماً در دستور کار قرار بگیرند. ما در ادامه مراحل ضروری معرفی محصول را معرفی می‌کنیم:

یک برنامه جامع تهیه کنید

برنامه معرفی محصول ابزار مفیدی به خصوص برای شرکت‌های بزرگ است، اما برای شرکت‌های کوچکتر نیز حیاتی است. این برنامه فضایی را ایجاد می‌کند که در آن هم افراد تیم و هم سایر مخاطبان می‌توانند روند توسعه و معرفی را ببینند. با داشتن یک برنامه معرفی محصول، کسب‌وکارها می‌توانند از شر کاغذبازی‌های غیرضروری خلاص شوند و در عین حال اهداف و نقاط ضعف را به همه افرادی که روی پروژه کار می‌کنند، یادآوری کنند. هنگام طراحی یک برنامه، شما باید نقش‌های هر یک از اعضای تیم را تعیین کنید تا هم تیم طراحی محصول و هم افراد بخش‌های دیگر مانند بازاریابی، فروش و مدیریت بر اساس آن کار کنند.

مخاطبان خود را بشناسید

شناسایی کاربر فقط در طراحی محصول اهمیت ندارد. اولویت ها و خواسته‌های کاربر، مهم‌ترین منبع اطلاعات برای عرضه محصول است. با یک قدم اشتباه، تمام توجه مخاطب را از دست خواهید داد. برای شناسایی مخاطبان باید بدانید که از کجا می‌توانید مخاطب خود را پیدا کنید. اگر شخصیت‌هایی که به محصول شما علاقه مند هستند در یک فضای خاص (مثلاً رسانه‌های اجتماعی) فعالیت می‌کنند، باید بر آن فضا بیشتر تمرکز کنید.

همچنین لازم است بدانید که علاقه مخاطبان شما چیست. در طول راه‌اندازی و ارائه محصول جدید به بازار، چیزهای زیادی ممکن است تغییر کنند، از جمله خود محصول. کلید موفقیت جلوگیری از تغییر نیست، بلکه پذیرفتن آن است؛ در واقع همگام شدن با تغییرات بهترین تضمین برای موفقیت کسب‌وکارها است. دانستن ترجیحات مخاطبان راهی عالی برای تغییر و بهینه‌سازی محصول است. بهترین راه برای برآورده کردن انتظارات مخاطب، تمرکز بر یک شخصیت واحد (پرسونای مخاطب) است؛ نه به این دلیل که آسان‌تر است، بلکه به این دلیل که افراد بیشتری از آنچه فکر می‌کنید با این شخصیت مطابقت دارند.

پیام را به طور صحیح ارسال کنید

پیام‌رسانی یا موقعیت‌یابی، نقطه‌ای است که شما در واقع بازاریابی را شروع می‌کنید. هنگام تهیه پیام، مهم است که لحن خود را پیدا کنید. برای انجام این کار، ممکن است بخواهید برخی از حقایق را در مورد مشتریان و بازار خود بررسی کنید: محصول من چیست؟ در کدام بازار قرار است ارائه شود؟ آیا لحن من با نوع مخاطب و بازار سازگار است؟ مشتری من کیست و به چه چیزی نیاز دارند؟ مشتریان من به کدام ویژگی‌های محصول علاقه مند هستند؟

پاسخ دادن به این پرسش‌ها، به شما کمک می‌کند تا یک شعار برای محصول پیدا کنید، نقاط درد مشتری را کشف کنید و نکات مثبت محصول را ارزیابی کنید. اشتباه رایجی که مردم در حین انجام این فرآیند مرتکب می‌شوند این است که سعی می‌کنند جزئیات فنی محصول را برجسته کنند. در حالی که انتقال پیام در مورد نشان دادن نوع مشکلی است که محصول شما آن را حل می‌کند.

بازارگرمی کنید!

در حالی که کمپانی‌های بزرگی مانند اپل و سامسونگ در بازار فناوری حضور دارند، شرکت‌های کوچکتری مانند هواوی و شیائومی هم به موفقیت‌های بزرگی دست یافته‌اند. این موفقیت نه تنها در ارائه خدمات و محصولات جدید، بلکه در بازاریابی حرفه‌ای نیز ریشه دارد. هوآوی و شیائومی در میان مشتریان برای همکاری با اینفلوئنسرها به عنوان سفیران برند شناخته شده اند. چنین اقداماتی نفوذ بزرگی روی مشتری ایجاد می‌کند. گمنامی قاتل کسب‌وکارها است! شما باید در تمام رسانه‌های اجتماعی حضور داشته باشید تا مطمئن شوید که نام شرکت شما شناخته شده است.

محصول را به درستی معرفی کنید

پس از ماه‌ها تلاش و کار سخت، این مرحله نهایی در برنامه معرفی محصول است و شما می‌خواهید این مرحله را به درستی انجام دهید. این مرحله معمولاً زمان بسیار کوتاهی را می‌طلبد، اما همچنان اهمیت زیادی دارد و در این دوره وظایف زیادی برای بررسی وجود دارد. اولین چیزی که باید در نظر بگیرید این است که این کار را چگونه و کجا انجام می‌دهید. ممکن است منابع لازم برای برگزاری یک رویداد بزرگ را نداشته باشید، اما نگران نباشید!


بیشتر بخوانید: بازاریابی یا مارکتینگ چیست؟ انواع روش های بازاریابی 


محصول را به درستی معرفی کنید

ما در دوره‌ای زندگی می‌کنیم که می‌توانید به راحتی و با کمترین هزینه، یک رویداد آنلاین برای معرفی محصول خود برگزار کنید. می‌توانید میزبان یک وبینار باشید یا یک جلسه پرسش و پاسخ زنده برگزار کنید. آنچه مهم است این است که به مشتری خود نشان دهید که محصول شما می‌تواند توجه مخاطبان را به خود جلب کند.

زمان مناسب برای معرفی محصول جدید

معرفی محصول می‌تواند برای کسب‌وکار شما یک شروع جدید یا آغاز یک شکست بزرگ باشد. زمان‌بندی برای معرفی محصول و جذب مشتری یکی از عواملی است که پیروزی یا شکست کسب‌وکار شما را رقم می زند. تعیین زمان مناسب برای معرفی محصول تابع عواملی است که مهم‌ترین آنها را در ادامه شرح می‌دهیم:

ترجیحات مشتری

بهترین زمان برای معرفی محصول به بازار، زمانی است که بازار بیشترین نگرانی را برای ویژگی‌ها و مزایای ارائه شده توسط محصول یا خدمات شما بر اساس ترجیحات مشتری دارد. درست در همین زمان است که ورود محصول شما به بازار می‌تواند بیشترین تقاضا و فروش را به دنبال داشته باشد.

محصول رقیب

اگر محصولی مشابه محصول شما توسط کسب‌وکارهای رقیب ارائه شود، بدون شک بر تقاضای بازار و میزان فروش شما هم تاثیرگذار خواهد بود. ممکن است استراتژی رقیب این باشد که صبر کند تا محصول شما به بازار ارائه شود، و پس از این که مخاطبان با ویژگی‌های محصول آشنا شدند، با ارائه چند ویژگی جدید از رشد تقاضا به نفع خود استفاده کند. بنابراین باید از استراتژی رقیب برای ارئه محصول آگاه باشید.

کیفیت محصول

زمان عرضه شما ممکن است بر کیفیت محصول در عرضه نیز تأثیر بگذارد. چرخه عمر اغلب برای شرکت‌هایی که در تولید عجله می‌کنند، کوتاه و کیفیت محصول آنها پایین‌تر است. عرضه آزمایشی به عنوان اولین گام، اقدام هوشمندانه‌ای است. عرضه آزمایشی روشی است برای دریافت بازخورد واقعی مشتری در مورد اولین دسته از محصول، و تنظیم موج بعدی قبل از این که محصول به دست به مشتریان واقعی برسد.

آمادگی محصول

یک محصول را به محض این که کار کرد، باید منتشر کنید. تنها توقعی که از ارائه اولیه محصول می‌رود، این است که به درستی کار کند و خروجی درستی داشته باشد. نیازی نیست صبر کنید تا محصول شما رشد کند و توسعه یابد. شما می‌توانید قبل از اینکه محصول خود را بهینه‌سازی کنید، از آن سود ببرید. توسعه محصول یک فرآیند بی پایان است، یک مبارزه مادام العمر برای کمال که هرگز به دست نمی‌آید. پس منطقی نیست که معرفی و عرضه محصول را به کامل شدن آن موکول کنید. اگر قرار بود کمپانی اپل منتظر بهترین امکانات گوشی‌های آیفون بماند، هنوز هم نسخه اول آن را منتشر نکرده بود!


بیشتر بخوانید: چگونه محصولات خود را در اینترنت بفروشیم؟


تکنیک‌های معرفی محصولات به بازار

برای معرفی محصول به بازار تکنیک‌های زیادی وجود دارد که در ادامه به برخی از معروف‌ترین تکنیک‌ها اشاره می‌کنیم:

ارائه محصول به افراد سرشناس

یکی از راه‌های معرفی محصول و به طور کلی بازاریابی، استفاده از ظرفیت افراد مشهور و سرشناس و به اصطلاح سلبریتی‌ها و اینفلوئنسرها است. در این روش که اینفلوئنسر مارکتینگ هم نامیده می‌شود، شما از افراد سرشناس می‌خواهید که محصول شما را به جامعه مخاطب خود معرفی کند. در انتخاب اینفلوئنسرها باید دقت کنید، چون جامعه مخاطب آنها باید مصرف‌کننده محصول شما باشد.

ایجاد نیاز در بازار

بهترین راه برای متقاعد کردن مخاطبان، این است که به آنها یادآوری کنید که به محصول شما نیاز دارند. اگر در حال حاضر به محصول شما نیازی ندارند، باید این نیاز را خودتان ایجاد کنید! به خاطر داشته باشید که کمپانی اپل اول یک مشکل ایجاد می‌کند و سپس راه حال آن مشکل را به مشتریانش می‌فروشد! یعنی محصولاتی که برطرف کننده نیازی هستند که قبل از این اصلاً وجود نداشته است!

ایجاد نیاز در بازار


بیشتر بخوانید: تحقیقات بازاریابی (marketing research) چیست؟


تحریک بازار

پس از این که در مخاطبان ایجاد نیاز کردید، می‌توانید با تحریک بازار آنها را به خرید محصول خود ترغیب کنید. مثلاً ارائه تخفیف در یک زمان محدود پس از معرفی محصول، می‌تواند یک عامل قوی برای تحریک بازار باشد.

پیش فروش محصول

یکی دیگر از تکنیک‌های معرفی محصول به بازار، پیش فروش محصول جدید است. به خصوص زمانی که مشتریان قبلاً از محصولات شما استفاده کرده‌اند و به نوعی با آن درگیر شده‌اند. در چنین شرایطی پیش فروش کردن محصول با شرایط ویژه یا با در نظر گرفتن تخفیف، گزینه خوبی برای افزایش سهم شما از بازار است.

تعیین استراتژی برای معرفی محصول

سؤالات زیادی وجود دارد که باید هنگام توسعه استراتژی عرضه محصول از خودتان بپرسید. اما یک سوال که هرگز نباید پرسیده شود این است که آیا واقعاً نیاز به ایجاد یک استراتژی راه‌اندازی محصول دارید یا خیر. جواب این سوال همیشه مثبت است! در بازار رقابتی امروز، عرضه محصول بدون استراتژی و بازاریابی، با احتمال شکست بیشتری مواجه است. مهم نیست که محصول شما باکیفیت است، بدون استراتژی، شانس موفقیت شما به شدت کاهش می یابد.

استراتژی معرفی محصول جنبه‌های زیادی دارد و نادیده گرفتن یک یا چند مورد می‌تواند این فرایند را نابود کند. به عنوان مثال، بسیاری از برندها تمام وقت و منابع خود را بر روی رویداد معرفی محصول متمرکز می‌کنند، اما ارتباطات داخلی و برنامه‌ریزی قبل از عرضه را در نظر نمی‌گیرند. مزایای معرفی محصول را فراموش نکنید، بازگشت سرمایه (ROI) قوی و افزایش درآمد فروش تنها بخشی از این مزایا هستند. با استراتژی معرفی محصول، می‌توانید دامنه بازار خود را گسترش دهید و توجه مصرف‌کنندگانی را که قبل از عرضه محصول برند شما را نمی شناخته‌اند، جلب کنید. اکنون که اهمیت استراتژی راه‌اندازی محصول را می دانید، بیایید ببینیم تدوین استراتژی معرفی محصول را از کجا باید شروع کنیم.

اهداف خود را مشخص کنید

انتظار دارید چه چیزی از عرضه محصول خود به دست بیاورید؟ آیا صرفاً روی فروش متمرکز هستید؟ یا به دنبال ایجاد رابطه قوی‌تری با مشتریان خود هستید؟ آیا به دنبال این هستید که نشان دهید چرا محصول شما بهتر از محصول مشابه ارائه شده توسط یک رقیب است؟ شاید هم ترکیبی از هر سه مدنظر شما باشد. تعیین اهداف و به دنبال آن در نظر گرفتن مخاطبان هدف، به ایجاد بستر اولیه برای استراتژی معرفی محصول شما کمک می‌کند. می‌توانید از تکنیک SMART برای تسهیل فرآیند تفکر استفاده کنید:

  • S (Specific): اهداف شما مشخصاً چه چیزهایی هستند؟
  • M (Measurable): چگونه پیشرفت خود را اندازه گیری می‌کنید؟
  • A (Acjievable): آیا این هدف واقعاً قابل دستیابی است؟
  • R (Realistic): آیا این هدف واقع گرا و با ارزش‌های برند و اهداف بلند مدت شما مرتبط است؟
  • T (Timely): آیا زمان کافی برای رسیدن به این هدف در اختیار دارید؟

در مورد جامعه مخاطب تحقیق کنید

صرف نظر از این که چه زمانی محصولات جدید را منتشر می‌کنید، تلاش‌های تحقیقاتی شما در مورد مصرف‌کننده باید ادامه داشته باشد. برای تدوین استراتژی معرفی محصول، شما نه تنها باید مخاطبان هدف خود را برای این محصول خاص، بهتر تعریف کنید، بلکه باید نقاط ضعف آنها را نیز درک کنید تا بدانید بهترین راه برای بازاریابی محصول برای مخاطبان هدفتان چیست. آیا محصول برای مشتریان شما ارزش ایجاد می‌کند؟

راه پاسخ دادن به این سوال این است که یک شخصیت خریدار ایجاد کنید تا دقیقاً بدانید که مخاطب پیام تبلیغاتی شما چه کسانی هستند. شما باید بدانید که مشتریان شما از چه ویژگی‌هایی بیشتر استقبال می‌کنند. باید بدانید که آنها بیشتر از چه کانال‌های بازاریابی استقبال می‌کنند و چگونه باید داستان برند و محصول خود را برای آنها تعریف کنید تا با آن درگیر شوند.

در مورد رقبایتان تحقیق کنید

دانستن اینکه رقیبان شما چه کسانی هستند و چه کاری انجام می‌دهند نیز مهم است. بدون آگاهی از محصولات رقیبان و فعالیت‌های بازاریابی آنها، ممکن است در نهایت محصولی را راه‌اندازی کنید یا کمپین بازاریابی انجام دهید که توانایی رقابت با آنها را ندارد. در مورد وب‌سایت‌های آنها، صفحات رسانه‌های اجتماعی و موفقیت و شکست محصول آنها تحقیق کنید. ببینید از چه روش‌هایی جواب گرفته‌اند و چه روش‌هایی موجب شکست آنها شده است؟ محصولات آنها چه ویژگی‌هایی را ارائه می‌دهند و چگونه برای مصرف‌کننده مفید هستند؟ محصول شما چه تفاوتی با محصول رقیبتان دارد و چه ویژگی‌هایی آن را بهتر می‌کند؟

در مورد رقبایتان تحقیق کنید


بیشتر بخوانید: ​​​​​​​بخش بندی بازار یا سگمنتیشن مشتریان چیست؟


هنگام تدوین استراتژی معرفی محصول، حتماً مثال‌های مشخصی در مورد این که چرا محصول شما بهتر از محصول رقیب است، ارائه دهید. بدون شناسایی این نکات کلیدی، مخاطبان هدف شما ممکن است تمایلی به خریدن محصول شما نداشته باشند، چون جایگزین دیگری برای آن در بازار وجود دارد. مشتری باید بداند که چرا باید محصول شما را به محصول رقبا ترجیح بدهد.

تبلیغ و بازاریابی کنید

ایجاد یک برنامه بازاریابی می‌تواند به اندازه تدوین استراتژی معرفی محصول، وقت گیر باشد. مطمئناً این چیزی نیست که بتوان آن را جزئی و بی‌اهمیت در نظر گرفت. شما به یک تیم بازاریابی نیاز دارید تا یک پیام تبلیغاتی متقاعدکننده طراحی کند و داستان برند و محصول شما را تدوین کند. داستان محصول باید به مصرف کنندگان توضیح دهد که چرا به آن محصول نیاز دارند و چرا باید محصول شما را به جای رقبا انتخاب کنند. انجام این کار همیشه آسان نیست؛ اغلب اوقات، مدیران سازمان فراموش می‌کنند که چیزها را از دیدگاه مصرف‌کننده ببیند.

کانال‌های تبلیغاتی را درست انتخاب کنید

کدام کانال‌های بازاریابی برای تحقق اهداف شما بهتر عمل می‌کنند؟ بازاریابی ایمیلی، بازاریابی رسانه‌های اجتماعی و سایر استراتژی‌های بازاریابی دیجیتال این روزها بسیار رایج هستند، اما نحوه استفاده از این کانال‌ها می‌تواند تفاوت بزرگی در موفقیت استراتژی معرفی محصول شما ایجاد کند. به عنوان مثال، فیسبوک یک پلتفرم تبلیغاتی عالی با قابلیت هدف‌گیری پیشرفته مخاطب ارائه می‌دهد. شما می‌توانید از میان محدود کردن جمعیت هدف را از طریق گزینه‌هایی که این شبکه اجتماعی در اختیار شما قرار می‌دهد، انجام بدهید و مطمئن شوید که بودجه تبلیغات خود را برای مخاطبانی که به محصول شما اهمیت نمی‌دهند، هدر نمی‌دهید.

ویدئوها روشی بسیار تاثیرگذار برای بیان داستان هستند. تبلیغات ویدئویی به راحتی قابل اشتراک‌گذاری هستند، که می‌تواند به گسترش دامنه بازاریابی شما به شیوه‌ای مقرون به صرفه کمک کند. ترکیب قدرت ویدئو با پتانسیل تعامل بازاریابی رسانه‌های اجتماعی با یک ویدیوی رسانه اجتماعی را در نظر بگیرید. این یک راه عالی برای ارتقای سطح بازاریابی شبکه‌های اجتماعی و ارائه یک تصویر جذاب به مخاطبان است که شما را از رقبا متمایز می‌کند.

یک رویداد معرفی محصول برگزار کنید

همزمان با تدوین استراتژی معرفی محصول و کمپین بازاریابی، یک رویداد معرفی محصول هم باید برگزار کنید. برگزاری یک رویداد معرفی محصول برای ایجاد آگاهی در مخاطبان ضرورت دارد. همچنین یک رویداد چشمگیر می‌تواند در شبکه‌های اجتماعی سر و صدا به راه بیندازد و همه معادلات را به نفع شما تغییر دهد.

برنامه‌ریزی رویداد معرفی محصول خود را حداقل از 4 تا 6 ماه قبل شروع کنید تا در آخرین لحظه برای رسیدگی به چیزی عجله نکنید. برای تولید محتوای بازاریابی، آماده‌سازی مکان برای رویداد، برنامه‌ریزی برای پذیرایی و سرگرمی و بسیاری از جزئیات کوچکتر (که ممکن است زیاد مهم به نظر نرسند، اما مخاطبان شما مطمئناً آنها را به خاطر می آورند و در مورد آنها صحبت می‌کنند) به زمان زیادی نیاز دارید.

ممکن است بخواهید به جای یک رویداد فیزیکی، به برگزاری یک رویداد مجازی فکر کنید. برگزاری رویدادهای مجازی که به دلیل شیوع کووید محبوبیت یافته است، مقرون به صرفه‌تر هستند و مخاطبان بیشتری را هم هدف گیری می‌کنند. پیشرفت‌های فناوری به شما این امکان را می‌دهد که فرصت‌های منحصر به فردی را برای شرکت‌کنندگان خود فراهم کنید تا محصولات شما را مشاهده کنند.

جمع‌بندی

صرف نظر از کیفیت و کارایی محصولی که ارائه می‌کنید، اگر فرایند معرفی محصول به بازار را درست و حساب شده انجام ندهید، چیزی جز شکست در انتظار شما نیست. این فرایند مراحل متعددی دارد که برخی را قبل از ارائه و برخی دیگر را بعد از ارائه محصول به بازار باید انجام دهید. حتی اگر محصول شما بر رقبا برتری داشته باشد، اگر فاکتورهایی مثل زمان را در نظر نگیرید یا با تکنیک‌های معرفی محصول آشنایی نداشته باشید، به نتایج مورد انتظار خود دست پیدا نخواهید کرد.

faq

معرفی محصول به بازار مراحلی دارد که برخی از آنها را پیش از معرفی باید انجام بدهید. برخی از مراحل هم زمان با معرفی و برخی دیگر هم بعد از معرفی محصول به بازار انجام می‌شوند

زمان‌بندی برای معرفی محصول و جذب مشتری یکی از عواملی است که پیروزی یا شکست کسب‌وکار شما را رقم می زند.

همچنین بخوانید
در این مقاله از سایت وب24 شما را با مفهوم بنچ مارک و نحوه بنچ مارکینگ و مزایای الگو برداری از دیگران آشنا خواهیم کرد.
در این مقاله از سایت وب24 شما را با مفاهیم ATL، BTL و TTL در بازاریابی و تبلیغات آشنا خواهیم کرد.
بازاریابی برونگرا چیست و چه مزایایی دارد؟ مفهوم بازاریابی برونگرا را در این مطلب از سایت وب24 بخوانید.
CRM چیست و چه کاربردی دارد؟ مفهوم و کاربرد سیستم مدیریت ارتباط مشتری سی آر ام را در وب 24 بخوانید.
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha