تبلیغات اینترنتی چیست و چه مزایایی دارد؟

دسترسی به گوشی‌های هوشمند روز به روز بیشتر می‌شود و از سوی دیگر شبکه‌های اجتماعی هم رواج بیشتری یافته‌اند. در حال حاضر ابزارهای زیادی برای تبلیغات و هدف قرار دادن مخاطبان در اختیار صاحبان کسب و کارها قرار دارد که نسبت به ابزارها و کانال‌های تبلیغات سنتی، بازدهی و اثربخشی بیشتری دارند و هدفمندتر عمل می‌کنند. در این مقاله انواع تبلیغات اینترنتی و مزایای آنها را با هم مرور می‌کنیم. می‌خواهیم بدانیم کدام یک از تبلیغات اینترنتی بیشترین تأثیر را دارد؟

تبلیغات اینترنتی


بیشتر بخوانید: دیجیتال مارکتینگ چیست؟


تبلیغات اینترنتی چیست؟

تبلیغات اینترنتی یا Online Advertising که به نام تبلیغات دیجیتال یا تبلیغات آنلاین نیز شناخته می‌شود، نوعی بازاریابی و تبلیغات است که از اینترنت برای تبلیغ محصولات و خدمات و معرفی آن به مخاطبان و کاربران پلتفرم‌های اینترنتی استفاده می‌کند. کانال‌های مورد استفاده توسط تبلیغات دیجیتال عبارتند از وب‌سایت‌ها، یوتیوب، بنرهای آنلاین، رسانه‌های اجتماعی، ایمیل، توییتر و.... تبلیغات اینترنتی موارد گسترده‌ای از جمله بازاریابی ایمیلی، بازاریابی موتورهای جستجو  (SEM)، بازاریابی رسانه‌های اجتماعی، تبلیغات نمایشی یا بنری و تبلیغات موبایلی است.

مانند سایر رسانه‌های تبلیغاتی، تبلیغات آنلاین هم شامل یک ناشر است که تبلیغات را در محتوای آنلاین خود منتشر می‌کند. در فرایند تبلیغات آنلاین یک تبلیغ کننده هم وجود دارد که تبلیغات را برای نمایش در محتوای ناشر ارائه می‌دهد. تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی مزایای زیادی دارد، می‌توانید مخاطبان خود را در شبکه‌های مختلف هدف گیری کنید، از انواع فرمت‌های تبلیغاتی به گونه‌ای استفاده کنید که با اهداف تجاری شما همسو باشد، و بر فعالیت‌های تبلیغاتی خاصی که منجر به فروش و توسعه کسب و کار شما می‌شوند، سرمایه‌گذاری کنید.

مزایای تبلیغات اینترنتی نسبت به تبلیغات سنتی

در مقابل تبلیغات اینترنتی، تبلیغات سنتی قرار دارد که از طریق کانال‌ها یا رسانه‌های سنتی انجام می‌شود. کانال‌های مورد استفاده در تبلیغات سنتی عبارتند از تلویزیون، رادیو، روزنامه‌ها و مجلات، تابلوهای تبلیغاتی، بروشور و... بازاریابی سنتی سال‌ها تقریباً تنها روش بازاریابی بود تا این که اینترنت در دهه 1990 توسعه یافت و تبلیغات اینترنتی رواج پیدا کرد. تبلیغات اینترنتی از جهات مختلفی بر تبلیغات سنتی برتری دارد که در ادامه شرح می‌دهیم:

قابلیت اندازه‌گیری در تبلیغات اینترنتی

بازاریابی دیجیتال اغلب قابل اندازه‌گیری‌تر از بازاریابی سنتی است. برای سنجش اثربخشی تبلیغات سنتی باید از مخاطبان نظرسنجی کنید که آن هم مشکلات خود را دارد. در حالی که برای سنجش اثربخشی تبلیغات اینترنتی ابزارهای پیشرفته‌ای وجود دارد.


معرفی خدمات وب24:  طراحی سایت با کدنویسی اختصاصی


کاهش هزینه‌ها در تبلیغات اینترنتی

انتشار تبلیغات در رسانه‌های سنتی معمولاً پرهزینه است. در مقابل تبلیغات اینترنتی به صورت رایگان و بخشی از آن با هزینه بسیار کمتر قابل انجام است. با استفاده از این نوع تبلیغات می‌توانید در بودجه تبلیغاتی خود تا حد زیادی صرفه‌جویی کنید.

کاهش هزینه‌ها در تبلیغات اینترنتی

انعطاف‌پذیری در تبلیغات اینترنتی

بازاریابی سنتی به شما اجازه نمی‌دهد به تغییرات بازار به سرعت پاسخ دهید. در مقابل در تبلیغات اینترنتی چنانچه نیاز به تغییر باشد، می‌توانید به سرعت استراتژی خود را تغییر بدهید و در مسیر جدیدی گام بردارید.

هدف‌گیری مخاطبان در تبلیغات اینترنتی

در تبلیغات آنلاین، هدف‌گیری مخاطبان بسیار دقیق‌تر و جزئی‌تر از تبلیغات سنتی انجام می‌شود. می‌توانید مخاطبان را بر اساس سن، جنسیت، تحصیلات، محل زندگی، علائق و حتی ساعت‌های فعالیت در فضای مجازی هدف بگیرید که بازدهی هزینه تبلیغات را تا حد زیادی افزایش می‌دهد.

تاریخچه تبلیغات اینترنتی

در 27 اکتبر 1994، دنیای تبلیغات برای همیشه با یک تصویر گرافیکی کوچک متحول شد که حاوی چند کلمه کنجکاوکننده بود: "تا به حال اینجا کلیک کرده اید؟ الآن کلیک کنید!" و این آغاز عصر تبلیغات بنری بود. این تبلیغ شرکت AT&T توسط HotWierd منتشر شده بود، یک نشریه دیجیتالی که به راهی برای درآمدزایی نیاز داشت. این نشریه طرحی را اجرا کرد تا بخش‌هایی از وب‌سایت خود را برای فروش فضا به تبلیغ‌کنندگان اختصاص بدهد و مبلغی را از تبلیغ کنندگان برای اشغال آنها برای یک دوره زمانی مشخص دریافت کند.

بازدهی بالای این تبلیغ برای شرکت AT&T و مبلغ 30 هزار دلاری که این شرکت به نشریه HotWierd پرداخت کرد، باعث استقبال سایت‌ها و صاحبان کسب و کارها از این روش جدید شد و در سال 1995، تبلیغات بنری هدفمندتر از قبل اجرا شد. در سال 1999 یک موتور جستجو به نام GoTo که بعدها Yahoo آن را خرید، برای اولین بار جستجوی تبلیغاتی را پایه گذاری کرد. تبلیغات کلیکی هم بعدتر توسط همین موتور جستجو طراحی و اجرا شد و منبع درآمد خوبی برای آن ایجاد کرد.

گام بعدی را شرکت فیسبوک در سال 2006 برداشت. فیسبوک ابتدا تبلیغات اینترنتی را با درج بنر و لینک‌های حمایت شده شروع کرد و بعدها تبلیغات را طوری توسعه داد که علایق کاربران و موقیعت جغرافیایی آنها را هدف می گرفت. با رواج شبکه‌های اجتماعی و ظهور گوشی‌های هوشمند، روش‌های تبلیغات اینترنتی و بازاریابی دیجیتال با سرعت فزاینده‌ای توسعه یافت و به جایی رسید که امروز در آن قرار داریم.


معرفی خدمات وب24: طراحی سایت گردشگری با کدنویسی


انواع تبلیغات اینترنتی

تبلیغات اینترنتی بر اساس رسانه‌ای که آن را منتشر می‌کند، در چند نوع دسته‌بندی می‌شود که در ادامه هر یک را شرح می‌دهیم:

تبلیغات موتورهای جستجو (گوگل ادز و سئو)

تبلیغات موتورهای جستجو یا Search Engine Advertising (SEA) شاخه‌ای از بازاریابی دیجیتالی و تبلیغات اینترنتی است که به واسطه پرداخت هزینه به موتورهای جستجو در قبال دریافت کلیک از کاربران انجام می‌شود. این نوع از تبلیغات، اثربخشی بسیار بالایی دارد، زیرا کاربرانی را هدف قرار می‌دهد که با کلیدواژه‌های خاصی به دنبال کالا یا خدمات موردنظرشان می‌گردند. موضوع مهم این است که شما به عنوان مالک یک کسب و کار، کلیدواژه درستی را برای اجرای کمپین تبلیغاتی خود انتخاب کنید. مثلاً اگر کسب و کار شما تولید و فروش کفش است، می‌توانید کلیدواژه خرید کفش را در کنار اطلاعات جغرافیایی کاربران هدف قرار دهید.

تبلیغات موتورهای جستجو در گوگل به واسطه گوگل ادز انجام می‌شود. در گوگل، کسب و کارهایی که از این سرویس تبلیغاتی استفاده کرده‌اند، در صفحه اول نتایج جستجو نمایش داده می‌شوند و با برچسب Ad (مخفف Advertised) از نتایج عمومی یا ارگانیک جستجو تفکیک می‌شوند. هزینه تبلیغات موتورهای جستجو به ازای تعداد کلیک‌های دریافت شده و محاسبه می‌شود و به همین دلیل به صرفه است و نرخ تبدیل بالایی دارد.

موتورهای جستجو انواع دیگری از امکانات را به صورت رایگان در اختیارمدیران سایت‌ها قرار می‌دهند که یکی از آنها تبلیغ از طریق سئو است. سایر سایت‌هایی که در صفحه اول نتایج جستجوی گوگل ظاهر می‌شوند، به صورت ارگانیک و طبیعی به این صفحه راه یافته‌اند و گوگل در قبال حضور آنها در صفحه اول، پولی دریافت نکرده است. انچه باعث می‌شود این سایت‌ها به صفحه اول نتایج جستجوی گوگل راه پیدا کنند، بهینه‌سازی سایت است. در این فرایند با اجرا کردن یک سری از تکنیک‌ها، می‌توانید راه خود را به صفحه اول باز کنید.

تبلیغات موتورهای جستجو (گوگل ادز و سئو)

تبلیغات ایمیلی

بر اساس آمارهای موجود در سال 2020 بیش از 4 میلیارد حساب ایمیل فعال وجود داشته و 306 میلیارد ایمیل ارسال و دریافت شده است. انتظار می‌رود تعداد حساب‌های فعال ایمیل در سال 2025 به 4 میلیارد و 600 میلیون برسد. با این حساب ایمیل را می‌توان یکی از کانال‌های مهم بازاریابی و تبلیغات به شمار آورد که مخاطبان زیادی دارد.

تبلیغات ایمیلی نوعی از تبلیغات اینترنتی است که از طریق ایمیل انجام می‌شود و به موجب آن گیرنده با دریافت پیام‌های تبلیغاتی از یک برند موافقت کرده است. در این شکل از تبلیغات، بازاریابان به دنبال کسب مجوز از مشتریان بالقوه خود قبل از ارسال ایمیل هستند. تبلیغات ایمیلی تنها در صورتی موثر است که گیرندگان انتظار داشته باشند از شما ایمیل دریافت کنند.

ارسال ایمیل تبلیغاتی برای کسانی که مخاطب یک کسب و کار نیستند، به شهرت فرستنده لطمه می‌زند. چون گیرندگان ممکن است تمایلی به دریافت ایمیل‌های تبلیغاتی که در آنها مشترک نشده‌اند، نداشته باشند. نمونه‌ای از تبلیغات ایمیلی مجوز، خبرنامه ایمیلی است که برای مشتریان یک برند خاص ارسال می‌شود. خبرنامه‌ها معمولاً مشترکین را از محصولات جدید، رویدادهای آینده یا اخبار مطلع می‌کنند.

تبلیغات همسان

تبلیغات همسان یا Native به شکلی از تبلیغات پولی گفته می‌شود که در آن تبلیغات با ظاهر، احساس و عملکرد قالب رسانه‌ای که در آن ظاهر می‌شوند، مطابقت دارند. برخلاف تبلیغات بنری یا نمایشی ، تبلیغات بومی واقعاً شبیه تبلیغات نیستند، بنابراین تعامل کاربر با صفحه را مختل نمی‌کنند. این کلید تعریف تبلیغات بومی است:  تبلیغات بومی خواننده را در معرض محتوای تبلیغاتی قرار می‌دهد بدون این که به صورت مستقیم به تبلیغاتی بودن آن اشاره‌ای شده باشد.

تبلیغات همسان که در یک رسانه دیجیتالی منتشر می‌شود، باید با سایر محتواهایی که در آن رسانه منتشر شده و منتشر خواهند شد، همخوانی داشته باشد. بنابراین در این نوع تبلیغات از کلمات رایجی که در انواع تبلیغات می‌بینیم، خبری نیست؛ کلماتی مانند خرید، ثبت نام و فروش. در این نوع از تبلیغات، مخاطب به صورت غیرمحسوس به سمت هدف سوق داده می‌شود. نمونه‌هایی از این نوع تبلیغات را می‌توانید در اینستاگرام ببینید.

تبلیغات موبایلی

طبق تعریف، تبلیغات موبایلی به هر شکلی از تبلیغات اینترنتی اطلاق می‌شود که در گوشی‌های هوشمند و دستگاه‌های تلفن همراه و حتی تبلت‌ها و کتاب‌خوان‌های الکترونیکی ظاهر می‌شود. این تعریف تمام کانال‌های تعاملی را شامل می‌شود که توسط تبلیغ کنندگان برای برقراری ارتباط یا تبلیغ اطلاعات برند، اخبار یا پیشنهادات، از طریق دستگاه‌های تلفن همراه یا شبکه‌ها استفاده می‌شود. تبلیغات موبایلی می‌تواند شامل هر چیزی از پیشنهادات پیامکی، تبلیغات بنری در وب‌سایت‌ها، تبلیغات در برنامه‌ها و بازی‌های دانلود شده و موارد دیگر باشد.

تحقیقات نشان می‌دهد که 79 درصد از مردم همیشه تلفن‌های هوشمند خود را همراه خود دارند. از آنجا که گوشی‌های تلفن همراه بیشتر مواقع به اتصال اینترنت مجهز هستند، خیل عظیمی از کاربران گوشی‌های هوشمند تقریبا همیشه آنلاین هستند. این باعث ایجاد یک پایگاه جامع از مشتریان بالقوه می‌شود که برندها می‌توانند مخاطبان خود را در ان پیدا کنند و هدف قرار دهند.

تبلیغات شبکه‌های اجتماعی

تبلیغات رسانه‌های اجتماعی نوعی بازاریابی دیجیتال است که از شبکه‌های اجتماعی مانند فیسبوک، توییتر و اینستاگرام برای ارائه تبلیغات پولی به مخاطبان هدف شما استفاده می‌کند. تبلیغات رسانه‌های اجتماعی راهی سریع و موثر برای ارتباط با مصرف کنندگان و تقویت کمپین‌های بازاریابی شما هستند.

با استفاده از منابع داده‌های مختلف، تبلیغ‌کنندگان می‌توانند مخاطبان خود را هدف قرار دهند و محتوای شخصی‌سازی شده را بر اساس جمعیت‌شناسی و رفتار کاربر ارائه دهند. هنگامی که یک برند در رسانه‌های اجتماعی به مخاطب معرفی می‌شود، تبلیغ کنندگان ممکن است تعاملات و تبدیل‌های بیشتری را دریافت کنند. تبلیغات رسانه‌های اجتماعی نیز مقرون به صرفه هستند و بازدهی بالایی دارند.

تبلیغات اپلیکیشنی

تبلیغات اپلیکیشنی یا درون برنامه‌ای یک استراتژی کسب درآمد برای توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌های موبایلی است که در آن توسعه‌دهندگان برنامه برای ارائه تبلیغات در برنامه خود پول دریافت می‌کنند. تبلیغات اپلیکیشن موبایل از طریق یک شبکه تبلیغاتی اپلیکیشن موبایل ارائه می‌شود که تبلیغ کنندگان و توسعه دهندگان را به هم متصل می‌کند. این اپلیکیشن از شبکه درخواست تبلیغ می‌کند و شبکه از الگوریتم‌هایی برای شناسایی و ارائه بالاترین آگهی به کاربر در زمان واقعی استفاده می‌کند.


معرفی خدمات وب24: طراحی سایت وردپرس 


تبلیغات اپلیکیشنی

تبلیغات بنری

به زبان ساده، تبلیغات بنری نوعی تبلیغات دیجیتال است که پیام تبلیغاتی را به واسطه بنرهای دیجیتالی به مخاطب انتقال می‌دهد. بنرها تبلیغات گرافیکی خلاقانه‌ای هستند که در وب‌سایت‌ها نمایش داده می‌شوند، به این امید که ترافیک را به سایت تبلیغ‌کننده هدایت کنند، آگاهی از برند ایجاد کنند یا فروش را افزایش دهند. بنر ممکن است حاوی متن، تصاویر گرافیکی یا ویدئوهای تبلیغاتی باشد.

برای تعیین این که آیا تبلیغات بنری موثر بوده است یا خیر، باید به CTR یا نرخ کلیک یک آگهی نگاه کنید. معیار نرخ کلیک به عنوان تعداد کلیک‌هایی که یک تبلیغ دریافت می‌کند، تقسیم بر تعداد دفعاتی که تبلیغ نشان داده شده است یا تعداد نمایش‌هایی که تبلیغ دریافت کرده است تعریف می‌شود. هر چه CTR یک آگهی تبلیغاتی بالاتر باشد، آن تبلیغ ممکن است موثرتر باشد.

تبلیغات ریمارکتینگ یا ریتارگتینگ

بدیهی است که همه افرادی که از سایت شما بازدید می‌کنند، خرید نمی‌کنند. برخی از مخاطبان بدون هیچ اقدام خاصی سایت شما را ترک می‌کنند. اما نوعی از بازاریابی وجود دارد که دقیقاً همین افراد را هدف قرار می‌دهد. به این فرایند بازاریابی مجدد یا ریمارکتینگ گفته می‌شود. در فرآیند ریمارکتینگ وقتی کسی به سایت شما مراجعه می‌کند، کوکی‌های سایت شما در مرورگر او ذخیره می‌شوند و تبلیغات کلیکی که بعد از مراجعه به سایت شما مشاهده می‌کند، مربوط به برند شما است.

نوع دیگری از تبلیغات اینترنتی به نام تبلیغات ریتارگتینگ یا هدف‌گذاری مجدد هم وجود دارد که معمولاً از طریق ارسال ایمیل انجام می‌شود. در ریتارکتینگ شما ابتدا کاربری را که وارد سایت شما شده، درگیر می‌کنید و از او اطلاعاتی دریافت می‌کنید که شامل آدرس ایمیل هم هست. سپس از طریق همین آدرس ایمیل او را هدف تبلیغات ایمیلی خود قرار می‌دهید و سعی می‌کنید او را از یک بازدیدکننده سایت، به یک مشتری تبدیل کنید. ریمارکتینگ به صورت ناخودآگاه و بر اساس کوکی‌های سایت انجام می‌شود. در حالی که در ریتارگتینگ، کاربر به صورت آگاهانه اطلاعات خود را در اختیار شما قرار می‌دهد.

کدام یک از تبلیغات اینترنتی بیشترین تأثیر را دارد؟

سوالی که مطرح می‌شود این است که کدام یک از انواع تبلیغات اینترنتی بیشترین بازدهی را دارند. برای این سوال جواب مشخصی وجود ندارد. در واقع برای انتخاب نوع تبلیغات اینترنتی، باید به استراتژی تبلیغات و بازاریابی خود رجوع کنید. بسته به این که هدف شما از تبلیغات چیست، می‌توانید هر یک از آنها را انتخاب کنید و یا با ترکیب کردن چند روش، شانس خود را بالاتر ببرید. این هدف ممکن است آگاهی مخاطب از برند، افزایش فروش، افزایش بازدید سایت یا نصب اپلیکیشن، دریافت اطلاعات از کاربران، معرفی یک محصول جدید و... باشد.

بنابراین در انتخاب روش تبلیغ اینترنتی، ابتدا باید هدف خود را از تبلیغات مشخص کنید و سپس گزینه‌ای را انتخاب کنید که بهترین کاربرد را برای تحقق هدف شما داشته باشد. به عنوان مثال اگر کسب و کار شما به واسطه یک اپلیکیشن موبایلی انجام می‌شود، تبلیغات اپلیکیشنی می‌تواند گزینه بسیار خوبی برای افزایض تعداد نصب آن باشد.

جمع‌بندی

اگرچه تبلیغات سنتی هنوز هم در بین کسب و کارها طرفدارانی دارد، اما با رواج استفاده از گوشی‌های هوشمند و دسترسی گسترده کاربران گوشی‌های هوشمند به اینترنت، دریچه تازه‌ای به روی صاحبان کسب و کارها باز شده که از جهات مختلفی منابع انها را تضمین می‌کند. تبلیغات اینترنتی هزینه‌های کسب و کارها را تا حد زیادی کاهش داده اند و چون قابلیت هدف گیری دقیق کاربران را دارند، روز به روز محبوب تر می‌شوند. برای انتشار تبلیغات از طریق اینترنتی، کانال‌های زیادی وجود دارد که در این مقاله معرفی کردیم و مزایای هر یک را برشمردیم. امیدواریم این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد.

faq

تبلیغات اینترنتی نوعی بازاریابی و تبلیغات است که از اینترنت برای تبلیغ محصولات و خدمات و معرفی آن به مخاطبان و کاربران پلتفرم‌های اینترنتی استفاده می‌کند.

در واقع برای انتخاب نوع تبلیغات اینترنتی، باید به استراتژی تبلیغات و بازاریابی خود رجوع کنید. بسته به این که هدف شما از تبلیغات چیست، می‌توانید هر یک از آنها را انتخاب کنید و یا با ترکیب کردن چند روش، شانس خود را بالاتر ببرید.

همچنین بخوانید
در این مقاله از سایت وب24 شما را با مفهوم بنچ مارک و نحوه بنچ مارکینگ و مزایای الگو برداری از دیگران آشنا خواهیم کرد.
در این مقاله از سایت وب24 شما را با مفاهیم ATL، BTL و TTL در بازاریابی و تبلیغات آشنا خواهیم کرد.
بازاریابی برونگرا چیست و چه مزایایی دارد؟ مفهوم بازاریابی برونگرا را در این مطلب از سایت وب24 بخوانید.
CRM چیست و چه کاربردی دارد؟ مفهوم و کاربرد سیستم مدیریت ارتباط مشتری سی آر ام را در وب 24 بخوانید.
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha