آموزش برچسب گذاری اصولی در سایت‌های وردپرسی

یکی از مواردی که هنوز هم خیلی به اشتباه آن را انجام می‌دهند، نحوه برچسب‌گذاری در سایت‌هاست که فکر می‌کنند تگ‌ها، همان کلمات کلیدی هستند. اما از آنجایی که انجام اصولی این کار اهمیت بسیار زیادی دارد، در این مطلب علاوه بر کاربردهای رایج برچسب‌ها در وردپرس، نحوه اضافه کردن برچسب‌ها را نیز برای شما شرح خواهیم داد.

بعضی از سایت‌ها، تگ‌های بسیار زیادی دارند که خیلی از آنها را خودشان ساخته‌اند و شاید فقط یک بار از آن برچسب استفاده کرده‌اند. اما نکته مهم اینجاست که تعداد زیاد تگ لزوما به این معنا نیست که کار خوبی می‌کنید یا به کاربر کمک می‌کنید. در واقع اگر اشتباه کنید، مهم‌ترین آسیب به خودتان وارد می‌شود.

ایجاد برچسب در وردپرس


بیشتر بخوانید: برچسب یا Tag چیست ؛ راهنمای کامل برچسب گذاری در سئو


کاربرد برچسب‌ها در وردپرس چیست؟

هر وب‌سایت وردپرسی لزوما باید امکان برچسب‌گذاری یا ایجاد تگ‌ را داشته باشد. این امکان اصولا در صفحه‌ ویرایشگر نوشته‌ها در دسترس خواهد بود. اما کاربرد این برچسب‌ها چیست؟

برچسب‌ گذاری در وردپرس یکی از مهم‌ترین کارهایی‌ است که در راستای سئو و بهینه‌سازی وب‌سایت‌ باید انجام شود. به عبارت دیگر راهکار رعایت اصول سئو داخلی برچسب گذاری است.

برچسب گذاری در وردپرس به شما کمک‌ می‌کند تا بتوانید محتواهای موردنظرتان که در یک موضوع یا گروه مشخص قرار دارند را دسته‌بندی کنید. به عنوان مثال ممکن است شما روی سایت خودتان دسته‌بندی محصولات گوشی هوشمند، تلویزیون، تبلت، یخچال‌فریزر و... داشته باشید. اما با تعریف تگ سامسونگ می‌توانید همه محصولات مربوط به این برند را در یک گروه قرار دهید.

آموزش اضافه کردن برچسب در وردپرس

برای برچسب گذاری در وردپرس داشتن سطح معینی از دانش پیرامون برچسب‌های وردپرس الزامی است. زیرا در صورتی که دانش کافی در مورد ایجاد برچسب را نداشته باشید، ممکن است سبب گمراهی بازدیدکنندگان و از دست رفتن امتیاز سایت بشوید.

بنابراین پیش از اقدام به ایجاد تگ در وردپرس، باید بدانید برچسب‌ها را چگونه ایجاد و مدیریت کنید. در ادامه راهنمای کاملی از مراحل اضافه کردن برچسب در وردپرس را با هم مرور می‌کنیم:
در فرآیند برچسب گذاری وردپرس انجام مراحل زیر به ترتیبی که آورده می‌شود الزامی است:

  • با وارد کردن نام کاربری و رمز عبور وارد پیشخوان وردپرس وب‌سایت‌تان می‌شوید.
  • از طریق منو نوشته‌ها که در سمت راست صفحه قرار دارد، زیرمنو برچسب‌ها را انتخاب می‌کنید.
  • در سمت راست صفحه‌ برچسب‌ها، فیلدهای خواسته شده را پر کرده و یک برچسب جدید ایجاد کنید. در ضمن برچسب‌های ایجاد شده نیز در سمت چپ همین صفحه قرار دارد که می‌توانید مدیریت‌شان کنید.

فیلدهایی که باید برای ایجاد برچسب‌ها پر کنید شامل موارد زیر است:

  • نام: شامل کلمه‌ای می‌شود که قصد دارید به عنوان برچسب نمایش داده شود.
  • نامک: مربوط به کلمه‌ای است که در لینک برچسب ایجاد شده نمایش داده می‌شود. معمولا توصیه کارشناسان این است که نامک معادل انگلیسی نام برچسب باشد.
  • توضیح: شامل توضیحات شما پیرامون برچسب ایجاد شده می‌شود. تکمیل این بخش برای آشنایی بیش‌تر بازدیدکنندگان با برچسب‌ها بسیار مهم است.

در آخر نیز با کلیک روی گزینه افزودن برچسب، تغییرات انجام شده را ذخیره و فرآیند ایجاد تگ وردپرس را به پایان می‌برید. اما این‌ پایان ماجرا نیست؛ گاهی ممکن است شما نیاز داشته باشید که برچسب ایجاد شده را ویرایش و مدیریت کنید. نحوه ویرایش و مدیریت برچسب‌‌های ایجاد شده در وردپرس نیز شامل مراحلی می‌شود که باید به ترتیب آن‌ها را انجام دهید. در ادامه این مراحل را مرور می‌کنیم:

  • وارد قسمت برچسب‌ها در وردپرس شوید.
  • از طریق جدول سمت چپ صفحه، برچسب مورد نظرتان را جستجو کنید.
  • بعد از انتخاب تگ مورد نظرتان، می‌توانید یکی از گزینه‌های ویرایش، ویرایش سریع، پاک کردن و نمایش را به دلخواه انتخاب کنید.

عدم استفاده از تعداد زیادی برچسب در صفحه‌های سایت

هر کدام از این گزینه‌ها کارایی مخصوصی دارند که به شرح آن‌ها خواهیم پرداخت:

  • گزینه ویرایش به شما اجازه می‌دهد تمام اطلاعات برچسب را تغییر دهید.
  • گزینه ویرایش سریع به شما اجازه می‌دهد به صورت سریع و بی آن‌که نیاز باشد به صفحه جدیدی بروید، نام و نامک را تغییر دهید.
  • واضح است که گزینه پاک کردن نیز برچسب ایجاد شده را حذف خواهد کرد.
  • آخرین گزینه، نمایش است که با کلیک بر روی آن ظاهر برچسب را مشاهده خواهید کرد؛ این گزینه در واقع به شما این امکان را می‌دهد که برچسب مورد نظرتان را پیش از حذف یا ویرایش چک کنید.

نکاتی که باید در هنگام ایجاد برچسب‌ها در وردپرس بدانید

به طور کلی اگر موارد زیر را هنگام برچسب‌ گذاری در وردپرس رعایت کنید، تگ‌های ایجاد شده در حالت استانداردی قرار خواهند داشت:

  • انتخاب نام‌های اصولی برای برچسب‌ها
  • ایجاد تفاوت میان نام دسته‌بندی و برچسب‌ها
  • تفاوت میان عنوان صفحه و نام برچسب‌
  • پرهیز از زیاده‌روی در برچسب‌گذاری

هنگامی که یک برچسب به پستی اضافه می‌کنید، در واقع یک صفحه بایگانی جدید ساخته می‌شود و تمام اطلاعات و مقالات مربوط به آن برچسب در آن قرار می‌گیرد. وردپرس برای برچسب‌هایی که تازه ایجاد می‌کنید به صورت خودکار این صفحه بایگانی را می‌سازد.

توجه کنید که نباید بدون رعایت اصول برچسب ایجاد کنید و به شکلی بی رویه برای هر محتوا ده‌ها صفحه بایگانی بسازید. این کار تجربه خوبی را برای کاربر رقم نمی‌زند و گوگل هم نمی‌تواند یک ساختار کلی از محتواهای مرتبط را در قالب آرشیوی یکدست درک کند.

به خاطر داشته باشید که هنگام ایجاد برچسب در وردپرس، باید بتوانید به این دو پرسش پاسخ بدهید:

  • این پست امکان ارتباط با کدام یک از پست‌های دیگر را دارد؟
  • چه برچسبی برای این محتوا، مناسب‌ترین کاربرد را دارد؟

پاسخ به این دو پرسش پیش از اقدام به ایجاد برچسب‌ها، سبب می‌شود در دام ایجاد برچسب‌های اشتباه نیافتید.

نکته دیگر در این راستا اینکه هیچ برچسبی نباید خارج از موضوع محتوای تولیدشده ایجاد شود. در واقع برچسب‌ها باید از کلمات موجود و مرتبط محتواها ساخته شوند. بدیهی است که کاربر کلمه‌ای را جستجو می‌کند و بعد از یافتن برچسب آن موضوع انتظار دارد محتوای برچسب نیز مرتبط با آن کلمه یا مفهوم باشد. بنابراین هنگام ایجاد تگ در وردپرس توجه به کلمات کلیدی محتوا و ارتباط آن با تگ ایجاد شده اهمیت زیادی دارد.

همواره تلاش کنید برچسب‌هایی که ایجاد می‌کنید کوتاه باشند. در این مورد حالت استاندارد این است که یک برچسب شامل دو یا سه کلمه باشد. برچسب‌های بلند از لحاظ سئو مفید نخواهند بود.

نباید از تگ‌های تکراری استفاده کنید؛ این کار ممکن است هم گوگل و هم کاربر را گیج کند. در این مورد توصیه می‌شود لیستی از برچسب‌های پرکاربرد تهیه کنید و در محتواهای مرتبط از آن‌ها بهره ببرید.

برچسب گذاری اصولی این امکان را نیز به شما می‌دهد که بتوانید میان پست‌های مختلف لینک بدهید و آن‌ها را به هم مرتبط کنید. از این طریق کاربرها می‌توانند محتواهای مرتبط را به سادگی پیدا کنند.

گفتن این‌ نکته نیز در این‌جا لازم به نظر می‌رسد که میان برچسب گذاری و دسته بندی در وردپرس، تفاوت‌هایی وجود دارد و نباید این دو را با هم یکی دانست. اصولا دسته‌بندی در وردپرس سبب سازماندهی نوشته‌ها و مقالات می‌شود، اما در مقابل، برچسب گذاری سبب‌ساز ارتباط میان پست‌ها و محتواهای داخلی خواهد بود. بنابراین کارایی و نحوه ایجاد این دو با هم متفاوت است.

اکنون هدف اصلی استفاده از برچسب‌ها، سامان دادن معماری سایت و پیمایش ساده‌ و سریع‌تر کاربر در آن خواهد بود. بنابراین می‌توان در یک جمله بیان کرد که استفاده از برچسب‌ گذاری اصولی، با هدف جلوگیری از تعداد زیادی دسته بندی در وردپرس انجام می‌شود.

استفاده از هشتگ‌ها چند کلمه‌ای


بیشتر بخوانید: آموزش جامع افزونه وردپرسی یواست سئو – Yoast SEO


اشتباهات رایج در برچسب گذاری

تا این‌جا بیان‌ کردیم که برچسب گذاری در وردپرس اصول و قواعد مشخصی دارد. بنابراین همواره این امکان وجود دارد که شما در هنگام ایجاد برچسب‌ها، دچار اشتباهاتی بشوید. در این بخش از مقاله رایج‌ترین اشتباهات در برچسب‌گذاری را گوشزد خواهیم کرد.

نباید در هنگام ایجاد تگ در وردپرس از کلماتی استفاده کنید که با عنوان صفحه در تناقض باشد.

از آن‌جا که هر صفحه در سایت، دارای یک کلمه کلیدی است، نباید برچسب آن صفحه را با آن کلمه کلیدی بسازید. این اقدام یک اشتباه بزرگ است که سبب می‌شود از گوگل نمره منفی دریافت کنید. زیرا در این حالت برچسب با عنوان صفحه تداخل پیدا خواهد کرد.

همچنین تداخل کلمه کلیدی صفحه و برچسب، روند بهینه‌سازی سایت را نیز دچار اختلال می‌کند. بنابراین بهتر است از مشتقات آن کلمه کلیدی که در عنوان صفحه وجود دارد در برچسب صفحه استفاده کنید.

اشتباه رایج دیگر در این زمینه، استفاده از تعداد زیادی برچسب‌ در وردپرس است. تعداد زیاد برچسب‌ها در واقع ارتباطی با جذب بیش‌تر کاربران به سایت ندارد. چه بسی استفاده بیش از حد از تگ‌ها، بر روی سئو داخلی سایت شما اثر منفی بگذارد.

استفاده از برچسب‌های طولانی نیز یک اشتباه رایج دیگر است. برچسب‌های طولانی استاندارد نیستند و شما باید همواره تلاش کنید برچسب‌های کوتاهی برای صفحات مختلف سایت‌تان ایجاد کنید.

نکته دیگر این است که گاهی میان نامگذاری دسته‌بندی سایت و برچسب‌ها در وردپرس، تداخل ایجاد می‌شود. باید تلاش کنید این اشتباه رخ ندهد.

ایجاد تگ‌های مشابه نیز اشتباه رایج دیگری است که سبب تاثیرگذاری منفی بر روی سئو داخلی سایت شما می‌شود. به خاطر بسپارید که هرگز نباید تگ‌های تکراری ایجاد کنید. در نهایت فهرستی از مهم‌ترین مواردی که باید در برچسب گذاری اصولی در وردپرس به آن‌ها توجه کنید را با هم مرور می‌کنیم.

  • برچسب‌های بی‌ربط و متعدد لزوما برای کاربران مفید نیستند.
  • ایجاد برچسب‌های متعدد، فقط صفحات تکراری ایجاد می‌کند.
  • اعتبار محتوای اصلی با برچسب‌های تکراری کاهش می‌یابد.
  • برچسب‌ها نباید صرفاً برای یک صفحه خاص ایجاد شده باشند.
  • تگ‌ها را باید با توجه به جستجوی بیشتر کاربران، ایجاد کنید.
  • یک کلمه کلیدی لزوما نمی‌تواند نام یا محتوای برچسب هم باشد.

مشکلاتی که برچسب گذاری اشتباه برای سایت ایجاد می‌کند

همان‌طور که اشاره کردیم برچسب‌ گذاری اشتباه در سایت می‌تواند مشکلات مختلفی ایجاد کند که در نهایت روی بهینه‌سازی سایت اثر منفی خواهد داشت. در این قسمت می‌خواهیم بییشتر درباره مشکلاتی صحبت کنیم که این اشتباه برای سایت ایجاد می‌کند. یادتان باشد این مشکلات گاهی می‌تواند جبران ناپذیر باشد.

کلمات کلیدی اشتباه

استفاده از کلمات کلیدی اشتباه ممکن است سبب مشاهده دو نتیجه در یک کلمه کلیدی شود. به این معنا که کاربر یک کلمه کلیدی را سرچ می‌کند و همزمان دو مطلب از سایت شما در نتایج گوگل نمایش داده می‌شود. این فرآیند امکان امتیازگیری شما از گوگل را کاهش می‌دهد. در واقع درست مثل این است که شما با خودتان وارد رقابت شده‌اید.

ایجاد تگ در وردپرس

تصور کنید برای کلمه کلیدی «درگاه پرداخت» مطلبی نوشته‌اید و یک برچسب نیز با همین عنوان در سایت ایجاد کرده‌اید. این کار سبب می‌شود موتور گوگل در سئو کردن این صفحه کار سخت‌تری پیش رو داشته باشد. به این دلیل که نمی‌داند دقیقا کدام یک از این دو صفحه باید در نتایج گوگل نمایش داده شود.

بنابراین ممکن است هر دو صفحه را ایندکس کند که شانس شما در این صورت برای نشان داده شدن در صفحات بالای نتایج گوگل کاهش خواد یافت. همچنین ممکن است گوگل به دلیل شباهت موضوهی هر دو صفحه، هیچ کدام را سئو نکند و به کل در صفحه نتایج جستجو نمایش داده نشوید.

تولید محتوای تکراری

اگر محتوایی بیش از یک بار در سایت شما منتشر شود، یک‌ محتوای تکراری محسوب می‌شود. گوگل در مواجهه با چنین محتواهایی نیز نمی‌داند کدام را در صفحه نتایج جستجو نمایش دهد و کدام را به عنوان محتوای اصلی بشناسد. در نهایت بر مبنای حدس و گمان یکی از محتواها را در اختیار کاربر قرار خواهد داد. اما مضرات چنین اتفافی چیست؟

  • اعتبار کلمه کلیدی محتوا تقسیم شده و کاهش می‌یابد.
  • سایت ترافیک خودش را از دست می‌دهد و از نتایج جستجو گوگل حذف شود.
  • صفحات دیگر سایت کمتر دیده می‌شوند و صفحات مهم از نظر اعتبار دچار افت خواهند شد.
  • وب‌سایت‌های دیگر هنگامی که قصد لینک دادن به سایت شما را دارند، مشخصاً در مورد آن محتوای تکراری نمی‌توانند تفاوت و تمایزی قائل شوند و اجباراً هر کدام به یکی از صفحات لینک می‌دهد که ممکن است مرجع اصلی نباشد.

جمع‌بندی

در این مقاله تلاش کردیم در کنار آموزش برچسب گذاری اصولی در وردپرس و اهمیت ایجاد تگ ها در سئو داخلی سایت را شرح دهیم. همچنین بار دیگر در پایان یادآوری می‌کنیم که چنانچه فرآیند برچسب گذاری در وردپرس به صورت اصولی و با در نظر گرفتن مواردی که به آنها اشاره کردیم صورت نگیرد، نه تنها سبب رشد و ارتقای سایت شما نمی‌شود، بلکه عاملی برای سقوط امتیازهای سایت از نظر موتور جستجوی گوگل خواهد شد.


  پشتیبانی وردپرس : خدمات پشتیبانی سایت وردپرسی توسط وب24  


همچنین بخوانید
در این مقاله از سایت وب24 به آموزش فارسی سازی قالب ها و افزونه های وردپرس پرداخته‌ایم. پیشنهاد می‌شود که حتما این مقاله را مطالعه کنید.
در این مقاله از سایت وب24 به آموزش نحوه رفع خطای درخواست اطلاعات FTP در وردپرس پرداخته‌ایم. پیشنهاد می‌شود که حتما این مقاله را مطالعه کنید.
در این مقاله از سایت وب24 به آموزش افزودن محصول در ووکامرس و مدیریت محصولات وردپرس پرداخته‌ایم. پیشنهاد می‌کنیم که اگر از ووکامرس استفاده می‌کنید، حتما این مقاله را مطالعه کنید.
در این مقاله از سایت وب24 به رفع مشکل SSL در وردپرس + معرفی افزونه فعال سازی SSL پرداخته‌ایم. پیشنهاد می‌شود که حتما این مقاله را مطالعه کنید.
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha


دیدگاه کاربران
زهرا
ارسال شده در : جمعه 03 شهریور 1402

سلام آیا میشود از یک برچسب برای دو محصول استفاده کرد؟