برچسب یا Tag چیست ؛ راهنمای کامل برچسب گذاری در سئو

برچسب‌گذاری در صفحات سایت را باید دقیقا مثل راه‌ رفتن روی لبه تیغ در نظر بگیرید. کوچکترین اشتباه می‌تواند تاثیرات منفی روی سئو سایت بگذارد و اگر اشتباهات‌تان کمی زیاد شود، می‌تواند زحمات زیادی را بر باد دهد. در این مقاله از سایت وب 24 به بررسی اشتباهات رایج در برچسب گذاری و ارائه راه درست استفاده از آن پرداخته‌ایم. اگر شما هم می‌خواهید بدانید برچسب یا Tag چیست، این مقاله را از دست ندهید.

برچسب یا Tag چیست؟

برای ارائه پاسخی روشن و دقیق به سوال برچسب یا Tag چیست، به سراغ یک مثال می‌رویم. اگر به قفسه کتابخانه‌ها دقت کرده باشید، هر قفسه از کتابخانه‌ برچسبی دارد که موضوع کتاب‌های آن قفسه را مشخص می‌کند. رمان ایرانی، رمان فرانسوی، رمان روسی و... ازجمله برچسب‌هایی است که می‌توانید روی قفسه‌ها در قسمت رمان‌های کتابخانه ببینید. در پاسخ به سوال برچسب یا Tag چیست، باید گفت تگ‌ها هم نقش برچسب‌های قفسه کتابخانه را برای دسته‌بندی موضوعی در سایت ایفا می‌کنند.

برچسب یا Tag چیست

معمولا با استفاده از دسته‌بندی‌های محصولات یا خدمات یا مطالب، صفحات مختلف سایت را تقسیم‌بندی می‌کنیم تا دسترسی کاربران به آن‌ها ساده‌تر شود و ساختار سایت منسجم باشد. بدین ‌ترتیب خزنده‌های گوگل هم ارتباط معنایی محتواهای سایت را بهتر تشخیص داده و رتبه‌های بهتری به سایت می‌دهند. اما علاوه بر دسته‌بندی‌های کلی سایت که در صفحه اول در منوها ظاهر می‌شوند، ممکن است نیاز به تقسیم‌بندی محصولات براساس برخی ویژگی‌های مشترک داشته باشید. ویژگی‌هایی که نمی‌توانید برای آنها یک دسته‌بندی محصول جداگانه درنظر بگیرید اما می‌توانید با استفاده از آن‌ها برخی محصولات را در یک گروه قرار دهید تا کاربران احتمالی بتوانند به آنها دسترسی داشته باشند.

برای مثال تصور کنید شما یک سایت فروش ساعت دارید. در این سایت ساعت‌ها را به دسته‌های مچی زنانه، مچی مردانه، رومیزی، دیواری و... تقسیم‌بندی می‌کنید. علاوه بر این شاید بخواهید ساعت‌های مچی را بر اساس جنس بند آنها تقسیم‌بندی کنید و یک گروه برای بند فلزی و یک گروه برای بند چرمی در نظر بگیرید.

اگر بخواهید برای ساعت مچی مردانه بند چرمی یک دسته‌بندی محصول جدا در نظر بگیرید، کار معقولی نیست. زیرا این دسته‌بندی احتمالا محصولات زیادی را دربرنمی‌گیرد و تنها تعداد دسته‌ها را زیاد می‌کند. در این‌گونه موارد می‌توانید از برچسب یا تگ برای تقسیم‌بندی محصولات استفاده کنید. برچسب بند چرمی می‌تواند برای تمام صفحاتی که ساعت بند چرمی دارند، استفاده شود. بدین‌ ترتیب صفحه‌ای در سایت شما ایجاد می‌شود که صفحه همه ساعت‌های با بند چرمی در آن قرار می‌گیرند.


معرفی خدمات وب24: طراحی سایت فروشگاهی با وردپرس و کدنویسی اختصاصی


چرا باید از برچسب استفاده کنیم؟

در گذشته استفاده از برچسب‌ها در صفحات سایت‌ها رواج زیادی داشت، تقریبا در هر صفحه‌ای از هر سایتی که باز می‌کردید با انبوهی از برچسب‌ها روبه‌رو می‌شدید؛ اما به دلیل مشکلاتی که استفاده از این برچسب‌ها ایجاد کرد، گوگل از اهمیت آنها کاست و رفته‌رفته استفاده از آن‌ها رو به فراموشی رفت. با این حال هنوز هم می‌توان به‌ صورت اصولی از برچسب‌ها استفاده کرد و از مزایای آن بهره‌مند شد.

اگر شما هم می‌خواهید بدانید دلیل استفاده از برچسب یا Tag چیست، باید بیشتر از هر چیزی به بهبود تجربه کاربری اشاره کنیم. یکی از موارد مهمی که در تجربه کاربری به آن تاکید می‌شود و گوگل هم به آن توجه دارد، راحتی دسترسی به همه مطالب سایت است، یعنی برای رسیدن به هر مطلب نیازی به گذشتن از منوهای متعدد و دسته‌بندی‌های خاص و جزیی نباشد.

معمولا توصیه می‌شود تعداد دسته‌بندی صفحات بیشتر از پنج مورد نباشد و هر کدام از دسته‌بندی‌ها در نهایت دو لایه زیرمجموعه داشته باشند. بدین‌ ترتیب هر کاربر می‌تواند از صفحه اصلی با سه کلیک به هر مطلبی از سایت دسترسی داشته باشد. با این حال در موارد زیادی این تعداد دسته‌بندی جوابگوی همه انواع تقسیم‌بندی محصولات نیست. به‌ خصوص آنکه ممکن است تعداد زیادی محصول با یک ویژگی مشترک داشته باشید که مشتریان به دنبال آن باشند (مثال ساعت بند چرمی) در چنین مواردی است که باید از برچسب در صفحات خود استفاده کنید.

مشکلات برچسب‌گذاری اشتباه

از آنجا که استفاده از برچسب‌ها نیاز به ظرافت خاصی دارد، کمترین بی‌احتیاطی در استفاده از آنها می‌تواند ضررهای سنگینی برجای بگذارد. اساسا به‌ خاطر اشتباهات زیادی که کاربران در استفاده از برچسب‌ها مرتکب می‌شدند، گوگل نقش برچسب‌ها را کمرنگ کرد. اگر می‌خواهید بدانید مهم‌ترین اشتباهات در استفاده از برچسب یا Tag چیست، این قسمت مقاله پاسخ شما را می‌دهد.

ایجاد صفحات زامبی یا صفحات بی‌ارزش

صفحات زامبی صفحاتی هستند که محتوای چندانی نداشته و گوگل ارزشی برای آنها قائل نمی‌شود. البته اگر این صفحات در سایت شما ایجاد شده‌ باشند، در صورتی‌که خزنده‌های گوگل آنها را ببینند اقدام به خزش در آن‌ها می‌کنند اما معمولا ایندکس نمی‌شوند. در نتیجه بودجه خزش سایت شما هدر می‌رود. در هنگام استفاده از برچسب‌ها باید مراقب باشید برچسب‌هایی نسازید که یک کلمه کلی باشد. صفحه مربوط به چنین برچسب‌هایی مصداق یک صفحه زامبی است و به سئوی سایت شما ضربه می‌زند.


بیشتر بخوانید: زامبی پیج (Zombie Page) چیست ؛ تاثیر صفحات زامبی در سئو


ایجاد محتوای تکراری

تصور کنید دو یا چند برچسب را در تعدادی از صفحات سایت خود به‌ کار برده باشید. در چنین حالتی در واقع شما به تعداد برچسب‌ها، صفحاتی ایجاد کرده‌اید که محتوایی کاملا یکسان دارند. این صفحات محتوای تکراری به شمار می‌آیند و ممکن است گوگل فقط یکی از آنها را ایندکس کند.


معرفی خدمات وب24: طراحی سایت با وردپرس


ایجاد همنوع خواری (کنیبالیزیشن)

اشتباه دیگر در هنگام استفاده از برچسب‌ها این است که از کلمات کلیدی اصلی سایت خود برای برچسب‌ها استفاده کنید. تصور کنید شما برای یک کلمه کلیدی صفحه اختصاصی ایجاد کرده، برای آن محتوای خاصی ساخته‌اید و اصول سئو را به ‌طور کامل برای آن رعایت کرده‌اید تا بتوانید رتبه خوبی در گوگل بگیرید.

حال درصورتی که یک برچسب با همان کلمه کلیدی هم بسازید و برای تعدادی از صفحات سایت آن را به ‌کار ببرید، در واقع دو صفحه با یک کلمه کلیدی روی سایت خود ایجاد کرده‌اید. این کار باعث ایجاد هم‌نوع‌خواری یا کنیبالیزیشن شده و ارزش صفحات شما را کم می‌کند. بدین‌ ترتیب با یک اشتباه ساده کلیه زحماتی که برای صفحه اصلی کشیده ‌بودید، هدر می‌رود.

نحوه استفاده صحیح از برچسب یا تگ (Tag) در سئو

پس از آنکه اشتباهات رایج در استفاده از برچسب را بررسی کردیم، حالا وقت آن رسیده تا در این قسمت از مقاله «برچسب یا Tag چیست» به آموزش نحوه صحیح استفاده از آن بپردازیم. نکاتی که در ادامه ارائه می‌کنیم را انجام دهید تا از اشتباهات و تبعات آن‌ها به ‌دور باشید:

تگ‌های کوتاه انتخاب کنید: به ‌طور کلی توصیه می‌شود از عبارات بلند یا جملات برای برچسب‌ها استفاده نکنید. بلکه بهتر است کلمات یا عباراتی در حد سه کلمه را برای برچسب‌گذاری روی متن به‌ کار ببرید. وقتی از عبارت‌های طولانی استفاده می‌کنید، در واقع دسته‌بندی حاصل از آن را محدود می‌کنید و صفحات کمتری شامل آن برچسب می‌شوند. در نتیجه مجبور می‌شوید برچسب‌های بیشتری بسازید و تعداد صفحات سایت را افزایش دهید.

از تعداد برچسب کمی استفاده کنید: با ایجاد هر برچسب، شما در واقع یک صفحه در سایت خود می‌سازید. این صفحات توسط ربات‌های گوگل شناسایی شده و خزش می‌شوند. درنتیجه بودجه خزش سایت شما صرف آنها می‌شود. بنابراین بهتر است تا می‌توانید برای هر صفحه از تگ‌های کمتری استفاده کنید. ضمن اینکه ردیف‌ کردن تگ‌های زیاد در کنار هر متن، ظاهر نه‌ چندان دلچسبی برای صفحات سایت شما می‌سازد و کاربران را گیج و خسته می‌کند.

برچسب‌ها با دسته‌ها و کلمات کلیدی سایت متفاوت باشند: قبلا اشاره کردیم که استفاده غلط از برچسب می‌تواند باعث ایجاد هم‌نوع‌خواری شود. به ‌همین دلیل باید مراقب باشید از دسته‌بندی‌ها و کلمات کلیدی اصلی در برچسب‌ها استفاده نکنید. در ضمن استفاده از نام دسته‌بندی‌ها در برچسب به‌ طور کلی یک کار زاید بوده و تنها باعث سردرگمی کاربران می‌شود.

تگ‌های قبلی را به یاد داشته باشید: تا اینجا تاکید زیادی بر خودداری از به ‌کار بردن تگ‌های مشابه و متعدد کردیم. چراکه این کار بزرگترین و معمول‌ترین اشتباه ممکن در استفاده از برچسب‌ها است. معمولا افراد هنگام ایجاد صفحه، هر کلمه مرتبط با متن را که به ذهنشان می‌رسد، به‌ عنوان برچسب صفحه درنظر می‌گیرند، اما این کار فقط صفحات زامبی، محتوای تکراری و احتمالا هم‌نوع‌خواری ایجاد می‌کند. بهتر است تا می‌توانید در هر صفحه به جای ایجاد تگ جدید، از تگ‌های قبلی استفاده کنید تا صفحات آنها تقویت شوند.


معرفی خدمات وب24: مشاوره سئو برای بهینه سازی سایت


نقش برچسب‌های درست در سئوی سایت

استفاده درست از برچسب‌ها نه ‌تنها مشکلی برای سایت ایجاد نمی‌کند بلکه می‌تواند تاثیرات مثبتی هم بر سئوی سایت داشته باشد. به‌طورکلی استفاده به‌جا از برچسب‌ها می‌تواند در ساختن یک تجربه خوب برای کاربران تاثیر زیادی داشته باشد. چراکه کار آنها را برای جستجوی محتوای مورد نیازشان کم می‌کند، در نتیجه زودتر به چیزی که می‌خواهند می‌رسند و احتمال ماندگاری یا برگشت آن‌ها به سایت شما بیشتر می‌شود.

بدین ‌ترتیب برچسب‌ها می‌توانند غیرمستقیم بر سئوی سایت تاثیر مثبت داشته باشند. اما فارغ از تاثیر غیرمستقیم، شما می‌توانید با به‌کاربردن برچسب‌ها، صفحاتی بسازید که برای یک کلمه کلیدی رتبه بگیرند. در واقع بدون اینکه محتوای اختصاصی برای برچسب‌ها تولید کرده باشید، می‌توانید در کلمه کلیدی مربوط به آن، رتبه بگیرید.

چرا استفاده بی‌رویه و اشتباه از برچسب‌ها، سایت شما را به نابودی می‌کشد؟

آنچه که تا اینجای مقاله برچسب یا Tag چیست، تاکید زیادی بر آن داشتیم دوری از اشتباهات در استفاده از برچسب‌ها است. حتی یک اشتباه در انتخاب برچسب مناسب می‌تواند سایت شما را دچار هم‌نوع‌خواری کرده یا محتوای تکراری ایجاد کند. هر کدام از این مشکلات به ‌تنهایی می‌توانند زحماتی که برای سئوی یک یا چند صفحه کشیده‌اید را هدر بدهند. حال تصور کنید در هر صفحه از سایت‌تان انبوهی از برچسب‌های مشابه، تکراری و طولانی را به کار برده باشید.

در این حالت سایت خود را با انبوهی از صفحات بی‌محتوا و زامبی پر می‌کنید که فقط بودجه خزش سایت را هدر می‌دهند. همچنین محتوای بسیاری از این صفحات تکراری شده و باعث می‌شود اعتبار شما نزد گوگل پایین بیاید. علاوه بر این در چنین شرایطی تقریبا قطعی است که صفحات زیادی از سایت شما دچار هم‌نوع‌خواری شده و همه کاری که برای سئوی صفحات انجام داده‌اید، بر باد رود.

وقتی این اتفاقات در مقیاس وسیعی رخ دهند، تقریبا سایت خود را به نابودی کشیده‌اید. زیرا به ‌دلیل هدر رفتن بودجه خزش سایت، نه ‌تنها صفحات زیادی از سایت شما خزش نمی‌شوند، بلکه آنهایی هم که خزش می‌شوند، احتمالا در موارد زیادی شامل محتوای تکراری و هم‌نوع‌خواری شده و در نتایج جستجوی گوگل قرار نمی‌گیرند. در نهایت گوگل قرار نیست کوچکترین اعتباری برای چنین سایتی درنظر بگیرد


معرفی خدمات وب24: طراحی سایت گردشگری


مرتب‌سازی تگ‌های قبلی ایجاد شده

اگر شما هم در دام استفاده از برچسب‌های متعدد افتاده‌اید، حتما به فکر راه فراری از تبعات آن می‌گردید. بهتر است غصه ‌خوردن را کنار بگذارید، به سراغ لیست تگ‌های سایت بروید و بر اساس نکاتی که گفتیم آنها از نو مرتب کنید.

نکات مهم در ایجاد برچسب‌ها

در پایان مقاله برچسب یا Tag چیست، برخی از نکات مهم در ایجاد برچسب‌ها را مرور می‌کنیم:

  • تگ‌های زیاد از آنجا که کاربر را گیج و خسته می‌کنند، باعث افزایش نرخ خروج از سایت شما می‌شوند.
  • در هنگام ایجاد برچسب‌ها خود را جای کاربر سایت بگذارید و ببینید به چه دسته‌بندی جدیدی غیر از دسته‌بندی‌های اصلی سایت نیاز دارد.
  • هنگام ایجاد یک برچسب جدید ابتدا به این فکر کنید که چند صفحه از سایت شما می‌توانند این برچسب را داشته باشند. اگر قرار است فقط یک صفحه از آن استفاده کند، اصلا آن را نسازید.
  • برای ایجاد برچسب‌ها بهتر است از کلمات کلیدی پرجستجو که محتوایی برای آنها تولید نکرده‌اید، استفاده کنید.

جمع‌بندی

هنوز هم بعضی‌ها استفاده می‌کنند: برچسب‌گذاری یعنی قطار کردن کلمات کلیدی! برچسب یا Tag در صفحات سایت به شما کمک می‌کنند صفحات سایت را دردسته‌بندی‌هایی جدا از دسته‌بندی‌های اصلی سایت قرار دهید و کار کاربران را برای جستجو راحت کنید. اما استفاده از آن‌ها مثل راه‌ رفتن روی لبه تیغ است و نیاز به ظرافت زیادی دارد. زیرا احتمال بروز اشتباه در هنگام به‌کار بردن آنها زیاد است. کوچکترین اشتباهات در استفاده از برچسب‌ها ممکن است تبعات زیادی برای سایت شما ایجاد کند که برطرف کردن آن کار سخت و طاقت‌فرسایی است. درنتیجه در استفاده از آنها حتما موارد گفته ‌شده در این راهنما را به کار ببندید.

همچنین بخوانید
موارد استفاده از تگ head چیست؟ تگ ها و زیر تگ هایی که بین تگ head قرار می گیرند و نحوه ی استفاده از آن را در این مطلب از سایت وب 24 مطالعه کنید.
در این مقاله از سایت وب24 شما را با تعریف بریف محتوا و نحوه نوشتن بریف محتوا آشنا خواهیم کرد.
در این مقاله از سایت وب24 شما را با مفهوم چرخه عمر محتوا و اهمیت آن در استراتژی محتوا آشنا خواهیم کرد.
آیا لحن در تولید محتوای یک مقاله تاثیر دارد؟ اهمیت و تاثیر انواع لحن محتوا را در این مطلب از وب 24 بخوانید.
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha