تگ Hreflang چیست و چه کاربردی دارد؟

تگ‌ها یا برچسب‌ها بخشی جدانشدنی از سئو هستند که نقش مهمی در ایجاد ارتباط بین مدیر سایت و گوگل دارند. تگ Hreflang برای مشخص‌ کردن زبان صفحات به کار می‌رود. این تگ برای سایت‌های چندزبانه کاربرد مهمی دارد، اما همه سایت‌ها باید از آن استفاده کنند. در این مقاله از وب 24 به معرفی تگ Hreflang پرداخته‌ایم. اگر شما هم می‌خواهید بدانید برچسب یا تگ Hreflang چیست، این مقاله به شما کمک خواهد کرد.

تگ Hreflang چیست؟

قبل از هرچیز لازم است به سوال تگ Hreflang چیست، پاسخی بدهیم. Hreflang درواقع یک تگ HTML است که برای مشخص‌ کردن زبان و منطقه جغرافیایی هدف یک صفحه به کار می‌رود. اگر سایت شما چندزبانه است و هر صفحه از آن به چند زبان وجود دارد، باید از تگ Hreflang برای تعیین زبان هر کدام استفاده کنید.

این کار به موتورهای جستجو از جمله گوگل، زبان و مخطب هدف هر صفحه را نشان می‌دهد و به آنها کمک می‌کند صفحات را به هر کاربر در زبان خودش نشان دهند. برای مثال اگر با زبان انگلیسی سایت رسمی شرکت اپل را جستجو کنید، صفحه انگلیسی آن برای شما ظاهر می‌شود، اما اگر در زبان اسپانیایی این کار را انجام دهید، صفحه اصلی اپل در زبان اسپانیایی به شما نشان داده می‌شود.


خدمات وب24: طراحی سایت وردپرس و کدنویسی


چرا استفاده از تگ Hreflang مهم است؟

اگر شما هم می‌پرسید اهمیت تگ Hreflang چیست، پاسخ آن ساده است. همان‌طور که شما وقت، انرژی و پول خود را برای ترجمه محتوای صفحات مختلف سایت صرف کرده‌اید، حتما انتظار دارید در نتایج جستجوی هر زبان، صفحه ترجمه ‌شده به همان زبان نمایش داده شود. گوگل از تگ Hreflang برای این کار استفاده می‌کند.

اینکه بتوانید به کاربران موتورهای جستجو به زبان اختصاصی خودشان محتوا بدهید، باعث می‌شود آنها تجربه بهتری از سایت شما داشته باشند. درنتیجه بازگشت کاربران از صفحه سایت شما یا بستن آن کمتر شده و کاربران زمان بیشتری را در سایت شما می‌گذرانند. در نهایت نرخ پرش سایت شما پایین می‌آید و می‌توانید انتظار داشته باشید رتبه صفحات سایت شما در گوگل بالا رود.

تاثیر تگ Hreflang در سئو

اگر می‌خواهید بدانید رابطه سئو و تگ Hreflang چیست، به ‌تازگی یکی از مهندسین ارشد گوگل اشاره کرد که استفاده از تگ Hreflang تاثیر مستقیمی بر رتبه صفحات سایت شما در نتایج جستجو دارد. چرا که صفحات یکسانی که به زبان‌های مختلف ترجمه شده‌اند و از تگ Hreflang استفاده کرده‌اند، سیگنال رتبه خود را به اشتراک می‌گذارند. این بدین‌ معنا است که اگر یکی از صفحات در زبان خودش رتبه بالایی بگیرد، این رتبه تاثیر مثبتی بر رتبه صفحه در زبان‌های دیگر خواهد داشت. خود همین دلیل به اندازه کافی برای استفاده از تگ Hreflang اغواکننده است.

علاوه بر این تاثیر مهم دیگری که تگ Hreflang بر سئوی سایت دارد، موضوع محتوای تکراری است. فرض کنید شما دو صفحه دارید که یکی را برای زبان انگلیسی بریتانیایی ترجمه کرده‌اید و دیگری را برای زبان انگلیسی آمریکایی. تفاوت این دو صفحه ممکن است بسیار ناچیز و در حد املای برخی کلمات باشد. در چنین شرایطی احتمال زیادی دارد که گوگل این دو صفحه را دارای محتوای تکراری تشخیص دهد و فقط یکی از آنها را ایندکس کند. بدین ‌ترتیب همه زحمات شما برای سئوی یکی از صفحات بر باد می‌رود.

اما اینجا همان‌جایی است که تگ Hreflang می‌تواند به شما کمک کند. استفاده از این تگ در چنین مواردی به گوگل نشان می‌دهد که رابطه این دو صفحه با محتوای تقریبا یکسان چگونه است. در نتیجه آنها را تکراری در نظر نمی‌گیرد. البته توجه داشته باشید تضمینی وجود ندارد که با استفاده از تگ Hreflang، دیگر گوگل حتما هر صفحه را در زبان مخصوص به خودش نشان دهد. زیرا تگ Hreflang صرفا یک سیگنال است که گوگل آن را دریافت کرده و در اکثر موارد اجرا می‌کند. اما یک اصل یا دستور ضروری برای گوگل نیست، در واقع ممکن است در مواردی آن را درنظر نگیرد.

اگر شما هم می‌پرسید پس فایده تگ Hreflang چیست، باید بدانید با وجود اینکه تگ Hreflang صرفا یک سیگنال است، اما باز هم بهترین راه حل برای بومی‌سازی صفحات در مناطق جغرافیایی مختلف همین تگ Hreflang است. البته در کنار استفاده از این تگ می‌توانید از قیمت‌گذاری با واحد پولی همان منطقه یا مواردی از این قبیل برای بومی‌سازی محتوای صفحه استفاده کنید.


خدمات وب24: طراحی سایت فروشگاهی با کدنویسی


نحوه استفاده صحیح از تگ Hreflang 

پس از آشنایی اولیه با تگ Hreflang و اهمیت آن، حالا وقت آن است که بدانید روش استفاده از تگ Hreflang چیست. نکته اولی که باید مدنظر داشته باشید این است که وقتی دو صفحه با محتوای یکسان اما در دو زبان مختلف دارید باید تگ Hreflang را در هر دوی آنها استفاده کنید تا گوگل ارتباط این دو صفحه را متوجه شود. اگر فقط در یکی از آنها تگ Hreflang را به کار ببرید، نتیجه چندانی نخواهید گرفت. علاوه بر مواردی که تگ Hreflang را برای صفحات مشابه با ترجمه‌های مختلف استفاده می‌کنید، حتی در مواردی که یک صفحه ترجمه ندارد هم از تگ Hreflang برای خود آن صفحه استفاده کنید تا زبان آن برای گوگل مشخص شود.

برای استفاده از این تگ سه راه در پیش دارید:

  • تگ‌های HTML
  • هدر HTTP
  • فایل SITEMAP

در ادامه این سه روش را بررسی می‌کنیم:

تگ‌های HTML

اگر در استفاده از تگ Hreflang تازه‌کار هستید، راحت‌ترین روش استفاده از آن همین تگ‌های HTML است. در این روش تنها کاری که باید انجام دهید، این است که تگ Hreflang  موردنظر خود را در قسمت هدر کدهای HTML سایت قرار دهید. عیب این روش در وقت‌گیر بودن و نامنظم بودن آن است. تصور کنید صفحات مشابهی در زبان‌های انگلیسی، فارسی و آلمانی دارید و حالا می‌خواهید صفحه موردنظر به زبان اسپانیایی هم ترجمه شود. در این صورت باید تگ Hreflang آن را به هدر تک‌تک این صفحات اضافه کنید.

هدرهای HTTP

در مواردی که به جای صفحه با مواردی مثل فایل PDF روبرو هستیم، امکان قرار دادن تگ Hreflang در هدر صفحه نیست. زیرا اساسا با کدهای HTML سروکاری نداریم. در این موارد می‌توانید از هدرهای HTTP برای مشخص ‌کردن زبان‌های مختلف صفحه استفاده کنید. این روش برای صفحات معمولی هم جواب می‌دهد اما بیشتر برای فایل‌ها کاربرد دارد.


خدمات وب24: طراحی سایت شرکتی با کدنویسی


فایل SITEMAP

فایل SITEMAP این قابلیت را دارد که تگ Hreflang را در آن وارد کنید تا ترجمه‌های مختلف صفحات از هم متمایز شوند. مزیت این روش در سادگی و منظم ‌بودن آن است. دیگر نیازی نیست برای اضافه‌ کردن هر ترجمه جدید از صفحه، تگ Hreflang آن را به هدر تمام صفحات مشابه اضافه کنید. بلکه کد آن را یک بار در فایل SITEMAP وارد می‌کنید. نکته دیگری که باید مدنظر داشته باشید، این است که اضافه‌ کردن تگ‌های Hreflang متعدد به هدر صفحات می‌تواند سرعت بارگیری آنها را پایین بیاورد، اما اضافه ‌کردن آنها به SITEMAP تاثیری بر سرعت صفحات نخواهد داشت.

اشتباهات رایج در استفاده از تگ hreflang

پس از آموزش نحوه استفاده از تگ Hreflang لازم است توجه داشته باشید رعایت ‌نکردن برخی موارد می‌تواند باعث بروز خطا در استفاده از تگ Hreflang شود. در این بخش از مقاله «تگ Hreflang چیست» به بررسی اشتباهات رایج در استفاده از آن می‌پردازیم.

عدم استفاده از زبان یک صفحه در تگ Hreflang خودش

همان‌طور که قبلا اشاره کردیم هر ترجمه از یک متن باید همه زبان‌های آن متن را در تگ Hreflang خود لیست کند، از جمله زبان همان صفحه را هم باید در لیست ذکر کرده باشد.

استفاده از تگ Hreflang نامعتبر

گوگل معمولا صفحاتی را که تگ‌های Hreflang نامعتبر دارند، اصلا در نظر نمی‌گیرد. حتی ممکن است صفحات ترجمه آن را هم درنظر نگیرد. این می‌تواند به‌ شدت به سئوی سایت‌تان ضربه بزند. به‌ همین دلیل نسبت به استفاده از کدهای صحیح و معتبر مطمئن شوید.

استفاده از چند زبان در تگ Hreflang یک صفحه

توجه داشته باشید که در استفاده از تگ Hreflang برای هر url باید یک زبان خاص درنظر گرفته شده باشد و ترجمه‌های دیگر آن متن باید در urlهای دیگری قرار گیرند. هنگام قرار دادن تگ Hreflang در هر صفحه، باید url همه ترجمه‌های آن را ذکر کنید تا گوگل بفهمد این صفحات به وسیله تگ Hreflang به یکدیگر مرتبط هستند.

یک‌طرفه ‌شدن تگ Hreflang 

قبلا هم اشاره کردیم هر کدام از ترجمه‌های مختلف یک متن باید همدیگر را در تگ Hreflang لیست کنند و اصطلاحا با هم لینک شوند. در غیر این صورت ارتباط بین صفحات یک‌طرفه شده و گوگل اعتبار چندانی برای Hreflang آنها قائل نمی‌شود.

استفاده از تگ Hreflang در صفحاتی که تگ کنونیکال دارند

وقتی شما بین دو صفحه از تگ Hreflang استفاده می‌کنید در واقع آنها را صفحاتی با اعتبار یکسان و جایگزین یکدیگر در زبان‌های مختلف معرفی می‌کنید. اما با استفاده از تگ کنونیکال به گوگل اعلام می‌کنید یکی از صفحات نامعتبر بوده و دیگری اعتبار دارد. در صورتی‌که در یک صفحه هم از تگ Hreflang و هم از تگ کنونیکال استفاده کنید، گوگل را به ‌شدت گیج می‌کنید.

اشتباهات رایج در استفاده از تگ hreflang

جمع‌بندی

تگ Hreflang، برچسبی است که برای مشخص ‌کردن زبان‌های مختلف یک صفحه به کار می‌رود. این کار باعث می‌شود گوگل برای هر کاربر، صفحات را به زبان خودش نمایش دهد. استفاده از این تگ برای سایت‌های چندزبانه بسیار کاربردی است، اما همه سایت‌ها باید از آن استفاده کنند.

همچنین بخوانید
موارد استفاده از تگ head چیست؟ تگ ها و زیر تگ هایی که بین تگ head قرار می گیرند و نحوه ی استفاده از آن را در این مطلب از سایت وب 24 مطالعه کنید.
در این مقاله از سایت وب24 شما را با تعریف بریف محتوا و نحوه نوشتن بریف محتوا آشنا خواهیم کرد.
در این مقاله از سایت وب24 شما را با مفهوم چرخه عمر محتوا و اهمیت آن در استراتژی محتوا آشنا خواهیم کرد.
آیا لحن در تولید محتوای یک مقاله تاثیر دارد؟ اهمیت و تاثیر انواع لحن محتوا را در این مطلب از وب 24 بخوانید.
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha