تحقیقات بازاریابی چیست و چگونه آن را انجام دهیم؟

تحقیقات بازاریابی چیست؟

تحقیقات بازاریابی به فرآیندی اشاره دارد که از طریق آن یک سازمان، اطلاعاتی را در مورد مشتریان ایده‌آل و بازار هدف بزرگ‌تر خودش جمع‌آوری می‌کند تا استراتژی سازمان را تبیین یا اصلاح کند. این تحقیق ممکن است شامل جمع‌آوری داده‌ها از مشتریان فعلی یا سابق، مصرف‌کنندگان در بازار هدف شما یا حتی فعالیت‌های بازاریابی رقبا باشد.

تحقیقات بازاریابی یک ابزار مدیریتی حیاتی برای کمک به کسب‌وکارها است، برای کشف این که آیا محصول یا خدماتی که ارائه می‌دهند، واقعاً مطلوب مشتری است یا خیر. تحقیقات بازاریابی باید به طور مداوم انجام شود تا اطمینان حاصل شود که کسب‌وکار در طول زمان، نیازهای یک بازار در حال تغییر را برآورده می‌کند یا نه.

Marketing Research چیست

انواع روش‌های تحقیقات بازاریابی

سه رویکرد اصلی برای انجام مطالعات تحقیقات بازاریابی وجود دارد:

تحقیق اکتشافی

تحقیق اکتشافی یک روش تحقیق مقدماتی است که برای درک بهتر مسائل تحقیقی که به وضوح تعریف یا درک نشده‌اند، استفاده می‌شود. استفاده از این روش در تحقیقات بازاریابی به سازمان‌ها کمک می‌کند تا متغیرها را شناسایی کرده و یک فرضیه ایجاد کنند.

تحقیق توصیفی

تحقیقات توصیفی عموماً پس از تحقیقات اکتشافی و برای درک متغیرهای مختلف مورد مطالعه و ویژگی‌های آنها انجام می‌شود. اگرچه این روش توضیحی در مورد چرایی یک پدیده ارائه نمی‌دهد، اما درک عمیق تری از پدیده ارائه می‌دهد و امکان بررسی موثرتر آن را فراهم می‌کند.

تحقیقات علّی

همانطور که از نام آن پیداست، تحقیقات علی برای شناسایی رابطه علت و معلولی بین دو متغیر مستقل و وابسته استفاده می‌شود. از این روش زمانی استفاده می‌شود که سازمان‌ها بخواهند تشخیص دهند که تغییر یک متغیر چگونه بر تغییر متغیر دیگر تأثیر می‌گذارد. به عنوان مثال، چگونه تغییر قیمت بر تقاضا تأثیر می‌گذارد.

چگونه تحقیقات بازاریابی را انجام دهیم؟

از آنجا که در تحقیقات بازاریابی جنبه‌های مختلف کسب‌وکار شما مورد بررسی قرار می‌گیرد، باید از یک الگو برای جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل داده‌ها پیروی کنند. در ادامه مراحل Marketing Research را مرور می‌کنیم.

مشکل را تعریف کنید

تحقیقات بازاریابی را با شناسایی مشکل شروع کنید. دانستن اینکه به چه سوالی می‌خواهید پاسخ دهید، به شما کمک می‌کند تحقیقات خود را به طور مؤثر پیش ببرید.

بودجه و بازه زمانی را تعیین کنید

چقدر می‌توانید برای فرآیند تحقیق هزینه کنید؟ چه مدت طول می‌کشد تا جمع‌آوری داده‌ها تکمیل شود؟ مانند همه استراتژی‌هایی که برای رشد کسب‌وکار خود استفاده می‌کنید، تحقیق نیز باید در میان منابع موجود شما انجام شود. با این حال، بسته به فوریت سؤالاتی که به آنها پاسخ می‌دهید، ممکن است ناچار به صرف هزینه بیشتر برای به دست آوردن جامع‌ترین نتایج ممکن باشید.

روش و نیازهای خود را طراحی کنید

مشخص کنید چه داده‌هایی باید جمع‌آوری شوند و چگونه آنها را جمع‌آوری خواهید کرد. مشاهده، نظرسنجی و تماس تلفنی برخی از روش‌های جمع‌آوری اطلاعات هستند. اگر مطمئن نیستید که چگونه مجموعه داده‌های خود را ساختار دهید، با یک شرکت تحقیقاتی حرفه‌ای همکاری کنید.

روش نمونه‌گیری را انتخاب کنید

شرکت‌کنندگان در تحقیقات بازاریابی را چطور انتخاب می‌کنید؟ ممکن است نیاز به نمونه‌گیری تصادفی از مصرف‌کنندگان داشته باشید، گروهی که همگی یک فاکتور سبک زندگی مشترک دارند، یا فقط به پاسخ‌هایی از سوی افرادی که قبلاً مشتری شما بوده‌اند، نیاز داشته باشید. برای شناسایی و تماس با شرکت کنندگان خود برنامه‌ریزی کنید.

برای تجزیه و تحلیل داده‌ها برنامه‌ریزی کنید

تصمیم بگیرید که چگونه داده‌های خود را تجزیه و تحلیل می‌کنید. آیا به داده‌های کمی برای تجزیه و تحلیل آماری یا داده‌های کیفی مشاهده‌ای نیاز دارید تا تصویری وسیع به شما ارائه دهد؟ از نرم‌افزار استفاده می‌کنید؟ زمانی را صرف یادگیری در مورد روش‌های مختلف تجزیه و تحلیل کنید تا روشی را بیابید که بهترین پاسخ را به سوال تحقیق شما می‌دهد.

مهم نیست که داده‌های شما در نگاه اول چقدر ساده به نظر می‌رسند، باید از روش‌های تجزیه و تحلیل خاصی استفاده کنید تا مطمئن شوید که آنچه را که به شما می‌گوید درک می‌کنید. روش‌های تحلیلی که استفاده می‌کنید به نوع داده‌هایی که جمع‌آوری کرده اید بستگی دارد. صرف نظر از این که از کدام روش تحقیقاتبازاریابی استفاده می‌کنید، باید روش تحقیق را دنبال کنید تا به نتیجه‌ای برسید که به نفع کسب‌وکار شما باشد. 

تحقیقات بازاریابی

هدف از انجام تحقیقات بازاریابی

برای درک دلایل استفاده از تحقیقات بازاریابی، بیایید به اهداف مختلف آن نگاهی بیندازیم:

شناسایی بازارهای جدید برای یک محصول/خدمت

تحقیقات بازاریابی می‌تواند برای به دست آوردن درک بهتر از بازار استفاده شود و می‌تواند به یافتن بازارهای هدف جدید برای یک محصول/خدمت کمک کند.

تعیین قیمت بهینه برای یک محصول/خدمت

تحقیقات بازاریابی شامل تمام فعالیت‌هایی است که در تحقیقات قیمت‌گذاری انجام می‌شود و بنابراین ابزار مفیدی برای رسیدن به قیمت بهینه برای یک محصول یا خدمات جدید است.

برنامه‌ریزی برای بازاریابی

یکی از وظایف مهم تحقیقات بازاریابی، فراهم کردن بستری برای سازمان‌ها برای ایجاد طرح‌ها و فرآیندهای بازاریابی است. برنامه‌ریزی مناسب به سازمان کمک می‌کند تا به نتایج بهتری دست یابد.

شناسایی و ارزیابی نیروهای خارجی

تحقیقات بازاریابی به سازمان‌ها کمک می‌کند تا اطلاعات ارزشمندی در مورد نیروهای خارج از سازمان به دست بیاورند. از جمله نیروهای خارجی می‌توان به تصمیمات متفاوت دولت، سیاست‌ها و مقررات، بازارهای خارجی، رقبا و درآمد مصرف‌کننده اشاره کرد.

تجزیه و تحلیل رفتار رقبا

تحقیقات بازاریابی شامل فعالیت‌های متنوعی است که برای درک بهتر رقابت انجام می‌شود. داشتن درک خوب از رقبا و استراتژی‌های آنها نقش مهمی در سیاست بازاریابی و فروش شما دارد.

کاربرد و مزایا تحقیقات بازاریابی (Marketing Research)

اجرای موفقیت‌آمیز و رشد کسب‌وکار شما، به درک مشتریان هدف بستگی دارد. هنگامی که تصویر واضحی از اهداف، نیازها و ارزش‌های آنها داشته باشید، می‌توانید آنها را به سمت خرید محصولات یا خدمات خود سوق دهید. تحقیقات بازاریابی یکی از بهترین ابزارهایی است که برای درک مشتریان خود در اختیار دارید. این تحقیقات، داده‌های مفیدی را در اختیار شما قرار می‌دهد که می‌توانید از آنها برای هدایت استراتژی بازاریابی خود استفاده کنید. تحقیقات بازاریابی برای تحقق موارد زیر انجام می‌شود:

ارتباطاتتان را با مشتری بهبود بخشید

این ارتباط شما را نه تنها به سوی مشتریان فعلی، بلکه به سمت مشتریان بالقوه نیز هدایت می‌کند. تحقیقات بازار به شما نشان می‌دهد که مشتریان شما به کجا می‌توانند دسترسی داشته باشند و برای جلب توجه آنها با چه ادبیاتی باید صحبت کنید.

فرصت‌ها را شناسایی کنید

تحقیقات بازار به شما کمک می‌کند فرصت‌های بیشتر و بهتری را برای دستیابی و تبدیل مشتریان جدید شناسایی کنید. این می‌تواند بهترین راه برای کشف پلت‌فرم‌های جدید برای تبلیغات و شکاف‌های موجود در بازار باشد.

ریسک کسب‌وکار خود را کاهش دهید

داده‌های عینی شما را روی فرصت‌های واقعی متمرکز نگه می‌دارند و به شما کمک می‌کنند از تلاش‌های بی‌نتیجه جلوگیری کنید. هنگامی که مشتریان خود را درک می‌کنید، می‌توانید از منابع خود برای دسترسی موثرتر به آنها استفاده کنید. تحقیقات بازاریابی همچنین به شما کمک می‌کند تا مناطق کم خطر و با پاداش بالا را شناسایی کنید که کسب‌وکار شما می‌تواند از طریق آن گسترش یابد یا خدمات جدیدی ارائه دهد.

مزایا تحقیقات بازاریابی

تحقیقات بازاریابی مزایایی برای کسب‌وکار شما دارد که در ادامه شرح می‌دهیم:

شناسایی فرصت‌ها

یکی از مزایای تحقیقات بازاریابی این است که به شرکت‌ها امکان می‌دهد فرصت‌ها را در بازار شناسایی کنند. مثلاً صاحب یک رستوران مکزیکی ممکن است بخواهد بداند که مصرف‌کنندگان چقدر به انواع غذاهایی که او قصد دارد در رستوران خود ارائه بدهد، علاقه‌مند هستند. او ممکن است با انجام نظرسنجی‌های تحقیقات بازاریابی بتواند چندین حوزه کلیدی را شناسایی کند و محصولات خود را به سلیقه بازار نزدیک‌تر کند.

به حداقل رساندن ریسک

یکی دیگر از مزایای تحقیقات بازاریابی این است که ریسک تصمیمات تجاری را به حداقل می‌رساند. شرکت‌های کوچک اغلب از تحقیقات بازاریابی برای پیش‌بینی میزان فروش محصولاتشان در سطح منطقه‌ای یا ملی استفاده می‌کنند. چنانچه بازار از محصولات مشابه اشباع شده باشد، از ظریق تحقیقات بازاریابی مشخص می‌شود و ریسک کسب‌وکار به حداقل می‌رسد.

ارزیابی موفقیت

کسب‌وکارهای کوچک می‌توانند از تحقیقات بازاریابی برای ارزیابی موفقیت خود استفاده کنند. شرکت‌های محصولات مصرفی اغلب تحقیقاتی را انجام می‌دهند تا اطمینان حاصل کنند که مشتریان از محصولاتشان راضی هستند. صاحبان مشاغل اغلب از تحقیقات بازاریابی برای ارزیابی و رتبه‌بندی ویژگی‌های خاص استفاده می‌کنند، از جمله اینکه مشتریان کیفیت محصول، خدمات و حرفه‌ای بودن کسب‌وکار را چگونه ارزیابی می‌کنند.

تحقیقات بازاریابی با تحقیقات بازار چه فرقی دارد؟

دو اصطلاح تحقیقات بازاریابی و تحقیقات بازار ممکن است به جای هم به کار بروند. در حالی که دو موضوع کاملاً متفاوت هستند. تحقیقات بازاریابی را می‌توان به عنوان یک اصطلاح جامع در نظر گرفت که شامل تحقیقات بازار و همچنین سایر عملکردهای مهم بازاریابی می‌شود. تحقیقات بازار به شناسایی و پیش‌بینی چگونگی پاسخ یک بازار هدف به یک محصول یا خدمات مربوط می‌شود، در حالی که تحقیقات بازاریابی چیزی فراتر از این است و با تجزیه و تحلیل محصول، تجزیه و تحلیل فروش، تبلیغات مکان و رسانه، فروش شخصی و موارد دیگر مرتبط است.

جمع‌بندی

راه‌اندازی یک کسب‌وکار بدون انجام تحقیقات بازاریابی ریسک زیادی را برای صاحبان کسب‌وکارها به دنبال دارد. عوامل تهدیدکننده زیادی وجود دارند که سوددهی کسب‌وکارها را به خطر می‌اندازند، و تحقیقات بازاریابی همان ابزاری است که تاجران را از این عوامل آگاه می‌کند. در این مقاله مزایا و روش‌های اجرای تحقیقات بازاریابی را برای شما شرح دادیم امدیواریم که مفید واقع شده باشد.

همچنین بخوانید
در این مقاله از سایت وب24 شما را با مفهوم بنچ مارک و نحوه بنچ مارکینگ و مزایای الگو برداری از دیگران آشنا خواهیم کرد.
در این مقاله از سایت وب24 شما را با مفاهیم ATL، BTL و TTL در بازاریابی و تبلیغات آشنا خواهیم کرد.
بازاریابی برونگرا چیست و چه مزایایی دارد؟ مفهوم بازاریابی برونگرا را در این مطلب از سایت وب24 بخوانید.
CRM چیست و چه کاربردی دارد؟ مفهوم و کاربرد سیستم مدیریت ارتباط مشتری سی آر ام را در وب 24 بخوانید.
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha