تبلیغات نصب اپلیکیشن یا تبلیغات CPI چیست و چه کاربردی دارد؟

اگر صاحب یک اپلیکیشن باشید حتما می‌دانید که بازار رقابت بین اپ‌های مختلف چقدر داغ و پر‌رونق است و باید راهی بیابید تا کاربران اپلیکیشن شما را برای دانلود و نصب انتخاب کنند. یکی از این روش‌ها تبلیغات نصب اپلیکیشن یا CPI است و از آنجایی که خطر هدر رفت بودجه بازاریابی را کاهش می‌دهد، مورد علاقه بسیاری از صاحبان اپلیکیشن است.

در این مقاله از سایت وب ۲۴ قصد داریم به بررسی تبلیغات نصب اپلیکیشن، مزایا، مدت زمان فعال‌سازی و محل نمایش آن بپردازیم. پس اگر شما هم صاحب اپلیکیشن نوپایی هستید و نیاز دارید در رتبه‌بندی گوگل پلی یا اپ استور بالا بروید، با ما همراه باشید.

منظور از تبلیغات نصب اپلیکیشن چیست؟ 

بازاریابی اپلیکیشن یکی از مهم‌ترین مراحل برای توسعه اپلیکیشن است. ممکن است بهترین اپلیکیشن با کامل‌ترین امکانات را داشته‌باشید، اما بدون دسترسی به کاربرانی که نیاز دارید، همه چیز بیهوده خواهد بود و تمام تلاش‌های شما به هدر می‌رود. به‌ویژه وقتی که بیش از پنج میلیون برنامه در اپ استور و Google Play وجود دارند، رقابت سخت‌تر می‌شود. به همین دلیل است که تکنیک‌های مختلف بازاریابی اپلیکیشن موبایل به‌وجود آمده‌اند. یکی از این روش‌های بازاریابی اپلیکیشن، تبلیغات نصب اپلیکیشن است.

شبکه‌های CPI و مدل‌های نصب برنامه‌های تلفن همراه در حال حاضر با نرخ‌های بالایی در حال رشد هستند و صنعت چند میلیارد دلاری دارد. تبلیغات نصب اپلیکیشن یا cost per install که به اختصار با نام CPI شناخته می‌شود، نوعی تبلیغ نتیجه‌گراست.

تبلیغات CPI

در تبلیغات CPI تبلیغ‌دهنده به ازای نصب کامل اپلیکیشن خود، مبلغی را به تبلیغ‌کننده پرداخت می‌کند. شبکه‌های هزینه به ازای نصب (CPI) به شما امکان می‌دهند کمپین‌های تبلیغاتی ایجاد کنید که مخاطبان مورد نظر شما را هدف قرار داده و آن‌ها را به نصب برنامه ترغیب کنند. همچنین به شما کمک می‌کند پایگاه کاربر و تعداد کاربران فعال ماهانه خود را افزایش داده و در نتیجه رتبه اپلیکیشن را در فروشگاه‌های بازار و گوگل پلی  بالا ببرید.

هزینه به ازای نصب یا «CPI» همچنین معیاری است که قیمت پرداخت‌شده برای به دست‌آوردن مشتری جدید از تبلیغات پولی را اندازه می‌گیرد و منحصر به برنامه‌ها و دستگاه‌های تلفن همراه است. CPI همچنین یک معیار خاص برای اندازه‌گیری هزینه جذب مشتری (CAC) است، یعنی هزینه واداشتن مشتریان به خرید یک محصول یا خدمات. این می‌تواند شامل هزینه‌های هر استراتژی بازاریابی باشد که برای ردیابی سرنخ‌ها در چرخه خرید اجرا می‌شود.

هر کسی که اپلیکیشنی دارد، می‌تواند از هزینه نصب برای اندازه‌گیری بودجه تبلیغاتی خود استفاده کند. توسعه‌دهندگان بازی ممکن است از داده‌های CPI برای تعیین اینکه کدام بخش‌های بازار مقرون‌به‌صرفه‌تر یا با ارزش‌تر هستند، استفاده کنند. بازاریابان اپلیکیشن می‌توانند از CPI برای ایجاد استراتژی‌های رشد بر اساس بینش‌های جمعیت‌شناختی یا داده‌های رفتاری استفاده کنند.

به عنوان مثال، یک برنامه تجارت الکترونیک برای یک کسب‌و‌کار از قبل دارای یک شبکه موجود است، بنابراین نصب برنامه توسط مشتریان فعلی و پلتفرم‌ توزیع انجام می‌شود. یک برنامه بازی یا سایر برنامه‌های مستقل می‌تواند قیمت CPI خود را پس از انجام یک عمل در بازی یا رسیدن به یک نقطه خاص، مانند رسیدن به یک سطح جدید، تنظیم کند.


معرفی خدمات وب24: طراحی سایت


مزایای تبلیغات CPI یا تبلیغات نصب اپلیکیشن 

تبلیغات CPI یا نصب اپلیکیشن از یک سری مزایایی برخوردار است که باعث می‌شود هم شرکت‌های تبلیغاتی هم تبلیغ‌دهنده‌ها به آن روی بیاورند. در ادامه با تعدادی از مزایای این روش آشنا می‌شویم

شاخصی معتبر از اثربخشی کمپین

CPI اندازه‌گیری هزینه‌های جذب مشتری شما (CAC) است و بنابراین به تعیین میزان موثر بودن کمپین در ایجاد نصب کمک می‌کند. نرخ نصب بالا به این معنی است که کمپین شما در زمان مناسب و با خلاقیت مناسب به مخاطبان هدف مناسب دست پیدا می کند.

ریسک پایین برای تبلیغ‌کنندگان نسبت به سایر مدل‌ها

هنگامی که کاربر یک برنامه را نصب می‌کند، یک فرایند چند مرحله‌ای وجود دارد. این بدان معناست که کاربر باید واقعاً برنامه را بخواهد و بنابراین قصد بالایی از کاربری را نشان می‌دهد. به‌عنوان یک تبلیغ‌دهنده، دانستن این موضوع که شما فقط برای کاربرانی که واقعاً برنامه را می‌خواهند، پرداخت می‌کنید، خطر هدر دادن بودجه‌ی بازاریابی را کاهش می‌دهد.

وقتی CPI را با مدل‌های دیگری مانند CPM مقایسه می‌کنید که در آن صرفاً برای نمایش آگهی خود هزینه می‌پردازید و هیچ تضمینی وجود ندارد که کاربر اقدام دیگری انجام دهد، می‌توانید ببینید که چرا برخی از تبلیغ‌دهنده‌ها از CPI حمایت می‌کنند.

موفق در جلب‌توجه کاربران 

هنگام راه‌اندازی یک برنامه جدید، می‌خواهید به سرعت رتبه‌ی آن در فروشگاه‌هایی مثل اپ‌استور یا گوگل پلی بالا برود، در غیر این صورت در خطر گم‌شدن در دریایی از برنامه‌های موجود است. یک کمپین CPI می‌تواند به ایجاد سر‌و‌صدا در اطراف برنامه شما کمک کند که منجر به افزایش محبوبیت و دیده‌شدن بیشتر در مارکت برنامه‌ها  می‌شود.


معرفی خدمات وب24: سئو سایت حرفه ای


مدت زمان فعال سازی تبلیغات نصب اپلیکیشن چقدر است؟ 

 همان‌طور که از اسم این مدل بازاریابی مشخص است، هزینه‌ی این تبلیغات به ازای نصب کامل محاسبه می‌شود. نصب کامل یعنی کاربری اپلیکیشن شما را دانلود و نصب کند. هزینه‌ی هر نصب به عواملی مانند سرعت نصب و محدودیت‌هایی که شما برای تبلیغات تعریف می‌کنید، مانند محدودیت جغرافیایی، محدودیت سنی، تعداد نصب و … بستگی دارد. 

از آن‌جایی که گوگل برای نمایش تبلیغات از سیستم مزایده‌ای یا bidding استفاده می‌کند، بهتر است با قیمتی که کارشناسان پس از بررسی اپلیکیشن به شما پیشنهاد می‌دهند شروع کنید و پس از دریافت ۱۰۰۰ نصب (حدود یک هفته) قیمت نصب خود را بهینه‌سازی کنید.

تبلیغات نصب اپلیکیشن کجا نمایش داده می‌شود؟ 

امروزه برای کاربران ایرانی شبکه‌های تبلیغاتی مختلفی برای نمایش تبلیغات نصب اپلیکیشن وجود دارد. از جمله این موارد می‌توان به گوگل، تپسل و مارکت کافه بازار اشاره کرد که در ادامه هر یک از این موارد را به‌طور جداگانه بررسی می‌کنیم:

گوگل

کار گوگل ادز به این شکل است که تبلیغ اپلیکیشن شما را در موقعیت مناسبی قرار دهد تا کاربرانی که به آن نیاز دارند، آن را ببیند. اما کمپین سراسری گوگل چیست؟ کمپین سراسری گوگل طراحی شده تا تبلیغ اپلیکیشن شما را در شبکه‌ تبلیغاتی گوگل به نمایش در‌آورد.

اما چطور می‌توان از این نوع خدمات گوگل استفاده کرد؟ به راحتی! فقط کافی است وارد پنل کاربری گوگل ادز‌تان شوید و یک کمپین جدید را برای تبلیغ اپلیکیشن خود ایجاد کنید‌‌. سپس در این مرحله برای ساخت تبلیغ اپ مورد‌نظر گوگل از شما یک سری متعلقات یا asset می‌خواهد.

این نکته را در نظر داشته‌باشید که برای تبلیغ اپلیکیشن برخلاف تبلیغ سایت نیازی به کلمه کلیدی نیست و شما باید با استفاده از عکس، متن و ویدئو یک تبلیغ جذاب برای اپلیکیشن خود بسازید. حتی اگر توضیحات اپلیکیشن را به درستی در گوگل پلی وارد کرده باشید، گوگل ادز از آن هم می‌تواند استفاده کند و نیاز نیست متن خاصی برای تبلیغ بنویسید.

از این مرحله به بعد نیازی نیست شما کار خاصی انجام دهید و همه چیز بر عهده‌ی گوگل است. گوگل با توجه به اپلیکیشن شما و اطلاعاتی که وارد کرده‌اید، تشخیص می‌دهد ‌که بهترین مکان برای نمایش تبلیغ اپ مورد‌نظر کجاست. در‌نهایت آن را در مکان‌های مناسب نمایش می‌دهد. تبلیغ شما ممکن است در هر جای شبکه‌ تبلیغات گوگل که متناسب با اپلیکیشن شما باشد، نمایش داده شود. مثلا گوگل‌ پلی، جیمیل کاربران، یوتیوب و قسمت‌های دیگری که قابلیت نمایش تبلیغ دارند.

شما نمی‌توانید به گوگل بگویید که تبلیغ شما را در چه قسمتی نمایش دهد، اما این یک امتیاز منفی برای گوگل نیست بلکه کاملا به نفع شماست. تصور کنید شما می‌توانستید محل نمایش را خودتان انتخاب کنید، در این حالت پس از کلی آزمون و خطا شاید بالاخره متوجه شوید کدام قسمت برای نمایش تبلیغ شما بهتر است. اما به لطف شرکت گوگل همه‌ی این‌ها با استفاده از هوش مصنوعی اتفاق می‌افتد که می‌تواند به سادگی تشخیص دهد چه مکانی برای تبلیغ کدام اپ مناسب‌تر است.

اما پرداخت هزینه‌ها به چه شکل است؟ زمانی که شما از روش CPI یا پرداخت به ازای نصب استفاده می‌کنید، در واقع شما با گوگل قراردادی منعقد می‌کنید برای این که به ازای هر نصب چه مقدار هزینه به آن‌ها پرداخت می‌کنید. سپس گوگل بر‌اساس این قرارداد کمپین را بهینه‌سازی می‌کند و تبلیغ شما را بیشتر به کاربرانی که دنبال نصب اپلیکیشن هستند نمایش می‌دهد.


معرفی خدمات وب24: طراحی سایت با وردپرس و کدنویسی اختصاصی


کافه بازار

کافه بازار بزرگترین مارکت اندرویدی ایران است که به تازگی سیستم تبلیغات در جستجو را راه‌اندازی کرده است. بدیهی است که امکانات کافه بازار محدود‌تر از گوگل باشد زیرا تازه اول راه است و هنوز راه طولانی برای بهتر‌شدن در پیش دارد‌. هرچند بهتر است این نکته را در نظر بگیرید که کافه بازار یک مارکت ایرانی است و قاعدتا مخاطبان ایرانی‌ زیادی از آن استفاده می‌کنند، فیدبکی که از تبلیغ نصب اپلیکیشن در کافه بازار می‌گیرید، امیدوار‌کننده است.

تپسل

تپسل یکی دیگر از شرکت‌های ایرانی است که می‌تواند اپلیکیشن شما را در موبایل میلیون‌ها ایرانی تبلیغ کند. نوع تبلیغاتی که تپسل انجام می‌دهد درون برنامه‌ای است و شما می‌توانید انتخاب کنید تبلیغ شما در یکی از حالت‌های ویدئویی، تبلیغات همسان و بنر آنی نمایش داده شود.

تبلیغات درون برنامه‌ای در موبایل کاربران نمایش داده می‌شود و به ازای هر نصبی که اتفاق بیفتد از شارژ کمپین شما کم می‌شود. برنامه تپسل پیشنهاد می‌کند پس از یک بار اجرای کمپین CPI از طریق نتایج به‌دست آمده مثل لیست کاربران روی عمل مشخصی مثل ارتقاء برنامه، Action تنظیم کنید و پرداخت CPI انجام دهید.

در اینجا به برنامه‌هایی مثل ادجاست نیاز دارید تا بتوانید مسیر کاربران داخل اپلیکیشن را دنبال کنید‌. بعد از اینکه ادجاست را تنظیم کردید، تپسل از این اطلاعات استفاده می‌کند و کمپین CPI را اجرا می‌کند. 

تبلیغ نصب اپلیکیشن

روش افزایش نصب اپلیکیشن با تبلیغات  cpi

در ادامه با تعدادی از بهترین شبکه‌های Cost Per Install آشنا می‌شویم تا به شما کمک کنند کاربران بیشتری را با اپلیکیشن خود آشنا کنید، طوری که اپ شما را نصب و از آن استفاده کنند. تعدادی از روش‌های افزایش نصب اپلیکیشن شامل موارد زیر است:

روش افزایش نصب اپلیکیشن با گوگل ادز 

کمپین‌ جهانی یا سراسری گوگل به شما این امکان را می‌دهند که برنامه خود را در قسمت جستجوی گوگل، گوگل پلی، جیمیل و یوتیوب و در سایر برنامه‌ها و وب‌سایت‌های تلفن همراه تبلیغ کنید. تبلیغات در دو بخش مختلف از گوگل یا شبکه‌ی نمایش گوگل یا شبکه جستجوی گوگل نمایش داده می‌شوند.

شبکه نمایش گوگل (Google Display Network) مجموعه‌ای شامل بیش از دو میلیون سایت و اپلیکیشن است که با توجه به ماهیت اپلیکیشن شما می‌تواند محل مناسبی برای تبلیغ آن باشد. اما شبکه جستجوی گوگل یا Google Search Network شامل موتور جستجو، گوگل مپ و پارتنرهای گوگل مثل آزمازون است که می‌توانند در نتایج جستجو، تبلیغات را نمایش دهند‌.

کمپین‌ جهانی گوگل از هوش مصنوعی Google برای بهینه‌سازی کمپین‌های شما، ایجاد تبلیغات و تطبیق آن‌ها با افراد مناسب استفاده می‌کنند. اما چطور کار می‌کنند؟ آن‌ها هوشمندانه‌ترین تصمیم را برای هر تبلیغ می‌گیرند و میلیون‌ها ترکیب سیگنال بالقوه را در زمان واقعی تجزیه و تحلیل می‌کنند، مانند وقتی که مردم با تبلیغات شما درگیر می‌شوند یا اینکه کدام افراد خلاق و کلمات کلیدی بهترین عملکرد را دارند.


معرفی خدمات وب24: طراحی سایت فروشگاهی


توییتر ادز

از آنجایی که بیش از 83 درصد از کاربران توییتر در تلفن‌همراه فعال‌اند و به دنبال برنامه‌هایی برای دانلود هستند، بهتر است نصب و تعامل برنامه‌ها را از توییتر افزایش دهید.

در واقع، کاربران توییتر در روز 24 درصد بیشتر از دارندگان گوشی‌های هوشمند بدون توییتر، از اپلیکیشن‌ها استفاده کرده‌اند. با نصب برنامه یا کمپین تعامل، از App Cards برای به اشتراک‌گذاشتن برنامه خود با مخاطبان مرتبط استفاده خواهید کرد. App Card فرمت تبلیغاتی قدرتمند است که به کاربران تلفن همراه اجازه می‌دهد پیش‌نمایش تصویر، مشاهده رتبه‌بندی برنامه‌ها و نصب یا باز کردن یک برنامه را مستقیماً در جدول زمانی خود داشته‌باشند.

فیسبوک ادز

برنامه‌های موبایل می‌توانند نقشی کلیدی در رشد کسب‌و‌کار شما داشته‌باشند. تبلیغات نصب برنامه از طریق فیسبوک به شما کمک می‌کند با افرادی که احتمال بیشتری برای نصب برنامه شما دارند، ارتباط برقرار کنید و افراد بیشتری واقعاً از آن استفاده کنند.

تبلیغات نصب برنامه را میتوان در فیسبوک، اینستاگرام و سایر شبکه‌های اجتماعی نیز نمایش داد. آن‌ها مستقیماً به اپ‌استور یا گوگل پلی لینک می‌دهند، بنابراین مردم می‌توانند بلافاصله اپلیکیشن شما را دانلود کنند.

جمع‌بندی

CPI اکنون یکی از محبوب‌ترین مدل‌های بازاریابی اپلیکیشن بین بازاریابان اپلیکیشن موبایل است. زیرا اپلیکیشن را در معرض دید مخاطبان قرار می‌دهد و تضمین می‌کند که شما به کاربرانی با کیفیت بالا و مخاطبان هدف خود دسترسی پیدا کنید.

همچنین این امکان را می‌دهند که ROI واقعی (بازده سرمایه‌گذاری) را برای تلاش‌ها و بودجه‌های بازاریابی اپلیکیشن خود اندازه‌گیری کنید. برای نمایش تبلیغات CPI خود می‌توانید از کمپین جهانی گوگل، کافه بازار یا تپسل استفاده کنید. همچنین برای افزایش نصب اپلیکیشن می‌توانید از گوگل ادز، فیسبوک ادز یا توییتر ادز استفاده کنید.

همچنین بخوانید
در این مقاله از سایت وب24 شما را با مفهوم بنچ مارک و نحوه بنچ مارکینگ و مزایای الگو برداری از دیگران آشنا خواهیم کرد.
در این مقاله از سایت وب24 شما را با مفاهیم ATL، BTL و TTL در بازاریابی و تبلیغات آشنا خواهیم کرد.
بازاریابی برونگرا چیست و چه مزایایی دارد؟ مفهوم بازاریابی برونگرا را در این مطلب از سایت وب24 بخوانید.
CRM چیست و چه کاربردی دارد؟ مفهوم و کاربرد سیستم مدیریت ارتباط مشتری سی آر ام را در وب 24 بخوانید.
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha