برند منشن (Brand Mention) چیست و چه تاثیری در سئو دارد؟

اگر در سال‌های نه‌چندان دور برای کسب رتبه‌های بالا در نتایج جستجوی گوگل فقط به لینک‌سازی نیاز داشتید، امروزه دیگر کار به این سادگی‌ها نیست. هر روز که استفاده از گوگل توسط کاربران اینترنت بیشتر می‌شود، هوش مصنوعی گوگل هم ارتقا پیدا کرده و راه‌های جدیدتری برای درک اعتبار سایت‌ها از یکسو و بهبود تجربه کاربران از سوی دیگر پیدا می‌کند.

امروزه علاوه بر لینک‌سازی به پارامترهای زیادی باید توجه کنید تا گوگل شما را برندی معتبر شناسایی کند. برند منشن یکی از این پارامترها است که مدتی است زیاد درباره آن می‌شنویم و در این مقاله از وب 24 هم می‌خواهیم در مورد آن صحبت کنیم. اگر شما هم می‌خواهید کاربرد Brand Mention را بدانید، خواندن این مقاله به شما کمک خواهد کرد.

برند منشن (Brand Mention) چیست؟

برند منشن چیزی نیست جز صحبت‌ کردن در مورد یک برند در سایت‌های مختلف؛ از مقالات بلاگ‌ها گرفته تا فروم‌های اینترنتی، هرجا اشاره‌ای به نام یک سایت یا دامنه آن یا نام یک برند شود، اصطلاحاً به آن برند منشن می‌گویند. Brand Mention نشانه خوبی است برای سنجش شهرت یا آگاهی از یک برند. آگاهی از برند یکی از اهداف هر استراتژی بازاریابی است. چه در دنیای دیجیتال و چه در دنیای واقعی، افزایش آگاهی از برند نه‌تنها باعث جذب مشتری بیشتر می‌شود بلکه وفاداری مشتریان را هم در پی دارد. چرا که اساساً مردم به چیزهایی که می‌شناسند بیشتر و راحت‌تر اعتماد می‌کنند.

برند منشن Brand Mention


بیشتر بخوانید: هویت برند چیست؟


گوگل میزان منشن کردن برند را برای سنجش قابل ‌اطمینان بودن وب‌سایت آن ارزیابی می‌کند. درواقع گوگل از این برند منشن به عنوان یک سرنخ محکم استفاده می‌کند تا زمینه فعالیت یک برند را درک کند و بفهمد برند موردنظر چه خدماتی ارائه می‌کند و به چه موضوعاتی مرتبط است. البته گوگل در منابع خود اشاره صریحی به بحث برند منشن ندارد بلکه گوگل اصطلاح «لینک‌های ضمنی» را برای این موضوع به کار برده و اشاره می‌کند که از منشن‌ها به عنوان راهی برای تشخیص قابل اطمینان بودن یک برند استفاده می‌کند. اگر بخواهیم خلاصه بگوییم به نظر می‌رسد گوگل از منشن‌های بدون لینک یا همان لینک‌های ضمنی یک برند برای محاسبه کیفیت وب‌سایت آن بهره می‌گیرد.

برند منشن به شکل‌های مختلفی می‌تواند اتفاق بیفتد، وقتی مقاله‌ای در یک پست بلاگ سایتی نوشته شده و در آن نام برند شما آمده باشد، در واقع برند منشن برای شما اتفاق افتاده است. همچنین وقتی خبری درمورد برند شما در سایت‌های خبری منتشر شود یا در شبکه‌های اجتماعی در مورد آن صحبت شود، همه این حالت‌ها نمونه‌هایی از برند منشن هستند.

مزایای برند منشن

بیشترین مزیت برند منشن همین افزایش آگاهی از برند شما است. وقتی صحبت از برند شما در فضای اینترنت زیاد باشد، به هر حال نام آن بیشتر بر سر زبان‌ها می‌افتد و شناخت بیشتری نسبت به آن ایجاد می‌شود. هر برند بزرگی، بخش زیادی از بودجه تبلیغاتی خود را صرف افزایش آگاهی از برند خود می‌کند؛ از نصب تابلوهای تبلیغاتی در بزرگراه‌ها و خیابان‌ها گرفته تا تبلیغات تلویزیونی پرهزینه می‌توانند باعث افزایش آگاهی از برند در فضای واقعی شوند. اما همین اتفاق هم با برند منشن در دنیای وب می‌افتد.

علاوه بر افزایش آگاهی از برند، گوگل هم بخشی از اعتبار سایت را بر اساس برند منشن آن تعیین می‌کند. در واقع هرچقدر صحبت درباره برند شما در فضای اینترنت بیشتر باشد، گوگل سایت شما را شناخته‌شده‌تر و معتبرتر می‌داند. حتی اگر صحبت‌هایی که درباره برند شما انجام می‌شود، چندان مثبت نباشند، باز هم تأثیر خود را در افزایش رتبه شما خواهند داشت، مگر اینکه فعالیت شما در حوزه‌های حساسی مثل پزشکی و سلامت یا حوزه‌های پولی و مالی باشد.

تاثیر برند منشن (Brand Mention) در سئو

نیل پتل، یکی از متخصصین مشهور سئو معتقد است برند منشن در واقع اساس سئوی خارجی در آینده‌ای نه‌چندان دور است. سال‌های سال است که اساس سئوی خارجی بر پایه لینک‌سازی قرار دارد، گوگل با استناد به لینک‌هایی که یک سایت گرفته می‌تواند میزان اعتبار آن را بفهمد و بر همین اساس به آن رتبه دهد. به همین دلیل هیچ سایت موفقی در حوزه سئو وجود ندارد که از یک استراتژی لینک‌سازی مناسب بهره نبرده باشد.

البته وب‌مسترها هم با نحوه کار الگوریتم گوگل آشنا هستند و روش‌هایی را برای ساختن لینک‌های غیرطبیعی به کار می‌برند تا بتوانند رتبه خود را در نتایج جستجو ارتقا دهند. از خرید بک‌لینک گرفته تا شبکه خصوصی لینک سازی (PBN) و برنامه‌هایی که به صورت خودکار برای شما لینک می‌سازند، همه روش‌هایی برای ساخت لینک غیرطبیعی به شمار می‌روند. برخی از این روش‌ها ممکن است توسط گوگل شناسایی و جریمه شود و در برخی موارد هم یک وب‌مستر با مهارت می‌تواند گوگل را دور بزند و کار خود را انجام دهد.

اما حالت دیگری را در نظر بگیرید؛ سایت‌هایی که تلاش زیادی برای لینک‌سازی نمی‌کنند اما ترافیک زیادی دارند، به عنوان مثال از این مورد می‌توان به سایت سازمان سنجش اشاره کرد. قطعاً مسئولین وب‌سایت سازمان سنجش برای خرید لینک از سایت‌های دیگر اقدامی نمی‌کنند و احتمالاً ورودی زیادی هم از سایت‌های دیگر ندارد، بلکه به خاطر شهرت این سایت، کاربران زیادی همواره به آن مراجعه می‌کنند.

حال تصور کنید وقتی موضوعی را درباره کنکور جستجو می‌کنید، سایت سازمان سنجش باید رتبه بالاتری داشته باشد یا سایت یک آموزشگاه کنکور نه‌چندان معروف که لینک‌سازی قوی انجام داده است؟ مسلماً سایت سازمان سنجش اعتبار بیشتری در این حوزه دارد و مطالب آن قابل‌استنادترین مطالب درباره کنکور به شمار می‌روند. اما اگر گوگل بخواهد تنها به لینک‌های خارجی برای تشخیص اعتبار سایت اتکا کند، احتمالاً سایت سازمان سنجش رتبه چندان بالایی درباره موضوعات مرتبط با کنکور نخواهد گرفت.

به همین دلیل است که گوگل از برند منشن برای تشخیص اعتبار سایت‌ها کمک می‌گیرد. البته نیل پتل از این هم فراتر رفته و اعتقاد دارد گوگل در آینده برای تشخیص اعتبار سایت‌ها، بیشترین اتکای خود را بر برند منشن می‌گذارد. البته امروزه همچنان لینک‌سازی در صدر اهمیت فعالیت‌های سئو خارجی قرار دارد؛ اما لازم است به برند منشن سایت خود هم توجه زیادی داشته باشید و سعی کنید برند خود را در میان سایت‌های دیگر گسترش دهید.


خدمات وب24: طراحی سایت وردپرس


نحوه ایجاد برند منشن؛ معرفی رپورتاژ برند منشن

راه‌های مختلفی برای ایجاد برند منشن وجود دارد که بسیار شبیه لینک‌سازی است. تقریباً از همان روش‌هایی که برای ساخت لینک می‌توانید کمک بگیرید، برای برند منشن هم می‌توانید استفاده کنید. در ادامه تعدادی از این روش‌ها را بررسی می‌کنیم:

رپورتاژ برند منشن: همان‌طور که برای انتشار رپورتاژهای حاوی لینک در سایت‌های دیگر هزینه می‌کنید، می‌توانید این کار را برای انتشار رپورتاژ برند منشن هم انجام دهید. مثل هر رپورتاژ دیگری در رپورتاژ برند منشن هم باید مراقب باشید که دقیقاً از لحن و ادبیات سایت میزبان استفاده کنید تا توسط گوگل جریمه نشوید.

پست میهمان: روش دیگری که برای ساخت برند منشن می‌توانید استفاده کنید، درخواست از سایت‌های همکار برای انتشار پست میهمان در سایت آنها است. در این روش هم مثل رپورتاژ، مطلبی را برای انتشار در سایت همکار آماده می‌کنید و از آنها می‌خواهید برایتان منتشر کنند. هرچند در واقعیت کمتر سایتی حاضر به انجام این کار است، اما می‌توانید از روابط دوستی و مشتریان خود در این زمینه کمک بگیرید. اگر بتوانید برند منشن خود را در سایت‌هایی با زمینه کاری خودتان انجام دهید، تأثیر خیلی بیشتری خواهید گرفت.

سایت‌های اجتماعی: انتشار پست در سایت‌های فروم و سایت‌های نقد و بررسی هم راه دیگری است که می‌توانید از طریق آنها برند منشن کنید.

جمع‌بندی

Brand Mention یکی از ساده‌ترین روش‌هایی است که امروزه باید برای بالا بردن اعتبار سایت خود به کار ببرید. هرجایی در فضای وب که درمورد نام سایت یا برند یا دامنه شما صحبت شود، یک برند منشن برای شما به حساب می‌آید و به گوگل کمک می‌کند اعتبار و شهرت برند شما را بهتر درک کند. افزایش برند منشن به ارتقا رتبه سایت شما کمک می‌کند.

همچنین بخوانید
در این مقاله از سایت وب24 شما را با مفهوم بنچ مارک و نحوه بنچ مارکینگ و مزایای الگو برداری از دیگران آشنا خواهیم کرد.
در این مقاله از سایت وب24 شما را با مفاهیم ATL، BTL و TTL در بازاریابی و تبلیغات آشنا خواهیم کرد.
بازاریابی برونگرا چیست و چه مزایایی دارد؟ مفهوم بازاریابی برونگرا را در این مطلب از سایت وب24 بخوانید.
CRM چیست و چه کاربردی دارد؟ مفهوم و کاربرد سیستم مدیریت ارتباط مشتری سی آر ام را در وب 24 بخوانید.
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha