بررسی انواع لینک و تاثیر آن در سئو: Dofollow ،Nofollow ،Sponsored و UGC

وقتی قصد دارید به سایتی لینک بدهید، انتخاب‌های متفاوتی پیش روی شما قرار دارد. در قدم اول می‌توانید انتخاب کنید لینک شما اعتبار سایت‌تان را به سایت مقصد انتقال دهد یا نه. به تازگی نیز گوگل این امکان را در اختیار وب‌مسترها قرار داده تا بتوانند جزئیات بیشتری را به لینک‌ها اضافه کنند، اینکه لینک موردنظر تبلیغاتی است یا توسط کاربران ایجاد شده است. در این مقاله از سایت وب24 به بررسی انواع لینک پرداخته‌ایم. با خواندن این مقاله می‌توانید برچسب‌های مختلف لینک‌ها را شناخته و به درستی از آنها استفاده کنید.

آشنایی با انواع لینک

14 سال از عمر لینک‌های نوفالو گذشت تا گوگل دسته جدیدی از لینک‌ها را در سال 2019 به دنیای سئو معرفی کرد. تا قبل از آن لینک‌های داخلی یا خارجی سایت‌ها توسط گوگل به دو دسته دوفالو یا نوفالو تقسیم می‌شدند. لینک‌های دوفالو ارزش صفحه مبدأ را به صفحه مقصد هم منتقل می‌کردند؛ اما لینک‌های نوفالو هیچ‌گونه ارزشی را منتقل نکرده و حتی خزنده‌های گوگل آنها را خزش نمی‌کردند.

انواع لینک

وب‌مسترها همواره وقتی از لینک‌های نوفالو استفاده می‌کردند که نمی‌خواستند اعتبار و رتبه صفحه خود را به صفحه مبدأ منتقل کنند. در برخی مواقع شما مجبور می‌شوید به صفحاتی لینک بدهید که از ارزش محتوای آن و صحت مطالب اطلاع چندانی ندارید و در یک کلام صفحه مقصد خیلی برای شما قابل اطمینان نیست. در چنین مواردی ممکن است لینک دادن به چنین صفحاتی نه برای خودتان خوشایند باشد و نه به مذاق گوگل خوش بیاید، چراکه لینک دادن به صفحات نامعتبر می‌تواند باعث کاهش اعتبار صفحه شما شود. برای رفع این مشکل، گوگل برچسب‌هایی برای لینک‌ها در نظر گرفت تا مشخص شود آیا سازنده لینک، اعتبار خود را به صفحه مقصد هم منتقل می‌کند یا خیر؟ این برچسب‌ها شامل لینک‌های دوفالو یا نوفالو می‌شدند.


بیشتر بخوانید: همه چیز در مورد دیجیتال مارگتینگ


امروزه اما دو دسته دیگر از لینک‌ها هم در کنار دسته لینک‌های نوفالو قرار می‌گیرند، لینک Sponsored که تبلیغاتی یا پولی است و لینک UGC که توسط کاربران یک سایت ایجاد می‌شوند. این دو دسته هم در عمل تفاوت چندانی با لینک‌های نوفالو ندارند اما نکات و جزئیات بیشتری را از مجموعه لینک‌های یک سایت در اختیار گوگل قرار می‌دهند. در ادامه با تفاوت‌ها و کارکرد هر کدام از این دسته‌ها آشنا می‌شوید.

لینک Dofollow (دوفالو)

لینک دوفالو ساده‌ترین نوع لینک است. زمانی که هیچ‌کدام از انواع لینک وجود نداشت، هر لینکی که از یک سایت به سایت دیگری داده می‌شد، لینک دوفالو بود. هنگامی که ربات‌های گوگل در حال خزش سایت‌ها هستند، وقتی به لینک‌های دوفالو می‌رسند، آن را دنبال می‌کنند، به صفحه مقصد رفته و آن را هم خزش می‌کنند. با استفاده از این نوع لینک در واقع صفحه مبدأ، مقصد لینک را مورد تأیید قرار داده و اعتبار خود را به آن منتقل می‌کند. بدین ترتیب لینک دوفالو بر رتبه سایت مقصد تأثیر می‌گذارد.

برای استفاده از لینک Follow کافی است برچسب زیر را به کار ببرید:

<a href= "https://example.com">Link text</a>

لینک nofollow (نوفالو)

لینک نوفالو در سال 2005 برای اولین‌بار معرفی شد تا انواع لینک را از یکدیگر متمایز کند. البته در آن زمان فقط دو نوع لینک دوفالو و نوفالو وجود داشت. برچسب لینک نوفالو ابداع شد تا برای مواقعی که سایت لینک‌دهنده نمی‌خواهد اعتبار خود را به سایت مقصد منتقل کند، مورداستفاده قرار گیرد. بدین ترتیب لینک نوفالو هیچ تأثیری روی رتبه سایت مقصد نخواهد داشت. ارائه این نوع لینک به وب‌مسترها کمک کرد تا بتوانند در مقالات سایت خود به صفحات سایت‌هایی که مورد تأییدشان نبودند، لینک بدهند؛ بدون اینکه اعتبار یا رتبه خود را به آن انتقال دهند.

لینک NoFollow تا سال‌ها تنها برچسبی بود که می‌توانستید برای این منظور به کار ببرید تا اینکه دو نوع لینک اسپانسر شده و لینک تولیدی کاربران هم معرفی شدند. این دو هم از انواع لینک هستند که اعتبار سایت مبدأ را به سایت مقصد انتقال نمی‌دهند اما استفاده از آنها اطلاعات جزئی‌تری درمورد نوع لینک در اختیار گوگل قرار می‌دهد.

لینک نوفالو با استفاده از برچسب زیر به کار می‌رود:

<a href="http://www.example.com/" rel="nofollow">Link text</a>

گوگل توصیه می‌کند از برچسب نوفالو برای لینک‌هایی که نمی‌خواهید ربات‌های گوگل را به سمت آنها بفرستید، استفاده کنید.


بیشتر بخوانید: تفاوت لینک فالو و نوفالو


لینک sponsored (اسپانسرشده)

با معرفی لینک‌های اسپانسر شده، لینک‌های تبلیغاتی و پولی می‌توانستند از این برچسب استفاده کنند. در حالی که لینک‌های غیر قابل اعتماد همچنان باید از همان برچسب نوفالو استفاده کنند. هر دوی این برچسب‌ها هیچ ارزش و اعتباری را به صفحه مقصد منتقل نمی‌کنند اما با استفاده از برچسب اسپانسر شده، گوگل حداقل می‌تواند لینک‌های تبلیغاتی را از لینک‌های نامطمئن تمایز دهد. برای استفاده از برچسب اسپانسر برای یک لینک باید آن را به صورت زیر به کار ببرید:

<a href="http://www.example.com/" rel="sponsored">Link text</a>

توجه داشته باشید که این برچسب را برای همه لینک‌های تبلیغاتی از جمله لینک‌های افیلیت به کار ببرید. گوگل صراحتاً درمورد لینک‌های افیلیت صحبتی نکرده اما نزدیک‌ترین گزینه برای چنین لینک‌هایی همین اسپانسر شده است.

لینک UGC (محتوای تولیدی کاربران) 

لینک‌های UGC لینک‌هایی هستند که توسط کاربران یک سایت ایجاد شده‌اند و مدیر سایت نقشی در ساختن آنها نداشته است. این نوع لینک‌ها معمولاً در بخش نظرات سایت یا فروم‌ها به وجود می‌آیند. در صورتی که از برچسب UGC برای یک لینک استفاده کنید، درواقع اعلام می‌کنید که لینک توسط کاربران سایت ایجاد شده و شما به عنوان مدیر سایت نمی‌توانید اعتبار مقصد لینک را تضمین کنید. علاوه بر این، گوگل با استفاده از این برچسب می‌تواند بین لینک‌هایی که کاربران می‌سازند و لینک‌های تبلیغاتی تفاوت قائل شود.

اگر می‌خواهید لینکی را به عنوان لینک ساخته ‌شده توسط کاربران برچسب بزنید باید از عبارت زیر برای آن استفاده کنید:

<a href="http://www.example.com/" rel="ugc">Link text</a>

بهتر است این برچسب را برای کلیه لینک‌هایی که توسط کاربران در بخش نظرات با فروم گفتگوی سایت‌تان ساخته شده، استفاده کنید. با این حال اگر در مورد اعتبار مقصد برخی لینک‌ها و کسانی که لینک‌ها را ساخته‌اند، اطمینان دارید، می‌توانید از برچسب UGC برای آنها استفاده نکنید.


بیشتر بخوانید: رپورتاژ آگهی چیست؟


لینک noreferrer

Noreferrer برچسبی است که می‌توانید برای لینک‌های خروجی سایت به کار ببرید تا اطلاعات مبدأ لینک را از سایت ورودی پنهان کنید. در واقع وقتی از این برچسب استفاده کنید، سایت مقصد نمی‌تواند بفهمد از کدام سایت لینک گرفته است. در این حالت گوگل آنالیتیکس سایت مقصد، ترافیک ورودی از لینک noreferrer را در قسمت Referral نشان نمی‌دهد، بلکه به عنوان ترافیک Direct در نظر می‌گیرد. موارد کاربرد مشخصی برای این برچسب نمی‌توان در نظر گرفت اما در صورت تمایل شخصی خودتان می‌توانید از آن استفاده کنید. این نوع لینک تاثیر مستقیمی روی سئوی سایت نداشته و با خیال راحت می‌توانید آن را به کار ببرید. اکر قصد به کار بردن برچسب noreferrer برای لینکی را دارید، باید از کد زیر استفاده کنید :

<a href="https://www.example.com" rel="noreferrer">Link to Example.com</a>

لینک noopener

Noopener هم برچسبی است که در صورت استفاده در یک لینک، سایت مقصد نمی‌تواند هیچگونه دسترسی به صفحات سایت مبدأ داشته باشد. کاربرد این برچسب به خاطر مسائل امنیتی است زیرا اگر آدرس مقصد غیر قابل اطمینان و نامعتبر باشد می تواند اقدام به سرقت اطلاعات و انتشار کدهای مخرب کند. تاثیری هم روی سئو ندارد. وردپرس به طور خودکار این برچسب را برای همه لینک‌های خارجی در نظر می‌گیرد. در صورتی که سیستم مدیریت محتوای سایت شما وردپرس نیست، توصیه می‌شود حتماً این برچسب را برای لینک‌های خارجی استفاده کنید. برای استفاده از آن باید کد زیر را به کار ببرید:

<a href="https://www.example.com" rel="noopener">Link to Example.com</a>

خدمات وب24: طراحی سایت با وردپرس و کدنویسی


تاثیر انواع لینک در سئو

انواع لینک‌ها همیشه نقش مهمی در سئو داشته‌اند؛ پایه و اساس سئوی خارجی بر لینک‌سازی قرار دارد. گوگل با استفاده از لینک‌هایی که یک صفحه از سایت‌های دیگر گرفته، اعتبار و ارزش آن را تشخیص می‌دهد. در واقع شما می‌توانید با لینک گرفتن از سایت‌هایی که رتبه بالایی در نتایج جستجو دارند، از آنها اعتبار بگیرید و رتبه خود را بالا ببرید. همچنین با لینک دادن به سایت‌های دیگر می‌توانید اعتبار خود را به آنها منتقل کنید. اما این کار تنها با استفاده از لینک‌های دوفالو قابل انجام است.

در مواردی که نسبت به سایت مقصد شناخت و اعتمادی نداشته و نمی‌خواهید اعتبار و رتبه شما با لینک دادن به آن منتقل شود، باید از انواع لینک نوفالو استفاده کنید. اما امروزه انواع لینک sponsored و UGC هم اعتباری را به صفحه مقصد منتقل نمی‌کنند. البته هنوز تفاوت مهمی میان انواع لینک نوفالو، UGC و sponsored مشخص نشده است. هر سه، اعتبار مبدأ را به صفحه مقصد منتقل نمی‌کنند، اما گوگل می‌تواند از روی برچسب هر لینک اطلاعات جزئی‌تری درمورد پروفایل کلی لینک‌های سایت شما به دست آورده و آن را درست‌تر تجزیه و تحلیل کند. با این حال در حال حاضر اگر برای لینک‌های تبلیغاتی یا لینک‌های کاربران هم از برچسب نوفالو استفاده کنید، اتفاق بدی برای سئو سایت‌تان نمی‌افتد.

جمع‌بندی

انواع لینک‌ها توسط گوگل معرفی شده‌اند تا کاربران بتوانند در مورد انتقال اعتبار خود به سایت مقصد تصمیم بگیرند. در مواردی که شما نمی‌خواهید با لینک دادن به یک سایت نامطمئن اعتباری برای آن ایجاد کنید، می‌توانید از برچسب نوفالو برای لینک‌تان استفاده کنید. همچنین برچسب sponsored برای لینک‌های تبلیغاتی و برچسب UGC برای لینک‌هایی که کاربران سایت در بخش نظرات یا فروم سایت می‌سازند، به کار می‌روند.

همچنین بخوانید
موارد استفاده از تگ head چیست؟ تگ ها و زیر تگ هایی که بین تگ head قرار می گیرند و نحوه ی استفاده از آن را در این مطلب از سایت وب 24 مطالعه کنید.
در این مقاله از سایت وب24 شما را با تعریف بریف محتوا و نحوه نوشتن بریف محتوا آشنا خواهیم کرد.
در این مقاله از سایت وب24 شما را با مفهوم چرخه عمر محتوا و اهمیت آن در استراتژی محتوا آشنا خواهیم کرد.
آیا لحن در تولید محتوای یک مقاله تاثیر دارد؟ اهمیت و تاثیر انواع لحن محتوا را در این مطلب از وب 24 بخوانید.
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha