اسکیما پرسش و پاسخ یا FAQ چیست و چگونه آن را بسازیم؟

اسکیما پرسش و پاسخ در میان انواع اسکیما از محبوبیت ویژه‌ای برخوردار است، چراکه می‌تواند در جلب توجه کاربران نقش مهمی بازی کند و نرخ کلیک هر سایتی را بالا ببرد. ساختن این نوع اسکیما کار ساده‌ای است و معمولاً زود هم در نتایج جستجو به نمایش درمی‌آید. در این مقاله از وب24 به بررسی اسکیما FAQ و نحوه ساخت آن پرداخته‌ایم. اگر شما هم قصد استفاده از این نوع اسکیما را دارید، خواندن این مقاله را از دست ندهید.

اسکیما پرسش و پاسخ (FAQ schema) چیست؟

اسکیما پرسش و پاسخ درواقع یک ویژگی است که هنگام نمایش صفحه سایت شما در نتایج جستجو به آن اضافه شده و تعدادی سؤال و پاسخ را در پایین لینک صفحه شما نمایش می‌دهد. این ویژگی را می‌توانید با اضافه‌ کردن کدهای آن به صفحه خود فعال کنید. حتماً شما هم هنگام جستجوی برخی عبارت‌ها در گوگل متوجه وجود تعدادی سؤال و جواب متداول در پایین لینک برخی صفحات شده‌اید، معمولاً اولین نتایج جستجو شامل این ویژگی می‌شوند. این اسکیما که به عنوان اسکیما سؤالات متداول هم شناخته می‌شود، به صورت لیستی از سؤالات با منوی کشویی به نمایش در می‌آید که با کلیک روی هر سؤال، پاسخ آن هم نشان داده می‌شود.


مطالعه بیشتر: اسکیما مارک آپ


در حالی که برخی افراد تصور می‌کنند، این نوع اسکیما تنها به درد صفحه «سؤالات متداول» سایت می‌خورد، باید بدانید اتفاقاً بیشتر در صفحات دیگر سایت‌تان کاربرد دارد. در واقع صفحاتی که در مراحل مختلف سفر مشتری قرار است کاربران جدیدی برای سایت شما جذب کنند، می‌توانند از اسکیمای پرسش و پاسخ استفاده کنند. صفحات پست بلاگ سایت و صفحات محصول یا خدمات از این جمله‌اند.  

مزایای نمایش اسکیما FAQ در نتایج گوگل

اسکیما پرسش و پاسخ به صورت مستقیم تأثیری بر ارتقا رتبه شما در نتایج جستجو ندارد اما تأثیرات دیگری دارد که در نهایت باعث افزایش نرخ کلیک سایت شما در نتایج جستجو می‌شود. در این قسمت به بررسی مهم‌ترین مزایای نمایش اسکیما پرسش و پاسخ می‌پردازیم:

اسکیما پرسش و پاسخ

به سرعت متمایز می‌شوید: این روزها متمایز بودن در نتایج جستجو موردی است که همه سایت‌ها و وب‌مسترها به دنبالش هستند. در حالی که اکثر راه‌های متمایز شدن در نتایج جستجو، به صورت بلندمدت جواب می‌دهند، اسکیما پرسش و پاسخ زودتر از بقیه جواب می‌دهد. البته تضمینی درمورد زمان لازم برای نمایش اسکیما در نتایج جستجو وجود ندارد، اما تجربه نشان داده این نوع اسکیما زودتر از بقیه به نمایش درمی‌آید. وقتی صفحه شما همراه با اسکیما پرسش و پاسخ نشان داده می‌شود، نسبت به دیگر نتایج جستجو متمایز شده و بیشتر به چشم می‌آید. در نتیجه احتمال کلیک روی آن بیشتر می‌شود.

فضای بیشتری را در نتایج جستجو می‌گیرید: هنگامی که گوگل اسکیما پرسش و پاسخ را برای صفحه شما نمایش می‌دهد، حداقل به اندازه دو نتیجه جستجو فضای صفحه را اشغال می‌کنید. این هم باعث دیده ‌شدن بیشتر سایت شما می‌شود.

سرنخ‌های بیشتری برای جذب مشتری دارید: اگر بتوانید اسکیما پرسش و پاسخ خود را به صورتی هوشمندانه و بر اساس نیاز مشتری هدف خود بنویسید، شانس بیشتری برای جذب آنها خواهید داشت. وقتی مشتریان احتمالی در کنار لینک سایت شما سؤالات خود و پاسخ آنها را ببینند، تمایل بیشتری برای ورود به سایت و دیدن اطلاعات تکمیلی خواهند داشت؛ بدین ترتیب می‌توانید مشتریان احتمالی بیشتری جذب کنید. البته باید توجه داشته باشید اطلاعات اسکیما نباید به شکلی کامل باشد که کاربر اطلاعات موردنیاز خود را در همان صفحه نتایج جستجو به دست آورد، بلکه باید اطلاعاتی کلی را در اختیار آنها گذاشته تا برای کسب اطلاعات جزئی‌تر به سایت وارد شوند. به هرحال در نوشتن متن اسکیما پرسش و پاسخ باید به اصول جذب مشتری توجه داشته و سعی کنید آنها را به داخل سایت هدایت کنید.


خدمات وب24: طراحی سایت فروشگاهی با کد نویسی اختصاصی


نرخ کلیک سایت بالا می‌رود: همان قدر که اسکیما باعث می‌شود سایت شما در نتایج جستجو برجسته‌تر به نمایش درآید، به همان میزان احتمال کلیک روی آن هم بیشتر می‌شود. در صفحه نتایج جستجو رقابت بین سایت‌ها بر سر جذب کاربران بیشتر و ترغیب آنها به کلیک روی هر سایت است. به همین دلیل اسکیما پرسش و پاسخ می‌تواند کمک بزرگی به شما برای پیروزی در این رقابت کند. برخی بررسی‌ها نشان داده استفاده از این اسکیما می‌تواند تا 50 درصد نرخ کلیک سایت‌ها را افزایش دهد.

به جستجوی صوتی گوگل وارد شوید: جستجوی صوتی این روزها یکی از ترندهای دنیای دیجیتال است. با گسترده شدن نقش دستیارهای صوتی گوشی‌های هوشمند، نحوه دستیابی به اطاعات توسط کاربران هم در حال تغییر است. امروزه بسیاری از کاربران به جای نوشتن موضوع در کادر جستجوی گوگل آن را از دستیار صوتی گوگل می‌پرسند و نتیجه را دریافت می‌کنند. در این میان اسکیمای پرسش و پاسخ نقش پررنگی برای قرار دادن یک سایت در نتایج جستجوی صوتی دارد. در صورتی که سؤالات اسکیمای شما با سؤالات کاربران مطابقت داشته باشد، هوش مصنوعی گوگل آن را برای پاسخ کاربران انتخاب خواهد کرد.

روش ساخت اسکیما پرسش و پاسخ (اسکیما FAQ)

برای ایجاد اسکیما پرسش و پاسخ در سایت‌تان قبل از هر چیز باید صفحات هدف را مشخص کنید. هر کدام از صفحات سایت که اطلاعاتی را به کاربران می‌دهند و می‌توانید برخی اطلاعات مهم آن را در قالب پرسش و پاسخ بیان کنید، انتخاب‌های خوبی برای ساختن اسکیما پرسش و پاسخ هستند. پس از آن متن سؤالات و پاسخ آن‌ها را هم بنویسید و به سراغ ایجاد کدهای اسکیما بروید. برای این کار می‌توانید هم از روش میکرودیتا و هم از روش JSON-LD استفاده کنید. البته روش JSON-LD توسط خود گوگل توصیه شده و متداول‌تر است. نمونه قالب کد JSON-LD را در ادامه مشاهده می‌کنید:

<"script type="application/ld+json>

}

,"context": "https://schema.org@"

,"type": "FAQPage@"

}]:"mainEntity"

,"type": "Question@"

,"سوال خود را در این قسمت وارد کنید" :"name"

} :"acceptedAnswer"

,"type": "Answer@"

" پاسخ سوال را در این قسمت وارد کنید" :"text"

{

},{

,"type": "Question@"

,"سوال خود را در این قسمت وارد کنید" :"name"

} :"acceptedAnswer"

,"type": "Answer@"

" پاسخ سوال را در این قسمت وارد کنید" :"text"

{

},{

,"type": "Question@"

,"سوال خود را در این قسمت وارد کنید" :"name"

} :"acceptedAnswer"

,"type": "Answer@"

" پاسخ سوال را در این قسمت وارد کنید" :"text"

[{

{

<script/>

این کد برای قرار دادن سه پرسش و پاسخ در اسکیما تهیه شده و برای استفاده از آن باید سؤالات و پاسخ‌های هر کدام را در قسمت مشخص‌شده قرار دهید. توجه داشته باشید متنی که برای سؤالات و پاسخ آنها در این قسمت وارد می‌کنید دقیقاً با متن سؤال و پاسخ‌های صفحه سایت یکسان باشد تا به مشکل برنخورید. تا اینجا کد اسکیما پرسش و پاسخ شما آماده شده و تنها کافی است آنها را داخل سایت خود جای‌گذاری کنید.

روش ساخت اسکیما FAQ در سایت‌های وردپرسی

برای وارد کردن کد اسکیما پرسش و پاسخ در سایت وردپرسی باید آن را در قسمت هدر کدهای html صفحه موردنظر قرار دهید. برای این کار چند راه پیش رو دارید:

  • وارد کردن مستقیم کد در header صفحه: اگر امکان کار با کدهای html را دارید، کافی است کد اسکیما را در قسمت header صفحه قرار دهید و آن را ذخیره کنید تا کار ساخت اسکیمای شما پایان یابد.
  • استفاده از افزونه کدهای html: برخی افزونه‌ها مثل Insert Headers and Footers هستند که کار وارد کردن کد به سایت را برای شما انجام می‌دهند. کافی است افزونه را نصب کرده، کد را به آن بدهید و جای قرارگیری آن یعنی header صفحه را مشخص کنید.
  • استفاده از افزونه سئو: برخی افزونه‌های سئو مثل yoast هم کار ساخت اسکیما پرسش و پاسخ را برای شما انجام می‌دهند. استفاده از چنین افزونه‌های کار شما را برای ساخت اسکیما بسیار راحت می‌کند. کافی است در هر صفحه از سایت به قسمت اسکیمای یواست بروید و نوع آن را پرسش و پاسخ انتخاب کنید. سپس سؤال و جواب‌های آنها را وارد کنید تا افزونه خودش اسکیما را برای شما بسازد.

روش ساخت اسکیما FAQ در سایت‌های اختصاصی

در سایت‌های اختصاصی هم پس از ایجاد کدهای اسکیما پرسش و پاسخ، کافی است آنها را در قسمت هدر هر صفحه قرار دهید. در صورتی که خودتان دسترسی ندارید، از مسئول فنی سایت بخواهید این کار را برای شما انجام دهد.

نحوه بررسی خطاهای اسکیما FAQ در سرچ کنسول

پس از اینکه کار ساخت اسکیما و قرا ردادن آن در سایت‌تان به پایان رسید، پیشنهاد می‌شود یک‌بار در قسمت url inspection سرچ کنسول، درخواست ایندکس صفحه را بدهید تا صفحه در ایندکس گوگل بروزرسانی شود. اگر می‌خواهید ببینید اسکیمای صفحه فعال شده یا اینکه خطایی دارد، می‌توانید در منوی سمت چپ سرچ کنسول در قسمت enhancement روی گزینه FAQ کلیک و نتیجه را مشاهده کنید.

نمایش اسکیمای پرسش و پاسخ در نتایج گوگل چگونه است؟

ساخت اسکیما پرسش و پاسخ به تنهایی نمایش آن در نتایج جستجو را تضمین نمی‌کند. معمولاً گوگل این اسکیما را برای نتایج جستجوی صفحه اول برخی عبارت‌ها نمایش می‌دهد. در قدم اول سایت شما باید در صفحه اول نتایج جستجوی مربوطه حضور داشته باشد تا کاندیدای نمایش اسکیما باشد. سپس گوگل از بین این نتایج یکی را انتخاب می‌کند. علاوه بر این در برخی عبارت‌ها به طور کلی گوگل این اسکیما را نمایش نمی‌دهد؛ ممکن است نوعی دیگر از ریچ‌ اسنیپت‌ها را برای آن صفحه در نظر بگیرد یا کلاً هیچ اطلاعات اضافه‌ای نشان ندهد. به هرحال در صورت نمایش، اسکیما پرسش و پاسخ به صورت چند سؤال در زیر لینک سایت شما قرار می‌گیرد.

جمع‌بندی

اسکیما پرسش و پاسخ یکی از بهترین راه‌ها برای افزایش نرخ کلیک شما در نتایج جستجوی گوگل است. این اسکیما باعث می‌شود سایت شما در نتایج جستجو فضای بیشتری را اشغال کرده و بیشتر به چشم آید. همچنین ارتباط بیشتری با کاربران برقرار کرده و در نهایت می‌تواند آنها را به کلیک روی سایت شما ترغیب کند. با استفاده از روش‌های گفته‌شده در این مقاله می‌توانید به راحتی اسکیمای سؤالات متداول را برای سایت خود ایجاد کنید.

faq

اسکیما پرسش و پاسخ درواقع یک ویژگی است که هنگام نمایش صفحه سایت شما در نتایج جستجو به آن اضافه شده و تعدادی سؤال و پاسخ را در پایین لینک صفحه شما نمایش می‌دهد.

ساخت اسکیما پرسش و پاسخ به تنهایی نمایش آن در نتایج جستجو را تضمین نمی‌کند. معمولاً گوگل این اسکیما را برای نتایج جستجوی صفحه اول برخی عبارت‌ها نمایش می‌دهد. 

همچنین بخوانید
موارد استفاده از تگ head چیست؟ تگ ها و زیر تگ هایی که بین تگ head قرار می گیرند و نحوه ی استفاده از آن را در این مطلب از سایت وب 24 مطالعه کنید.
در این مقاله از سایت وب24 شما را با تعریف بریف محتوا و نحوه نوشتن بریف محتوا آشنا خواهیم کرد.
در این مقاله از سایت وب24 شما را با مفهوم چرخه عمر محتوا و اهمیت آن در استراتژی محتوا آشنا خواهیم کرد.
آیا لحن در تولید محتوای یک مقاله تاثیر دارد؟ اهمیت و تاثیر انواع لحن محتوا را در این مطلب از وب 24 بخوانید.
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha


دیدگاه کاربران
مهرداد
ارسال شده در : دوشنبه 07 فروردین 1402

واقعا عالی و مختصر و مفید. ممنونم